
OCEANIA PRESS COUNCILS 5 

Gagging the Samoa 
Observer 
But with a strong electronic media at its disposal, you wonder why the 
Government wants the private media under its control, as well. The reason 
is clear enough. The government does not want the private media to 
expose acts of corruption.' 

By SAVEA SANO MALIFA 

THE PRESS in Samoa, like the country itself, is very small. There are five 
newspapers —Savali, which is owned by the Government, and the rest are 
independently owned. The independent ones are Samoa Weekly, all in Samoan; 
Newsline, bilingual and published twice weekly; the Samoa Observer, which 
publishes four times a week, and the Sunday Samoan. 

Other newspapers published in N e w Zealand and elsewhere are flown to 
Apia and sold there. 

I am the publisher and English editor of both the Samoa Observer and the 
Sunday Samoan. Before, I was just editor, but a law passed in 1992 called the 
Publishers and Newspapers Act, required newspapers to show who their 

publishers, editors and printers were. From then on, I became publisher as well. 
The Government also owns the only T V station in the country, and one of 

four radio stations. There is one privately-owned F M station, and the rest are 
owned by churches. Since T V Samoa was set up three years ago, it has not 

allowed air time to the Opposition. 
In Parliament, the late Prime Minister announced the Opposition would not 

be allowed on TV, because its leader would use it to air his manipulative 

opinions. He pointed out also that when the present leader of the Opposition was 

prime minister, he did not allow his party air time on the government-owned 

Radio 2AP. 

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 6:1 2000 63 



SAVEA SANO MALIFA 

Today, even after Prime Minister Tofilau has passed away, the Opposition 
is still not allowed on T V Samoa. The present P M , Tuilaepa, has yet to make 
clear if his administration would remain with the old policy, or devise one of his 

own. 
But with a strong electronic media at its disposal, you wonder why the 

Government wants the private media under its control, as well. The reason is 
clear enough. The government does not want the private media to expose acts 

of corruption. 

Some of the the exposes include: 

• The revelation by the press that the Government-owned Polynesian 
Airlines was dragging the country to near-bankruptcy by accumulating a debt 

of well over S$100 million. 
• The Controller and Chief Auditor's disclosure of corruption and theft by 

certain Cabinet ministers and senior government officials. 
• Eight years (by 1994) of no annual accounts tabled in Parliament. 

• A roading contract awarded to a cabinet minister who charged $US47,000 

a mile for 26 miles when all the equipment, vehicles, labour and materials used 
were publicly-owned or funded. 

• The sale of an $8000 generator by the same minister to the Public Power 

Authority for $89,000. 
• The take-over by cabinet ministers of publicly-owned cattle farms and 

land as their own. 
• The passport scandal involving the illegal sale of passports to foreigners 

in Washington D C , Hong Kong, Tonga, American Samoa and even in Samoa 
itself 

• The Foreign Investment Bill that was to make legal the sale of citizenship 

and passports, but was shelved when the scandal was exposed. 
Now, come to the Samoa Observer, and what I believe has been a 

Government campaign to silence it in its quest to suppress public criticism. 

Government opposition 

Briefly, the Observer was founded on 28 October 1978, as a weekly. It went on 
to publish twice a week, then three times, and now four times. It also now 

publishes one of the country's two Sunday newspapers, the Sunday Samoan. 
The campaign began in the early 1980s, when the late Prime Minister sued 

for $250,000 claiming defamation. This was over a story alleging that the PM 
had received an amount of $5000 from a foreign businessman, who had applied 
64 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 6:1 2000 

^ 



OCEANIA PRESS COUNCILS 

for a licence to log the rainforest for export. Later, the company's logging 

equipment worth millions of dollars were imported duty free, with the explana­

tion that the equipment would be repatriated later. Later still, the equipment was 

set on fire by angry villagers. The commission of inquiry set up to investigate 

the fire and the logging operation found that the newspaper report which 

offended the P M was, in fact, true. 

