8. Media convergence in Bhutan:
Case studies 1in 2008 link local
voices to central infrastructure

Evidence is produced that Bhutanese citizens are adopting many of the
media and communication technologies and practices common in more
developed countries, and that the government has the political will to
encourage this with infrastructure spending. This article links the two and
reports that infrastructure spending and legislative encouragement, espe-
cially through unique social and cultural structures, appears to enhance
the growth and emergence of media enterprises, a key driver of diversity
and democracy. Key limitations on further expansion are identified as
the remote location of the country and the low teledensity evident in this
village-based society.

Keywords: diversity, democracy, development communication, development
journalism, digital divide, globalisation, media convergence

KINLEY WANGMO and JOHN COKLEY
University of Queensland

population: about 635,000 people (National Statistical Bureau,

2005) inhabit an area of 47,000 square kilometres. Superficially, the
physical communications task appears less daunting than in larger more
populatedcountries,butatadeeper,morerealisticlevel, Bhutan’ssocio-political
fabric, its tradition of oral communication through cultural groups, and
physical barriers such as mountains, along with the ‘developing’ nature of
the country, make the communications task more complex and at times,
problematic. This research looks at the development of media convergence
in Bhutan by assessing current user trends, development of media products

B HUTAN is a small landlocked country north of India with a small

152 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009



PUBLIC RIGHT TO KNOW

as a result of modernisation and globalisation, the digital gap and literacy
rate evident in communities and the infrastructure framework of Bhutanese
society made evident by government structures. The discussion includes the
government policy which has made Bhutan famous—possibly unique—
among all national governments: the development policy Gross National
Happiness, announced and promulgated by the Fourth King at his coronation
in 1972 as an antidote to the consumerist and materialistic western concept
of Gross Domestic Product (Dorji, 2005, p. 5).

Literature review

Media convergence in the Bhutanese context

Before convergence became evident in 1983 (Dupagne & Garrison, 2006),
radio, television and print media functioned as separate and independent
identities. Television was largely unknown before the advent of the World
Wide Web in Bhutan (1999) brought on convergence so that internet and
mobile telephony, radio, television and print co-exist in an interdependent
state (see Thomas, 2008; Quinn, 2006, p. xiii).

The reality or even feasibility of media convergence in developing coun-
tries depends on wide-ranging issues such as digital divide, illiteracy, cost of
set-up and access to technology (James, 2003, p. 83). Diversity of ownership
is also necessary (Baker, 2007) for media structures to prosper.

For instance, the project in India called n-Logue established a network of
cheap kiosks costing about Rs.40,000 (US$830) each to extend telecom and
internet service to small towns and rural areas, including wireless equipment
with antenna, cables and mast, handset and an STD-PCO meter, a Pentium
700 MHz computer with multimedia and a colour monitor, battery backup
and Indian language software to make computing relevant to non-English
literate masses (James, 2003, p. 95). But while such initiatives are important
for equal distribution of information through ICTs such initiatives can also
bring about social change (Thomas, 2007, p. 1). Consider, for example, the
case of terminology in computer software: as Kinley Dorji, editor-in-chief
of the national newspaper Kuensel explains (2007): ‘The software giant,
Microsoft, decided to change the term “Dzongkha [the Bhutanese national
language]” to “Tibetan-Bhutan” in its software not knowing, or caring, about
the consequences or reactions’. That software uptake failed (Dorji, 2007).
Elsewhere, the initial Dzongkha Linux roll-out failed to function fully and did

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009 153



PUBLIC RIGHT TO KNOW

not support PowerPoint and Word Excel (Wangchuk, 2007). These, alongside
the historical dependency on English among Bhutan’s residents and media,
are relevant points for discussion of Massey and Levy’s dependency theory
of development (1999, p. 527).

Based on a study of convergence in Pacific countries, Duffield, Watson and
Hayes (2008) argue that it is not feasible for poorer countries to gain access
to what they term the ‘cyber bandwagon’ while it is traveling at speed. They
argue that while new media is a growth area known to deliver high produc-
tivity, it requires investment and infrastructure and assumes preparedness on
the part of users regarding their wealth, education, language capacities and
cultural adaptability. This is supported by Roy’s description of convergence in
India (2005, p. 132) which suggests that ICT is a major motivating force for
greater efficiency, reducing costs by savings in labour, materials, energy and
other factors of production, as well as developing new products and boost-
ing new demands. The growing population of so-called ‘netizens’, bloggers,
and citizen journalists there provides alternative media to citizens but also
industrial capacity in hardware and software production.

Nevertheless, Martin (in Massey & Levy 1999, p. 524) notes that news
organisations require sizeable staff cohorts to enact any discernibly high degree
of interactivity into web news products, suggesting that (again focusing on
journalism as one aspect of convergence) interactive online journalism is labour
and capital-intensive. But even this can be the foundation for a viable business
model (Thelin, 2006, p. 17) when enterprises amortize the cost of production
against the cost of customer acquisition and gaining market share.

Massey and Levy (1999, p. 524) argue that interactivity is among the
most distinctive contributions of online journalism to news consumers and
the business of disseminating daily news, in contrast with the older notion of
passive media spectators (Jenkins, 2006).

Experiences of developing countries: Asia-Pacific and Bhutan

In the Asia-Pacific region, there were 27 million people using the internet
at the end of last century (NUA internet survey, 1999, in Massey, 1999),
a growth of 58 percent over NUA’s estimate from May 1998 and account-
ing for 17 percent of the world’s estimated 158.5 million internet users. But
by this time (1999) Bhutan had just opened up only to television and the
World Wide Web. By the end of 2005, media companies in Southeast Asia
embraced convergence more widely (Quinn, 2006, p. xv).

