
IRAQ AND THE MEDIA WAR

 170  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003

The story behind the upheaval
after Niu FM hit the airwaves

TAPU MISA
New Zealand Herald columnist

THE BIGGEST story in New Zealand’s Pacific Island community in June
was the dumping of the providers of the national Pacific Island radio

network by the trust that the Government had appointed to fund it. It came after
months of acrimony that began almost from the moment that Niu FM hit the
airwaves.

As it happens, it is a story that I am intimately acquainted with. I have been
watching this continuing saga since it began and was allowed to fester. Not only
do I know the major players on both sides of the story – not surprising in a
community as small as ours – but I feel like the network is a baby whose birth
I witnessed.

Back in August 2002, when Niu FM scrambled to meet its contractual
obligation to get on air five weeks from the day it signed the contract, I called
on broadcasting contacts to find staff – not easy when you consider how scarce
trained and experienced Pacific Island broadcasters are. They are an even rarer
breed than trained PI journalists, which is why I also helped out in the newsroom
in the network’s early days.

I didn’t charge for my services. This was not because of my selfless devotion
to Pacific Island broadcasting, but because I was married to the then boss of the
network and it didn’t seem kosher to bill them for the privilege.

That is my dilemma in all this. I am the journalist best placed to write this
article but because of that family connection, I have been confined to sitting
back and watching the mainstream and even some of our own Pacific media
make a meal of it.



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003 171

IRAQ AND THE MEDIA WAR

That is understandable up to a point; it is a complex story. To do it justice,
journalists needed to be well acquainted with the local Pacific community, and
with the history of Pacific broadcasting in this country as well as broadcasting
generally. They needed to have a decent grasp of accepted business practice,
how Government and its agencies contract out services, and the distinction
between governance and management.

It boils down to a conflict between two trusts. One is completely owned and
driven by Auckland’s Pacific Island community and has been running a
successful pan-Pacific radio station for 10 years. It is APICRT  –  the Auckland
Pacific Island Community Radio Trust. Its 16 trustees are elected two-yearly by
their communities. The other is the smaller, but more powerful, group of people
(six at last count) whom the Government appointed in early 2002 to oversee the
new national radio network for Pacific people. It is NPRT – the National Pacific
Radio Trust.

Until last year, APICRT was concerned solely with the running of its
Auckland station, Radio 531pi. But in 2002, the community trust won the
contract to run New Zealand’s first national radio network for Pacific Islanders,
which became known as Niu FM. As the only contender with a track-record in
pan-Pacific broadcasting, and the only community-owned outfit, 531pi had
seemed like the obvious and only choice.

For those who had battled for years to keep the station going, it had seemed
like a dream come true. Unfortunately for them, the dream turned out to be a
double-edged sword. The station which pioneered pan-Pacific broadcasting had
needed its wits to survive in what is widely acknowledged as the world’s most
competitive radio market. There were times early on, when it seemed that it
might not make it. On one such occasion, when staff and management had to take
pay cuts to ensure the station’s survival, they joked grimly that if the money was
any lower, they’d end up paying for the privilege of working there.

But it held on, delivering a mix of community, social and commercial
programmes to Auckland’s Pacific communities – Samoa, Tonga, Cook Islands,
Tokelau, Niue, Tuvalu, Fiji and the Solomon Islands. In 10 years, it has
developed from a station struggling on annual New Zealand on Air funding of
$125,000 to one which, for the last two years, has earned more than $1 million
in advertising income. It did not do this by being imprudent with its money, or
by paying its management or trustees big money.

In fact, many of the people who have worked for Radio 531pi, from those
who put out the station’s Pacific language community programmes to the



IRAQ AND THE MEDIA WAR

 172  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003

directors of the board, had done so for many years without ever being paid.
Among them, directors such as Arthur Anae, a Samoan businessman and former
National Party MP, who has been a stalwart of the station. James Prescott, a
Tongan, who holds a number of other directorships, has a masters degree with
honours in Accounting and Finance from Auckland University, and is a senior
lecturer at the Auckland University of Technology. And there is Brian Chamberlin,
current chairman of the board at Radio 531pi, a former president of Federated
Farmers and the past chairman of the Radio Pacific board. Though not a Pacific
Islander, he is so committed to the idea of a Pacific voice in broadcasting that
he has given many years of his expertise and time to 531pi without ever being
paid.

Many others have also given their time to the station. Only in the last few
months have the Radio 531pi trustees been paid anything, and it is less than they
would get on a school board of trustees. In 10 years of service, they have received
a fraction of what the Government-appointed National Pacific Radio Trust
members have been paid in a few short months. In fact, since NPRT took over
running the network, the chairman, Simativa Perese, a barrister, has asked the
Government  for more money. He has been given an extra $40,000 for himself
– including $30,000 for providing legal services to the trust. The other five trust
members have also had their honorariums bumped up this year to just under
$20,000 each. One of them, Sina Moore, whose background is in sales and
marketing, has also been paid the equivalent of $80,000 a year for ‘project
management services’, according to papers received from the Ministry of
Culture and Heritage.