Five years later, the PM's suit was quietly withdrawn. 

Other actions 

One morning in 1985, the Minister of Public Works walked into the Observer 

office and threatened to kill the editor and his family for alleging in a story that 

he was involved in a theft of government cattle. T w o weeks later, the minister 

sued for defamation claiming $200,000 in damages. This suit is still pending. 

Members of the newspaper's staff were assaulted in public. One reporter, 

New Zealand-born, had to return to N e w Zealand with complicated brain 

injuries. The person who attacked him was convicted of assault and jailed. 

The editor was assaulted by the brothers of the Minister of Public Works. 

The brothers were charged with assault, they were convicted and sentenced to 

prison, but the sentences were reduced to fines on appeal. 

Then the Minister of Finance sued for defamation, claiming $250,000 in 

damages. This was over a story alleging that money from a bag which came from 

his office, was later distributed to voters on election day. This information was 

given as evidence in an election petition trial. The court heard that a car drove 

down to the minister's office, one occupant went inside it, and soon came out 

with a bag of money. 

Orders were given for the money to be taken to where the elections were 

held, and distribute it to voters there. This was done, the court was told. Like the 

PM's suit before it, the Minister of Finance's one was quietly withdrawn, a 

number of years later. 

These three suits cost the newspaper thousands of dollars in legal fees, 

incurred in the preparation of statements of defence. 

In 1982, the Printers and Publishers Act was passed by Parliament. This law 

requires editors to reveal their sources — and as I have said before — the names 

of their publishers, editors, and printers, were to be printed prominently in the 

newspapers. 

The main effect of this law soon manifested itself, when correspondents 

asked not to be named, if their articles were published. They are still doing this 

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 6:1 2000 65 

s* 



SAVEA SANO MALIFA 

today. Most of them are either public servants protective of their jobs, business 
people afraid of offending the government, or expatriates w ho fear being 

deported. 

Fire 
In April 1994, the Observer's two-story building which housed its editorial 

office, press and commercial printing, was destroyed by fire. After their 

investigation, the police and fire service described the fire as "suspicious". This 

was also the opinion of insurance investigators who said they had discovered 

several "hot spots" in the debris. To date, the police has yet to produce a report 

on the fire. But since then, the arsonist has been revealed. I would rather not 

discuss this matter in detail. 
Then came the advertisement ban. The Prime Minister announced that all 

government departments and corporations were not to advertise any more in the 
private press, especially the Observer. They were to advertise only in the 

government-owned media. 

Polynesian Airlines 
In January 1997, a light passenger aircraft operated by the government-owned 

Polynesian Airlines crashed on a mountain killing two passengers and the pilot. 

A reporter and a photographer from the Observer were the first to get to the crash 

site by helicopter. They found two survivors, the co-pilot and a young girl. 

The subsequent coverage was found offending by airline management who 
sued for $1.1 million. This matter was later settled out of court, and the paper 

had to pay for its legal fees only. 
Late in 1997, the Prime Minister brought a criminal defamatory action 

against the newspaper, invoking for the first time the first time the Crimes 
Ordinance Act. It stemmed from a letter to the editor sent by a Samoan living 
in N e w Zealand, and was published in the Samoan language. The letter was 

intended to satirise, but according to the P M , it had damaged his reputation. 

I keep thinking of Fear of Flying, whose author, Erica Jong, said: 

If we ban whatever offends any group in our diverse society, we will soon 
have no art, no culture, no humour, no satire. 

Criminal libel 
The late P M said that after consulting with his lawyers, he agreed to sue for 

66 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 6:1 2000 

/ 



~ / 

OCEANIA PRESS COUNCILS 

criminal libel since civil defamation had failed to stop the Observer from 

destroying his reputation. 

The m a x i m u m penalty for criminal libel is six months in jail. 

Recently, N e w Zealand's Justice Moran, w h o heard constitutional argu­

ments on the matter, has ruled that the criminal libel charge may proceed to 

court. H e was asked to decide whether the letter complained of, was "capable 

of being criminally libellous." 

