
 10  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009

PUBLIC RIGHT TO KNOW

Theme:‘Giving the people what they want’

Covering the environmental issues 
and global warming in Delta land: 
A study of three newspapers

This article explores the coverage of environmental issues in the daily 
newspapers of Bangladesh, a South-Asian country facing the onslaught of 
global warming because of its low-lying deltaic plains and overpopulation. 
The results are based on an examination of the content of environmental 
coverage in three national daily newspapers (two Bangla and one English-
language) during June 2007. Drawing on field theory and analytical frames 
from journalism studies, this study examines the principles of journalistic 
practices as revealed by the content of these publications. The findings 
indicate that environmental journalism is a strong subfield in Bangladesh’s 
media, which constructs its own veracity in ways that reflect the social, 
economic and political contexts of each publication. Based on this small 
study, the authors conclude that environmental journalists in Bangladesh 
adopt approaches to sourcing and causation which enable them, in alliance 
with non-government organisations, to pursue their aim of actively interven-
ing in the field of government policy of Bangladesh, both in international 
and local spheres. 

Keywords: Bangladesh, development, environmental journalism, field 
theory, global warming, journalists’ sources

JAHNNABI DAS, WENDY BACON AND AKHTERUZ ZAMAN
University of Technology, Sydney

AS A specific issue of public and political concern, the environment 
started to attract the attention of Western news workers in the late 
1960s and by the 1980s, had settled into an area worthy of at least 

 ABSTRACT

PJR_15_2_Oct 09.indd   10 14/10/2009   1:18:09 a.m.



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009  11 

PUBLIC RIGHT TO KNOW

spasmodic media attention. Over recent decades, by negotiating access and 
shaping meanings, the media has played a key role in environmental politics 
(Lester & Hutchins, 2009). Since 2002, the environment has crept up the 
news agenda, becoming a ‘round’ of major concern that overlaps with those 
of politics and economics. 

Predictably, the attention of media scholars has also focused on how the 
media cover the environment and sustainability. However, most research 
into environmental journalism (Hansen, 1993; Shanahan & McComas, 1997;  
Spellerberg, Buchan & Early, 2006; Musukuma, 2002; Hutchins & Lester, 
2006; Lester and Hutchins, 2009) has focused on industrially-advanced coun-
tries. Interesting differences have been noted in the reporting of environmental 
issues between different Western countries. For example, a cross-cultural 
comparison of global warming coverage in France and the United States found 
that France’s coverage was more event-based, focused more on international 
relations and offered a more restricted range of perspectives than the United 
States coverage, which tended to place more emphasis on the conflict between 
scientists and politicians (Brossard et al., 2004). 

This Western focus leaves many areas of the world out of the scholarly 
gaze, creating a gap in our understanding about how the international me-
dia covers the environment, including the critical issue of global warming. 
While reflecting patterns in journalism studies more generally, this gap is  
of considerable concern given the global nature of sustainability problems  
(see also Josephi, 2005) and the critical role of communication in environ-
mental politics. 

It was with the aim of contributing to filling this gap that in 2005, Bacon 
(one of the authors of this article) and Nash analysed environmental stories 
in five South-East Asian English-language newspapers (Vietnam News, 
South China Morning Post, Jakarta Post, Bangkok Post, New Straits Times) 
and compared them with the coverage in the Sydney broadsheet newspaper,  
the Sydney Morning Herald (Bacon & Nash, 2006, pp.115-125). With the  
exception of one article in the Sydney Morning Herald challenging the  
seriousness of global warming as an issue, all publications and stories were  
underpinned by the assumption that the environment needed protection. How-
ever, marked differences did exist. The Jakarta Post for instance, had the most 
environmental stories over April and May in 2005 and used far more non- 
government organisational (NGO) sources and fewer government sources than 

PJR_15_2_Oct 09.indd   11 14/10/2009   1:18:09 a.m.



 12  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009

PUBLIC RIGHT TO KNOW

publications elsewhere. One of the largest of the newspapers, the Manila Bulletin 
had little environmental coverage, provided no coverage of forests (an issue in  
the Philippines) and gave proportionally more space to stage-managed events than 
any other outlet. It was not suggested that this finding reflected the overall quality  
of environmental journalism in the Philippines but rather that it was likely to 
be a reflection of the corporate ownership and pro-business and pro- 
government editorial agenda of this outlet.

This earlier study was constrained by the fact that its choice of newspapers 
was limited to those published in the English language. The research on which 
this article is based seeks to extend the understanding of Asian coverage of  
environmental issues by examining three newspapers in Bangladesh. 
The papers include two Bangla-language newspapers—the Daily Ittefaq  
(circ. 125,000) and the Shamokal (circ. 135,000); and one English-language 
publication—The Daily Star (circ. 35,500) (personal commmunication, 2008). 
These newspapers were chosen because they were expected to offer a range of 
perspectives on Bangladesh’s journalism. This article reports on an analysis 
of environmental stories covered by these newspapers in June 2007. 

Bangladesh—some background
As the largest delta in the world, Bangladesh is a low-lying South-Asian 
country with a total land area of 147,570 square kilometres. ‘Topogra- 
phically, the country is almost entirely a fertile alluvial plain formed by the 
two main rivers, the Ganges and the Brahmaputra…and their hundreds of 
tributaries. Bangladesh is often referred to as a land of rivers’ (BBS, 2006, 
p. 2). The coastal area is situated just a few metres above sea level. With a 
population of approximately 155 million, Bangladesh is the most densely 
populated country in the world, apart from a couple of tiny city-states.

Journalism in a conventional contemporary sense began in Bangladesh 
during the British colonial period with the introduction of printing presses 
by independent entrepreneurs as well as colonial missionaries. According to 
Chaudhary and Chen (1995), the first two-sheet weekly, called the Bengal 
Gazette, started to publish from India in 1780 (Zaman, 2004; Chaudhary  
& Chen, 1995) and the first publication started within the geographic region 
now known as Bangladesh in the mid-19th century from the northern district 
of Rangpur. Later, the town of Dhaka, now the country’s capital, became the 
centre of newspaper publication.

PJR_15_2_Oct 09.indd   12 14/10/2009   1:18:10 a.m.



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009  13 

PUBLIC RIGHT TO KNOW

In contrast to the decline of newspapers in the United States and other 
Western countries, newspapers in Bangladesh are significantly increasing 
in circulation despite a literacy rate of only 56 percent. Newspapers sales in 
Bangladesh went up 8.3 percent in 2006 and 30 percent during the five-year 
period preceding 2006. This coincides with an Asia-wide surge in newspaper 
circulation; seven of the 10 current best-selling newspapers in the world are 
in Asia (World Press Trend, 2007; see also Merrill, 1990, 1995). 