154 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009



PUBLIC RIGHT TO KNOW

The uneven dissemination and appropriation of mobile media is nowhere
more apparent than in the Asia-Pacific. There are uneven penetration rates and
usages of mobile technologies—from ‘3G centres’ (3™ generation, i.e. mobile
with broadband) ranging from Tokyo and Seoul to the Philippines, which is
known as the text capital of the world with over 300 million messages sent
daily and with many Filipinos participating in the ‘texting god’ phenomenon
(Ellwood-Clayton, 2003, in Hjorth 2007 p. 371). Correspondingly in Bhutan
on 7 April 2008, Bhutan Telecom Limited launched its own third generation
mobile phone standard and technology (3G) (Kuensel) in the capital, Thimphu,
which allows internet browsing, email and video telephony.

Ehrenberg (1998 as seen in James 2003 p. 87) notes that most of the
population of developing countries lives in rural and often isolated areas and
access to information and telecommunication is essential for development of
these areas. There is inadequate or no development tools in these areas and
the people are caught in vicious circles. However, Ehrenberg also notes that it
is neither impossible to supply internet to rural areas if they are supported by
subsidies, nor difficult to show that the participants in such Internet projects
derive substantial benefits. The USAID agreed to assist in developing internet
connectivity in 20 African countries (Roy, 2005, p. 130), but in return the
African countries had to liberalise their markets to include third-party internet
service providers and to adopt policies which allowed for unrestricted flow
of information.

In Bhutan, the report, Information and Communications Technology (ICT)
for Bhutan (Ministry of Information and Communication 2003, p. 1) mandates
that ICTs may not replace safe drinking water, shelter or food, but are indis-
pensable as an instrument of sustainable socio-economic development. The
report notes that affordable and usable ICTs can transform the way societies
work, entertain, study, govern and live, at individual, organisational, sector,
vocational and national levels. It also notes that ICTs offer the opportunity
to leapfrog the key stages of industrialisation and to transform the agrarian
Bhutanese society into an information society.

Bhutan Telecom is the sole provider of all telecommunications networks in
the country but not all derived services such as ISPs. The national teledensity
in 2003 stood at 3.25 per 100 inhabitants overall but rural teledensity was very
low (about 0.01 percent) and this is significant because about 69 percent of
Bhutanese live in rural areas (National Statistic Bureau, 2005) with only 76 of
the 201 Geogs (groups of villages) connected to the national network. In the

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009 155



PUBLIC RIGHT TO KNOW

fourth year of'its establishment, one of the three ISPs, DrukNet had about 2000
customers. There were about 7000 computers nationwide. At the most 5000
people were accessing the internet, which was less than 1 per 100 inhabitants.
Computer and ICT literacy is very low. Literacy rate is 59.5 percent, (census
report, 2005). Currently, all newspapers, radio stations, and television operated
converged outlets in their own small ways by publishing online.

Bhutanese society

To the outside world Bhutan is known as a poor developing country depen-
dant on foreign aid. It is also known for remaining closed to the outside
world until recently. The process of modernisation began in the 1950s
during the reign of Third King Jigme Dorji Wangchuck and was further
carried out by his son, Fourth King Jigme Singye Wangchuck. In half a
century of the modernising process, infrastructures such as roads, schools
and hospitals and human resources were developed. It is noted that,
relevant to the current study, foreign aid has also assisted the development of
media enterprises: the World Association of Newspapers and the group
Media Helping Media (Mishra 2007 n.p.); the Ministry of Foreign Affairs
of Denmark (2009, p. 7); and the World Bank (2009).

The majority of the population are Buddhist and therefore the Bhutanese’s
way of life and socio-cultural development are influenced by Buddhist beliefs
and teachings. The process of modernisation has brought about a desire for
material wellbeing. People’s aspirations, goals and the definition of a happy
and content life are changing, especially in the urban areas. Rural to urban
migration is on the rise and cities, especially the capital, are facing the effect
of migration such as urban housing shortage, unemployment and increase in
crime rates. Dzongkha is the national language, mainly endemic. It has been
suggested (Avieson 2009) that the combination of this regional endemicity,
the fact that Dzongkha carries a mostly oral rather than written tradition, and
the lack of a diffused ‘newspaper reading habit’ works against the viability
of newspapers in the Bhutanese market.

The first telecommunications network began in 1963 as part of the First
Five Year Plan (1961-1966) to support road construction services. Modern
telecommunications network development process began only in the early
1990s and a fully digital national network, connecting all the 20 district head-
quarters and major towns, was established by 1998. Internet services were
introduced in June 1999 with the establishment of DrukNet, the first and, at

156 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009



PUBLIC RIGHT TO KNOW

the time of writing, one of three internet service providers (ISP) (see Ministry
of Information and Communication 2003).

In the process of modernising, Bhutan has been exposed to even newer
technologies and the effects have been noticeable (Dorji, n.d.).

