
IRAQ AND THE MEDIA WAR

 80  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003

Your Asia-Pacific Network: The
use of Radio Australia by
the Australian Government

This article examines the use of Radio Australia by the Australian
Government.  It examines the extent that the Australian Government’s
foreign policy goals are reflected in the charter and programming of
Radio Australia.  The paper begins with a brief historical look at Radio
Australia followed by description and analysis of the role of govern-
ment control in Radio Australia’s operation; the role of an intermedi-
ary between the government and the station, which, in this case, is the
Australian Broadcasting Corporation (ABC), the parent company of
Radio Australia; the programme philosophy of, and programming
offered by Radio Australia, and criticisms of Radio Australia from
within the Pacific.

ANDREW M. CLARK
The University of Texas

ABSTRACT

RADIO AUSTRALIA is one of the oldest Government-owned international
broadcast stations in the world. At times it has enjoyed strong support from

the Government, while at other times it has come perilously close to being shut
down.

Radio Australia history
Radio Australia began shortwave broadcasting in 1939 after a request from the
British for help in countering propaganda being disseminated by the Germans.
The Australian government agreed to the request but could not decide who



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003 81

IRAQ AND THE MEDIA WAR

should control the new service. Eventually, several Government agencies
cooperated: The Department of Information would prepare the content of the
programs; the Australian Broadcasting Corporation (ABC) would provide
thebroadcast personnel and translation services to present the programmes, and
the Postmaster-General’s Department, would take care of technical matters
(Thomas, 1980). The service officially began broadcasting on 20 December 20
1939. Prime Minister Menzies opened the station noting,

Our reasons for establishing broadcasts of this kind may be quite simply
stated. We have decided that over some of the propaganda stations to
which you listen, so many strange things are said, not only about
Australia, but about the whole of the British Empire, that the time has
come to speak for ourselves. . . . My purpose is to tell you something about
Australia and the war. Something about why it is that although we are
12,000 miles from Europe we are nevertheless involved in a European
war and in full partnership with Great Britain and its conduct (as cited in
Hodge, 1995: 8).

The broadcasts always began with the sound of the kookaburra, and with
broadcasts in English, French, German, Dutch, and Italian. Initial broadcasts
focused on parts of Europe, India, South Africa and the Americas.

As is typical of any international station, the languages used, and the areas
of the world targeted depended on the priority of the Australian government.
These priorities changed according to developments in the war.  Disagreement
continued throughout the war as to which department was best suited to control
the station. The ABC wanted control because it had experienced staff that could
put together professionally sounding programmes. In addition, there would be
less chance of governmental interference if the ABC had control. The Depart-
ment of Information felt the ABC, as a public service broadcaster, would be
beholden to the Australian taxpayers who would be unlikely to want to spend
money on a service targeting an overseas audience. This would increase the
chance the station would be eliminated or given less of a priority than a
government department would give it (Thomas, 1980).

By 1941 the ABC was responsible for news broadcasts, but the Department
of Information was in charge of all propaganda. The government created
another department a year later to coordinate the propaganda war against Japan.
The Political Warfare Committee included staff from the Australian Chiefs of
Staff, Department of Information, Department of Defense,and External Affairs.



IRAQ AND THE MEDIA WAR

 82  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003

Thomas (1980) points out that at times it was difficult to know which department
was responsible for what task.  Unlike many other countries, Australia also used
the shortwave medium for internal broadcasts. This meant that listeners in
‘enemy countries’ (p. 117) could also hear the domestic service of the ABC. This
caused problems for those coordinating the propaganda efforts. The director of
information at the time Japan entered the war was Charles Holmes. He noted to
a colleague that ‘it is inevitable that many news bulletins and commentaries
which it is perfectly proper and desirable to broadcast to Australians are not all
adapted for the presentation of the Australian scene to overseas listeners’ (as
cited in Hodge, 1995: 20).

In 1942, control of Radio Australia was given to the Australian Broadcast-
ing Corporation, but control of political policy for the station, which amounted
to most of the broadcasts, rested with the Department of External Affairs. What
little influence the ABC had over Radio Australia ended in 1944 when
responsibility for Radio Australia was placed in the hands of the Minister of
Information.  As has been noted, the Australian Government used Radio
Australia during the war as a tool to aid in its war efforts, particularly in Asia.
However, Hodge (1995) notes that following the war Radio Australia was used
in a new way: ‘as an instrument of [the government’s] immigration policy’ (p.
27). Radio Australia’s broadcasts painted an enticing picture of Australia, with
its English-language broadcasts designed to attract foreigners to settle in
Australia. The British were the primary targets for immigration, but broadcasts
in German and Dutch were also framed in a way to attract people to leave behind
the turmoil and ruins of Europe and settle in Australia.

By 1950 the administration of Radio Australia shifted from the Ministry of
Information back to the Australian Broadcasting Commission. However, a
battle over control continued; this time over the model of broadcasting. On the
one side were officials in the Department of External Affairs who wanted Radio
Australia to model itself after the American system where the international
stations were under government control. Those espousing this view saw Radio

Australia solely as a tool of foreign policy and perhaps as one of the most
important tools for Australia in the Cold War effort. The Minister of External
Affairs in the early 1960s felt the compiling of news should not be left just to
journalists and that more attention should be paid to Australia’s national
interests (Hodge, 1995). On the other side were those from the ABC who
favoured the BBC model where the station appeared to have a degree of
autonomy andtherefore was less closely tied with government propaganda and



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003 83

IRAQ AND THE MEDIA WAR

more with objectivity. This included not just broadcasting the Government’s
point-of-view, but also criticism of the government by the opposition.