The three publications chosen for this study are broadsheet newspapers, 
based in the capital city of Dhaka, and privately owned by leading businesses. 
The Daily Ittefaq is a family-owned business; founded in early 1950s by a 
legendary newspaper editor Toffazzal Hossain Manik Mia. Manik Mia’s two 
sons now own the paper (one of the sons is a former minister and the leader 
of a minor political party). The Daily Star, which carries the slogan Your Right 
to Know on its front page was established by another famous editor Syed 
Mohammed Ali (S. M. Ali) in the early 1990s, but is now part of a big media 
company that owns other publications and media businesses. The Shamokal 
is a recent initiative by a prominent business house with no prior media  
connection. In general, all three newspapers follow an editorial line which is 
in the middle ground of politics in Bangladesh, both supporting and criticising 
the government of the day.

Compared to the older, more traditional Daily Ittefaq, which is heavily 
reliant on government sources, the Shamokal is staffed by a new breed of 
younger journalists who emerged in the early 1990s and are more rigorous in 
terms of professional practices, significantly broadening their pool of sources 
by going beyond official or expert sources to activists, lay people and academic 
sources. The publication also uses less formal and more dynamic linguistic 
and presentation styles.

Despite the growth in the newspaper market, circulation of news publica-
tions in Bangladesh remains low. For instance, with a population of a mere 
21 million, Australia still has considerably higher circulation of newspapers 
when individual publications are compared. The Sydney Morning Herald, 
one of two metropolitan dailies in Sydney, had a daily weekday circulation of 
212,500 copies in 2008 (Australian Press Council, 2008), compared with the 
circulation figure of 135,020 for the Shamokal, or the paltry 35,577 for The 
Daily Star. However, the importance of newspapers and other news media in 
social and political affairs of the nation is no less important and active than 
in Western nations.

PJR_15_2_Oct 09.indd   13 14/10/2009   1:18:10 a.m.



 14  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009

PUBLIC RIGHT TO KNOW

Little research exists in English about Bangladesh news content and how 
it might differ from that in other countries. In an article about news reporting 
on war, one of the authors of this article, Zaman (2004), argued that even 
though the professional practices of news organisations are broadly similar in 
Western and non-western countries, news content can be framed and reported 
in significantly different ways. Zaman’s content analysis of news of the 2003 
war in Iraq showed that even though the main sources of news were Western 
news agencies, Bangladesh’s newspapers rejected the definition of that war 
produced in Western news content, reflecting the opposition to the war shared 
by most of the country’s population. While the context for environmental 
news may be less starkly conflicting than in the case of war reporting, this 
research began in the expectation that environmental reporting in Bangladesh 
will reflect the particular influences of the historic, cultural and socio-political 
context of that country.

Environmental issues in Bangladesh
Since 2000, there have been grim warnings about the likely impact on  
Bangladesh of global warming. In the months preceding June 2007, the Inter-
governmental Panel on Climate Change predicted that Bangladesh would  
be one of the most severely threatened countries, with rising sea levels  
predicted to devour 17 percent of Bangladesh by 2050, displacing 20 million 
people (IPCC, 2007). Depending on which index is used, Bangladesh ranks 
either at the top or near the top in risk from climate change (Germanwatch, 
2009). By comparison, its contribution to global warming is insignificant. 
Bangladesh’s per capita carbon dioxide emissions in 2004 were 0.25 tons, 
making it 175th on a per capita international ranking of 206 countries.

Bangladesh lacks energy for development and infrastructure to protect 
against the effects of climate change. Moreover, global warming is just one 
of the environmental problems that threaten the people of Bangladesh. The 
country’s constrained resources are required to tackle over-development, 
river pollution, biodiversity depletion, deforestation, and drought and water 
shortages that will become more severe if planned up-river dams go ahead. 
Low-lying Bangladesh is also well known for its historic vulnerability to 
flooding. 

The tendency of Western media to ignore developing countries  
until a major disaster or conflict strikes is well documented by media 

PJR_15_2_Oct 09.indd   14 14/10/2009   1:18:10 a.m.



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009  15 

PUBLIC RIGHT TO KNOW

studies researchers. For this reason, the image that mainstream Western  
media has projected of Bangladesh is one of poverty and floods (Bacon & 
Nash, 2004; Glasgow University Media Group, 2000; Philo, 2001). Yet, 
the environmental image of Bangladesh in the Western media is not always  
negative. In the aftermath of the United States’ Hurricane Katrina disaster in 
New Orleans, it was reported widely that Bangladesh has developed knowledge 
and systems for dealing with such disasters (Theiren, 2005).

Conceptual approach
This research draws on media sociological approaches to the study of the 
interaction between journalists and their sources. 

News production around environmental issues is ‘the meaning attributed 
to events, processes or states of affairs’ (Ericson et al., 1989 p. 113). It is 
through the practices of selecting and quoting sources that journalists construct 
‘narratives of truth’, justify their claims through creating as ‘web of facticity’ 
(Tuchman, 1978) and create maps of meaning (Hall et al., 1978; Berkowitz, 
2009). As discussed in Bacon and Nash (2006), empirical studies of sources’ 
interactions have tended to support Stuart Hall’s influential view that by 
over-accessing the views of powerful sources or ‘authorised knowers’ (as 
Ericson called them), journalists play a role in legitimising existing political 
and economic relations (Davis, 2000; Bacon & Nash, 2003). We agree with 
Schlesinger and others however, that Hall’s view, which was developed in 
the context of a major study of the media’s role in policy formation in Britain 
in the late 1970s, underestimates journalists’ agency in reporting on contests 
both within elites and between source organisations. While at times amplify-
ing powerful elites, in other contexts, the media plays a role in critiquing and 
exposing the practices of those who exercise economic, political or symbolic 
power (Schlesinger, 1990; Curran, 1996, p. 129; Cottle, 2003). 

In understanding the role that media play, it is important to step back 
and adopt what Schlesinger (1990) called a less media-centric approach. In 
attempting this, we have found Bourdieu’s relational field analysis approach, 
which focuses on the ways in which power relations within fields intersect 
with power relations in other fields, to be useful (Bourdieu & Waquant, 1992,  
pp. 94-115; Schlesinger 1990, p. 77). While Bourdieu focused more on fields 
of cultural production such as academia and the literary field, his work has 
been applied recently to the field of journalism and its subfields (Benson & 

PJR_15_2_Oct 09.indd   15 14/10/2009   1:18:10 a.m.



