
 186  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

 ABSTRACT

Politics and the financial crisis

Two major events had dominating effects on the New Zealand media in 
2008.  The general election was a demanding time in which the media 
played an active role beyond simply reporting events and came under 
scrutiny almost as much as the politicians. The international financial crisis 
became real for the world economy including New Zealand during the year. 
It cut advertising revenue, leading to financial stresses which had multiple 
effects on the media as for the rest of the economy. Covering the crisis 
in all its unpleasant innovation, historical parallels and complexity was 
also a test of journalists and media outlets in New Zealand as elsewhere. 
Meanwhile, digital media have continued to expand their coverage, influ-
ence, and financial impact, forcing the conventional media to change the 
way they see the world. In New Zealand this was emphasised by a wide-
ranging regulatory review.  It is remarkable that ownership of the media 
has remained largely stable during the year. This is as much a result of the 
credit crunch as despite it: one of the major owners tried to sell and failed. 
The ownership continues to be highly concentrated with further acquisitions 
and centralisation by the major owners. This second annual survey of the 
media also looks at some developments between the law and the media 
and changes in the newspaper, internet, magazine, television and radio  
segments.1

BILL ROSENBERG
Media researcher, CAFCA

Introduction

TWO major events had dominating effects on the New Zealand media 
in 2008. The general election was a demanding time which brought 
the media under scrutiny almost as much as the politicians. The  

international financial crisis became real for the world economy including 
New Zealand during the year. It cut advertising revenue and threatened in-
debted companies, leading to financial stresses which had multiple effects 

NZ media 2008



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009  187 

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

on the media as for the rest of the economy. Covering the crisis in all its 
unpleasant innovation, historical parallels and complexity was also a test of 
journalists and media outlets in New Zealand as elsewhere. It is remarkable 
that ownership of the media has remained largely stable during this period. 
This is as much a result of the credit crunch as despite it: one of the major 
owners tried to sell and failed. Another continued the centralisation and ra-
tionalisation of its operations. Along the way, digital media have continued 
to expand their coverage, influence, and financial impact, forcing the rest of 
the media to change the way they see the world. 

General
The general election
A general election is a testing time for the news media. Fairness, accuracy 
and balance are all under intense observation, and journalists themselves are 
more than usually in the public eye as they report on and question the politi-
cal hopefuls. How did the media fare in the 2008 General Election? 

More than most elections, the 2008 campaign was one in which the media 
were active participants. The long-running investigation of Winston Peters by 
Dominion Post and other journalists had a marked effect on the tone of the 
election, and almost certainly affected the result. Without it, Labour might still 
be in government, supported by New Zealand First. That is not to say that it 
was wrong to investigate, though the motivation for it and the energy devoted 
to it was questioned by some (eg. Trotter, 2008a), but it certainly illustrated 
the power of the media. 

If Peters came out of the election as the vaudeville villain, the man you 
love to loathe (a part he played with gusto), then John Key was portrayed 
as fresh, new Mr Nice Guy, and Helen Clark as hugely competent, perhaps 
too competent, but past her use-by date. Whether those stereotypes really 
represented public views or were as much a media creation is one of the big 
questions of the election coverage. 

An exceptional effort by the New Zealand Herald assisted Key’s image 
building. In July 2008, at a time when in the words of the Herald itself, Key 
remained ‘relatively unknown’, it published more than 25,000 words on 
every aspect of his life (du Chateau, Oliver, & Bingham, 2008). In addition, it  
created a substantial collection of material including an ‘interactive timeline’ 
plus audio recordings and a gallery of photographs on its web site, along with 



 188  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

the articles themselves. Hagiographic headlines included ‘I’m more liberal 
than I look’, ‘In touch with his romantic side’, as well as the main stories 
entitled ‘In search of John Key’, and ‘John Key: The man who would be PM’. 
The Herald called the collection ‘John Key—the unauthorised biography”. 
Unauthorised it might have been, but it had his full cooperation at an ideal 
time for building his credibility as a potential Prime Minister. Most of the 
writing was by senior Herald journalists Carroll du Chateau, Paula Oliver and 
Eugene Bingham. Du Chateau and Oliver were recruited soon after the elec-
tion into Key’s support team. They joined yet another former Herald political 
reporter Kevin Taylor who had become Key’s chief press secretary (Bunting, 
2008). Moves such as these by reporters always raise questions of journalistic  
ethics, but these circumstances were particularly remarkable. (The Herald 
was not the only source of journalists for the new government’s PR machine: 
National Business Review’s Ben Thomas went to mind the Attorney-General 
and Arts Minister; The Independent’s Nick Bryant to the Housing Minister; 
TV3’s Stephen Parker to the Minister of Economic Development; TV1 Sunday 
programme’s Jackie Maher to the Health Minister; and Newstalk ZB’s Helene 
Ambler to the Minister of Education (Boag, 2008; Drinnan, 2008c).)

The media focus on party leaders was confirmed in an analysis of media 
coverage of the election by political scientist Dr Babak Bahador, of the Uni-
versity of Canterbury (Bahador, 2008).  He carried out a content analysis of 
the New Zealand Herald, Dominion Post and Press and TV1 and TV3 evening 
news programmes from the announcement of the election on 12 September 
until the day before the election, 7 November 2008.

In raw coverage, Labour got 38.2 percent of the coverage to 33.5 percent 
for National, perhaps reflecting the advantage of the ruling party. Minor party 
coverage roughly reflected their votes, except for the Māori Party which  
received 8.0 percent of the coverage compared to its 2.4 percent vote. 

On the other hand, the media’s fascination with National’s John Key 
showed: he easily led the media coverage of party leaders with 40.5 percent 
(which was 6.6 percent more negative than positive).  Helen Clark was on 
only 25.7 percent—surprisingly low given she was Prime Minister (3.2 percent 
more positive than negative).  

Did the media have favourites? Bahador reports that analytical pieces, 
which accounted for 18 percent of the stories surveyed, turned out as  
follows:



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009  189 

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

While National received 15.6 percent net negative news story cove- 
rage versus Labour at 8.2 percent, Labour received 18.7 percent net 
negative analysis story coverage versus National at 15.3 percent. This 
suggests that when stories were based on events and relied largely on 
external sourcing (including other parties and party leaders), National 
received more negative references. However, when stories came from 
journalists themselves and reflected their opinions, Labour received 
more negative references

For the coverage of party leaders, 15 percent was analysis. Again Bahador 
reports a contrast between the tones of news and analysis:

John Key received 7 percent more negative news story references than 
positive while Helen Clark had net 4.7 percent positive news story 
references. However, Helen Clark had net 5.2 percent negative analysis 
story references versus John Key at net 4.5 percent negative. As with 
their respective parties, the Labour leader received more negative 
coverage that the National leader when journalists provided their own 
analysis and opinions.

This reinforces the impression that many in the news media had decided that 
Labour’s time had ended and reflected that in their commentary.

Policy was a big issue for the election: there was a glaring lack of it. 
National presented precious few policy differences to Labour: certainly 
not enough to give voters any idea of what it intended to do to carry out its 
advertised aspirations of regaining wage parity with Australia, increasing 
productivity and growth rates. Yet, even when tapes surreptitiously recorded 
at National’s annual conference in the Michael Fowler Centre in Wellington 
in August provided prima facie evidence of another agenda, the media did 
very little to follow them up and investigate what National might really do. 
Instead the National Party’s diversionary spin became the story: who made the 
recording? Was it Labour?  Independent columnist Chris Trotter for example 
(Trotter, 2008b) recounted a news conference where then National finance 
spokesman Bill English, who had been taped saying that (contrary to stated 
National policy) Kiwibank would be sold ‘eventually’, admitted to having 
‘misspoken’. English tried to blame it on a dirty tricks campaign in some way 
involving Nicky Hager, the investigative journalist whose book The Hollow 
Men (Hager, 2006) alerted New Zealanders to the spin tactics of the National 



 190  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

Party and the covert intentions of many of its power brokers and backers, prior 
to the 2005 election. Trotter:

A morally engaged press gallery would have groaned loudly and rolled 
their eyes at such a blatant attempt at media misdirection, and Key 
would have been challenged to present the evidence of this outrageous 
assertion. What actually happened was nothing… Not one of the dozen 
or so senior journalists present challenged Key to put up or shut up. 

Similarly, the Christchurch Press while covering the initial story, very quick-
ly let the substance fade, and followed it up largely with progress reports on 
tracking down who might have made the tape (‘Poor-quality footage lets tape 
culprit off hook,’ 2008). Coverage by political editor Colin Espiner (Espiner, 
2008b) focused on how badly he considered National had handled the event, 
advised Key on how to get back on track, and rationalised why the tapes 
did not really reveal a secret agenda: ‘Watergate it is not’. He speculated 
that Labour might yet be linked to the tapes (it never was), giving further  
momentum to National’s spin. 

It is not that ‘who done it” was not a story, but no major news outlet  
(except the Sunday Star-Times through Hager himself  (e.g. Hager, 2008)) 
felt a responsibility to spend some energy finding out if there really was more 
to National’s intentions than they were willing to say in public. That should 
be done for any political party, but given that Hager had documented that 
National had a hidden agenda in the 2005 election, National’s absence of  
publicly announced substantive policy in this election other than ‘me too’, 
Key’s own record of inconsistency over his short political career (e.g. Else, 
2008), and policy inconsistencies between National spokespeople leading up 
to the election, the responsibility was even greater. There were hints, particu-
larly in the business pages, that different things were being said behind closed 
doors, such as Merill Lynch’s report regarding ACC that ‘National was quietly 
telling insurers to prepare for privatisation’ (Eaton, 2008), and Independent 
senior business writer Jenni McManus’s observation that ‘for the past year, Key 
and English have been dodging anything that smells like policy commitment, 
telling private business dinners in Auckland and in Wellington that many of 
these matters will be decided when they get elected—or words to that effect’ 
(McManus, 2008b). Not even former ACT candidate and Treasury Secretary 
Graham Scott thought National was telling the whole story: ‘Under John Key 



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009  191 

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

National has been careful to put out messages that it’s now a pragmatic party 
of the centre, Mr Scott adds. “I’m not sure if that’s true.”’ (Janes, 2008) The 
media lazily, naively or willingly fell for the spin line. 

