
X 

MEDIA BUY OUTS 4 

Is Pacific press freedom 
really free? 
The sale of the Daily Post and the draconian decision by a Samoan 
court to gag the Observer are worrying developments for the 
Pacific news media. 

By INGRID LEARY 

THE START of 1999 has brought worrying developments to the state of media 
freedom in the Pacific. First came the announcement of the Fiji Government's 

purchase of 44 per cent of the Daily Post, one of Fiji's two main daily 
newspapers. Then came a draconian decision by a Samoan court to disallow 

publication of a story that raised serious questions regarding cash advances and 
allowances for senior staff from the government-owned airline. 

Journalists and international mediafreedom organisations have condemned 
both decisions — in Fiji's case, because of concern that people in the Govern­
ment may attempt to gag the Post from publishing stories critical of the 

Government, and in the Samoan case, because of the dangerous precedent 

established. 
In each case, those seeking to justify the developments seem to have good 

reasons — perhaps even genuine intentions — but it's worth considering what's 

at stake. 
In the case of the sale of the Post shares, criticism in varying degrees has 

come from the Fiji Times, the Fiji Media Council, the Fijian Association Party, 
the Fiji Labour Party, the National Federation Party, Pacific Media Watch and 

the Pacific Islands News Association among others. 
The Fiji Media Council has described the move as "a serious threat to media 

independence." Opposition leader Jai R a m Reddy points out that the buy out 

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 5:1 1998 21 



INGRID LEARY 

seems hypocritical when the Government is busy selling off its other state 

interests. 

The Fijian Association Party, which also has its own agenda in challenging 

the purchase, went so far as to accuse the Government of deliberately taking 

steps to control the newspaper's editorial policy in the run up to the M a y 

election. The Fiji Labour Party agreed with this conclusion, saying the Govern­

ment wanted to use the newspaper as a "mouthpiece" during the following 

critical two months. 

The Finance Minister, Jim A h Koy, has defended the buy out, saying it was 

good for individual citizens who might eventually get to own shares in the 

company. With talk of an office revamp to improve the facilities and conditions 

of work for staff, the purchase might seem to make good business sense. 

Anyone who has visited the tired old Post offices would probably agree that 

a change of location and some serious financial investment might lift staff 

morale and maybe result in more advertising and circulation. If the Post were 

solely a business. 

But it's not. It's a newspaper with a mandate to balance the power of the 

Government and the courts (as much as is possible) so that you and I can be better 

informed as to what is going on. 

A h Koy has assured the public that there will be no influencing editorial 

policy. He cites Government shareholdings in Communications Fiji and Fiji 

Television as examples of non-intervention in state-owned news organisations. 

And that's where his logic doesn't work. 

Even if the Government upholds it's promise to stay out of the newspaper's 

day to day activities, as appears to be the case so far, the public can no longer 

have the same confidence in the impartiality of the newspaper. W h e n it comes 

to "independence" two issues usually arise together: the need for independence 

and the need to be seen to be independent. 

In other words, once public confidence about the independence of a 

newspaper is lost, it makes no difference whether editorial policy remains 

devoid of interference. Media is all about communication. And communication 

only occurs when there is "listening". A Government-owned media organisa­

tion will never enjoy the same listening as a privately-owned company, because 

credibility and independence are integral to each other. 

If the Government already owns the majorholdings in the only television 

station and one of the two radio networks, that's even more reason to keep the 

independence of the two newspapers intact. 
22 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 5:1 1999 



MEDIA BUY OUTS 

If this were truly just a business deal, the Fiji Times would be celebrating 
the fact that its competitor was exposed to a credibility crisis — after all, that 
would eventually mean more revenue to the Times. 

Instead, a Times editorial questioned the timing on the eve of general 
elections as "suspicious" and the intention "dubious." The editorial reminded 
the minister that government-controlled newspapers did not have a history of 
success, and speculated that the purchase might in fact devalue the newspaper. 

Another development threatening media freedom in the region has come 
not from a government, but from the courts. In Samoa, a last-minute court 

injunction prevented distribution of the Samoa Observer newspaper after it had 
already been printed. 

The Supreme Court judge, Andrew Bray Cameron Wilson, said he was 
satisfied that the granting of the order was necessary to prevent irreparable 

damage to the Polynesian Airlines, owned by the Samoan Government. The 
newspaper article alleged that 21 senior staff were given advances and allow­

ances totalling nearly US$250,000 in 1997 and 1998. The newspaper had 
extensive paperwork on the deals, including cheque numbers and leaked 
documents, which had been confirmed as authentic. The story carried a denial 
from the airline management that anything unlawful had occurred. 

To slap a gagging order on a newspaper in circumstances where there were 
clearly serious questions regarding the advances is alarming. Even if the airline 
were able to justify the advances — which remains to be seen — the media 

should at least be able to raise questions about the use of public money. The 
court decision delivers another major financial blow to the newspaper's award-

winning editor and publisher, Savea Malifa, who is already crippled by a series 
of high-cost legal actions mounted by the Samoan Government. 

Even worse, the decision sends a signal to the region that the courts in 
Samoa are not all that interested in allowing a forum for public questioning and 
debate. Had the story proven incorrect, the airline would have probably been 

entitled to hundreds of thousands of dollars damage — potentially spelling the 
end of Malifa's newspaper. The fact that Malifa was prepared to publish under 
that sort of pressure suggests that he had information worth sharing. 

At least in Fiji when serious questions arise — such as the timing of the Post 
purchase — we still enjoy the freedom of expression allowed in columns such 

as this one, letters to the editor and editorials. It is the continuation of these 
forums, which will give weight to Jim A h Koy's words. Watch this space! 

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 5:1 1998 23 



INGRID LEARY 

• Ingrid Leary is a Lecturer in Journalism at the University of the South Pacific 

and writes a weekly column, "Media Watch", in Fiji's Daily Post. This column 

appeared under the title, "Is freedom of the press really free?", on 3 March 

1999. 

T h e work of Pacific Media Watch is vital to understanding of 
the media and the problems of press freedom in this part of the 
world, about which, all too often, little is known. Reporters Sans 
Frontieres has been working with PMlVfor more than four years. 
This has enabled us, whenever necessary, to warn international 
media of the difficulties that journalists may meet in the South 
Pacific region.' 

Daily list serve: Email: niusedita@pactok.net.au 
Website: http://www.pactok.net.au/docs/pmw/ 

c/- Journalism Programme, University of the South Pacific, 
PO Box 1168, Fax: (679) 313238, Suva, Fiji, or 

Bushfire Media, PO Box 9, Annandale, NSW 2038 

V- PACIFIC JOURNALISM REVIEW 5:1 1999 

mailto:niusedita@pactok.net.au
http://www.pactok.net.au/docs/pmw/



