INVESTIGATIVE JOURNALISM 2

The Rali affair: A case
study for a free press

In early 1996, a PNG news media cover-up was alleged over the so-
called Topul Rali affair. An exposé by the student newspaper Uni
Tavurled to a clash with the University of PNG administration and
the journalism programme was closed down three years later.

By DAVID ROBIE

PUBLICITY is one of the most powerful avenues of opposing suppres-
sion of intellectual dissent. Suppression usually takes the formi of block-
ing publications of free speech, or of victimising those who hold the
dissenting views, such as by harassment, smear campaigns and sackings.
Publicity is an immediate challenge to suppression in two ways. First, it
exposes or threatens to expose the suppressed views themselves. Second,
it threatens to mobilise opposition to the practices, policies or power of
the groups instituting the suppression.

— Brian Martin and Clyde Manwell, Intellectual Suppression: Austral-
ian Case Histories, Analyses and Responses, Sydney: Angus and
Robertson, 1986, p 253.

Summary of the case:

IN DECEMBER 1995, one of the University of Papua New Guinea’s most
prominent academics, Dr Topul Rali, at that time acting Dean of Science, was
implicated in a protest against the Administration Office of the university over
the murder of an anthropology lecturer on campus. Dr Rali is well known in
some Australian and international academic circles. The dead woman, Janet
Kisau, was the second lecturer to be murdered at the university in less than seven
months. In addition, two students were murdered during 1995. The protesters
caused an estimated K10,000 worth of damage during the raid and a senior
114 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 5:1 1999




INVESTIGATIONS
administration staff member was injured.

The affair was hushed up by the administration, but the incoming Vice-
Chancellor, Dr Rodney Hills, instituted an inquiry into the raid in February
1996. In March, the University Council voted in an extraordinary meeting to
dismiss Dr Rali from his position. No public statement was ever issued by the
administration about the affair and the council meeting was conducted in
secrecy.

Uni Tavur, the training newspaper published by the journalism programme
at UPNG, gathered information about the affair and published reports. These
included a full-page background article and a front-page story about the sacking
of Dr Rali. (Uni Tavur , 1996a, 1996b, 1996¢) The university administration
pressured the paper over the stories but avoided doing so in public. News reports
from the newspaper about the affair to Pacnews were secretly removed from the
university administration facsimile room and destroyed. The lecturer in charge
of the newspaper (along with two senior faculty staff members) were summoned
to the Vice-Chancellor’s office and the newspaper accused of “breach of
confidence” and “defamation” and a campaign of vilifying the newspaper was
conducted in some academic quarters. A demand was made to reveal the
newspaper’s sources who had leaked information from the University Council.
However, the public response to the publication of the stories was overwhelm-
ingly favourable.

In the next issue, Uni Tavur published an editorial exposing the pressure on
the paper and defending its editorial decision to publish the stories in the public
interest. Nothing further was said about the affair by the administration.

Background:
21 December 1995: An anthropology lecturer, Janet Kisau (quite well known
in Australia), was murdered in strange circumstances in the housing compound
atthe University of Papua New Guinea. She was said to be with “off-duty police
officers” at the time she was shot dead outside her home. She was the second
academic to be murdered at the university in less than seven months. Two
students were also murdered in 1995 (one by soldiers on campus). All murders
were related, but none were fully investigated and nobody was charged in any
of the cases. (Uni Tavur, 1996¢)

22 December 1995: Dr Topul Rali, head of the Chemistry Department (and
at that time acting Dean of the Science Faculty), and two other people were

involved in an alleged raid on the Administration Office at the university in
PACIFIC JOURNALISM REVIEW 5:1 1998 115



DAVID ROBIE

RIS

Jamry 19,28, 19

‘z'i"eie fmw bm:

B 8 wrsah g ok Wy an) .w

A
~ grab
oW sty v PR Mot Yiseg:
o5 peits sk Wi, s Gcah S

Sovrs s st
17 g con 4k

30 svieers b tren 3ot s o

e o

vk

¥osn avss Sngakad iy

1 20, bty mé»'a,
Risgisali 0 H0pR 5
e R
B oI Motk o i i won
Voo spd s
€ e s TRy

sy

R oy W3R
R OO e zum»uu

PN ot
s e A ey
IO YR s B b

G ks

ecurity
crisis at

feak iy volics
2o o b dheats oy
o

R
Ao

SAED Near i i

RUE U iu«;u DT BT SR e L ]