The business media (as is often the case) did best in trying to draw out 
the distinctions between the two parties’ announced policies (e.g. Janes, 2008; 
Oram, 2008, and a series of articles by McManus in The Independent), but 
in general it was still on the basis of what parties said in public, rather than 
what they might be intending. Business media were, explicitly or not, gener-
ally supportive of the Centre-Right (the Sunday Star-Times and its business 
columnist Rod Oram was an exception), although McManus grew almost 
apoplexic in her despair at National’s lack of policy, particularly in the shadow 
of the gathering financial crisis, both in her Independent columns—‘For 
months, this newspaper has been urging National leader John Key to give 
business and consumers some guidance about surviving in an economy that 
has ground swiftly and brutally to a halt’ (McManus, 2008a, 2008b) —and 
in her television appearances. 

Where the business media filled a particularly gaping hole in the political 
coverage was in spelling out the implications of the rapidly gathering inter-
national financial crisis. The coverage lacked depth, but in general gave an 
overview of the events and some indication of the policy debates that were 
underway. But this was an issue that held public interest well beyond the 
business pages. While the government was clearly hard at work on guarantees 
for bank deposits and wholesale borrowing, and there were other short-term 
defensive measures being stitched together in official circles, neither major 
party announced any significant shift in their economic policies to cope in the 
longer term. The closest Labour got was to say it had withdrawn further spend-
ing promises and would have a mini-budget in December if re-elected. What 
its content would be remained sketchy. National appeared to be relying on its 
tax cuts and infrastructure spending, both designed for different times. 

One example of the poverty of the political coverage of the crisis came 
when Key opportunistically offered to work with the government on a whole-
sale guarantee of bank borrowing, already under consideration. It was unclear 
that this was either urgent or good policy, and an intense debate on this was 
reflected in the business pages. But the Press’s front page on 20 October 2008 
for example headlined Key’s move as ‘Key eyes plan to save NZ banking’, 
saying he ‘wants Labour to work with National’ to implement a guarantee 



 192  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

before the election (Espiner, 2008a). This was at a time when the authori-
ties were assuring New Zealand that the banks were sound and did not need 
‘saving’. The newspaper’s own business pages the next day reported banking 
expert Godfrey Boyce counselling that ‘rushing a scheme through could cre-
ate distortions which would make it harder for the corporate sector and local 
authorities to raise money’ (‘Scheme “has to benefit Kiwi economy”,’ 2008). 
None of this was reflected in the front page story; instead the impression was 
of a white knight coming to if not rescue, at least prod into action a recalci-
trant government. The Dominion Post had a more neutral front page, mixing 
Key’s offer with Labour’s announcement of cuts to its election promises due 
to the crisis, but showed no sign of the policy debate (Watkins, 2008). The 
New Zealand Herald covered the story on the front page but below the fold. 
Headlined ‘Govt sees through Key’s bipartisan play’, it took a much more 
sceptical view of Key’s motives, though still not reflecting policy issues 
(Armstrong, 2008). 

Bahador’s study included an analysis of media coverage of ‘policy’ versus 
‘non-policy’ issues. Non-policy issues included discussion of coalition forming 
and MMP, polls, public opinion, the campaign itself, marketing and advertising, 
the Peters investigation and other scandals. The coverage was virtually equally 
split: 50.4 percent on policy issues and 49.6 percent on non-policy issues. So 
policy debate and media analysis of policy were weak in the campaign.  

The centrepiece of TV coverage was the leaders’ debates. As in the last 
election, there was a spat over whether minor party leaders should be included. 
This time the leaders of the major parties formed a cartel and refused to ap-
pear if the minor parties were invited. While the debates have gladiatorial 
entertainment value, it is doubtful what information function they serve. The 
major party leaders came carefully prepped with answers that would not have 
been new to the electorate. The main question became whether the new boy 
on the block, John Key, would fluff his lines. He didn’t, and proved better than 
Clark at appearing spontaneous and using plain language. It was a mark of the 
banality of the debates that this was treated by some commentators as a win. 
Even the questions from panels seemed to play with the peripheral rather than 
digging deeper into real policy intentions. One example from TVNZ political 
editor, Guyon Espiner: ‘have you ever broken the law?’ (‘ONE News Election 
08 Leaders Debate: The Decider,’ 2008, in Chapter 4, at 4:13 of the online 
video). TVNZ did introduce the innovation of interspersing questions from 



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009  193 

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

viewers recorded on YouTube videos. Some of their questions were more 
probing than those of the political journalists. 

Just outside the main stream, the independent internet news site Scoop, 
did a solid and engaging job of bringing together both its bread and butter of 
disintermediated news, so the public could see what the various parties and 
interest groups were actually saying, intermediated news (including video 
feeds from TV3) and probing commentary led by heavyweight investigative 
journalist Gordon Campbell.

The election covered the media, just as the media covered the election. One 
of National’s earliest policy announcements was that it would scrap TVNZ’s 
charter and make its $15 million in public funding contestable through New 
Zealand On Air (NZOA). This was shortly after the government had taken the 
money away from TVNZ’s direct control by giving it to NZOA to be used only 
with its approval. Effectively, TVNZ was working under supervision for its 
charter responsibilities after the government, understandably, saw as misuse 
TVNZ’s spending the funding on programmes such as New Zealand Idol, 
Mucking In and for buying the rights to the Olympics in China. Naturally, 
MediaWorks supported National’s proposal. MediaWorks Chief Executive 
Office Brent Impey put out a media release saying: ‘This is an excellent 
policy if for no other reason than it creates greater fairness and transpar-
ency with taxpayer funding of broadcasting. Making TVNZ’s charter funds 
contestable is an effective way to stop the Crown’s subsidisation of TVNZ.’ 
Logical enough from a company that would benefit from the policy, but Impey 
seemed to have learned nothing from history: ‘Most importantly, for viewers, 
this policy would create greater diversity in the content they enjoy on their 
screens’ (Impey, 2008). The commercial-laden, non-diverse but commercially 
safe programming of the 1990s resulting from policies similar to National’s 
proposals, had been conveniently forgotten. Head of the Broadcasting School 
at Christchurch Polytechnic Institute of Technology, Paul Norris, said the 
National policy ‘makes no sense’. 

… the most significant aspect of National’s policy is not the handing of 
the Charter money to NZOA, it is the abandoning of the Charter. Without 
the Charter, the problems of the nineties will simply be revisited. The 
Charter has not been working as well as it should have, but the answer 
is to address the problem not to abandon the concept altogether.

The only logical conclusion of National’s policy is that TVNZ will 
be sold off to the highest bidder ... (Norris, 2008)



 194  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

Peter Thompson, senior lecturer in Unitec’s School of Communication 
Studies, was concerned about both National and Labour’s policies on the Char-
ter and public interest broadcasting. ‘In their efforts to keep up election-year 
appearances, both Labour and National are selling the New Zealand public 
impoverished notions of public broadcasting,’ he wrote. National’s policy ‘ … 
appears to be little more than a reversion to the free market “Rogernomics” 
ideology of the 1980s and 1990s’  (Thompson, 2008b).
Digital broadcasting
The Ministry for Culture and Heritage undertook a regulatory review of  
digital broadcasting during 2008. It raised fundamental issues across the  
media and communications spectrum. Central were the questions of how to 
protect and enhance the crucial social nature of the media, including policy 
issues such as public broadcasting, local content and control. 

As academics Peter Thompson and Wayne Hope pointed out, the con-
ceptualisation is at least as important as the technology. Should this realm be 
considered a ‘market’ with some public interest measures imposed upon it? 
Or should it be considered a domain of public interest in which the market 
may have a role? The problem ‘stems less from technological convergence 
and overlapping institutional responsibilities and more from tensions between 
market and public sphere objectives’, wrote Hope (Hope, 2008; Thompson, 
2008a). 

The review attracted 85 submissions.  In  September 2008, Cabinet  
approved further work in three main areas: ‘a review of the institutional  
arrangements for regulation of broadcasting and telecommunications; a 
competition study to consider potential risks to access to premium content 
and to platforms; and development of options for enhanced public service 
broadcasting including diversity of local content, and content standards.’ 
The political decisions on all three would be heavily influenced by views of 
whether the ‛market’ will resolve all concerns, or whether further govern-
ment action is necessary. There were few clues from the election policy of the 
National-led government as to their approach.  They did promise to maintain 
state ownership of TVNZ, continue support for Māori TV, and continue fund-
ing for Radio New Zealand (National Party, 2008). While avowing support 
for public broadcasting, it was not clear what they meant by the term, as  
Paul Norris pointed out (above). 

