
MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

 82  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

6. Media ownership in the Pacific:
Inherited colonial commercial
model but remarkably diverse

PHILIP CASS
Zayed University, Abu Dhabi

ABSTRACT
This article describes the historic conditions governing newspaper and
media ownership in the Pacific. It argues that historically there have
been three kinds of media in the Pacific: Mission or church-owned or
directed, governmen- owned or directed and commercial. The missions
and churches were responsible for the first newspapers aimed exclu-
sively at indigenous populations and in Papua New Guinea have
continued to play a key  role in the media. The commercial press could
only exist when there  was a sufficient population to support it and so
it tended to appear in those countries with the largest expatriate
populations first. The continued dominance of the commercial media
by Western companies in the largest islands has been largely due to the
cost of producing these commodities. Locally-owned commercial me-
dia have been on a much smaller scale, but they have nonetheless had
an impact. The national or government-owned or directed media were
generally inherited from the departing metropolitan powers and repre-
sent a much diluted version of the public service model. While the
article argues that the dominance of the commercial press in such
markets as PNG, Fiji and New Caledonia by Murdoch and Dassault-
Hersant is probably commercially inevitable, it also argues that the
media scene in the Pacific is actually remarkably diverse.

Articles



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 83

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

IN BROAD terms, the Pacific media have been owned and operated
through the private sector, the state sector and the church.  Privately-owned
media are generally descended from newspapers which were established

during the colonial period to serve the needs of expatriate populations. These
have survived the transition to independence and remain in the hands of outside
interests. For the most part state-owned media emerged when the governments
of the newly created island nations inherited media established by the depart-
ing colonial administrations. These were usually radio stations, but some-
times, as in the Solomon Islands, they included newspapers. Missionary or
church-owned media have generally been limited to a particular congregation
or language group. Such media usually takes the form of small newspapers.
However, there have been exceptions, most notably in Papua New Guinea
where Word Publishing has had a major influence on the media through
Wantok Niuspepa and the now defunct Times of PNG/Weekend Independent
(Cass, 2000/2001a; PMW 3722 PNG).

However, the categories of private, state and church are not all embracing,
since they concern the modern news media and ignore traditional methods of
communication through oratory and the creation of cultural artefacts. Such
categories also ignore adopted cultural industries such as book publishing,
music recording and film making. I might suggest that for an illiterate PNG
villager, hearing somebody singing ‘PNG yu mas kamap wan nesen’ on the
radio is more likely to generate national consciousness than 20 solemn
exhortations in the editorial columns of the Post-Courier.

The Pacific media are not homogeneous. They range from tiny, A4 sized
publications to glossy monthly magazines such as Islands Business and from
tiny radio stations run by fundamentalist Christians to pan-Pacific operations
that link FM radio stations in Suva and Port Moresby.

Each media organisation is a product of the particular set of circumstances
that led to the creation of each island state. What is true of one country is not
true of another. In the Pacific, each country is an exception;  indeed, it would
be better to speak of ‘media in the Pacific’, rather than ‘Pacific media’.

Some generalisations nevertheless can be made: The churches have
played a significant role in developing grassroots media and in creating written
forms of indigenous languages, although it is doubtful whether anything like
Word Publishing could have arisen in a country as sectarian as Fiji.

One could also generalise that where there was a sufficiently large
expatriate population there could be found a privately-owned, commercial



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

 84  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

newspaper. However, one would then have to offer the caveat that New
Caledonia did not have a commercial newspaper until the 1970s.

One could argue that the two major media centres in the Pacific, Papua
New Guinea and Fiji, have similar kinds of media, with News Corporation
owning the leading national dailies of both countries. However, as Robie
(2003) has shown, journalists in these countries have quite divergent attitudes
towards the role of the media.

If we are to consider the current status of media in the Pacific, then we must
investigate three questions: The economic context of media production, the
nature of the audience which consumes media products, and whether that
audience is adequately served by media outlets.

The economic context of media production in the Pacific
Papua New Guinea
Media organisations in the Pacific are a business, just as they are anywhere
else. Regardless of whether revenue is generated by advertising, or an
allocation from a government ministry, or from a plate handed round during
a missionary’s home leave, the media need money to stay alive. The two oldest
– and largest – Pacific dailies, the PNG Post-Courier and The Fiji Times,
operated in countries with the largest expatriate populations. Consequently
these newspapers attracted sizeable investment. Murdoch owns the Post-
Courier and The Fiji Times because he might, one day, make some money from
them; in the meantime he can keep other competitors at bay. It is doubtful if
Nai Lalakai or Shanti Dut make one iota of difference to the profits of News
Ltd, but so long as he owns them, Murdoch knows that he has a stake in the
market. A tiny Hindi weekly that gives away glossy A4 posters of Lord Ram
or Sunil Shetty is a strategic, not a commercial, asset (Shawcross, 1992;
Coleridge, 1998).  Even the shade of the Rabaul Times, which ceased
publication in 1959, can be detected in the footnotes of News Ltd’s annual
reports. As late as 1998, Murdoch owned a ghost just in case anybody else
wanted to open a newspaper in the ruins of the volcano town (Newscorp,
1998: 60).

This was exactly the same reasoning that led the Hersant group to invest
in La Depêche  de Tahiti and La Nouvelle Caledoniènne. Strategic considera-
tions were behind the opening of the Malaysian-owned National in Port
Moresby. At this time Malaysian timber interests were active in PNG and



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 85

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

Malaysian companies were supplanting established firms such as Steamships,
Burns Philp, Carpenters and Morris Hedstrom (Robie, 1993, 1995).

The major international players are in the Pacific to keep the opposition
out, as much as anything else. If News Ltd abandoned PNG or Fiji then Fairfax
or Consolidated Press would step in. Because the major dailies are owned by
large, multinational companies, they can afford to sustain losses that would
cripple their smaller rivals. With multinational investment backing, they can
afford to print in colour, have the best computers and offer competitive
salaries. This situation will remain unchanged short of the press being
nationalised or governments introducing tough legislation to reduce the level
of foreign ownership.1

The economic costs of distribution effectively confine daily newspapers
to the major towns. Where population is concentrated on an island with good
roads and distribution, this is less of a concern, but some newspapers face quite
large obstacles. Consider the case of the Eastern Star, whose circulation area
covers the entire Milne Bay province in PNG. The paper comes out fortnightly,
but readers in the outlying islands receive their copy only when a trawler or
workboat gets out to them. Sometimes three months’ worth of papers turn up
at once. Other problems faced by publishers in the smaller island states include
the cost of newsprint and equipment and the difficulty of obtaining reliable
technical support for computers and presses.

Loney (2002: 134) proposes desktop publishing as a solution, but this only
seems possible if we are talking about an owner-operator publication with a
fixed and reliable advertiser-customer base. Publishers of any kind are often
faced with prohibitive taxes and duties. Crowl (1996) notes that in Samoa at
that  time the duty on newsprint was 20 per cent, with a 60 per cent levy on
plates, film and ink. Other, more practical, difficulties intervene. I remember
watching a group of dedicated parish workers in PNG’s Enga province trying
to print an A4 newsletter on a laser printer and being held up for two days by
power cuts. It would have been easier to use a hand-cranked Gestetner.

Government-owned media must rely on a mix of advertising and direct
subsidy to survive. As the economies of the newly created island states
collapsed in the 1990s, there was less money available for media organisations.
This meant that in the smaller states, radio facilities acquired from the
departing British or Australians or New Zealanders, almost ceased to function.
This was particularly true of the colonial administered stations taken over by



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

 86  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

the new PNG Government (as opposed to the ABC). Elsewhere in the Pacific,
stories abound of stations using and re-using the same scraps of tape because
they have nothing else left. The solutions are often as unpalatable as the
problem (Centurion, 1994).