Types of media

Oral tradition has been the dominant communication form in Bhutan for
ages, and when the first newspaper was introduced in the 1980s, it captured
only a small segment of the society. The reach was limited, as already point-
ed out, by the physical barriers as well as the low literacy rate in the country.
Radio—the oldest form of established media among the Bhutanese, intro-
duced early in the 1970s—has a better outreach compared with print. Pek and
Dorji (2005, p.3) suggest about 77 percent of the population listen to Bhutan
Broadcasting Service Corporation’s radio station. Furthermore, it was also
indicated that with the introduction of television there was a concern that
the society might jump from an oral to a visual media without developing a
literary tradition. In the middle of this, radio has been the main information
medium for rural citizens, reaching all the country’s 20 districts, while print
media reached the literate and policy makers (Pek & Dorji 2005, p. 3). Tele-
vision, specifically international news, has made its strongest impact on the
urban population, especially youth.

Benchmarking

Phuntsho Rapten (2001, p. 172) notes that mass media in Bhutan primarily
refers to radio, newspaper, cinema, television and internet. In 1998 a bench-
marking survey was conducted in five districts of Thimphu, Paro, Chukkha,
Punakha and Wangduephodrang and the findings offer an insight into media
penetration in Bhutan.

Among all households in five districts, 63.1 percent owned at least one
radio receiver, 22.6 percent own a tape recorder, 6.9 percent own a TV screen,
8.4 percent own a video player or recorder, and 6.5 percent own a telephone.
Although Kuensel was also widely circulated in the country, its readership in
the villages was very limited due to a low literacy level (Phuntsho Rapten,
2001, p. 172).

This article documents a participative-observation study by one of the
authors conducted in 2008. Co-author Wangmo is a journalist who lives

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009 157



PUBLIC RIGHT TO KNOW

and works in the Bhutanese media environment and researches new media
opportunities.

Findings

Before 2006 there was no provision for private media enterprises to operate
in Bhutan. The first private newspaper opened in 2006, after which a series
of other private media businesses emerged. The privatisation of the media
was initiated by the fourth King as part of the democratisation process. This
section deals with the emergence, role and impact of different media organi-
sations and companies.

Year i .
Name established Type Editions Ownership
BBS 1973 News & rural | English Government-
focus Sherpenn Sherpa owned corp
Nepali
Jaga Nath Sharma & Anima
Chhertri
Sharchop
Lhanga Tshering & Sonam Zam
Dzongkha
Phub Gyeltshen & Yeshey Doriji
Radio Valley 2005 Entertainment | Lhendup Dechen Dorji Private
Kuzoo FM 2006 Youth & 1 o ki Tshomo NGO
Entertainment
Centennial 2008 New_s & Dorji Wangechuk Private
Entertainment
Radio
BBS Radio

Like the other media and telecommunication services, radio was introduced
first in the capital. It was started by the National Youth Association of Bhu-
tan (NYAB) in November 1973 with a 400-watt transmitter rented from the
telegraph office (Bhutan Broadcasting Service Corporation). The radio aired
a 30-minute news and music programme on Sundays. The government later
nationalised the station, saying it needed a more professional approach and
in 1986 it was re-named as the Bhutan Broadcasting Service (BBS). The

158 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009



PUBLIC RIGHT TO KNOW

new government-owned radio station had a small studio with a 10 KW short-
wave transmitter and broadcasting increased to three hours every day. Some
said (Acharya, 2005) the government took over the radio station because
it recognised its potential as a development communication tool. In 1992,
BBS was given autonomy by Royal Edict but remains a highly subsidised
government-owned corporation. The station eventually introduced an FM
service to the western part of the country (around the capital) and slowly
extended the service to central parts, extending country-wide in 2005: since
then rural Bhutanese have been able to tune into programmes with great
clarity (Dendup, 2008). The station broadcasts 15 hours daily in four dif-
ferent languages: Dzongkha, Sharchop, Lhotsamkha and English, including
news bulletins, public announcements, prayer and recitations and education
programmes on health and sanitation, agriculture, youth and sports, social
issues, and zakar (astrology).

Kuzoo FM

The first private radio station in the capital was Kuzoo FM, going on air in
September 2006 with 15 permanent staff. Kuzoo FM is part of a bigger non-
governmental organisation called Kuzoo Society, which also has an interac-
tive weblog called Kuzoo.net and a newsletter. The FM radio caters for youth
and concentrates on educative programs about current affairs and social is-
sues and plays contemporary international music (such as rock and pop) and
modern Bhutanese music. Youth volunteers work as presenters. Kuzoo Fm
has two stations: one each for English and Dzongkha programmes and are
available in 14 of the 20 districts. Currently, Kuzoo FM has seven English
and 12 Dzongkha presenters.

Radio Valley

Another private FM station, Radio Valley, was launched in April 2007,
owned by entrepreneur Kinley Wangchuk, and employing nine presenters.
Management aims to provide music and entertainment and promotes and
helps aspiring Bhutanese musicians and singers with music and recording.
This station reaches only residents of Thimphu and Paro and carries pro-
grams in Dzongkha.

Centennial Radio
The fourth FM radio station, Centennial Radio, targets an urban audience
over 25 years old. It was launched in March 2008 and its programming

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009 159



PUBLIC RIGHT TO KNOW

focuses on news, current affairs, music and entertainment (Pelden, 2008).

It has been planning a second channel, Rigsar FM, which at time of writ-
ing was expected to be launched in 2009. The station employs 13 full-time
and 15 part-time staff.

