NI ] » [N T

5. West Papuan ‘independence’
and the Papua New Guinea press

ABSTRACT

This article explores the West Papua issue through the Papua New Guinea
news media. It seeks to identify the reasons behind the decline in cover-
age of West Papua in the PNG press. It provides an historical background
to the West Papua conflict and PNG’s relationship with Indonesian-ruled
West Papua and it presents the results of a comparative content analysis of
three PNG newspapers—~Post-Courier, The National, and Times of Papua
New Guinea—on their coverage of West Papua, in-depth interviews with
journalists and West Papuan refugees in Papua New Guinea.

PATRICK MATBOB and EVANGELIA PAPOUTSAKI
Divine Word University, Papua New Guinea

ST PAPUA’S struggle for independence from Indonesia has gone

s " / largely unnoticed by the international media. It is sporadically

covered by the neighbouring and regional media, usually in times

of crisis when there are clashes between Oganisasi Papua Mederka (OPM)

and Indonesian armed forces, or when there are protests against the Freeport
McMoRan mining company that operates the world’s biggest gold deposit.

When covering the issue, news media need to contend with the geopoliti-

cal complexities involving Indonesia’s growing political influence in the re-

gion. This influence discourages neighbours and the international commu-

nity from taking a position on what is considered a national matter out of fear

of destabilising the country and the region.

There has been a great shift in coverage over the last 20 years indicating

a decline in stories on West Papua and a general lack of interest from Papua

New Guinea media to the investment and effort for proper coverage. The

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006 87

*



NI T[] » [N T

ECO-JOURNALISM AND SECURITY

decline in media coverage today is not easily justified considering that PNG
is the only neighbouring country that shares not only land borders but also a
Melanesian heritage with West Papua and is currently hosting several thou-
sand West Papuan refugees. The assumption is that this is due to regional
geopolitics (PNG’s increasingly closer relationship with Indonesia and
Australia’s influence on PNG’s regional politics) and a general decline in
journalism practice in the PNG media.

The West Papua conflict

Papua, as it is currently internationally recognised, is a province of Indonesia
and bordering Papua New Guinea to the east. Those who do not recognise the
legitimacy of Indonesia’s claim to Papua refer to the area as West Papua (New
Internationalist, 2002, p.13; Osborne, 1985). When the Dutch ceded the Dutch
East Indies to the Indonesia Republic in 1949, they excluded Dutch New
Guinea on the premise that it was geographically and ethnically different and
that it should eventually be given self-determination. However, Cold War
politics was decisive for the fate of West Papua. The United States, concerned
about the potential rise of communism in Southeast Asia, put pressure on the
Netherlands and Australia to change their support for West Papua’s inde-
pendence. This resulted in the surrender of the Dutch territory to Indonesia
(see Osborne, 1985; Budjiardjo & Lien Soei Liong, 1983; Rumakick, 2004).

West Papua was formally annexed by Indonesia under the controversial
Act of Free Choice sponsored by the UN in 1969; a decision based on the
voting of tribal leaders who were forced to vote in favour of Indonesia’s rule
(ibid). Since then West Papuans have strived for their independence through
an on-going conflict that has resulted in several thousands of refugees.

The unspoken element in the argument against or for West Papua inde-
pendence was, and has been, the rich mineral resources of the region
(Martinikus, 2002, p. 20). West Papua has the world’s largest copper and gold
mine, operated by the US company Freeport-McMoRan Copper & Gold and
is the Indonesian government’s biggest tax-payer (New Internationalist, 2002,
p. 12). The latest protests against the mine in March 2006 were extensive
with several victims and were indirectly linked to the issue of independence
(Pacific Media Watch, 17 March 2006).

Today there are reports of serious human rights violations by Indonesian
army, militias and Islamic militants (eg. Laskar Jihad) (New Internationalist,
2002; 2005, pp. 4-5; Martinikus, 2002, p. 59; 2006). In the last decade,

88 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006

*



NI ] » [N T

ECO-JOURNALISM AND SECURITY

Indonesia has also accelerated its transmigration program in an effort to con-
solidate further Indonesian rule of the region (ibid).

There have been some efforts from the Indonesian government in the
past to address the West Papua issue. During the Abdurrahman Wahid admin-
istration in 2000, West Papua gained a special autonomy status. He helped
fund the Congress from which a united West Papuan independence move-
ment emerged. However, this new ‘softer’ policy changed when Megawati
Sukarnoputri took over power, which saw the region subdivided into smaller
provinces (New Internationalist, 2002, p. 10; Rumakiek, 2004).

Indonesia sees itself as the legal successor to all territories of the former
Netherlands East Indies. It argues this on an international principle, which
asserts that boundaries of nascent post-colonial countries conform to their
pre-sovereign ones (Embassy of the Republic of Indonesia in Port Moresby,
2001, p. 3). As far as West Papuans are concerned, West Papua is a case of
Asian colonialism (West Papuans interview with authors, 9 May 6; see also
the Kennedy Report on West Papua, 2006). This has also been the sentiment
of regional leaders who had condemned the transfer of West Papua to
Indonesia as an Asiatic colonialism (Somare, quoted in Osborne, 1985,
p. 44).