What emerges, then, is a picture of great financial inequality. The smaller
island states simply do not have the resources to provide public broadcasting;
small newspapers with uncertain distribution survive on tiny advertising
revenues. Only the main commercial dailies have enough resources to do their
job properly. The difficulties faced by media organisations in the region reflect
widely varying levels of literacy, population size and gross domestic product.
The combination of these factors is amply demonstrated by an examination of
the newspaper market in PNG and Fiji, the two major South Pacific markets
outside Australia and New Zealand.

Newspapers in Papua New Guinea have always experienced low circula-
tions. This was the case among the expatriate population before independence
in 1975 and among the indigenous English-literate elite and the small expatri-
ate population afterwards. Although PNG has the largest population in the
Pacific, its literacy rate of  66 per cent and a per capita GDP of  $US2200, puts
it in the bottom third and bottom quarter of Pacific countries of these two
categories respectively (see Table 1). Ownership of radios and television sets
and the number of internet users as a proportion of the population ranks in the
bottom half of Pacific countries  (Table 2). With hundreds of local languages,
English, Tok Pisin and Motu remain the only truly widespread languages (the
latter is confined to Papua and English to the educated elite). Both daily
newspapers are printed in English and both have large circulations only in Port
Moresby and the larger towns such as Lae and Rabaul.

Both dailies are foreign-owned, the Post-Courier by News Ltd and The
National by a combination of local shareholders and Rimbunan Hijau, a
Malaysian logging company. The Post-Courier is the longest surviving
newspaper in PNG, having been formed from a merger of the South Pacific
Post and the Rabaul Times Courier in 1969. The latter was itself the result of
a merger between the Rabaul Times and the Lae-based New Guinea Courier
a decade earlier (Cass, 2004).

Ownership of the Post-Courier passed from the Melbourne-based Herald
and Weekly Times Ltd to News Ltd, making it part of the Murdoch chain in
Oceania. The South Pacific Post dated back to the 1950s, but the Courier could



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 87

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

trace its roots to the early 1920s when it was set up to cater for the Australians
moving  in to take over the recently expropriated German plantations. Niugini
Nius, which was owned by Talair proprietor Dennis Buchanan, attempted to
offer a less Port Moresby-oriented approach to news. Printed in Lae, it faced
unrelenting commercial pressure from  the Post-Courier and even with a daily
circulation of 15,000 eventually closed in 1990. Buchanan was reported to
have had trouble obtaining work permits for his expatriate staff.

The National continues to appear in Port Moresby, offering a product
which complements the Post-Courier. With its full colour presses, splashy
layout and  overseas features, it offers a contrast to the Murdoch publication’s
more staid approach to the news. Australian Audit Bureau of Circulations
figures for 2001 show The National selling 21,036 copies Monday to Friday

Table 1: South Pacific literacy,  demographic and GDP indicators.

Source: Figures in this table are derived from The CIA World Factbook 2004.
www.odci.gov/cia/publications/factbook
Full data referred to in this article is posted at the edition’s contents page on the Pacific Journalism Review
website: www.pjreview.info

Rank ordering for:
Literacy (total pop.) Population GDP (US dollars)

1 Samoa 99.7% 1 PNG     5.4m 1 NZ/Aotearoa $21,600
2 NZ/Aotearoa 99% 2 NZ/Aotearoa     3.9m 2 Guam $21,000
- Guam 99% 3 Fiji 880,874 3 Fr. Polynesia $17,500
4 Tonga 98.5% 4 Solomon Is. 523,617 4 New Cal./
5 Fr.Polynesia 98% 5 Fr. Polynesia 266,339    Kanaky $15,000
6 Am. Samoa 97% 6 New Cal. / 5 Nthn Marianas $12,500
- Nthn Marianas  97%    Kanaky 213,629 6 Palau/Belau $9000
8 Cook Islands 95% 7 Vanuatu 202,609 7 Am. Samoa $8000
- Niue 95% 8 Samoa 177,714 8 Fiji $5800
10 Fiji 93.7% 9 Guam 166,090 9 Samoa $5600
- Marshall Is. 93.7% 10 Tonga 110,237 10 Cook Islands $5000
12 Palau/Belau 92% 11 FSM 108,155 - Nauru  $5000
13 New Cal./ 12 Kiribati 100,798 12 Wallis/Futuna $3700
    Kanaky 91% 13 Nthn Marianas 78,257 13 Niue $3600
14 FSM 89% 14 Am. Samoa  57,902 14 Vanuatu $2900
15 PNG 66% 15 Marshall Is.  57,738 15 Tonga $2200
16 Vanuatu 53% 16 Cook Islands 21,200 - PNG $2200
17 Wallis & Futuna 50% 17 Palau/Belau  20,016 17 FSM $2000
18 Kiribati No data 18 Wallis/Futuna 15,880 18 Solomon Is. $1700
- Nauru No data 19 Nauru   12,809 19 Marshall Is. $1600
- Solomon Is. No data            20 Tuvalu   11,468 20 Tuvalu $1100
- Tokelau No data 21 Niue      2156 21 Tokelau $1000
- Tuvalu No data 22 Tokelau      1405 22 Kiribati   $800



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

 88  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

against 25,044 for the same period for the Post-Courier
(www.business.vu.edu.au/bho2250/Top20Media/TopMediaPacific.htm). Crit-
ics have complained that The National is unlikely to publish stories critical of
the exploitation of PNG’s timber resources being conducted by its Malaysian
owners, or of Government members who obtained shares in the company.
Indeed, in January 2004, the editor of The National was defending his
newspaper from accusations that it favoured the Government (PMW 4277
PNG, 2004).

The only locally-owned English national newspaper was The Times of
PNG, later renamed The Weekend Independent (and eventually The Independ-
ent). A sister publication to Wantok, it provided solid investigative journalism
under its editor, Anna Solomon, a range of feature articles drawn from
alternative news sources and overseas newspapers and incisive reporting on

Source: Figures in this table are derived from The CIA World Factbook 2004.
www.odci.gov/cia/publications/factbook
Full data referred to in this article is posted at the edition’s contents page on the Pacific Journalism Review
website: www.pjreview.info

Figure 1: Key themes under the overall heading ‘The Modern Media’Table 2: Media usage per head of population.
Rank ordering for:
TV sets per head Radio sets per head Internet subscribers per head

1 NZ/Aotearoa         1:2 1 Guam    1:0.75 1 NZ/Aotearoa    1:1.2
2 New Cal/Kanaky    1:4 2 NZ/Aotearoa    1:1 2 Guam    1:3.3
3 Palau/Belau         1:1.8 3 American Samoa 1.1 3 New Cal/Kanaky: 1:7
4 American Samoa   1:1.4 4 Samoa              1:1.01 4 Cook Islands    1:7.5
5 Guam         1:1.5 5 Tokelau:            1:1.4 5 French Polynesia 1:7.6
6 Cook Islands         1:5.3 6 Cook Islands     1:1.5 6 Tuvalu               1:8
7 French Polynesia   1:6 7 Fiji                     1:1.6 7 Fiji     1:17.6
8 Fiji                          1:9.9 8 Palau/Belau       1:1.6 8 Wallis & Futuna 1:17.6
9 Tuvalu                    1:14 9 Kiribati               1:1.6 9 FSM     1:18
10 Samoa          1:20 10 French Polynesia 1:2 10 Vanuatu           1:28.9
11 FSM          1:38 11 New Cal/Kanaky  1:2 11 Tonga              1:38
12 Tonga                   1:55 12 Niue                 1.2 12 Samoa            1:44.4
13 Vanuatu               1:88 14 Tuvalu              1:2.8 13 Marshall Islands 1:44.4
14 PNG          1:90 14 Vanuatu      1:3 14 Nauru     1:49
15 Kiribati                 1:100 15 Solomon Islands 1:9 15 Kiribati     1:50.3
16 Solomon Islands  1:174 16 PNG                  1:13 16 PNG     1:72
17 Niue     No data 17 FSM       1:11.5 17 Solomon Islands 1:238
18 Nthn Marianas No data 18 Nthn Marianas No data 18 Nthn Marianas No data
- Marshall Is.     No data - Marshall Islands No data - Niue No data
- Nauru     No data - Nauru No data - American Samoa No data
- Tokelau     No data - Tonga             No data - Palau/Belau    No data
- Wallis & Futuna No data - Wallis and Futuna No data - Tokelau  No data



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 89

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

local politics. Tragically, it did not survive for long into the new century (PMW
3722 PNG, 2002).