 16  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009

PUBLIC RIGHT TO KNOW

Neveu, 2005). An examination of the interaction between journalists and 
sources in particular moments in time and space is one way of investigating 
the intersection of the symbolic field of journalism with other fields, including 
those of politics, economics, science and other forms of cultural activity.

In the case of source-journalist relations, journalists and their institutional 
sources, such as experts, government and military officials, politicians, com-
pany sources and NGOs, interact with each other in pursuit of their interests. 
Both, although often not explicitly, recognise how they are going to play by 
the rules within the media field. These rules may, for example, include formal 
and informal understandings about how the media will respond to government 
endorsed annual events, how ‘off the record’ sources can access the media, 
how experts will be used to legitimise particular perspectives and how public 
relations practitioners and journalists will relate to each other. Through such 
practices, sources and journalists pursue their interests while maintaining their 
own sense of identity and ‘professional’ integrity. The advantage of Bourdieu’s 
broad framework of fields is that it provides an inclusive framework, encom-
passing macro- and micro-organisational perspectives, which enables a specific 
understanding of particular instances of journalism practice as well as insight 
into how these differ both within and between particular national contexts.

Tracing the environmental concerns: Methodology
We conducted a basic content analysis of the environmental coverage in  
the three selected newspapers in Bangladesh to discern news reporting  
patterns in a systematic way (Hansen, 2009). We analysed selected stories for 
closer analysis to glimpse how social meaning emerged through the report-
ing practices of journalists. We recognise that to capture the complexity of 
interactions between the journalism field in Bangladesh with other fields, it 
would be necessary to conduct interviews with sources and journalists. How-
ever, this was not within the scope of this project and we put this forward as a 
snapshot which can provide insights that could lead to further research. 

Electronic database key-term search was not applicable to the Bangla 
newspapers, so the selection of items was done by manual scanning of the 
websites of the Daily Ittefaq, the Shamokal and The Daily Star by one of the 
authors who possesses the required language skills. It is acknowledged that 
the examination of news coverage could have been more comprehensive if 
hard copies of these newspapers were obtained.

PJR_15_2_Oct 09.indd   16 14/10/2009   1:18:10 a.m.



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009  17 

PUBLIC RIGHT TO KNOW

Following Nash and Bacon (2006), each story was coded according to 
topics (water, forest, pollution, waste, land), number of words, type of articles 
(news, feature, commentary etc.). Types of sources and attribution of sources 
were examined to comprehend how the notions of ‘primary definers’, ‘com-
petition among sources’ and ‘facticity’ operated in these stories. 

After conducting a basic quantitative analysis, we chose stories linked 
to dominant themes in the environmental coverage in June 2007 for closer 
analysis. 

Environmental news in Bangladesh—June 2007
During June 2007, there were a substantial number of environmental  
stories in all three newspapers, including a number of front page stories.  
The Daily Star had the most stories with 104; the Shamokal had 78 and The 
Daily Ittefaq, 81. In the Bacon and Nash study over May and June 2005, the  
Jakarta Post had considerably more articles over two months than any of the 
other publication with 84 articles, four times as many as the Manila Bulletin 
with 21 (Bacon & Nash, 2006 p. 13). A Factiva database search of Jakarta 
Post revealed that in June 2007, the Indonesian English language paper had 
even more articles than The Daily Star with more than 150 articles deal-
ing with environmental issues. This would suggest that, as we expected, the  
global news agenda has increasingly focussed on the environment. World En-
vironment Day which is the focus for media events fell during this month. 

The Bangladesh Environmental Journalists’ Forum, an organisation of 
journalists to promote environmental concerns in newsrooms as well as in 
the public arena, argues that through their efforts, the level of coverage of 
environmental issues increased each day from an average of 20 column inches 
in the 1970s and 1980s to 50-200 column inches now (Chowdhury, 2007). 

For this project, the articles were divided into news and non-news which 
included all commentary, editorials and features (see Figure 1). More than 
60 percent of the items in each newspaper were news. There was, however, 
a substantial amount of non-news with Daily Ittefaq having the most with  
63 percent.  When a comparison was made with the proportions of non-news 
in the 2005 study, only the Jakarta Post had more than 30 percent of non-news 
items. Even allowing for the small samples, this is quite a striking difference. 
The South China Morning Post (Hong Kong, China), the New Straits Times 
(Malaysia), the Bangkok Post (Thailand), the Manila Bulletin (Philippines) and 

PJR_15_2_Oct 09.indd   17 14/10/2009   1:18:10 a.m.



 18  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009

PUBLIC RIGHT TO KNOW

the Sydney Morning Herald (Australia) in the 2005 study, all had more than 
80 percent news items suggesting that the coverage in these three Bangladesh 
newspaper is less dominated by shorter news items. 

When the non-news category for the Bangladesh newspapers was further 
analysed, there was far more commentary by non-staff experts than features 
in the form of extended reportage. It is considered by two of the authors who 
have themselves worked in Bangladesh that this reflects the lack of time 
and other resources available in the media to do in-depth reportage. This is 
consistent with journalists and editors seeing themselves as active agents in 
opinion formation in the environmental field, often chastising government 
officials and encouraging the whole society to improve its protection of the 
environment. Compared to the English language Asian newspapers in the 
earlier study, these newspapers provided more room for pro-environmentalist 
commentary and analysis. 

Subject matter covered by Bangladesh newspapers
The main subject matter of each story was coded using similar categories to 

Figure 1: Types of articles by percentage

News 68% 65%             63%

Non news/
commentary 32% 35%             37%

PJR_15_2_Oct 09.indd   18 14/10/2009   1:18:11 a.m.



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009  19 

PUBLIC RIGHT TO KNOW

the Bacon and Nash 2005 study (Bacon & Nash, 2006, p.15). The results can 
be found in Figure 2. Stories about land formed the biggest category with 
more than 30 percent of all environmental stories during the month being 
about land issues. This contrasted starkly with the earlier study in which 
there was negligible coverage about land in any of the newspapers. In such 
a densely populated country, encroachment on parkland and riverbanks is  
a continual problem. Most of the stories however during this month were 
about a catastrophic landslide that killed more than 100 people (see p. 23). 
Stories about water pollution and water logging were the next biggest category  
especially in Daily  Ittefaq in which 25 percent of stories were about water issues,  
and 57 percent about either land or water. With the IPCC grim warnings for  
Bangladesh only a month or so old, it was not surprising that global warm-
ing was the third biggest category with 14 percent of stories in The Daily 
Star and 13 percent in the younger, less traditional Shamokal newspaper. By 
contrast, there were markedly less (6 percent) in the more traditional Daily 
Ittefaq. Of course, these figures mean little without more detail about the 
nature and quality of the information in the stories. 