Programme guides from the 1950s and 1960s show Radio Australia
programming not only targeted Asia and the Pacific but also targeted Britain,
other parts of Europe, and North America.  In addition special attention was paid
to Australian forces overseas (ABC Online, 2003b, 2003c).  In 1967 Radio
Australia broadcast ‘Forces’ News’ seven days a week.  This 15-minute
newscast was described as ‘a special bulletin of news with a home-town flavour’
(ABC Online, 2003c).  ‘Forces’ News’ was followed immediately by ‘Forces’
Requests’ which was described as ‘Margaret Wood answers your letters and
plays your musical requests as well as passing on messages from sweethearts,
families, and friends’ (ABC Online, 2003c).  These special programmes for
Australian military personnel targeted Saigon, Malaysia, Singapore, and Thai-
land.

Even though Radio Australia is under the auspices of the Australian
Broadcasting Corporation, the battle for ideological control of the service has
continued.  Since the 1970s, whenever there was a crisis, particularly in the Asia/
Pacific region, the demand has been for Radio Australia to revert to an output
resembling the American model.  In times of relative peace, it seems as if the
BBC model has been favored.

Radio Australia continued without major change until the mid 1990s the
Australian Government commissioned the Mansfield Report, an independent
review conducted by prominent Australian businessman, Robert Mansfield,
examining the effectiveness of the Australian Broadcasting Corporation.  At the
time, the government sought a more focused and effective role for the ABC
(DCITA, 1998). More specifically, the government desired to cut the Australian
Broadcasting Corporation’s budget, and Radio Australia, with its focus on
external audiences, was deemed an area that was expendable.

Recommendation 18 of the Mansfield Report dealt with international
broadcasting:

• That the requirement for the ABC to broadcast programs to audiences
outside Australia should cease;

• that the ABC should retain the ability to transmit programs outside
Australia if it chooses;
• that the ABC should be permitted to apply net savings from the closure of

Radio Australia to the achievement of its savings target-this should include any



IRAQ AND THE MEDIA WAR

 84  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003

transmission savings, consistent with the Government’s commitment to fund
the ABC directly for its transmission costs; and

• that if an appropriate commercial arrangement for the operation of
Australia Television is not entered into before June 1997, the service
should be closed down (DCITA, 1998).
The cutbacks resulting from the report reduced the number of language

services offered by Radio Australia from nine to six, and staff from 144 to 66.
Transmitters were shut down and then sold off to a religious broadcaster from
England. According to Jean-Gabriel Manguy, the Radio Australia network
manager, for a while Radio Australia all but disappeared. Manguy reflecting on
that period in the station’s history noted:

However, there was, from the Government circles in Canberra, the
realisation that it was important to maintain at least a Pacific service. So
Radio Australia for a while was going to survive with its Pacific service
and that includes our English language and Pidgin broadcasts. Then the
ABC Board had a hard look at the situation and felt that although the
transmitters to Asia were to be switched off it was still important to keep
a production capacity for Asia and a decision was taken to keep some of
our Asian language services. And that’s what we were left if you want on
1 July 1997 with a Pacific service which was pretty much intact although
our own production capacity in English was severely curtailed and a
much diminished Asian service, but a service without transmitters. So
that was the hard reality of 1 July 1997 (ABC Online, 2002a).

T. R. Rajeesh, a student in India, listened to Radio Australia in India, but the
cutbacks meant he had to stop listening to the programs he enjoyed.  Rajeesh
says, ‘Closing down of Darwin transmitters and [programme] reduction due to
heavy budgetary cuts in 1996 really caused for the loss of good [programmes]
as well as they are not heard with good signals even in my area. I restarted
listening in 1999 using good receiver’ (T. Rajeesh, personal communication,
July 27, 2002).

Jean Gabriel Manguy said that as a result of the changes with Radio
Australia the station lost not just employees but many listeners. He said that

. . . for months afterwards we were receiving letters and people were
telling us where have you been, where have you gone, why don’t you talk
to us anymore. That was a significant reaction from Asia in particular.



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003 85

IRAQ AND THE MEDIA WAR

You know you don’t like us anymore, don’t you want to talk to us
anymore. From one day to another a whole audience disappeared. (ABC
Online, 2002a).

As ethnic unrest grew in the South Pacific and Indonesia, the Australian
Government began to backtrack on its decision. In 2001, Radio Australia
received good news from the government when it announced the station would
receive up to AUS$9 million over three years for shortwave broadcasting to
South-East Asia. The decision was prompted in part by pressure from the Asia-
Pacific region and continuing political turmoil in the region. The original
decision to cut funding was made by Communications Minister Richard Alston
following recommendations in the Mansfield Report. Australia’s Foreign
Minister, Alexander Downer, was never completely comfortable with the cuts
to Radio Australia and was instrumental in restoring funding. In a joint
statement Downer and Alston said, ‘Recent events have highlighted the value
of Australia’s international broadcasting activities in conveying accurate news
and information to the region as well as providing an Australian perspective’
(Canberra restores station’s funding, 2000: 9). The statement was a complete
backdown by the Australian government. Since the earlier cut in funding, Radio
Australia had not been heard west of Bali except by those able to access the
station via the Internet. Now, by virtue of its strong signal, Radio Australia has
established a prominent presence in the Asian and Pacific regions.

The irony of the situation is that when the cuts took place the Government
sold off the Cox Peninsula transmitter site in Darwin, which was the main site
for broadcasts into Asia. Once the funding was increased Radio Australia has
had to lease time from that organization so as to use Radio Australia’s former
transmitters to broadcast back into Asia. In addition Radio Australia also uses
BBC facilities in both Singapore and Taiwan to more effectively cover the
region.