Name Year Type Chief editors/ Ownership
established editors
gggﬁthinley Dorji | F-ublic Limited
Kuensel August 1986 | Newspaper Dzongkha Company (Govern-

Rinzin Wangchuk | ™" and private)

] February . Private Limited
Bhutan Times 2006 | Newspaper | Gopilal Acharya Company
Bhutan Observer | June 2006 | Newspaper | Tashi P Wangdi Private :

ownership
October ; - Private
Bhutan Today 2008 Newspaper | Tenzin Doriji ownership
Newspapers
Kuensel

In the mid-1960s, Kuensel was introduced as a fortnightly news bulletin by
the government and later in 1986 published as a government newspaper in
English, Dzongkha and Lhotshamkha. In 1992 it was granted autonomy
by the fourth King and in 2005 shares (up to 49 percent) were offered for
private sale. It grew from a news-bulletin to a 20-page weekly paper in 1986
to a 14 page bi-weekly paper. At time of writing the paper plans to go daily
in 2009.

In 2001, after internet was introduced, Kuensel started a daily online
news service and in 2005, set up a regional printing press outside the capital,
in Kanglung, Trashigang, cutting the previous delivery time of papers from
three days. Public buses are used to ship Kuensel to other districts (Pek 2003,
p. 17) where private agents collect papers for distribution. In remote places,
papers are carried by messengers and travelers.

The deputy editor of Kuensel, Ugyen Penjore (personal communication
2008) said the paper had a readership of about 13,000 for its Wednesday
edition and 15,000 for its Saturday edition. Website traffic had reached 3000

160 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009



PUBLIC RIGHT TO KNOW

visitors per day. The newspaper employs 14 reporters, including the editors
in the English editorial team and seven in the Dzongkha editorial team.

Just as FM radio stations sprouted with privatisation, two newspapers
were immediately launched in 2006. Bhutan Media Services, a private media
service firm launched its weekly newspaper Bhutan Times (BT) in April that
year and the Bhutan Observer in June 2006.

Bhutan Times

BT started with English publications after the government approved its
request to publish only in English for one year according to managing editor
of Bhutan Times, Tashi Dorji (personal communication 2008). The Media
Act mandates that a newspaper must have a Dzongkha version and has to
have a nationwide circulation. BT is a private limited company, headed by a
board of directors, who are major shareholders in the company. The company
is headed by a managing director, Tenzin Rigden, who is a former Kuensel
editor. Initially, it employed about 40 people and at time of writing it employed
about 90. The paper was printed by a private firm when it first started but now
BT has its own printing house. It claims to have a circulation of about 15,000
and the paper now publishes twice a week.

Bhutan Observer

The Bhutan Observer launched as a weekly paper in June 2006 in both
English and Dzongkha. It was started by a businessman, Mani Dorji, who
owned the KMT printing and publishing house. The paper’s ownership
has since changed from Mani Dorji to his brother Tenzin Wangdi and his
wife, Phuntsho Wangmo. They act as the managing director and head of
operations. The editorial is headed by editor-in-chief, Tashi P Wangdi, who
was the former editor-in-chief for BT and editor for Kuensel. The Bhutan
Observer also claims a circulation of 15,000.

Bhutan Today
The third private newspaper, Bhutan Today, was launched in October 2008
and became the country’s first daily newspaper (BBS.com.bt 2008). The
managing editor was Tenzin Dorji, who announced at the time that the pa-
per would ‘strive to provide a new perspective’ and that ‘accuracy, balanced
reporting and credibility coupled with simplicity in writing and presentation
will be the paper’s guiding principle’ (BBS.com.bt 2008).

The paper costs Nu.5, roughly half the price of the other papers (@ Nu.
8-10 daily). It employs four editors and 16 reporters and four of those work

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009 161



PUBLIC RIGHT TO KNOW

outside the capital in Tashigang, Gelephu, Phuentsholing and Bumthang.
Tenzin Dorji said he hoped to have reporters in all 20 Dzongkhags by the
middle of the year (BBS.com.bt 2008).

Year Chief editors/

Name Type editors

established Ownership

English

Kaka Tshering &
Tshewang Dendup
BBSC TV June 2, 1999 News Government
Dzongkha
Sonam Zam &
Sonam Tobgay

Television

Before 1999, Bhutanese law prohibited ownership and watching of televi-
sion. But that year, during the Fourth King’s silver jubilee of coronation,
some satellite reception and cable services were introduced in the capital for
hotels and residences. International news and entertainment channels such as
the BBC, CNN, NDTV and Star TV began to have an impact on those city
viewers.

Cable Television

Cable television was introduced in the country along with the internet in
1999. When television was introduced the Bhutanese population was sud-
denly overrun by about 45 international channels. Pek (2003, p. 20) states
that in just about two years an estimated 33 licensed cable operators and
subscribers increased to 12,000 (142 percent) in 18 districts. The impact
of the introduction of cable television was felt on the culture. Dorji and Pek
(2005) argue that there is a growing concern over the perceived dilution of
culture by the international television channels. Some of the channels on mu-
sic and sports were removed. However, the decision to take 15 channels out
of the cable system has drawn strong response from television viewers, some
believing that they have been seriously deprived and other cable operators
expressing relief at some form of review and censorship (Dorji, 2005). The
editor however argues that viewers who expressed passionate views on the
cuts should spare a moment to reflect on these important issues. At present,

162 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009



PUBLIC RIGHT TO KNOW

there are 52 cable TV operators operating in all 20 Dzongkhag headquar-
ters and other populated areas, (Information, Communication and Transport
Sectors in Bhutan, 2007). These operators provide up to 31 foreign channels
including the mandatory BBS channel.

BBS TV

BBS TV was launched in the capital in 1999 with a daily one-hour broadcast
in Dzongkha and English. But BBS was limited in professional capability
and quality of content (BBS.com website, 2008). It was also limited to au-
diences in the capital and nearby areas. In February 2006 BBS launched its
nationwide service on satellite and its broadcast timing increased to five
hours daily. BBS has bureau offices set up in all districts.

