ALAN SAMSON, a lecturer at
Massey University's School of
Journalism, was a staff reporter
and deputy chief reporter at The
Dominion for nearly 20 years.

A century
tailor-made for
remembrance

The Dom: A century of news, edited by Karl
du Fresne. Wellington: The Dominion Post,
2007. 120 pp. ISBN 9780473124366

ET’S BE BLUNT. Despite

management spin and the time-
line claims of this centenary publi-
cation, Wellington-based newspaper
the Dominion did not merge with its
sister publication The Evening Post
in the big news media shake-up of
2002.

That was the year when, in a
shroud of secrecy but as a surprise
to no one (apart, perhaps, for the
timing), Wellington’s afternoon paper
the Evening Post gave in to ever-
falling circulation figures and closed.
The morning paper the Dominion,
imaginatively renamed the Dominion
Post, briefly attempted to carry its
sister publication’s renown for local
news via a special metro section,

B s pas

then reverted. Five years later and,
apart from the figure-head, Dominion
Post has almost disappeared from the
language. The conversation on the
bus, once again, is have you read this
morning’s Dom?

The long-anticipated centenary
book, edited by former Dominion
editor Karl du Fresne, was therefore
not only aptly named, The Dom:
A century of news, but was an appro-
priate and timely commemoration.
The paper was first published on
Dominion Day, 26 September 1907,
and the events that made up the 100
years following of the life and times
of Wellington and Wellingtonians,
were worthy of a tome.

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008 219



Let me start with some praise. It’s
almost axiomatic that news organisa-
tion histories will be turgid journals of
record. Forget the excitement of the
riots, the rugby tests, the marching
off to wars; do expect screeds on the
introduction of computers and obscure
accounting transactions. Whatever
your feelings about the sometimes
controversial opinions expressed
elsewhere in du Fresne’s columns, his
work can never be accused of being
boring.

For dull, try Seven Days a week:
The story of Independent Newspapers
Limited (Verry, 1985); The Press
1861-1961: The story of a newspaper
(O’Neill, 1963); or Dateline—NZPA:
The New Zealand Press Association
1880-1980 (Sanders, 1979). The
Dom: A century of news does not fall
into the trap. One clanger and a few
peculiar omissions aside, du Fresne
has done a good job in working out the
themes, issues and events that have
captured the attention of hundreds of
thousands.

The newspaper’s Dominion
Day starting date, the end of New
Zealand’s status as a British colony,
was tailor-made for remembrance.
What a powerful start to re-run
a first editorial on independence
and freedom of the press, one that
could serve as a spur for present-day
practitioners:

If it is the duty of every live man
to do good work in the world, that
responsibility rests especially on the
journalist, because of his exceptional
opportunities, powers and profes-
sions...the journalist has one client,
one patient, one flock—that is to say,
the whole community, and nothing
should stand in the way of his high-
minded and devoted service of that
one common interest. He should
beware of all entangling alliances—
political, social, commercial—which
may limit or embarrass such service.

(pp. 6-7)

Du Fresne does even better as
he records early events and is-
sues warts-and-all, including an
editorial that supported Prime
MinisterJosephWard’scalltopreserve
New Zealand as the home of white
society. A particularly pejorative
editorial on the 1951 waterfront strike
begins: ‘If anything is needed to
convince the people of New Zealand
thatthereexistsinthiscountryatypeof
personwhoisamenacetoasociety....’
(p. 47).

Many of the historical snap-
shots and examples of old reporter
prose make delightful reading. The
breathless reporting of a 1907 fire in
Parliament, for example, includes:

When one passed out of the blinding
reek and the darkness of the entrance
hall, where great throbbing snakes

220 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008



of hose—unseen, but felt by one’s
feet—crawled through the splashing
water, and when one passed into the
library, it was a place of profound
peace. (p. 15)

Much of the content that follows,
from the 1915 landing of Anzac
troops at Gallipoli to the ‘Battle of
Molesworth St” during the 1981
Springbok tour, comprises exquisite
finger bowls of memory to be dipped
into.

Saving us from the mistake of seeing
the past as golden days of reporting,
a chapter written by 1960s’ editor
WP Reeves reminds us:

The news gathering was thorough
without being enterprising. Exposés
there were not. The writing was
always good but the gray columns
were dreary. (p. 43)

It falls to Reeves too to remind us of
the ominous 1964 take-over bid of
Baron Thomson of Fleet:

The board, a collection of fine old
and old-fashioned gentlemen, was
outraged at Lord Thomson’s
audacity. How dare he! The directors
wrapped their skirts tightly about
them and shouted Rape! (p. 43)

Reeves also usefully recalls the
period of ownership that followed by
a chap called Rupert Murdoch:

It was hard going for someone of
Murdoch’s drive and impatience. He
found New Zealanders trapped in a
1930s time-warp with restrictions
thwarting his enterprise at every turn.
The Dominion’s beleaguered mas-
ters doddered and dithered when he
wanted a deal struck now... (p. 44)

This account confirms what other
editors have spoken about infor-
mally: that Murdoch directives were
few and far between and that he
rarely if ever attempted to interfere
with policy. It was interesting to be
reminded, though, that it was he who
was the driving force behind turning
the paper into a tabloid, an ill-fated,
short-lived innovation. Murdoch is
described as a charming man but
one who was hard to get along with,
unable to be reasoned with once his
mind was made up.

