question that Turner and this reviewer
would agree is vital to the effective
functioning of democracy, needs to
be set within the emerging context of
the digital future. When there are
myriads of channels to choose from,
when linear television has given way
to video on demand, and when the
younger generation of digital natives
are trawling the internet or relying on
comedy or satirical shows for their
knowledge of the world, how can the
journalistic mission continue to be
fulfilled? There are no easy answers
to this question, but Turner’s book
provides an exceptionally useful
analysis to fuel the debate, a debate
that must be had, with as wide a range
of participants as possible.

It would seem appropriate that
the final word on this topic be given
to one of the true giants of current
affairs reporting, Ed Murrow, as cel-
ebrated in the recent film Good Night,
Good Luck. His reflection on televi-
sion in 1958 remains utterly apposite
today:

The instrument can teach, it can illu-
minate; yes and it can even inspire,
but it can do so only to the extent that
humans are determined to use it to
those ends. Otherwise it is merely
wires and lights in a box.

PHILIP CASS is assistant dean of
the College of Communication and
Media Sciences at Zayed University
in Abu Dhabi.

Not the perfect
solution, but at
least some hope

Al-Jazeera: How Arab TV News Chal-
lenged the World, by Hugh Miles. Lon-
don: Abacus, 2005, 438pp. ISBN
0349118078

The Al Jazeera Phenomenon, by
Mohamed Zayani (ed). London: Pluto
Press, 2005, 222pp. ISBN 0745323332.

T THE beginning of this century,
the Israeli author David
Grossman wrote:

In the impossible relationships that
exist in the Middle East each com-
peting ideology has for years ap-
peared to suffer from almost com-
plete blindness to reality’s complex-
ity. Each is certain that the other is
not telling the truth (Grossman, 2001).

One of the hopes attached to Al
Jazeera is that it will introduce a level
of objective, rational debate to Mid-

176 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (1) 2006



dle East politics and help the differ-
ent sides see more clearly what needs
to be done.

Unfortunately, as Hugh Miles
discovered, this aim has not been en-
tirely achieved. Interviewing a Jorda-
nian family near the end of his de-
tailed account of the rise of the Qatar-
based channel, he soon discovered
that just below the surface lie all sorts
of fantastic assumptions about how
the world works.

Many of these are familiar
enough to those of us living in this
part of the world: That Al Jazeera is
a plot by the Zionists, that it is funded
by the CIA or M16. These are harm-

less enough delusions; they pale be-

side the fervent conviction of many
that Princess Diana was assassinated
because she was carrying Dodi Al
Fayed’s son who might one day sit
on the throne as a Muslim king of
Britain, or that Mossad ordered 5000
Jews not to go to work in the Twin
Towers on September 11; or even, as
one bright-eyed taxi driver told me
recently, that the CIA tells Saudi Ara-
bia to pay Osama bin Laden to kill
Shi’ites in Iraq.

If Al Jazeera has not entirely laid
to rest the more lunatic theories that
bubble up around the sheesha bowl,
it has at least introduced a much
needed corrective to the hagiographic
mush that fills the local news in many

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (1) 2006 177



Middle Eastern countries. It broad-
casts criticism, discussion, divided
opinion, news and viewpoints that
have never been seen before. It has
also caused outrage by inviting Israeli
spokesmen to appear on screen. Many
Arabs have been angered by what
they see as a deliberate attempt to sow
dissent within the ummah, the pan-
Islamic community, by openly criti-
cising incompetent or corrupt prac-
tices.

Certainly, any number of Middle
Eastern governments hate Al Jazeera.
It has had its offices closed and staff
restricted in a number of countries,
including, as Miles points out, newly
‘liberated’ Iraq and most recently in
Iran (All activities, 2005).

Miles does well in describing the
early days of Al Jazeera. The chan-
nel was born after the BBC naively
agreed to provide an Arabic television
channel for the Saudi-owned Orbit
satellite network. It is astonishing that
the BBC could have been so foolish
as to think it would be allowed to
maintain its own standards of integ-
rity and fairness by the Saudis. Inevi-
tably, the Saudis pulled the plug and
many highly skilled, BBC-trained,
journalists lost their jobs.

At this point the Emir of Qatar,
Sheikh Hamad bin Khalifa Al Thani,
entered the fray and invited many of
the former BBC staffers to join a new

venture he was setting up called Al
Jazeera. The channel struggled along
in its early days, but gradually ex-
panded its broadcasting hours. How-
ever, it was hampered by being trans-
mitted on an obscure wavelength on
the Saudi-owned Orbit platform and
might have stayed there until a por-
nographic film accidentally appeared
on Canal France Internationale’s
Middle East service. Incensed, the
Saudis threw the French off the air
and allocated their much stronger sig-
nal to Al Jazeera.