It was the market versus public interest debate at its rawest that was 



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009  195 

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

most publicly aired during the review. TVNZ and MediaWorks (owner of 
the RadioWorks radio networks and television channels TV3 and C4 through 
TVWorks) both made submissions calling for regulation of Sky’s dominant 
position in digital television, and its ability to outbid the two rival free-to-air 
networks for acquiring programmes and sports coverage. TVNZ called for the 
break-up of Sky into ‘service’ (content) provider and ‘infrastructure’ (signal
and set-top box) provider. Both TVNZ and TVWorks called for Sky to be 
forced to divest itself of the free-to-air channel, Prime, which they said gets 
preferential access to Sky sports coverage. They provided examples of how 
Sky outbid them for programming, using Prime as a lever. Both considered 
there should be ‘anti-siphoning’ controls which ensure that one operator (i.e. 
Sky) cannot buy exclusive coverage of events of public signifi cance such as
live games in the main national sports. TVNZ argued for more local content
and Charter funding, and ring-fencing of its Charter funding, Māori and other 
minority programming. TVWorks wanted more funding, but for it to be open 
to all. (Television New Zealand, 2008; TVWorks Limited, 2008)

In essence, the battle lines were clearly drawn on the basis of the respective 
interests of the providers. Sky furiously attacked TVNZ for its call for Sky’s 
break-up and access to its sport events (Pullar-Strecker, 2008a, 2008b). Its 
submission opposed any regulatory change. All government funding for 
programming should be contestable. It took a purist market view: ‘SKY 
considers that regulation must not be imposed unless there is evidence of a 
problem.’ (Sky Network Television Limited, 2008, pp. 1-3)

There are numerous other issues raised by the review (Sky considered it 
far too broad and well beyond its intended scope). If the incoming government 
had been so minded, this could have led to a signifi cant reframing of our 
media’s regulatory environment. In fact , in the new year, National announced 
it would abandon the work of the review. Saying that ‘departmental analysis of 
submissions made during the review process concluded that the current market 
appears workably competitive and that there are no compelling indications 
of future issues’, despite the analysis in fact being explicitly divided over the 
need for regulation, it was taking a market view and letting the market take 
its course (Joyce & Coleman, 2009).

Media and the law
As we noted in our 2007 review (Rosenberg, 2008b, p. 187): 



 196  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

Fairfax risked compromising court hearings in November 2007 by pub-
lishing conversations recorded by police during investigations of what 
they alleged were terrorist activities in the Ureweras. Despite a ruling 
by the Solicitor-General that terrorism charges were not justified, the 
Dominion Post and other Fairfax publications published lengthy reports 
on the conversations without attributing them to particular individuals. 
The implication was that the allegations of planning terrorist actions 
were justified. In April 2008 the Solicitor-General announced he was 
prosecuting Fairfax New Zealand and the Dominion Post’s editor, Tim 
Pankhurst, for criminal contempt of court, saying that the reports could 
compromise the ability of the defendants to a fair trial. (‘Fairfax NZ, 
editor to be prosecuted,’ 2008) 

In May 2008, the police issued formal warnings to six Fairfax editors and 
a reporter over their coverage of the investigation. In a finding thought to 
be unprecedented, police investigators determined that the journalists had 
a case to answer under Section 312K of the Crimes Act which prevents any 
person publishing information gathered using an interception warrant except 
‘in the performance of that person’s duty’ (‘Police issue formal warning to 
editors over terrorism probe,’ 2008).

The criminal contempt charges against Fairfax and Pankhurst were heard 
in September 2008. The High Court dismissed the charges, but they had 
anything but a clear win. The dismissal was based on the practical effect of 
the publication: it was ‘not proved beyond reasonable doubt that, as a matter 
of practical reality, the actions of the respondents in publishing the Fairfax 
articles caused a real risk of interference with the administration of justice by 
compromising the fair trial rights of the accused’ (Solicitor-General v. Fair-
fax, 2008 [134]) Because the trial would occur two years or more after the 
publication of the articles, ‘the extent to which jurors might be prejudicially 
affected’ at the actual time of trial would be limited. 

However the Court censured Fairfax and Pankhurst in strong terms. 
‘Fairfax knew of the existence of the suppression orders and ought to have 
known of the terms of those orders. At the least, there was a reckless failure 
to ascertain the correct position before publication’ [135]. ‘There was a faint 
suggestion on behalf of the respondents that they might have been under a 
duty to disclose the intercepted communications on the basis they had a duty 
to the public to publish the material. We are satisfied that this suggestion 
has no proper foundation… To suggest that what they did was somehow in 



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009  197 

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

the best traditions of responsible and fearless journalism is not sustainable.  
Publications which are unlawful can never be regarded as responsible or  
justifiable, as the other media organisations holding the same material  
responsibly recognised’ [71 and 137]. Indeed, the Court expressed surprise 
that they were not prosecuted, and warned that the decision should not ‘be 
taken as suggesting that publications of this kind, in other circumstances, may 
not amount to a contempt of court’ [138], [139].

 In the High Court, Justice John Fogarty tried to set new rules for court 
filming and photography during the trial of Lipine Sila for murder in May 
2008. He refused media permission to film or photograph Sila, comparing it 
to ‘the ancient punishment of pillory’ contrary to the non-binding In-Court 
Media Coverage Guidelines (Courts of New Zealand, 2003; Judge bemuses 
experts, 2008). However in another trial with another judge just days later, 
High Court Justice Patrick Keane, took a different view. He allowed the media 
to film and take photos, explaining it was up to the ‘complete discretion’ of 
each judge, and disputed Fogarty’s comparison with pillory (R v Crutchley, 
2008; Suddaby, 2008). 

Another judicial ruling brought press freedom, rights of accused per-
sons, and the strengths of the internet head to head. In a Youth Court case in  
August 2008, Judge David Harvey issued a suppression order which allowed  
two accused to be named in all media except online, on the basis that unlike 
human memory, material on the internet could be ‘recalled’ months later, and 
may include factual material no longer valid, handicapping a fair trial (Bell, 
2008). Some private citizens immediately took the order as a challenge and 
published the names on web sites around the world, but the media themselves 
tried to respect the order. The difficulties became apparent as it affected 
sites such as TradeMe and all the media’s own online outlets. Virtually all  
the major media organisations united in challenging the ruling and Judge 
Harvey lifted the suppression order. He saw the issue as finding an appro-
priate balance between rights to freedom of expression and to a fair trial.  
(MacLennan, 2008)

Media Sectors
Newspapers
The daily and weekly newspapers continued their circulation slide (Audit 
Bureau of Circulations, 2008b). As Table 1 shows, the loss of circulation  



 198  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

by the dailies with circulation over 25,000 has accelerated. In total they lost 
3.3 percent of their audited circulation over the 15 months to June 2008, 
compared to losing 0.7 percent in the 12 months to September the previous 
year. None of them are holding their own, and in general, the bigger they 
were, the faster they fell, with the Herald, Dominion Post, Press, and Otago 
Daily Times (regaining its fourth spot from the Waikato Times) all losing 
at least 3 percent. These losses were in the face of a national population  
increase over the year of 1 percent. Over the five year period, regional popu-
lation increases made every one of them look worse (Statistics New Zealand, 
2004, 2008a, 2008b). The losses were also before the 2008 recession really 
got underway.

The dailies with a circulation under 25,000 lost ground at only slightly 
lower rate than the metropolitans (see Table 2). Whereas in 2007 the two 
remaining independents did the best, increasing their circulations, in the  
15 months to June 2008 both lost circulation, though less than the average 2.9 
percent. Instead the best of the bunch were all from the corporate stables.

Even the small number of ‘non-daily press’ titles with audited circula-
tion figures (Table 3) lost circulation. These small provincial papers all had 
increased their circulation against the trend in 2007.

The weekly press (Table 4) fared similarly to the dailies, but with  
considerable variation. As in 2007, the Herald on Sunday continued to gain 
circulation, and slightly faster than the Auckland region’s population growth. 

Publication Owner 30/6/2008 30/3/2007

Increase 
15 months 

to 2008 
(percent)

30/3/2003

Increase 
5 years 
to 2008 

(per cent)
NZ Herald ANM 187,129 195,681 -4.37 210,910 -11.28
Dominion Post Fairfax 94,598 98,326 -3.79 99,089 -4.53
Press Fairfax 87,221 90,030 -3.12 91,111 -4.27
Otago Daily Times Fairfax 41,711 43,469 -4.04 44,546 -6.36
Waikato Times Fairfax 41,209 41,430 -0.53 40,972 -0.58
Southland Times Fairfax 29,000 29,059 -0.20 29,928 -3.10
Hawkes Bay Today Allied 26,226 26,946 -2.67 30,079 -12.81
Daily News ANM 26,060 26,522 -1.74 26,687 -2.35
Total 533,154 551,463 -3.32 573,322 -7.01

 Table 1: Circulation of daily press with circulation over 25,000

Source: (Audit Bureau of Circulations, 2008b). ANM is APN News and Media



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009  199 

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

Publication Owner 30/6/2008 31/3/2007

Increase 
15 months 

to 2008 
(percent)

31/3/2003

Increase 
5 years 
to 2008 

(percent)

Bay of Plenty Times ANM 22,674 23,179 -2.18 23,285 -2.62

Manawatu Standard Fairfax 19,087 20,165 -5.35 20,357 -6.24

Nelson Mail Fairfax 17,206 17,497 -1.66 18,312 -6.04

Northern Advocate ANM 14,515 15,012 -3.31 15,112 -3.95

Timaru Herald Fairfax 14,126 14,120 0.04 14,360 -1.63

Wanganui Chronicle ANM 12,023 12,532 -4.06 13,103 -8.24

Daily Post ANM 10,817 11,796 -8.30 11,979 -9.70

Gisborne Herald Ind 8,570 8,667 -1.12 8,573 -0.03

Wairarapa Times-Age ANM 7,302 7,276 0.36 7,585 -3.73

Ashburton Guardian Ind 5,619 5,670 -0.90 5,554 1.17

Greymouth Evening Star* Allied NA 4,383 NA 4,266 NA
Oamaru Mail ANM 3,247 3,446 -5.77 3,464 -6.26
Daily Chronicle* ANM 2,701 2,661 1.50 3,789 -28.71
Total 137,887 146,404 -2.91 149,739 -5.21

 Table 2: Circulation of daily press with circulation under 25,000

Source: (Audit Bureau of Circulations, 2008b
* The Greymounth Evening Star had no circulation in 2008. It is excluded from thet column's total and the total percentage 
changes. The Daily Chronicle was formerly the Horowhenua-Kapiti Chronicle

Publication Owner 30/6/2008 31/3/2007

Increase 
15 months 

to 2008 
(percent)

31/3/2003

Increase 
5 years 
to 2008 

(percent)

Marlborough Express Fairfax 10,030 10,381 -3.38 10,173 1.41
Whakatane Beacon* Ind 8,052 8,412 -4.28 NA NA
Northland Age Ind 6,308 6,454 -2.26 5,467 15.38
Westport News* Ind 1,878 NA NA NA NA
Total* 26,268 25,247 -3.39 15,640 4.46

Source: Audit Bureau of Circulations, 2008b)
 * Newspapers had no circulation audits where indicated. Affected totals exclude those titles.

