Reviews

WAYNE HOPE is an associate
professor in the School of
Communication Studies, AUT
University.

Exposing the
covert Right

in a news world
without political
memory

The Hollow Men: A study in the politics
of deception, by Nicky Hager. Nelson:
Craig Potton Publishing, 2006. 352 pp
ISBN: 187733362X.

HE ARRIVAL of this book

last November was a landmark
event for political journalism in New
Zealand. There had been rumours
about an exposé of National Party
links with the Exclusive Brethren
sect and wealthy corporate donors.

Weeks before the 2005
election a negative third party pam-
phleting campaign against Helen
Clark’s government and the Green

A study in the politics of deception

Foreword by Marilyn Waring

NICKY HAGER

Party became headline news. The
Exclusive Brethren belatedly
announced their authorship of the
pamphlets as National leader Don
Brash denied all involvement.
Journalistic scepticism about
Brash’s denial was compounded by
previous revelations of his extramari-
tal affair with Diane Foreman from
the Business Roundtable, an um-
brella group of New Zealand’s largest
corporates. Foreman’s talent for

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 13 (1) 2007 197



covert fund raising had enabled
Don Brash’s accession to the National
Party leadership in October 2003.

After National’s 2005 election
defeat, newsrooms became aware
of party dissatisfaction with Brash’s
performance. During 2006 rumours
abounded of a giant leak from
National’s Parliamentary headquar-
ters; apparently Brash’s private email
correspondence had been down-
loaded. Eventually, journalists and
politicians learned of a tell-all book
which was likely to have explosive
repercussions.

On Friday, 17 November 2006,
Don Brash obtained a court injunction
against the book’s publication. On
Tuesday, November 21, investigative
journalist Nicky Hager called a press
conference announcing the existence
of his book and its general contents.
Intense media speculation focussed
upon National’s association with the
Exclusive Brethren, the private email
leaks and Brash’s political future.

On Thursday, November 23, Don
Brash called a press conference and
announced his resignation as leader
of the National Party. Next day the
injunction was lifted and the book
went on sale. The National Party
had already selected a new leadership
team to replace Don Brash and his
deputy Gerry Brownlee. John Key
and Bill English immediately took
charge and spoke of a new beginning

for the party.

News outlets nationwide reported
upon unfolding events. Major news-
papers The New Zealand Herald, the
Herald on Sunday, the Dominion Post
and the Sunday Star-Times carried
pages of coverage.

Then, suddenly, the headlines
stopped. Key and English acted as
if nothing had happened and news
coverage moved on. Meanwhile,
National-aligned advisers, journalists,
commentators and bloggers set out to
damage the author’s reputation. To
them, Nicky Hager was a conspiracy
theorist who had ‘stolen’ private
emails to promote his own agenda.

One aggrieved Brash adviser
publicly compared Hager to David
Irving, the Holocaust denier. There
were brief, favourable responses to
the book from professor Raymond
Miller, a political scientist from
the University of Auckland, and
Jim Tucker, executive director of
New Zealand’s Journalism Training
Organisation. However, four months
after publication this book has still
to receive a substantive, historically
informed review.

Hager’s general thesis can be
outlined as follows: With the replace-
ment of Bill English by Don Brash,
National became an anti-demo-
cratic political party which set out to
deceive the voting public. Wealthy

198 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 13 (1) 2007



corporate elites associated with
the Business Round Table, the far
right ACT party, the Centre for
Independent Studies and various pub-
lic relations firms supported Brash’s
seizure of power and anonymously
donated substantial sums to National’s
campaign war chest. They wanted a
new government with the power to
institute market driven policies in the
areas of labour relations, state owned
enterprises, education, transport,
accident compensation and local body
government.

Meanwhile Christian right net-
works headed by the Maxim Institute
forged an alliance of convenience
with Brash’s advisers. Support for
religious schools and opposition to the
Civil Unions Bill would deliver the
congregational vote. More furtively,
the Exclusive Brethren sect offered
volunteer activists and anonymous
pamphlet advertising for the 2005
campaign. Subsequently, the pam-
phlets declared that a new government
would stabilise the family, imprison
more criminals, reduce taxes and
rebuild an attack-strike air force.