However, if Al Jazeera survived
its infancy, it has continued to strug-
gle financially. Miles blames the Sau-
dis for much of Al Jazeera’s troubles
with advertising, suggesting that ad-
vertisers have been pressured to drop
the channel in order to keep doing
business with Riyad.

The two main thrusts of the book
are Al Jazeera’s effect on the satellite
news industry and its relationship
with the American administration.
While its model is the BBC World
Service, Al Jazeera’s impact in the
Arab world has been more akin to that
of CNN. It has spawned a number of
imitators, most notably the Dubai-
based (and Saudi-backed) Al Arabiya.
Abu Dhabi television now competes
in the same market and during the
invasion of Iraq in 2002 many of the
pictures seen on Western television

178 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (1) 2006



screens came from its crews.

Even the American administra-
tion has been forced to react to the
growth of Arabic news channels by
launching its own satellite channel,
Al Hurra. The channel is promoted
as being dedicated to American stand-
ards of journalism to an audience that
largely seems to regard it as a tool of
US imperialism (Arabic channel,
2004).

Al Jazeera’s relationship with the
American administration has not been
easy. While some Arab viewers see
Al Jazeera as a tool of the Israelis and
Americans, the Bush administration
has vilified the station as a mouth-
piece for Osama bin Laden and the
Al Qaeda terrorists. Al Jazeera offices
in Kabul and Baghdad were destroyed
by US forces and one of its journal-
ists killed. Its website,
www.aljazeera.net, was shut down
by hackers and it has faced tremen-
dous problems finding office space
in America. Al Jazeera has, it seems,
reached that fabled point where it
knows its journalism is objective be-
cause people on both sides hate it.

And yet there is a note of caution
here: Despite all the praise given to
Al Jazeera for allowing open discus-
sion, allowing a range of views to be
heard and airing previously unheard
of criticism of Arab regimes, might it
be that after a while people will be-

come so used to this new freedom that
they will be happy to just talk and
vent their anger on air and not actu-
ally do anything about their situation?
A question must arise as to whether
channels like Al Jazeera are tolerated
because, like the Hundred Flowers
Campaign or the Democracy Wall
Movement in China, they can act as
a state-sanctioned safety valve for a
disgruntled populace.

Recently, Al Jazeera announced
that its long awaited English language
channel will be on air some time next
year. If this actually happens, it will
be an extremely important develop-
ment. It will make the channel more
accessible to non-Arabic speakers
and create a potentially huge new
audience outside the Middle East. It
will also create a new market within
the Middle East, where the official
English language news services are
as uninformative as their Arabic
counterparts and much rarer.

Miles’ book is not the first book
on Al Jazeera; indeed Amazon lists
at least half a dozen volumes on the
topic. Miles’ work is aimed at a wide,
general audience and is likely to be
more easily available than most. It
bears all the hallmarks of somebody
who knows the Middle East inti-
mately, speaks Arabic and who is pre-
pared to travel widely and talk with
as many people as possible to form

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (1) 2006 179



an overall picture of the topic.

Having said that, his book has its
faults. It has occasional longeurs,
which a more conscientious editor
would have removed. More seriously,
although bearing a 2005 publication
date, it fails to mention the death of
Yasser Arafat or the capture of
Saddam Hussein. More annoyingly,
there are no footnotes and no bibli-
ography, which makes it difficult to
evaluate his sources. It is to be hoped
that these serious problems will be
rectified in the next edition.

Mohamed Zayani’s collection of
essays on the origins and significance
of Al Jazeera complements Miles’
book by adding a range of views by
mostly Arab, but also French and
American academics.

The question of the channel’s sig-
nificance is at the heart of Zayani’s
collection, with some writers arguing
that it signals a major change in the
Arabic media and others saying that
too much should not be expected of
it. Zayani himself argues in the intro-
duction that we should be sceptical
of claims that the new channel and
its imitators will cause a major trans-
formation.

Real change cannot be expected
solely or mainly from the
media...Democracy cannot emanate
just from the media; the political sys-
tems and institutions themselves have

to change, evolve and adapt. Short
of that, our faith in the new Arab
media is misplaced (Zayani, 2005,
p- 35).