Readers outside Port Moresby are served erratically by a variety of church-
based and provincial government news sheets and publications. With the
almost complete collapse of regional radio services in many provinces, there
is an opportunity for small scale newspapers to meet the needs of communities
deprived of news, but this has not been taken up. Attempts to start regional
newspapers in other areas have not been very successful. The short-lived
Highlands Post, which appeared in Mt Hagen in the early 1980s, appeared to
be intended primarily as a promotion for its printing press owners. There have
been various publications in Rabaul, but the destruction of the town in the 1994
eruption has effectively ended publication there. The Arawa Bulletin on
Bougainville was closed by the outbreak of the civil war (Layton, 1992).

Other regional publications have included the Madang Watcher, origi-
nally set up by former Prime Minister Michael Somare’s daughter Bertha as
an end-of-term project for her journalism course at the Divine Word Institute
(now  University) in Madang. The paper relied heavily on the patronage of
local parliamentarian Sir Peter Barter.

The electronic media in Papua New Guinea are a glaring example of
poorly distributed resources. Although there is a television channel, EMTV,
many parts of the country no longer have local radio services. There is little
prospect of them being restored because the equipment is so old it would have
to be replaced, rather than repaired (Centurion 1994). However, the low
literacy rate means that, where available, radio remains a vital source of
information, especially for villagers (www.freemedia.at/wpfr/Australasia/
wpf_aust.htm).

Fiji
A study of the other major Pacific market shows a completely different story.
With a population of 880,874, Fiji boasts a literacy rate of 93.7 per cent. Its per
capita GDP of $US5800 ranks just outside the top third of Pacific nations
(Table 1). Fiji is in the top third of Pacific countries in terms of internet usage
(Table 2).

It also has the longest and most complicated media history of all the island
nations. There is one indigenous language, English, as a lingua franca among
Europeans and educated Fijians and Indo-Fijians and Fijian Hindi dominates



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

 90  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

among the latter. The circumstances provided a coherent and literate market
for media organisations. Whereas the commercial press in PNG is almost
entirely a post-Second World War creation, the commercial press in Fiji can
be traced back to 1869. Outside New Zealand it is Fiji, with publications in its
three main languages, multilingual radio services, magazines aimed at a trans-
Pacific market and commercial radio networks that reach into PNG, that
constitutes the centre of  Pacific journalism.

The first commercial newspaper in Fiji was The Fijian Weekly News and
Planters’ Journal, published in Levuka in 1868, followed a year later by The
Fiji Times, which remains the dominant newspaper in Fiji. During the colonial
period, the English language press was largely the voice of the planter and
capitalist.2 A number of English language newspapers came and went during
this period. These included The Western Pacific Herald  (1901-18; when it was
incorporated into The Times), The Fiji Argus (1874-84), The Fiji Colonist and
Levuka Gazette (1897-1900), The Observer (1876-1883), The Pacific Age
(1921-23) and The Polynesian Gazette (1884-1943).

The Times remained largely unchallenged until after the Second World
War when three new papers appeared. These were The Guardian (1947),
which became The Weekly Guardian and The Oceania Daily News (1948).
These papers were set up by political rivals of The Times’ manager, Alport
Baker. The Oceania Daily News was a more advanced newspaper than The
Times, printing overseas news from United Press alongside sports and racing
pages from New Zealand. The Oceania Daily News began to publish a weekly
page of Fijian news and, eventually translated overseas news into Fijian. This
took readers away from The Times. At this time this was the only non-
government source of news for the Fijians.3

The biggest challenge for The Fiji Times came in 1974, with the opening
of the Fiji Sun and the Sunday Sun. According to a Ministry of Information
publication, the Sun was selling 20,608 on weekdays, compared to 19,600
Richstad records for The Times. The Sunday Sun claimed to be selling about
18,000 copies an edition in 1974, against 21,000 copies for The Fiji Times
Saturday edition. The Hongkong and New Zealand-owned Sun and the Sunday
Sun were both closed after the 1987 coups when the military regime imposed
strict censorship. The Sun refused to republish under censorship. The new Fiji
Sun (no direct descendant of the pre-1987 coups paper) appeared late in 1999
and has struggled with the Daily Post for second place in the market. The



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 91

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

revived Sun was backed by Fijian Holdings, C. J. Patel and Vinod Patel Ltd,
with Ba Provincial Council also taking an interest. Australian Audit Bureau of
Circulations figures for 2001 show The Fiji Times selling 27,124 copies in the
Monday to Friday market, the Daily Post selling 12,000 and the Sun selling
1 0 , 0 0 0 ( w w w . b u s i n e s s . v u . e d u . a u / b h o 2 2 5 0 / T o p 2 0 M e d i a /
TopMediaPacific.htm).

The Fijian press
It was only in the 1950s that a serious effort was made to provide a Fijian
language newspaper. Yadra Viti  first appeared in 1946 and was really the first
independent newspaper for Fijians. However, it lasted only a few issues and
was not revived until 1955 when it claimed to be the first paper owned and
managed by a Fijian who owned his own printing press. Griffen (1991) credits
Yadra Viti with having the same political objectives as the European and
Indian press; that is, to promote the political interests of Fijians as a race.

In the meantime, three other Fijian language publications had emerged.
These were Duisiga, Volagauna and Vakalelewa Ni Pasifika. Duisiga ap-
peared in 1951 and lasted a year until it went bankrupt. Volagauna was
financed by the publisher of Duisiga, G. N. Dean, and was supported by the
Government which released staff to work on it. By 1973, Volagauna was
claiming a weekly circulation of 12,500.

The Fiji Guardian (1954-57) was intended to be a multiracial publication
but its content was still aimed largely at expatriates. It was published by G. N.
Dean in collaboration with Frank Ryan, who had been sacked as editor of The
Fiji Times. The Fiji Guardian’s major innovation was the translation of news
and opinion from the Indian and Fijian language press. This was the first time
an English language publication had attempted to expose its readers to the
views of other communities. Another attempt at a bilingual newspaper was the
Fiji Nation/Na Tovata, published by the Alliance Party. It was printed half in
English and half in Fijian. A paper with a clearly political stance, it was
published by The Fiji Times twice a week.

Nai Lalakai, which survives today, was started in 1962.  Published by The
Fiji Times, it was claiming a circulation of close to 10,000 by its 10th year of
publication, more than its Hindi stablemate Shanti Dut.

The Indo-Fijian press
The Indian language press in Fiji has had a difficult history. There have been



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

 92  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

a great variety of publications, produced in several Indian languages with
different religions and political purposes. The Indian press was more politi-
cally motivated than any other and reflected a continuing concern  with events
in India and political developments there. Because of this, it was generally
regarded as subversive by the British colonial Government.