Alternative media

Bhutan has a strong oral tradition and has taken advantage of this to commu-
nicate and disseminate information in the country through women’s groups,
local leaders, and health groups. Apart from established media there are also
pamphlets, magazines and journals which provide information to the public,
especially those who are literate. Foreign books, magazines and comic books
are also available through bookshops and the Internet.

The oral tradition

Some of the Bhutanese oral literary genres (Penjore, 2005, p. 53) are srung
(folktales), glu gzhas (folk songs), dpe gtam (proverb) gtam rgyud (legend)
and blo ze (ballad), tsang mo (western equivalent of quatrain), gab tshig
(riddle), dgod bra (joke); folktale is the most popular and widely available
literary genre. Some of the prominent oral forms of communication in the
pre-dominantly oral Bhutanese society have been the works carried out by
the Amtsu Tshogpa (National Women’s Association of Bhutan), and those of
the chimis (elected representatives to the National Assembly) and the gups
(village headmen).

The Amtsu Tshogpa

The National Women’s Association of Bhutan (NWAB) was instituted by
the 53rd session of the National Assembly in 1981 with the primary role of
advancing women. While the association has a limited number of emplo-
yees, almost all districts have volunteer groups which carry out the bulk
of the activities of the association. The volunteers include villagers, civil

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009 163



PUBLIC RIGHT TO KNOW

servants, businessmen and women, including the clergy. The heads of the
volunteer groups in the districts are the wives of the dzongdas (district
administrators), responsible for planning and implementing the association’s
activities at the grassroots levels. These women carry out their activities by
setting up meetings and before staged shows and theatrical performances
with deep social messages. Some of the activities carried out by the asso-
ciation are creating awareness on sexually transmitted diseases, creating
employment opportunities among teenage mothers, supporting handicapped
and helpless women and families in the rural areas, and sponsoring education
of under-privileged children.

The gups and chimis

The gups (block administrator) play a major role in disseminating informa-
tion from the district or the centre to the communities and vice-versa. Chimis
on the other hand are elected representatives to the National Assembly
and they act as a bridge between the government and the communities in
educating people about the national matters and at the same time informing
the government about priorities of the communities. The National Assembly
was established in 1953. Both the gups (201 in total) and the chimis (103)
are elected by adult franchise and usually are people without any or little
formal education background, but who are well known, respected or from a
prominent family in their communities.

International newspapers and magazines, books

The first bookshop opened in 1978 but today in Bhutan, a wide variety of
international books, newspapers and magazines are available, most of which
come from India. As of December 2002, there were 162 bookshops catering
for the international information needs of the Bhutanese (Pek, 2003, p. 17).
However, 91 percent of the existing 162 shops were located in the capital
(Ibid). While book sections offer world bestsellers and popular contempo-
rary and classical writers, the newspaper and magazine sections are domina-
ted by products from India. Pek (op. cit.) suggests this is because the Indian
products are cheaper. Otherwise, comics like Archie and Tin Tin are popu-
lar among the youth. The few publishing houses such as KMT Press and
Pe-Khang Enterprises publish in both Dzongkha and English but print runs
and products are very small, albeit expanding (Pek, 2003).

164 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009



PUBLIC RIGHT TO KNOW

Journals, newsletters and magazines

The Center for Bhutan Studies (CBS) archives (both in print and on-
line available to the public and scholars) biannual journals which cover
a wide range of subject matter: from socio-cultural to political aspects of
Bhutan, the newsletters of government departments, a journal from Sherubtse
College and publications by schools and educational institutes make up the
print media (outside mainstream media). There are also a few Bhutanese
magazines such as Bhutan and Bhutan Now published by Mediacom Con-
sultancy and Bhutan Media Services. The national airline also publishes an
in-flight magazine including standard features of the genre such as an intro-
duction to Bhutan society and destination travel articles.

Film

The Indian cinema institution, Bollywood, has had a major impact on
Bhutanese society, and the very recent Bhutanese film industry produces
copies of many Indian movies. Present in almost all Bhutanese movies are the
usual themes of ‘boy meets girl’ and the ‘songs and dance sequence’. They
have become a pertinent element in Bhutanese movies, and were basically
picked up from the Indian movie. The film production industry began in the
1990s, spurred by the change from celluloid to the more portable video tech-
nology and ‘boomed’ after 2000 because of digital technology (Pek, 2003,
p. 24). An average of 12 films are released in Bhutan each year and screened
mostly in the larger towns with bigger audiences. Audience reception of
these mostly Hindi-language films is unimpeded by language, since audience
members (whose native language might be either Dzongkha or Nepali) have
been hearing and understanding Hindi on screen since they were young. At
time of writing there were eight cinemas in the country: two in the capital,
two in Phuentsholing (a Bhutanese town near the Indian border) and one
each in Gelephu, Samtse and Gomtu and Samdrup Jongkhar. The first theatre
was built in 1970s in Phuentsholing. Video rentals also cropped up during the
late 1970s and by 2002 there were nearly 200 licensed rental shops, mostly
in the capital. But even this number has reduced to 136 under the impact
of television flooding houses with a variety of channels and programmes
(Pek, 2003, p. 24).

