
PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 153

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

9. Ross Stevens and Uni Tavur:  A
Kiwi publishing legacy
among wantoks

DAVID ROBIE
Auckland University of Technology

ABSTRACT

A pilot training project for Papua New Guinean journalists in New
Zealand in 1974 ended as a failure. This led to a five-year New Zealand
Government aid scheme to establish the South Pacific’s first journalism
school at the national University of Papua New Guinea in 1975. New
Zealand journalist and broadcaster Ross Stevens was the founding
lecturer and his legacy included Uni Tavur, the region’s first independ-
ent newspaper produced by student journalists under an innovative
ownership and editing model. The UPNG programme educated a
generation of journalists in Papua New Guinea and today PNG journal-
ists have the highest level of tertiary education and training in the
Pacific. The experiment also had a profound impact on the traditions of
free speech and journalism training for the rest of the Pacific region.
This article examines the contribution made by the late Stevens and how
the country’s political pressures have impacted on his legacy.

Introduction

WHEN A pilot training project for Papua New Guinean journalists in
New Zealand ended as a failure, or even ‘disaster’,  (Henshall,
1997: 97; King, interview with author, 2001) on the eve of PNG

independence, the NZ Government responded to its local advisers and came
up with an alternative plan. According to the late British journalism educator

1



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

154 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

Peter Henshall, an experiment of sending 12 PNG journalists to New Zea-
land’s Wellington Polytechnic in 1974 had the odds stacked against it anyway:

It proved too difficult for the students to make the necessary adjustments
to the very difficult culture and climate, and at the same time cope with
the demands of a course designed for people for whom English is not
their first language (Henshall).

Following this disappointment, a decision was made to send a journalism
trainer to Papua New Guinea, ‘so that students could learn in the environment
in which they would eventually make their living’ (Ingram, 1986: 3). Journal-
ism education and training was introduced at the University of Papua New
Guinea at the beginning of 1975, when the New Zealand Government agreed
to fund a one-year Diploma in Journalism course for an initial two-year period.
New Zealand also provided the founding lecturer, journalist Ross Stevens,2

who later became one of Television New Zealand’s leading current affairs
reporters.

At the time, many journalists in Papua New Guinea were still expatriates.
Training was a haphazard affair, with the handful of local reporters being
trained in-house by the two principal employers of the period — the Office of
Information and the National Broadcasting Commission (NBC). Approaching
independence and the rapid expansion worldwide of the communications
sector meant that PNG ‘faced a serious shortfall in media personnel, in both
quantity and quality’ (Ingram). However, once established, the UPNG pro-
gramme educated a generation of journalists in Papua New Guinea and today
PNG journalists have the highest level of tertiary education and training in the
Pacific. The experiment also had a profound impact on the traditions of free
speech and journalism training for the rest of the region. This article examines
the contribution made by the late Stevens, how the programme grew after he
returned to New Zealand, and how the country’s political pressures have
impacted on his legacy. It is drawn, in part, from a section of the author’s
doctoral thesis  (Robie, 2003).

The context
Papua New Guinea is the eastern half of New Guinea Island, a bridge between
the South Pacific and Asia. Its territory is 461,691 square kilometres and the
country has a population of just over five million –  more than the combined



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 155

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

populations of all other member nations of the regional political grouping, the
Pacific Islands Forum (PIF). The country gained independence from Australia
in 1975. It has:

� Two national daily newspapers (Post-Courier and The National);
�  One national weekly newspaper (Wantok Niuspepa – a second weekly,

The Independent closed in June 2003 after 23 years of publication. Word
Publishing owned both);

�  Four provincial newspapers, including the Eastern Star, Islands Post,
Highlands Post and Mamose Post  –  the last three all provincial editions of the
Post-Courier);

�  One national television station – EMTV – broadcasting via satellite to
the rest of the nation (and 12 other stations from the Asia-Pacific region
received through satellite-cable);

�  A national public radio network – the National Broadcasting Corpora-
tion – which includes a shortwave service and a network of 19 provincial
stations; and