However, despite the interest and moral support, only Vanuatu has taken
concrete action by allowing West Papuans to open an information office in its
capital (Rumakiek, 2004). The general feeling as expressed by the OPM’s
international spokesman, John Ondowame, is that as long as the Pacific Island
countries do not support the issue of West Papua, the issue will never go
beyond the regional borders (Pacific Media Watch, 11 April 2006).

Australia’s decision to grant asylum visas to several West Papua refugees
early in 2006 caused a heavy diplomatic rift with Indonesia. Australia’s sub-
sequent efforts to minimise the harm over the granting of asylum visas by
trying to reassure Indonesia that they were not trying to undermine its sover-
eignty and territorial integrity indicates Indonesia’s strong political influence
in the region. Papua New Guinea was involved in this process as some more
West Papuans tried to reach Australia via PNG. Once more, a crisis puts West
Papua on the regional media’s map.

West Papua and the foreign media

It is an undeniable fact that the West Papuan struggle for independence is one

of the least reported conflicts both regionally and internationally. Tim Sharp
PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006 89

*



NI T[] » [N T

ECO-JOURNALISM AND SECURITY

calls the West Papua struggle one of the Australian media’s most neglected
areas of coverage in more than three decades (Sharp, 20006).

Even when West Papua becomes a story in foreign media, the focus often
gets away from the actual cause of the conflict. Coverage is highjacked by
regional politics played at a higher diplomatic level between governments
and other organisations with not enough West Papuan voices heard.

The lack of information on West Papua is also largely due to restrictions
imposed on foreign journalists seeking to travel to the region. Previous records
indicate Indonesian state efforts to obstruct the flow of information about
West Papua to both Indonesian and foreign media, as McDougall reported in
the late 1980s:

The official blackout is more effective than the one for East Timor. The
Indonesian press remains under tight strictures not to become curious
about, much less report, anything about armed conflict, casualties, or
even detentions in Irian Jaya. Consequently, the ... conflict in Irian
Jaya is as unknown to most Indonesians as it is to most foreigners
(McDougall , quoted in Kirsch, 2002, p. 72).

The availability of local information through West Papua media is also lim-
ited. Local papers, like Cepos Cederawasih Pos and Tifa Irian, both in Indo-
nesian, are owned or run by Army/TNI and politicians (Werror, interview
with authors, 9 April 2006; Pacific Media Watch, 5 May 2006). Press free-
dom is absent when reporting on local matters.

According to Martinikus, an Australian journalist who visited West Papua
in 2002, the region’s remoteness and the Indonesian military have made it
very difficult for journalists to visit the area. Journalists requesting visas to
travel to West Papua often have their request denied. To travel undercover is
to risk arrest, which has become increasingly common. Journalists who do
succeed in entering the area are heavily monitored and intimidated (Martinikus,
2002, p. 3, 54; fCcN, ( November 2005). The Jakarta Foreign Correspond-
ents Club confirmed in February 2006 that for more than a year no foreign
correspondent had received permission to go to West Papua. Restrictions have
been in place for some time, with temporary press cards clearly indicating
that they are not for visits to Aceh or Maluku (Martinikus, 2006).

Many journalists have also been deterred by the mysterious deaths of
journalists and the arrest and torture of human rights workers (Evans,

90 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006

*



NI ] » [N T

ECO-JOURNALISM AND SECURITY

2004).The death of Mark Worth, a PNG-born Australian journalist, in 2004
by unknown causes in West Papua was treated as suspicious as it came two
days after the announcement by ABC television of the screening of his docu-
mentary Land of the Morning Star. It was believed to be linked to the footage
screened by Australian channel SBS’s Dateline programme in 2003 of OPM
leaders making appeals to the international community to help bring a peace-
ful solution. Two days after the programme, several West Papuans, including
one of the leaders seen in the film, were killed in a raid by the Indonesian
army (A4sia Media, 2004).

The ban on all foreign media, churches and NGOs was enforced with the
argument that their presence in West Papua would ‘encourage Papuans to
campaign on issues of human rights’ (IFJ, 2006). The International Federa-
tion of Journalists complained to the Indonesian government about the ban,
stating that ‘the silencing and censoring of the media will only fuel misinfor-
mation and foster conditions for abuse, mistreatment and corruption’ and that
‘the denial of foreign media access to West Papua suggests an attempt to
conceal human rights abuses’ (ibid.).

It is in this information-poor environment that the West Papuan conflict
has been taking place and has largely been overlooked by the regional and
international press. Lack of financial support has held back the OPM and
OPM Revolutionary Council in their campaign through the media, as the
OPMRC chairman, Moses Werror, has argued (email communication with
Papoutsaki, 3 June 2006). The long struggle has drained the resources of
many West Papuan leaders and international supporters. There is information
available online through numerous websites such as the OPMRC webpage
set up in Hokaido, Japan (ibid.). However these sources attract those already
interested in the conflict and do not have the same impact as the mainstream
media on public opinion.

At least one country in the region, Papua New Guinea, should have been
in a better position to report on the issue of West Papua, mainly because of
the large numbers of refugees living along and inside its borders and the
cultural affiliation that bonds these two ends of the island.