Music
The Bhutanese music industry also takes its lead from Bollywood,

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009 165



PUBLIC RIGHT TO KNOW

becoming more homegenised with the use of non-traditional instruments
such as electric drum, guitar, and piano. This has given rise to the new genre
of Bhutanese music called rigsar (‘new music’). There are more than 40
licensed audio-visual production companies, and music production has been
the fastest growing media in the past decade (Dorji, 2005). The recent emer-
gence of private FM radio stations in the capital means Bhutanese youth
have found an outlet to showcase their western-inspired music talents. Rigsar
music neither integrates nor promotes traditional values and does not attain
the artistic refinement/standards of traditional songs (Pek, 2003, p. 26).

Internet-linked telephony

Private blogs are largely related to individual interests like personal journals,
sports, music, film and politics. Weblogs and sites like Kuzuzanpo.net and
Kuzoo.com also provide fledgling writers and poets with an audience. On
an average three in 100 people have telephones (E-readiness, 2003) and by
March 2008 b-mobile subscribers in Thimphu and Paro could access the
internet. There are 26 leased line subscribers with an estimated 1050 to 2000
computers connected to these lines. There are also about a dozen internet
cafes, seven of them in Thimphu. The government’s official web portal—
www.bhutan.gov.bt—attempts to provide information on all government
agencies, especially their activities and services (Pek, 2003, p. 22). One of
the busiest Bhutanese websites is the Kuenselonline.com the online version
of the Kuensel newspaper. Discussion forums on online newspapers, the
Druknet chat rooms, group or private blogs and social interaction spaces
like YouTube, Facebook and hi5 are increasingly making people more inter-
active. Discussion forums like the one on kuenselonline sees discussion of
topical issues on politics, media and social issues. Since internet users are
largely civil servants, or corporate and private employees who have access to
Internet, sometimes the discussions in the forum are restricted.

Summary of findings

Established media

Of the four radio stations evident in Bhutan at time of writing, the oldest is
also the only government-owned and operation enterprise. Three private—
commercial or non-for-profit—stations have commenced broadcasting after
legislation in 2005 allowed private news media companies to emerge.

166 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009



PUBLIC RIGHT TO KNOW

There remains just one free-to-air television broadcaster in Bhutan, the
government-owned BBSC. However, data reveals that since 1999, at least 52
licensed private cable television operators had set up by 2007, disseminating at
least 31 international channels. This is augmented by an unknown but quantifi-
able number of satellite television receivers in private as well as institutional
hands, also giving access to those international channels and some others.

Until 2008 there were three newspapers circulating in Bhutan; now there
are four. One of these was owned by the public-private partnership Kuensel
enterprise, launched in 1986, while the other three included one publicly listed
and owned company and two private firms, two of them launched in 2006.

Use of established external news websites: No evidence of institutional
blocking of news websites has been found among clients of Bhutan’s main
ISP, Druknet (the 1600 customers and 5000 casual dial-up users). However,
some blocking does occur of selected sites under cultural censorship rules,
such as sites carrying explicit sexual images.

Alternative media

Data reveals a large network of institutional and culturally sponsored sites of
news and media production and distribution. These are especially the Amtsu
Ishogpa (Women’s Association) and the chimis (elected representatives to
the National Assembly) and the gups (village headmen). Without institu-
tional and community support, these networks and their media products and
effects, would not exist.

Discussion
Media in Bhutan were limited to government ownership and control until
a royal decree in 1992 allowed some privatisation (Pek 2003, p. 14). In a
sense, this was a new start for Bhutanese media, which had operated as a
singularity under royal decree. After the liberalisation 1992, the single media
channel was allowed to fragment in a way which reflects the centuries-old
development of the multichanneled media institutions of the West. And since
years of the early 21st century, that fragmentation has also followed the prin-
ciples of convergence identified by Dupagne and Garrison (2006) leading
to a greater intensification of online and wireless telephony production and
distribution of news and media products.

Essentially, though, data support the hypothesis that media expansion
in Bhutan, leading to diffusion of technologies and enterprises and a greater

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009 167



PUBLIC RIGHT TO KNOW

uptake of media channels by citizens, has been enabled principally by govern-
ment decree, legislation and investment in infrastructure. Without the decree
of 1992, the enterprises recorded in our findings might not have come about.
And we suggest it is clear that without the initial and continued investment by
the government in newspaper, radio, television and internet facilities, neither
would have this uptake and expansion continued to its present state.

With a literacy rate of about 54 percent, Pek (2003, p. 15) states that the
readership is small and with oral tradition still strong, radio continues to be
the most effective media since radio players are cheaper and portable for rural
Bhutanese, especially for the rural communities. But this has not reduced the
later impact of newspapers and television. These have become popular among
elite decision makers and print media have dominated as a source of current
affairs news and issues related to government and politics.

Before the privatisation of media Kuensel and BBS, which were both
started by the government and ran on government subsidies, were seen
as government mouthpieces (Acharya, 2005, p. 9). Even after subsidy to
Kuensel was stopped in 1998 the reputation persisted. Privatisation has not
only brought about diversity but also given people alternative media.

Amid the diversity, some newspapers have tried to attract the youth, who
otherwise did not see a newspaper as something they should read. But to
attract the youth dumbing-down elements have started to infiltrate the news-
paper business. For the same purpose, that of giving youth a voice, Kuzoo
Society was started and when Kuzoo FM began broadcasting, it immediately
connected with the urban youth. Similarly Radio Valley connected with the
youth and young adults (20-30s).

The FM stations have also given a boost to the local music industry
alongside the otherwise already popular Western music. The radios provide an
outlet for budding artists and musicians for their creativity in composing songs
and music. Amid all these developments in the media the internet is creating
its own small revolution in Bhutan. All the media houses and organisations
discussed have a website, but this caters mainly to the educated urbanites that
have access to internet.