Description and analysis
Government-foreign policy
The Department of Foreign Affairs and Trade (DFAT) provides some funding
for Radio Australia and is responsible for reaching out to other countries on
behalf of Australia. If Radio Australia is a tool of foreign policy, then the policies
of the DFAT directly affect the goals and operation of the station. The DFAT
has five goals:



IRAQ AND THE MEDIA WAR

 86  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003

• to enhance Australia’s security.
• to contribute to growth in Australia’s economy, employment and standard
of living.
• to assist Australian travelers and Australians overseas.
• to strengthen global cooperation in ways that advance Australia’s
interests.
• to foster public understanding of Australia’s foreign and trade policy and

to project a positive image of Australia internationally (DFAT, 2002).
 The department uses a number of means to achieve these goals, but it seems

that, on the face of it, Radio Australia could be very useful in helping the
department meet its objectives. However, there is more to it than just putting a
station on the air. There must be clear objectives for the station and those
objectives must line up with the foreign policy priorities of the country.
Although the foreign policy priorities are stated, it is also clear that sometimes
the priorities conflict. For example, Australian efforts to help East Timor
achieve independence conflicted with its goal of strengthening relations with
Indonesia.

Australia is a country that very much wants to be seen as an independent
power in the Asia/Pacific region. It is a country that wants to carve out its own
identity in the world system; an identity that leaves it free from dependency on
other nations. The reality is that this is not easy, and Australia cannot survive in
the current world system without dependence on the United States. The problem
is that on the one hand Australia has strong ties with the United States, but it is
also part of Asia (Lyon, 2001: 516). In an article for the Far Eastern Economic
Review journalist Barry Hing writes, ‘Australia must work out a position
whereby it recognises its cultural differences and maintains its support for
traditional allies, such as the U.S., and at the same time fit in comfortably in a
region that may not always share such sympathies’ (Hing, 2001: 30). Lyon
(2001) writes,

In Colin Powell’s confirmation speech before the US Senate, he stated
that Washington would be looking to Australia for leadership and
guidance on the difficult transition under way in Indonesia. While
generous, this commitment only placed into sharper relief the existing
tensions between Jakarta and Canberra [the respective capitals]. At least
for the foreseeable future, Indonesian politics seem murky and unpredict-



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003 87

IRAQ AND THE MEDIA WAR

able, and the Indonesian-Australian relationship possesses little of the
intimacy and warmth that characterized it only a few years ago (p. 517).

Indonesia is one of Australia’s two largest partners in Asia, yet internal unrest
and the situation in East Timor have meant that the relationship is not so sound
(Lyon, 2001: 523).

As mentioned earlier, China is important to Australia, but Australia’s
relationship with the U.S. causes problems. The Australian Department of
Foreign Affairs and Trade (DFAT, 2002) Annual Report 2000-2001 states,
‘Bilateral trade with China increased significantly in 2000-2001, with total
exports in 2000 rising 37 per cent over 1999 figures to almost A$7 billion’
(p. 7). In addition, conferences were scheduled with China to showcase
Australian businesses. Meetings with high-level government officials were
used to urge China to improve human rights issues and ‘to ensure Australia’s
views on regional security issues were clearly understood by Chinese counter-
parts’ (p. 7).  Lyon (2001) writes that the crash of the US military plane on
Hainan Island,

advertised how difficult Australia’s position could become in instances
of heightened tension between China and the United States. The accident
occurred in a context where the new [U.S.] administration had already
moved away from the previous administration’s policy of treating China
as a strategic partner. Australian foreign policy was left with no comfort-
able saddle point. Canberra’s instinctive attraction to Washington’s
position was moderated by concerns about the level of anti-China rhetoric
in Washington and a compelling wish to avoid a new bipolar contest
between Australia’s traditional ally and the fastest rising Asian great
power. (p. 518)

Indonesia and China are very important to Australia, and therefore it is
important for Radio Australia to have programming in Indonesian and Manda-
rin (also known as standard Chinese) in order to continue to build goodwill
between Australia and the Indonesian and Chinese people. Hing (2001) points
out that Australia needs to strengthen its relationship with Asia culturally as well
as in other ways, but at the same time Asian countries need to be willing to accept
Australia.  He writes, ‘Just as Australians have been urged to shun stereotypes
about Asia, so too must Asians show a greater readiness to understand their



IRAQ AND THE MEDIA WAR

 88  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003

neighbor and not to resort to clichés (p. 31). Radio Australia could well be a
useful tool in promoting that type of understanding.

Intermediary-Australian Broadcasting Corporation
Looking at the relationship between the ABC and the Australian Government,
and at documents such as the ABC Corporate plans, help us understand current
and future plans for the ABC and Radio Australia. The legislation governing the
ABC is the Australian Broadcasting Corporation Act 1983.  As a result of this
legislation, the Australian Broadcasting Commission became the Australian
Broadcasting Corporation. Section 6 of the ABC Act details the Charter of the
Australian Broadcasting Corporation (ABC Online, 2001b).

The 1983 Act states that the ABC has editorial independence from the
Government and is accountable to the Parliament through its annual reports,
corporate plans, and the appearance of ABC officials before Parliamentary
committees. The Government department responsible for providing funding for
the ABC is The Department of Communications Information Technology and
the Arts (DCITA), which makes an appropriation to the ABC every year. This
appropriation is based on a funding agreement negotiated every three years. The
current funding cycle ends on 30 June  2003. Although Radio Australia is part
of the ABC, it is actually funded by two Government departments, the Ministry
of Foreign Affairs and Trade, which covers the programming in foreign
languages, and the DCITA, which funds the cost of English language program-
ming and satellite costs.

