
IRAQ AND THE MEDIA WAR

26 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003

5 Watching the war against Iraq
through pan-Arab satellite TV

MOHAMED EL-BENDARY
The University of Auckland

IT WAS the first Gulf War in 1991 which led to the satellite television
explosion in the Arab world. Arabs then knew about Iraq’s invasion of

Kuwait through CNN. Today, Arab satellite channels reach almost every Arab
capital and many Middle Eastern and African nations — from Mauritania on the
Atlantic coast to Iran in the east, from Syria in the north to Djibouti in the south.

This battle for the airwaves and boom in satellite channels in the Arab world
has become both a tool for integration and dispersion. It is raising a glimpse of
hope that the flow of information will no longer be pouring from the West to the
East, but from the East to the West. Questions, however, remain about the
credibility of news coverage by Arabic networks like the maverick Qatar-based
al-Jazeera and whether Arab journalists adhere to journalistic norms upheld in
the West.

After watching coverage of the 2003 Iraqi War on Arab networks, one begs
to ask: Did Arab television stations mislead their viewers? Should the media
offer its viewers and readers what they want even if the credibility of such
information is in question?

Rise of Arab satellite TV
The satellite station business in the Arab world has never been as dynamic, with
many Arabs tuning in to pan-Arab satellite channels and turning off their local
TV channels. Because of its sheer size and the oil boom that came in the 1980s,
Saudi Arabia has played a pivotal role in ownership of the pan-Arab satellite
stations. The Saudis own nearly 75 per cent of Arab satellite channels.1 They



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003 27

IRAQ AND THE MEDIA WAR

own giant networks such as Middle East Broadcasting Corporation (MBC),
Arab Radio and Television (ART), and Orbit. Few endeavours have been
initiated to counter Saudi dominance. This can be seen in the launching of
satellite channels like the Doha-based al-Jazeera in 1996, Lebanon’s LBC in
1996, Syrian Arab News Network (ANN) in 1997, Egypt’s Nile TV in 1998, and
Abu Dhabi TV in 2000. With the exception of al-Jazeera, and to some extent
Abu Dhabi TV, most of these transnational Arab stations are entertainment-
oriented and largely detached from the political processes. Al-Jazeera, on the
other hand, is an all-news and talk show satellite TV station, with a strong focus
on news and current events. Even the newly launched Arab channels aiming to
compete with al-Jazeera, like Abu Dhabi TV and al-Arabiya, tend to be less
controversial in their coverage.

The Dubai-based al-Arabiya was launched in February 2003 by the Saudis
(Kuwaiti and Lebanese businessmen are said to have also invested in the
channel). The channel’s parent network TV channel, MBC, argues that its goal
is to provide ‘a balanced alternative’ to the Qatari channel. Al-Arabiya’s all-
news format has a special focus on news of importance to Arab viewers.

The timetable below shows the development of major satellite channels in
the Arab world:

Source: Compiled by the author after consulting various newsletters, public relations releases,
and Sakr, Naomi (2001). Satellite Realms: Transnational Television, Globalisation and the
Middle East. London: IB Tauris.

Date             Name              Country Affiliation               Ownership
1990 ESC               Egypt                         State
1991 MBC               Saudi Arabia                         Private
1992 Dubai EDTV              United Arab Emirates                  State
1993 JSC               Jordan                         State
1994 ART                          Saudi Arabia                                 Private
                       Orbit                          Saudi Arabia                                Private
                       RTM               Morocco                                       State
1995 STV               Syria                         State
1996 LBC-Sat                    Lebanon                                       Private
                       Future International  Lebanon                                       Private
                       Al-Jazeera               Qatar                                            Independent
1997 ANN               Syria                         Private
1998 Nile Channels           Egypt                         State
2000 Abu Dhabi TV           United Arab Emirates                  State
2003 Al-Arabiya               Saudi Arabia                         Private

Table 1: Development of major Arab satellite channels



IRAQ AND THE MEDIA WAR

28 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003

The special case of al-Jazeera
Al-Jazeera (Arabic for ‘the peninsula’) has generated a cultural revolution in the
media industry in the Arab world. There are three main reasons behind the
prominence of what is being characterised as the first independent Arab
television station. First, is the Qatari station’s focus on hard news and the hiring
of many of the finest news broadcasters who worked for the Saudi-funded BBC
Arabic Service prior to the Saudis forcing it out of business in 1996. Second, is
an attempt to dent CNN and BBC’s monopoly over coverage of events in the
Arab world. Thirdly, is an attempt to weaken the Saudi grip on the Arab and
Muslim media sphere.