Dvesads, N i

20 9
s 5 SR

v

R

st

o ey

L2 st P 7

Monasi

z

B '&{ut ESKRS$S

AR sy

T3 oL

Wy Chsmstha Prodosr
~ Cussisned pupn £ § 44 S it s gk

%impm

eaders

3 Frenh i
- funiding g
i - PRGE 2 {

e

f‘q {\\x

whers

{}x 3

S RAGE S

sty gl gt
R & SR RS

R gubrmnn Gn iz LRf o
et s v Lovg et kan 2

st prs 2

r RIS
i ; DITER bR Pogn?
¥ ‘»)!*1{'5{3!‘ | oo s
MNH??U#&,\ . s
| sdon sypyry Page 11
H ¥y BODVS D
| quality ARG Vagm 18
L e EINCERGARN  Page 13
o B IEOHUTREMT  Pogane

£ 5
An Australian Campus Review of the UPNG crime wave, 18 January 1996

116 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 5:1 1999

M




INVESTIGATIONS
protest over Ms Kisau’s murder. During the incident, a computer was trashed
and the Acting Bursar received a gash on the leg.

Dr Rali was regarded as one of the brightest national PNG academics and
was sometimes touted as a potential future vice-chancellor. He also had a
reputation in some quarters for drinking and harassment of some individuals at
the university. He had been chairperson of the university’s disciplinary commit-
tee which adjudicates on alleged offences by students. The university had
suffered from a law and order problem for some years, including the murder of
four students in three years.

February 1996: The incoming Vice-Chancellor, Dr Rodney Hills (from
Australia), who replaced Joseph Sukwianomb (a PNG national who had been
ousted by the University Council the previous year for alleged mismanage-
ment), set up an inquiry into the Rali affair. For weeks it had been a hot topic of
debate around the campus, but no reports were carried in the local daily papers,
or weekly press.

14 February 1996: An anonymous letter (apparently written by an UPNG
academic) was published by The National, one of the PNG’s two daily
newspapers, alleging a news media cover-up of the Rali affair (The National,
1996). It said in part:

The UPNG community was so terrified that it shut down for the day, and
many women did not return to work the next day.

Later that afternoon, the drunken ‘academic’ threatened the lives of the
head of the Extension Studies department and his wife, causing them to
leave Papua New Guinea and the US Embassy put out a warning about
the danger of visiting PNG.

The name of the man who perpetrated these crimes and blighted the name
of PNG is known to all at UPNG, but it has been kept secret by the media
(campus reporters are said to be his drinking mates).

The man has a record of violence and intimidation on campus.

23 February 1996: Uni Tavur published a front page report about the
inquiry under the headline ACADEMIC SUSPENDED OVER OFFICE RAID. The
Vice-Chancellor was unhappy with publication of the story, although he never
conveyed this directly to the paper. Also, he was cited in the story about being
non-committal over the inquiry while the Deputy Vice-Chancellor, Professor
Lance Hill was quoted by the newspaper as confirming Dr Rali had been
suspended pending the investigation. (Uni Tavur, 1996a).

Uni Tavur has a 2000 circulation with about half distributed on campus and

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 5:1 1998 117




DAVID ROBIE

the balance available through Port Moresby news agencies and mailed out to
subscribers throughout the Pacific. The role of lecturer in journalism (in charge
of all print projects) is to supervise the newspaper as managing editor, and also
to educate/train the journalism students. A student editor is appointed each
semester. In 1995, the paper was revamped as a professional tabloid, printing
with the Post-Courier daily. Previously it had been an A4 format since it began
publishing in 1974. It also has a Web edition: http://www.journ.upng.ac.pg/

Uni Tavur has traditionally been independent from the university adminis-
tration with vigorous and outspoken editorials and barbed cartoons. Its role is
quite different from the modest official weekly university newsletter, The
University This Week. The university Students Representative Council does not
have its own publication and at times has unsuccessfully tried to influence the
editorial policy of Uni Tavur. But the paper has resisted any attempt to
undermine its independence by either the administration, or the SRC. It covers
both national issues and campus news. It also has an editorial charter.

The 23 February 1996 issue contained a full-page background article about
the murder of Janet Kisau and the crime problems on the campus. The Uni Tavur
reporters had great difficulty trying to speak to Dr Rali to get his side. After the
paper appeared, the reporters were threatened. Efforts to get a follow-up story
with Dr Rali’s comments were in vain.