 Table 3: Circulation of non-daily press

Fairfax’s Independent only managed to stand still in its effort to win back  
its circulation. But at least it was doing better than the other three weekly 
newspapers. Its direct rival National Business Review continued its high level 



 200  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

Publication Owner 30/3/2008 31/3/2007

Increase 
15 months 

to 2008 
(percent

31/3/2003

Increase 
5 years 
to 2008 

(percent)

Sunday Star-Times Fairfax 176,020 181,127 -2.82 203,901 -13.67

Herald on Sunday* ANM 93,665 91,521 2.34 ― ―

Sunday News Fairfax 87,171 90,857 -4.06 110,136 -20.85

National Business Review Ind 11,114 11,910 -6.68 13,401 -17.07

Independent Fairfax 3,736 3,729 0.19 9,680 -61.40

Total* 371,706 379,144 -1.96 337,118 -17.52
Source: (Audit Bureau of Circulations, 2008b)
* Total for 2003 and 5-year percentage increase excludes Herald on Sunday (which did not exist in 2003).

Table 4: Circulation of audited weekly press

of losses, down 6.7 percent. The two Fairfax Sundays, were losing more than 
could be accounted for by the Herald on Sunday’s gains: the Sunday News 
was down 4.1 percent and the Sunday Times 2.8 percent. 

During the course of the year, Fairfax took a major lunge at the  
centralisation that had been increasingly apparent in the group. In June, Fairfax 
announced a new web site, businessday.co.nz, to bring ‘national and interna-
tional news and data to the New Zealand business community’. It operates 
from a ‘dedicated news room in Auckland’ and takes news from ‘local sources 
including Fairfax Media’s BusinessDay newspaper bureau, The Independent, 
stuff.co.nz; and international sources such as the Sydney Morning Herald and 
Melbourne Age, and Fairfax Media’s Australian businessday online site’. The 
site also includes blogs from columnists which allow readers’ comments. ‘We 
then reverse publish selected comments back into the paper.’ (Businessday.
co.nz, 2008; An Introduction to BusinessDay.co.nz, 2008)

One experienced journalist with some insider knowledge described the 
new BusinessDay service as a ‘sort of business NZPA’ for Fairfax—and  
another step in undermining the Press Association (and with it, the remaining 
independent newspapers). Just days before the BusinessDay launch, NZPA 
announced plans to cut seven of its 55 employees, including six journalists, 
in order to ‘streamline’ its news gathering operations (NZPA, 2008; Staff 
cutbacks confirmed at NZPA, 2008). 

It seemed that BusinessDay wanted to see light between it and the rest of 
the Fairfax newspapers. The Independent disappeared from the Stuff website, 
becoming almost unique among the main printed media titles in not having its 



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009  201 

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

own web presence, and Stuff did not link to BusinessDay (though Business 
Day did link to Stuff). Fairfax’s strategy became even more bewildering when 
in November 2008 it announced that BusinessDay.co.nz would be merged 
into Stuff.co.nz (Fairfax Web Move, 2008), though that had not occurred by 
the end of the year.

The consolidation of Fairfax’s business media continued in November 
by bundling a number of computer and business magazines in with the  
Independent as Fairfax Business Publishing following the group’s acquisition 
of the magazines Unlimited and actv8 from Julie Gill’s Infego Communica-
tions. Gill was put in charge of Fairfax Business Publishing, which also 
included PC World, Computerworld, Reseller News, and CIO (Fairfax beefs 
up business unit, 2008).

The Independent went through seemingly continuous change during the 
year. It tried to reclaim ground from its dramatically reduced readership base 
through deals such as free subscriptions given away with subscriptions to 
other Fairfax papers (Stay ahead with all the business news with The Press 
and the Independent, 2008), and in June underwent another face lift and 
brought in new (though mainly familiar) contributors and commentators. 
Among them, in an ironic, even poignant twist, was Jenni McManus, former 
Independent co-owner and editor, who had left the paper soon after its sale, 
belying initially expressed confidence in its future.  Those it sacked included 
one of New Zealand’s most experienced economics journalists, freelancer  
Bob Edlin. It dropped Financial Review from its name, instead calling itself 
the oxymoronic‘The Independent—a Businessday Publication’ and adopted the 
internet-age strategy of emailing a daily bulletin of links to top Businessday 
news items to its readers. Though the restyled publication has replaced some 
of its former swathes of reprints from the Australian Financial Review with 
more self-sourced news and worthwhile analyses, it has yet to regain the edge 
of the independent Independent. At the end of the year, editor Nick Stride was 
replaced by Fiona Rotherham, a former senior reporter with the newspaper. 
She became managing editor of both it and Unlimited, pushing Stride down 
to deputy editor (New Independent editor, 2009).

In July, Fairfax announced that it was planning to create ‘hubs’ in  
Wellington and Christchurch to do the subediting of features, world and 
business pages for its newspapers (features in both centres, world news in 
Christchurch and business news in Wellington).  Newspapers would ‘retain 
their own individual looks and local emphasis’, with local subediting and 



 202  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

layout of local news and sports pages. In reply to concerns from MPs Jim  
Anderton and Sue Bradford that the move would ‘undermine local commu-
nities’ ability to reflect local news, culture and people’ and ‘hurt our local 
communities, who rely on local news for their communities’ strength and 
wellbeing’, Fairfax executive editor, Paul Thompson said: ‘I can assure them 
that we’re still committed to really strong local newspapers in those regional 
towns and they’ll continue to have not only sub-editors in each of those 
towns but really strong news-gathering teams as well.’ The company was 
also ‘looking to have more generic non-news pages such as television and 
weather pages undertaken by providers for the whole group’ (MPs critical of 
newspaper plans, 2008; Newspapers revamp subediting, 2008).

Journalists had reason to worry too: in August Fairfax announced 160 
redundancies (Media heavyweight to lay off 550 staff, 2008). It was partly 
a straight cost-cutting exercise—several columnists were dropped too; but 
in the middle of it, the company announced its newspapers’ market share in 
New Zealand had increased, and its earnings, excluding TradeMe, had risen  
3.1 percent (though advertising fell later in the year). TradeMe had a whop-
ping 39 percent rise in earnings (Vaughan & Weir, 2008). 

Fairfax’s Sunday newspapers were also caught up in its drive to central-
ise. The Sunday Star-Times was probably the star of the Fairfax stable for 
investigative reporting, including business pages which more than most are 
about business rather than for business. When its editor Cate Brett (the only 
woman editor of a metropolitan newspaper) resigned in August 2008 to take 
up a position of senior policy and media adviser with the Law Commission 
(Star-Times editor accepts Law Commission appointment, 2008), Fairfax 
announced a ‘new editorial management structure’, with a ‘managing edi-
tor―Sundays’ overseeing both the Sunday Star-Times and the Sunday News. 
The new position would also ‘play a leading role leveraging the strength of 
the Fairfax group’s other titles in Auckland’. Fairfax executive editor Paul  
Thompson said: ‘We will vigorously maintain masthead differentiation  
because we have two newspapers that are very distinct in their market appeal’. 
He said the move was aimed at ‘many back-of-house areas where the Sunday 
papers can work more closely together’ (Changes at Sunday Star-Times, 2008).  
Mitchell Murphy, managing editor of Fairfax Digital (Queensland) was brought 
in to the new job, which includes editorship of the Sunday Star-Times. Murphy 
is a former editor-in-chief of Fairfax’s community newspapers in Melbourne 
and Sydney (Managing editor appointed, 2008).



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009  203 

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

Meanwhile APN News and Media’s (ANM’s) 2007 outsourcing of all of 
its subediting was running into trouble. In 2007 ANM’s ultimate controlling 
owner, Tony O’Reilly had contracted out subediting to Australian com-
pany, Pagemasters, amid widespread concerns. Things did not go as well as 
Pagemasters had hoped. In July 2008 it was reported to be considering an  
agreement with ANM to get a guaranteed number of pages for subediting. 
Work had fallen due to the weakening economy. ANM was forced to give 
Pagemasters more work, risking further staff dismissals (Where are the pages? 
Pagemasters anyone?, 2008).

In September 2008, Fairfax bought the ambitious Dunedin ‘glossy-cover 
tabloid weekly giveaway’ D-Scene, launched only that year (Fairfax buys 
Dunedin community newspaper, 2008; Matthews, 2008). Fairfax also acquired 
community newspaper Waiheke Marketplace on Waiheke Island (Fairfax buys 
paper, 2008). 

In Auckland, ANM’s give-away newspapers were in trouble. In July 2008, 
ANM announced the nine editions of its weekly community newspaper The 
Aucklander would no longer be distributed to all households, and instead 
would be inserted in Thursday editions of the New Zealand Herald and made 
available in ‘high traffic locations’, significantly cutting their circulations 
(Drinnan, 2008a; Pulling Auckland, 2008).
Internet
Advertising on the internet continued its mogul-attention-gripping rise, in-
creasing by 54.1 percent year-on-year according to the Second Quarter 2008 
survey of online advertising (Interactive Advertising Bureau & Pricewater-
house Coopers, 2008).