West Papua in the PNG press: a content analysis
A content analysis of the Papua New Guinea press provides a comparative

view of variations in coverage. It focused on press, taking two paired news-

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006 91

*



NI T[] » [N T

ECO-JOURNALISM AND SECURITY

papers during two different time periods: The Times of Papua New Guinea
(weekly, English) and Post-Courier (daily, English) during March-May 1984
and The National (daily, English) and Post-Courier in March-May 2006. These
two periods were chosen, as they both featured a refugee crisis, albeit of a
different scale, involving PNG and Australia. Therefore, most attention is
paid to stories relevant to West Papuans as refugees/asylum seekers to make
the content analysis of the two periods more comparable.

The Times ceased publication in the mid-1990s but it is used in the con-
tent analysis to indicate the difference in weekly newspapers in terms of in-
depth coverage and the impact of its absence in recent West Papua coverage.
The National is used only in the second time period as it started publishing in
1993.

Table 1: West Papua content analysis criteria

1. National/Regional/International Indicating the section of the
news newspaper
2. News type Hard news - feature
3. Prominence Front page - 2nd, 3rd page -
4th, 5th page - other section
4. Source by byline PNG journalists, foreign

correspondents, international
news agency, no byline

5. Source by voice heard West Papuans -OPM/refugees/
other, PNG individuals/organi-
sations, government and other
authorities - Indonesian, PNG,
Australian, UNHCR, churches,
other

6. Focus West Papua, WP/Australia, WP
refugees/Australia, Indonesia/
Australia, Indonesia/PNG, WP/
PNG, WP refugees/PNG, other

These criteria were defined partly on a preliminary content analysis that
indicated what stories were covered and partly on the understanding of the
authors of what elements would be important in covering this issue. Each
newspaper was analysed on its own and compared against the other and both
sets of newspapers were compared in terms of time coverage.

92 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006

*



NI ] » [N T

ECO-JOURNALISM AND SECURITY

The main hypothesis was that PNG press coverage of West Papua has
declined over the years and that this is due to regional geopolitics and general
decline in journalism standards in the PNG press. Other assumptions put for-
ward were: that PNG press current cover of West Papua is minimal; West
Papuan refugees in PNG have been receiving inadequate coverage by PNG
media; PNG press coverage of West Papua is influenced by PNG’s relation-
ship with Indonesia; PNG press relies heavily on international news agen-
cies, Australian media cover and official sources on covering the West Papua
situation.

The findings

The findings from the March-May 2006 content analysis when compared
with the same period in 1984 confirm the main hypothesis. There has been a
dramatic decline in the number and length of stories and voices heard within
them. The following break up of the findings by time period and newspaper
provides more supporting details.

March-April 1984: The Times and Post-Courier

The total number of stories run by the Times of PNG and the Post-Courier in
the March-April period on West Papua was 133, not counting opinion and
editorial pieces. A selection of 73 stories directly relating to refugees and
border crossers have been chosen for analysis. These stories were illustrated
by 47 photographs and graphics.

Of the 73 stories, 66 were hard news stories and The Times had seven
feature stories containing detailed interviews, excerpts of speeches and back-
ground pieces. A total of 20 stories made the front pages, and 36 were on the
second and third pages. The rest of the stories appeared on local pages inside
both newspapers.

Thirty eight of the stories in the papers were written by PNG journalists
but interestingly, a high number of stories had no bylines (27). The lack of
bylines could be attributed to the policy of the newspapers. Foreign corre-
spondents contributed two stories while international news agencies had five
stories in the Post-Courier.

For source by voice(s), the majority of the stories (52) had a single source;
followed by 18 stories based on two sources; only six had multiple voices. In
most of the stories, the voices of the PNG government-dominated (17), fol-

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006 93

*



NI T[] » [N T

ECO-JOURNALISM AND SECURITY

lowed by Indonesia (14) and PNG organisations (14). The voices of these
organisations were all concerned about the refugees. The voice of OPM (6) is
next followed by refugees (4), PNG individuals (4), churches (4), others (4),
Australia (3) and UNHCR (2). The voices of PNG organisations are promi-
nent here because law organisations, students, and other government and pri-
vate agencies became involved in the issue.

With regard to the focus of the stories, West Papua refugees/PNG domi-
nated (40). This was expected considering that the period was the beginning
of the mass exodus of the 10,000 refugees into PNG. As a result, Indonesia/
PNG had the next highest focus (11), as the two countries debated the plight
of the refugees. West Papua/PNG had the next highest focus (7) as well as
West Papua (7) and that was because The Times featured the OPM struggle
prominently. Focus on Indonesia/Australia was minimal (2) and West Papua/
Aust (1). There were six stories focusing on the Dutch/West Papua and also
West Papua/Indonesia which were not part of the criteria in this analysis.

One can conclude that in 1984 there was a comprehensive coverage of
West Papua generated by the high number of activities happening on the bor-
der of PNG and Indonesia and a massive movement of refugees across to
PNG. The journalists were covering stories on the ground at the border, across
in Jayapura and also as far away as Jakarta. This meant that the media organi-
sations were using resources to move journalists around and had good con-
tacts and sources and were doing an effective job.