In addition to the Australian Broadcasting Corporation charter, Radio
Australia is also governed by its own charter. The RA charter says the
overarching  goal of the Radio Australia is to ;foster international understanding
of Australia and to reflect the nation’s perspectives on the world (ABC Online,
2001b).  In doing so, Radio Australia attempts to

• reflect the multicultural nature and socio-economic diversity of Australian
society.
• encourage a free exchange of information, ideas and knowledge, acting
as a credible and responsible window on the world.
• and foster an understanding of Australian attitudes and values while not
excluding other attitudes and values. (p. 53)
Obviously such goals are lofty. The ABC Editorial Policies guide notes that,

‘Translating goals into practical terms requires priorities to be set for regions,



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003 89

IRAQ AND THE MEDIA WAR

languages, target audiences, and broadcast content’ (ABC Online, 2001b:  53).
In terms of content, information services are listed as being at the center of Radio
Australia’s programming. In addition the broadcast of Australian regional and
international news and current affairs are also a top priority. Finally, ‘Radio
Australia should also broadcast programmes which reflect Australia as a nation
and encompasses the full spectrum of events and conditions-cultural, sociologi-
cal, economic and political’ (p. 53).

What is interesting about the identity of Radio Australia is that, because the
station is so closely tied to Australia’s public broadcasting service, Radio
Australia itself is promoted as a public service broadcaster,

As part of the ABC, Radio Australia adheres to the highest standards of
public broadcasting, including independent, unbiased and reliable news
and information. Over 60 years RA has developed an enviable reputation
as a trusted and friendly broadcaster. Whether we are reporting on the
latest political crisis or providing educational information, you can
depend on Radio Australia (ABC Online, 2003a).

Obviously, some of this is rhetoric, but the station, as part of ABC, assumes the
identity of the parent company. In doing so, it is able to draw on the services of
the ABC and the reputation and goodwill that the ABC has within Australia, the
Asia/Pacific region, and the world. It is an attempt to put a buffer between the
station and its relationship with the Australian government and to solidify the
claim that Radio Australia is neutral and independent and less an agent of
propaganda by the Australian Government.  As noted on Radio Australia’s web
site, ‘by law and by convention neither the government nor parliament seeks to
intervene in editorial decisions’ (ABC Online, 2002c, p. 1).1 The priorities for
Radio Australia are endorsed by the ABC Board, are subject to review and may
be changed. So, for example, if Australia was to go to war, past history suggests
the regional focus of the station and the languages used well may change. Critics
also may point out, and rightly so, that even public service broadcasters with a
reputation for integrity and quality programming are funded by the Government
and so are still beholden to the hand that feeds them.

In March, 2003 the ABC was restructured and Radio Australia was moved
from the radio division to a new international division which also includes the
international TV service, ABC Asia Pacific TV. Radio Australia’s general
manager now reports directly to the ABC managing director.  While this move



IRAQ AND THE MEDIA WAR

 90  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003

may be seen as a way to stabilise Radio Australia and create a more solid
identity, there are concerns that because the TV service carries advertising that
Radio Australia will also be forced in that direction.  That in turn will damage
the service’s editorial independence.  There is also concern that the TV service
will gain priority over radio (Radio Netherlands, 2003).

Station output-target audience
Radio Australia broadcasts in six languages: English, Indonesian, Mandarin,
Vietnamese, Khmer (Cambodian), and Tok Pisin (Papua New Guinea). By
comparison, the BBC World Service broadcasts in 43 languages and Voice of
America 52. Radio Australia’s target audience is people in the Asia-Pacific
region and a major role of Radio Australia is to keep audiences in the Asia/
Pacific region and the wider global community informed about events and
issues in Australia. This is achieved in part by broadcasting programmes from
ABC Radio (ABC Online, 2003a).

Currently, Radio Australia’s regional areas of focus are the South-West and
Central Pacific, South-East Asia, North Asia, and South Asia. The Australian
Broadcasting Corporation’s Guide of Editorial Policies notes that ‘English
language broadcasts should be the flag-carrier of Radio Australia as English
accurately expresses the culture of Australia and is the lingua franca of opinion
leaders in the target countries’ (ABC Online, 2001b: 53). This statement gives
a significant clue to how the station is used: to promote Australia, Australian
values, and Australia’s view of the world. The priority is to reach those people
who can affect change in their countries.

Following the national opinion leaders, the other two target audiences are,
in order of priority, ‘indigenous listeners with an interest in the world around
them, and Australian expatriates’ (ABC Online, 2001b: 53). The indigenous
listeners will either have to speak English, or one of the other five languages to
benefit from the programming. The assumption also seems to be that expatriates
can gain information from ‘home’ from other sources but, if not, can always
listen to Radio Australia. The languages Radio Australia uses shows that those
regions and countries have special significance to the Australian Government.

Radio Australia uses many means to reach audiences in Asia and the Pacific.
Radio Australia reaches into the French Pacific, with many local stations
relaying portions of its programming. It also has a strong influence in Indonesia
where local stations rebroadcast portions of its programming, and where it has



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003 91

IRAQ AND THE MEDIA WAR

an estimated weekly audience of almost 3 million people (Foreign radio
stations, 1999).

However, the ability of the station to carry out the objectives and priorities
of the Government depends on the funding from the Government through the
Australian Broadcasting Corporation. Radio Australia is also constrained by the
charter and policies established by the Australian Government. This in turn
affects the output of the station and the way that the station is used.