To obscure these agendas,
National privately contracted focus
group research designed to elicit
deep-seated anxieties about New
Zealand’s cultural tensions and
economic future. The collated
responses were used to position

National as a mainstream party
responsibly attentive to the aspira-
tions of ordinary New Zealanders.

The Clark government could then
be denigrated and ridiculed as a
bumbling, out of touch accomplice
of the politically correct. Through-
out the campaign these impressions
were reinforced by billboard and
television advertisements in tandem
with a demographically calculated
tax cut package.

Throughout 2004 and 2005,
Brash’s strategists (Murray Mc-
Cully, Gerry Brownlee, Steven Joyce,
Richard Long, Matthew Hooton, Peter
Keenan and Bryan Sinclair) employed
market research companies, adver-
tising specialists, public relations
firms, media managers and television
trainers to sell the National brand.
Don Brash was portrayed as a reluc-
tant politician, attuned to the con-
cerns of apolitical New Zealanders.
Together, corporate donors, private
sector communication specialists
and Brash’s close advisors formed
a collusive network of power. The
Christians were dealt with carefully and
pragmatically on a quid pro quo basis.
National offered policy commitments
on selected moral issues in return for
campaign support. Consequently,
the National Party membership was
disenfranchised and voters were
treated as manipulable

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 13 (1) 2007 199



‘punters’ rather than participants in the
democratic process.

Now, most of these developments
predate the Brash-led National Party.
In a New Zealand Times article back
in October 1986, Fran O’Sullivan
identified a ‘new right’ business
network with close links to senior
members of the fourth Labour gov-
ernment. The named businessmen
included Don Brierly, Ron Trotter,
Alan Gibbs, and John Fernyhough.
The New Right influence upon party
politics, public policy and the New
Zealand economy was mapped out
by Bruce Jesson in Behind the Mirror
Glass (1987), Fragments of Labour
(1989) and Only their Purpose is
Mad (1999).

In 1989, Joe Atkinson wrote
an academic article detailing the
collusions between private pollsters
communication specialists and major
party elites. The trends identified by
these and other writers are confirmed
by Hager’s analysis. Here it is
instructive to compare Labour’s
1987 re-election campaign with the
National campaign of 2005. Both
required new right corporate back-
ing and the construction of a decep-
tive communications strategy. In
this regard Hager’s recent concerns
reflect those expressed in Murray
McLoughlin’s TVNZ documentary For
the Public Good (29 April 1990). Inter-

viewed New Right luminaries opined
that market driven policies such as
privatisation would benefit the coun-
try rather than themselves. Finance
Minister Roger Douglas and other
senior ministers also believed this,
but ordinary party members clearly
did not. Labour, therefore, faced a
difficult question; how could they
ensure re-election without alienating
opponents of the New Right?

The documentary revealed that
large corporates bankrolled the
campaign on the understanding that
Roger Douglas would remain finance
minister. The policy pay-off would be
privatised State Owned Enterprises
(SOEs), flattened rates of income tax
and the commercialisation of social
policy provision. During Labour’s
campaign unprecedented sums were
spent on marginal seat telephone
polling. Subsequently, a multime-
dia advertising campaign featured a
vivid television sequence promoting
the new economy and denigrating
the economic past. Shiny corporate
offices were seen to replace the aban-
doned decrepitude of dusty attics,
long play records and model tiger
moths. Meanwhile, Prime Minister
David Lange flew around the country
promising a second term of inspired
government economic growth and
social policy reform. Labour was duly
re-elected before tearing itself apart.

200 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 13 (1) 2007



The documentary ended with the
corporates migrating to National, in
support of the ideologically driven
Ruth Richardson as finance spokes-
person.

Since then much has changed
and from a new right perspective few
of these changes have been for the
better. In November 1990, National
was elected but Prime Minister Jim
Bolger’s subsequent demotion of
Ruth Richardson was seen as a failure
of nerve. The privatisation agenda
stalled and a new proportionally based
electoral system (MMP) was voted in
by referendum. After the first MMP
election of 1996, Prime Minister Jim
Bolger was obliged to work with New
Zealand First, a conservative, less
market-driven coalition partner. New
Right elements within the National
caucus deposed Jim Bolger in favour
of Jenny Shipley.

