NZ media 2007

The year of the accountant
| |

While the news media in New Zealand—and internationally—continued to
search for their place in the increasingly digital world in 2007, the names
of the companies which dominate them in New Zealand—Fairfax, APN
News and Media (ANM), MediaWorks, News Corporation—remained
stable. Yet even there, changes in who controls the purse strings were
intensifying the commercial drivers that frequently conflict with the social
needs we have for news and information. These drivers led to job losses in
news rooms and intensified moves to rationalise production, in ways that
aroused concern in the industry about the quality of the news available to
New Zealanders. If it was the year of anything for New Zealand media, it
was the year of the accountant. This review of the year 2007 surveys what
happened in each media sector, and takes a closer look at the changes in
the owners and their companies.

BILL ROSENBERG
CAFCA, Christchurch

Introduction
OUR companies, all overseas owned, dominate the New Zealand news
F media. There is a near duopoly in two of the three main media—print
and radio—a monopoly in pay television, and only three significant
competitors in free-to-air television including the state-owned channels.

In 2007, John Fairfax Holdings Ltd owned newspapers which had nearly
half (48.3 percent) of the daily newspaper circulation in New Zealand. Its
main newspaper competition was from APN News and Media (ANM), which
had 42.8 percent of the daily newspaper circulation in 2007 (28.1 percent
of which came from the New Zealand Herald, the largest circulation daily
newspaper in New Zealand) and substantial radio holdings. In addition they

176 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008



New Zealand
news media

Internet

Ironbridaef
MediaWorks

had extensive and increasing ownership of community newspapers, and
magazines. ANM’s main competitor in commercial radio was MediaWorks,
owned by Australian private equity corporation Ironbridge. MediaWorks owned
the other of the two largest radio networks, and two television channels. Its
competitors in television were state-owned television, plus the News Corporation
controlled Sky Television, which had a monopoly on pay television and also
owned Prime Television.

While the news media in New Zealand—and internationally—continued
to search for their place in the increasingly digital world in 2007, the names
of the companies which dominate them—Fairfax, APN News and Media
(ANM), MediaWorks, News Corporation—remained surprisingly stable.
Yet even there, changes in who controls the purse strings were intensifying
the commercial drivers that frequently conflict with the social needs we have
for news and information (Rosenberg, 2008). These drivers led to job losses
in news rooms and intensified moves to rationalise production, in ways that
aroused concern in the industry about the quality of the news available to

Graphic: BILL ROSENBERG 2008

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008 177



New Zealanders. If it was the year of anything for New Zealand media, it was
the year of the accountant.

This review of the year 2007 first looks at what happened in each media
sector, and then takes a closer look at the changes in the owners and their
companies.

Media sectors

Newspapers

The daily and weekly newspapers continued their steady circulation slide
(New Zealand Audit Bureau of Circulations (Inc.), 2007). At the same time
(discussed in more detail in the section on the Internet below) they were
leaking advertising to the digital realm. The two dominant newspaper chains,
ANM and Fairfax, reacted in different ways to reduce costs and to take on
the new digital competition by joining it. The internet became a major part
of their current operations and future plans.

As Table 1 shows, in the year to September, all the dailies with
circulation over 25,000 either just held their own or lost circulation. Only
Fairfax’s Christchurch Press (0.02 percent increase), Hamilton’s Waikato
Times (0.11 percent increase) and New Plymouth’s Daily News (0.06 percent
increase) held their own in 2007—and then only by the skin of their teeth. The
situation looks even worse if New Zealand’s 2007 1.02 percent population
growth is taken into account (Statistics New Zealand, 2007)!—most of which
is occurring in the over 15 age groups. None of the newspapers have managed
to hold their potential readership except the Daily News in the face of falling
population in Taranaki. Over the last five years, only the Waikato Times has
not lost circulation, and again that is against a background of a national 6.85
percent population increase, virtually all of which is in the 15+ age groups.

It was not only the metropolitans that were fighting to stand still. The
dailies with a circulation under 25,000 lost ground at an even higher rate
(see Table 2). The increasingly rare independents (only two of which
were left among even the smaller circulation dailies) did the best with the
Ashburton Guardian more than keeping up with population growth with a
2.55 percent circulation increase in 2007 and the Gisborne Heraldrising 0.94
percent (in the face of falling population) while ANM’s Northern Advocate
(0.17 percent) and Fairfax’s Timaru Herald (0.04 percent) held on grimly
among the big corporate packs. Some (particularly Fairfax’s Nelson Mail and

178 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008



Increase
Increase 5 vears
Publication | Owner | 30/9/2007 | 30/9/2006 1 year to |30/9/2002 y
2007 (%) to 2007
(%)
NZHerald | ANM | 194,706 | 196,182 | -075 | 211,246 | -7.83
Dominion Fairfax | 98,134 08,256 012 | 101511 | -3.33
Post
Press Fairfax | 89,049 89,027 0.02 90,759 | -1.88
Waikato Fairfax | 42,152 42,104 0.1 41,983 0.40
Times
Otago Daily | ajieq | 41,448 42,503 2.48 44,099 | -6.01
Times
Southland | e oici | 28797 29,384 -2.00 29,830 | -3.46
Times
Hawke's ANM | 27,201 28,061 -3.06 30,912 | -12.01
Bay Today
Daily News | Fairfax | 26,525 26,510 0.06 26,783 | -0.96
Total 548,012 | 552,027 | -073 | 577,123 | -5.04

Source: ABC, 2007

ANM’s Wairarapa Times-Age, both losing over 5 percent of their circulation
in one year) are in real trouble. For these two it came only 4-5 years after
they were taken over by the two oligopolists. The Ashburton and Gisborne
dailies also held their own (though not as well) over the last five years, as did
Allied’s Greymouth Evening Star and ANM’s Bay of Plenty Times, though
only the Greymouth and Gisborne papers kept up with their region’s
population growth and the Bay of Plenty Times was in trouble in 2007.

But it is interesting that the small group of ‘non-daily press’ with audited
circulation figures (Table 3), which are small provincial papers, were doing
noticeably better than the rest, without a negative sign in sight (though the
Westport News appeared to have given up on getting its circulation audited).
Three of the four in this group were independents.

There were significant changes in the weekly press over the last five years.
Truth, which changed owners in January 2007 in the face of disastrous drops
in its circulation over many years, no longer got a circulation audit. Friday
Flash was put down by Fairfax in 2006. ANM’s Herald on Sunday has been

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008 179



Increase Increase
Publication | Owner [31/3/2007|31/3/2006(1 year to|31/3/2002 foyggg

2007 (%) (%)
Bay of Plenty | anm | 23179 | 24038 | 357 | 22726 | 1.99
Times
Manuwatu Fairfax | 20,165 | 20,578 -2.01 20,840 | -3.24
Standard
Nelson Mail | Fairfax | 17,497 | 18,445 514 18274 | -4.25
Northen ANM | 15012 | 14087 | 0417 | 15319 | -2.00
Advocate
Timaru Fairfax | 14,120 | 14,114 0.04 14,308 | -1.31
Herald
Wanganui ANM | 12,532 | 12,486 0.37 14,059 | -10.86
Chronicle
Daily Post ANM | 11,796 | 12,056 2.16 11,055 | -1.33
Gisborne Ind* 8,667 8,586 0.94 8,623 0.51
Herald
Wairarapa ANm 7,276 7,698 -5.48 7,713 -5.67
Times-Age
Ashburton Ind* | 5,670 5,529 255 5,497 315
Guardian
Greymouth | ajeq | 4,383 N.A. N.A. 4,219 3.89
Evening Star
Oamaru Mail | ANM 3,446 3,517 2.02 3,644 -5.43
Daily ANM 2,661 N.A. N.A. 3,789 | -29.77
Chronicle
Total 146,404 | 142,034 | -1.88 | 150.966 | -3.02

Source: ABC, 2007

Note: * No data is available for 2006 for the Greymouth Evening Star or the Daily Chronicle (formerly Horowhenua-Kapiti
Chronicle). These newspapers are excluded from that column’s total and the total i year percentage change.

* Independent publisher

going only since 2004. The picture shown for the remainder by Table 4 is
bleaker even than for the dailies. Herald on Sunday was still gaining readership,
but its 1.06 percent increase in 2007 was still behind the year’s 1.7 percent
population growth in the Auckland region. The Independent Financial
Review chopped back its audited circulation radically in 2006 after its

180 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008



Increase Increase
Publication | Owner [31/3/2007|31/3/2006 1 year to [31/3/2002 f’g;;;?
2007 (%) (%)
Marlborough Fairfax 10,381 10,371 0.10 10,113 2.65
Express
Northland Ind 6,454 6,222 3.73 5,344 20.77
Age
Westport Ind N.A. N.A. N.A. 2,010 N.A.
News
Whakatane Ind 8,412 8.409 0.04 8,234 2.16
Beacon
Total 25,247 25,002 0.98 23,691 6.57
Note: Totals exclude the Westport News Source: ABC, 2007

takeover by Fairfax—by 62 percent, raising a few eyebrows—because it
‘changed the way the paper dealt with distribution to the Exporters Institute
and the Chartered Secretaries of New Zealand under promotional deals’
(Drinnan, 2006). In the last year it recovered some of that, with its circulation
rising by a highly creditable 25.65 percent, but it still had less than half its
recorded figures of five years previously. The other three weekly newspapers—
National Business Review and the two Sundays—were haemorrhaging
circulation significantly, even without taking into account the gains they should
be making from the rising population. Not only is NBR’s circulation falling,
it has lost senior staff.