While there is much to enthuse
about in this book, there are serious
shortcomings. Most glaring—my
‘clanger’—is that the chapters end
at 1995. Why? The book does men-
tion more recent events, investigative
reporter Philip Kitchin’s breaking of
the Louise Nicholas rape story, for
instance (see pages 214-218).

But such mentions are almost
afterthoughts. With some events,
only half the story is told. Du Fresne
reports the Press Council’s uphold of
a complaint about a sexualised picture

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008 221



of Prime Minister Helen Clark in the
embrace of her husband, for example,
but is seemingly unaware of the staff
subterfuge that brought the photo-
graph to national attention.

Other big events are strangely
ignored. Drawing from my own
reporting on the newspaper, [ wonder
at the dearth of mention of the 1987
Fiji coup and the 1990 Aramoana
killing rampage. Both were signifi-
cant events for the paper. In the first
instance, this reviewer and photo-
grapher Simon Townsley were twice
arrested at gunpoint; in the second,
there were intensely interesting
ethical issues to be wrestled with
after a reporter in Wellington was
enjoined to ring besieged Aramoana
houses while the gunman was at
large. The millennium Dom issue,
which carried the paper’s proclama-
tion of its two ‘New Zealanders of
the Century’—Edmund Hillary and
Ernest Rutherford—is ignored. So
too is the incredible cover of the
release into French custody of
Rainbow Warrior conspirators Alain
Mafart and Dominique Prieur, in
which the newspaper staked out
Whenuapai airport to confirm the
filing of a flight path, publishing,
for the first and possibly last time,
a 3.05am edition. And what about
the newspaper’s characters, most
notably—pre-computers—of the old
reading room?

Many chapters are once-over-
lightly, as evidenced by those on
women and photographers. The
chapter on the former omits numerous
superb characters, though separate
sections cover noted journalists and
authors Robin Hyde and Christine
Cole Catley. The chapter on photo-
graphy is entirely an account of just
one man, the admittedly impressive
Barry Durrant. Perhaps reflecting
du Fresne’s era of influence, it as if
the last generation of reporters and
photographers fitting into the century
produced no-one at all of note.

Unfortunately, it is on the short-
falls, that this book may be judged.
It is an enthusiastic and easily read
romp that at times is a great deal
of fun. Thanks for the memories
of endearing prison escaper George
Wilder. Thanks, too, for remin-
ders of the female journalists who
deliciously spoofed assistant
editor Frank Haden’s prejudices about
feminists. Haden called feminists
‘bearded ladies’ so, with some crude
prosthetics, the journalists sprouted
chin hair. (Speaking of Haden,
where was mention of The Thoughts
of Chairman Frank, the famous
compilation of his nightly rants
against...everyone?)

Ultimately, this book is no more
than that romp, and an uneven one at
that. So much more could have been

222 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008



drawn from histories and interviews.
On a newspaper that has produced
more than its share of great characters,
The Dom book had the potential to be
stunning. The inevitable impression SDUTH PA{:'F'E
is that a capable but busy du Fresne,

went for his information to a select MEDIA
few. Or was it that, faced with an
impossible deadline, he simply ran
out of time and energy?

References

O’Neill, R.B. (Ed.). (1963). The Press
1861-1961: The story of a news-
paper. Christchurch: Christchurch
Press Company.

Sanders, J. (1979). Dateline—NZPA:
The New Zealand Press Association
1880-1980. Auckland: Wilson &

Horton. "

Verry, L. (1985). Seven days a week: ISI;:JEl‘!g-I :I:Q%E;FT:JI?:?:!“”EhE
The story of Independent Newspapers Pacific Islands
Limited.
Wellington: Independent Newspapers Eited by Shadendra Sirgh and
Limited. Beman C Prasad

This new book considers guesiions key
e bogETiient (S Shapbng bhs region’s
progress. Conbribotecs include scholars

Journalmts and pducaiors

e et el g few P e i o Bggimad Bi-aiim: med Flm 457
Dt g TRy

Pl i [ ="
AT iR TY

' BACTFIY
N S A BT A
g g g | :“.I‘.ng

e E

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008 223