The first independent newspaper for Indian Fijians  was  the Indian Settler,
which appeared in 1917. It was edited by Dr Manilal, after Fijian Indians had
asked Mahatma Gandhi, who was then in South Africa, to send somebody to
Fiji  to work for Indian rights. The paper  was published in English, Hindi and
Urdu and agitated for an end to the indenture system, but collapsed after a few
months for lack of funds.

The next Indian paper to be published was Raj Dut, a Government paper
which appeared in 1922 and lasted until 1930. Edited by a Methodist mission-
ary, it did not have a wide circulation. The first significant newspaper for
Indians in Fiji was Fiji Samachar, which first appeared in 1923. It was political
in tone, and represented the views of the Hindu reformist movement, the Arya
Samaj Society. Fiji Samachar was the longest surviving of the independent
Indian newspapers and was still being published when Richstad, McMillan
and Barney made their pioneering survey of the Pacific press in 1973.

Shanti Dut, which is published by The Fiji Times, grew out of the collapse
of Vriddhi in 1930, which had been produced by Dr Hamilton Beattie, a
European doctor sympathetic to Indian political aims. Vriddhi’s editor, G. D.
Sharma, approached the Times with the idea of publishing a vernacular
newspaper. It was originally a bilingual publication, with two pages in English
and the rest in Hindi. The only other significant Indo-Fijian  paper  was Jai  Viti,
which first appeared in February 1959, surviving until the mid-1970s with a
weekly circulation of nearly 8000.

Attempts to meet the combined demands of the English, Fijian and Hindi-
speaking markets in the press have proved unsustainable. The needs of each
market have been met when the media have treated Fiji’s population as
separate. Lifebuoy laundry soap can be sold just as easily in three languages
as one. Fijians have taken to the electronic market with alacrity. There is one
television  set for every 10 Fijians and two radio sets for every three Fijians.
Fiji is in the top third of internet usage, with one out of every 17 Fijians being
a registered internet user (Table 2).

Why has Fiji provided a more diverse media environment than Papua New



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 93

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

Guinea? Part of the answer is, obviously that Fiji’s per capita  GDP is nearly
three times as great as PNG’s, but does the audience itself supply an answer?
(Table 1).

The Pacific media audience
The ‘fatal impact’ fallacy
It is unfortunate that many who criticise the Pacific media assume that Pacific
Islanders form a helpless and passive audience at the mercy of an overwhelm-
ing and uncomprehended media assault. It is as if the Frankfurt school had been
reborn again under a coconut tree.

A study of the available statistics shows that at last half the population of
the region is highly literate, has ready access to radio, less easy access to
television broadcasts (but probably much easier access to video). Pacific
Island readers are beginning to use the internet and, at least in the main centres,
enjoy reasonable access to newspapers and magazines in their own language.
Many islanders have close links with a metropolis (New Zealand for Polynesia,
France for the French territories, the US for Micronesia and Australia for
Melanesia) through migration, education and work. In short, they have adapted
to Western-style media technology and products on their own terms, just as
their ancestors did to 19th century technology in the period of European
colonisation.

However, the 19th century colonisation informs many critiques of the
interaction between Pacific audiences and the media. I refer here to the school
of ‘fatal impact’ historical studies that grew up after the publication of Alan
Moorehead’s book of the same name (1966). While an important work, the
fatal impact thesis assumed that once the all-powerful Europeans arrived, the
noble, but doomed, Islanders, succumbed to smallpox and gin. This general
view was challenged in the 1970s and 1980s with the arrival of Islands-
centered history, which argued that the local populations were adaptable
enough and smart enough to recover from the arrival of the Europeans and to
confront the new world on their own terms.

Unfortunately, many people (including what we might call media anthro-
pologists) cling to the notion that the poor defenceless Islander will immedi-
ately succumb to anything inflicted by the wicked West. Thus, all too many
critics of the Pacific media presume that only the noble Western academic,
PhD in one hand, Baudrillard or Foucault in the other (replacing the volume



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

 94  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

of Rousseau of an earlier age) can tell the Islander what is wrong. Without such
academic analysis, the poor (but still noble) viewer of Fiji One or reader of the
Post-Courier will have their culture and traditions destroyed  by a combination
of Rupert Murdoch and re-runs of TVNZ’s Shortland Street.4

Such views ignore the fact that most Pacific media are locally owned, and
that traditional forms of oral communication continue to supplement and
correct what is known from the modern media outlets. Traditional societies are
more adaptable and resilient than many outsiders believe – or want  –  them to
be.

This cultural resilience is probably best exemplified by the fact that
written media in indigenous languages have developed  separately from the
commercial media. The first printing presses in the Islands were established by
Christian missionaries and the first Islander proto-journalists had their work
published in small, crankily printed mission newspapers. It was the missions
which worked in the local languages, not the colonial governments or busi-
nesses. Given that the colonial press was almost exclusively aimed at the
expatriate market, there was very little reason for local people to buy The Fiji
Times or the South Pacific Post.

The missionary press
Since there can be no newspapers without an audience to read them, it was first
necessary to create written versions of local languages and then to teach the
Islanders to read the missionary versions of their own languages.

It is crucial to realise that the first newspapers in the Pacific were produced
for the Islanders and not the small expatriate communities. The work of the
missionaries in transliterating local languages had a profound and lasting
impact on literacy and the creation of national identities through language as
well as creating opportunities for local writers to express themselves in print.

Today there are still many church publications in the Pacific, printed in a
variety of languages. They still have a very small circulation and most are
concerned exclusively with parochial matters. English is used either alongside
an indigenous language (as in Samoan), or alongside one of the linguae franca
of Melanesia. Despite their limited circulations, church newspapers are still
important because of their role in preserving local languages and because of
their historical function as the home of the Pacific’s first indigenous journalists
and printers.

The mainstream churches have had their most visible effect in Papua New



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 95

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

Guinea, where Word Publishing has produced the Tok Pisin weekly Wantok
Niuspepa since 1970. I have argued elsewhere that the appearance of Wantok
was as much a result of it having an available audience as anything else. Plans
for a Tok Pisin weekly in PNG go back to the early 1960s, but it is doubtful
whether such a newspaper would have survived before a sufficiently large, Tok
Pisin-literate audience existed (Cass, 2001a).

The formation of such an audience directly resulted from the decision by
the Divine Word (SVD) missionaries to switch from Tok Ples to Tok Pisin as
a lotu language in the 1920s. By working with the rapidly spreading lingua
franca, the SVDs were not bound by one particular Tok Ples and thus could
communicate more widely (Tschauder, 1992).

The SVD’s decision was difficult to make and completely at odds with the
policy of most other missions. Most missionaries worked in the local lan-
guages because they had to live and work among the people, far more than the
plantation owners or colonial officials. Mission language policy and the speed
with which they began to produce newspapers was governed by necessity as
much as by linguistic theory.

The first printing press in the Pacific was established in Tahiti in 1816 by
the London Missionary Society (LMS) and run by William Ellis. Thereafter,
the press appeared everywhere the missioner landed (Lingenfelter, 1967
passim). The next printing press was established in Hawai’i in 1821 by Hiram
Bingham of the American Board of Commissioners for Foreign Missions.
Methodist missionaries brought the first printing press to the Kingdom of
Tonga in 1831, their first production being a four-page spelling book. The next
mission press was established in the Cook Islands in 1834. The first printing
press in Fiji was brought into the country by the Methodists and the book  was
printed at Lakeba in 1839. In that same year a press was established in Apia in
Samoa. A press was established in the Wallis Islands in 1844.  In 1848, the
LMS and Presbyterian missionaries arrived in the New Hebrides (Vanuatu)
with a press. Anglican missionaries established a press in the Loyalty Islands
in 1852 and in 1854, Marist missionaries arrived in New Caledonia with the
first lithographic press in the Pacific. The first book  was printed in Ponape in
1858. The Foreign Missions of Boston were in the Carolines in 1856, bringing
with them a small hand press with which they produced a sheet of prayers and
hymns.  In 1860 they had expanded their activities to the Marshalls where they
printed a  44-page primer.