Not all his writers agree with him.
Faisal Al Kasim, host of the station’s
most controversial programme, A/
Ittijah Al Muaakis (The Opposite Di-
rection) argues that at the very least
it has helped construct a new public
sphere, claiming that

satellite talk shows have brought the
Arab masses together and given them
a pan-Arab identity...one might ar-
gue that popular talk shows on Al
Jazeera have succeeded where Gamal
Abdel Naser failed (Zayani, p. 103).

Whether the changes emanating from
Al Jazeera are on a macro or micro
level will not be clear for some years
and will be endlessly debated in the
meantime. However, it is probably
true to say that the station has already
created a public sphere quite differ-
ent from the one at which most gov-
ernment-controlled stations are
aimed.

Al Kasim’s programme is the
subject of another chapter by
Muhammad Ayish from the Univer-
sity of Sharjah. Ayish is critical of the
programme, describing it as an arena
in which Al Kasim provokes his
guests into fighting, rather than de-
bating and carefully creating and

180 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (1) 2006



maintaining tension to sustain an at-
mosphere of hostility.

Naomi Sakr, of Westminster Uni-
versity, examines Al Jazeera’s wom-
en’s programmes in a thoughtful
chapter that draws parallels with
broader issues of gender equality and
development in the developing world.
Using the concept of the
counterpublic, she argues that Al
Jazeera’s female viewers are afforded
an alternative space on television by
programmes such as Lil Nissa Faqat
(For Women Only) precisely because
they provide a forum for discussion
where women can feel they are being
addressed on their own terms.

How this view will sit with those
who argue that the place of women
can be advanced only when they are
treated equally with (or as if they
were equal with) men, is open to
question. It has echoes of the West-
ern feminist/separatist movement of
the 1970s, but also, of course, of the
whole question of the separation of
women into their own public and pri-
vate/public sphere in many Arab
countries.

Olivier Da Lage and
Mohammaed El Oifi provide closely
argued accounts of Al Jazeera’s role
in the political sphere. They look at
its role in relation to Qatar’s foreign
policy in the Gulf, especially in re-
gards to Saudi Arabia and the wider
implications of Qatar’s relationship

with the United States.

R.S. Zarhana’s examination of Al
Jazeera’s relationship with the US
administration in the aftermath of the
September 11 attacks is invaluable for
anybody wanting to understand the
misunderstandings surrounding the
channel and its vilification by many
quarters in the west. Zarhana uses
Condon and Yousef’s analogy of a
dance between two partners from dif-
ferent cultures who distrust each other
because of a total failure to under-
stand body language or cultural ref-
erence points.

While Zarhana refers to specific
interviews to bolster her argument,
she indicates that a wider analogy
exists. If her chapter is a classic analy-
sis of inter-cultural communication
gone wrong, then it is also sympto-
matic of a wider malaise; of good in-
tentions undermined by too much
certainty that one side will easily un-
derstand the other. On a broader
scale, the failure of many Western
governments to understand the par-
allel, but sometimes conflicting de-
mands of the ummah (pan-Islamic
nation) and the individual Arab na-
tion-state, is probably the biggest
tragedy of the dance between Al
Jazeera, the Arabic world and the
West.

In a way, this echoes Grossman’s
comments. Despite the best inten-
tions, there is still misunderstanding

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (1) 2006 181



and often wilful blindness. Al Jazeera
is not the perfect solution, but at least
it offers the hope that it will keep peo-
ple talking to each other. In the cur-
rent situation, that may be all we can
ask for.

References

Grossman, D. (2001, December 19). We
have garrotted our own necks with a
chain of violence. The Guardian.

All activities of Al Jazeera TV suspended
in Iran. (2005, April 18). Islamic Re-
public News Agency.

Va.-based, US-financed Arabic channel
finds its voice. (2004, October 15).
The Washington Post.

PROFESSOR ALAN KNIGHT is a
board member of the Asian Media

Information and Communication
Centre (AMIC) .

Hong Kong still
a sanctuary for

dissident media
1deas and sparks

The Chinese Journalist: Mediating infor-
mation in the world’s most populous
country, by Hugo de Burgh. London and
New York: Routledge-Curzon, 2003,
248pp, ISBN 0 415 30573 X

HINA IS a fertile place for jour-

nalists’ stories. We frequently
read that China has changed and is
continuing to do so for the better. But
the magnitude and nature of changes
in China may be hard to comprehend
for journalists who observe them
from the relatively stable freedoms of
Western democracies.

One might consider the impact of
political change on the single life of
a 20th century Chinese intellectual.
A friend of mine’s Chinese grand-
mother decided to see out her days in
Hong Kong. The old lady had been

182 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (1) 2006



