Editorial Media and free expression

WHEN rumours abounded in December 1998 about the impending sale of
Papua New Guinea’s Post-Courier, arguably the best daily newspaper in the
South Pacific, to a consortium headed by a crony of Prime Minister Bill Skate,
the Port Moresby media world was in a spin. It turned out to be a false alarm.

However, when controlling shares in the long-struggling Fiji’s Daily Post
were abruptly sold in February 1999 to the Fiji Government, it was a different
story. Protests from other media organisations were also strong — but too late.

As Fiji Times columnist Sir Vijay Singh rightly noted: “The deal is out of
the ordinary. It flies so flagrantly in the face of the Government’s own
privatisation policy — was completed with such unseemly haste, and that too
on the eve of the end of this Government’s life; and Parliament was so blatantly
bypassed, that it sprouts the persistent thought that there has to be much more
than meets the eye.”

The contrast between the editorial responses to the rumoured sale of the
Post-Courier and Fiji Government takeover of the Daily Post was extraordi-
nary. The Post barely covered the story, in spite of the serious national
implications for freedom of expression with a general election due in May. And
when editor Jale Moala did finally comment publicly on the issue, he told one
reporter: “I’m happy about the deal because it doesn’t make any difference.”

In the weeks before the sale, the Post had been sharply critical of Govern-
ment policies. Post-sale, the editorial line became far more accommodating for
the administration, even publishing a leader hailing Prime Minister Sitiveni
Rabuka as a “man of courage”.

In contrast, Peter Chegwyn, chairman of South Pacific Post Ltd, publisher
of the Post-Courier, made strong statements in support of press freedom and the
editorial staff when the paper was said to be up for sale. He also publicly
supported the editor, Oseah Philemon, amid rumours that the Skate Government
was pressuring the paper to have himreplaced. Atone stage, the paper’s editorial
staff even considered running a fullpage advertisement with signed statements
by its journalists declaring their independence.

“We unashamedly support the constitutional rights of Papua New Guineans

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 5:1 1998 5




EDITORIAL

and will fight to the last drop of ink to protect them,” said Chegwyn, echoing an
editorial statement on its imprint page. “We support good government by the
people who place national interest ahead of personal interests.”
With less than three months to go before Fiji’s general election, the sale of
44 per cent of the Daily Post from the state-owned Fiji Development Bank to the
Government was a serious concern. Finance Minister Jim Ah Koy downplayed
criticism, saying: “There is no ulterior motive. We are going into an election and
could very well not come back into power. So what are they moaning about?”
Insisting that the decision was one of “wealth creation” with a newspaper
which has not made a profit since it was founded after the 1987 coups, Ah Koy,
says the Government will work with the two other major shareholders, Unit
Trust of Fiji and Colonial, to turn the company around. He also pledges that the
Post will be turned into a “reliable, significant and really dynamic alternate
paper” to the Fiji Times (in the same Murdoch stable as the Post-Courier).
The buy out issue has focussed attention back on the Fiji Government’s
media policies which seem riven by contradictions. Although the new multira-
cial 1997 Constitution guarantees a free press and freedom of expression, critics
are concerned about the Government’s commitment. This has been highlighted
by a clash over a prime time interview on Fiji Television with former military
commander Ratu Epeli Ganilau; the refusal to allow a “blacklisted” Television
New Zealand journalist into the country; state-funded newspaper attacks on one
of the country’s leading political columnists; and the sale of the Post.
Government is drafting new media legislation to prepare the way for a
statutory media council replacing the current self-regulatory Fiji Media Council
and for a regulated code of ethics and standards. Critics claim the media industry
and journalists have not done enough to resist such legislation — in contrast to
Papua New Guinea where a public outcry succeeded in having three controver-
sial draft media laws shelved in 1996.
The Fiji law drafters, and even the Fiji Media Council, could do well to note
a recent draft document, Freedom of Expression: A Statement of Principles to
Inform Legal Systems in the Commonwealth. Few would argue with its primary
declaration:
Freedom of expression means the freedom to receive and impart ideas,
opinions and information without interference, hindrance and intimida-
tion. It may be exercised by journalists, and by citizens generally, through
speaking, writing, publishing and broadcasting or through non-violent
physical acts.