�  Two FM private radio systems.
The major print media in the South Pacific in the four key mass commu-

nication countries or territories in the region — Fiji, French Polynesia, New
Caledonia and Papua New Guinea — have been ‘largely dominated by foreign
ownership’ (Robie, 1995: 32). Global media magnate Rupert Murdoch has
been the best-known player (owning the PNG Post-Courier through a News
Corporation subsidiary, South Pacific Post Pty Ltd), but the Malaysian timber
company Rimbunan Hijau owns the rival daily, The National. Australia’s
Channel Nine owns EM TV. NauFM (PNG FM Pty Ltd) is owned and managed
by the Suva-based Communications Fiji Ltd group. In 1997, the radio broad-
caster launched a second vernacular station, the Tok Pisin language YumiFM.
In 2000, the NBC’s FM station, Radio Kalang, was taken over by the national
communications corporation, Telikom, to pay off outstanding debts.

Papua New Guinea has a Constitution that sets out the rights of its citizens
and non-citizens who are within the country’s boundaries. It was drawn up
before independence in 1975 as a result of research and reviews by the
Constitutional Planning Commission (CPC) and is thus often dubbed a ‘home
grown constitution’. Under Section 46 of the Papua New Guinea Constitution,
the right of ‘freedom of expression’ extends to everybody, whether citizen or
non-citizen. But this provision clearly states that the right can be limited by a



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

156 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

law imposing restrictions. (For example, Section 38 is a general provision
permitting restrictions over issues such as public safety or health.) According
to a National Court judge Justice Teresa Doherty (1996), this section had not
been arbitrarily breached by any Government, although there have been
numerous threats by politicians to impose legislative gags, including the ill-
fated Mass Media Tribunal Bill of 1987.

An independence gift

Ross Stevens was based at the University of
Papua New Guinea as this was regarded as the
only institution in the country capable of
supplying necessary academic and training
facilities to support the new journalism pro-
gramme. Another early lecturer was Dr
Michael King, the late NZ journalist and
historian. In an interview before his death,
King recalled that the idealism of the era
stirred remarkable commitment about the
potential for journalism to contribute to par-
ticipatory democracy, ‘and that’s really why
everyone was aiming as high as they were’
(2001).

Former Vice-Chancellor Joseph
Sukwianomb, who was a student leader at the
time, recalls the heady independence days as
a period when a weekly radio programme,
University on Air, and newspaper, Uni Tavur,
were launched, and ‘journalism really came
alive’ (Sukwianomb, interview with author, 2001).

Ross Stevens moved things, he organised  programmes and set things up
… Ross is  remembered now by many journalists working in media
organisations, including John Somare, Joshua Kalinoe [now politi-
cians], these were initial students who were also my friends. I remember
the years 1975, 1976, 1977 … these were very productive when
journalism really came alive. Every Friday we were huddled around the

Ross Stevens: c. 1975.

U
N

I T
A

V
U

R



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 157

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

radio [on NBC] to listen to a programme that was put together by the
students (ibid.).

Initially, the course ran for longer than the academic year, ‘spilling over into
the Lahara sessions at either side of Christmas’ (Ingram, 1986: 3). Student
journalists were given

basic training in the techniques of recognising, finding and writing news,
reinforced with short attachments with media organisations while most
of their fellow students were on holiday (ibid.).

The approach was regarded as having worked ‘reasonably well’, although
from the start there was recognition that this programme was not enough.
While successful students emerged after a year able to carry out the basic
functions needed of a journalist, they were still ‘immature and largely
unskilled in any of the more advanced areas of journalism’ (ibid.), such as
specialist and feature writing, subediting and radio news production. For some
time, the media industry lobbied to try to persuade the PNG Government and
the university that better training was worth supporting and paying for. The
New Zealand Government extended funding for the scheme by one year, until
1978, and then the PNG Government took over financial responsibility
through its budgetary grant to UPNG. In the first three years of the school’s
existence, some 44 journalists undertook the course, several of whom had been
in the profession for some time but who had had no formal media training.
Michael King taught 22 journalism students in the first Lahara session at the
start of 1976. He described them as ‘bright and energetic’ and wrote back to
his family:

I get up sixish in the mornings, coolest part of the day, to do the bulk of
my preparation and marking. Classes begin at 8 am. Everybody dresses
casually (shorts, T-shirts and jandals) which is a relief. The teaching day
runs through to 4 pm. We’re giving the group lectures on the principles
of journalism, followed by immediate relevant exercises which we sub,
correct, grade and get back to the class as quickly as possible. We also
get them to report any functions that turn out to be on around the
university or in town, and we invite people into the class for interviews
and press conferences. This week there was an assembly of the Pacific
Conference of Churches with over 100 delegates from all over the



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

158 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

region. We generated some good work on the back of this and I brought
Bishop Finau from Tonga into the class (King, 2001).