Missionary presses were established in German New Guinea by the



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

 96  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

Lutherans at Finschafen, the Divine Word missionaries at Tumleo and later
Alexishafen and by the Methodists and Sacred Heart missionaries in Rabaul.
The first missionary newspaper  was Jaeng  Ngajam, published in Jabem by
the Lutherans in 1905, followed by the Methodists’ Kuanua A Nilai Ra Davot
in 1909. The Marists established the first press in the Solomons at Rua Sura
in 1910 (O’Reilly and Laracy, 1972).

Although the importance of the missionary press as a pioneering enterprise
cannot be overstated,  it was nonetheless eventually overshadowed by the
establishment of the commercial press in the islands. No newspaper can exist
without the means of production or a common written language of communi-
cation, but a commercial press also needs a commercial environment that can
guarantee its continued existence.

If churches no longer dominate the media aimed at the Islander population,
then their work in translating and codifying local languages endures. Ques-
tions of language and literacy continue to affect the media.

Literacy
More than half the Pacific Island countries claim higher than 90 per cent
literacy. Indeed, Samoa claims a higher literacy rate than New Zealand/
Aotearoa. With the exception of Fiji and New Caledonia/Kanaky, the coun-
tries with the highest literacy rates are in Polynesia or Micronesia. These
countries also have correspondingly high per capita GDPs (Table 1). There
appears to be no universal correspondence with population numbers. Literacy
rates appear to be low in countries with the greatest linguistic diversity, as in
Melanesia.

Radio
Radio ownership is fairly standard for all Pacific Islands, with most countries
having more than one radio for every two or three people, at least enough for
one per family. In Guam there are more radios than Guamanians (Table 2).
Radio –  and radio in the local language or lingua franca –  would appear to
remain the dominant medium for receiving outside news.

Language
While English is still fairly dominant, it is often used in tandem with one or
even two other languages in some newspapers. Polynesia and Micronesia more
commonly adopt a bilingual approach to publication (Layton, 1992). This



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 97

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

means that English can be used as a lingua franca without marginalising the
identity of the local language. However,  if language is one of the main tools
of self-identification then it can also be divisive. The use of multiple languages
may mean that a newspaper such as the English/French/Bislama Vanuatu
Hebdomadaire will not carry exactly the same version of the same story in all
languages.  Sometimes this appears to occur for political reasons, at other times
because one language takes up more space than another and so contains less
information. Bilingualism can sometimes take the form of separate editions of
the same newsapaper. For instance, the Samoa Observer is available in
separate English and Samoan editions, while the fortnightly Savali has
separate Samoan and English editions.The weekly Le Samoa is believed to
print 3000 copies in Samoan and 500 in English (www.tifq.ulaval.ca/axl/
pacifique/samoa.htm).

The internet
English and French will continue to be used by the elite, especially in television
and on the internet. There are plenty of chatrooms for the expatriate Islander
population, be they in Tongan or Tok Pisin, but the main languages of the net
are English or French. Internet usage in the Pacific is not uniform and contains
some surprises. In Tuvalu, every eighth member of the population is a
registered user, a figure not much lower than that for French Polynesia where
the rate is 1:7.6, or roughly two registered  users  for every 15 people (Table
2). Closer examination may show that internet usage is for mail, chatrooms and
exchanging personal information rather than to search for news or general
information.  Sites such as Kava Bowl (www.pacificforum.com/kavabowl/) and
Wantoks Forum (www.niugini.com/ wwwboard/index.html)  serve as alterna-
tives to the mainstream media (Robie, 2001: 268). One may doubt the
effectiveness of the internet as a formal, organised agent of social and political
change, but it certainly has the potential to influence informal and family
communication.

Research in Asia (Inoguchi, 2001) has demonstrated variable political
opinions among internet users which may be reflected in attitudes towards the
reliability and trustworthiness of governments. A study of internet and email
users’ attitudes in the Pacific may show similar trends. Latin America offers
examples of communal groups such as the Zapatistas using the internet for
political ends and promoting radical political alternatives (Peruzzotti and



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

 98  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

Smulovitz, 2002). Research in the Pacific may reveal similar examples. In both
cases it is the communal, informal and individual users who show the most
active awareness of the net’s possibilities. What is also apparent is the way in
which the net mimics oral communication and informal family discussions
along with criticisms of political events.5

Television
Television usage appears to be highest in those islands which have a large
expatriate population, such as French civil servants or American soldiers. High
television usage also occurs in countries with close ties to New Zealand
through migration. Television is almost invariably in English or French, with
some content in local languages or linguae franca. The amount of purely local
language material is small. Television services will continue to run large
amounts of imported material, but many of the places shown in soap operas and
news bulletins will actually be familiar to viewers because of family ties. The
other problem confronting those who want to make local language pro-
grammes is that effective programme exchanges can only be made between
French and English.  To  reach a country outside its country of origin means
a programme cannot be in a local language.

Is the Pacific being served adequately by its media?
Finally we have to ask whether the various audiences in the Pacific are being
adequately served by the media. While the ‘big’ newspapers in the Pacific are
owned by expatriates, the majority of newspapers are actually locally owned,
edited and managed by islands’ nationals (Layton, 1992). The ‘big’ newspa-
pers are aimed mostly at the national elite and expatriate readers and may have
less impact on the ‘average’ reader than is commonly imagined.

Outside the two largest markets, Papua New Guinea and Fiji, the Pacific
offers a picture that is complex and diverse.  The Pacific states derive from a
mixture of colonial traditions, laws and media practice. Post-independence
journalists may have been raised under American-style constitutional guaran-
tees of freedom of speech or under wholly different laws, derived, in the French
territories, from the Code Napoleon  and European Union legislation. They
might have learned their skills from journalists who worked under heavy
colonial censorship or who inherited the robust traditions of Australia or New
Zealand (Cass 2001b).



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 99

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

Different ideas about layout and design produce a great array of newspa-
pers. Even if it were not printed in that language, its layout would be enough
to mark Les Nouvelles Caledoniènnes as French.  Similarly,  the Post-Courier
and The Fiji Times would pass as quite respectable Australian regional dailies.
Circulations in the islands vary widely depending on the frequency of
publication. They can be about 1000  copies for something like the Pitcairn
Miscellany to 8000 for the Times of Tonga (www.tilfq.ulaval.ca/axl/pacifique/
samoa.htm). The papers may be A4 or tabloid, but, outside New Zealand, not
broadsheet. The Pacific press is disparate, but it faces similar problems with
costs, audiences, production and questions of political pressure.

These problems can be illustrated with reference to the non-Common-
wealth states, which, although having media grounded in entirely different
colonial and political experiences, share the same dilemmas. In the case of the
American territories, it is a question of scale of production, with some major
newspapers selling tens of thousands of copies and others with only a
circulation of several hundred. In the French territories questions arise about
how far the press can go in opposition to the Government and the dictates of
corporate ownership.

The American territories
The former and existing American territories boast an array of newspapers.
The Federated States of Micronesia has at various times had 10 papers in
circulation, mostly produced by the FSM’s state governments.  Layton records
them as having circulations of between 300 and 2500  (Layton, 1992).
American Samoa supports two newspapers, an  English and Samoan semi-
weekly called  the Samoa Journal and  a  bilingual daily, the Samoa Daily
News. Combined circulation is about 5000 (Layton, 1992).  Residents of the
Commonwealth of the Northern Mariana Islands have access to a variety of
English and Chamorro publications, including one of the Pacific’s more
colourful online papers, the Marianas Variety News and Views  (Layton 1992).