Other than the sale of New Zealand Truth, 2007 saw little change in
newspaper ownership. The 100-year old Truth, once the country’s biggest
selling weekly investigative and scandal sheet, was sold to a private consor-
tium led by Hawkes Bay businessman Dermot Malley in January 2007 after
its muck-raking, tits-and-bums journalism (financed by a high proportion
of sex advertisements) lost its audience, and sales had dropped from over
200,000 a week in the 1960’s to 12,500 at the time of sale (Yska, 2007). The
new owners said they would increase its reporting staff from three to seven,
‘keep the sport focus, but we want to get back to the Truth s editorial origins
of uncovering scandals and standing up for the little guy’ (Janes, Fairfax sells
The Truth, 2007). The high proportion of tits, bums and sex advertisements

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008 181



Increase Increase
Publication | Owner |30/9/2007|30/9/20061 year to|30/9/2002 f'y;&;?
o (o]
2007 (%) (%)
Herald on ANM | 92,120 | 91,154 1.06
Sunday
Independent
Financial Fairfax | 4,090 3,255 25.65 8,934 | -54.22
Review
National
Business Ind 11,712 12,394 -5.50 13,692 -14.46
Review
Sunday Fairfax | 92,109 | 96,279 433 | 113,422 | -18.79
News
Sunday Fairfax | 182,314 | 190,804 | -4.45 | 205916 | -11.46
Star-Times
Total 382,345 | 393,886 | -2.93 | 341,964 | -15.13

Source: ABC, 2007
Note: Total for 2002 and 5-year percentage increase excludes Herald on Sunday (which did not exist in 2002).

continued however. At the same time Fairfax started up the monthly Sky Sport,
‘an intelligent sports read’, published jointly with Sky Network Television
(Vaughan, Fairfax, Sky launch sports magazine, 2007).

One of Fairfax’s most significant recent acquisitions was The
Independent business weekly, one of the few independent news media which
actively displayed its independence. Triggered by the death of its founder,
Warren Berryman in 2004, Fairfax acquired the newspaper in February 2006,
relaunching it three months later as The Independent Financial Review after
its Australian national financial publication, the Australian Financial Review,
saying it would use its business journalists throughout New Zealand and
Australia to provide copy. Initially Berryman’s widow, Jenni McManus, also
a prominent investigative journalist, remained as editor stating bravely that
‘under Fairfax, readers can be assured of the same commitment to cutting-
edge business news, analysis and investigation that have been hallmark of The
Independent since its inception’ (Fairfax New Zealand, 2006) but left within
weeks. Bernard Hickey, managing editor of Fairfax’s business publications,
took over for the relaunch. One of the newspaper’s own journalists, Nick

182 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008



Stride, replaced Hickey as permanent editor in October 2006. (Hickey moved
on initially to head Fairfax’s Media Digital, but left Fairfax late in 2007.)
The revamped publication lost the sharp edge of its independent past, raised
eyebrows by closing its hard fought-for Parliamentary office in the run-up to
an election year, and was very much a product of the Fairfax template and
part of its news-gathering machine, with a high proportion of its content lifted
from the group’s Australian publications. Its advertising sales were centralised
within Fairfax, and subediting carried out from the Sunday Star-Times offices
(though still using Independent subeditors).

The successful Ashburton Guardian is owned by the Bell family’s
Ashburton Guardian Company Ltd, also owner of 75 percent of printing
company, Guardian Print Ltd, Fairfax New Zealand owning the other 25 percent.
Ashburton Guardian is also minority owner of Scene Media, which in
December 2007 announced a ‘glossy-cover tabloid weekly giveaway’ in
Dunedin to be launched early in 2008. The majority shareholding is owned by
Queenstown’s lively local newspaper, Mountain Scene, owned by Queenstown
businessman and casino investor Barry Thomas and family (Wood, 2007,
New Zealand Companies Office, 2007).

Despite the small market share held by independent dailies (even
including Allied Press, publisher of the largest independent daily, the Otago
Daily Times, only about 60,000 readers still had an independent daily news-
paper—about 8.7 percent of the total audited circulation), it appeared to be the
independents that were making the running in retaining and expanding newspaper
readership. That picture was even clearer in the magazine market.

An announcement in March 2007 by ANM magnate, Tony O’Reilly
resulted in concern around the world. His Irish and New Zealand print
media would be outsourcing their sub-editing and layout operations. Those
affected in New Zealand included his daily papers, community newspapers and
magazines such as the Listener and Herald on Sunday.

Subediting can be seen as a simply technical job of checking for errors
of fact, typographical and spelling errors, and applying standard styles to
reports. Taking this conveniently mechanistic view, O’Reilly wrote in 2006
(Independent News and Media Plc, 2006, p. 6):

With the exception of the magic of writing and editing news and views
that the public really wants to see and feel—and that is the ethos of

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008 183



every newspaper, local and national—almost every other function,
except printing, is location-indifferent. No reader knows where the
page is made up.

Yet there are real concerns. Checking of facts frequently requires intimate
local knowledge which only a local journalist can acquire. A person in a
centralised, distant location, perhaps in another country, can hardly be in a
good position to check such facts in the constantly pressured environment
of a newsroom, and particularly when the facts are on issues that might be
controversial, surprising, or subject to contention. Location in another coun-
try is not fanciful with a growing number of examples internationally, and in
this case the outsourcing is to Pagemasters, a Melbourne-headquartered sub-
sidiary of Australian Associated Press, although it was at least initially
carrying out the role from Penrose, Auckland.

Journalist Simon Collins, New Zealand Herald Journalists Collective
delegate, saw the subeditors as the ‘second line of defence for the Journalist
Code of Ethics’, often making ethical judgments needing knowledge of the
context of any judgement made by a reporter. Collins also feared that what he
called a ‘factory environment’ would compromise the quality, accuracy and
integrity of New Zealand journalism (Henehan, 2007).

It can be more sinister: a source of central control for imposing a
particular political view. This was strikingly exemplified in an example
relating to CanWest’s control of its newspapers in Canada. Reuters complained
to CanWest about its policy of inserting the word ‘terrorist’ into news stories to
describe ‘primarily Arab’ groups—in many cases, erroneously or disputably.
The key passages of that report make the power of the ‘technical’ function of
the subeditor clear (CBC News, 2004):

In an interview, Oftawa Citizen editor Scott Anderson conceded
fighters in Fallujah were not terrorists but said CanWest has a policy
of renaming some groups as terrorists. He added the paper had applied
that term primarily to Arab groups, and that mistakes had been made
occasionally.

However, Anderson said he did not believe the paper had a duty to
inform its readers when it changed words. “We’re editing for style...,”
he said. “We’re editing so that we have clear consistent language to
describe what’s going on in the world. And if we’ve made a mistake,
we should correct that. And we will.’

184 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008



Here, ‘style’ and ‘clear and consistent language’ had become a cover for
enforcing a particular politicai slant on world events.

Outsourcing also has important employment implications. Employees
concerned were understandably reluctant to move to the outsource suppliers,
losing pay, conditions and career prospects. Particularly in smaller centres,
it would reduce employment opportunities, and especially for younger jour-
nalists. It was also seen as a move to weaken union representation, strong in
O’Reilly’s operations in both countries where the outsourcing was occurring.
Up to 70 jobs were affected by the move, cutting editorial staff by 20-25
percent. The outsourced equivalents would presumably keep working if a
strike occurred.

O’Reilly’s motivation was clear: reducing his cost of labour. He preceded
his previously quoted comment with (Independent News and Media Plc,
2006, p. 5):

it is on the production side that I believe that the internet can yield an
extraordinary opportunity to the newspaper industry in putting together
its products at a much lower cost. If we except newsprint, the real cost
of newspapers lies in putting them together—writing them, editing
them, producing pages, getting them camera ready, producing plates,
printing—and finally, in distribution.

Members of the main journalists’ union, the Engineering, Printing and
Manufacturing Union (EPMU), reacted to this development by interrup-
ting proceedings at the Qantas Media Awards. The EPMU also called a
‘journalism matters’ summit at Parliament Buildings in August to discuss
the state of the industry.

Meanwhile, less brazenly, the New Zealand Fairfax Group was steadily
centralising its news collection and dissemination. It has become increasingly
difficult for a reader to tell which of its newspapers a story or a journalist
comes from. The newspapers have a common ‘look and feel’. Its Stuff web-
site blends contributions from its stable of newspapers so that a print of an
article shows no sign of the newspaper (nor often the journalist) from which it
originated. Successful Christchurch Press editor Paul Thompson was moved
to a new position of group executive editor. The role ‘involves the continued
development of quality news gathering and content across Fairfax Media’s
three business platforms of newspapers, online and magazines’ (Fairfax New

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008 185



Zealand, n.d.). Subediting is likely to be carried out within the group, but not
necessarily in the offices of the newspapers or magazines from which a report
originates, say insiders. Already we are seeing a homogenisation of writing
styles (such as the edge being taken off writing in the Independent Financial
Review) but it is difficult for a reader to know if that is because of changes
in the management of the publication or of the group’s influence. Fairfax
New Zealand chief executive Joan Withers described Fairfax as being in the
business of ‘advertising and information delivery’ and said it had to find
innovative ways to ‘monetise’ its content (Vaughan, New Fairfax name as brand
broadens, 2006). Advertising sales have been increasingly centralised.

In late 2007 the Herald actively campaigned against the Electoral Finance
(then) Bill which capped election spending, including by organisations other
than political parties. The campaign reached a crescendo on 12 November 2007
when it (in its own words) ‘carried a rare front page editorial’ against the bill
alongside a photo of a person with mouth taped shut (Editorial: Democracy
under attack, 2007). While the bill was widely criticised as badly drafted, even
by supporters, the Herald s largely one-sided coverage and heated rhetoric was
widely seen as campaigning against the Labour government. Its front page
editorial concluded that if the bill passed, it would ‘be Labour’s epitaph’. Yet
the legislation followed the revelations in Nicky Hager’s 2006 book The Hollow
Men. This provided evidence of anonymous and third-party donations which
raised concerns that policy favours were being bought, or existing electoral
spending limits were being avoided. Hager used National Party sources to show
that 93 percent of donations to it in the 2005 election year were anonymous
according to its public records, yet many were in fact known to the party but
‘converted’ into anonymous donations through private trusts. He said other
parties used similar subterfuge. Similarly the book revealed large-scale third
party spending which assisted National in its 2005 election campaign—not
only from the Exclusive Brethren, whom the news media focused on almost
exclusively (Hager, 2006, pp. 233ff, 239 and elsewhere). The bill also came
at the same time as numerous would-be presidential candidates for both the
Republicans and Democrats in the US were spending record amounts simply
to get their parties’ nominations— some of them hundreds of millions of
dollars each—making it clear that the logical outcome of uncapped spend-
ing was to make standing for election unaffordable for all but those with
substantial personal wealth and the favour of wealthy donors. It was the power

186 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008



of the megaphone that was being controlled in the bill, not the right to speak
through it. Similar legislation was in place or being advocated in many other
countries. The main losers would be those carrying the electoral advertising
(such as the news media) rather than voters. The bill was in fact weak in
controlling the financial excesses, and that should have been the nub of the
public interest debate but was lost in the visceral fury of the coverage.