Among the prominent voices of the PNG and Indonesian government
authorities, organisations in PNG also featured equally. These reflected the
interest that such groups as the university and tertiary students, lawyers, pro-
vincial governments, fundraising groups and Red Cross had in the refugee
issues and came out in the media in support for their wellbeing.

March April 2006: The National and Post-Courier

There were a total of 70 stories and two photo stories. The photo stories, both
by AAP, were included as they were the only news that made front page. One
picture showed East Awin camp refugees being transported accompanied by
a small caption demonstrating the difficult transportation conditions in the
area. The other pictured West Papuan demonstrators during the demonstra-
tions against the Freeport mining company in Jakarta on 28 February 2006. It
was accompanied by a largish caption.

94 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006

*



NI ] » [N T

ECO-JOURNALISM AND SECURITY

The Post-Courier had more stories, amounting to 43 of which 12 were in
the national news section and 31 in the regional news section. The National
had almost half the stories, 25 plus the two photo stories. Only four were on
the national news section and 21 in regional. Regional news dominated the
West Papua coverage. This is because of the West Papuan asylum seekers
arrival in Australia and the subsequent diplomatic rift with Indonesia which
dominated the coverage. Although there were cases of West Papuans cross-
ing the borders to PNG, some on their way to Australia, these stories received
much less attention.

Almost all the stories in both newspapers were hard news, except for two
articles in the opinion section of The National on the Australian/Indonesian
diplomatic rift and one on the latest West Papua unrest and another one in the
weekend section on a missionary’s work with WP refugees in PNG. In terms
of prominence, most stories were on pages 4 and 5 and in other sections of
the newspapers and with some exceptions most were short articles with many
coming under ‘briefs’.

When it came to source and by byline, most stories came from interna-
tional/regional news agencies, mostly from AAP (57 stories, plus the two
photo stories). Only seven had PNG journalists’ bylines, another eight PNG
national news stories had no bylines. Some of the stories without bylines
could have been sourced from international news agencies as there was little
or no direct reporting from a PNG source.

Regarding source by voice (s), the majority of the stories (43) were based
on a single source, followed by stories with two sources. Only 12 were multi-
source. In most stories, these sources were officials (government and other
authorities) with the Indonesian government dominating (35), and Australian
coming second (16), PNG government and other authorities were voiced in
nine stories, while West Papuan refugees were voiced in only eight stories
and mostly through representatives (lawyers, human rights activists). Both
newspapers followed a similar pattern.

Regarding the focus of the stories, the Indonesian/Australian dispute over
the recent asylum seekers was the dominant focus point (27) with stories on
the recent unrest in WP and the demonstrations against Freeport coming
second (20, plus one photo story). While both newspapers followed similar
pattern in their regional news stories, the Post-Courier devoted more stories
(9) in its national news section on recent WP refugees in PNG. Most of these

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006 95

*



NI T[] » [N T

ECO-JOURNALISM AND SECURITY

stories concerned the uncertain identity of three Indonesian citizens washed
ashore on a PNG island north of the country. Over the period of three months,
it never became clear if these individuals, initially thought to be fishermen,
were in fact West Papuan students from Jayapura fleeing the recent unrest.
The dominant voices in these stories were from the Indonesian Embassy in
Port Moresby and PNG police and other authorities.

The only story on PNG’s policy regarding West Papua and Indonesia was
reported also by the Post-Courier. It was entitled ‘Rethink Papua Policy’ and
was based on a press release by Opposition Leader O’Niel arguing that the
PNG’s non-interference policy on political issues in Indonesia’s Papua prov-
ince needed to be reviewed. The story stated that ‘the present policy of ap-
peasement is based on fear towards Indonesia’ (Rheeney, 2006a). This was
the only news reportage indicating the nature of PNG and Indonesia’s con-
nection, which implied an unequal relationship.

There were only two stories and the one front page photo story on the
existing refugees in PNG and their living conditions. The Post-Courier de-
voted a ‘brief” in the national news section on West Papua refugees living on
Manus island getting access to safe water (Thursday, April 13, p. 3). The
National devoted a feature article by Lloyd Jones (Australian Associated Press
PNG correspondent) on a missionary working in East Awin refugee camps.
Although the churches are the main service providers in the area, and they
certainly deserved to have their voice heard, it is interesting that the journal-
ist chose to focus entirely on the voice of the missionary (rather than letting
the refugees voice their issues directly).

Summarising the findings from the comparison of the two newspapers,
most stories were dominated by regional hard news originating from interna-
tional news agencies (mostly AAP): most stories were short and with almost
no in-depth analysis of the issues mentioned and had mostly single sources,
(the Indonesian government and related authorities were the dominant voice,
followed by Australia). Such stories mostly focused on the relationship of
Indonesian/Australia, neglecting to give voice to the West Papuans either as
refugees or in any other capacity.

This shifting coverage of West Papua in the PNG press also indicates a
shifting relationship not only between the two parts of the island but also
between PNG and Indonesia.