Sources used in environmental news
A striking characteristic of the coverage was that in more than 70 percent of 
Daily Ittefaq stories and 66 percent of the Shamokal stories did not directly 

Figure 2: Proportion of articles about environmental topics

Subjects Shamokal The Daily Star Daily Ittefaq
Water 15% 14% 25%

Forest 15% 7% 10%

Air 1% 1% -

Land 38% 38% 32%

Energy 2% 2% 0%

Flora/Fauna 3% 5% 9%

Media events 3% 9% 12%

Companies 1% - -

Global warming 13% 14% 6%

waste 4% .9% 4%

Other 1% 4% 9%

PJR_15_2_Oct 09.indd   19 14/10/2009   1:18:11 a.m.



 20  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009

PUBLIC RIGHT TO KNOW

quote any sources at all. On the other hand, all but 20 percent of stories in the 
English language Daily Star did quote sources. This was just a little less than 
the Vietnam News in the 2005 study, which had 24 percent of stories with 
no direct quotes, compared to the other papers, all of which had less than 
15 percent. This finding is consistent with the high level of non-news analy- 
tical or opinion pieces (which do not usually involve interviews). Even many 
serious allegations of corruption and neglect in news stories were delivered 
in the form of statements by reporters rather than sourced to particular people 
or organisations.

Who gets a voice? 
In analysing who gets a voice in these three outlets, we included opinion 
pieces that were produced by a large range of people, including ex-ambassa-
dors, journalists, retired teachers as well as representatives of both local and 
international NGOS. 

The largest group of sources in each newspaper were government 
sources. Daily Ittefaq, which traditionally has been close to government, had 
the highest with 42 percent of all sources compared with the Shamokal with  
36.5 percent and The Daily Star with 31.4 percent. At first glance, this tends 
to confirm Davis’s finding (2000) that most empirical studies of sources have 
confirmed the view that journalists over access government sources, thereby 
legitimising and amplifying their power (see Figure 3). However, a closer 
examination of The Daily Star and the Shamokal reveals that quite a few of 
these sources are in fact either in conflict with other government sources, 
or unnamed government sources who are passing information to reporters 
without approval. Such ‘unofficial sources’, when used first in an article, can 
frame the ‘reality’ against which official government sources may be asked to 
respond. When used in this way, these unofficial sources cannot be described 
as ‘primary definers’ in the sense of powerful or authoritative figures but are 
nevertheless used by journalists to construct their ‘web of facticity’ in making 
allegations of corruption and abuse. The readers in Bangladesh understand that 
when journalists quote ‘unofficial sources’, information has been passed from  
inside government organisations directly to the media. They believe the stories 
not because of the sources’ authorised status but because they know, through 
their own experience, that corruption is happening on a daily basis in official 
decision-making. In this way, the sources gain legitimacy. The credibility  

PJR_15_2_Oct 09.indd   20 14/10/2009   1:18:11 a.m.



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009  21 

PUBLIC RIGHT TO KNOW

of the story depends on the reporter shaping a meaning for their audience  
that is believable. These journalists and ‘unofficial sources’ appear to be in a  
symbiotic relationship across the media and government fields, mutually ‘play-
ing a game’ to expose corruption and malpractice (Benson & Neveu, 2005). 
We tend to agree with Berkowitz who argues that the interaction between 
journalists and sources needs to be understood in its specific context and that 
research findings about source interactions in Anglo-American style journalism 
may not necessarily apply in other contexts (Berkowitz 2009, p.111).

Political sources in all three newspapers were extremely low because 
during June 2007, Bangladesh was under a caretaker government backed by 
the army and no political party was in power. Company sources, which are 
prominent in Western and some Asian media environmental coverage, were 
also very low. This may be explained by an overall lack of media scrutiny of 
the impacts of foreign investment in Bangladesh, the high involvement of the 
government in the economy and because local companies are less organised 
to access the media than those in more developed economies. 

Govt sources            31.4%                       36.5% 42.7%
Expert sources              8.0%                       12.0% 12.2%
NGO/UN/Local Ass            20.9%                         9.3% 12.2%

Lay sources              9.8%                       19.0% 17.0%
Company sources              0.9%                         1.3%                         1.2%
Political sources              0.0%                         1.3%                         1.2%
Other sources            29.5%                       20.0% 13.4%

Figure 3: Sources quoted in Bangladesh newspapers

PJR_15_2_Oct 09.indd   21 14/10/2009   1:18:12 a.m.



 22  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009

PUBLIC RIGHT TO KNOW

While government sources were dominant, the Bangla language news- 
papers interviewed a greater proportion of ordinary people about the impact of 
environmental issues on their lives (the Shamokal: 19.0 percent; Daily Ittefaq: 
17.0 percent) than The Daily Star. This perhaps reflects the more elite status 
of The Daily Star and its readers. The Daily Star also had a high proportion 
of ‘other sources’ because it runs quite detailed reports of public seminars 
on social issues in which it names a wide range of community speakers. The 
Bangla language newspapers also used a greater proportion of experts (e.g., 
geographers and scientists) than The Daily Star which relied more on NGOs, 
the United Nations and community groups. This reflected the stance of The 
Daily Star, which is closely aligned with NGOs and unlike any newspaper 
in our earlier or any mainstream newspaper in Australia explicitly defines its 
role as building and promoting ‘civil society’ alongside, and sometimes in 
opposition to government. 

In continually urging government action to protect the environment,  
The Daily Star overtly campaigns on environmental issues. During 2009, it 
has campaigned even more actively on the environment, launching a campaign 
to save the rivers of Bangladesh. Rather than being in a weak position in  
relation to other fields as has been suggested by theorists applying a Bourdiean 
field analysis to Western journalism (Benson and Neveu, 2005), journalism in 
Bangladesh attempts to carve out for itself an overtly active role in shaping 
government policy, although the effectiveness of this attempt can be neutralised 
by the overall political framework in which it operates.

While assertive, the Bangladesh press is more active in holding the 
government accountable than private companies. This compares with the 
finding in the early Nash and Bacon study which found the Jakarta Post to 
be the most assertive newspaper in its coverage of environmental issues but 
particularly in relation to companies, including foreign companies (Bacon & 
Nash, 2006, p. 17).
 