The largest daily circulations in the Pacific outside Fiji and PNG are in
Guam, which support the Pacific Daily News, with a circulation of about
18,000 and the Guam Tribune, which sells about 22,000 copies four times a
week. Elsewhere in the former and existing territories are the Palau Tribune
and the Republic of the Marshall Islands Journal, which is published in
English and Marshalese and sells about 3000 copies.



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

 100  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

The Francophone press
The French territories in the Pacific present a unique publishing environment.
Legally part of metropolitan France, New Caledonia and French Polynesia are
subsidised by France, but enjoy quasi-autonomy in some areas. Nevertheless,
the main newspapers, which are owned by Dassault, through its recently
acquired subsidiary, Hersant, appear to be aimed at the French speakers, the
pieds noir, soldiers and civil servants on short-term contracts. Such media do
not serve the Kanaks in New Caledonia or the indigenous Tahitians.

The private commercial press in the French Pacific was not established in
its present form until after the Second World War. The oldest newspaper in
Tahiti is Les Nouvelles de Tahiti, founded in 1957 by Roger Brissaud, who also
founded Les Nouvelles Caledoniènnes in 1971. Les Nouvelles de Tahiti is the
oldest surviving newspaper in Tahiti. Brissaud’s paper had the market to itself
until 1964 when La Depêche Tahiti was first published by Philippe Mazellier
and rapidly overtook Les Nouvelles in terms of circulation. Layton (1992) cited
sales of 16,250 for La Depêche and  6500 for Les  Nouvelles de Tahiti, while
UNESCAP reported total daily newspaper sales of 24,000 in 1995
(www.unescap.org/stat/data/apif/).

La Depêche was taken over by the Hersant group’s subsidiary France-
Antilles in 1988 for an estimated $US20 million. France-Antilles took over Les
Nouvelles de Tahiti in the following year and today both newspapers are
printed on the same press (Robie, 1993). The only monthly in French Polynesia
is the Tahiti Pacifique magazine which has been produced in Moorea since
1991 by a former journalist with Les Nouvelles de Tahiti, Alex du Prel. The
magazine’s 2000 copies are sold in Tahiti as well as metropolitan France.

The publishing scene in New Caledonia is somewhat different, with only
one daily newspaper, but several other publications. Based in the capital
Noumea, Les Nouvelles Caledoniènnes sells an estimated 13,000 copies each
day. It is now owned by the Hersant subsidiary Groupe Pacifique Presse
Communication. Other publications in New Caledonia include Les Quotidien
Caledonien, a weekly news magazine which appears on Saturday.

Hersant’s dominance of the Francophone press in the Pacific resulted from
its expansion into other French overseas territories, including Martinique,
Guadeloupe and French Guyana. In metropolitan France the company owns Le
Figaro and several provincial dailies. The group is also said to have considered
publishing an English language newspaper in Fiji after the original Fiji Sun
closed in the wake of the 1987 coups (Robie, 1995: 26).



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 101

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

Hersant was accused of being conservative and of having an anti-inde-
pendence stance. Robie has argued that journalists regarded as ‘too liberal or
too pro-Kanak independence’ were removed when Hersant took over Les
Nouvelles Caledoniènnes. Claude Marere, news editor of  Radio Tefana  in
Tahiti , wrote: ‘As part of the Hersant scenario, Polynesia must stay French,
independence is taboo and silence must be kept about the corruption involved
in the main political parties for the reason that they are pro-French’ (Robie,
1995:  27). The acquisition of Hersant by Dassault has not been greeted warmly
by French journalists. The new combination of Dassault-Hersant-Socpresse
has been described as ‘a menace to the press and democracy’ by one syndicate
of French journalists (Dassault menace la presse et la  démocratie, 2004).

Three major developments
The past decade has witnessed the rise of regional magazines, the introduction
of  television and the development of internet news services.

Magazines
Because the daily press did not, as a general rule, tackle political or social
questions in any depth, a market arose for analytical journalism and this has
found its home in specialised publications such as Islands Business, Pacific
Magazine and The Review. These publications filled  much the same role as the
‘quality’ Sunday papers in other countries. In recent years, The Review has
played a major part in questioning government actions and exposing corrup-
tion. During 2002, it changed its format to a quality tabloid.

Elsewhere on the magazine front, Matangi Tonga, has been distributed
widely outside the kingdom to Tongans living and working overseas, particu-
larly in New Zealand. Given the large numbers of Polynesians in New Zealand
(and, to a lesser extent, in Australia) this would seem to be a market ripe for
exploitation.

Television
Newspapers in most countries have always co-existed with radio, but it is only
in relatively recent times that radio stations have become corporatised and
therefore dependent on advertising for revenue. Television services, such as
Fiji One, EmTV in Papua New Guinea and Television Blong Vanuatu, have
also eaten into the advertising market. In the face of competition from



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

 102  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

television, local media owners have had to diversify their holdings or to
establish other distribution channels, most notably through the establishment
of websites. However, it should be noted that television sets are bought in
countries without their own television stations. This means that viewers are
either watching satellite channels or, more likely, watching videos.

Internet
The Pacific media has taken to the internet with alacrity. The first regional
daily news site was launched by The National  (www.thenational.com.pg) in
PNG in August 1996 followed by the Post-Courier (www.postcourier.com.pg)
in December of the same year (Robie, 2001: 240-241).  Most newspapers and
magazines now have their own sites, sometimes producing them in collabora-
tion with radio or television stations. In Fiji the two main news sites are the
results of partnerships between different companies, such as fijivillage.com,  a
collaboration between FM96/Radio Navtarang and The Fiji Times, which now
has its own website at (www.fijtimes.com),  and (www.fijilive.com),  a collabo-
ration between the Daily Post and The Review magazine. Such sites often
feature heavy advertising from hotels and tour companies.

While most sites appear to have been specifically designed as online news
sources, others such as the Tonga Star  (www.tongatapu.net.to/tonga/news/
default.htm), feature clumsily-lashed together  headlines, text and scanned
newspaper pages. At least one newspaper, the Islands Tribune
(www.islandtribune.com) in the Federated States of Micronesia, existed at one
stage solely in an electronic form. Some papers that are owned by transnational
corporations provide links with their parent organisations, such as the Post-
Courier, which offers links to News Ltd sites through its site.

Traditionally, Pacific Islanders are a highly mobile people and communi-
ties of Tongans, Fijians, Cook Islanders and Guamanians can be found all
round the Pacific rim. For those living outside their home countries, internet
sites offer a link with local news and events. This is especially the case for
Pacific Islanders living in Australia, New Zealand or the United States.

A number of excellent online news services provide daily coverage of
Pacific news. This compensates for the general paucity of news coverage by
outside organisations. Among the best are Pacific Islands Report, which
originates at the University of Hawai’i in Honolulu at pidp.eastwestcentre.org/
pireport/ Other news sources for the Pacific include Pinanius at
www.pinanius.org



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 103

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

Links to major news resources in the Pacific can be found at David Robie’s
Café Pacific  at www.asiapac.org.fj/cafepacific/  and Suzanna Layton’s Coconet
Wireless at uqconnect.net/~zzslayto/  Other major links to Pacific Islands
media include Asia-Pacific Network at www.asiapac.org.fj, Pacific Media
Watch www.pmw.c2o.org and the Pacific Islands Web Directory at
www.pacificforum.com/links/Media/

The importance of  the internet as a news source was demonstrated during
the 1997 Sandline mercenary crisis in Papua New Guinea and the 2000 Speight
putsch in Fiji when students from the University of the South Pacific’s
journalism course kept up a running coverage of the dramatic events online. At
times their reports were the only independent source of news available (Cass,
2002).