Meanwhile Fairfax risked compromising court hearings in November
2007 by publishing conversations recorded by police during investigations
of what they alleged were terrorist activities in the Ureweras. Despite a
ruling by the Solicitor-General that terrorism charges were not justified, the
Dominion Post and other Fairfax publications published lengthy reports on
the conversations without attributing them to particular individuals. The
implication was that the allegations of planning terrorist actions were justified.
In April 2008 the Solicitor-General announced he was prosecuting Fairfax
New Zealand and the Dominion Post’s editor for contempt of court, saying
that the reports could compromise the ability of the defendants to a fair trial.
He asserted: ‘The articles were sensational in tone and highly memorable.
The fact of the publications themselves became national news’ (Fairfax NZ,
editor to be prosecuted, 2008).

Internet

The line between the internet and other publishing and communications
has become increasingly blurred. Both Fairfax, with its Stuff website, and
ANM, with its own websites including the New Zealand Herald, routinely
published over the internet as well as conventionally. All the main broad-
cast media networks have their own sites, which are becoming increasingly
sophisticated.

But on one hand the media companies have been going well beyond
conventional news, advertising and information into online auctions (such as
the Fairfax acquisition of TradeMe in March 2006), job advertising (like PBL’s
stake in Seek), dating services, holiday accommodation, house, and car sales,
and even managed funds (Allen & Bathgate, 2006; Fairfax to invest, 2007).
On the other, companies like Telecom have been expanding into information
and entertainment: it is an internet service provider (ISP) through its sub-
sidiary Xtra, has had stakes in INL and Sky TV as well as an interest in cable
television, and has its own ‘online shopping mall’, Ferrit.co.nz. TelstraClear
has shown similar ambitions.

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008 187



Vodafone bought New Zealand’s third-largest ISP, ihug, in October
2006 and was making Sky TV channels available through its 3G cell phone
network. It claimed (based on unreleased industry sales data) that it was
New Zealand’s biggest retailer of music singles in December 2007 through
its download service.

The media owners’ interest in online advertising was sharpened by
its growth, which was partly at the expense of the conventional media.
Interactive Advertising Bureau and PricewaterhouseCoopers estimated
after their first online advertising survey that spending in the first half of 2007
was $57.6 million, about 5 percent of total advertising expenditure. But this
market share was increasing, and could look to the threat and opportunity ofthe 15.3
percent share in the UK in 2007, a share which had been higher than either
daily broadsheets or magazines in 2006, and was expected to pass television
by the end of 2009. Half of the New Zealand online spend was on classifieds,
a direct threat to print media (Janes, Internet grabs 5 percent of ad spend,
2007; PricewaterhouseCoopers, 2007). Half of job advertisements are
now online (Job hunting, 2007; ANZ Bank, 2006).

The websites of the media groups, while beginning largely as alternative
outlets for their conventional material (whether print, radio or television),
by 2007 had gathered a life of their own. Fairfax and the Otago Daily Times
were charging for archival content and material not freely available on their
public websites. TVNZ was hoping to raise income from reselling some of
its broadcast programmes through its TV on demand web service. Fairfax’s
Stuff, with its own editors, added TVNZ video content. Both Fairfax and
the New Zealand Herald were releasing news on their websites before it
appeared in their print media, and both brought pressure on their journalists to
regularly use blogs on their sites which gained increasing visibility (one
gaining brownie points by attracting a sharp retort from the Prime Minister
via her press secretary). Most invited reader comment or voting on polls.

But the media owners were expanding into other commercial online
ventures as well, using their news sites as portals to attract customers, and
vice versa attracting consumers to their news services. Fairfax’s acquisition
of one of New Zealand’s most successful internet ventures, TradeMe, in turn
provided a line up of associated sites such as Find Someone, Old Friends,
Smaps (New Zealand street maps), and SafeTrader (providing a secure means
of exchanging money and goods), and provided another link to Stuff. Like

188 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008



Fairfax, ANM entered the online trading world, buying half of classifieds
website finda.co.nz in October 2006. Its other internet holdings included
Search4 jobs and property classifieds, co-ownership of sellmefree.co.nz with
ACP, the Wises and UBD online directories, ‘50-plus’ website GrownUps,
and YourBody online ‘shop for health and fitness supplements’. MediaWorks
was trying to increase its income from the internet, with eight websites it
claimed were among the most frequently visited from New Zealand (Vaughan,
CanWest airs ad impact, 2006).

Fairfax chief executive David Kirk excitedly described the attractions
after buying Trade Me: ... the economics of the business is extraordinary.
There is virtually no capital required, high margins and double or triple
traditional business growth...” ($700m jackpot for web guru, 2006). Kirk
saw the internet, not newspapers, as driving growth at Fairfax (Internet top
priority at Fairfax, 2006).

The mutual dependence between internet, publishing and communications
was emphasised in July 2007 when Telecom’s head of Wholesale declared
that he did not believe his broadband network was capable of supporting
downloads of TV programmes, such as those planned by TVNZ and by
Sky and other digital media providers, until late 2009. Sky and FreeView
providers were gearing up to provide set-top boxes to viewers which were
also capable of connecting to the internet to download programmes. Such
developments, critical for some of the media companies, would be impossible
until Telecom invested sufficiently—or sold off its network to someone who would
(TV revolution put on hold, 2007). Even more demanding would be the
development of ‘IPTV—TYV channels over the interne—currently under trial
in Europe.

[llustrating other possible developments, in April 2007 state-owned
transmission company Kordia (also owner of the ISP, Orcon) announced
it was working with independent production company, the Gibson Group,
on an animated children’s programme for TV3, ‘The Simon Eliot Show’.
Kordia would use its mainly rural wireless broadband network, Extend, to
allow children to “participate in Simon’s interactive quiz show. They would
appear on-screen via Apple iChat web-cams in their bedrooms’ (Kordia,
2007).

In contrast to the foot-in-every-camp majors are internet-only media
services. Notable in New Zealand are Scoop (www.scoop.co.nz), Newsroom

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008 189



(www.newsroom.co.nz), and Indymedia (www.indymedia.org.nz). A recent
addition is /nfonews (infonews.co.nz).

During 2007, Newsroom was acquired by the operator of the New Zealand
Stock Exchange, New Zealand Exchange Ltd (NZX).

While Scoop and Newsroom provide ‘disintermediated news’ (Newsroom
as a commercial service to clients, Scoop from a belief ‘in the power of infor-
mation to transform lives’ (Scoop, n.d.)), Indymedia and Infonews exemplify
two forms of ‘citizen journalism’. Infonews.co.nz was founded in 2006 by
Fraser Mills and Peter Hodge, graduates of the Peter Amett School of Jour-
nalism at the Southern Institute of Technology, specialising in New Zealand
local news. The website invites membership and ‘allows any member of the
community to publish news, photos and event details while also providing a
forum for opinions, messages and interaction’. In contrast to Indymedia, it
carries sponsorship and includes press releases and NZPA items.

Magazines
Magazines are exceptionally popular in New Zealand — we are second or
third in the world in magazine readership by one estimate (Weir, 2005).
However all is not well within New Zealand’s magazine world.>
Reader purchases of magazines have stagnated since 2002, audited
average net paid sales (ANP, which records individual paid sales, as opposed
to bulk sales and give-aways) falling from 2,159,814 for the period ended
31 December 2002 to 2,031,056 in the period ended 30 June 2007—down
6.0 percent. The major magazine publishers largely experienced stagnant or
falling sales. ACP’s paid sales fell from 511,949 to 480,153 (6.2 percent)
in this period, despite the introduction of a new title, Taste. Fairfax lost a
desperate 19.4 percent, from 538,973 to 434,629, with all of its major titles except
specialist publications New Zealand Trucking, New Zealand Fishing News,
and New Zealand Horse and Pony losing paying readership. The three audited
titles of ANM’s subsidiary New Zealand Magazines managed to hold onto a
2.9 percent gain (from 172,272 to 177,229) but that was a slide from a peak
of 181,086 in 2003. Both its major titles, the Listener (falling 3.7 percent)
and New Zealand Women's Weekly (10.0 percent) lost paying readers; the
publishing house’s total was saved only by the introduction of Créme in 2002
which had added 15,977 to the company’s sales by 2007. Pacific Magazines
did the best of the big overseas publishers, though only three of its magazines
have an audited circulation. Two of them (New Idea, Thats Life!) have gained

190 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008



sales since 2002, but Girlfriend has fallen behind. Local publisher 3-Media
did as badly as the major publishers, its total ANP falling 11.9 percent from
30,719 to 27,074 (the latter for the period to 31 December 2006).

ACP and Fairfax were the sector leaders. When Fairfax in Australia
acquired Rural Press in December 2006, it also got New Zealand Rural
Press, publisher of seven titles including Straight Furrow and 6 percent of
magazine market revenue, making Fairfax the largest magazine publisher in
New Zealand.

ACP Magazines challenges Fairfax with 20 percent of magazine revenue
in New Zealand (in 2006) (APN News and Media, 2007, p. 87), 55 titles and
‘more than a dozen’ websites. It was owned by PBL Media, itself 75 percent
owned by private equity investor CVC Asia Pacific and 25 percent by the
Packer family in Australia after they sold off parts of the late Kerry Packer’s
empire to expand their gambling interests and to place them in a position to
exploit new Australian media ownership rules which came into force in
2007.

Dish and Top Gear NZ are published by Jones Publishing Ltd, and Healthy
Food Guide is published by Healthy Food Media Limited. However, despite
initial success, attracting over 10,000 reader purchases per issue in their first
year (and in the case of Top Gear NZ, design awards) the two Jones magazines
then either stagnated (Dish) or lost circulation (7op Gear NZ—Average Net
Paid Sales fell from 11,977 per issue in 2005, its first year, to 8,371 in the six
months to 30 June 2007).