96 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006

*



NI ] » [N T

ECO-JOURNALISM AND SECURITY

West Papua and PNG: a shifting relationship

In 1969, Papua New Guinea’s current Prime Minister Sir Michael Somare,
then a member of the Papua and New Guinea’s Territorial Assembly, accused
Australia of maintaining ‘concentration camps’ along the border for West
Papuan asylum seekers. He told the Assembly: ‘We often hear the UN con-
demning European colonialism but it never thinks of condemning Asiatic
colonialism, and this is what is happening now on our border and it is coloni-
alism on the part of Indonesians’ (Osborne, 1985, p. 44).

Somare was later to become a leader that Indonesia would call ‘a good
friend’. He was responsible for establishing the bilateral relationship with
Indonesia two years before independence, followed by a Treaty of Mutual
Respect, Friendship and Cooperation signed in 1986 (Obsorne, 1985). The
predicament that Somare found himself in, from being a critic to a friend of
Indonesia, is one that is shared by other Melanesian leaders and people in
PNG. Most Papua New Guineans sympathise with and support the cause of
their Melanesian neighbours in West Papua but are forced to also acknowl-
edge Indonesia’s sovereignty.

The PNG media have also found themselves in this situation when re-
porting on West Papua related stories, especially the West Papuan refugees
issue which has been a regular feature since the West Papua/Indonesia con-
flict began. What identity to give to the West Papuans fleeing across the bor-
der? This was a question the government of PNG and the media had to an-
swer. In order to avoid offending Indonesia, the PNG government chose to
call these people ‘non-traditional’ or ‘illegal’ border-crossers although the
status of the West Papuans fulfilled the criteria of refugees (Osborne, 1985,
p- 102). This has resulted in conflicting descriptions of the fleeing West
Papuans who would sometimes be referred to both as border crossers and
refugees. For example on 29 February 1984, a Post-Courier headline on page
2 announced: ‘Future of Irian Jaya refugees in doubt’ while the lead para-
graph of the same story read: ‘The future of Irian Jayan border crossers is still
uncertain, according to the Justice Minister, Mr Bais.” The Indonesians pre-
ferred the safer term ‘border crossers’ (used to describe traditional crossers)
to refugees which would attract UNHCR and the world’s attention.

The number of West Papuans fleeing their homes and coming into Papua
New Guinea rose dramatically in 1984 and presenting a dilemma for the PNG
government. Not wanting to upset Indonesia, the PNG government not only

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006 97

*



NI T[] » [N T

ECO-JOURNALISM AND SECURITY

refused to recognise these people as refugees but also went to the extent of
prosecuting them for illegally crossing the border with a view to repatriating
them. The general reaction in Papua New Guinea was one of outrage and the
PNG government was heavily criticised (Post-Courier, 1984, p. 3).

Osborne points out that for many months the PNG government prevented
UNHCR access to the refugees in the hope of preventing the issue being
internationally recognised. It also stopped the churches and NGO groups from
providing humanitarian aid. However, the PNG media was generally sympa-
thetic with the plight of the West Papuan refugees, and continued to highlight
the issue. There was a serious backlash against the government policy of
playing down the growing refugee problem when in August 1984, Pastor
Roy Woods of the Evangelical Church of Papua revealed (through the mem-
ber for North Fly Warren Dutton) that 51 refugees had starved to death in one
of the camps. The report was published by the Post-Courier (13 August
1984) and in September, graphic pictures of starving and dying women and
children at the camps were displayed in The Times of Papua New Guinea
juxtaposed with a headline that read: ‘Holiday camps?’ A few weeks before,
a PNG government Foreign Affairs official had said: “We do not want people
coming across the border for a holiday’ (The Times, 27 September 1984). The
PNG government was stunned into action. They recognised the crossers as
refugees and allowed UNHCR to become involved.

There are currently 10,400 West Papuan refugees in PNG of which 3400
are living in East Awin refugee camps while 7000 are living in eight camps
close to the PNG border. The UNHCR and Border Affairs Division of the
PNG government is administering the East Awin camp while those in other
camps who have decided against moving to East Awin are not recognised as
refugees. They are instead getting assistance from a few expatriate staff, mis-
sionaries and volunteers who are providing basic services.

According to the UNHCR Country Report Plan for 2006, the PNG gov-
ernment acceded to the 191 Convention and 1967 Protocol relating to the
Status of Refugees and in 1996 endorsed a ‘Limited Integration’ policy that
allowed West Papuan refugees who had been relocated to East Awin to be
granted Permissive Residency status. As permissive residents they enjoy (con-
ditional) freedom of movement; can engage in business activities; enrol in
PNG schools and tertiary institutions; and access health facilities. Restric-
tions include not residing in the border areas of Western and Sepik Provinces,

98 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006

*



NI ] » [N T

ECO-JOURNALISM AND SECURITY

not engaging in political activities, not having voting rights and not having
the right to membership of political parties.