This next section describes the programmes produced by Radio Australia
and by the ABC including some program content and an explanation of the type
of programming used by the station. The English service is the primary focus of
analysis: the English language service broadcasts 7 days a week, 24 hours a day.

English service
Programming
Programming on Radio Australia is divided into five categories: news, current
affairs and sport; political economic and social commentary; science and
technology; music, arts, and culture; and education and knowledge.  Among the
categories, Current Affairs and News differ in terms of production value.
Current Affairs programming is longer and contains in-depth coverage and
analysis of national and international issues. News programming refers more to
the bulletins aired every hour.

The Indigenous category is programming produced by Aboriginal broad-
casters for a mainstream audience. It also contains programming examining in-
depth the many facets of Aboriginal culture.

Programmes in the Light Entertainment category may include comedies or
dramas. Contemporary Life is programming that looks at current issues facing
people in Australia.

Radio National
Radio Australia staff produce much of the News and Current Affairs program-
ming aired on Radio Australia. However, the majority of programming aired
over the English service of Radio Australia is produced by the ABC for
broadcast over Radio National, a national terrestrial station heard in over 235
regional areas across Australia. Radio Australia merely rebroadcasts Radio

National’s programmes
Radio National is branded as ‘the ABC’s specialist information and arts



IRAQ AND THE MEDIA WAR

 92  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003

network’ (ABC Online, 2002a: 1) and its staff produces and airs over 65 different
programmes. Before looking at those Radio National programmes aired specifi-
cally on Radio Australia, it is helpful to understand the philosophy that guides
Radio National. Doing so makes it apparent why these programmes fit so easily
with the mission of Radio Australia.

The philosophy can be best summed up in the following statements used by
the ABC to describe Radio National:

Radio National provides a unique service giving Australians access to the
world of social, cultural, political and economic ideas. This includes
analysing, inquiring and provoking debate about ‘why’ and not simply
‘what.’
Radio National aims to stimulate and entertain, increase curiosity and
help ordinary, intelligent Australians make sense of an increasingly
complex world.

Content by genre percentage of total programming:

Current affairs 25.4%

News 16.1%

Music 10.7%

Sport 8.4%

Topical Radio 5.6%

Education 5.6%

Light Entertainment 5.3%

Science, Technology, Environment, Natural History 4.6%

Contemporary Life 4.2%

Arts & Culture 3.8%

Regional & Rural 3.3%

Religion & Ethics 1.7%

Law, Consumer Affairs & Media 1.2%

Health 1.2%

Indigenous 1.1%

Business & Finance 1.0%

History 0.7%

Table 1: Categories of programming on Radio Australia

Source: (ABC Online, 2001a).



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003 93

IRAQ AND THE MEDIA WAR

Radio National programs explore the capabilities of the radio medium
itself and have the highest possible journalistic, ethical and production
standards (ABC Online, 2002a: 1).

Obviously the target audience for Radio National programming is Australians.
But, when the programming is retransmitted via Radio Australia, it fulfills the
goal of exposing listeners overseas, both Australian and other nationalities, to
the Australian culture, values, and ideals. The programming is not simply
entertaining but educational and designed to give an Australian view on the
region and the world. Having looked at the primary source of programming on
Radio Australia, the next section examines the programmes that fall under the
various categories, and the content of some of the programmes.

Radio Australia as a programme provider
Radio Australia serves two functions: that of a broadcaster providing program-
ming direct to the listener, and that of a program provider providing program-
ming for partner stations. The role as a program provider really developed from
the cutbacks to the service that took place in 1997. Radio Australia’s network
manager Jean-Gabriel Manguy says that for many years shortwave broadcasting
was a means to reach listeners in other countries from the safety of ones own
shores. However, due to the changes beginning in 1997, Manguy notes,

What we’ve achieved I suppose in the last five years is that, and we had
no choice, is that we have left our shores . . . and we have had to talk to
various organizations to encourage them to relay Radio Australia. We’ve
had to talk to other organizations to help us produce some content
because, I mean, our resource base wasn’t enough anymore (ABC Online,
2002d).

Manguy says that one of the biggest changes is that now instead of Radio
Australia going to other stations to almost beg them to carry the programming,
stations are now coming to Radio Australia requesting programming. Radio
Australia provides almost 300 local and international radio stations with
programming through what is known as ‘Global Connections’. Individual
stations or partner stations choose the programming they want from Radio
Australia as well as the means of delivery that best suits the station’s needs.
Stations receive Radio Australia programming via satellite, mp3 files on the



IRAQ AND THE MEDIA WAR

 94  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003

World Wide Web, shortwave, compact disc, or CD Rom. In addition, Radio
Australia may also consider offering stations ‘exclusive contractual arrange-
ments, promotional and publicity support, co-productions, joint coverage of
regional events, staff development exchanges and the provision of technical
assistance’ (ABC Online, 2002e: 8).

One new initiative that Radio Australia is involved in is partnerships with
regional broadcasters. The Australian Broadcasting Corporation (ABC) and
Radio Australia have entered into an agreement with Papua New Guinea’s
National Broadcasting Corporation (NBC). The agreement calls for journalists
and producers from Radio Australia and the NBC to, in effect, change places and
gain experience working in different cultures. However, it is not just about
gaining experience as much as it is being able to offer a different point-of-view
to the broadcasts. For example, the host of the NBC’s morning show spent four
weeks working with Radio Australia. He worked with both the English language
and Pidgin (Papua New Guinean) services including contributing reports to the
Pacific Beat programme and to Radio Australia’s daily news broadcasts in
Pidgin.  Radio Australia’s network manager, Jean-Gabriel Manguy, com-
mented,

NBC journalists have contributed to several of our latest educational
radio series about life in the Pacific. It is wonderful to be able to work
more closely together as there is much we can learn from one another-and
our listeners benefit too, from the richer, more diverse program content
that results from closer interaction and cooperation between our two
networks, our two nations (ABC Online, 2002b).