21 March 1996: The newspaper received information in its editorial office
that the University Council was meeting that morning in an extraordinary
session to decide the fate of Dr Rali after the inquiry. A senior reporter (in his
40s, who had returned to university to gain a bachelor’s degree to upgrade his
earlier Diploma in Media Studies) was assigned to cover the story. He had
excellent sources within the council. Within half an hour after the meeting, two
councillors had leaked the information to the reporter that the council had voted
to dismiss Dr Rali.

The newspaper was due to go to press that evening and the following issue
was due out a month later (because it did not publish during the mid-semester
breaks). The reporter had already written the story and it was independently
verified by the lecturer that what was written was true.

The dilemma for the editorial staff was whether the paper should run with
the story when clearly Dr Rali would probably not have been formally told of
the decision by the time the paper came out next morning. It was decided that
the issue was so overwhelmingly in the public interest that it must be published.

The student reporter who was chief-of-staff was asked to phone the Vice-
118 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 5:1 1999



http://www.journ.upng.ac.pg/

INVESTIGATIONS
Chancellor to ask for comment in view of the story being run. He made no
comment for publication but harangued the reporter about the identity of the
sources of information. He also said it was a “private disciplinary matter”.

22 March 1996: The report appeared on the front page of Uni Tavur under
the headline COUNCIL VOTES TO SACK RALI. (Uni Tavur , 1996c¢)

The mood at the university was strongly in favour of the publication and
relief that action had finally been taken by the administration to help restore
security on campus. However, the administration issued no public statement —
even to the daily news media. Instead, it was apparent that the Vice-Chancellor
was angry at the publication (although once again it was never conveyed to the
journalism programme directly, always through other academics). It was clear
the university was doing its best to keep the affair out of the public arena.

29 March 29 1996: Several days later it was discovered that a fax message
from Uni Tavur to Pacnews cooperative in Vanuatu with a photocopy of the
front page (and to two other destinations, in the Solomon Islands and Radio NZ
International) had been censored by a senior member of the Registrar’s Office.
She removed the messages from the university fax room without any reference
to the lecturer in charge or editors and interfered with a long-standing arrange-
ment the newspaper had to fax its front page to those outlets.

A formal letter of complaint over the censorship was written to the Vice-
Chancellor. In response, the dean of the Arts Faculty, the head of the South
Pacific Centre for Communication and Information in Development (which
included the journalism programme) and the lecturer were summoned to the
VC’s office. The lecturer was given an angry dressing down over alleged
unprofessionalism, breach of confidence, unethical behaviour of reporters and
defamation. No opportunity was given to defend the newspaper’s professional
conduct. The Vice-Chancellor wanted to know the identity of the paper’s
sources on the University Council. This information was refused and the Vice-
Chancellor was reminded it was a breach of journalistic ethics to reveal
confidential sources. (In fact, one of the sources was a senior administrator but
his future could well have been on the line.)

The Vice-Chancellor then threatened to summon the lecturer (and/or the
reporter) before the University Council in an attempt to force revelation of the
sources. The VC was given copies of the PNG Journalist’s Association Code of
Ethics, the International Federation of Journalists Code of Ethics and a copy of
the newspaper’s own charter of editorial independence. The lecturer also

declared that he was satisfied with the performance of the reporters and he would
PACIFIC JOURNALISM REVIEW 5:1 1998 119




DAVID ROBIE

BRI EDR UBIS 95
DEBT LI T MERBAER

Hag rhai outrage oo

BEFLR OMMCENS
;,&,, v‘- s : YN Hinsh e IR s R s i SR I G o, TR K ST A
sirs oA B WA SR LRI S M h o RO AR
BULHRSS SA8 A guxzthw T Y T
“ng iy s e (R gt 15 74 L
Pecnss .ot SRR G, A AR ;
i POD Shssn s I SIRERIARE oS 1 K Ny B NS N 5 X mn«q&
PR IR B e LA SIS s e
: 2 4 Vs SRSsshny e i i 3 TR RS 5 T8 S TGS R
Agaas e Ry, St AR B TR AR, A ) W
pasear $Eomsiay; 3 RS s o . b e o
e shi VRO Giesavisst 24 RRSUSL XU 3 I vt SN ek Kt K ey w9

Yrwdtosy; a3 S NG Inzase 7% 4 2
Mudie Spsoesil D Miasit AT B RE 2 A8 05 % SAENS
4 e peansy O G, Graguation m :
Besnss 4 ; N hend ik A
7 20k % R s O S @ Upﬂﬁ
ssie. T bt i Shoresd A AN Smgu CINRARE APPERX RIS
BB SIS TR