Sorariba Nash, a renowned short story author and current leader of the
journalism strand at UPNG, was among the original students. He recalls that
the school laid a foundation for journalism training, not only in Papua New
Guinea, but also throughout the South Pacific.

I am very proud of the school. In 1975, it was established by the New
Zealand Government as the pioneering journalism school in the Pacific.
Not only did the school bring together Papua New Guineans, but all sorts
of people from the rest of the region. I remember there was somebody
from Kiribati, the Solomon Islands, Samoa, many of our colleagues out
there now working in big positions in Government and the private sector
– they all benefited from this school. I see it as an independence gift. It
was the best gift because the school has survived all these years and
produced so many journalists (Sorariba, interview with author, 2001).

But the task was not easy. Stevens and his colleagues encountered ‘a surprising
amount of racism’ (King, 2001) among the old expats, mostly Australian,
including some journalists, and needed to work around that without provoking
them. They also needed to deal with prejudice against journalism education at
a university. At the time, New Zealand had only one journalism course based
at a university, the University of Canterbury postgraduate journalism pro-
gramme, and this was regarded with some scepticism in some media industry
circles (Newth, 1997). Even in Australia, university journalism education was
still in its relative infancy.

The whole idea of putting journalism into the context of university
education still ran counter to the perceptions of the New Zealand
journalism industry at that stage that you best learn about the job on the
job. And I would have thought probably among the network of existing
working journalists in Papua New Guinea at the time, too. But I’m not
really sure about that. I can remember we got a bit of scoffing from the
journos at the Post-Courier and the NBC, and these tended to be
expatriates, and almost all Australians, and they weren’t especially
complimentary about:
•  training journalists in a university context, and



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 159

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

•  about the idea of training indigenous journalists in a university context
(King, 2001).

Sorariba was among many journalists of the era who was grateful for the
pioneering efforts of Ross Stevens. To them, the whole concept of journalism
when they entered the school was new. ‘We didn’t know that you had to go to
Parliament and face parliamentarians,’ recalled Sorariba. ‘You had to go to
court. You even had to argue with taxi drivers’. Stevens, and his practical style
that involved a lot of off-campus work, doing interviews, left a lasting
impression.3

I think it was his character, the leadership that he demonstrated what a
journalist should do, that provided a model. It was quite new to us. We
come from a cultural background where we are shy, we don’t shout at
people, we don’t talk a lot. The way Ross Stevens took us around Port
Moresby during training, doing practical work, set the pace, gave us that
example as a journalist – and the courage.
Ross … was more or less our role model, for those of us who attended
the school – the first lot. We wanted to be like him. He played a very
important role and I am grateful for his presence (Sorariba, 2001).

Michael King shared the impressions of Sorariba and many others about the
vital role Stevens played in establishing the programme.

Ross Stevens had considerable charisma, as well as having considerable
integrity. He made a huge impact on everybody — the students in one
direction, but also all the people he had to deal with in officialdom, either
in the Office of Information, the NBC, or the university. He just had a
kind of naturally authoritative and diplomatic manner. I have got
absolutely no doubt that one of the reasons things moved with such
momentum was that he had absolutely the right set of qualities for doing
that job (King, 2001).

King regarded ‘Ross’s stature, commitment and expertise’ as an ‘enormous
factor in the whole thing working’ (King, 2001). He noted that by the time he
arrived in Port Moresby after a year that Stevens was already speaking Tok
Pisin, and some Motu.



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

160 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

The fact that he had made that effort too, was an indication of how
committed he was to the job. It actually gave him a facility to talk to
indigenous people across the cultures because of Tok Pisin being the
lingua franca, whereas anybody else in his position would have had to
reply to an interpreter (King, 2001).