So, it was ironic that in the days after their contract was cancelled, it should
be the Radio 531pi trustees and directors who would find themselves accused
of profligate spending, of having their noses in the Government trough, of
misusing taxpayer funds. That this should happen to people who had given more
to Pacific Island broadcasting – and received less – than anyone I knew seemed
the height of injustice.

I was at the launch in Mangere on August 31, when the network crackled to
life, delivered by a small and sweaty bunch of Radio 531pi staff who had
laboured long hours to make the on-air date, while Members of Parliament,
Government officials and the network’s trust members made fine speeches to
the assembled gathering about what the network would mean to Pacific people
in Auckland, Wellington and Christchurch.

The Government had committed nearly $8 million to the three-year pilot.



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003 173

IRAQ AND THE MEDIA WAR

Radio 531pi’s newly set up sister company, Pasefika Communications Network
Ltd, was the network’s provider. The NPRT was to look after the funds and keep
a governing eye on proceedings. It was touted as a momentous breakthrough for
New Zealand’s Pacific communities. But it was not long before relations
between the two trusts broke down. Soon, the goodwill that was on show back
in August was a distant memory. In October, barely a month after its launch, the
Government trust was already publicly alleging ‘material breaches’ on the part
of Pasefika, and was threatening to cancel the contract. By November, the two
groups were in mediation.

At issue, were the so-called ‘material breaches’, and Simativa Perese’s
attempt  to install Sina Moore as the full-time managing director of Pasefika.
Pasefika resisted, claiming undue and unreasonable interference by the trust.
With the help of a QC, Ailsa Duffy, it won what it thought was the right to get
on with running the network. But despite the mediation outcome (which set
Pasefika back $30,000 in legal fees), nothing changed. The Government trust
continued to allege material  breaches.

On 3 June 2003, Pasefika was unceremoniously sacked as the provider of
Niu FM. One moment they were on air, broadcasting from the old Otahuhu
District Court building which housed their studios, and the next the switch had
been pulled on them. Without missing a minute of air time, NPRT had taken
control of Niu FM, and begun broadcasting from studios in the upmarket
Auckland suburb of Ponsonby. It had taken the frequency, and by the week’s
end, most of the staff. The trust hired a high-powered Wellington public
relations firm to explain why it had taken the rather dramatic step of dumping
Pasefika Communications just nine months into its contract, and despite every
indication that it was doing a good job.

Niu FM was popular, advertising was increasing monthly, and audience
surveys after only seven months showed the network was doing better than
many more established stations, even in the over-heated Auckland market
where it was already rating in the top third. Most importantly, it was winning its
required market – Pacific Islanders aged 20-40 – which flew in the face of
NPRT’s claims that the network’s programming wasn’t delivering to the Pacific
Island community. In an article in Metro (September 2003, p 104), Simativa
Perese claims, for example, that Niu FM’s news team failed to cover important
Pacific Island issues. ‘It didn’t cover anything,’ he’s quoted as saying, and refers
specifically to the station’s failure to address the issue of tithing.

The claim is extraordinary. The news team of four was headed by Bob



IRAQ AND THE MEDIA WAR

 174  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003

Wandstraat,  a journalist with long experience in newspapers and radio who also
tutored the Manukau Polytechnic journalism course for Pacific Island students
back in the late 1980s. And among the many issues that Wanstraat and his team
covered in their nine months was... tithing. Not just once but repeatedly (and yes,
Wandstraat still has the tapes). Which begs the question: Did Perese actually
listen to the network he was so determined to criticise?

There were other more damaging claims. In the days following the contract
cancellation, much was made of Pasefika’s so-called misspending of taxpayer
funds. Perese’s trust cited the purchase of a couple of company cars (Pasefika
replied that these were part of employment contracts for two staff members,
including Niu FM’s highly popular announcer Oscar Kightley); drinks and
dinner at a local bar and Vietnamese restaurant (to thank staff for their hard work
in getting the network to air in record time, said Pasefika, and which, contrary
to the figure quoted in Metro (p 105), did not cost $12,000, but around $2500);
and the purchase of tickets for the network’s advertisers to watch one of the
America’s Cup races (an advertising promotion, said Pasefika, normal practice
for a network required to earn advertising revenue as part of its contract).

The community trust was also accused of using taxpayer money to benefit
its Radio 531pi  operation, and criticised for trying to minimise Niu FM’s impact
on 531pi. Both were  broadcasting in the Auckland market, and needed to be
managed carefully to ensure the continued survival of one, and the growth of the
other. This seemed entirely reasonable to APICRT, but the National Pacific
Radio Trust regarded any consideration of  531pi’s interests as a gross breach.

But very little of the community trust’s side of the story got through a
mainstream media accustomed to stories of ‘brown failure’, however unjusti-
fied. It was all too easy to dismiss this as just another example of an unprofes-
sional community group which had got in over its head. No one seemed much
interested in the track record of a group of people who, in a decade of dealing
with the funding agency, NZ on Air, and operating exactly as they had done with
Niu FM, had never had their reputations or integrity called into question.