However, Shipley was defeated
in November 1999 by Labour (led
by Helen Clark), the Alliance (a left
party with a strong activist base)
and the Greens. For the New Right
this was the worst electoral result in
decades. Worse still, National selected
as leader Bill English, a relative mod-
erate, and was heavily defeated in the
2002 election. Many businesses were
not averse to a Labour-led govern-
ment which favoured low tariffs and
Reserve Bank monetarism. This was

a ‘third way’ regime which proved to
be only notionally committed to the
principles of social democracy.

Nevertheless, New Right activists
felt vengeful toward the government
and betrayed by National. Then, in
mid-2003 they saw an opportunity to
resume control of the party, with Don
Brash as their man.

Hager skilfully documents the
beliefs and objectives of Brash’s sup-
porters. Correspondence from Brian
Nicolle, Matthew Hooton, Michael
Bassett and Roger Douglas reveals a
shared sense of national mission and
tactical urgency—English must go,
New Zealand’s future was at stake.

In Hager’s account, Brash is
both an asset and a liability. He at-
tracts corporate money and appears
unsoiled by the rough and tumble of
party politics. On the other hand he
cannot think on his feet and suffers
from selective memory syndrome.
Despite these liabilities Brash very
nearly became Prime Minister.

In this regard, Hager details
compellingly how the Australian-
based market researchers Lynton
Crosby and Mark Textor translated
the insecurities of uncommitted voters
into loaded messages; politically cor-
rect Labour—mainstream National.
Consequently, a skilful, racially
loaded billboard campaign and anti-
tax television advertisements enticed

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 13 (1) 2007 201



undecided voters. This was an unstop-
pable combination until the Exclusive
Brethren connection was publicised.

Suddenly, mainstream National
was openly associated with an ex-
tremist Christian sect. Brash was
unable to cope and Labour’s cam-
paign riposte dripped with innuendo;
‘Don’t putitall at risk’. For National,
such a disaster was always likely.

Unsurprisingly, complaints about
the Brethren’s pamphlets attracted
media attention as did heartrending
stories from former Brethren mem-
bers. The pamphlets were vitriolic
and highlighted themes avoided by
National’s campaign managers. The
mainstream New Zealander’s targeted
by Crosby and Textor were not clam-
ouring for national airstrike capability
or a commitment to George Bush’s
foreign adventures. Yet these themes
featured prominently in the Brethren
campaign.

Brash’s advisers knew that the
Christian right connection could be
dangerous. An incident just before the
campaign illustrates this. When Brash
attended an evangelical youth lead-
ership conference organised by the
Greenlane Christian Centre, he was
digitally photographed with both arms
upraised during the congregational
prayer. As Hager drily observes, this
was not a ‘very mainstream pose’.
Cited email correspondence be-

tween Bryan Sinclair and conference
organiser Caleb Standen reveals the
sensitivities involved. The digital
images were soon deleted and
Sinclair’s concerns were allayed.
Brash’s advisors were not deterred
by this experience; they were already
committed to what was, in effect, a
Faustian arrangement. The Brethren
would sink the Greens (by taking
their popular vote under the 5 percent
threshold), the Maxim Institute would
deliver the Christian vote and Brash
would attain worldly power.

As we now know, Brash attained
nothing and was bedevilled out of
public office. His advisers scattered
out of sight, with tainted reputations.
According to Hager, certain National
Party figures were always fearful
about the Exclusive Brethren connec-
tion. This partly explains, I think, the
deluge of National Party leaks. They
came from experienced tacticians
concerned about the lack of acumen
within Brash’s inner circle.