Al-Jazeera has influenced almost every Arab government and breathed new
life into Arab mass broadcasting. It offers around-the-clock programming;
exploring issues long suppressed by Arab regimes such as lack of democracy,
press freedom, repression of women and the persecution of political dissidents.
It has become a forum for more than 30 million Arab viewers and gained
international acclaim after exclusively airing Osama bin Laden’s tapes and
footage of the war in Afghanistan.

In this sense, the Qatari station posed a big challenge to the dominant Saudi
satellite stations in the region. Similarly, al-Arabiya may be viewed as an
attempt by the Saudis to attract viewers from al-Jazeera. In the past, some Arab
regimes lobbied to influence al-Jazeera’s coverage by cutting advertising.
Others have shut down the channel’s bureaus in their states. There is also the
issue of animosity between the Saudis and the emir of Qatar whose coup was
opposed by the Saudi royal family.

For its strong focus on current events, many Arabs have dubbed al-Jazeera,
the ‘CNN of the Arab world’. However, the credibility of al-Jazeera, particu-
larly of its reporting on the Iraqi War and sensational news coverage, remains
in question. After all, the station was founded under a decree from the emir of
Qatar.

Coverage of the Iraq War
The Iraqi War was one of the most extensively televised wars in the history of
humanity, with Arabs watching for the first time a war through their own lenses.
Al-Jazeera was one of several Arab satellite channels, most prominent of which
are Abu Dhabi TV, LBC and al-Arabiya, broadcasting round-the-clock cover-
age on the Iraqi war from Baghdad in what has been a historic moment in the



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003 29

IRAQ AND THE MEDIA WAR

history of journalism in the
Arab world. Those Arab TV
channels provided some of the
first real-time images from the
battlefield into the homes of
not just the Arabs but in the
abode of many people around
the globe. Their coverage
helped Western journalists
grasp for the first time what
Tom Rosenstiel, director of the
Washington-based Project for

Excellence in Journalism, qualified as the ‘Rashomon quality of news’ — the
experience of different people witnessing the same event yet interpreting it from
widely differing perspectives.2

Unlike other Arab TV networks, al-Jazeera is the only one to have had a
permanent office in Baghdad since 1998. This made the Qatari station unique
since no Western media network was allowed into Iraq until last year. The
station’s coverage of the Iraqi War came with different tones but was in many
ways pro-Saddam Hussein. For this, it has been accused by the United States of
broadcasting unedited stories and misrepresenting facts. The Qatari station was
castigated by US officials for broadcasting a video provided by Iraqi officials
of corpses of US soldiers and prisoners-of-wars being questioned by Iraqis.
American networks, which had access to the tape through subscription to the
Qatari station, refused to run it. CNN and Fox did, however, run still frames
while insuring that individuals were not identified. This was followed by the
expulsion of two al-Jazeera reporters from the trading floors of the New York
Stock Exchange and NASDAQ.

While US and British media reported that bombs appeared to have hit a bus
carrying Syrian civilians in Iraq, al-Jazeera broadcast that a missile strayed and
hit a bus in Syria, killing five passengers. CNN referred to ‘Coalition forces’, al-
Jazeera called them ‘invading Americans’. CNN vied for the ‘human story’ by
interviewing families of US POWs, al-Jazeera kept updating the war’s death
toll.3 While CNN and Sky reported that the Fao peninsula and Umm Qasr had
fallen in the first days to US coalition troops, al-Jazeera was running reports and
quoting Iraqi officials denying those claims.



IRAQ AND THE MEDIA WAR

30 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003

This tug-of-war between al-Jazeera and US officials intensified following
the US bombing of the network’s Baghdad office on 8 April 2003, with
employees speculating that the station was hit in retaliation over its war
coverage. One of the network’s journalists was killed and another was wounded.
Al-Jazeera described its dead journalist as a ‘martyr of duty’ and showed
footage of the other journalist whose chest was covered in blood.