On the whole, the Pacific Islands would appear to be well served  by a
diverse range of mainly locally owned media outlets. Only in New Caledonia/
Kanaky and the English market in Papua New Guinea are overseas interests
dominating newspaper ownership. Foreign productions dominate television
and there is no doubt that much of it is cheap junk palmed off by metropolitan
vendors, but the fact remains that television is expensive to produce and until
a cadre of experienced local producers, reporters, actors and technicians
develop, there will be only limited local content.

Conclusion
The Pacific media are unique. While they have inherited much of the Western
tradition and the Western concepts of what the role of the media should be, they
have also successfully absorbed the principles of development media.  As I
have argued elsewhere (Cass, 1998b), the Pacific media have developed a
unique, second wave of development media that is quite distinct from the
classic Indian or African model, as described by Martin and Chaudhary
(1983). The Pacific model derives, I would suggest, from two sources. One was
the Western, democratic, liberal tradition of a free press that acted as a
watchdog for its audience. The other derives from the social justice model of
the media pioneered by the Catholic church in the Philippines, which in turn
derives in part from the liberation theology developed  in Latin America. The
principles of these media have been disseminated through a number of
channels, many of them ecumenical media organisations such as the World
Association for Christian Communication. It has helped, of course, that much



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

 104  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

of the social justice model is compatible with secular notions about justice and
national development.

The classic model of development journalism rapidly decayed into empty
nationalistic rhetoric and photographs of  the president-for-life receiving more
East German tractors. In the Pacific, development journalism quietly seeped
into the existing Western-style press and stories focused on personal and
communal development, stories about literacy, education and women’s rights
became part of mainstream reporting.

If there is a Fa’a Pasifika, or Pacific Way, a means of finding a way to
move forward and become stronger by accommodation and adaptation, then
there is also Pacific journalism. It is not yet fully developed, but its outlines are
distinct and, while endangered from time to time by repressive social struc-
tures and authoritarian governments,  it is strong enough to survive.

For all their faults, the Pacific media have fought for change, uncovered
corruption and promoted social development and they have  done this through
locally-owned as well as foreign owned media. Journalists are constantly
urged to be agents of change in vital areas such as education and AIDS
awareness (PMW 3797 HIV/AIDS, 2002). In Port Moresby, even the Murdoch-
owned press has been quietly co-opted into the Pacific model. A Post-Courier
journalist said:

News media organisations in Papua New Guinea seem to have focused
on being watchdogs, reporting on what is happening. But I believe [they]
have a wider role and that is to be an agent for change. Papua New
Guinea is a developing country which does not have the financial
resources needed for development such as health programmes etc, but
established media, including radio, can be used to bring vital informa-
tion to people to reinforce positive changes (Robie, 2003).

There are problems with Pacific media but they are not primarily to do with
questions of ownership. The real problem for the media lies with Pacific
governments and the fact that the kinds of changes being advocated (or merely
presented) by the media are antithetical to traditional societies. There have
been several occasions in the past decade when visiting journalists have been
banned from various countries, local journalists have been pressured, threat-
ened or beaten up, editors have been sued and governments have threatened to
legislate against the media. Too many Pacific leaders have spoken approvingly



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 105

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

of former Malaysian Prime Minister Mahathir Mohammed’s theory of the
social responsibility of the press  (Mahathir 1989). Too many Pacific media
outlets have faced tremendous political pressure, from Taimi ‘o Tonga to the
Vanuatu Daily Post to Fiji One (Moala, K., 2000; Moala, J., 2003; PMW 4180
Vanuatu, 2003).

Aiavao (1994) cites the example of Samoa Observer publisher Fata Sano
Malifa, who has been:

sued, assaulted, received death threats, seen his printing plant and
newsroom destroyed by fire in mysterious circumstances, had his paper
ripped up in parliament and been accused of inciting the public.
(See also www.freemedia.at/wpfr/Australasia/samoa.htm)

Von Busch (1995) has claimed that when the Times of PNG published stories
about the activities of Malaysian logging firms the PNG Government sought
to put Word Publishing out of business. As Crowl (1997) notes, the problem
is as much cultural as political:

Corruption, lack of leadership, poor ordering of priorities and conserva-
tism by those in power represses initiative and speeds the vicious spiral
of declining quality of life for the majority of Pacific Islanders. Politics,
conservatism, fear of freedom of speech keep us from doing the best for
our societies. It is long past time for us to re-evaluate priorities, to put
more Government resources into education, into sharing information,
into teaching people how to create knowledge.

Any media that investigate, probe and expose malfeasance in government or
the upper echelons of society will face resistance. However, this is particularly
the case when the entire social structure is hierarchical, regardless of whether
power is exercised by hereditary chiefs or Melanesian big men. In its survey
of world press freedom for 2003, the International Press Institute cites violence
against journalists, political pressure, cultural pressure, banning of journalists
and general restrictions upon the media as a problem in Papua New Guinea,
Fiji, the Solomon Islands, Nauru, Kiribati, the Cook Islands, Tonga, Vanuatu,
French Polynesia and Wallis and Futuna (www.freemedia.at/wpfr/world.html).
The real challenge for the Pacific media is to use their unique combination of



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

 106  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

Western and development methods to the advantage of their  audience, while
being brave enough to challenge those aspects of islands society that need
changing.

Speaking in 2003, former USP academic and deputy Prime Minister in the
deposed Chaudhry Government, Dr Tupeni Baba, said:

By its very nature, [the media] is concerned with democratic values
which are an integral part of liberal democracies, and Pacific countries
advocating for democratic institutions which includes press and infor-
mation freedom, should concentrate their efforts on enhancing the
capability of the people to make their ‘right’ choices rather than make
the assumption that they cannot make such choices and, accordingly,
make choices for them (Baba, 2003: 237).

This is the central issue for the Pacific media; to weather the pressures of
fearful and short-sighted governments and the restrictions of ossified social
practices; and to demonstrate to governments and Western commentators that
Pacific Islanders are quite capable of using the media intelligently for their
own benefit. It is important to defend and continue the process by which
Western, liberal, democratic standards of journalism have merged with the
uniquely Pacific version of development media.



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 107

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

Notes
1 Any attempts at introducing media legislation or oversight in the past decade have
appeared to be restrictive from one point of view or another. Media workers are
incensed by moves to impose rules that mirror those of countries like Malaysia and
Singapore, while academics like Baba (2003) worry that when there is voluntary
oversight through such bodies as press or media councils, the views of media workers
are given too much weight.
2 I am indebted to Griffen (1991, passim) for information on the early Fijian press in
this section. I have quoted freely from her excellent doctoral thesis on the Fijian press.
3 For a colourful account of journalism in Fiji in the 1950s, see Knightley (1998).
4 The producer of Shortland Street feels the programme is positively beneficial and
argues that it helps open up society by presenting social dilemmas in a fictional setting
(PMW 4319 Fiji, 2004). For a classic example of ‘fatal impact’ media anthropology,
see Gouin (2001).
5 As an example, publisher Kalafi Moala described oral communication and criticism
as an integral of Tongan culture: ‘We have a strong oral culture. Communication has
always been oral and criticism is very much part of our culture. You go to a faikava
(kava drinking session) and people sit round and talk. About the King, everybody!’
(Moala, 1995).

References
Aiavao, U. (1994, August). The man politicians can’t ignore. Islands Business Pacific.
AIDAB Technical report on the National Broadcasting Commission of Papua New

Guinea. (1992).
Baba, T. (2003). Reflections on the role of the Pacific media. Speech given at the

Auckland University of Technology, October 3. Published as Fiji’s ‘embedded
journalists’, Pacific Journalism Review, April 2004, 10 (1): 233-238.