West Papua and the PNG media

The media in PNG has not been consistent in reporting refugees’ issues. While
there are currently 10,400 refugees in PNG, very little is being reported about
them. Harlene Joku, a former journalist of West Papuan origin who had writ-
ten a lot about West Papua in The Times of PNG and The National said the
newspapers did not usually assign her to cover West Papua. She said she did
the stories on her own initiative. One of her stories was on the refugees in
East Awin which she said she did because it was international year for refu-
gees. She had to do a proposal letter to the management and then liaised with
the High Commission for Refugees in Port Moresby to get to East Awin (in-
terview with the author, Matbob, 31 March 2006). The former editor of The
Times, Franz-Albert Joku was also concerned about this:

... [TThe media tends to focus more on the plight of people who are in
similar situations elsewhere yet right on our backyard or doorstep or
even in our own country in the case of the many thousands who have
been allowed to enter, there is very little discussion going on to the
extent that some of us are beginning to question about the refugees
being held in quarantine camps such as East Awin for example. We are
talking about these camp being opened up many years ago maybe 15
years ago. (Interview with the author, Matbob, 31 March 2006)

Yet there is regular information about the refugee situation in PNG available
on the UNHCR website that journalists can access. There are stories on the
constant tensions between the refugees and Papua New Guinean landowners
or PNG government authorities that rarely get in the media. The refugees are
often in a vulnerable position and are often mistreated by locals from nearby
villages or those authorised to care for them. Matbob, one of the authors and
a journalist with The Times from 1985-89, recalls that while covering West
Papuan refugee stories he had to report about complaints from authorities in
Vanimo town about a sex trade between Black Water refugee women and
public servants in Vanimo.

Recently though, a number of West Papuans have started seeking asylum
in Australia rather than in PNG. They seem to attract more regional and inter-

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006 99

*



NI T[] » [N T

ECO-JOURNALISM AND SECURITY

national media attention, which helps publicise their cause as a West Papuan
activist stated recently in the media (Rheeney, 2006). As for PNG, a country
that has been vigorously covering West Papua for many years, there is little
coverage of recent happenings. Whatever is obtained is presented in briefs as
regional or international stories and not as a local story happening in the
neighbourhood. A recent report by Australian media of plans to divert some
asylum seekers back to PNG received no attention in the PNG media.

The PNG media in their coverage of West Papua have tended to follow
the conventional patterns of news coverage that is defined by the western
journalism principles of ‘what is news’. The pattern sees a rise in coverage
when there are activities deemed newsworthy and a decrease when there are
no ‘newsworthy’ activities.

While this tends to be the general pattern of coverage there have also
been other factors that have contributed to putting West Papua on the PNG
media agenda. For instance, post-war publicity on the decolonisation process
in the Pacific region included West Papua among the emerging nations. Then
there was the new breed of educated Papua New Guinean nationalists during
the years of independence who were directly responsible for promoting the
West Papua cause. These included people in the media like Anna Solomon,
former editor of Wantok Niuspepa and general manager of Word Publishing
company; Neville Togarewa, former senior reporter with The Times of PNG;
Franz-Albert Joku, former editor of The Times, and others.

The foreign media also helped by establishing their own correspondents
in PNG. The Australian media had a significant presence from the Sydney
Morning Herald, Melbourne Age, ABC and AAP (Joku, interview with
Matbob, 31 April 2006). The presence of these media correspondents among
the local journalists meant there was healthy competition for stories, and West
Papua was well covered in PNG and in the region. At the outset, the world’s
interest in stories such as West Papua stemmed from issues of stability of the
region and conflicts among the new emerging independent states and how
these were seen in light of the Cold War conflict in Europe.

Some journalists from the PNG media also had a personal interest in the
issue. These journalists were of West Papuan origin. They had a personal
motive of keeping West Papua in the media both locally and internationally.
These journalists were also invaluable to both the local and international media
because they had direct contacts in West Papua who kept them informed

100 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006

*



NI ] » [N T

ECO-JOURNALISM AND SECURITY

despite attempts by Indonesia to suppress information. They also helped to
create an interest among their Papua New Guinean counterparts who were
mostly sympathetic with their Melanesian neighbours and ensured that their
cause was well covered. It was the PNG journalists (and some foreign ones)
who actually crossed over a number of times into West Papua to visit OPM
camps and write stories about the conditions and struggles along the border.

Changes in the PNG media

However, from the early 1990s onwards the presence of foreign correspond-
ents in PNG began to fade as their offices began to close. Conflicts erupting
in other parts of the world also meant that media organisations began concen-
trating scarce resources away from the Pacific region.

In Papua New Guinea the vibrant free press has faced a number of chal-
lenges, including two attempts by the government to control the media with
the Ramoi media bill in 1987 and the Chan’s Constitutional Review
Commission in 1996. These were largely unsuccessful because of public op-
position (Dorney, 1999). The independent press’s heavy reliance on govern-
ment advertising was seen to undermine editorial independence in newsrooms
(Solomon, 1995). Politicians have continued to blame the media for being
responsible for PNG’s poor image overseas and the government has remained
reluctant to issue visas to foreign journalists and to cover stories in PNG.

There have also been changes within PNG affecting the local media with
the demise of premier weekly newspaper, The Times of Papua New Guinea,
and the daily Niugini Nius while the national broadcaster NBC, funded by the
government, was virtually crippled by funding cuts. The Times of Papua New
Guinea and its sister paper Wantok had provided regular and in-depth cover-
age of West Papua and general stories to do with justice, law and order, envi-
ronment issues, etc. There has also been a shift in the focus of the media,
especially the radio stations, with the opening up of commercial radio
stations that included FM 100 and the PNG FM stations. These stations place
more emphasis on entertainment rather then news and information.