More broadly, businesses have their websites which have helped them
reach a larger market. People use the cell-phones to send text messages, listen
to FM radio stations, take photographs and edit them on the phone or shoot
video clips. The BBSTV can be received on some Chinese made mobile phones
(Wangdi, personal communication, 16 April 2008).

168 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009



PUBLIC RIGHT TO KNOW

The government has become more transparent and interactive with most
of its ministries and departments having established websites where people
can access information or send emails and get feedback. Media houses—radio,
print, and broadcast—have converged in their own small ways, and almost all
the media have an online presence. The websites may not incorporate high
level interactive or multimedia systems or functions but the websites exist
nonetheless. Some of the common features in websites are discussion forums,
polls, feedback, Q&A.

Conclusion

The Bhutanese Fourth King’s coronation speech elevating Gross National
Happiness to the international agenda required specific actions for its en-
ablement. Among these actions were the political and economic steps to
establish media freedoms, especially those relevant to the process of journal-
ism. While this article does not refer specifically to media freedoms which
might or might not be enjoyed by journalists and citizens of Bhutan, it clearly
identifies the heightened level of media diversity now available in Bhutan,
which strongly suggests the availability of media freedoms. Media freedoms
in whatever form could not have commenced without the king’s emphasis
on infrastructure development and training of media professionals, and the
recognition of the need to make media independent and sustainable. The
contribution of foreign aid (cited earlier in this article) is also noted. Today,
royal decrees need to be enshrined in legislation (Pek, 2003, p. 14) for them
to continue in the contemporary liberalizing environment. There is evidence
of political will in the government’s movement to create a secure, sustain-
able, affordable and appropriate ICT access network connecting all districts
and blocks, educational institutions and hospitals to the global infrastructure
and to develop adequate human resources.

Key challenges still face Bhutan, such as the high cost of capital
investment and low teledensity, high cost of hardware and software, low
computer and ICT literacy, high internet access cost, limited appropriate
application and lack of local content, lack of ICT skills and capacity, high
telecom tariffs, and lack of awareness in general (Ministry of Information and
Communication, 2003).

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009 169



PUBLIC RIGHT TO KNOW

References

Acharya, G. (2005). The 2002 elections and the Bhutanese media. Retrieved on
30 March 2009, from Orebro University: www.magj.se/pdf/Gopilal%20Acharya.
pdf

Avieson, Bunty (2009) consultant to Bhutan Observer, Thimphu, comments
made at UN conference July 7, 2009, and reported at the Solutions Exchange
Bhutan website. Retrieved in September, from www.solutionexchange-un.
net.bt/(A(8ENSNMVmygEKAAAAZDg2M2MxM2QtYmRjOSOOMWY xLWIwNj
MtNjg3NTBkZmFmOWQ5TNh4kr83jg48Zuh4 6P-hgqNRcY1))/media_details.
aspx?Newsld=16

Baker, C. E. (2007). Media concentration and democracy: Why ownership matters.
Cambridge: Cambridge University Press.

Bhutan Today Launched. (2008, October 31). Retrieved on 30 March 2009, from
Bhutan Broadcasting Service Corporation: www.bbs.com.bt/Bhutan%20Today%20
launched.html

Dema, K. (2007). Radio Valley goes on air. Retrieved on 30 March 2009, from
Kuenselonline: http://kuenselonline.com/modules.php?name=News&file=articl
e&sid=8330

Dendup, T. (2008) FM rules air waves. Retrieved on 30 March 2009, from Kuensel online:

www.kuenselonline.com/modules.php?name=News&file=article&sid=10025

Dorji, K. & Pek, S. S. (2005). The Bhutanese media in the service of the public.
Paper presented at the second conference on Gross National Happiness. Antigonish,
Nova Scotia, June 20-24.

Dorji, K. (2005).The television debate. Retrieved on 30 March 2009, from
Kuenselonline:http://kuenselonline.com/modules.php?name=News&file=article
&sid=5208

Dorji, K. (2007). Old story, new lessons. Retrieved 30 March 2009, from
Kuenselonline:www.kuenselonline.com/modules.php?name=News&file=article
&sid=8503

Dorji L.Y. ( n.d). The Microsoft Unlimited Potential E-centers in Bhutan: Using ICT
for development. Journal of Bhutan Studies. Retrieved on 30 March 2009, from
www.bhutanstudies.org.bt/admin/pubFiles/M-10.pdf

GMCT Information and Communication Technologies. (2003). Bhutan e-readiness
report. Retrieved on 30 March 2009, from Department of Information and
Communication website: www.dit.gov.bt/publications/ereadiness.pdf

Duffield, L. R., Hayes, M. D., & Watson, A. H. A. (2008). Media and communication
capacities in the Pacific region. eJournalist, 8(1), 21-34.

Dupagne, M. & Garrison, B. (2006). The meaning and influence of convergence:
A case study of media convergence at Media General’s Tampa News Centre.
Journalism Studies, 7(2), 237-255 DOI: 10.1080/14616700500533569

James, J. (2003). Bridging the global digital divide. Corwall: MPG Books Ltd.

Jenkins, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media collide.
New York and London: NYU Press.

170 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009



PUBLIC RIGHT TO KNOW

Jussawala, M. (1996). South East Asia. In MacLeod, V. (Ed), Media ownership and
control in the age of convergence (pp 215-228). United Kingdom: International
Institute of Communications. 215-228.