There were also high and idealistic expectations on the media in this emerging
nation. ‘Founding father’ Sir Michael Somare, Papua New Guinea’s first and
current prime minister – and himself a former radio journalist, told a seminar
on the mass media and human development a month before independence that
the role of news organisations was vital in building the nation.

The mass media aims to reflect human development, but its role goes far
beyond that. All reporting through the media, however, impartial, is
selective. Because it is selective it influences our development, in
particular directions … Many Papua New Guineans have developed a
liking for fast cars and tailor-made cigarettes. It is the media of films and
advertising which has helped us to develop this liking (Somare, 1975: 4).

Drawing on his broadcasting background, Somare warned about the damage
that could be caused by media not offering a ‘correct balance’ for the nation.

It is my fear that radio advertising will destroy the balance that will allow
human development in Papua New Guinea to be that of future comfort
and happiness. I believe that advertising on radio, because it reaches into
so many homes, will increase the materialist cult in Papua New Guinea
and by its methods destroy many of our spiritual supports (Somare: 5).

Uni Tavur –  an independent newspaper tradition

The training publication Uni Tavur, which played an important role in the
formation of journalists over the next two decades, was founded during the
Stevens era. Tavur means ‘conch shell’ in the Tolai language of the Gazelle
Peninsula, East New Britain. The shell became the paper’s masthead logo.
Journalism student Robert Elowo, who died in a tragic car accident in 1976
while working for NBC’s Radio Kundiawa, designed the original version. Uni
is derived from the university (Waibauru, 1994). Uni Tavur was launched on
24 July 1975. The first newsroom was set up in ‘the dungeon’ –  as the students
dubbed the bunker style classroom near the Michael Somare Library. The first



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 161

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

edition carried news items, including so-
cial and sports events. It consisted of four
A4 size pages and had a circulation of 200
copies. Over the following years, Uni
Tavur faced many changes. Student re-
porters were assigned to rounds with a
brief to cover anything of news value for
their readers. Recalled Sukwianomb:

Uni Tavur came … to play a
significant role in the univer-
sity scene in terms of changing
ideas … generally about that
period from independence …
the campus was very vibrant,
very active. The students were
well aware of what was hap-
pening. This was the time of
student demonstrations and
strikes. They were all reported from student angles by student journalists
(Sukwianomb, 2001).

‘Whether it was life on campus, life on the borderline, the political scene or
anything of national interest, the students sweated to get the paper going,’
wrote first-year journalism student Jessie Waibauru in the 20th anniversary
issue (Waibauru, 1994:88). In a retrospective survey of Uni Tavur over the
years, she captured the essence of a lively publication and a snapshot of history.
Starting in 1975, reports focused on Sir Michael Somare leading the country
to independence on September 16, and the selection and swearing in of the first
PNG Governor-General, Sir John Guise.

Letters to the editor caused some laughs. According to one correspond-
ent in 1975: ‘I’ve followed the progress of Uni Tavur since its establish-
ment with a great deal of interest. However … my criticism is directed
at the use of phrases such as “other sources”, “one informant”, “un-
known sources”, “it is believed”, “a source close to Uni Tavur” etc …
Your anonymous source is like a man whose wife has run away from him.
And who then asks someone else to go and beat up his wife because he’s

Uni Tavur in 1975.



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

162 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

afraid she might bite. He’s a “rubbish man”, and you’ll find his opinions
or statements — even if they sound important — are worthless, and of
lesser news value too’ (Waibauru: 90).

In 1978, Uni Tavur reported about Papua New Guinea moving to support the
‘Kanak Liberation Movement’ fighting for independence for New Caledonia
from France. During the same year, an arts student said that marijuana should
be legalised in Papua New Guinea because it was ‘not as bad as beer’. In 1979,
a second-year student in social work said he had found a frog’s head in his plate
of food. When the mess manager was asked about it, he reportedly said it was
‘an oyster’. In 1981, Student Representative Council (SRC) president Gabriel
Ramoi criticised the lecturers’ manner of dressing, while a commerce student
alleged the Government had wasted millions of kina by recruiting overseas
specialists to improve accounting systems. Just six years later, Ramoi as a
young Communications Minister tried to introduce the notorious ‘Ramoi Bill’,
the draft Media Tribunal law that would have ushered in draconian curbs on
the news industry.