Many of the key journalists (named above) who were responsible for the
coverage of West Papua in the early years also moved on to other occupa-
tions. They were replaced by young journalism graduates who did not have
the same background knowledge and experience on the West Papuan issue.
The contacts that the journalists had when covering West Papua seem to have

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006 101

*



NI T[] » [N T

ECO-JOURNALISM AND SECURITY

faded. One such contact in Madang remarked that the prolonged struggle
may have been a reason why the interest of the PNG media has waned
(Werror, interview with the authors, 9 May 2006).

Indonesian PR machine

The Indonesian government representatives in Papua New Guinea have also
been successful in recent years in improving their image in association with
the coverage of West Papua in the PNG media. In the 1970s and 1980s, the
Indonesian embassy in Port Moresby was having great difficulty handling the
negative image of Indonesia in the PNG media. In fact, the standard reaction
was to make no comment when journalists sought information concerning
West Papua.

Anna Solomon, former editor of Wantok, recalls that the policy of her
newspaper then was ‘to always verify the news that we got with the
Indonesian embassy here in Port Moresby. Most of the time we did not get
any response at all’ (interview with Matbob, 21 March 2006). However, this
changed in the 1990s with Indonesian officials taking the initiative to invite
journalists to the embassy for functions and also to organise trips for them to
visit West Papua and other parts of Indonesia.

The governments of PNG and Indonesia have also formalised bilateral
agreements, which have benefited a number of Papua New Guinean organi-
sations, including the journalists. More positive stories about Indonesia have
been appearing in the media from time to time. For instance, The National
recently reported that PNG teachers from the Sepik region, bordering West
Papua to the north, were learning Bahasa Indonesia in Bali with the aim of
preparing PNG students to take further studies in Indonesia (Solomon, 2006).

Conclusion

The study concludes that there has been a dramatic decline in the Papua New
Guinea press coverage of West Papua over the past 20 years. This has been
mainly due to regional geopolitics and the general decline in professional
journalism standards in the PNG press.

More specifically, the coverage of Papuan refugees in PNG has declined
to minimum and superficial level; direct sourcing of information has also
declined as the PNG Press seems to rely heavily on international news agen-
cies when covering the West Papua situation on both sides of the border. West

102 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006

*



NI ] » [N T

ECO-JOURNALISM AND SECURITY

Papua voices have been reduced as the PNG press relies more heavily on
official sources; this is seen as a general trend in the PNG media. In regards to
geopolitical influence, PNG press cover of Papua depends on Australian me-
dia coverage and on stories that affect mostly Australia (concerning the Indo-
nesia/West Papua issue). There was not enough evidence to show that PNG
press coverage of West Papua has been influenced by PNG’s relationship
with Indonesia. However the growing importance that PNG puts in its rela-
tionship with Indonesia could well be influencing public perceptions.

As the West Papuan conflict remains unresolved, keeping it out of regu-
lar media reporting can only contribute to the deterioration of the situation as
the frustration of West Papuans increases. With a conflict like this on its door-
step, PNG cannot keep turning a blind eye, especially because it hosts so
many West Papuans. Increasing in-depth reporting on this issue can help PNG
citizens to better understand that West Papua is part of a complex relationship
between Indonesia, Australian and Papuan New Guinea.

References

AsiaMedia (2004). Papua: journalist Mark Worth’s sudden death shocks. (Accessed
26 April 2006): www.asiamedia.ucla.edu/print.asp?parentid=6642

Budiardjo, C. & Lien Soei Liong (1983). West Papua: the obliteration of a people.
London: Tapol.

Dorney, S. (1998). Outwitting repression of the media in PNG. Pacific Journalism
Review, 5(1): pp. 99-106.

Evans, F. (2004, July 7). West Papua: a struggle for human rights, Green Left Weekly.
(Accessed 26 April 2006): www.greenleft.org.au/back/2004/588/588p17.htm
FPcN (Friends of People Close to Nature) (2005). RFK West Papua Report — October

2005. (Accessed 6 February 2006): http://fpcn-global.org/

IFJ (International Federation of Journalists) (2006, February 17). IFJ says foreign
media ban in West Papua continues to obstruct press freedom. (Accessed 26 April
2006): www.ifj.org/default.asp?index=3720&language=EN

Kirsch, S. (2002). Rumour and other narratives of political violence in West Papua.
Critique of Anthropology, 22(1): pp. 53-79.

Martinikus, J. (2002). Paradise betrayed : West Papua’s struggle for independence.
Quarterly Essay, 7:1-83.

Martinikus, J. (2006, April 13). Indonesia clamps down on reporting of West Papua.
The Age. (Accessed 26 April 2006): www.theage.com.au/text/articles/2006/04/12/
1144521396954.html

New Internationlist (2005). The unreported year 2005 / East Asia & Pacific, pp 4-5.

New Internationalist (2002). West Papua — April 2002 Theme, pp 9-28.