In his 61-page ruling, Justice Moran, said yes: 

I am satisfied that the offence of criminal libel as it exists in Samoa, a 
creature of the common law with statutory overlay, infringes the appli­

cants' constitutional right to freedom of speech and expression. That 
infringement, however, is justified as a reasonable restriction on the right, 
and is not therefore inconsistent with the constitution. 

I am further satisfied that the offence of criminal libel as it exists in Samoa 

does not infringe any of the applicants' other constitutional rights. 

The order staying the hearing of the criminal libel charge against both 
applicants is vacated. The matter may proceed to trail. 

The Samoa Observer was represented by New Zealand barrister Lyn Stevens, 

QC. He wrote to the Attorney-General to exercise her discretion by ordering the 

matter dropped since the P M has passed away, and failing which, the applicants 

would appeal. 

Just when I was leaving for this conference, I was told that our appeal against 

Justice Moran's ruling was going ahead on 23 August 1999.1 was told also that 

the late PM's lawyers had pushed for the appeal to go ahead. 

Yesterday in this room, reporters' invasion of people's privacy in times of 

tragedy was a topic seriously debated. In all that time, no mention was made of 

lawyers' invasion of that same privacy. 

Here is a case where a plaintiff w h o had been made a target of serious 

allegations in Parliament, and outside it, during his lifetime, had died. A n d yet 

his lawyers are still pushing for his claim to be heard in court. 

Have they considered that the court hearing could invade his wife's privacy, 

his children's, and his whole family's? Aren't the lawyers worried that those sad 

allegations would be made public once again, or are they just concerned about 

their legal fees which the government would be paying anyway? 

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 6:1 2000 67 

yfi 



SAVEA SANO MALIFA 

Licence 

At the time when the criminal libel charge was filed, the P M announced in 

Parliament that the law would be amended to refuse a business licence to the 
Samoa Observer, and any other publication which stirred up trouble. He 

repeated this announcement a number of time on public TV. 

In 1997 also, the P M sued the Observer for $400,000, claiming his 

reputation was damaged in the coverage of his family' s business activities. This 

involved preparations for the visit by Prince Edward of the United Kingdom. 

The prince was bringing over funds raised by the Commonwealth Secretariat in 
London, in a "Pass the Ball" rugby fundraiser. 

People in the U K were impressed with Manu Samoa's debut at the 1991 
World Cup and wanted to help with rugby development in Samoa. So they raised 

funds for this purpose. The funds Prince Edward brought were to help build a 

rugby field in the big island of Savaii, where the PM's family owned an hotel, 
the Savaiian Hotel. 

Although the prince was expected to stay in that hotel, he did not. He 
returned the same day to the capital of Apia, and stayed at Aggie Grey's Hotel 
instead. 

In a press conference before the prince's arrival, the P M admitted that the 
government was helping out with the hotel's upgrading, in preparation for the 

royal visit. Yet several years later when the matter was raised in Parliament, he 
denied this, declaring that, (and I quote), "Samoa, not a sene [cent] of public 

funds has been spent on m y children's hotel." 

Also in Parliament when the Opposition accused him of being a convicted 
cattle thief, the P M firmly denied this saying, and I quote: "I have never stolen 

anything in m y life because I am the son of a church minister." 

Later, it was proven that the P M , along with 27 chiefs of his village, were 

convicted on 14 June 1966 of cattle theft. They were fined two pounds ten 
shillings each. 

Trial 

At the court hearing of his $400,000 claim, the PM's Australian lawyer, Marcus 
Jacobs, Q C , argued strongly that his client would not give evidence. And he 
succeeded. 

The Samoa Observer was represented by another N e w Zealand barrister, 
Rodney Harrison, Q C . 

So in the three-week hearing that followed, the P M was not cross-examined. 
68 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 6:1 2000 

y 



OCEANIA PRESS COUNCILS 

During the trial, the PM's counsel insisted that the Observer had been engaged 

in a "vilification campaign against the PM." I denied this in court, and I deny it 

now. 