Gups play an important role. (1994, March, 19). Kuensel. p. 12.

Kuensel expands. (1996, August 17). Kuensel. p. 1.

Images of the decade. (1996, August 24). Kuensel. p. 1.

Gups, not Chimis, should represent people in National Assembly. (1997,
November 8). Kuensel. p. 3.

Gups and Chimis have an important role.(1998, February 6). Kuensel. p. 6.

Kuensel to begin online daily papers (2001, April 14). Kuensel. p. 20.

Kuensel goes daily. (2001, June 2). Kuensel. p. 1.

The gup’s new status. (2002, December 14). Kuensel. Editorial page.

Chimis ask for tax exemption on small rural businesses. (2003, August 2).
Kuensel. p 5.

Kuensel printed in Kanglung. (2005, December 17). Kuensel. p. 1

No ceiling on Kuensel shares. (2006, May 13). Kuensel. p. 1, p. 12.

Statistics: a foundation for planning. (2006, April 29). Kuensel. p. 1; p. 12.

Kuzoo.net (2006). Kuzoo FM. Retrieved on 30 March 2009, from Kuzoo:

www.kuzoo.net

Massey, B. L & Levy, M.R. (1999),.Asia: A dependency theory analysis. International
Communication Gazette, 61(6), 523-538. DOI: 10.1177/0016549299061006005

Merinews.com (2008). Glimpses 2007. Editorial. Merinews.com January.

Ministry of Foreign Affairs of Denmark (2009) Asiatisk Plads 2, DK-1448 Keben-
havn K, Denmark. Retrieved in September 2009, from www.netpublikationer.dk/
um/9281/index.htm

Ministry of Information and Communications. (2007). Information, communica-
tion and transport sectors in Bhutan: A special report. Retrieved on 30 March
2009, from Ministry of Information and Communications: www.moic.gov.bt/pdf/
moicreport.pdf

Ministry of Information and Communication. (2003). ICT for Bhutan. Retrieved on
30 March 2009, from Ministry of Information and Communication: www.apdip.
net/project/2003/asian-forum/resources/bt-ict.pdf

Mishra, T.P. (2007). Aid offered to save Bhutan paper. Retrieved in September 2009,
from OSDIR website http://osdir.com/ml/culture.region.india.zestmedia/2007-05/
msg00003.html

Murelli, E. (2002). Breaking the digital divide: Implications for developing countries.
n.p.: Commonwealth Secretariat and SFI Publishing.

National Statistical Bureau. (2005). PHBC factsheet. Retrieved on 30 March 2009,
from National Statistical Bureau: www.nsb.gov.bt:8080/publication/pubs/PHCB-
factsheet2005.pdf

National Women’s Association of Bhutan. (n.d.). From the president. Retrieved on 30
March 2009, from National Women’s Association of Bhutan: www.nwabbhutan.
org.bt/

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009 171



PUBLIC RIGHT TO KNOW

Palden, T. (2008, April 15). B-Mobile upgrades to multimedia services. Kuensel.
p. 3.

Pek, S. S. (2003). Bhutan s media impact study. MediaCom Consultants, for Bhutan’s
Ministry of Information and Communications, Royal Government of Bhutan,
online. Retrieved in September 2009, from www.unapcict.org/ecohub/resources/
bhutan

Pelden, S. (2008, February 25). Centennial—the latest FM. Kuensel. p. 11.

Penjore, D. (2005). Folktales and education: Role of Bhutanese folktales in value
transmission. Centre for Bhutan Studies. Retrieved on 30 March 2009, from
www.bhutanstudies.org.bt/admin/pubFiles/12-3.pdf

Penjore, U. (2006, February 1). Two private newspapers to start in April. Kuensel.

Quinn, S. (2006). Conversations on convergence. New York: Peter Lang
Publishing.

Rapten, P. (2003). Mass media: Its consumption and impact on residents of Thimphu
and rural areas on the internet. Centre for Bhutan Studies. Retrieved on 30 March
2009, from www.bhutanstudies.org.bt/admin/pubFiles/6.media.pdf

Roy, S. (2005). Globalisation, ICT and developing nations: Challenges in the
information age. New Delhi: Sage Publications.

Thomas, P. (2007). Bhoomi, Gyan Ganga, e-governance and the right to
information: ICTs and development in India. Telematics and Informatics, 26(1),
20-31. doi:10.1016/j.tele.2007.12.004

Thorburn, D. Henry. J. & Brad. S. (2004). Rethinking media change: The aesthetics
of transitions. Cambridge, Mass.: MIT Press.

Wangdi, K. (2005, September 26). Dzongkha: Out of window? Kuensel, n.p.

Wangchuk, S. (2007, September 10). Dzongkha font goes global. Kuensel, n.p.

Wilson, E. J. (2004). The information revolution and the developing countries.
Cambridge, Mass.: MIT Press.

World Bank (2009) Bhutan, country assistance guide. Retrieved in September 2009,
from http://go.worldbank.org/HVLTPSO0I10

Zhao,W. Massey. B.L. Murphy, J. & Fang, L. (2003). Cultural dimensions of website
design and content. Prometheus, 21(1), 74-84. Retrieved on 30 March, from http://
web.biz.uwa.edu.au/staff/jmurphy/Cultural Dimensions.pdf

Kinley Wangmo is a candidate in the Master of Journalism programme at the
University of Queensland.
Dr John Cokley is a research and teaching academic in the School of

Journalism and Communication, University of Queensland, Australia.
j-cokley@uq.edu.au

172 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009