The falling sales were not quite the whole picture though: there
appeared to be a move to increasingly ambitious publications in the multiple
sales market. These are bulk sales to purchasers such as Telecom, airlines,
major retailers, or the Automobile Association, who distribute copies free to
their own customers or members. The inclusion of these multiple sales doubles
the audited total number of magazines purchased per issue, and this was
rising during the five years: from 3,909,771 in 2002, to 4,287,082 in the June
2007 period, an increase of 9.7 percent (though it was a fall from the peak of
4,546,107 a year earlier). It appears that the most rapidly growing segment of
the magazine market was that under direct control of major commercial clients,
and where the readers don’t make the decision to buy the publication.

Independent media commentator, Martin Gillman of Total Media
attributed the disappointing state of the main publishers to preoccupation with
other battles (Gillman, 2007):

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008 191



[Fairfax and ANM] are far too distracted by the loss of classified revenue
and are focusing on online—I think they sometimes forget they have
magazine divisions which are small revenue compared to newspapers.
ACP has gone through too many management changes and Packer’s
focus is certainly not New Zealand nor magazines these days.

In part the falling sales of the big companies were made up by challenges
from energetic startups. Gillman continued:

This has left a window of opportunity for entrepreneurial publishers
like Kate Coughlan [editor of NZ Life & Leisure—see below—which
increased its average sales to readers by almost three-quarters from
10,365 at its first audit period to 31 December 2005, to 17,890] and
Healthy Food Guide [which almost tripled its reader sales from 11,377
t0 33,623 in 2007 since launch in 2005] to launch strong new products.
I suspect that the newspaper publishers will continue to ignore their
magazine divisions for a while yet but perhaps ACP will get into gear
again under new local leadership. Most attention of recent years has
been tweaking existing titles rather than developing new ones. The
market needs new products as is evidenced by the successes of the
smaller independent publishers.

Coughlan also pointed to the lack of ‘anything new’ from the big publishers
(Coughlan, 2007):

Growth in the category has come from new independent publishers
launching titles which are now impacting seriously on traditional
leaders. Dish, TopGear, Healthy Food Guide and NZ Life & Leisure
are the titles which have grown very rapidly and all are owned by
independents. Big publishers are likely to soon seek to remove or
acquire these threats.

Coughlan was right. Her own magazine, NZ Life & Leisure, was
sold to Fairfax in November 2007, just three months after she made this
comment. It had poached five key staff from Fairfax direct rival NZ House and
Garden. The purchase continued the pattern of the major publishers growing by
acquisition rather than innovation. In May 2007 Fairfax acquired Christchurch
glossy lifestyle monthly, Avenues.

ACP’s North and South received a reprimand from the Press Council
in June 2007 about an article it had published on crime in the New Zealand

192 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008



Asian community (New Zealand Press Council, 2007). Written by former
ACT MP, Deborah Coddington, the article, ‘Asian angst: Is it time to send
some back?’, ‘breached its principles on accuracy and discrimination’ said
the Press Council. Coddington quoted crime statistics without pointing out
that their increase was less than the increase in the Asian population and was
in fact dropping per capita. The Press Council described the language used
as ‘emotionally loaded’ giving examples of phrases like ‘the Asian menace
has been steadily creeping up on us’, ‘Asian crime continues to greet us with
monotonous regularity’ and ‘as each week passes with news of yet another
arrest involving a Chinese sounding name’ which it said ‘combine to portray
a group that has a disproportionate tendency to crime’. Group publisher of
ACP Magazines, Debra Millar defended the magazine saying ‘the article was
subject to a two-week editing process which included additional checking
of statistics and verification of quotes’. Clearly their editorial process had
failed, but they appeared to be unrepentant: Press columnist Simon Cunliffe
reported Millar saying that the Press Council decision was ‘igniting interest
in the title’. ‘How revealing’, commented Cunliffe. ‘No matter how wrong,
contemptible or just plain ignorant your article might have been, if it was
raising the profile of the magazine, then it was justified? Come again?’
Meanwhile ACP Magazines’ North and South editor Robyn Langwell had
been made redundant, apparently because ACP were combining the manage-
rial control of North and South with Metro. Noting the change in ownership of
the company, including CVC Asia Pacific, Cunliffe concluded: ‘We should be
very afraid for responsible journalism and media ethics’ (Cunliffe, 2007).

Television

MediaWorks, owner of TV3 and C4, changed owners in June 2007, after
years of dithering by its seller, CanWest of Canada. More of that in the
section on the media owners. The sale came when, for the first time in several
years, TV3 was gaining audience at the expense of the market leader, state-
owned TVNZ. Both TVNZ and MediaWorks were readying themselves for
free-to-air digital TV, which was expected to greatly expand the number of
channels and bring them more directly into competition with Sky.

Prime, owned since 2006 by News Corporation’s Sky TV, also gained
audience share, but based on mass-appeal imported programmes and exclusive
delayed sports coverage handed to it by Sky, in contrast to the realisation by
MediaWorks that New Zealand content could differentiate its channels and

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008 193



attract audiences. TV3’s lively Campbell Live current affairs show steadily
gained ground against TV One’s Close Up, while Prime continued to operate
what amounted to a virtual news service from Sydney, weighted heavily with
easily sourced international news.

Sky had about 20 percent of the television market and as at August
2007, had 714,664 subscribers, being in 44.5 percent of homes. It broad-
cast more than 70 channels including ‘6 sports channels, 5 movie channels,
7 general entertainment channels, 5 documentary channels, 5 news channels,
4 children’s channels, as well as other niche channels’ (Sky Television,
n.d.).

From a strategic viewpoint, the big news in television was in digital broad-
casting with the arrival of free-to-air, government-sponsored Freeview.

Free-to-air digital TV plans were announced in June 2006, heavily
shadowed by the digital pay TV dominance of Sky TV. The government and
free-to-air broadcasters TVNZ, MediaWorks, Maori TV, Trackside (the New
Zealand Racing Board (TAB), and Radio New Zealand agreed to build a
digital television transmission network. About 75 percent of homes would be
able to receive it via an aerial (DTT—Digital Terrestrial TV) when terrestrial
transmission began in early 2008, but the remaining 25 percent would require
satellite dishes (DTH—Direct To Home), available to almost all homes.
The terrestrial services are high definition (HD) capable. The government
is paying $25 million over five years toward the cost of FreeView, with the
broadcasters contributing $50 million.

In June 2007, TVNZ announced two new government-funded digital
channels, TVNZ 6 and TVNZ 7. They are to be free of spot advertising, but
sponsorships are a possibility. This freedom from advertising was not simply
to respond to audience demand for release from commercial-packed program-
ming: Unitec senior lecturer in communications, Peter Thompson pointed
out that TVNZ was concerned that advertising on these channels would risk
‘cannibalising’ the revenue from its existing analogue channels (Thompson,
2007, p. 48). The government was contributing $79 million over six years (less
generous than it appeared, being little more than special dividends extracted
from TVNZ in 2006) and ‘around 30 percent of the launch budget is money
earned from TVNZ’s commercial activities’.

TVNZ 6 said it would carry about 70 percent local content, catering
to pre-school children until late afternoon, then family entertainment and

194 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008



educational programming until 8.30pm, finishing the day with ‘more
challenging programming centred on arts and drama’. It began broadcasting
on 1 October 2007 amid accusations that it would be largely broadcasting
repeats (Back to the future with digital channels, 2007). TVNZ 7 would carry
news every hour, documentaries, sport and current affairs and go to air in
March 2008. In fact, TVNZ started broadcasting sports events on channel 20
of FreeView soon after the network became available in May 2007.

By August 2007, Freeview had reported about 21,000 decoders for the
service had been purchased, and observers were beginning to watch Sky
seriously for effects on its profits (Vaughan, Storm clouds over Sky’s forecast
profit, 2007). Freeview said sales were above expectations and it had set a
target of 40,000 households accessing the satellite service within a year (Back
to the future with digital channels, 2007).

Other Freeview channels were appearing. Auckland-based Triangle
Television, describing itself as ‘New Zealand’s first non-commercial,
regional TV station’, had been broadcasting in Auckland since 1998 and in
Wellington since August 2006. It broadcast on government-owned channels,
though in 2007 it was also planning a Telstraclear Saturn channel in Wellington.
Triangle and commercial associate Stratos Television set up a FreeView channel,
Stratos. Announcing the launch in July 2007, Triangle said it ‘will make
regional television available to the entire country ... and will offer a wide
variety of programmes from a number of sources: programmes provided
by other regional stations around New Zealand; programmes provided
by ethnic and minority groups around the country; and international news
services and current affairs shows from prestigious global broadcasters
including Germany’s DW-TV, Voice of America and Al Jazeera’ (Triangle
Television, 2007). Stratos was also broadcasting on Sky.

Also away from the mass-market channels, Alt TV began broadcast-
ing on a free-to-air UHF channel in Auckland from November 2005 and on
Sky TV from December 2006. It was founded by Aucklander Thane Kirby
with an ethos of “Here are the keys, have a good time, don’t wreck the
station”, including plans for a late evening (literally) Naked News programme.
It ran into trouble with both the Broadcasting Standards Authority for broad-
casting racist and sexually explicit text messages earning an
unprecedented penalty of five hours off the air and $5,000 in court costs, and the
Commerce Commission for charging viewers to enter a competition to win a

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008 195



scratch-and-win ticket while thinking they were entering for a $10,000 prize.
But it attracted a monthly viewing audience of 191,000 (competing most
closely with MediaWorks’ C4, though with a broader programme), and was
described by one supporter, author Chad Taylor, as ‘true reality television ...
a mass of energy’ (Knight, 2007).