I want the Samoan judiciary to know that the Observer is not in the business 

of vilifying people. 

Then just as the trial was ending, the Deputy Prime Minister announced that 

an amount of $783,000 in public funds had been allocated to pay for the PM's 

legal fees. To justify this expense, he said that from then on the public would pay 

for the legal fees of cabinet ministers, the head of state, members of the council 

of deputies, and other government leaders, w h o might allege having been 

defamed by newspapers. 

He explained that this should discourage the press from defaming govern­

ment leaders. In the government's 1998-99 budget, another $400,000 was 

allocated for this purpose. 

In his ruling, however, the presiding N e w Zealand Supreme Court judge, Sir 

Gordon Bisson, said it was unusual for a plaintiff not to give evidence to explain 

how he had been defamed. H e also said the defendant was not a witness of truth, 

and that he was malicious against the P M . I deny those claims then, and I deny 

them again now. 

Today, I'm still wondering what would have happened if the P M had been 

cross-examined. That is why it is impossible to ignore the feeling that the whole 

trial was, as one lawyer described it, "clearly one-sided". 

A victory 

But there was at least a victory for press freedom arising from this case. The 

judge ruled that the Observer was 

successful in the principal legal argument of the case, namely that the 

Lange decisions for qualified privilege should apply to Samoa as a proper 
development of the common law in the interests of freedom of speech and 

expression in political discussion, without removing the balance needed 

to prevent defamation. 

He then awarded damages of $50,000 against the Observer. Soon after the trial, 

the PM's lawyers submitted their own costs of $500,000.1 wondered then—and 

I still do now — how the $783,000 (plus the other $400,000) in public funds that 

had been pledged for this purpose, had been spent. 

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 6:1 2000 69 



SAVEA SANO MALIFA 

In the end, the judge settled costs at $75,000. By then, the paper haD had to 

pay more than $300,000 in legal fees of its own. 

But the problems would not go away. 

O n 16 February 1999, the Australian judge of the Supreme Court, Justice 

Andrew Bray Cameron Wilson, granted an injunction prohibiting the Samoa 

Observer from publishing stories on advances made to senior staff of state-

owned Polynesian Airlines. The paper had obtained a document saying 21 

senior staff had been advanced a total of $720,000 up to the end of year 2000. 

The paper did not rush to reveal the contents of the document. Instead, it 

gave the airline C E O and top managers the chance to comment on the document. 

During an interview, they verified that the document was authentic, that it was 

part of their records. So a story based on this document was to appear in the next 

day's edition of the Observer. 

It quoted the airline deputy C E O , who is a lawyer, Leaupepe Sanirivi, as 

saying there was "nothing illegal" about the advances. Leaupepe topped the list, 

with a total of $254,750 in advanced allowances and board meeting dues. His 

advances were made to the "third quarter of year 2000," two of which, for 

$21,000 each, were made on the same day. 

Second in the list was finance manager, Sala Petelo, with a total of 

$201,621. 

But just as that edition of the Observer was ready for distribution at about 

five the next morning, the injunction was served at the newspaper's printing 

plant. 

Justice Wilson's injunction ordered the Observer to 

refrain from publishing stories relating to salaries, remuneration, allow­
ances and benefits paid to higher ranking employees of the airline, in the 

Observer issue of 16 February, or any other issue without the prior 

approval of the plaintiff. 

He said he was, (and I quote again), "satisfied that the granting of the interim 

order sought is necessary to prevent irreparable damage to the airline." 

The Observer immediately filed documents seeking removal of the injunc­

tion. The hearing that followed was before His Honour, Tiavasu'e Falefatu 

Sapolu. A n application for His Honour to disqualify himself, since he was 

plaintiff Leaupepe's first cousin, and that his sister, Katalaina Sapolu, was the 

plaintiffs lawyer, was denied. In the end, His Honour upheld the injunction. 