Ideologically, Christian
neo-conservativism clashes with
New Right libertarianism. As Hager
demonstrates, National could never
reconcile these contradictory perspec-
tives. Brash himself was originally a
liberal on moral issues. He voted for
prostitution law reform, supported
the Civil Union Bill and publicly
defended Peter Ellis, a bisexual créche

202 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 13 (1) 2007



worker wrongly convicted of child
molestation. But Brash’s honesty on
these matters was deemed to be a
liability. Long before the campaign
he was persuaded to become a moral
conservative.

This book is not just an attack
on the Brash-led National Party. As
Raymond Miller remarked in his
early Sunday Star-Times review,
Hager’s analysis ‘could just as easily
have been applied to other modern
parties both here and overseas’. In
this regard, The Hollow Men is a
work of contemporary history which
furthers critical understanding of the
New Zealand political process.

It is now evident, for exam-
ple, why major corporates opposed
the introduction of MMP. Back in
1987, under Westminister rules, they
knew that Labour’s reelection would
guarantee access to cabinet. In 2005,
New Right strategists faced a more
complex task. They had to win the
popular vote, submerge the Greens,
tie in the centre parties and deal with
a newly formed Maori Party openly
hostile to National. Hager’s analysis
also reminds us that suspect party fund-
ing practices require bipartisan scru-
tiny from MPs, journalists and public
officials. As recent elections illustrate,
large donor anonymity circumvents
funding limits and renders political
parties vulnerable to elite capture.

Unfortunately, routine current
affairs journalism avoids such critical
inspection of the political process.
With notable exceptions, commer-
cial broadcasting outlets in New
Zealand stick to poll results, political
announcements, personality clashes
and scandal stories. Daily and weekly
newspapers often favour columns
from political insiders rather than
independent journalists.

By contrast, The Hollow Men
exemplifies the rigors of investiga-
tive journalism. On the JTO’s Noted
website, Jim Tucker (2006) notes in
a brief review that Hager has ‘cross-
referenced the emails with media
coverage of the time’ and ‘researched
the background of the people men-
tioned’. In the latter context, Austral-
ian readers will appreciate the profiles
of Lynton Crosby and Mark Textor.

In a chapter entitled, ‘The
Manipulators: Leveraging doubt and
fear’, their contributions to success-
ful Federal Liberal campaigns in
1996, 1998, 2001 and 2004 are docu-
mented (various other campaigns in
Australia and the United Kingdom are
also mentioned). In so doing, Hager
shows how the Crosby/Textor style
of polling focus group interviewing
and message construction fitted with
National’s campaign objectives.

This kind of journalism is rarely
attempted within New Zealand’s

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 13 (1) 2007 203



mainstream media organisations.
Consequently, the public sphere
is routinely shaped by market
researchers, public relations
practitioners and micro-managing
spin doctors. The reception accord-
ed to Hager’s book illustrates this
process. After initial controversy,
Brash’s departure allowed John Key,
Bill English and their advisers to
rejuvenate the National brand in
a news world without political
memory.

References

Miller, R. (2006, November 26). Brash
would not have survived Hager’s
revelations, Sunday Star-Times, p.
All.

Tucker, J. (2006). Hollow men, hol-
low victory? Noted. Wellington: NZ
Journalists Training Organisation.
(Retrieved 18 April 2007):
www.journalismtraining.co.nz/
n200703a.html

MATT MOLLGAARD is radio
curriculum leader in AUT
Universitys School of Communi-
cation Studies. He researched an
honours thesis on East Timor.

Tenacious, sad
account of NZ
complicity on
East Timor

Negligent  Neighbour:  New  Zealand’s
Complicity in the Invasion and Occupation
of Timor-Leste, by Maire Leadbeater. Nelson:
Craig Potton Publishing, 2006, 280 pp. ISBN:
13: 9781877333590.

HIS is an essential book for any

one interested in the way that
New Zealand formulates and carries
out its foreign policy. It is also a stark
reminder that New Zealand, a found-
ing member of the United Nations,
a vocal supporter of decolonisation
and a country much-praised for its
peacekeeping efforts all over the
world has not always been willing to
take a moral stance when balancing
trade, security and human rights.

Maire Leadbeater has produced
the most detailed account so far of
New Zealand’s involvement in the

204 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 13 (1) 2007