The following year the library display on smoking caused a smoky
nightmare for smokers. The headlines read: YOU CAN’T SCRUB THE
SMOKERS …TRY SOME, SMOKERS TAKE IT REGULARLY … HAPPY
BIRTHDAY SMOKERS and, to top it off, KISSING A SMOKER IS LIKE
KISSING AN OLD ASHTRAY. During the same year, in March 1982,
UPNG students paid tribute to the late Gabriel Gris, the first Papua New
Guinean Vice-Chancellor, who died suddenly.

In 1992, the newspaper flirted with ‘yellow journalism’, printing on canary-
coloured paper stock. At the time of its 20th ‘birthday’, in 1994, Uni Tavur was
reporting about the Bougainville conflict and corruption. According to
Waibauru:

Twenty years this week sees a different Uni Tavur with modern
equipment to facilitate the production. The newspaper has improved,
not only in size, but also the quality of the reports. There has been a
significant change because of desktop publishing. The content has also
changed dramatically. It now has advertisements (Waibauru: 91).



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 163

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

Ross Stevens was among the many
who sent messages of congratulations
to Uni Tavur to mark its ‘two decades
old’ special issue. His message ar-
rived late so it was published in the
edition of 19 August 1994. He ap-
pealed to the Papua New Guinean
news media to continue valuing a
good tertiary education for the ‘most
important profession of all. The one
that “keeps the bastards honest”’:

[Is] Uni Tavur 20 years
old? Is it that long since I
arrived in Port Moresby?
Long since I first felt that
hot blast of the Port
Moresby noon on my pale
Southland cheeks? Twenty
years since I met Olive Tau

carrying a typewriter on her Hanuabada head; Tabo Epita beside her
showing Kavieng air is just as good as carrying an Olympus portable?
Does anyone now –  in the age of Apple – remember what an Olympus
portable is? And is it really 20  years since I asked Geoff Heard, then
carrying the odd title of ‘cadet counsellor’ to the NBC newsroom,
whether he wanted me to teach news writing and news style in a
‘Melanesian Way’? (The answer incidentally was No!) (Stevens,
1994: 9).

Another message came from Vice-Chancellor Joseph Sukwianomb, who
described two decades of publishing Uni Tavur as a ‘remarkable feat’ for a
small newspaper.

When the first copy of the first edition of Uni Tavur ran off the press,
the pioneers of that historical epoch perhaps did not think that there
would be many more copies, and 20 years to live on … Survival of a
project such as Uni Tavur has also symbolised the growth of specialist
training for journalists in this country (Sukwianomb, 1994: 17).

Uni Tavur in 1992.



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

164 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

The following year, the real anni-
versary, saw Uni Tavur go tab-
loid, boost its circulation to 2000,
begin printing fortnightly editions
on newsprint with the Post-Cou-
rier, and introduce a liftout inves-
tigative reporting section called
‘Insight’. It was a model for stu-
dent media ownership and edito-
rial independence in the South
Pacific. The paper went on to win
the 1995 Ossie Award from Aus-
tralia’s Journalism Education As-
sociation (JEA) for the best regu-
lar publication in Australia, New
Zealand and the Pacific (Uni Tavur
takes out top award, Post-Cou-
rier, 1996). The judge, Max Suich,
editor-in-chief of Sydney’s The
Independent Monthly, said: ‘By
far the most impressive was the
University of PNG newspaper,

Uni Tavur in 1997.

which had a level of maturity in its writing, and a concern with national issues,
that made it stand head and shoulders above the others’ (ibid.). In 1997, the
newspaper’s student journalists covered the Sandline mercenary crisis.

In spite of a lack of facilities, the journalism programme peaked in 1993-
4 with more than 70 students and the highest ever number of degree graduates,
although attempts were made to reduce this to a more manageable number in
following years. Over the next five years, the UPNG journalism programme
succeeded in gaining funding that totalled more than K71,000 to upgrade
facilities, including an Apple Macintosh desktop publishing newsroom, the
establishment of a radio station, and the first newspaper website in the South
Pacific (established for Uni Tavur in a partnership with the University of
Technology, Sydney, in 1995). Donors included the New Zealand High
Commission, the Canada Fund, the Post-Courier, the Communication Assist-
ance Foundation (CAF) of the Netherlands. The Post-Courier introduced an



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 165

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

annual subsidy of K5000, initially for equipment such as computers, and later
a printing credit for Uni Tavur (Robie, 1997: 100). The daily newspaper also
offered similar assistance to Divine Word University’s Liklik Diwai in
Madang.

