
 
 

Pacific Journalism Review: November 1998  

MEDIA: PRESS FREEDOM IN TAHITI  

The editor of one of the best news and cultural magazines of the South Pacific, Tahiti-
Pacifique, tells of the 18-month "freeze-out" of his publication by the Flosse 
Government in French Polynesia and how his editorial team finally came in from the 
cold.  

By ALEX DU PREL  

 

ON FEBRUARY 10, 1997, Tahitian President Gaston Flosse had me, as the editor of Tahiti-
Pacifique Magazine, physically evicted by presidency guards from a press conference and gave 
orders to refuse my presence during other Government media conferences from that time on.  

The eviction took place in the presence of journalists of both Tahiti daily newspapers, the RFO 
radio and television station and the correspondent of the Agence France-Presse wire service. 
None of them reported the event.  

A week later, a journalist from one of the Tahiti dailies apologised for not reporting the incident, 
explaining: "As you know, there was no sense writing it, they would not have published it."  

 
Tahiti-Pacifique editor Alex 
du Prel.  

In the two months following my eviction, all efforts 
made by me as editor of Tahiti-Pacifique to try to 
"smooth out" the "misunderstanding" in a "Pacific 
way" were unfruitful.  

Thus from February 10, 1997, until August 19, 
1998 - a period exceeding 18 months - the only 
media accepted to press conferences held by the 
President of Tahiti or ministers of his Government 
were the two daily newspapers, the radio stations 
and TV stations of the French State-owned RFO, 
Radio 1 and some political FM "propaganda" 
stations, all known to only relay mostly news 
favourable to Flosse's Government and the majority 
political party.  



The press service of the presidency, which 
centralises all media notification and information, 
was forbidden to give any information whatever to 
Tahiti-Pacifique and Radio Tefana, the political 
radio station financed by the independantiste party 
FLP.  

It seems that a feature article published in the French Evenement du Jeudi magazine which 
denounced the control of the local media by the presidency of Tahiti - an article written by a 
journalist with no ties to Tahiti-Pacifique, induced a reaction which led to this breach of usual 
democratic traditions.  

This is only one of many recent incidents concerning freedom of the press in Tahiti. The other 
are :  

  Radio Te Reo O Tefana, the radio station of the city of Faa'a (mayor: Oscar Temaru, 
independence party leader) has been forbidden access to Flosse's press conferences since 1995.  
  On March 25, 1997, the French administrative court of Papeete declared void the 1996 
territorial elections in the Leeward and Marquesan Islands districts, putting in jeopardy the seats 
of 13 out of 42 territorial councilmen.  

One of the major reasons given by the judges was that "Mr Flosse's Government and political 
party had five times more speaking time than the Opposition parties during the RFO news 
broadcasts in the four months period prior to the elections", thus confirming the "political 
fidelity" to Flosse given by the State-owned public service radio and TV station.  

  On April 17, 1997, some 40 members of the OTAHI labour union staged a public 
demonstration and a sit-in in front of the RFO offices in Papeete, a first ever. This was done to 
protest against the refusal of RFO to let them explain on the air the reasons of the "citizen's 
strike" of public servants, while the Government apparently had unlimited air time to explain its 
point of view in the social conflict.  
  During the second half of July 1997, the Government lawyer introduced three court cases 
against Tahiti-Pacifique - two for "defamation", one for "calumnious defamation" after the 
publication of an article exposing the unexplained doubling of the cost of construction in public 
housing. Tahiti-Pacifique was cleared in two cases and, strangely, condemned to only publish a 
court decision in the third case, with no fine or anything else.  

People close to the Government admitted these briefs were filed in court to try to engage Tahiti-
Pacifique into heavy legal costs. To avoid this, I as the editor handled my own legal defence, 
which is allowed under French law.  

  At the end of September 1997, Peter Hasselroth, a Swedish journalist, was also evicted from a 
presidential press conference. The explanation given was: "The President does not want any 
European journalists". Hasselroth declared he would file a complaint with the European Court of 
Justice.  



  In November 1997, Tahiti-Pacifique received a fax invitation to a press conference given by 
the Minister of Post and Telecoms. A few hours later, a panicked Government clerk called the 
news room and explained "the fax is an error, please do not come or I lose my job".  
  Since August 1996, orders have been given in the newsroom of RFO, the Government TV and 
radio, that "the names 'Tahiti-Pacifique' and 'du Prel' are forbidden to be pronounced on the air".  

In November 1997, Jean-Marie Cavada, president of RFO in Paris, visited Tahiti. He cancelled 
that order and Tahiti-Pacifique was again shown on TV when published.  

This lasted two months, and then RFO radio and TV censorship was as tight as before.  

The appointment of a new editor-in-chief of the RFO newsroom in May 1998 has since restored 
a more balanced news coverage and ended the boycott of Tahiti-Pacifique.  

  In February 1998, some local businessmen who buy regular advertisement space in Tahiti-
Pacifique got a letter from the Government "suggesting" them not to do so any more. Others 
have been approached verbally.  

Beginning in March 1998, a Government adviser confirmed the existence of such a "pressure" 
campaign to the the person in charge of advertising for Tahiti-Pacifique.  

  In March 1998, even though all of the usual ten "friendly" journalists accepted at Flosse's 
conferences are known to everyone, security tightened; these journalists had their identity cards 
checked twice, and since April, have also had to wear badges.  

The daily papers published small articles expressing their astonishment to see such tight security 
measures on a small island, as the media community is very small where everyone is well 
known.  

  On May 6, 1998, Daniel Sparza, director of communication of the Presidency of Tahiti, was 
fired and replaced by Marc Helias. Since that date, the extravagant security measures have been 
abolished.  
  On August 19, 1998, Marc Helias called me to advise me that as of this date I was again 
admitted to assist all presidential and Government press conferences. No explanation for the 18-
month boycott was given.  

But the journalists of Radio Tefana are still forbidden access to these conferences. They have 
filed two motions in the civil and administrative courts, one for damages, the other for non 
respect of media liberties as specified under the French Constitution.  

Tahiti-Pacifique, a monthly news magazine published since 1991 has never printed an article or 
a sentence which might have been considered insulting or demeaning to the Presidency, 
President Flosse or his function.  



It has only at times published news features analysing, sometimes critically, political and 
economical decisions taken by the Government in documented and verified articles, which is the 
right and duty of any independent news media.  

  Alex du Prel is editor and publisher of Tahiti-Pacifique Magazine. Website: 
http://www.tahitiweb.com/f/info/index.html  

Copyright � 1998 Alex du Prel and Pacific Journalism Review. This document is for educational and personal use only.  

http://www.asiapac.org.fj/cafepacific/resources/aspac/file.html  

 
  