Cass, P. (1998a). The Pacific mission press. Pacific Journalism Review, 4(1): 105-114.
Cass, P. (1998b). I cannot photograph the adi: Self-regulation and social control in a

hierarchical island society. In Allen, Holmes et al. (eds.) Self Regulation in the
Media. London: City University.

Cass, P. (2000). Lotu or nation? Tok Pisin and Tok Ples as languages of identification
in Papua New Guinea. Media Development.

Cass, P. (2001a). Yu mas kamap wan nesen: The role of mainstream churches in
promoting Tok Pisin literacy in Papua New Guinea. Paideuma.

Cass, P. (2001b). Legal systems and the Pacific media. In D. Robie (ed.), The Pacific
Journalist: A Practical Guide. Suva: University of the South Pacific.

Cass, P. (2002). Baptism of fire: How USP jourmnalism students covered the Speight
coup, The Round Table: The Commonwealth Journal of International Relations,
No 366, pp 559-574.

Cass, P. (2004). ‘Kill Vuia’: The Rabaul Times and political development on the
Gazelle Peninsula 1957-59. Proceedings of Australian Media Traditions confer-



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

 108  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

ence at www.informit.com.au/library/
Centurion, Fr Diosnel et al. (1994). National Media Policy of Papua New Guinea. Port

Moresby. PNG Government.
Coleridge, N. (1998). Paper Tigers. London: Heinemann.
Crowl, L. (1996). Publishing in the Pacific Islands. Fiji Library Association Journal,

35.
Crowl, L. (1997). Local and regional book Publishing for Local and Regional

Information. Paper presented at the  Waigani Seminar, University of Papua New
Guinea.

Dassault menace la presse et la  démocratie. (2004, April 9). CFDT media release.
MediasInfos.  www.mediasinfos.com/archives/commun-usjcfdt07.htm

Gouin, N. (2001). Fiji Waves (film) Canada/Fiji.
Griffen, V. (1991). Control of the press and information in the British colonies 1939-

55 with a case study of Fiji. Unpublished PhD thesis. University of Sydney.
Hughes, H. (July 2004). Can Papua New Guinea come back from the brink? Issue

Analysis, 49.
Inoguchi, T. (2002). The Media and the Internet in Democratic Development. UNDP

Human Development Report Office Occasional Paper.
International Press Institute. (2004). World Press Freedom Review (Australia and

Oceania) www.freemedia.at/wpfr/world.html
Jamias, J. F. (1975). Readings in Development Communication. Los Banos: Univer-

sity of the Philippines.
Knightley, P. (1998). A Hack’s Progress, London: Vintage.
Layton, S. (1992). The Contemporary Pacific Islands Press. Brisbane: University of

Queensland.
Lingenfelter, R. (1967). Presses of the Pacific Islands 1817-1867. Los Angeles: The

Plantin Press.
Loney, M. (2002). Pacific rural publishing: Eastern Star case study in PNG. Pacific

Journalism Review, 5(1): 127-138.
Mahathir, M. (1989). The Social Responsibility of the Press. In Mehra. A (ed.). Press

Systems in ASEAN State. Singapore: Asian Mass Communication Research and
Information Centre.

Martin, J. and A. Chaudhary (1983). Comparative Mass Media Systems. New York:
Longman.

Moale, J. (September 2003). Courageous media catalyst fuelling change behind
kingdom’s facade. Pacific Journalism Review, September, 9 (1): 183-186.

Moala, K. (1995). Interview. Pacific Islands Communication Journal XVI: 2.
Moala, K. (2000). Tonga and the independent press. Pacific Journalism Review, 6 (1):

59-62.
Moorehead, A. (1966). The Fatal Impact. London: Hamish Hamilton.
Nelson, H. (1967). The Press in Papua New Guinea. Paper presented at history seminar,

University of PNG, Port Moresby.
News Corporation Annual Report. (1998). Controlled entities (cont). Rabaul Times

Pty Ltd. p 60. www.newscorp.com/report98/financial/1998.pdf



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 109

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

O’Reilly, Fr P., SM. (1959). Imprints of the Fiji Catholic Mission including the Loreto
Press 1864-1954. Suva: The Loreto Press.

O’Reilly, Fr P., SM, and Laracy, H. (1972). Bibliographie des ouvrages publiee par
les Missions Maristes des Isles Salomons. Paris: Publications de la Societe des
Oceanistes.

Pacific Media Watch reports:
– (January 21, 2004). A mirror of the times. PMW 4277 PNG.,
–  (February 25, 2004). TV boosts debate on social issues, says producer. PMW 4319

Fiji..
–  (September 17, 2003 ). Prime Minister vows to maintain media freedom.PMW 4189

Vanuatu.
–  (September 10, 2003). Media to raise concerns over Daily Post injunction. PMW

4180 Vanuatu.
–  (August 20, 2003 ).Fiji Media Watch head calls for better pay, advocacy. PMW 4152

Fiji.
–  (June 1, 2003 ). Fiji Times urges government to drop Media Bill. PMW 4071 Fiji.
–  (March 15, 2003). Taimi ‘o Tonga says government determined to ban. PMW 3982

Tonga/NZ.
–  (October 15, 2002). Journalists urged to become agents of change. PMW 3797 HIV/

AIDS.
–  (August 11, 2002). Anna Solomon  –  A remarkable journalist. PMW 3722 PNG.
Peruzzotti, E. and Smulovitz, C. (2002). Civil society, the media and internet as tools

for creating accountability to poor and disadvantaged groups. UNDP Human
Development Report Office Occasional Paper.

du Prel, A. (1998). Freedom of the press problems in Tahiti. Pacific Journalism
Review, 5(1): 34-38.

Shawcross, W. (1992).  Rupert Murdoch. Ringmaster of the Information Circus.
London: Pan.

Richstad, et al. (eds.). (1973). The Pacific Islands Press. Honolulu: University of
Hawai’i.

Richstad et al. (eds.). (1984). Publishing in the Pacific Islands. Honolulu: University
of Hawaiíi.

Robie, D. (1993, October 28). Media Giants Dominate the Pacific. Times of Papua
New Guinea.

Robie, D. (1995). Nius Bilong Pasifik: Mass Media of the Pacific. Port Moresby:
University of PNG Press.

Robie, D. (ed.). (2001). The Pacific Journalist: A Practical Guide. Suva: University
of the South Pacific.

Robie, D. (2003). Journalism Education in the South Pacific, 1975-2003: Politics,
Policy and Practice. Unpublished PhD thesis. Suva: University of the South Pacific.

Stori Bilong Wantok  (video). (u.d.). Port Moresby: Word Publishing.
USP Journalism Programme. (2001). Making News in the Pacific (video). Suva:

University of the South Pacific.
von Busch, W. (1995, October). Book Mystery. Islands Business Pacific.



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

 110  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

The  CIA World Factbook. (2004). www.odci.gov/cia/publications/factbook
Tschauder, Fr J. (November 1992). Interview,  Madang.
Windybank, S. and M. Manning. (March 2003). Papua New Guinea on the brink. Issue

Analysis, No. 30.

Philip Cass is assistant dean of the College of Communication and Media
Sciences in Zayed University, Abu Dhabi, in the United Arab Emirates. Born
in Papua New Guinea, he has worked as a  journalist, academic and
journalism trainer in Australia, Fiji, PNG, UAE and the United Kingdom . He
is currently researching a doctoral thesis on the islands’ press and independ-
ence movements in Melanesia, 1955-75. He would be interested in hearing
from people who worked  in the media in Fiji, PNG, the Solomon Islands and
Vanuatu during this period.
philip.cass@zu.ac.ae