TVNZ’s steady loss of market share led in April to yet another restructure
and blood letting not only among senior managers (news and current affairs
head Bill Ralston had resigned in February), but also among news and current
affairs staff. Between 50 and 60 staff from its newsrooms (including provincial
and overseas based reporters), camera crew, Breakfast, ASB Business, Close
Up, 20/20, Fair Go and Sunday lost their jobs. Ralston reacted with fury, telling
Radio New Zealand: ‘We are watching here the destruction of something we
have taken for granted for 20 or 30 years—that’s a good quality public broad-
caster who gives you a news and current affairs service that you can believe
and trust.” He said that ‘no one at the top echelon of the company understood
news or current affairs... They come from a sales background or a marketing
background, they don’t understand concepts such as editorial independence’
(Dye, 2007). He may well have been right, but the superficiality of TVNZ’s
news and current affairs under Ralston were not a good advertisement for a
public broadcaster either. His replacement, Australian Anthony Flannery, was
announced in April. While TVNZ management naturally introduced him in
glowing terms, his reputation from Australia was not promising, especially for
apublic broadcaster. His most recent responsibility after a series of unsuccess-
ful shows, 4 Current Affair, on Channel Nine, was described by ABC’s Media
Watch former producer David Salter as ‘toxic sludge ... the lowest form of
tabloid TV journalism: foot-in-door, contrived outrage, hidden cameras, the
lot’. Matthew Ricketson, media editor at the Melbourne Age described the
show as ‘widely perceived as diving head first into the muck, never to return
to the surface’. Flannery promised to return to the ‘core values’ of journalism
at TVNZ (Steward, 2007), but the combination of severe cuts in experienced
staff and Flannery’s background did not make a promising start.

Prime claimed that it was ‘committed to building its New Zealand
content. This is particularly evident in the network’s news offering, Prime
News: First at 5.30 as well as locally produced programmes such as Holmes,
United Travel Getaway and Out of the Question’ (Prime Television Ltd, n.d.).
However its form of local ‘documentary’ is exemplified by ‘Charlotte’s Lists’

196 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008



which it describes as follows: ‘A countdown of New Zealand’s biggest and
juiciest stories... From the sexiest men and women in New Zealand to our
steamiest celebrity scandals, former model and A List TV Personality Charlotte
Dawson brings us the ultimate inside scoop behind the hottest stories to hit
the headlines’ (Prime Television Ltd, 2007).

MediaWorks’ conversion to lauding local content was a recent one, after
virtually zero local content apart from news in the early years of its channels.
It reached a nadir in 1999, the two CanWest channels screening no new local
drama or comedy shows during the year (Roll credits, 2000). A Television
Local Content Group was formed in December 2002 and members agreed
to local content targets for 2003. By 2005, MediaWorks was realising that
its viewers liked to see local programmes on their screens. It said it would
increase its spending on New Zealand programmes such as cartoon broTown
and comedy-drama Outrageous Fortune (funded with the assistance of New
Zealand On Air). ‘Local content was a way to differentiate channels,” chief
executive Brent Impey said. ‘If we didn’t have local content we’d be just like
a Sky channel’ (Vaughan, CanWest Media confident after beating forecast,
2005). By 2006, he was saying ‘the strategy that we have is to concentrate on
local, particularly news and current affairs and other local programmes, and
have less complete dependence on offshore.” Despite the added cost, it was
paying off in increased audience share—but the company was still competing
vigorously with TVNZ for overseas programmes such as those from Disney
(Mixed MediaWorks in first half, 2006). It even found there was an interna-
tional market for Outrageous Fortune: Channel 9 in Australia played it as part
of its Australian drama quota, under the CER agreement between New Zealand
and Australia which provides that the content produced in either should be
regarded as local content in both countries—something Australian (and New
Zealand) producers were not happy with (Aussie outrage over Outrageous
Fortune, 2007). Nonetheless, MediaWorks is almost totally dependent on
advertising for its revenue: 99 percent is from advertising (Vaughan, Ironbridge
happy to keep CanWest listed, 2007).

Radio

Radio presents an apparently paradoxical picture of a high degree of
concentration of ownership alongside an exceptionally high number of
stations. According to the Radio Bureau, in 2006 there were ‘over 320
individual licensed commercial radio stations, orradio “frequencies”, however

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008 197



approximately 250 of those stations are consolidated into 17 branded
networks. Therefore, nearly 80 percent of all radio stations are part of a
branded network and approximately 85 percent of the listening audience
share is covered by two primary media owners, CanWest [whose network,
RadioWorks, has since been taken over by Ironbridge Capital—see below]
and the Radio Network’ (The Radio Bureau, 2006). In 2007 by comparison,
Australia only had 261 commercial radio stations (APN News and Media,
2007, p. 92).

While there may be an appearance of intense competition on air, the cosy
duopoly which controls 85 percent of the audience is symbolised in their joint
ownership of the research and sales agency just quoted: The Radio Bureau
(TRB). It says of itself: ‘“The Radio Bureau is unique in the world in that it
represents nearly all of the country’s radio stations...” (The Radio Bureau,
n.d.).

In 2007, The Radio Network (TRN) broadcast as Classic Hits (26
stations), Newstalk ZB (26 stations), ZM (18 stations), Hauraki (13 stations),
Viva (4 stations) Radio Sport (19 stations), Coast (10 stations), and Flava
(2 stations) (Radio Network, n.d.).

TRN operates as a hub structure with metropolitan hubs in Auckland,
Wellington and Christchurch supporting regional station in these areas.
Due to the absence of a significant regional television presence in New
Zealand, regional radio has an increased role in providing content and
news relevant to each region.

TRN operates the top three stations in the Auckland market.
TRN also operates the number one station in both Wellington and
Christchurch. TRN has New Zealand’s top talk and music networks:
Newstalk ZB and Classic Hits. In the second half of 2006, TRN had
45.2 percent of the total New Zealand national radio listener market
share and a 49.6 percent in the Auckland market. In addition, TRN
represented approximately 54 percent of the radio advertising market
in New Zealand and 70 percent of the Auckland market. (APN News
and Media, 2007, p. 112)

RadioWorks (part of MediaWorks) continued to acquire independent
stations, adding two stations in Marlborough (Sounds FM and Easy FM
owned by Marlborough Media) at the end of 2007. The group had six
‘Network Brands’ (The Edge, Kiwi FM, The Rock, Solid Gold, Radio Live

198 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008



and BSport), plus two operating locally (More FM and The Breeze). The
Radio Pacific name it had acquired in 2000 finally died in October 2007 after
RadioWorks made a deal with the New Zealand Racing Board to rebrand it as
BSport—-*sport radio you can bet on’—a dedicated sport and racing network
(MediaWorks, 2007).

RadioWorks operated these ‘formats’ over more than 140 frequencies
throughout New Zealand in a highly homogenised and centrally controlled
system. According to RadioWorks, the six network brands

operate centrally from premises in Auckland. Network programmes are
distributed from Auckland, with each geographic operation inserting
local commerecials into pre-defined time slots. These brands rely entirely
upon RadioWorks’ Network Centre in Auckland for group manage-
ment, content production, technical engineering, national marketing
and promotions and news production. (RadioWorks, 2007)

Kiwi FM was launched with great publicity by CanWest on Waitangi Day
in 2005 to play 100 percent local music, replacing its low-rating music
network Channel Z (Mollgaard, 2005). It was in the centre of controversy in
May 2006 when the government gave it New Zealand On Air funding and
three new FM frequencies to keep it on air. The frequencies had been reserved
for a youth public radio network. Kiwi FM was required to work towards
becoming a not-for-profit organisation over the next year. It was criticised
by the Australasian Performing Right Association which represents New
Zealand music writers and publishers. Spokesman Arthur Baysting was
concerned that the move would undermine the plan for a public youth
radio network because Kiwi could claim it was doing the job of a public
broadcaster. In other countries, public youth broadcasting was protected
by law but here, youth were seen as ‘the market’— ‘and CanWest and other
commercial broadcasters have worked long and hard to preserve their
monopoly in this market’. He was supported by one of New Zealand’s
best known songwriters, Neil Finn, who in a letter to the New Zealand
Heraldaccused the government of ‘cosying up’ to commercial interests (Govt
attacked over Kiwi FM bailout, n.d.). Kiwi FM chief executive Karyn Hay
defended the bail out saying ‘there was no advantage in the new arrange-
ment for CanWest, which had been going to can the station. CanWest is
being a good corporate citizen. It was completely wrong to insinuate that

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008 199



government money was going into a commercial enterprise’ (Criticism of
Kiwi FM deal ‘wrong’, 2007).

The media owners

Rupert Murdoch and News Corporation

Having sold its print media to Fairfax in 2003, the US-based News
Corporation’s influence over the New Zealand news media is through Sky
Network Television Ltd, in which it has a controlling 43.65 percent ownership
through its subsidiary Nationwide News Pty Limited (Sky Television, 2007).
News Corporation is controlled by Rupert Murdoch, who through direct
and family shareholdings owns 38 percent of the voting shares (News Corp.
Shareholders Accept Liberty Deal, 2007). In 2007 Murdoch was valued at
US$9.0 billion according to the Forbes Global list of the richest people in the
world. As well as substantial holdings in Australia, the group owns important
newspapers in the Pacific including the Fiji Times and Sunday Times in Fiji,
and the Papua New Guinea Post-Courier (63 percent) (News Corporation,
2007, p. 4).

A critical issue for Sky in 2007 has been to maintain its dominance of
digital television. When it bought Prime Television New Zealand in February
2006, it boasted it had gained ‘the opportunity to showcase its channels and
programmes whilst ensuring that New Zealand consumers can view delayed
free-to-air sports programmes such as rugby, rugby league and cricket in
primetime’ (Prime Television Ltd, n.d.). Perhaps it was also a useful base
for expanding its free-to-air holdings; it would certainly make Prime a more
formidable bidder for the programmes that TVNZ and MediaWorks (both of
which asked the Commerce Commission to stop the takeover) need to maintain
their ratings. Sky was reported to have considered starting its own free-to-air
channel a year earlier (Sky mulls launch of free-to-air channel, 2005).

The primary motive was clearly to give Sky a free-to-air outlet to increase
its bargaining power for selling sports programmes to other free-to-air chan-
nels. Sky gave Prime the coveted rights to delayed Rugby coverage for 2006
after the purchase was announced—*winning’ against MediaWorks (Sky-Prime
deal opposed by TVNZ, 2006). In November 2007 Sky won the television and
internet rights for the 2010 Winter Olympics and 2012 Summer Olympics—the
first time the Olympics had not been won by free to air television. It was seen
as sure to provide a boost for Prime, then with only about 7 percent audience

200 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008



share and only 4-5 percent share of advertising (Vaughan, Sky wins rights
to Olympics TV, 2007). Playing the sports programmes on Prime means that
some 10 percent of New Zealand households miss out because they cannot
receive Prime—driving them to subscribe to Sky (Chalmers, 2005). There are
also questions over how Prime will broadcast the 2012 Summer Olympics
given that the old analogue network is planned to be switched off before then
(Brown, 2007).