The partnership with regional broadcasters highlights an important role for
Radio Australia. It is a role model for other broadcasters and stations in the Asia-
Pacific region. Because of the reputation its staff has, and because of its ties to
the Australian Broadcasting Corporation, Radio Australia is a station other
organisations want to emulate.

Six local stations in some of the largest urban areas in Indonesia carry news
and current affairs programming from Radio Australia via satellite. Four of the
stations in Medan, Jakarta, Bandung, and Sumedang, Indonesia, also carry a live
weekly talkback show with broadcasters from Radio Australia’s Indonesian
service (ABC Online, 2002g). Similarly, Chinese stations that partner with
Radio Australia also carry live talkback programming with Radio Australia’s



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003 95

IRAQ AND THE MEDIA WAR

Chinese staff. The link into China has also necessitated that Radio Australia
move in a new direction as a station; producing programming not for use on the
station but specifically for air on stations in China. Manguy says, ‘Our Chinese
partners were telling us, you know, your English lessons are fine, your music
programs are fine, but we want to respond to our audience who want to listen to
programs in English, but in English that they will understand’ (ABC Online,
2002d). So Radio Australia began producing such programming specifically for
the Chinese stations.

One of the concerns of ‘shortwave traditionalists’ is that international
broadcasters such as Radio Australia are moving away from, or neglecting,
shortwave in favor of other means of delivery. Jean Gabriel Manguy notes that,
particularly in Asia, they have not had any choice but to look at new ways of
delivering the programming. He said,

recently, some of our technical people went to Indonesia to monitor our
broadcasts and while shortwave broadcasts were clear in some provincial
areas, in urban areas such as Jakarta the signal was just not getting
through. So that’s the reality of it. In the Pacific, as we know, the signal
is there, the signal is strong. Now we don’t have any figures on who listens
to us. Papua New Guinea, certainly the indications are people certainly
listen to us. I don’t know that it’s been one or the other until last year. Until
last year we had basically no shortwave capacity to Asia. It’s only in the
last 12 months that, in English in particular, we’ve been back in Asia and
only for seven hours a day, so it’s not a matter of neglecting it was
just not there (ABC Online, 2002d).

Criticisms
Not everyone is enamored with the use of Radio Australia by the Australian
Government. Laisa Taga, editor-in-chief of the Islands Business International
multimedia group and former editor of Fiji’s Daily Post, is critical of Australia’s
seeming domination of Pacific Island media. She says, ‘Turn on your radio in
many Pacific Islands these days and you’ll get news and views with an
Australian accent and slant’ (Pacific Islands Development Programme,
2002: 1). Taga says, ‘The Aussies seem to have launched a massive drive to
influence Pacific Islands people by providing news and views the Australian
way through Radio Australia and Australian Television’ (p. 1). Furthermore,
Taga says Radio Australia is giving Pacific Island radio stations free satellite
dishes so that they can rebroadcast Radio Australia programming. Taga says



IRAQ AND THE MEDIA WAR

 96  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003

obviously such measures are good for Australia, but  ‘is it good for Pacific Island
countries to have Australia having such an influence on what people see and
hear?’ (p. 1). While her perspective is relevant from a programmer’s point-of-
view, it would be hard to turn down the offer of a free satellite dish and free
programming particularly as money is short for many small radio stations in the
Pacific and professionally produced programming is hard to come by.

In 1997, the Mansfield Report noted that Radio Australia is not a ‘core
responsibility for Australia’s national broadcasters’ (Longreach to Phnom
Penh, 2000: 4).  Bob Mansfield said ‘if there is inadequate resources and there
is a choice between broadcasting to Phnom Penh and broadcasting to Longreach,
then Longreach is going to win every time’.  Therefore Mansfield felt justified
in recommending cuts to Radio Australia as the ‘local’ audience should take
priority.

This thought seems to be echoed by an editorial in The Australian which
said ‘what the ABC can and should be doing best is delivering balanced news
and analysis — with an Australian perspective — to every corner of Australia.
That is where it should focus its energies’ (What does the ABC think it is doing?,
2003: 10). In other words the ABC should not concern itself with audiences
overseas.  As noted earlier much of Radio Australia’s programming comes from
Radio National.  The Australian in its editorial; referred to Radio National as a
network that ‘appeals virtually exclusively to the values of ageing urban lefties,
and as a result has shrunk to a mere asterisk in the ratings’.  Obviously this is one
papers view, but if the network is as irrelevant as the paper claims one must
question whether its programming really is true representation of Australia’s
culture and values to those listening overseas.

Comparison with Radio New Zealand International
Radio Australia is not the only broadcaster with the Pacific region as a primary
or secondary focus. Radio New Zealand International (RNZI) targets the Pacific
region with a variety of programming similar to Radio Australia’s.  However,
RNZI does so with nine full-time staff members compared to Radio Australia’s
76 staff members (ABC Online, 2003e).   Unlike Radio Australia, RNZI has no
mandate to target Asia, although the service’s broadcasts can be heard via
shortwave in Asia and other parts of the world.  Like Radio Australia, RNZI has
suffered from lukewarm Government support and in 1997 came very close to
being closed down altogether.2  In order to put Radio Australia’s efforts into
context it is necessary to look at the operation of RNZI.