The blurring between the internet and other publishing also continued 
with increasingly sophisticated use of the internet by conventional publishers. 
The use of YouTube in TVNZ’s election debates has already been noted; most 
parties also used it for publicity (YouTube goes political, 2008). 

Fairfax Media combined with the New Zealand Exchange (NZX) to rede-
velop NZX’s web site www.nzx.com. NZX provides share market information 
and Fairfax provides news content (NZX, 2008). Fairfax was also working on 
grabbing some TV advertising by selling advertising around the videos that 
increasingly illustrate text-based stories online, often sourced from one of the 
TV channels, in Fairfax’s case, from TVNZ (Lee, 2008).

In a step towards ‘IP TV’ or video on demand, in May 2008 TVNZ signed 



 204  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

deals with internet service provider Orcon and telecommunications giant 
Vodafone to provide high-speed access to its video-on-demand services, 
sidestepping the uncooperative Telecom and TelstraClear (Keown, 2008). 
Sky TV also announced a free trial service in May 2008 which enabled  
its subscribers to download programmes to a personal computer, despite  
warnings from Telecom that its broadband network was not capable of  
supporting such a service (Sky TV, 2008; Sky TV service, 2008).

TV3’s media-savvy ‘The Simon Eliot Show’ went into a second season. For 
this animated children’s quiz show, ‘each week four contestants are selected 
and fitted out at home with a laptop, headphones, and camera to compete to 
win Simon’s ‘Stash of Coolness’ prize pack.’  The show has its own website 
www.simoneliot.tv (TV3, 2008). 
Magazines
The magazine business continues to have very mixed fortunes which 
are changing the nature of the sector. As noted last year, audited reader  
purchases of magazines have stagnated since 2002, audited average net paid 
sales (ANP, which records individual paid sales, as opposed to bulk sales and 
give-aways) falling from 2,159,814 for the period ended 31 December 2002 
to 1,968,254 in the period ended 30 June 2008—down 9.7 percent (Audit 
Bureau of Circulations, 2008a). The major magazine publishers in general 
have experienced stagnant or falling paid sales. In contrast, the move to high-
ly polished publications in the multiple sales market continues. This includes 
bulk sales of both reader-purchased titles, and bulk-only publications. They 
are sold to purchasers such as major retailers or the Automobile Association 
who distribute copies free to their customers or members. These double the 
audited total number of magazines purchased per issue, and this is rising: 
from 3,909,771 in 2002, to 4,411,635 in the June 2008 period, an increase 
of 12.8 percent (though it is lower than the peak of 4,546,107 in June 2006). 
The most rapidly growing segment of the magazine market is that under di-
rect control of major commercial clients, and where the readers don’t make 
the decision to buy the publication. 

In addition there are unaudited mass circulation glossies. Fairfax quotes 
the Nielsen National Readership Survey to show that its free Sunday glossy 
insert to the Sunday Star-Times had the fourth largest magazine readership in 
the country (514,000 in March 2008) (Fairfax, 2008); and in September 2008 
it replicated the tactic with a glossy news magazine, Your Weekend enclosed 



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009  205 

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

with weekend copies of its biggest dailies, the Press, Dominion Post and 
Waikato Times, giving an instant circulation of around 220,000 (Special start 
to weekend, 2008). They are all good for selling advertising, even if no-one 
actively chooses to buy them. The Press put its Saturday edition price up by 
50 cents to cover the ‘free’ magazine.

ACP Media made a number of changes to its magazine holdings. It sold 
NetGuide magazine and website www.netguide.co.nz to Action Media in 
July 2008 (ACP Media to sell NetGuide magazine, 2008). In September it 
announced the closure of weekly Auto Trader, due to the pressure from online 
advertising of used cars (Wheels fall off Auto Trader, 2008). Its circulation 
had plummeted from 16,225 at the end of 2001 to 10,144 in mid 2006, when 
discretion overtook valour and it stopped getting circulation audits. APN’s New 
Zealand Magazines completed its acquisition of leading fashion magazines 
Simply You and Simply You Living (APN News and Media, 2008). 

Locally owned award-winning Jones Publishing, announced in December 
2008 that it was putting itself into voluntary administration (Jones Publishing 
in administration, 2008).  In January 2009, the Image Centre, a pre-press, web 
design, and printing company, announced it was merging with Jones (Drin-
nan, 2008c; Image Centre, 2009). Jones attributed its failure to the ‘economic 
situation’, though its flagships Dish and Top Gear NZ, had stagnated or lost 
circulation for several years after initial success.  Jones’ bread and butter 
came from bulk publications, which are perhaps more vulnerable to difficult 
economic times (Rosenberg, 2008a, p. 12). 
Television
The battle between TVNZ’s TV1 and MediaWorks’ TV3 for 6pm news view-
ers to grab their attention for the evening continued relentlessly. While TV1’s 
falling share of the news audience has been widely highlighted, in fact it has 
consistently been ahead of TV3, by around 200,000 viewers each night, and 
in the six months to June 2008 it had an average nightly audience of 588,000 
(up 50,800 over the same period in 2007) compared to TV3’s 353,600. TV3 
claims leadership in the commercially attractive 18-49 age group but TV1 
made headway in its older (25 to 54 year old) target market (My one is big-
ger than your one ... Confusing battle of the box, 2008; One News v TV3, 
2008).  

Campbell Live was winning the ratings battle in TV3’s target 18-49  
demographic too: in the year to June 2008 it increased its ratings share 



 206  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

from 16 percent to 24.3 percent against TVOne’s Close Up at 18.9 percent  
(Campbell v Close Up, 2008). But Close Up claimed an 11 percent increase 
in its demographic for the November year, though it lost 3.4 percent in TV3’s 
target age group that month (My one is bigger than your one ... Confusing 
battle of the box, 2008).  

Formulaic current affairs shows 60 Minutes (TV3) and Sunday (TV1) 
remain in a lifestyle magazine-like rut on both channels, dominated by incon-
sequential imported content and few hard local investigations of significance—
difficult in any case in a 15 minute segment. In-depth investigative reporting 
has largely been abandoned to the print media (where it is shaky too). TVNZ 
closed its widely quoted Agenda programme which had attracted senior politi-
cians up to the Prime Minister.

TV advertising revenue fell by 4.4 percent in the second half of 2008 in 
the face of the accelerating recession, compared to a rise of 3.1 percent in the 
first half of the year—a net fall for the year (Vaughan, 2009).

NZOA’s survey of the New Zealand content of the free-to-air television 
channels in 2007, released in May 2008, brought evidence of the commer-
cialism of our television programmes. Over the six main national free-to-air  
channels, only 31.8 percent of their content (6am to midnight) was local, though 
at least that was an increase of 1.5 percent over 2006, and local content has 
been rising over the last decade, particularly since 2002. But NZOA compared 
this to Australia ‘where commercial free to air channels are required to screen  
55 percent of locally made programmes’. Prime was on an abysmal 12 percent; 
TV2 showed its highly commercial flavour with 18 percent—a proportion that 
has steadily fallen since 2002 (25 percent). TV3 had 24 percent, a significant 
rise from 19 percent in 2006 but not compared to 20-22 percent before that. 
C4 showed 23 percent. TVOne was still easily the best mass market channel 
with 57 percent, a rise since 2004, but lower than 2002 (60 percent).  Māori 
Television led the pack with 80 percent—arguably the only public interest 
television broadcaster among them—though 40 percent of its content was 
repeats. Repeats have risen across the board, to 24 percent in 2007 compared 
with 20 percent in 2003. (New Zealand On Air, 2008)

In its fourth year, Māori Television had become a force to be reckoned 
with. Martin Gillman of Total Media described it as ‘doing incredibly well’ 
(Daniell, 2008) and The Independent reported that ‘Māori Television is prov-
ing early critics wrong as audience numbers rise and advertising revenue is 



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009  207 

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

predicted to double this financial year’. Two-thirds of its audience was non-
Māori, and the audience had grown strongly, with a monthly average of 1.4 
million individual viewers according to an AGB Nielsen survey in January 
2008. In March 2008 it launched a Māori-language-only channel, Te Reo, on 
Freeview and Sky TV, with no advertising and no subtitles (Villari, 2008). 

Prime was still cheap on news, with only one half hour bulletin a day, 
though now feeding it from Albany, Auckland, rather than Australia and with 
increased local content.  Its parent, Sky TV, got into high definition (HD) with 
an announcement in June that it would spend $22 million on HD broadcasts 
over the next two years. It introduced ‘MySky’ HDi set top boxes, aiming for 
80,000 installed (compared to only 30,000 standard definition MySky boxes 
installed at the time). The new boxes were capable of hooking into IPTV 
services, which Sky expected to begin in 2009, and recording two shows 
at once while the viewers watched a third. Sky said it intended to broadcast 
over 100 sports events in the first year (Sky TV shows off hi-def plans, 2008; 
Stride, 2008). 