Osborne R. (1985). Indonesia's secret war: the guerrilla struggle in Irian Jaya. Syd-
ney: Allen and Unwin.

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006 103

*



NI T[] » [N T

ECO-JOURNALISM AND SECURITY

Pacific Media Watch (2006, March 17). Papua protests: eyewitness: ‘They feel op-
pressed’.

Pacific Media Watch (2006, April 11). Papua: OPM looks to change Pacific attitude
to independence.

Pacific Media Watch (2006, May 5). Journalists charged, media independence at risk
in Papua.

PCRC (Pacific Concerns Resource Center (2001). PCRC briefing paper on West Papua
2001.

Post-Courier (1984, February). Future of Irian Jaya refugees in doubt, p. 2.

Post-Courier (1984, September 27). 51 starve to death, p. 1.

Post-Courier (1984, March 9). They’re refugees, not criminals: lawyer, p. 3.

Rheeney, A. (2006a, March 29). Rethink Papua policy. Post-Courier, p. 6.

Rheeney, A. (2006b, April 13). Papuans favour Aust. Post-Courier, p 8.

Robert F. Kennedy Memorial Centre for Human Rights (2006). The West Papua Re-
port, March 2006.

Rooney, R, Papoutsaki, P, and Pamba, K. (2004). A country failed by its media: a case
study from Papua New Guinea. Paper presented at the 13th AMIC Annual Confer-
ence, Impact of New & Old Media on Development in Asia, 1-3 July, Bangkok,
Thailand.

Rumakiek, R. (2004). The dynamics of conflict in West Papua: prospects for the fu-
ture. Summary of a discussion paper presented at the conference on conflict and
conflict resolution in Asia and the Pacific, USP/ANU, Suva, 25-27 October.

Sharp, T. (2006). West Papua: the ‘other’ Timor. (Accessed 26 April 2006):
www.irja.org/politics/tim.htm

Solomon, A. (1995). Hidden obstacles to the real story. In D. Robie (Ed)., Nius bilong
Pasifik: mass media in the Pacific. Port Moresby: UPNG Press.

Solomon, S. (2006, March 17). Pioneers in a language school. The National, Week-
ender supplement, p. 16.

The Embassy of the Republic of Indonesia Port Moresby (2001). Facts on Indone-
sia’s Sovereignty over Irian Jaya: questions and answers, June.

Togarewa, N. (1984, September 27). Holiday Camps? The Times of Papua New Guinea,
pp- 20 — 21.

UNHCR (2006). Country Operations Plan, Overview, Country: Papua New Guinea,
Planning Year 2006.

Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/West Papua, (Accessed 26 April 2006).

Interviews

Ana Solomon, former editor of Wantok and general manager of Word Publishing,
interview with Patrick Matbob, Port Moresby, 21 April 2006.

Franz-Albert Joku, former editor of The Times of Papua New Guinea, interview with
Patrick Matbob, Port Moresby, 31 April 2006.

Harlene Joku, former journalist of The Times, interview with Patrick Matbob, Port
Moresby, 31 March 2006

104 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006

*

*



NI ] » [N T

ECO-JOURNALISM AND SECURITY

Moses Werror, OPMRC chairman, interview with the authors, 9 May 2006.
Daniel Menufandu, OPMRC members, interview with the authors, 9 May 2006.
Peter Hamadi, OPMRC members, and interview with the authors, 9 May 2006.
Reuben Hamadi, OPMRC members, interview with the authors, 9 May 2006

Patrick Matbob is a lecturer in journalism at Divine Word University, Madang,
PNG.. He was a previously a journalist with the Tok Pisin language Wantok
Niuspepa and later worked with The Times of PNG and the Post-Courier
newspapers.

Dr Evangelia Papoutsaki is former head of the Communication Arts Depart-
ment at Divine Word University. She has been on the editorial team of the
refereed journal Contemporary PNG Studies and is co-editor of Media, In-
formation and Development in Papua New Guinea (DWU Press, Madang,
2006). She has now joined the School of Communication, Unitec, in Auck-
land as a senior lecturer.

pmatbob@dwu.ac.pg
papoutsaki@yahoo.co.uk

AUSTRALIAN
CENTRE FOR
INDEPENDENT
JOURNALISM

‘PUBLIC RIGHT TO KNOW’ SPECIAL EDITIONS

The Australian Centre for Independent Journalism (ACWJ) is a Journalism Research
Centre attached to the University of Technology, Sydney. The ACIJ is fully committed to the
principle that democratic societies require independent, critical and investigative journalism
of the highest standard. Each year the ACIJ hosts the Public Right To Know conference.
It brings journalists, academics and students together to discuss media issues and the
public right to know. Papers from the 2002 and 2003 conferences have been published
in the UTS Law Journal and Pacific Journalism Review respectively. The 2004 pa-
pers were published in Australian Journalism Review.

Copies are available through the ACIJ.

Please email acij@uts.edu.au or visit the website at www.acij.uts.edu.au
University of Technology, 755 Harris Street, Ultimo NSW.

PO Box 123, Broadway NSW 2007, Sydney, Australia

Ph: +61 2 9514 2488 Fax: +61 2 9281 2976 email: acij@uts.edu.au

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006 105

*