In February 1995, the first news tabloid edition of Uni Tavur with four-
colour news pictures on the front page rolled off the Post-Courier press. The
new-look Uni Tavur was launched by the South Pacific Post Pty Ltd’s
administrative manager, Luke Sela. In terms of accountability and guidelines,
Uni Tavur was at the time the only newspaper in the South Pacific to have an
‘editorial charter’, a mechanism used increasingly in many countries to
establish editorial quality. The paper also observed the Charter of Student
Press Rights in accordance with the spirit of the United Nations Convention
of Freedom of Information. The newspaper’s slogan was ‘A conch shell … the
voice of truth and independence’.

In June 1995, Uni Tavur won an award for the best community/student
newspaper in the PINA Pacific Media Awards in Port Moresby. The paper also
won the 1995 Ossie Award for best regular student publication (see Table 1).
The programme’s regional Pacific profile was enhanced. Courses were also
revamped and consolidated, including the establishment of two new specialist
advanced programmes, Certificate in Investigative Journalism and Certificate
in Public Relations. The first batch of about a dozen public relations graduates
joined mining companies and other corporate entities at the end of 1995.

After a period during 1995 when Deputy Vice-Chancellor Nick Kuman
acted as chief executive of the university, Sukwianomb, who had been a strong
supporter of journalism from the days when Stevens founded the programme,
was replaced by an expatriate Australian who had distaste for the media. Dr
Rodney Hills, a onetime Australian High Commissioner in Tonga and former
head of the AusAID Pacific training school in Sydney, became Vice-Chancel-
lor in early 1996. This development took place as UPNG headed towards major
restructuring and cutting of programmes and Hills believed journalism had no
place in a university.

In the second semester of 1997, Uni Tavur suspended publication when
funds were frozen and the restructuring plans for the university took greater
priority. In the final edition of the year, in October, students who had petitioned
Dr Hills over a shortage of lecturers and equipment went public with their
appeal. The UPNG University Council claimed the planned closures were part



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

166 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

of cost-cutting measures following severe budget cuts to UPNG in the 1999
year. But the action led to academic staff at UPNG criticising what they
described as a ‘rush decision to axe facilities’ (Nuia, 1997: 5-8). The PNG
Media Council also expressed alarm over the strategy adopted by the council
to cope with funding crises. Council president Luke Sela said in a statement
that the cutting of courses, whether for intending first-year students, or in
midstream, would

bleed future generations of the most valuable asset –  knowledge …The
closure of the journalism course is a direct attack on media freedom
(ibid.).

For Sorariba,1999 was a difficult year trying to keep Uni Tavur alive. From the
moment that the University Council decided on January 25 to ‘abolish
Journalism Studies at UPNG and transfer the students to Divine Word
University’, he thought the programme’s days were numbered. He recalled:

There was a silence when a lot of us involved in this cost-cutting exercise
were throwing back and forth arguments: Could you consider this [to be]
a restructure package? We’re cutting this? How about taking us back?
Leave us alone sort of thing (Sorariba, 2001).

Associate Professor Frank Morgan, chair of Communication and Media Arts
at the University of Newcastle, Australia, and then president of the Interna-

Table 1: Training publications in Papua New Guinea, 1975-2002.