Freeview made progress. TVNZ’s TVNZ 7 launched at the end of March, 
and the 75 percent of the population with terrestrial access to Freeview could 
get it in high definition shortly after, if they had the right set top box. Its lack 
of advertisements, full hour of news, hour-length documentaries, and short 
locally produced documentaries gives it a strong public interest flavour, 
though it has a long way to go to build up its own content, and shows many 
repeats. The quality media analysis programme Media 7 with Russell Brown 
demonstrates what could be. It suffers from what appears to be a boycott 
of its programme listings by the newspapers. By August, Freeview had  
11 channels on both its satellite and terrestrial services, another four via 
satellite only, and one via terrestrial only (Freeview, 2008). Almost 200,000  
receivers (198,938) had been sold by the end of the year (Freeview approaches 
the 200,000 homes mark, 2009).
Radio
Commercial radio duopolists The Radio Network (TRN) and Radio 
Works (part of the Ironbridge-owned Mediaworks group) shared 88 per-
cent of the audience in 2008. Only in Northland, Auckland, Waikato and 
Wellington do independents have more than 10 percent of the audience 
in aggregate. While TRN has the larger audience (47.4 percent), that is  
largely because of its dominance in by far the largest market, Auckland, where  



 208  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

Northland Auckland Waikato Taranaki Manawatu

Population potential 102,600 1,031,200 212,700 87,900 99,500

Newstalk ZB TRN 11.6% 14.3% 11.1% 13.7% 8.6%

The Rock FM RW 10.8% 6.8% 18.6% 15.2% 13.7%

Class Hits TRN 9.7% 6.3% 13.2% 14.8% 7.6%

Coast TRN 7.3% 8.6% — 10.6% 6.4%

ZM TRN 1.0% 6.0% 7.9% 3.3% 5.2%

The Edge RW 7.8% 5.5% 8.3% 11.5% 10.5%

The Breeze RW — 5.3% 7.8% 1.2% 8.3%

More FM RW 13.0% 3.4% 2.7% 9.1% 11.5%

Hauraki TRN 10.4% 4.7% 9.8% 7.0% 6.4%

Solid Gold RW — 2.9% 5.1% 5.4% 6.5%

Radio Live RW 3.9% 2.9% 2.1% 1.6% 5.5%

Radio Sport TRN 0.7% 2.4% 2.5% 1.8% 1.9%

Mai RW 6.8% 5.3% — — —

Flava TRN 1.8% 3.4% — — —

Easy Mix TRN — 3.4% — — —

Radio Dunedin RW — — — — —

Bsport RW 1.0% 0.5% 0.4% 0.5% 1.1%

Kiwi FM RW — 0.1% — — —

Hokonui Gold TRN — — — — —

Other 14.2% 18.2% 10.5% 4.3% 6.8%

Subtotals - TRN 42.5% 49.1% 44.5% 51.2% 36.1%

Subtotals - RW 43.3% 32.7% 45.0% 44.5% 57.1%

Total 100.0% 100.0% 100.0% 100.0% 100.0%

 Table 5: Commercial radio audience share

Source: (Research International New Zealand Ltd, 2008). Table lists all those stations with 5 percent or more audience share in    
at least one region, and all network-owned stations. Values are share of commercial radio listening audience, aged 10+, Mon-
Sun midnight-midnight, survey period 30 August to 10 Oct 2008. Radio New Zealand National & Radio New Zealand Concert are 
excluded from these results. Shaded cells indicate network with highest share. TRN= The Radio Network; RW=RadioWorks.

it has 49.1 percent compared to RadioWorks’ 32.7 percent. TRN has  
larger audience share in seven regions and RadioWorks in six (excluding  
Radio New Zealand’s stations) (Research International New Zealand Ltd, 
2008). See Table 5 for details. 



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009  209 

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

Tauranga Rotorua Hawkes
Bay

Welling-
ton Nelson Christ-

church Dunedin South-
land

New
Zealand

129.500 44,300 104,300 310,100 55,500 360,000 99,900 65,900 2,703,400

12.7% 6.4% 12.6% 16.7% 11.9% 12.9% 10.6% 6.9% 13.2%

12.0% 13.2% 14.3% 6.9% 17.8% 14.3% 14.4% 14.7% 10.8%

12.7% 13.9% 9.8% 7.4% 11.8% 5.9% 11.3% 9.3% 8.3%

14.0% 6.5% 7.7% 4.3% - 6.2% 5.7% 12.5% 7.0%

8.0% 4.9% 4.9% 15.6% 3.1% 6.0% 3.7% 5.7% 6.8%

6.0% 8.8% 7.8% 3.5% 11.9% 7.8% 10.0% 8.4% 6.8%

3.2% 4.4% 3.3% 13.4% 4.1% 9.4% 3.4% 2.2% 6.4%

6.4% 4.8% 4.6% 5.2% 11.3% 11.3% 8.0% 8.5% 6.1%

5.3% 7.5% 6.3% 5.5% 10.7% 3.5% 2.6% 8.8% 5.7%

2.3% 3.9% 5.1% 1.8% 6.9% 5.9% 4.8% 3.8% 3.7%

5.2% 3.8% 3.0% 1.9% 4.1% 5.0% 3.7% 4.9% 3.3%

1.5% 1.4% 1.8% 4.0% 3.2% 3.5% 4.2% 1.7% 2.6%

— 2.0% — — — — — — 2.3%

2.3% 9.3% 10.4% — — — — — 2.0%

2.1% 3.4% 2.7% 0.4% — — — — 1.6%

— — — — — — 13.0% — 0.5%

0.7% 0.2% 0.4% 0.4% 0.2% 0.3% 0.3% 0.4% 0.5%

— — — 0.9% — 0.4% — — 0.2%

— — — — — — — 6.8% 0.2%

5.6% 5.6% 5.3% 12.1% 3.0% 7.6% 4.3% 5.4% 12.0%

58.6% 53.3% 56.2% 53.9% 40.7% 38.0% 38.1% 51.7% 47.4%

35.8% 41.1% 38.5% 34.0% 56.3% 54.4% 57.6% 42.9% 40.6%

100.0% 100.0% 100.0% 100.0% 100.0% 100.0% 100.0% 100.0% 100.0%

The duopolists thumped their desks when the outgoing government imple-
mented a policy to ‘encourage diversity and competition in a market currently 
dominated by two large commercial networks’. Additional FM spectrum was 
made available to create new FM radio broadcasting licences which were 
‘locally owned and operated’ (Methven, 2007, p. 3). Prior to an October auc-
tion of the frequencies, from which the two networks were excluded, they 



 210  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

lobbied intensively through the Radio Broadcasters Association against the 
rules (Drinnan, 2008b).

In February 2008, RadioWorks acquired Auckland-based Mai FM.  
Brent Impey, MediaWorks CEO, promised ‘nothing changes for Mai FM,  
except a greater level of investment and support for the brand’, while acknowled- 
ging ‘the very important role Mai FM plays in the fostering, promotion and  
development of Māori language and culture’ (MediaWorks, 2008). Mai FM had 
been substantially iwi owned: by Te Runanga o Ngati Whatua and a number 
of investors (Mediaworks grows radio, 2008). 

Both major networks, TRN and RadioWorks, operate an increasingly 
centralised structure for their broadcasts. TRN’s structure was exposed for 
Christchurch listeners to Newstalk ZB in May 2008. The network announced 
that from the start of 2009 it would close the popular local Christchurch break-
fast radio show hosted by John Dunne and Ken Ellis and replace them with 
Mike Hosking (who in turn was replacing Paul Holmes) in Auckland, creating 
an outcry among listeners (Silkstone, 2008). Though TRN acknowledged that 
the local show had been performing well, it said that ‘all other markets across 
the country shared the networked show and that the Christchurch shift would 
“complete the process”.’ That largely meant money: getting the demographics 
wanted by the advertisers (Matthews, 2009).

The commercial networks also came under criticism for paying lip-
service to playing local music. Music Editor of the Press and trustee of 
the Christchurch Music Trust, Chart, Vicki Anderson, reflected on New 
Zealand Music Month, when radio stations are encouraged to play New 
Zealand music. ‘Commercial radio stations,’ she wrote, ‘have added the  
[local] artists to their playlists on extra rotation, ready to pat themselves on the 
back afterwards for “supporting local music”—something non-commercial  
stations do daily’. Commercial radio and TV still acted as gate-keepers even 
for NZOA-funded  music videos and recordings. All the videos NZOA receives 
for consideration are sent to the music television programmers to tell it which 
songs they were most likely to play. Some established artists already with 
record company backing are ‘double dipping’: getting NZOA funding with an 
equal funding guarantee from the company (Anderson, 2008).

The media owners
APN News and Media
ANM’s ownership was in play at the end of 2008. In November, Independent 



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009  211 

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

News and Media (INM) of Ireland, controlled by Tony O’Reilly, announced 
it wanted to sell its 39.1 percent holding in ANM. By late January 2009 ANM 
announced that the attempt had failed in an environment of rapidly falling 
advertising revenue and scarce credit for a purchaser (Janes, 2009). Fairfax 
had earlier ruled out buying it (Villari, 2009). Like INM, both Fairfax and 
News Corporation, another possible buyer, were feeling the effects of the 
recession. Private equity interests such as MediaWorks’ owner Ironbridge 
were possibilities, though some have been even worse affected than the  
media companies by the financial crisis. 
Fairfax
Fairfax ended the year on a downer with falling advertising revenue and 
uncomfortably high debt levels as a result of its expansion over recent years. 
It had laid off 550 staff in Australasia, including the 160 in New Zealand 
during the year. 

Fairfax Australia’s chief executive officer David Kirk had had to defend 
himself against trenchant criticism from former senior editors over the staff 
cuts. Melbourne Age editor from 1997 to 2004, Michael Gawenda, in a widely 
publicised lecture described the redundancies as ‘chilling... it is a failure of 
imagination and commitment, a result of a lack of experience and knowledge 
and love of newspapers’. Fairfax ‘was run by people who had no experience 
of the business, no knowledge of its history and role in the communities in 
which their newspapers operated and what’s more, no great love of them’. 
(Gawenda, 2008). Eric Beecher, a former Sydney Morning Herald editor 
(1984-87), agreed (Beecher, 2008).

In December Kirk seemingly fell on his sword. He was replaced by his 
deputy Brian McCarthy who had come to the company from Rural Press when 
it was bought by Fairfax. He had ‘a reputation as a cost-cruncher’ (Fairfax 
Media names new chief, 2008; Steffens & BusinessDay, 2008).