Case studies 
Apart from longer opinion pieces or reports of seminars and events, much of 
the coverage of the environment is framed by a sense of crisis and disaster. 
In this section, we will explore the coverage of two stories to achieve a better 
understanding of the reporting practices. 

PJR_15_2_Oct 09.indd   22 14/10/2009   1:18:12 a.m.



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009  23 

PUBLIC RIGHT TO KNOW

Case theme: Landslides
On June 11, a landslide occurred in the port city of Chittagong when 
heavy monsoonal rain and tidal wave caused a huge mudslide which  
engulfed housing and killed more than 100 people. The media had previously 
warned that such an event could occur due to illegal hill cutting for develop-
ment. From the beginning, all three papers extensively covered this story, 
and blamed this ‘man-made’ disaster on corrupt and inefficient government 
departments. There were a number of follow-up stories revealing the poten-
tial danger of illegal cutting of hills in other areas of the country. The cover-
age of the disaster included descriptions of the slippery mud, comment on 
the cause of the landslides, and allegations about corruption and inefficiency 
amongst politicians, public officials, and private development agents.

The Shamokal, 13 June 2007
Headline: Man-made disaster  
This is a special report on the cutting of earth away from hills. This story  
explicitly points the finger at corrupt politicians, and public officials who  
collaborated with them. It used extensive named sources from relevant public 
bodies, such as the city corporation, academics and activists from non-gov-
ernment organisations to comment on the disaster. The reporter (Kazi Abul 
Mansur) identified a number of reasons for the sudden mudslide, including 
indiscriminate cutting of hills, blockage of the storm water drainage system, 
creeks and canals caused by negligent construction. The reporter wrote, 

Investigations revealed that more than 250 hills of different sizes had 
been destructed during the last 25 years in Chittagong...around 15 
residential areas had been built during the last 15 years. The influen-
tial quarters engaged in selling residential plots at exorbitant price are 
involved in the cutting of hills. 

‘Influential quarters’ is a term widely used in Bangladesh’s media to refer 
to a clique of rich business people and corrupt political leaders at various 
levels. The reporter alleged that these people overrode restrictions for cutting 
hills for development by bribing public officials to issue leases and permits 
allowing residential developments. 

While the reporter does not reveal any direct evidence of corruption, he 
does refer to ‘investigation’ implying that he has carried out his own inquiries 

PJR_15_2_Oct 09.indd   23 14/10/2009   1:18:12 a.m.



 24  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009

PUBLIC RIGHT TO KNOW

and supports his allegations by non-government and academic sources. In this 
situation, the journalist could be said to be relying on his own reputation or 
cultural capital as a long-time experienced reporter and on the readers’ sense 
of the corruption as a daily occurrence in the city. 

The report provides an example of the contestation between different sour- 
ces (Schlesinger, 1990) in Bangladesh newspapers. In this story, expert sources 
directly held influential quarters responsible for such disaster. The acting mayor 
of the City Corporation tried to deflect the accusation by saying that ‘influential 
quarters’ were not solely responsible for the incidents. By quoting the mayor, 
the reporter was fulfilling journalistic requirements for ‘balance’ but neverthe-
less structured his story to prefer his ‘truth’, which he signals by using the word  
‘investigation’, supported by opinions of non-government and academic sources. 

The Daily Star, 12 June 2007
Headline: Mindless hill-cutting caused mudslide 
This asserts that the destruction of more than a hundred hills in and around 
Chittagong region caused the huge and destructive mudslide. The report  
began by using a university professor and a lawyer to explain the impact of 
the ‘mindless hill-cutting’ (Roy, 2007), using directly quoted sources:

‘We warned several times that the places where landslide occurred had 
become vulnerable due to hill cutting. But proper measures were never 
taken to stop the practice,’ Dr Shahidul Islam, geography professor of 
Chittagong University, told The Daily Star over telephone yesterday. 
Dr Shahidul conducted a survey that came up with the findings that 
over one hundred hills have disappeared due to hill cutting during the 
last 30 years….ASM Maksud Kamal, national expert, Earthquake and 
Tsunami Preparedness, UNDP, said no risk of landslide is involved 
if the hills are cut with a slope of 20-30 degrees. But the hills in  
Chittagong were cut with slopes of 70-80 degrees, making those hills 
highly unstable. (Roy, 2007).
 

The article then goes on to quote ‘an environmental activist’ working in  
Chittagong as saying: ‘influential political leaders, truck owners’ association, 
contractors, brick kiln owners, real estate developers and local goons used 
to conduct the hill cutting business through managing some government  
officials concerned. In many cases, they worked as a syndicate and as several 
influential leaders of big political parties operated the hill cutting business 
from behind the scene...’

PJR_15_2_Oct 09.indd   24 14/10/2009   1:18:12 a.m.



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009  25 

PUBLIC RIGHT TO KNOW

In this report, produced immediately after the landslide, the Daily Star 
establishes its general position on the mudslide by using sources strongly  
supporting the newspaper’s view. No government sources are quoted, although 
it is possible that they were not available. 

The Daily Star, 16 June 2007
Headline: Hill cutting rampant defying ban, danger of disaster
This special front page report was sent to Dhaka several days after  
the disaster from Chittagong (Majumder, 2006). In comparison to the  
previous items, this report uses a wider range of sources. Quoting unnamed  
forest official sources, the reporter makes more specific allegations than  
previously and states that despite a government prohibition on hill cutting, a 
group of corrupt government officials and local influential people has been 
engaged in clearing hills and extracting soil, selling them to other parts of the 
country in construction sites and for bricklaying purposes. The reporter then 
quotes a trucker who says: ‘Supplying soil has become a profitable business 
as it needs only a little investment. A truckful of hilly soil sells at Tk. 500.’ 
The article then quotes Fazle Elahi, president of NGO Global Village who 
had made previous complaints as saying that ‘nothing fruitful came (of the 
complaints) as the hill-cutting syndicate comprising local political leaders, 
government officials and law enforcers continued business as usual’.

In all, this investigative story employs six sources including one anony-
mous, one non-government organisation source, one local source and three 
senior level regional government official sources. In response, two officials 
are quoted, neither of whom addresses the allegations directly. One forestry 
official acknowledged the grave danger but said an ‘integrated approach’ 
was necessary while the Superintendent of Police Mohammad Abdul Kader  
‘expressed alarm about the disaster that looms’ and said steps were being 
taken to act on complaints. 