O’Reilly, Clear Channel Communications

APN News and Media (ANM) is an Australian-registered company which
is controlled by Independent News and Media (INM), of Ireland, through
its 45 percent shareholding. ANM also shares ownership of The Radio
Network with Clear Channel Communications of the US through their
company ARN.

O’Reilly: INM is controlled by the O’Reilly family, headed by the
Irish former rugby international and billionaire magnate, Sir Anthony
(Tony) O’Reilly. INM has interests in Ireland, the UK, South Africa and
Australia, as well as New Zealand. Headquartered in Ireland, it is that country’s
largest media company. It owns the largest newspaper group in Northern
Ireland, and the /ndependent and other newspapers and magazines in the
U.K. It owns the largest newspaper publisher in South Africa, along with
interests in magazines, outdoor advertising and electronic media. Through
ANM it owns Australia’s second largest radio network (ARN) and claims to
be Australasia’s largest radio broadcaster, and the largest operator of outdoor
advertising in both Australia and New Zealand, with subsidiaries in Hong
Kong, Malaysia and Indonesia (APN News and Media, n.d.; Independent
News and Media Plc, 2008).

As noted above, O’Reilly has spent 2007 reorganising what he sees as
the production lines of his newspapers in Ireland and New Zealand. He also
attempted to reorganise the ownership of his Australasian dominion. In May
2007, ANM minority shareholders rejected a A$3 billion offer from a consor-
tium comprising INM (35 percent), Providence Equity Partners (37.5 percent)
and The Carlyle Group (27.5 percent), the latter two being major private equity
investors (see the section on Private Equity Investment Corporations below).
It would have given O’Reilly more direct control, but raised the prospect of
even more financially driven news media due to the demands of the private
equity investors.

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008 201



Clear Channel Communications: Partner with ANM in its ownership of
the Australian Radio Network (ARN) is Clear Channel Communications,
of San Antonio, Texas. It was reviled enough in the USA, where it is the
country’s largest radio station owner, to merit a dedicated Clear Channel
Sucks web site (since corrupted) and even the mainstream internet news and
commentary site, Salon.com, ran a series of articles entitled ‘Radio’s big
bully: A complete guide to Salon’s reporting on Clear Channel, the most
powerful—and some would say pernicious—force in the music industry’
(Boehlert, 2001).

But the most striking complaint against Clear Channel in the context of
news, was its behaviour during the invasion of Iraq. Booker Prize-winning
Indian writer Arundhati Roy described it most clearly (Roy, 2003):

When hundreds of thousands of American citizens took to the streets
to protest against the war on Iraq, Clear Channel organised pro-war
patriotic ‘Rallies for America’ across the country. It used its radio
stations to advertise the events and then sent correspondents to cover
them as though they were breaking news. The era of manufacturing
consent has given way to the era of manufacturing news. Soon media
newsrooms will drop the pretence, and start hiring theatre directors
instead of journalists.

Clear Channel lobbied intensively and successfully to remove restrictions
that try to preserve some degree of competition in the news media, and has
a history of close ties to the Bush administration (Krugman, 2003). In
September 2007, Clear Channel accepted a takeover bid by leveraged buy-
out investment company, Thomas H. Lee Partners LP, and private equity
investor, Bain Capital LLC, for US$19.5 billion, subject to antitrust
clearances and Federal Communications Commission approval (White,
2007). More on this in the Private Equity Investment Corporations section.

Fairfax

In 2006 John Fairfax Holdings Ltd became Australasia’s largest print and
digital media group, valued at about $10.3 billion and owning some 240
publications, with the takeover of Rural Press Ltd (Perry, $10b paper deal,
2006). In 2005 the pre-merger company had 20-24 percent of the Australian
capital city and national newspaper market (all but 10-15 percent of the rest
of the Monday-Saturday market was owned by News Corporation, and the

202 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008



two shared the Sunday market) (Gardiner-Garden & Chowns, 2006). The
Rural Press acquisition increased this share further. Fairfax holdings’ chief
executive is David Kirk, former executive assistant and chief policy adviser
to then National Prime Minister Jim Bolger, Rhodes Scholar and All Black
captain. He had no newspaper experience when he took the job in 2006
(Internet top priority at Fairfax, 2000).

At the time of Fairfax’s purchase of its New Zealand media empire in
2003, it was commonly regarded as the weakest of the major media compa-
nies in Australia financially, but with highly desirable assets. The Packers and
O’Reilly have all shown interest in purchasing it. News Corporation bought
7.5 percent of the company in October 2006 but sold out again in May 2007
(News sells stake, 2007). Kerry Stokes of Seven Network also bought about
5 percent at around the same time (Perry, $10b paper deal, 2006).

However Fairfax now appears to be relatively strong financially,
partly on the shoulders of its New Zealand acquisition which has been very
profitable after lowered costs due to repeated cuts in staff numbers, increases in
advertising charges and volumes, and raised cover prices for the newspapers.
It obviously feels strong enough to continue making substantial purchases
in both the internet where it sees its main growth occurring (such as the
$700 million Trade Me acquisition) and conventional media (such as Rural
Press and numerous individual newspapers and magazines). In July 2007 it
announced an expansion of its Australian operations by the acquisition of
parts of Southern Cross Broadcasting, broken up by Macquarie Media (Perry,
Talkback radio, television company to join Fairfax media stable, 2007). In August
it signalled a continuing commitment to its print media by announcing a new $30
million printing press for its Christchurch newspaper, The Press and the
following month committed to $7 million extending a 17-year-old press used for
printing the Dominion Post.

In a 2006 move which brought debate over whether Fairfax was
trying to control or to support the professional training of its journalists, the
company approached journalism schools in New Zealand asking them to be
part of an internship scheme. Fairfax wanted to offer each student it selected a
place at one of the schools, reimbursing them if they passed their course, and
giving them work in a Fairfax newspaper, bonding them for two years. The
controversy was over Fairfax’s requirement that it select the students, which
could conflict with the universities’ own entry criteria. Auckland University of

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008 203



Technology (AUT), which had limited entry to its journalism course, initially
declined the proposal because ‘the places allocated to students are funded by
the taxpayer and the public has an expectation that each student has an equal
opportunity for selection’ whereas Fairfax would have required AUT to accept
the interns without them going through the usual university process. However
in June 2007 AUT reached a formal agreement with Fairfax that AUT journal-
ism curriculum leader Dr Martin Hirst described as ‘fair to everyone and does
not give the Fairfax interns any special treatment’, giving AUT final say as to
who is admitted, but providing an opportunity for Fairfax to discuss matters in
the event of any of its applicants being rejected (Hirst, 2007). The University
of Canterbury, Aoraki Polytechnic, Massey University and Waikato Institute
of Technology accepted Fairfax’s 2006 proposal (Fairfax Media, 2006).
Canterbury’s Jim Tully felt uncompromised, saying the university had the right
to say ‘no’ to any of the students Fairfax offered (Twose, 2006).

MediaWorks

MediaWorks was controlled until 2007 by CanWest of Canada, which
created it in 2004 from its New Zealand assets, retaining 70 percent of the
shares and selling the remaining 30 percent on the sharemarket. In June
2007, CanWest accepted an offer by private equity company Ironbridge
Capital for its MediaWorks shares (accompanied by payouts of $7 million
to MediaWorks’ management team, including $3 million to chief executive
Brent Impey (Vaughan, Payouts to reduce MediaWorks profit, 2007), lead-
ing eventually to 100 percent Ironbridge ownership. It appears that CanWest
rejected a slightly higher offer from PBL Media which would have benefited
the minority shareholders but would have lengthened the sales process for
CanWest (Vaughan, PBL bid extra—source, 2007).

The MediaWorks chain runs close to the edge of the law and public taste to
attract attention and audience share. In November 2007, when introducing the
controversial show Californication, TV3’s director of marketing and commu-
nications, Roger Beaumont, defended the decision in similar terms: ‘TV3 has
a reputation for being edgy and pushing the boundaries a little’ (Families told
to boycott ‘evil’ show, 2007). Church groups condemned the show as ‘crass,
sick and evil’ and pressured a dozen companies to withdraw their advertising
from the programme, though they were quickly replaced with others.

Examples go back several years, but two more recent ones give a
taste. In July 2006, RadioWorks was fined $750 for breaching suppression

204 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008



orders related to the Louise Nicholas police rape case after pleading guilty
(Radioworks fined, 2006).

In 2007, TV3 tried to wring the last dollar out of its coverage of the Rugby
World Cup by trying to flout the ban on Sunday morning advertising. It did this
by broadcasting its coverage from temporary studios in France to numerous
other Pacific countries as well as New Zealand. The Sunday advertising ban
can be avoided if the programme’s signal originates outside New Zealand,
it is broadcast to audiences outside New Zealand, and it has a primary target
outside New Zealand. However the Ministry for Culture and Heritage was
not impressed and filed proceedings against MediaWorks in November 2007.
The potential fine of $100,000 was arguably low enough for MediaWorks to
treat the risk of conviction as simply a cost of doing business (Vaughan, TV3
sued for showing ads on Sundays, 2007).

The private equity investment corporations

Anew and worrying trend became evident in 2006-2007. Increasing numbers
of media companies were being taken over by ‘private equity investors’ or
‘LBO (Leveraged Buy Out) investors’—to simplify, corporate entities whose
sole interest and expertise lies in getting the best return from the money they
own or borrow. As noted above, in 2007 ANM came under an offer from a
consortium of its ultimate parent, INM, Providence Equity Partners and the
Carlyle Group, the latter two being major private equity investors. CanWest
was in the process of selling its New Zealand assets to another, [ronbridge
Capital. Many of our magazines were owned by joint ventures between
Seven Network and huge US private equity investor Kohlberg Kravis Roberts
(KKR); and between PBL and private equity fund CVC Asia Pacific. Clear
Channel Communications was sold to leveraged buyout investors, Thomas
H Lee Partners LP and Bain Capital LLC in September 2007.