University Publication Online Format; Printer; Donor
edition frequency print run

UPNG Uni Tavur1 Uni Tavur Tabloid, Post-Courier Communication
(Port 1975, Online, 1995 16-24 pp, (from 1995); Foundation
Moresby) (founded by (founded by 12 issues 2000 copies (Netherlands)

Ross Stevens David Robie a year

DWU Diwai, 1982, None Tabloiid Post-Courier Pacific Islands
(Madang) (founded by 12 pp (from 1998); News Assn

Fr Frank 4 issues 1000 copies (PINA)
Mihalic a year

1 Winner of the JEA Ossie Award for best publication, 1995.



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 167

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

tional Association for Media and Communication Research (IAMCR), joined
in the chorus of voices defending the programme with an article (1999)
published two weeks later in The National, saying:

AusAID’s recent report on Australian aid to Papua New Guinea calls for
the reduction of poverty through sustainable development. That objec-
tive is clear and readily agreed. The question, however, is how? And
virtually every conceivable answer argues for maintaining UPNG’s
world-renowned journalism programme, not scrapping it…

Morgan added:

UPNG may well, as The National observed [January 27], ‘simply be
following worldwide practice by choosing the easiest options’. It may
also be falling for the confidence trick of economic rationalism that cost-
reduction improves cost-benefit ratios by reducing them. Nothing,
however, is for nothing. Ultimately, zero cost leads to zero benefit and
zero divided by zero soars to infinity (Morgan, 1999).

The long wait continued all year, including protests by the campus students,
eventually leading to the resignation of Dr Hills in May and his departure for
Dubai. Finally, the University Council resolved early in 2000 to reverse the
earlier decision and the journalism programme was allowed to remain at
UPNG after all, ‘as long as it was restructured as part of the general cost-
cutting’ (Sorariba, 2001).

Conclusion

The University of Papua New Guinea played a crucial pioneering role in the
development of journalism education and training, not only for Papua New
Guineans, but also throughout the South Pacific region. For many years it was
the benchmark for tertiary journalism qualifications and analysis of media
industry standards. The initiative by the New Zealand Government to set up a
journalism school at UPNG in 1975, after a pilot training project for Papua
New Guinean journalists in Wellington ended in failure, was an innovative
move years ahead of its time. Much of the early success of the programme was
due to the inspiration and dedication of the founding lecturer provided by the
aid project. Ross Stevens had just the ‘kind of naturally authoritative and
diplomatic manner’ needed to make the school work (King, 2001).



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

168 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

Although the UPNG journalism programme lacked facilities and re-
sources, it was innovative and vigorous and established an international
reputation. Among its achievements were a high profile and award-winning
training newspaper, Uni Tavur. Indeed, this was an early model for a recent
trend in New Zealand for journalism schools to publish in-house training
newspapers, notably Auckland University of Technology with Te Waha Nui
and Waikato Institute of Technology in 2004. Uni Tavur became the first
student journalism publication in the Pacific to gain an international award. It
was relaunched as a tabloid printed by the Post-Courier in 1995. Success
appeared to come in cycles and this was directly related to periods when highly
committed staff joined the university. Such periods included Peter Henshall
and David Ingram’s tenure in the late 1980s and the author’s own contract at
UPNG along with Sorariba Nash in the mid-1990s (see Robie, 2003: 199-238).
By the end of 1997, when UPNG began restructuring its courses and the
Journalism Studies programme ceased to have its long-established autonomy,
some 174 journalists had graduated with journalism degrees or diplomas. This
contribution was then – and even today – by far the largest share of qualified
journalists produced by any institution for the South Pacific.

Notes
1  ‘Wantoks’ speak a common language – in Tok Pisin, literally ‘one talk’; the word is
also used more loosely to describe a ‘brotherhood’, clan or extended family. ‘Bigmen’,
usually chiefs or leaders, were often protected and encouraged by the Australian
colonial authorities and later became very powerful or wealthy. See Bernard Narokobi
(1983). The Melanesian Way. Port Moresby, Papua New Guinea: Institute of PNG
Studies; and Suva, Fiji Islands: Institute of Pacific Studies, University of the South
Pacific, pp 13-14.
2 Ross Stevens died from cancer, aged 50, in July 1997 at the peak of his career with
the TVNZ current affairs programme Assignment. Ironically, another leading journal-
ism educator UPNG, Peter Henshall, a key figure in the late 1980s, died shortly after
leaving Papua New Guinea. He collapsed on a British tennis court at the age of 42.
Michael King and his wife, Maria Jungowska, died in a tragic car accident in New
Zealand in March 2004.
3 Stevens later returned to Papua New Guinea in July 1985, a decade after establishing
the journalism school. He was commissioned by the NZ Coalition for Trade and
Development to complete a Pacific-wide survey of United Nations development
programme work in the region begun earlier that year (see Stevens, 1986).