This story reveals fresh information about a matter of public concern 
by independently collected evidence. Responses from those in authority are 
sought. As such, this story can be seen as a piece of investigative journalism 
in which the reporter constructs the ‘web of facticity’ according to what he 
has found to be the truth. First hand observation, expertise and authoritative 
sources are used to build a credible narrative. While ‘balance’ is achieved by 
getting responses to the allegations, the story is constructed to persuade the 

PJR_15_2_Oct 09.indd   25 14/10/2009   1:18:12 a.m.



 26  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009

PUBLIC RIGHT TO KNOW

reader that responsible government officials have failed to protect the public. 
It can be seen here that this newspaper is again prepared to stake out its place 
in opposition to the government. Although the culprits are not named, the 
copy is written in a way that readers would draw on their own knowledge to 
reach conclusions.  

The Daily Ittefaq, 15 June 2007
Headline: Govt ordered to stop illegal hill cutting 
This general item reports on a visit by the Communications Adviser (member 
of the interim administration then in office, and equivalent to a minister in 
a regular government) in the landslide-affected disaster area of Chittagong. 
The adviser ordered all residential housing planning in the affected area to 
stop.  Evidently, as an ‘authorised knower’ (Ericson et al. 1989), this high-
ranking official is trying to impose the government’s definition on events by 
responding to journalists’ investigations about allegations of corruption, but 
without shouldering any responsibility. 

Overall, this case study shows that the media played an active role in 
attributing the cause of this environment disaster to corrupt and negligent 
officials. Despite this, in follow-up stories the government is given ample 
opportunity to recover its image through stating what action it is taking to 
solve the problems. In reasserting its position, the government is assisted by 
its underlying powerful position, media time pressures and lack of journalistic 
resources to further investigate.

The reassertion of the government’s position can also fit into the notion of  
‘development journalism’ (Richstad, 2000; Xiaoge, 2009), which does not 
necessarily imply government control of news media, but rather the notion 
that the media works in cooperation with the government and other non-
government organisations for the benefit of the country. 

Case theme: Global warming and heatwave 
During the first part of 2007, the Intergovernmental Panel on Climate 
Change progressively released its report containing dire long-term warnings 
for Bangladesh and other coastal countries (IPCC, 2007). So it is not surpri- 
sing that global warming was firmly established on the news agenda. June 
was also dominated by an extreme heat wave that led to cuts in electricity  
generation and water treatment plants in major cities. Each of the newspapers 
linked the heat wave with environmental issues. Some reports emphasised 

PJR_15_2_Oct 09.indd   26 14/10/2009   1:18:12 a.m.



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009  27 

PUBLIC RIGHT TO KNOW

local environmental issues connected to the ineffi ciency of public utilities, 
poor planning and rapid development while others suggested the heatwave 
was an indication of how conditions could deteriorate further if rapid action 
was not taken to stop global warming. 

Signifi cantly, while media in the United States and Australia were still 
debating whether or not human-induced climate change existed (Newman, 
2008), newspapers in this impecunious developing country editorialised 
about the urgent need for the international community to take action and were 
already holding the developed ‘West’ responsible for signifi cantly contribu-
ting to the environmental threat. The Daily Star also published long features 
by environmental journalists and an ex-teacher summarising United Nations 
and other reports analysing how rising temperatures would cause illness 
including malaria epidemics and add to already existing unsafe water problems. 
(A Factiva database search establishes that these reports were scarcely 
mentioned in the Australian media at this time.) 

The Shamokal, 1 June 2007,  
Headline: Heatwave will continue for more days—12 died
This story describes the risk to the public of the continuous heatwave 
including failures in electricity and water. Quoting a number of the news-
paper’s district correspondents, the report claims 12 people have died 
because of excessive heat. It lists victims’ names but does not establish the 
source of the claim that the heatwave has caused the deaths.  No relevant 
sources such as local doctors, health offi cials or close relatives are cited.  The 
report also mentions that 41 degrees Celsius, the highest temperature in three 
years, may not seem high, but leads to unbearable living conditions for urban 
dwellers without water, electricity or adequate housing. The report notes that 
the monsoon rains are arriving later than usual. 

The Shamokal, 1 June 2007
Headline: Capital is turning into a hot island 
This story reports on extreme dry and hot conditions in the country’s capital 
Dhaka, which it refers to as a ‘hot island’. Quoting sources from the meteoro-
logical department, climate and water experts and environmental advocates, 
the report links higher temperatures with unplanned urbanisation which 
has destroyed parks and a dramatically increased concrete surface area. 
The extremely high-density population and buildings mean air cannot 



 28  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009

PUBLIC RIGHT TO KNOW

circulate and is polluted by the increased use of fossil fuels. The story  
quotes a spokesperson from the Bangladesh Environment Movement  
who clearly links deteriorating weather conditions to public administration 
mismanagement. 

The Shamokal, 2 June 2007
Headline: 10 died from Heatstroke in four districts 
This is a compilation of reports from correspondents across the country which 
describes how people are falling sick and dying from simmering heat which 
is linked to global warming. Again, it does not provide specific sources for 
these claims. The reports also criticise the public utility service agencies for 
failing to provide adequate and efficient services. 

Two of the above reports lack any supporting evidence for the factual 
claims, which it can be argued, weakens their credibility (Tuchman, 1978).  
There could be several explanations for this lack of attribution. It may be 
that the ‘facts and figures’ used for rising temperature, acute water crisis 
and electricity were ‘information subsidies’ supplied by public departments 
(Gandy, 1980, quoted in Davies, 2000), which the reporter did not want to 
acknowledge. Alternatively the organisational culture may be one in which 
such facts do not need verification or the approach may reflect the individual 
practices of the reporter (see also Patterson & Urbanski, 2006). 

Of the three papers, Shamokal went furthest in linking global warm-
ing with the heatwave, although it did not verify or quote sources which  
supported its claim. 

The Daily Star, 5 June 2007
Headline: Bangladesh to be worst victim of climate change 
This report is about a World Environment Day seminar on climate change. 
Quoting one speaker, the report asserts Bangladesh should form an alliance 
with other South Asian countries and demand compensation for climate 
change from ‘developed’ nations. The news report also describes drama- 
tic threats to Bangladesh’s future food production and increased permanent  
salinity in the country’s coastal areas.

This and other similar reports of other climate change seminars demons- 
trate how different NGOS are involved in ‘claim-making activities’ (Hansen, 
1993) to demonstrate their positions about environmental awareness in  

PJR_15_2_Oct 09.indd   28 14/10/2009   1:18:12 a.m.