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003 97

IRAQ AND THE MEDIA WAR

A major difference between RNZI and Radio Australia is the way both
services are funded. RNZI’s budget is NZ$1.4 million with NZ$1.2 million
provided by the Ministry of Culture and Heritage. Up until January 2002 RNZI
was funded by the Ministry of Foreign Affairs and Trade (Radio New Zealand
Financial Report, 2002: 38).   Although RNZI is under the auspices of Radio
New Zealand it is not funded by Radio New Zealand.  This may hold the key to
the lack of Government support for RNZI. The mandate for the Ministry of
Foreign Affairs and Trade is obviously to promote New Zealand’s interests
abroad, but is an international radio station committed to fair and objective
reporting really a suitable vehicle for promoting trade and foreign affairs issues?
The programming offered by RNZI definitely promotes New Zealand’s culture
and heritage and so its new association with this department makes more sense.
However, Barry Corban, chairman of Radio New Zealand, has another sugges-
tion.  He believes it would be more beneficial for RNZI to be funded directly by
Radio New Zealand in much the same way that Radio Australia is under the
umbrella of the Australian Broadcasting Corporation and is also funded by it.
Corban says, ‘[RNZI] operates under our organization, its people are our people
and it is a key contributor to our programmes and to the proper discharge of our
responsibilities’ (Radio New Zealand Annual Report, 2002: 8).

RNZI broadcasts via shortwave for 105 hours per week with 28 of those
hours being original news and programs provided by RNZI (Radio New Zealand
Financial Report, 2002).  The rest of the broadcasts are relayed from Radio New
Zealand’s National Radio in much the same way that Radio Australia uses
programs from Radio National.  The quality of RNZI originated broadcasts is
measured by the degree these broadcasts are used by Pacific radio stations.
There are 11 Pacific radio stations relaying RNZI news bulletins, and ‘at least
80 per cent of RNZI news bulletins at the top of the hour are relayed by one or
more Pacific radio stations’ (Radio New Zealand Financial Report, 2002: 37).
Unlike Radio Australia which provides streaming audio 24/7 via its website
(www.abc.net.au/ra), RNZI only has a live feed of its breakfast show.

According to Radio New Zealand, the key services provided by RNZI are:
•  its weather reports and ‘cyclone watch’, providing life-saving information

to listeners in the Pacific Islands during the cyclone season
• its completely independent news service, providing authoritative and

uncensored news bulletins
• its comprehensive coverage of South Pacific affairs, enabling Pacific



IRAQ AND THE MEDIA WAR

 98  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003

Island nations to keep up with opinions and events in their neighbouring
countries

• its wide range of Pacific Island news and programming, which it supplies
to National Radio. (Radio New Zealand Online, 2003).

These goals are very similar to that of Radio Australia except RNZI appears
to place more emphasis on weather related programming, particularly during
the cyclone season.  This effectiveness of this type of programming cannot be
measured, but it may be among the most important functions of RNZI.  Just as
Australia supplies programming for the ABC, RNZI also provides National
Radio with Pacific news bulletins and three Pacific feature packages each week
for National Radio’s evening programme (Radio New Zealand Annual Report,
2002:12).

Radio Australia and RNZI use shortwave to transmit programmes and
programming from both services are re-broadcast by local stations throughout
the Pacific.  RNZI also broadcasts in several different languages, but these are
restricted to newscasts.  One other area where both Radio Australia and RNZI
are similar is that they are engaged in training programmes in the Pacific.  RNZI
held a skills workshop in Vanuatu for Pacific women broadcasters and also
provided training in election broadcasting for the Fijian Broadcasting Corpora-
tion (Radio New Zealand Annual Report, 2002:12).  Radio Australia conducts
training sessions with regional organisations such the Asia Pacific Institute for
Broadcasting Development and the Pacific Media Initiative (ABC Online,
2003e).  As mentioned earlier in this article it is also involved in staff exchanges
with regional broadcasters (ABC Online, 2003f).

Both Radio Australia and Radio New Zealand International have suffered
from a lack of Government support however, Radio Australia has had a lot of
funding restored, while RNZI has struggled on with almost no funding at all
compared to the task it is trying to achieve.  Both stations complement each
other.  RNZI with its focus on the Pacific is able to provide news and information
to stations throughout the region and also provide Pacific oriented programming
to people in New Zealand.  Radio Australia has a wider focus and provides
stations in the Pacific with not just Pacific oriented news, but news and
programming involving Asia.  It is able to broaden the horizons of broadcasters
and audiences in the region and show how Pacific issues fit within the greater
Asia-Pacific arena.



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003 99

IRAQ AND THE MEDIA WAR

Conclusion
Radio Australia is a regional news and information source within the Asia-
Pacific region; it positions itself as ‘Your Asia Pacific Network’ (ABC Online,
2003a).  Radio Australia is a source of information people can turn to to find out
not just what is happening in Australia, but in their own country.  In other words,
it is a service to the people of the region provided by the Australian Government.
The benefit of Radio Australia being so focused is that it can use its resources
to effectively  target in many different ways its desired audience.  It does not
have to stretch its funds trying to reach the world.