These financially tunnel-visioned corporations introduce a further
degree of commercialisation of the news media. They are typically investing
for at most 3-5 years — often shorter if an attractive offer comes along. They
have no interest in any particular industry or sector, as long as they can see
opportunities for profit. The defence made by Kerry Mclntosh, the New
Zealand representative of Ironbridge, against the charge that the company
had no media experience was: ‘Ironbridge did not know much about waste
either before buying EnviroWaste’ (Vaughan, Agent for private equity in NZ,
2007).

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008 205



Ironbridge, which bought CanWest and other shareholders out of Media-
Works, also owns one of the largest aged care chains in New Zealand, Qualcare
Group Holdings Limited, which operates 16 retirement villages and 976 rest
home and hospital beds, acquired in 2005, and the waste firm EnviroWaste
Services Ltd, acquired in December 2006. CVC has become one of the most
controversial private equity companies in the UK as a result of its purchase
(with another private equity company, Permira) of the AA (Automobile
Association) in 2004 for £1.7 billion. The massive job cuts which followed
were one of the factors leading to a parliamentary investigation of the private
equity industry in the U.K., with evidence presented of collusion between such
firms. In June 2007 CVC and Permira announced they were merging the AA
with a holiday and financial services company, Saga Holdings, valuing the AA
at £3.35 billion, a £1.65 billion increase (almost 100 percent, NZ$4.3 billion)
in just three years (British AA, Saga form $16b firm, 2007).

A graphic example shook German television. KKR and Permira took
control of Sat.1 for €3.1 billion, in March 2007. Sat.1 is Germany’s oldest
commercial network and owns TV broadcasters ProSiebenSat.1, Kabel 1
and N24. Three months later, KKR and Permira sold another of their TV
companies, SBS Broadcasting, which operates in Scandinavia and eastern
Europe, to their new German acquisition. They had bought SBS two years
previously for €1.9 billion, and sold it to ProSiebenSat.1 for €3.3 billion
(a profit of €1.4 billion in two years). This was achieved by loading the
German network with debt—almost five times its operating earnings. The new
owners set profitability targets to force earnings to rise from 23 percent of
sales to 30 percent, and cut 200 jobs. A Sydney Morning Herald report went
on (Steffens, 2007):

Sat.1 eliminated several news and current affairs programs to save costs,
sparking speculation it could lose its broadcasting licence, which is tied
to fulfilling certain content requirements. The moves fed into a fear of
private equity firms in Germany, dubbed ‘locusts’ by federal politicians.
Media policy experts in Chancellor Angela Merkel’s party said the cost
cuts seemed to ‘unilaterally hurt the information and news programs
on Sat.1” and ‘dramatically’ reduce regional content.

‘The financial investors Permira and KKR ... destroy one of
the leading German TV channels, fire half its staff and think they’re
doing a good thing,” wrote the nation’s biggest conservative broadsheet,

206 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008



the Frankfurter Allgemeine Zeitung. ‘These investors don’t know any
values, other than those that can be expressed in return expectations.’

So we can anticipate that these developments will lead to even more
intensive use of cheap imported programmes and reporting, deskilling of the
professional work force, closures of small local operations, centralisation
and outsourcing of skilled operations. That in turn implies greater homo-
genisation and more focus on advertisers’ needs rather than those of readers,
listeners and viewers.

In addition to these general concerns, some of these companies cannot be
said to be politically neutral.

HT Media Ltd, the company in the Ironbridge group which bought Media-
Works, is 26.3 percent owned by the Singapore government, not the greatest
friend of press freedom (Overseas Investment Office New Zealand, 2008).

Bain Capital, which bought out Clear Channel Communications with
another investment company in 2007, was run from 1984 until 1999 by
co-founder Mitt Romney, former governor of Massachusetts and US
Republican hopeful in the 2008 presidential election. He was still an investor
in it in 2007 (Kirkpatrick, 2007).

But another private equity group, Carlyle, which was part of the failed
offer for ANM, has an extraordinary background which raises the stakes even
higher. Its closeness to the Reagan and Bush administrations in the US and
its intelligence and military involvement in Saudi Arabia and surrounding
countries have made it one of the most controversial corporations of recent
years.

One of the world’s largest private equity firms, in 2001 it was the 11th-
largest defence contractor in the United States. Among those associated with
Carlyle are former US president George Bush senior (father of George W),
former UK prime minister John Major (as Chairman of Carlyle Europe), and
former president of the Philippines Fidel Ramos. Former members of the Bush
administrations have appeared in senior positions, such as chairman Frank
Carlucci, who was Ronald Reagan’s defence secretary, George Bush senior’s
secretary of state, James Baker (senior counsel to Carlyle, who in 2006-07
chaired a panel desperately looking for ways to exit the Iraq war), and current
Carlyle Group managing director Robert Grady, speech writer and Deputy
Assistant to the first President George Bush in the White House. Carlyle

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008 207



clientele have included the Bin Laden family of Saudi Arabia, and a Saudi
Prince. Its services to Saudi Arabia have included training and expanding
the Saudi Arabian National Guard, troops sworn to protect the monarchy—
at US$50 million a year. Its mercenary-like Vinnell Corporation subsidiary
(owned 1992-1997) had such close ties to the Pentagon and other arms of the
US state that its activities in Saudi Arabia gave it the reputation of being a
cover for the CIA (e.g. Briody, 2001; Wilkinson, 2003; Cobain, 2003; Carlyle
Group).

New Zealand is fortunate this particular takeover failed. But the
failure was on the basis of the price offered, not the nature of the investment
corporations seeking control, let alone the particularly inappropriate nature
of Carlyle. The trend towards financially driven ownership of the major
media companies makes it increasingly likely that such a corporation will at
some point succeed.

Notes

1. Population data are from National Population Estimates, September 2007 Quarter,
and Subnational Population Estimates: At 30 June 2007, Statistics New Zealand.

2. All data in this paragraph are from the New Zealand Audit Bureau of Circulations
web site (New Zealand Audit Bureau of Circulations (Inc.), 2007), accessed 29
September 2007, using ANP (Average Net Paid Sales) circulation data provided
there. Totals include magazines appearing and disappearing from audit. It does not
include bulk magazines. Most of these have patchy or irregular circulation audits and
many function largely as give-aways. Fairfax circulations reported here include titles
from Fairfax Magazines, Fairfax Magazines Specialist Titles, and Fairfax Business
Media. Two Fairfax Business Media magazines whose circulation is largely bulk or
free distributions, also increased their sales: CIO from 157 to 317, and New Zealand
Reseller News from 46 to 76.

References

$700m jackpot for web guru. (2006, March 7). Press, p. Al.

Allen, S., & Bathgate, A. (2006, March 11). Fairfax gaining greater reach.
Press, p. E1.

ANZ Bank. (2006, August 15). Search engines. ANZ Job Vacancies, p. 1.

APN News and Media. (2007, April 20). APN scheme booklet. Retrieved 20 April 2008,
from: APN: www.apn.com.au/fileRep/APN_Scheme Booklet 20 April 2007.
pdf

APN News and Media. (n.d.). About APN News and Media. Retrieved 21 April 2008,
from: APN News and Media: www.apn.com.au/aboutus.asp

Aussie outrage over Outrageous Fortune. (2007, January 8). NZPA .

208 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008



Back to the future with digital channels. (2007, September 29). Press, p. A12.

Boehlert, E. (2001, April 30). Radio’s big bully. Retrieved 21 April 2008, from:
www.salon.com/ent/clear_channel

Briody, D. (2001, December 11). Carlyle’s way. Retrieved 22 April 2008, from:
www.redherring.com/Home/pages/print/posts/?bid=779989d4-0127-48aa-a59b-
28c578fd2c1f&mode=Full

British AA, Saga form $16b firm. (2007, June 27). Press, p. C8.

Brown, R. (2007, December 22). Past its Prime. Listener, p. 72.

Carlyle Group. (n.d.). Retrieved June 2007, from: carlyle.com

CBC News. (2004, September 17). Newspapers accused of misusing word
‘terrorist’. Retrieved 2007, from:
www.cbc.ca/canada/story/2004/09/17/CanWesterrorist040917.html

Chalmers, A. (2005, November 12). Prime success may deny viewers rugby.
Press, p. A3.

Cobain, I. (2003, May 14). Firm was ‘cover for CIA’. Retrieved 22 April 2008, from:
www.timesonline.co.uk/tol/news/world/article1132056.ece

Coughlan, K. (2007, August 17). Personal communication.

Criticism of Kiwi FM deal ‘wrong’. (2007, May 6). Press, p. All.

Cunliffe, S. (2007, June 22). Media ethics at a crossroads. Press, p. A9.

Drinnan, J. (2006, November 14). Indie’s dire numbers don’t tell whole story -
Fairfax. Retrieved 8 February 2008, from:
www.nzherald.co.nz/topic/story.cfm?c_id=289&objectid=10410542

Dye,S.(2007,April13).RalstonslamsTVNZjobcuts.Retrieved 9 February 2008, from:
www.nzherald.co.nz/author/story.cfm?a_id=140&objectid=10434008 &pnum=0

Editorial: Democracy under attack. (2007, November 12). New Zealand Herald ,
p- 1.

Fairfax Media. (2006, August 22). Fairfax Media: News; High number of high
quality applicants applauded. Retrieved 21 April 2008, from Fairfax:
www.fairfaxnz.co.nz/news/index.html

Fairfax New Zealand. (2006, February 23). Fairfax Buys the Independent. Retrieved
10 February 2008, from: www.scoop.co.nz/stories/BU0602/S00315.htm

Fairfax New Zealand. (n.d.). Press Editor Appointed To Top Fairfax Media Editorial
Position. Retrieved 9 February 2008, from:
fairfaxmedia.co.nz/news/index.html#pre edi_app

Fairfax NZ, editor to be prosecuted. (2008, April 10). Press, p. A3.

Fairfax to invest. (2007, September 11). Press, p. C4.

Families told to boycott ‘evil’ show. (2007, November 6). Press, p. Al1.

Gardiner-Garden, J., & Chowns, J. (2006, May 30). Media Ownership Regulation in
Australia. Retrieved 21 April 2008, from Australian Parliamentary Library:
www.aph.gov.au/library/intguide/SP/Media_Regulation.htm

Gillman, M. (2007, August 24). Personal communication.