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009  29 

PUBLIC RIGHT TO KNOW

the public domain. However, unlike NGOs in Western countries, such as 
Greenpeace  (Hansen, 1993), which stage protest actions to gain media  
attention, Bangladeshi non-government organisations, rather than being  
marginal, could be seen as closer to ‘primary definers’ in Hall’s terms (Hall  
et al., 1978). They exert considerable influence on government policy and have 
strong connections to the United Nations and other global organisations. But 
like other sources, they adopt strategies to negotiate their presence in news 
media space, including public seminars that are reported in much more detail 
than in Western media. 

Despite some lack of sourcing, these stories and editorials linking the 
effects of the heatwave with the predicted future impact of global warm-
ing, demonstrate that Bangladeshi media and broader audiences are actively  
shaping perceptions of global warming and its impacts. While many  
millions of citizens cannot read the newspapers, their narrative of urgency, dire  
warnings and accusations against international and local bodies who fail to 
act will percolate to other media and broader audiences. 

Conclusion
A comparative approach to reporting practices, including study of the inter-
action between journalists and their sources, provides insight into the broader 
relationships between the field of journalism and other fields, including those 
involving government and non-government activity. This small study has 
demonstrated that as elsewhere, environmental reporting in Bangladesh is a 
strong and growing sub-field of journalism with its own specific characteris-
tics and relationships with other fields, as well as similarities with journalism 
elsewhere.  

Compared to an earlier study of English language newspapers published 
in this journal (Bacon & Nash, 2006), Bangladesh newspapers, particularly 
The Daily Star and The Shamokal exert considerable agency, often in alliance 
with non-government organisations and insider ‘off the record’ government 
sources, in seeking to define national environmental policy and action. It is 
acknowledged that in making their ‘truth claims’, the newspapers often lacks 
‘on the record’ evidence to fully verify their allegations, relying on Bangldeshi 
audiences’ ability to interpret the journalists’ meaning. 

The existence of anthropogenic climate change is accepted in Bangladesh 
and the focus is on the impact and amelioration, the attribution of blame and 

PJR_15_2_Oct 09.indd   29 14/10/2009   1:18:12 a.m.



 30  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009

PUBLIC RIGHT TO KNOW

compensation from the West. This compares with coverage in the United States 
and Australian media where more emphasis has been placed on debating the 
science (Boykoff & Rajan, 2007; Newman, 2008).  Although the existence of 
global warming has been increasingly accepted in the Western media, most 
coverage of global warming is about the impact of policy initiatives, such as 
carbon emissions trading schemes, in national economic and political fields. 

If sustainable global solutions are to be found, it is important that citizens 
can perceive what the impact of environmental problems might be on those 
beyond their national borders. 

For English language-only readers outside Bangladesh, the online  
edition of The Daily Star’s ‘first draft of history’ provides a much closer look 
at how environmental issues are unfolding in this part of South Asia than can 
be found in either Western media or on Western environmental organisation 
websites.

The Australian Centre for Independent Journalism intends to carry out 
further comparative research on specific environmental issues, including 
climate change, in different Asia-Pacific contexts. 

References
10 died from heatstroke in four districts. (2007, June 2). The Shamokal. Retrieved on 

15 July 2007, from www.shamokal.com 
Australian Press Council (2008). State of the newsprint media in Australia. Sydney: 

Australian Press Council.
Bacon, W. and Nash, C. (2004). Stories in distress: Three case studies in Australian 

media coverage of humanitarian crises. Australian Journalism Review, 26(1), 
19-39.

Bacon, W. and Nash, C. (2006). Reporting sustainability in the English-language Press 
in South East Asia, Pacific Journalism Review, 12(2), 106-134. 

Bangladesh Bureau of Statistics (2006). Statistics Bangladesh, Government of  
Bangladesh, Dhaka (Bangladesh), Retrieved on 15 July 2008, from www.bbs.gov.
bd/dataindex/stat_bangladesh.pdf 

Bangladesh to be worst victim of climate change (2007, June 5). The Daily Star.  
Retrieved on July 2007, from www.thedailystar.net 

Benson, R. and Neveu, E. (Ed.) (2005). Bourdieu and the journalistic field.  
Cambridge, UK: Polity Press.

Berkowitz, D.A. (2009). Reporters and their sources. In K. Wahl-Jorgensen and  
T. Hanitzsch (Eds.), The Handbook of journalism studies (pp.102-115). New York: 
Routledge.

Boykoff, M.T. (2007) ‘Science and noise-media coverage of climate change in the 
USA and the UK. EMBO Rep, 8(3), 207–21 

PJR_15_2_Oct 09.indd   30 14/10/2009   1:18:12 a.m.



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009  31 

PUBLIC RIGHT TO KNOW

Bourdieu, P., and Wacquant, L. (1992). An invitation to reflexive sociology, Cambridge, 
UK: Polity Press.  

Boykoff, M. T., and Rajan, S. R. (2007). Signals and noise. Mass-media coverage of 
climate change in the USA and the UK. EMBO Reports 8(3), 207-211.

Brossard, D., Shanahan, J., and McComas, K. (2004). Are issue-cycles culturally 
constructed? A comparison of French and American coverage of global climate 
change, Mass Communication and Society, 7(3), 359-377.	

Chaudhary, A. G. and Chen, C. A. (1995). Asia and the Pacific. In J. C. Merrill (Ed.), 
Global journalism: A survey of international communication (pp. 269-328).  
New York: Longman.

Chowdhury, K.I. (2007). Environment and development journalism , Nirikkha, 
162-63, 8-10.

Cottle, S. (Ed). (2003). Media organization and production, London: Thousand  
Oak, Sage.

Curran, J. (1996). Mass media and democracy revisited. In J. Curran and  
M. Gurevitch (Eds.), Mass media and society, (pp. 82-117), 2nd ed. Kent: Edward 
Arnold, Sevenoaks.

Davis, A. (2000). Public relations, news structures and changing patterns of source
access in the British national media. Media, Culture & Society, 22(1), 39-59.
Department of Films and Publications. (2008). Personal Communication with the 

authors.
Ericson, R. V., Baranek, P.M., and Chan, J. B. L. (1989). Negotiating control: A study 

of news sources. Milton Keynes: Open University Press.
Germanwatch (2009). Survival at stake? What is needed in Copenhagen for the most 

vulnerable?  Retrieved on 14 September 2009, from www.germanwatch.org
Glasgow Media Group (2008). Media coverage of the developing world:  

Audience understanding and interest. Retrieved on 14 September 2009, from www. 
glasgowmediagroup.org/content/view/9/9/ 

Government ordered to stop illegal hill cutting, (2007, June 15). The Daily Ittefaq. 
Retrieved on 16 July 2007, from www.ittefaq.com. 