In looking at the foreign policy priorities of the Australian Government and
the programming of Radio Australia it is clear that Radio Australia is being used
to enhance the Australian Government’s foreign policy in the Asia-Pacific
region. The programming, and indeed the charter and other policies that govern
the operation of the station, reflect Australia’s culture and society.  The station
certainly serves as a symbolic presence for the Australian Government.  The fact
that Radio Australia’s programming is rebroadcast on stations around the region
gives Australia a presence in the minds of the listeners to those stations the
country may not ordinarily have. In this sense Radio Australia serves an
ambassadorial function for the Australian Government. However, Radio Aus-
tralia is still very vulnerable to Government interference.  Despite the fact that
the service is not under Government control in terms of programming content,
the Government still controls the money and without adequate finances the
service cannot operate effectively.

The Australian Government is building and strengthening relationships
with countries in the Asia-Pacific region. The languages Radio Australia uses,
and the targeting of people in a position to influence others, is indicative of the
Australian Government’s desire to reach the Asia-Pacific region.  While
Australia maintains relations with countries in other parts of the world, it is a
priority for it to cement its presence in the immediate region.  Radio Australia’s
broadcasts play a vital role in helping the Australian Government build
credibility in the Asia-Pacific region.

Notes
1  The law mentioned is the Australian Broadcasting Corporation Act 1983.
 2  A more complete look at Radio New Zealand International by the author can be found

on-line as part of the Pacific Radio Heritage Collection at
      radiodx.com/spdxr/RNZI2.htm



IRAQ AND THE MEDIA WAR

 100  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003

References
Australian Broadcasting Corporation (ABC) Online. (2001a). Annual report.

www.abc.net.au (Retrieved 29 January 2002).
ABC Online. (2001b).  Guide to editorial policies.  www.abc.net.au  (Retrieved 29

January 2002).
ABC Online. (2002a). About us.  www.abc.net.au/rn/mission.htm  (Retrieved 13 June

2002,
ABC Online.  (2002b).  Australia-PNG partnership benefits radio broadcasters and

listeners alike.  www.abc.net.au/ra/about/stories/s561969.htm  (Retrieved 10 Janu-
ary  2003).

ABC Online. (2002c).  FAQs.  www.abc.net.au/ra.about/faq.htm  (Retrieved 6 June
2002).

ABC Online. (2002d).  Feedback.   www.abc.net.au/ra/feedback/brdcst5-7_july02.htm
(Retrieved 5-7 July 200).

ABC Online. (2002e). Global connections: Partnership opportunities with Radio Aus-
tralia.  www.abc.net.au/ra/about/global.htm  (Retrieved 17 November 200).

ABC Online. (2002f).  Radio Australia Update September - October 2002.
www.abc.net.au/ra/about/stories/s702009.htm  (Retrieved 25 May 2003)

ABC Online.  (2002g).  Six partners deliver Radio Australia live to millions of
Indonesians. www.abc.net.au/ra/about/stories/s494122.htm   (Retrieved 6 June
2002).

ABC Online.  (2003a).  About Radio Australia. www.abc.net.au/ra/about/default.htm
(Retrieved 17 January  2003).

ABC Online.  (2003b).  Broadcast schedule for April, 1952.   www.abc.net.au/ra/gallery/
sched52.htm  (Retrieved 15 January  2003)

ABC Online. (2003c).  Forces requests, 1967.  www.abc.net.au/ra/gallery/wood67b.htm
(Retrieved 15 January 2003).

Australian Department of Foreign Affairs and Trade.  (2002).  Annual Report 2000-
2001.  www.dfat.gov  (Retrieved 28 January 2002).

Canberra restores station’s funding. (2000, August 9). The Age, p. 9.
Department of Communications, Information Technology and the Arts. (1998).

Mansfield Report recommendations.
www.dca.gov.au/nsapi-graphics/?MIval=dca_dispdoc&pathid=541 (Retrieved 6
February 2003).

Foreign radio stations remain favored alternative.  (1999, April 25).  The Jakarta Post.
Retrieved via Lexis-Nexis using the keyword: Radio Australia.

Hing, B.  (2001).  Howard goes forward.  Far East Economic Review, 164(46), 30-31.
Hodge, E.  (1995).  Radio wars: Truth, propaganda and the struggle for Radio Australia.

Melbourne, Australia: Cambridge University Press.
Longreach to Phnom Penh.  (2000, August 12).  The Age, p. 4.



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003 101

IRAQ AND THE MEDIA WAR

Lyon, R. (2001).  Issues in Australian foreign policy: January to June 2001.  Australian
Journal of Politics and History, 47(4), 516-530.

Pacific Islands Development Programme.  (2002, May 7). Australia’s national broad-
caster accused of brainwashing. http://166.122.164.43/archive/2002/May/05-09-
22.htm (Retrieved 9 June  2002).

Radio Netherlands.  (2003).  Australia: Australian Broadcasting Corporation Restruc-
tures.  www.rnw.nl/realradio/html/medianewsmar03.html  (Retrieved 27 May  2003).

Radio New Zealand Annual Report. (2002).  www.radionz.co.nz/au/f-au.htm  (Re-
trieved 25 May 2003).

Radio New Zealand Limited Financial Report.  (2002). www.radionz.co.nz/au/f-au.htm
(Retrieved 25 May 2003).

Radio New Zealand Online.  (2003).  Overview. www.radionz.co.nz/au/f-au.htm
(Retrieved 24 May 2003).

Thomas, A.  (1980).  Broadcast and be damned: The ABC’s first two decades. Victoria,
Australia: Melbourne University Press.

What does the ABC think it is doing?  (2003, May 22).  The Australian.  p. 10

Dr Andrew M. Clark  was born in Auckland and holds both New Zealand and
American citizenship. He earned his PhD from the University of Florida in
2003.  He is currently an assistant professor in the Department of Communica-
tion at  the University of Texas at Arlington.