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008 209



Govt attacked over Kiwi FM bailout. (n.d.). Retrieved 4 June 2007, from:
www.muzic.net.nz/index.php?area=news&id=985 (acknowledged www.stuff.
co.nz as the source)

Hager, N. (2006). The hollow men. Nelson: Craig Potton Publishing.

Henehan, J. (2007, June). Outsourcing a threat to news quality. 7e Waha Nui, p. 24.

Hirst, M. (2007, July 11). Personal communication.

Independent News and Media Plc. (2006). Annual Report 2005.

Independent News and Media Plc. (2008). About INM. Retrieved 21 April 2008,
from: www.inmplc.com/about-inm/profile

Internet top priority at Fairfax. (2006, April 7). Press, p. B13.

Janes, A. (2007, January 20). Fairfax sells the truth. Press, p. ES.

Janes, A. (2007, October 10). Internet grabs 5 percent of ad spend. Press, p. C6.

Job hunting. (2007, June 13). Press, p. CS.

Kirkpatrick, D. D. (2007, June 4). Romney’s fortunes tied to business riches. Retrieved
27 January 2008, from: www.nytimes.com/2007/06/04/us/politics/04bain.html

Knight, K. (2007, December 16). Uneven reception. Sunday Star Times, p. C5.

Kordia. (2007, April 27). Kordia teams up with Gibson group to deliver broadband
as it should be. Retrieved from: kordia.co.nz/node/1113

Krugman, P. (2003, March 25). Channels of influence. New York Times. Late
Edition—Final, Section A, p. 17, col. 6.

MediaWorks. (2007, October 8). Radio Pacific to Relaunch as BSport. Retrieved
9 January 2008, from:
www.mediaworks.co.nz/Default.aspx?tabid=134&articleID=421

Mixed MediaWorks in first half. (2006, April 4). Press, p. Cl1.

Mollgaard, M. (2005). Can a multi-national care about the Kiwis? CanWest and
KIWI FM. In S. Healy, B. Berryman, & D. Goodman (Ed.), Radio in the World:
Papers from the 2005 Melbourne Radio Conference (pp. 225-235). Melbourne:
RMIT Publishing.

New Zealand Audit Bureau of Circulations (Inc.). (2007, June 30). Magazine Audit.
Retrieved 27 September 2007, from: www.abc.org.nz

New Zealand Audit Bureau of Circulations (Inc.). (2007, September 30). Newspaper
audit results. Retrieved 10 February 2008, from: www.abc.org.nz

New Zealand Companies Office. (2007). Retrieved December 5, 2007, from:
WWwWw.companies.govt.nz

New Zealand Press Council. (2007, April). Press Council ruling on cases 1092
(Grant Hannis), 1091 (Asia New Zealand Foundation) and 1090 (Tze Ming
Mok) against North and South. Retrieved 23 June 2007, from:
www.presscouncil.org.nz/rulings.asp

210 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008



News Corp. Sharcholders accept Liberty deal. (2007, April 4). Retrieved 15 May
2007, from: www.nytimes.com/2007/04/04/business/media/04liberty.html?ex=1
333339200&en=0ec456bc3471191c&ei=5088&partner=rssnyt&emc=rss

News Corporation. (2007). Annual Report 2007. News Corporation.

News sells stake. (2007, May 8). Press, p. C5.

Overseas Investment Office (New Zealand). (2008, June 11). Decision sheet
approving the acquisition of CanWest MediaWorks (NZ) Limited by HT Media
Ltd, Decision Number 200710068.

Perry, K. (2006, December 7). $10b paper deal. Press, p. BS.

Perry, K. (2007, July 4). Talkback radio, television company to join Fairfax media
stable. Press, p. C3.

PricewaterhouseCoopers. (2007). IAB Insight—Q1 & Q2 2007: The IAB online
advertising expenditure report. Retrieved 10 October 2007, from: www.iab.org.
nz/images/uploads/IAB_Insight%20Q1%20and%20Q2%202007%20Final.pdf

Prime Television Ltd. (2007, May). Documentary. Retrieved 15 May 2007, from:
primetv.co.nz/default.asp?t=9

Prime Television Ltd. (n.d.). About us. Retrieved 15 May 2007, from:
primetv.co.nz/default.asp?t=4

Radio Network. (n.d.). Station list. Retrieved 20 May 2007, from:
www.radionetwork.co.nz/Stations

RadioWorks. (2007). RadioWorks website. Retrieved 15 May 2007, from:
RadioWorks.co.nz

RadioWorks fined. (2006, July 19). Press, p. A3.

Roll credits. (2000, June 24). Listener, pp. 26-27.

Rosenberg, B. (2008, January 10). News media ownership in New Zealand. Retrieved
from Campaign Against Foreign Control of Aotearoa (CAFCA):

canterbury.cyberplace.org.nz/community/CAFCA/publications/Miscellaneous/
mediaown.pdf

Roy, A. (2003, May 13). Instant-mix imperial democracy: (Buy one, get one free).
The Riverside Church, New York City, New York, USA.

Scoop. (n.d.). Scoop’s mission. Retrieved from:
scoop.co.nz/mason/about/mission.html

Sky mulls launch of free-to-air channel. (2005, March 8). Press, p. C1.

Sky Television. (2007). Shareholders. Retrieved 15 May 2007, from:
www.skytv.co.nz/index.cfm?pageid=463

Sky Television. (n.d.). About SKY television. Retrieved 10 February 2008, from Sky
Television: www.skytv.co.nz/index.cfm?pageid=452

Sky-Prime deal opposed by TVNZ. (2006, January 20). Press, p. B10.

Statistics New Zealand. (2007). Population estimates. Retrieved from:
www.stats.govt.nz/datasets/population/population-estimates.htm

Steffens, M. (2007, October 2). Leckie off to Munich to meet his new masters.
Sydney Morning Herald.

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008 211



Steward, I. (2007, April 21). In the news frame. Press, p. D1.

The Radio Bureau. (2006, December). New Zealand radio market—segmentation.
Retrieved 25 September 2007, from: www.trb.co.nz/popup.asp?obj=attachments
%2Fnzradio%2Dsegment%2Epdf

The Radio Bureau. (n.d.). TRB’s Role. Retrieved 26 September 2007, from:
www.trb.co.nz/standardPage v2.asp?id=239

Thompson, P. A. (2007). From the digital sublime to the ridiculous? TVNZ’s new
digital services and the future of public television in New Zealand. Communication
Journal of New Zealand//He Kohinga Korero, 8 (1), 43-62.

Triangle Television. (2007, July 23). History in the making: Triangle
Stratos on Freeview. Retrieved 24 July 2007, from: www.stratostv.co.nz/index.
php?option=com_content&task=view&id=77&Itemid=2

TV revolution put on hold. (2007, July 17). Press, p. B6.

Twose, H. (2006, August 18). AUT open to talks on intern plan. Te Waha Nui,
p. 18.

Vaughan, G. (2005, October 18). CanWest Media confident after beating forecast.
Press, p. C3.

Vaughan, G. (2006, June 28). CanWest airs ad impact. Press, p. C3.

Vaughan, G. (2006, May 4). New Fairfax name as brand broadens. Press, p. B6.

Vaughan, G. (2007, January 18). Fairfax, Sky launch sports magazine.
Dominion Post, p. Cl.

Vaughan, G. (2007, May 9). Ironbridge happy to keep CanWest listed. Retrieved from:
www.stuff.co.nz/print/4052620a13.html

Vaughan, G. (2007, June 13). PBL bid extra—source. Press, p. C6.

Vaughan, G. (2007, June 28). Payouts to reduce MediaWorks profit. Press, p. Bo.

Vaughan, G. (2007, August 15). Storm clouds over Sky’s forecast profit. Press,
p. C4.

Vaughan, G. (2007, August 22). Agent for private equity in NZ. Press, p. C4.

Vaughan, G. (2007, November 30). Sky wins rights to Olympics TV. Press, p. B9.

Vaughan, G. (2007, November 30). TV3 sued for showing ads on Sundays. Press,
p- AS.

Weir, J. (2005, December 28). Packer’s empire spread to NZ. Press, p. BS.

White, E. (2007, September 25). Clear channel shareholders OK buyout.
Retrieved 1 October 2007, from:
biz.yahoo.com/ap/070925/clear_channel buyout.html

Wilkinson, M. (2003, May 15). Al-Qaeda hated corporation. Retrieved 22 April 2008,
from: www.theage.com.au/articles/2003/05/14/1052885292950.html

Wood, A. (2007, December 5). Newspaper venture set to enter Dunedin market.
Press, p. B7.

Yska, R. (2007, February 3). Truth of the matter. Press, p. D2.

212 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008



Dr Bill Rosenberg is author of a regularly updated paper, News Media
Ownership in New Zealand, and he has been compiling information on the
New Zealand news media for 25 years. He researches and writes on foreign
investment, trade and New Zealand's economic relationship with the world
with Christchurch-based Campaign Against Foreign Control of Aotearoa
(CAFCA). He works as deputy director of a university centre for teaching and
learning. His News Media paper was first published in 1996, with an edited
compilation published in Pacific Journalism Review, v8, 2002. PJR plans to

run an annual media review and Dr Rosenbergs full paper is available at:

canterbury.cyberplace.org.nz/community/CAFCA/publications/Miscellaneous/
mediaown.pdf

bill.rosenberg@canterbury.ac.nz

Pacific

Jomsns L Leom  Foavi e

Vol. 14, No 2, September 2008

Call for articles and commentaries:

The public right to know 6

Edition co-editors: Professor Chris Nash (Monash) and
A/Professor David Robie (AUT)

Articles are sought for publication in the April 2008 edition of Pacific
Journalism Review. This themed edition will be linked to the 2007 Public Right to
Know (PRK2K®6 conference at University of Technology, Sydney (UTS),November
23-25, “Reporting Futures: Journalism, new media, new publics”.

Articles on other topics related to media and journalism theory and practice

may also be considered. The journal has four main sections: Research articles,
Commentaries, Forum and Reviews.

Submission deadline: 30 June 2008

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 14 (1) 2008 213