Council votes| s
' . pulities of PC

i k ﬁai‘ S BRSO B A
Boudht 2 = 4 5 THRUGHT CONTHIS,.
OTHER FEATURES:
b SENIRTENEY 2
3 &w e M‘F ﬁ k3

13,.,, & i Eapsin % £

@ x’x ¢ : : SEOBROIRITN

Yo ek yeny T 4 e e e
i A :

,»f‘m, s >>cxmm; Vi £99%
Sozievs Povrd Rin &5 it
RIS R U5 B Sraess eV s KBRS

A% & s A 3
S A R P R T (D O 5: vs'yz,s";i
S‘n..« Habk P it s 4

s i Y

whaen Y G
R % seon 3

Uni Tavur’sreportof the sacking of Dr Rali, 22 March 1996.

120 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 5:1 1999

ey o




INVESTIGATIONS
defend their efforts and their ethics.

News of this encounter spread quickly around the campus and several senior
academics indicated that the newspaper should strive to maintain its editorial
independence because apart from the issues of freedom of the press, the future
of academic freedom at the University of PNG could also be under threat.

26 April 1996: Uni Tavur published an editorial under the headline A FREE
STUDENT PRESS AND ITS RESPONSIBILITY defending the decision to publish
the Rali story and revealing that the paper was under pressure from the
administration over publication. (Uni Tavur, 1996d)

In the same issue, a front page article was published announcing that Uni
Tavur had won the Journalism Education Association’s Ossie Award for
Student Publication of the Year Award (best regular paper in Australia, NZ and
the Pacific journalism schools).

19 July1996: Unemployed and facing charges of illegal possession of
firearms and pornographic materials — charges which he denied, Dr Rali
commented on the implications of his case for higher education in PNG, saying:
“I'have always been frontal (sic) in nationalist issues and I happen to be a victim
of bad publicity and reversal of the University of PNG staff development
programme.” He said he wanted to speak out because of reports in Ausiralia’s
Campus Review “implying thatI am a criminal, so my academic and intellectual
friends throughout Australia, New Zealand, Europe and the United States will
know the full details”. (Rali, 1996)

Analysis:

After the edition of Uni Tavur with an editorial declaring “such a major incident
should not be masked by secrecy ... the public has the right to know” was
published, the university administration was reluctant to speak to reporters. (Uni
Tavur, 1996d)

The issues involved in this affair are important, particularly as they
coincided with a major debate on freedom of information and the news media
in PNG. The Government of then Prime Minister Julius Chan sought to bring in
legislation to curb the national media. Uni Tavur was the only independent
newspaper outside the two national dailies, two national weeklies and the
provincial fortnighly Eastern Star. Its continuing freedom is essential for
diversity and plurality of the news media in the country.

Some might find it tempting to make comparisons with issues confronting

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 5:1 1998 121



DAVID ROBIE

the student press in Victoria, Australia, in 1996, such as the abolition of the
student fees for political purposes to muzzle the student press and attempts to
suppress Rabelais, the La Trobe University student magazine. (Messina, 1996)
Rabelais appealed against a chief censor’s decision that it be banned for
publishing a guide in 1995 on how to shoplift and police were considering
prosecuting it for publishing a photograph of Premier Jeff Kenneth’s face
framed in the cross hairs of a gun sight. However, such comparisons would be
wrong. There are crucial differences. While the Victorian student papers were
published by student bodies and staffed by few people with journalism educa-
tion or training, Uni Tavur is published by a journalism programme and staffed
by students who are educated in media ethics and techniques and aspire to be
professional journalists.

The issues involved:
Freedom of the press and the right for the university and the wider public to be
informed on an issue involving a senior academic with a high national and
international profile.

Academic freedom in the sense that the staff of the university should be free
to conduct the journalism education and training in a manner that is in keeping
with professional standards, and independent from editorial interference by the
university administration.

Uni Tavur and journalism education upholds the Papua New Guinea
Journalists Association and International Federation of Journalists codes of
ethics. It also has its own principled Editorial Charter:

1. To provide a vehicle for members of the University of Papua New
Guinea community to communicate news and opinions to one another.
2. To inform the people of the nation about issues affecting Papua New
Guinea (PNG).

3. To promote a fairer more tolerant society and to seek an improved
quality of life for citizens of PNG.

4.To ensure that the activities and the concerns of the poor and powerless
are represented.

5. To inform the nation of important media and information develop-
ments, and to contribute to the debate of ethical and media issues.