There was also a distinction in coverage of the war by both al-Jazeera and
Abu Dhabi TV. The latter carved out a niche for itself in southern Iraq and did
far better in transmitting footages from Umm Qasr. It followed American and
British troops closely as they dispatched troops and vehicles by helicopter prior
to the breakout of war and control of the Iraqi province. Al-Jazeera did a superb
job covering Baghdad and the Iraqi Kurdish community in the north.

Conclusion
Most of the pan-Arab media channels are in the hands of elites, princes or
businessmen, who hold close ties with governments. In this sense, rarely do we
see articles critical of ruling families or presidents. Although al-Jazeera is an
icon of free speech, we have yet to see a story that touches negatively on Sheikh
Hamad bin Khalifa al-Thani who ousted his father from office while he was
abroad in 1995. The channel’s programmes such as Opposite Directions and
More Than One Opinion are sensational talk shows that attract only extremists’
views while ignoring moderate voices which constitute the majority of Arab
public opinion.

There is also the notion of journalistic standards and ethics such as balance
and fairness that we have been taught in journalism schools in the West. While
Western television channels were transmitting images of US victory (which was
to some extent the truth), al-Jazeera turned the whole war into images of ‘Iraqi’
victory in the minds of Arabs. In a bid to gain viewership, the most watched Arab
satellite channel associated itself with the Iraqi regime, and hence alienated and
deceived its viewers by not giving the whole story.

Al-Jazeera failed an emotional Arab public through biases and by accepting
Iraqi and American officials’ statements at face value without questioning their
accuracy. This is not necessarily exhibited in the way the channel showed vivid
coverage of wounded Iraqi children in hospitals, but in giving Arab viewers
what they wanted: a war that the Americans cannot win easily. In this sense, the
Qatari station was catering mainly and purely for the resentment on the Arab
street.



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 9 2003 31

IRAQ AND THE MEDIA WAR

It is true that the biggest Arab TV station has changed the media scene in
the Arab world since the 1991 Persian Gulf War. It did so by unnerving US
officials and infuriating Arab governments. But it is also true that its coverage
of the second Iraqi War was biased and in many ways too pro-Iraqi. The Qatari
station gave Arabs false images equal to the ‘flag waving’ propaganda dissemi-
nated by the US media, which are constrained by the forces of monopoly and
corporate greed.

The station should work at becoming a true arena for political discourse by
offering balanced coverage. Other Arab channels like al-Arabiya, Abu Dhabi
TV, and LBC should follow suit. I remain very optimistic that as the seeds of a
free form of journalism are planted in the Middle East, political reform will
finally crystallise.

Arab journalists should strive to provide their readers and viewers with
objective information so that they can make informed judgements about events.
For Arab media to progress, Arab journalists need to learn how to cull the truly
significant from the trivial, identify the reliable from the questionable, and
succinctly deliver the meaning behind the data to their readers and listeners. It
is only then that the Arab media can truly help in building social democratic
systems of government in the Arab world that are compatible with those in the
West. And, alas, the whole world is watching.

Notes
1 Taylor, Julian (1999, September). Satellite Saturation. The Middle East, p. 38.
2 Sharkey, Jacqueline E. (2003, May). The Rise of Arab TV. American Journalism

Review. www.ajr.org/article.asp?id=2990 (Retrieved 10 June 2003).
3 Nelson, Emily (2003, April 4). Camera Angles: Battlefield for Viewers Colors TV

Picture Coming from Iraq — Different Coverage by CNN, Al-Jazeera Shows
Influence of Ideology and Commerce — ‘ “Invading” vs “Coalition” Forces’, Wall
Street Journal, p. A1.

Mohamed El-Bendary is a doctoral student at the University of Auckland’s
Department of Political Studies. He has now been appointed as a lecturer in
journalism at Massey University, Wellington. His articles on foreign affairs
have been published in the Philadelphia Inquirer, St. Louis Post-Dispatch, San
Francisco Chronicle, Miami Herald and other publications.
melb002@ec.auckland.ac.nz