Conclusion
Politics and the worldwide financial and economic crisis dominated 2008. 
The defeat of the Labour-led government in the election was well heralded 
in the polls, though evidence cited here raises the question as to what degree 
media commentators contributed to that outcome. The more open question 
was how would National win, and what would change when it did become 
government. Then the financial crisis appeared, as if from nowhere. On both 



 212  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

counts separately, and on the interaction between them, the news media were 
noticeably weak. Journalists failed to find out from National what it would 
do when it got into government, beyond its lightweight manifesto. In the 
absence of that evidence, analysts did little to paint a picture of what the new 
government might be like, the factional pressures within it, and the vested 
interests pressuring it from without. At the least, voters were entitled to a de-
scription of what the major parties would do in response to the financial and 
economic crisis. All they got were generalities and stop-gap policies. Either 
this was the triumph of the spin-doctors or the parties really had nothing to 
offer. The news media, with a few honourable exceptions, did little to at least 
make this clear—but preferably find out more about what the parties were 
likely to do in reality. Instead media followed sidetracks into personalities 
and scandal that were a side show to the real story. Even the coverage of the 
looming economic storm—mainly descriptive at that—was largely confined 
to the business pages.

Meanwhile, the media themselves are undergoing increasingly rapid 
change. The election coverage showed some innovation in the use of the dig-
ital alternatives that are increasingly attracting audience and readership away 
from the traditional masters of the media universe. But the corrosive mixture 
of that audience move and the rapid fall in economic activity is affecting the 
lifeblood of commercial media: advertising. For several years, New Zealand 
newspapers have been slowly but steadily losing their readership; as we move 
into 2009, well established newspapers around the world are failing due to 
the loss of revenue. Broadcast media are searching for ways to maintain their 
relevance. Debates among journalists and media managers on how to respond 
are furious and as yet inconclusive. The newly elected government has dropped 
the ball on the creation of an appropriate regulatory environment for the digital 
media, but that will not stop developments that are likely to leave us with a 
radically changed media landscape, long in the making but now catalysed by 
the economic crisis. The digital media are even more internationalised than 
the largely transnational-owned conventional media. We are very soon likely 
to discover what all this means for New Zealand news media, and the provi-
sion of news for New Zealanders. 



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009  213 

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

Note

1. The article draws material from the electronic article by the author (Rosenberg, 
2008a), available at http://canterbury.cyberplace.org.nz/community/CAFCA publica- 
tions/Miscellaneous/mediaown.pdf

References
ACP Media to sell  NetGuide magazine (2008, 18 July 2008).  New  

Zealand Herald. Retrieved from www.nzherald.co.nz/section/3/story.cfm?c_
id=3&objectid=10522294&ref=rss

Anderson, V. (2008, 3 May 2008). Music month hits sour note. Press, p. D4. 
APN News and Media (2008, 19 February 2008). APN News & Media Limited – 

results for the year ended 31 December 2007 Retrieved 12 September 2008, from 
www.inmplc.com/news/uploads/APN_Full_Year_Results_2007_19_Feb_08.
pdf

Armstrong, J. (2008, 20 October 2008). Govt sees through Key’s bipartisan play. 
New Zealand Herald, p. A1. 

Audit Bureau of Circulations, N. Z. (2008a, 30 June 2008). Magazine Audit Results, 
2008, from magazine.abc.org.nz/audit.html

Audit Bureau of Circulations, N. Z. (2008b, 30 June 2008). Newspaper Audit Results, 
2008, from www.abc.org.nz/audit/press.html?org=npa

Bahador, B. (2008). New Zealand media coverage of the 2008 election study: Final 
results. Unpublished manuscript, University of Canterbury.

Beecher, E. (2008, 7 October 2008). Beecher: Gawenda’s right, Fairfax ruined by 
incompetence Retrieved 16 January 2009, 2009, from www.crikey.com.au/Media-
Arts-and-Sports/20081007-Gawenda-is-right.html

Bell, S. (2008, 2 September, 2008). Names found online despite judge’s ruling. Com-
puterworld, p. 1. Retrieved from http://computerworld.co.nz/news.nsf/scrt/178888
2685C346E5CC2574B70035FCF6?Opendocument&HighLight=2,stephen,bell

Boag, M. (2008). PR industry contributes to ministerial staffing activity Retrieved  
1 February, 2009, from www.michelleboag.co.nz/

Bunting, F. (2008, 28 December 2008). Ex-journalist to give Key speech help. Sunday 
Star-Times, p. A4. Retrieved from www.stuff.co.nz/4804785a6160.html

Businessday.co.nz (2008, 7 June 2008). Press, p. E1. 
Campbell v Close Up (2008, 17 July 2008). The Independent, p. 26. 
Changes at Sunday Star-Times (2008, 11 September 2008). The Independent,  

p. 26. 
Courts of New Zealand (2003). The in-court media coverage guidelines 2003.  

Retrieved from www.courtsofnz.govt.nz/business/documents/TheHighCourt.
pdf.

Daniell, S. (2008, 19 April 2008). Battle of the box. Listener, 24-27.
Drinnan, J. (2008a, 20 June 2008). Aucklander change. New Zealand Herald. 



 214  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

Drinnan, J. (2008b, 24 July 2008). Big two set to fight ban on frequency bids.  
New Zealand Herald. Retrieved from www.nzherald.co.nz/john-drinnan/news/
article.cfm?a_id=324&objectid=10506762

Drinnan, J. (2008c, 12 December 2008). John Drinnan: Tsars in their eyes.  
New Zealand Herald. Retrieved from www.nzherald.co.nz/business/news/article.
cfm?c_id=3&objectid=10547709&pnum=0

du Chateau, C., Oliver, P., & Bingham, E. (2008, July 2008). John Key - the unau-
thorised biography. New Zealand Herald. Retrieved from www.nzherald.co.nz/
john-key-the-unauthorised-biography/news/headlines.cfm?c_id=1502247

Eaton, D. (2008, 3 July 2008). National to let in ACC competitors. Press, p. A3. 
Else, A. (2008, 31 October 2008). Letter from Elsewhere: What I heard John Key 

Say. Retrieved 18 January 2009, 2009, from www.scoop.co.nz/stories/HL0810/
S00433.htm

Espiner, C. (2008a, 20 October 2008). Key eyes plan to save NZ banking. Press,  
p. A1. 

Espiner, C. (2008b, 11 August 2008). National slow to learn. Press, p. A7. 
Fairfax (2008, 4 July 2008). Sunday magazine in top four New Zealand weeklies. 

Scoop  Retrieved 10 September 2008, from www.scoop.co.nz/stories/BU0807/
S00093.htm

Fairfax beefs up business unit (2008, 5 November 2008). Businessday.co.nz  Retrieved 
9 November 2008, 2008, from www.businessday.co.nz/industries/4750925

Fairfax buys Dunedin community newspaper (2008). National Business Review.
Fairfax buys paper (2008, 28 August 2008). The Independent, p. 26. 
Fairfax Media names new chief (2008, 11 December 2008). Press, p. B7. 
Fairfax NZ, editor to be prosecuted (2008, 10 April 2008). Press, p. A3. 
Fairfax Web Move (2008, 21 November 2008). Press, p. B5. 
Freeview (2008). Freeview—Freeview channels Retrieved 18 August 2008, from 

http://freeviewnz.tv/index.php?section_id=5
Freeview approaches the 200,000 homes mark (2009, 29 January 2009). Throng   

Retrieved 1 February, 2009, from www.throng.co.nz/freeview/freeview-approach-
es-200000-homes-mark

Gawenda, M. (2008). Do newspapers have a future? And how long is that  
future? Paper presented at the A N Smith Lecture in Journalism. Retrieved from  
www.unimelb.edu.au/speeches/

Hager, N. (2006). The hollow men. Nelson: Craig Potton Publishing.
Hager, N. (2008, 12 October 2008). Private Hospitals will ‘cream off’ easiest work 

under Nat scheme. Sunday Star-Times, p. A3. 
Hope, W. (2008, 14 May 2008). Divergence in convergence. The Independent,  

p. 13. 
Image Centre (2009). Image Centre Ltd. Retrieved 1 February, 2009, from  

www.image-centre.com/OurCompany.aspx
Impey, B. (2008, 8 July 2008). MediaWorks endorses National’s broadcasting 

policy Retrieved 20 July 2008, 2008, from http://mediaworks.co.nz/Default.
aspx?tabid=134&articleID=548



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009  215 

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

Interactive Advertising Bureau, & Pricewaterhouse Coopers (2008). IAB Insight  
Online Advertising Expenditure Report Q2 2008 Retrieved 8 September 2008, from 
www.iab.org.nz/images/uploads/IAB%20PwC%20Insight%20Q2%202008%20
Final%201_0.pdf

An Introduction to BusinessDay.co.nz (2008).  Retrieved on 8 June 2008, 2008, from 
http://businessday.co.nz/aboutus

Janes, A. (2008, 1 November 2008). Points of difference in battle for business vote. 
Press, p. E1. Retrieved from www.businessday.co.nz/business_vote/4745638

Janes, A. (2009, 28 January 2009). No buyer found for NZ Herald stake.  
Press, p. B6. 

Jones Publishing in administration (2008, 18 December 2008). The Independent,  
p. 26. 

Joyce, S. & Coleman, J. (2009). Government concludes broadcasting regulatory 
review. Retrieved from www.beehive.govt.nz/release/government+concludes+b
roadcasting+regulatory+review

Judge bemuses experts (2008, 8 May 2008). Press, p. A5. 
Keown, J. (2008, 14 May 2008). TVNZ strikes major IPTV deals. The Independent 

Financial Review, p. 3. 
Lee, J. (2008, 14 May 2008). Fairfax Digital goes after ads. The Independent  

Financial Review, p. 21. 
MacLennan, C. (2008, 6 November 2008). What a tangled web we weave.  