6. To offer practical advice to students about community and academic
life.

Universities have a potential for ideological unmasking of the present order

122 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 5:1 1999




INVESTIGATIONS
which makes them periodically hotbeds of

Suppression iS dissent. And this leads to attempts by elite

. groups to muzzle dissenting groups — par-
essentla"y d ticularly any university publication that is

back_up mechanism’ i1n9dge6p)endent of the establishment. (Martin,
to keep those in "ne The University of PNG is modelled on
WhO are not induced Australian academic institutions. Australia’s

academe has many documented cases that

or Seduced by support the argument for dissent — for ex-

ample, Raymond Hoser, a whistleblower who

priVilege and StatUS exposed corruption in government bodies
to SUPpon the and the police in Victoria and is the author of

the Hoser Files. David Rindos was an aca-

powers that be by demic at the University of Western Australia
keeping o their who was denied tenure after exposing prob-

lems in the Archaeology Department.

narrow activities According to Dr Brian Martin, of

Whistleblowers Australia, academic institu-

and Staymg out Of tions are protected in two ways: first by their

l. . I I own service in the maintenance of society,
pO mca StrUgg es. and second by the intellectual tradition of

liberal education and freedom of opinion.
Although this tradition, says Martin, often masks the reality of intellectual

service to vested interests , it is also useful for defending dissent.

Suppression is essentially a back-up mechanism, to keep those in line who
are not induced or seduced by privilege and status to support the powers that be
by keeping to their narrow activities and staying out of political struggles on
behalf of oppressed groups. Suppression is important precisely because dissi-
dence is so infrequent. When the consensus of expert intellectual opinion is
virtually unanimous, a single dissenting voice can make a big difference in
helping to legitimise contrary views. (Martin, 1984)

Robert Pullan, founding president of the Free Speech Committee, says all
fights about censorship are fights about power:“At some level we know
instinctively that censorship is disreputable. Often, as we will see it, the censor
disguises itself simply by denying that whatitis doing is censorship. At the same
time, the censor says it strongly favours free speech and adds a daunting

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 5:1 1998 123




DAVID ROBIE

reminder of the power of words.” (Pullan, 1994)

By publishing information about the Dr Rali affair, the newspaper Uni
Tavur defied suppression and brought a hushed up affair into the public arena,
exposing adouble standard on ethical behaviour in Papua New Guinea’s leading
national university. And by making public the pressure on it from the adminis-
tration, the paper thwarted attempts to muzzle its freedom to report and interpret
on behalf of the public.

References:

DeMaria, William (1995), “Whistleblowers and Secrecy: Ethical emissaries from
the public sector,” paper presented to the Freedom of the Press Conference, Bond
University, November 11.

Martin, Brian (1993), “Stamping out dissent”, Newsweek, April 26, pp49-50.

— (1993), “Whistleblowers and why academic freedom is most threatened from
within”, Campus Review (Sydney).November 11-17, p 9.

— et al (1986), Intellectual Suppression: Australian Case Histories, Analysis and
Response , Sydney: Angus and Robertson.

Messina, Alex (1996), education reporter, The Age, October 1, p1.

Pullan, Robert (1994), Guilty Secrets: Free Speech and Defamation in Australia,
Sydney: Pascal Press.

Rali, Dr Topul (1996), “Sacked PNG academic speaks”, Campus Review (Sydney),
5 June 1996, pp7-8 (this article includes Rali’s analysis of the state of UPNG education
and national PNG education policy); republished as “Ousted academic speaks” in Uni
Tavur Toktok, July 19, pp5-6.

The National (1996), “News media cover-up alleged”, republished in Uni Tavur,
February 23.

Uni Tavur (1996a), Miise, Michael, “Academic suspended over office raid”,
February 23, pl.

— (1996b), Miise, Michael, “The tragedy of Janet Kisau”, February 23.

— (1996¢), “Council votes to sack Rali”’, March 22, p1.

— (1996d), editorial, “A free student press and its responsibity”, April 26, p4.

Q David Robie formerly coordinated the journalism programme at the Univer-
sity of Papua New Guinea from 1993-97. He was editorial manager of Uni
Tavur and revamped it as a professional tabloid in 1995, leading to it winning
the Ossie Award for Best Student Publication. The publication of stories on the
Rali affair led to conflict with the Australian Vice-Chancellor which culminated
inthe closure of the journalism programme in January 1999 as a “cost-cutting”
exercise as part of the university’s controversial restructing plan.

124 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 5:1 1999