Amid all the claims and counter-claims, there was only one absolute
certainty: the relationship between those who ran the community radio trust and
the Government’s representatives was beyond repair. The reason, according to
APICRT, was the failure of the National Pacific Radio Trust to understand the
difference between the governance role of a funder and the management role of
the provider. In fact, it said, the Government trust had acted from the start as if
it were the provider, and had insisted on ‘micro-managing’ the project to such



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003 175

IRAQ AND THE MEDIA WAR

an extent that it had made it impossible for Pasefika to do its job. An example
of this was Perese’s attempt to force Sina Moore’s appointment as managing
director of Pasefika – a move which was unprecedented for a Government entity
charged with funding responsibilities.

Consultant Peter McKinlay is a former Treasury official who has seen many
Government contracts fail through lack of governance skills. He was asked by
the community trust to look at their contract with the NPRT, and specifically at
the trust deed drawn up by Perese and his fellow trustees – after the contract was
signed. McKinlay (who became an expert witness for Pasefika) concluded that
the deal was fatally flawed. It was doomed to fail – and the crux of the problem
lay in the ‘unusual’ trust deed that gave all the power to  the Government trust,
while providing no protection to Pasefika (or indeed anyone else who might
have gone into business with them). Whether or not the trust deed should even
be part of the agreement between the two parties is one of the points of
contention yet to be argued at the High Court.

The debacle raises questions, too, about the Government’s failure to
adequately monitor contracts intended to deliver its social objectives. In this
case, it had appointed a group of people with the right ethnic profile but little
corporate governance experience (Perese, despite impressive legal qualifica-
tions and some experience as a radio announcer, has none) and then left them
to draw up an agreement giving themselves unprecedented power.

Despite many attempts by APICRT trustees to get officials and ministers to
intervene on their behalf, or to hear their side of the story, the Government has
been determinedly deaf. Even in the early days of the dispute, it seemed to have
its mind made up. Back in November 2002, disbelieving community trustees
listened to Mark Gosche, then minister of Pacific Island Affairs, present them
with two options for solving the problem. Both options effectively handed the
reins – and  the contract – to the NPRT. Pasefika would quietly disappear into
the ether, losing a contract that it had won fairly and at considerable cost to itself
– and with absolutely no suggestion that they would be compensated for their
losses. The community trustees had no hesitation in unanimously rejecting the
proposals – but that didn’t stop the NPRT from continuing to put them on the
table, right up until the cancellation.

It is clear that the National Pacific Radio Trust’s takeover of the network has
been costly, but it is difficult to get a clear picture of just how much extra has
been spent. The trust has been able to use its charitable status so far to avoid the
degree of public scrutiny that is expected of other Government agencies. Unlike



IRAQ AND THE MEDIA WAR

 176  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003

the community owned Pasefika and 531pi, which are accountable to their
communities,  NPRT is accountable only to its political masters.

The Government, meanwhile, is unlikely to break ranks with a group of
people that it appointed, no matter how badly they might manage the network,
or how much extra money it might need to plough into the project as a result of
the trust’s stewardship. That is a shame. In September 2003, the two trusts
square up at the High Court in Auckland – an expensive, nasty business that
could have been avoided if the Government had exerted itself a little more
vigorously, and in a more even-handed manner, on behalf of the Pacific Island
community. What is at stake here is not only the future of Pacific broadcasting
but exactly the kind of community-driven initiative that this Labour Govern-
ment is supposed to support. The $7.7 million that is funding the network was
set aside to do what the Government calls ‘capacity building’ – as the name
implies, it was aimed at building up existing Maori and Pacific Island organi-
sations, transforming them from shoestring operations to fully competitive
businesses.

That is why the Niu FM network was built on top of Radio 531pi, using its
staff, resources and a decade of know-how and experience in pan-Pacific
broadcasting. And why the network’s programming is cloned on the 531pi
model. It was 531pi expertise and experience which officials used to develop the
case that convinced the Government to put capacity building money into the
network.

Radio 531pi’s trustees always knew that they were putting the station at risk,
particularly if the Government stopped funding the pilot. But it beggars belief
that they should now stand accused of running the two stations so as to ensure
the continued survival of both. Having given birth to the new network, and
promoted it vigorously, Radio 531pi now finds itself in an even worse position
than it was before the contract. It is now up against a well-funded competitor
which has transplanted its staff, duplicated its music and programming, and
which is now being run by the Government trust that was appointed to fund it.

Had Radio 531pi’s trustees known that this was what the Government
meant by ‘capacity building’, they would never have bought into it.

Tapu Misa is a freelance writer and columnist of The New Zealand Herald. She
is married to Sefita Hao’uli, one of the founders of Radio 531pi, and the former
interim manager of Niu FM.
taputapu@paradise.net.nz