The Independent, p. 27. 
Managing editor appointed (2008, 19 October 2008). Sunday Star-Times, p. A3. 
Matthews, P. (2008, 5 July 2008). War of the words. Press, p. D3. 
Matthews, P. (2009, 10 January 2009). On the mike. Press, pp. D1-2. 
McManus, J. (2008a, 9 October 2008). Here’s how you do it, Mr Key.  

The Independent, p. 24. 
McManus, J. (2008b, 2 October 2008). It’s time John Key delivered his main policy 

planks. The Independent, p. 23. 
Media heavyweight to lay off 550 staff (2008, 27 August 2008). Press, p. B5. 
MediaWorks (2008, 29 February 2008). MediaWorks Secures Mai FM Retrieved 1 March 

2008, from http://mediaworks.co.nz/Default.aspx?tabid=134&articleID=497
Mediaworks grows radio (2008, 16 April 2008). The Independent, p. 27. 
Methven, P. (2007). Briefing for the Incoming Minister of Broadcasting. Retrieved 

from www.rsm.govt.nz/cms/pdf-library/policy-and-planning.
MPs critical of newspaper plans (2008, 2 July 2008). Press, p. A5. 
My one is bigger than your one ... Confusing battle of the box (2008, 11 December 

2008). The Independent, p. 26. 
National Party (2008). Policy 2008: Broadcasting. Policy 2008  Retrieved 16 January 

2009, 2009, from http://national.org.nz/Article.aspx?ArticleId=28180
New Independent editor (2009, 22 January). The Independent, p. 3. 
New Zealand On Air (2008, May 2008). Local New Zealand Television Content 

2007 Retrieved 10 September 2008, from http://nzonair.govt.nz/files/home/
lcr_may08_web.pdf



 216  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

Newspapers revamp sub-editing (2008, 1 July 2008). Press, p. A2. 
Norris, P. (2008, 11 July 2008). A slippery slope. Press, p. A7. 
NZPA (2008, 4 June 2008). NZPA Review Retrieved 29 June 2008, 2008, from  

www.scoop.co.nz/stories/BU0806/S00061.htm
NZX (2008, 26 May 2008). New NZX website launched. NZX Communications Retrieved 

2 June 2008, 2008, from www.nzx.com/about_nzx/nzx_updates/4560781
ONENews Election 08 Leaders Debate: The Decider (2008) [Television broadcast]. 

New Zealand: Television New Zealand.
One News v TV3 (2008, 17 July 2008). The Independent, p. 26. 
Oram, R. (2008, 2 November 2008). Scramble! But are the pilots ready? Sunday Star 

Times, p. D2. 
Police issue formal warning to editors over terrorism probe (2008, 14 May 2008). 

Press, p. A5. 
Poor-quality footage lets tape culprit off hook (2008, 13 August 2008). Press,  

p. A8. 
Pullar-Strecker, T. (2008a, 27 June 2008). Sky TV afraid govt will heed calls to break 

it up. Press, p. B8. 
Pullar-Strecker, T. (2008b, 22 May 2008). Sky TV says top NZ sportspeople would 

go abroad if TVNZ heeded. Press, p. B6. 
Pulling Auckland (2008, 3 July 2008). The Independent, p. 26. 
The Queen v Ian Kitchener Crutchley HC HAM CRI 2007-068-0083 (High Court of 

New Zealand, Hamilton Registry 2008).
Research International New Zealand Ltd (2008). Radio Audience Survey for period 

30 August-11 October 2008. Retrieved 2 February 2009, from Radios: www.
radios.co.nz/

Rosenberg, B. (2008a, 13 September 2008). News media ownership in New Zealand, 
2008, from http://canterbury.cyberplace.org.nz/community/CAFCA/publications/
Miscellaneous/index.html

Rosenberg, B. (2008b). NZ media 2007: The year of the accountant. Pacific Journal-
ism Review, 14(1), pp. 176-213.

Scheme ‘has to benefit Kiwi economy’ (2008, 21 October 2008). Press, p. C1. 
Silkstone, D. (2008, 7 May 2008). Newstalk ZB to silence news show. Press, p. A1. 

Retrieved from http://www.stuff.co.nz/thepress/4513476a6009.html
Sky Network Television Limited (2008, 4 April 2008). Submission from Sky Network 

Television Limited on Digital Broadcasting Review of Regulation and on the  
Review of Content Regulatioin for Broadcasting and New Digital Media. Review 
of Digital Broadcasting Regulation Submissions  Retrieved 17 January 2009, 2009, 
from www.mch.govt.nz/publications/digital-tv/submissions.html

Sky TV (Producer). (2008, 2 June 2008) Welcome to SKY Online. retrieved from 
http://download.skytv.co.nz/

Sky TV service (2008, 2 May 2008). Press, p. B8. 
Sky TV shows off hi-def plans (2008, 11 June 2008). New Zealand Herald. Retrieved 

from www.nzherald.co.nz/section/story.cfm?c_id=5&objectid=10515781



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009  217 

DIVERSITY, IDENTITY AND THE MEDIA

The Solicitor-General for New Zealand v Fairfax New Zealand Limited and Anor HC 
WN CIV 2008-485-00705 (High Court, Wellington 2008).

Special start to weekend (2008, 10 September 2008). Press, p. A5. 
Staff cutbacks confirmed at NZPA (2008, 26 June 2008). The Independent, p. 26. 
Star-Times editor accepts Law Commission appointment (2008, 19 August 2008). 

Stuff. Retrieved from www.stuff.co.nz/stuff/4661783a12855.html
Statistics New Zealand (2004). Subnational Population Estimates at June 2004. 

Subnational Population Estimates, 2009, from http://www.stats.govt.nz/products-
and-services/info-releases/subnat-pop-est-info-releases.htm

Statistics New Zealand (2008a). National Population Estimates: September 2008 
Quarter. National Population Estimates, 2009, from www.stats.govt.nz/products-
and-services/info-releases/nat-pop-est-info-releases.htm

Statistics New Zealand (2008b). Subnational Population Estimates at June 2008. 
Subnational Population Estimates, 2009, from www.stats.govt.nz/products-and-
services/info-releases/subnat-pop-est-info-releases.htm

Stay ahead with all the business news with The Press and the Independent (2008,  
19 May 2008). Press, p. 13. 

Steffens, M., & BusinessDay (2008, 6 December 2008). Kirk ‘a victim of the times’. 
Press, p. E2. 

Stride, N. (2008, 19 June 2008). Picture perfect leaves Sky TV looking good.  
The Independent, p. 16. 

Suddaby, R. (2008, 17 May 2008). Judge backs media rights. Press, p. A2. 
Television New Zealand (2008, April 2008). MCH Regulatory Review: TVNZ Submis-

sion. Review of Digital Broadcasting Regulation Submissions  Retrieved 16 January 
2009, 2009, from www.mch.govt.nz/publications/digital-tv/submissions.html

Thompson, P. A. (2008a, March 2008). Submission to the Ministry of Culture and 
Heritage and the Ministry of Economic Development on Digital Broadcasting: 
Review of Regulation. Review of Digital Broadcasting Regulation Submissions  
Retrieved 17 January 2009, 2009, from www.mch.govt.nz/publications/digital-tv/
submissions.html

Thompson, P. A. (2008b). Survival of the TVNZ Charter Depends on Definitions. 
Unpublished Commentary. Unpublished manuscript, Unitec.

Trotter, C. (2008a, 31 August 2008). Press fed Peters stories from the right. Sunday 
Star-Times, p. A9. 

Trotter, C. (2008b, 14 August 2008). Taking sides not in public interest. The  
Independent, p. 25. 

TV3 (2008). The Simon Eliot Show Retrieved 8 September 2008, from www.tv3.
co.nz/Kids/SimonEliot/tabid/322/Default.aspx

TVWorks Limited (2008, 3 April 2008). Submission to Ministry for Culture and  
Heritage on Digital Broadcasting: Review of Regulation. Review of Digital 
Broadcasting Regulation Submissions  Retrieved 16 January 2009, 2009, from 
www.mch.govt.nz/publications/digital-tv/submissions.html



 218  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 15 (1) 2009

Vaughan, G. (2009, 27 January 2008). TV ad spend drops $16.2m in 6 months. 
BusinessDay.co.nz. Retrieved from www.businessday.co.nz/industries/telco_
it/4830858

Vaughan, G., & Weir, J. (2008, 22 August 2008). NZ businesses beat economic  
malaise. Press, p. B7. 

Villari, K. (2008, 9 April 2008). Maori TV defies critics, stays in the picture.  
The Independent, p. 27. 

Villari, K. (2009, 22 January 2009). All quiet on the APN front. The Independent, 
p. 8. 

Watkins, T. (2008, 20 October 2008). Economy put before election. Dominion Post, 
p. A1. 

Wheels fall off Auto Trader (2008, 25 September 2008). The Independent, p. 26. 
Where are the pages? Pagemasters anyone? (2008, 10 July 2008). The Independent, 

p. 26. 
YouTube goes political (2008, 2 October2008). The Independent, p. 26. 

Dr Bill Rosenberg is author of a regularly updated paper News Media Owner- 
ship in New Zealand and he has been compiling information on the New  
Zealand news media for more than 25 years. He researches and writes on  
foreign investment, trade and New Zealand’s economic relationship with the world  
with Christchurch-based Campaign Against Foreign Control of Aotearoa  
(CAFCA). At the time of writing he was working as deputy director of a university 
centre for teaching and learning, but now is policy director at the New Zealand  
Council of Trade Unions. His news media ownership paper was first published 
in 1996, with an edited compilation published in Pacific Journalism Review, v8, 
2002. Dr Rosenberg also contributed the 2007 media review to PJR (v14, 2008). 
wj.rosenberg@gmail.com.wj.rosenberg@gmail.com.