Hall, S., Critcher, C., Jefferson, T., Clarke, J. & Roberts, B. (1978). Policing the crisis: 
mugging, the state, and law and order. London: Methuen.

Hansen, A. (1993). The mass media and environmental issues. Leicester: Leicester-
University Press.

Hansen, A. (Ed). (2009). Mass communication research methods. London: Sage. 
Heat wave will continue for more days—12 died. (2007, June 1). The Shamokal. 

Retrieved on 16 July 2007, from www.shamokal.com 
Hutchins, B. and Lester, L. (2006). Environmental protest and tap-dancing with the 

media in the information age, Media, Culture & Society, 28(3), 433-451.
Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). (2007). The Fourth Assessment 

Report. Retrieved in October 2008, from http://www.ipcc.ch/
Josephi, B. 2005, Journalism in the global age: Between normative and empirical, 

Gazette, 67(6), 575-590.

PJR_15_2_Oct 09.indd   31 14/10/2009   1:18:13 a.m.



 32  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009

PUBLIC RIGHT TO KNOW

Lester, L. and Hutchins, B. (2009). Power games: Environmental protest, news media 
and the internet, Media Culture & Society, 31(4), 579-595.

Mahmud, I.(2007, June 1). Capital is turning into a hot island. The Shamokal. www.
shamokal.com  

Majumder, J. (2007, June 16). Hill cutting rampant defying ban, danger of disaster.  
The Daily Star. www.thedailystar.net  

Mansur, K. A. (2007, June 13). Man-made disaster. The Shamokal www.shamokal.
com 

Merrill, C. J. (Ed) (1995). Global journalism: A survey of international communica-
tion, New York, Longman. 

Merrill, C., Lee, J. and Friedlander, J.E. (1990), Modern mass media, New York: 
Harper Collins.  

Musukuma, S. (2002). Putting environmental reporting on the news agenda.  
Intermedia, 30, 16-17.

Nash, C. (2003). Freedom of the press in Australia. Democratic Audit of Australia. 
Retrieved on May 2008, from http://democratic.audit.anu.edu.au/ 

Newman, K. (2008). A comparative study of opinion pieces in The Australian 
and Sydney Morning Herald. Unpublished thesis. Sydney: The University of  
Technology, Sydney. 

Patterson, M.J. and Urbanski, S. (2006). What Jayson Blair and Janet Cooke say about 
the press and the erosion of public trust? Journalism Studies, 7(6), 828-850.

Philo,G. (2001). An unseen world: How the media portray the poor. Retrieved in July 
2009, from www.unesco.org/webworld/points_of_views/271101_philo.shtml 

Roy, P. (2007, June 12).  Mindless hill-cutting caused mudslide, The Daily Star.  
www.thedailystar.net  

Richstad, J. (2000). Asian journalism in the twentieth century, Journalism Studies, 
1(2), 273-284

Schlesinger, P. (1990). Rethinking the sociology of journalism: Source strategies 
and the limits of media-centrism. In Ferguson, M. (Ed), Public communication: 
The new imperatives: Future directions for media research. Thousand Oaks, 
California: Sage.

Shanahan, J. & McComas, K. (1997). Television portrayal of environment: 1991-1995.  
Journalism & Mass Communication Quarterly, 74, 147-159.

Spellerberg, S. I., Buchan D. G & Early, N. (2006). Television and environmental 
sustainability: Arguing a case for a code of standard in NZ. Pacific Journalism 
Review, 12(2), 137-146.

The Daily Star. Retrieved  in October 2007, from www.thedailystar.net
The Shamokal, Retrieved  in October 2007, from www.shamokal.com 
The Daily Ittefaq, Retrieved in October 2007, from www.ittefaq.com 
Thieren, M. (2005). Katrina’s triple failure: Technical, ethical, political. Retrieved 

in October 2009, from www.opendemocracy.net/globalization-climate_change_ 
debate/lessons_2811.jsp 

Tuchman, G. (1978). Making news: A study in the construction of reality. New York: 
Free Press.

PJR_15_2_Oct 09.indd   32 14/10/2009   1:18:13 a.m.



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (2) 2009  33 

PUBLIC RIGHT TO KNOW

World Newspaper Association (WAN). (2007), World press trends. Retrieved in 
November 2007, from www.wan-press.org/worldpresstrends 

Xiaoge, X. (2009). Development journalism. In K. Wahl-Jorgensen and T. Hanitzsch 
(Eds.), The handbook of journalism studies. (pp. 357-370). New York and London: 
Routledge.

Zaman, A. (2004). Global diffusion with local dimension: A study of Iraq war news 
in South Asia, Media International Australia, 113, 87-97.

Zelizer, B. (2004). Taking journalism seriously: News and the academy, Thousand 
Oaks, California: Sage. 

Jahnnabi Das is an Australian Centre for Independent Journalism researcher 
who teaches media studies at the University of Technology, Sydney (UTS). 
She previously worked as a journalist in Bangladesh. 
Professor Wendy Bacon is professor of journalism at UTS and director of the 
ACIJ and the Global Environmental Journalism Initiative. 
Akhteruz Zaman teaches and researches media and journalism studies at UTS. 
He previously worked as a journalist in Bangladesh. Thanks to ShuShu He 
for her assistance in preparation of the charts.
wendy.bacon@aut.ac.nz

PJR_15_2_Oct 09.indd   33 14/10/2009   1:18:13 a.m.



 
 
    
   HistoryItem_V1
   TrimAndShift
        
     Range: all pages
     Trim: fix size 5.827 x 8.268 inches / 148.0 x 210.0 mm
     Shift: none
     Normalise (advanced option): 'original'
      

        
     26
            
       D:20091015115820
       595.2756
       a5
       Blank
       419.5276
          

     Tall
     1
     0
     No
     760
     415
    
     None
     Up
     8.5039
     0.0000
            
                
         Both
         AllDoc
              

       CurrentAVDoc
          

     Uniform
     0.0000
     Top
      

        
     QITE_QuiteImposingPlus2
     Quite Imposing Plus 2.9
     Quite Imposing Plus 2
     1
      

        
     0
     240
     239
     240
      

   1
  

 HistoryList_V1
 qi2base