70 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 6:1 2000 



OCEANIA PRESS COUNCILS 

Dismissal 

Two weeks later, when Leaupepe arrived at the airport from a trip to the United 

States, he was handed a m e m o from chief executive, Richard Gates, telling him 

his services were terminated. During an interview, Leaupepe accepted his 

dismissal but maintained his loyalty to the airline. Asked what he would do next, 

he said he might plant some banana crops. 

Leaupepe had lived in N e w Zealand where he ran a private law practice in 

Auckland. In the early 1980s, he showed up in Samoa and the government 

appointed him Attorney-General. A few years later, reports that he had been 

disbarred in N e w Zealand were publicised locally, and he resigned as A G . 

The N e w Zealand Law Society found that his office had embezzled 

thousands of dollars of clients' funds, entrusted to its safe-keep. 

But from being A G , Leaupepe went to work for Polynesian Airlines as an 

executive officer and legal adviser. 

In 1994, when the airline almost bankrupted the country with more than 

$100 million in debt, the government dismissed several key management 

officers, but retained Leaupepe. 

Today, even as those advances have been publicised world wide, the Samoa 

Observer is still banned from publishing them. 

Conclusion 

And so, I' ve found that in m y 20 years with this newspaper, there has never been 

a dull moment. The struggle for press freedom has been tiresome, and extremely 

expensive. In fact, the struggle seems to be never-ending. But along the way, 

there have been many who offered a helping hand, and moral support. 

I think of the World Press Freedom Committee, U N E S C O , Commonwealth 

Journalists Association, Commonwealth Press Union, School of Journalism of 

Boston University, the Committee to Protect Journalists, E.W. Scripps School 

of Journalism, Ohio University, the International Freedom of Expression 

Exchange (IFEX), Pacific Islands News Association, to name just a few of them. 

Some of them wrote to our Prime Minister in protest, when he threatened 

to refuse the Samoa Observer a business licence. They urged him to respect 

press freedom in our small, isolated country. Their support has indeed been 

gratifying. 

At this point, I want to say that as the brutality against journalists for merely 

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 6:1 2000 71 



SAVEA SANO MALIFA 

doing their jobs is continuing to grow — especially in the Third World — it is 

no longer enough consoling ourselves that there is hope, as long as these acts of 

violence are continuing to draw international attention. 

Something must be done about threats to press freedom. I believe it is 

imperative for organisations such as the World Association of Press Councils, 

to continue to strongly urge its member governments, to respect press freedom 

above all else. 

I say this for the simple reason that this freedom is the soul of a nation, 

without which, that nation withers and dies. W e see this happening around the 

world, where press freedom is denied. There are wars there, bloodshed, famine, 

poverty and suffering. Needless to say therefore, press freedom and basic human 

rights, must be protected at any cost. 

All decent-thinking people know that a vigilant press is vital to the survival 

of freedom, creativity and democracy. Without that freedom, life is miserable. 

This freedom is even more needed in small countries in the Pacific, because 

their governments are young, their economies are often very fragile, and that 

some of them are run by unprincipled men with one-track visions, who succumb 

easily to the temptation to get rich quickly at the expense of others. 

To achieve their aim, they will do anything to stay in power. This is why they 

want prying journalists, and press freedom, out of the way. And for that reason 

alone, the peoples of the South Pacific need press freedom more than ever. 

I sincerely believe that government leaders who respect press freedom, do 

so because they care for their people. Those who don't, should be replaced 

immediately. 

And finally, let m e remind all practising journalists with us here today about 

these words from Sir Winston Churchill, who said: 

The only guide for a man is his conscience; the only shield to his memory 
is the rectitude and sincerity of his actions. 

• Savea Sano Malifa is publisher and editor ofthe Samoa Observer and Sunday 

Samoan in Apia. He gave this address at the World Association of Press 

Councils' Oceania regional conference in Brisbane on 21-23 June 1999. 

72 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 6:1 2000 