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 169

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

References
Doherty, T. (1996). Basic Rights – The Courts and the Media. In Millett, John (ed.),

Freedom at the Crossroads: The Media and  the Constitution. Port Moresby:
Discussion Monograph No 66, Institute of National Affairs, August.

Henshall, P. (1997), The origins of journalism education in UPNG, Pacific Journalism
Review, 4 (1): 97-98. Originally published as part of a paper, Journalism Education
and Training at the University of Papua New Guinea. In Pacific Islands Communi-
cations Journal, (1988), 15 (2): 32-39.

Henshall, P., and D. Ingram.  (1992). The News Manual (three volumes). Port
Moresby: Poroman Press.

Henshall, P. (1989). A News Agency for Papua New Guinea. Published MA thesis. Port
Moresby: University of Papua New Guinea Press and UNESCO.

Ingram, D. (1986). Training for journalism. Paper presented at a Mass Media and
National development seminar organised by the Hans Seidel Foundation, Port
Moresby, April 7-8.

King, M. (2001). Audiotaped interview with the author. Opoutere, NZ, June 23.
Kuman, N. (1995). Memorandum to UPNG journalism lecturers, August 14.
Moore, C. (1995), Journalism as a foreign language. In David Robie (ed.), Nius Bilong

Pasifik: Mass Media in the Pacific (pp 63-72). Port Moresby: University of Papua
New Guinea Press.

Morgan, F. (1999, February 9). The need for journalism course. The National.
Narokobi, B. (1983). The Melanesian Way. Port Moresby, Papua New Guinea:

Institute of PNG Studies; and Suva, Fiji Islands: Institute of Pacific Studies,
University of the South Pacific.

Newth, K. (1997). Tertiary training: A history of university journalism courses in New
Zealand, New Zealand Journalism Review, Vol 5, (Spring), pp 45-53.

Robie, D. (2003). Journalism Education in the South Pacific, 1975-2003: Politics,
Policy and Practice. Unpublished PhD thesis. Suva: Department of History/Politics,
University of the South Pacific.

Robie, D. (1997). Electronic Student Newspaper: Uni Tavur and Pedagogy of
Experience. AsiaPacific MediaEducator, January-June, Issue 2, 121-125.

Robie, D. (ed.) (1995). Nius Bilong Pasifik: Mass Media in the Pacific. Port Moresby:
University of Papua New Guinea.

Seward, R. (1999). Radio Happy Isles: Media and Politics at Play in the Pacific.
Honolulu: University of Hawai’i Press.

Somare, M. (1975). Mass media and human development. Paper presented at the Mass
Media and Human Development in the South Pacific Context conference, Bomana,
Port Moresby, August.

Sorariba, N. (2001). Audiotaped interview with the author, Port Moresby, May 4.
Stevens, R. (1995, August 19). Tales of Olympus days to Apple. Uni Tavur.
Stevens, R. (1986). The United Nations Development Programme in Papua New

Guinea: Three Case Studies, Wellington: New Zealand Coalition for Trade and
Development (NZCTD) Pacific and Research Project.

Sukwianomb, J. (2001). Audiotaped interview with the author, Port Moresby, May 3.



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

170 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

Uni Tavur takes out top award. (1996, May 3). Post-Courier.
Waibauru, J. (1994, July  22). Frog’s heads, old ashtrays and politics.Uni Tavur, p 10-

11.

Dr David Robie was coordinator of the University of Papua New Guinea
journalism programme in the early 1990s. This article is a revised version of
a presentation drawn from part of a chapter in his doctoral thesis, Journalism
Education in the South Pacific, 1975-2003: Politics, Policy and Practice. The
presentation was delivered at the Journalism Education Association of New
Zealand  (Jeanz) conference at New Plymouth, 5-6 December 2003.
david.robie@aut.ac.nz

The Journalism  Education Association (JEA) Conference
2004 is in the Fiji Islands on December 3-8. Hosting the confer-
ence is the University of the South Pacific Journalism Programme
and the theme is “Media literacy in the Pacific and Asia”.

Details on these websites:

JEA:
www.jea.org.au

Pacific Journalism Online (USP):
www.usp.ac.fj/journ/