6 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 5:1 1999




EDITORIAL
We regard freedom of expression as the primary freedom, as an essential
precondition to the exercise of other freedoms. It is the foundation upon
which arise other rights and freedoms.

This document has some specific recommendations that are particularly useful
in a Pacific context. Referring to journalists as employees, the document says:
“Free expression does not belong to employers and managers. Free expression
requires that journalists enjoy substantial independence from their employers.
The terms of journalists should respect and reflect this requirement.”

Freedom of expression, argues the document, demands the recognition of
journalist unions: “Journalists’ unions have an essential role to play in protect-
ing journalists and advancing professional values.”

Why are there no journalists’ unions in the Pacific today, like elsewhere in
the world? Teachers, academics, nurses and many other people have profes-
sional unions in the Pacific. So should journalists.

Another point is about press or media councils. While the Commonwealth
document rightly says they are a good idea and need to be strengthened towards
self-regulation, it also adds: “We favour the tripartite model, structured around
the separate and distinct interests of the public, the journalists, and the owners
or managers.”

No Pacific media council follows the tripartite model — instead they favour
public-owner/manager models. Free expression needs something better.

THIS EDITION of Pacific Journalism Review is being published late. The
reason for the delay is partly because of the logistics of the move of the journal
from the University of Papua New Guinea to the University of the South Pacific.
But a more serious reason is the fact that we haven’t had enough money to pay
the printing bill. UPNG has effectively hijacked the subscribers’ funds. Efforts
to have the journal’s balance of K1783.42 held in a PJR trust account paid back
have so far been unsuccessful (see Page 144). We are indebted to UNESCO for
coming to our rescue and funding publication of this issue.

Several contributors give their perspectives on the Daily Post sale. John
Kamea gives a general overview, Richard Naidu, a media lawyer, points out
the anomalies, while the University of the South Pacific’s Ingrid Leary looks
at the broader regional context. Sir Vijay Naidu provides insights into the Fiji
Government’s privatisation policies. A Daily Post editorial and Mithleshni
Gurdayal give fleeting glimpses of the newspaper’s own editorial view —
reluctantly shared. David Robie rounds off this section with an account of the

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 5:1 1998 7




EDITORIAL
reports of the “near sale” to pro-government interests of the Post-Courier.

The next section is devoted to problems in French Polynesia with feisty
editor Alex du Prel giving an account of the shut out of his news magazine
Tahiti-Pacifique by the President, Gaston Flosse. Maire Bopp describes similar
problems for the pro-independence Fa’aa community broadcaster, Radio Tefana.

FijiTV’s chief executive Peter Wilson outlines the struggle and dilemmas
for the channel to get established and Richard Naidu backgrounds his legal
challenge over a controversial minister’s directive over the Hongkong Sevens
with the whimsical title HAVING FUN PLAYING GOD. In Papua New Guinea,
Robert J. Foster researches the complicated dynamics of the country’s seesaw-
ing television policies.

Patrick Craddock outlines a new style of role playing involved in the
SPICOL conference at the University of the South Pacific, which is modelled
on the South Pacific Forum and has student prime ministers and cabinet
members rubbing shoulders with the student radio and press.

Savea Malifa, first South Pacific winner of the Commonwealth Press
Union’s Lord Astor Award for press freedom, profiles the struggle for survival
and free speech against an unyielding Samoan Government. On the topic of
honours, Sean Dorney, who headed the winners of six Walkley Awards for
journalists covering Papua New Guinea affairs during the tsunami year of 1998,
describes why it is so difficult to put the lid on the PNG news media.David
Robie outlines the University of the South Pacific’s progress in online media.

In the first of three accounts of investigative journalism in Papua New
Guinea, Mark Pearson profiles a CPU investigative journalism course which
probed the University of PNG’s restructuring controversy, David Robie offers
anexposé on a foiled attempt at crushing academic and media freedom at UPNG
which eventually led to the closure of the journalism programme as part of the
university’s “reforms” while Chief Ombudsman Simon Pentanu gives a 13
point word of caution about inquiries.

Professor Dennis Pearce, chairman of the Australian Press Council, gives
an overview of election coverage, presented in Suva under the auspices of the
Fiji Media Council with an eye to the Fiji general election. And finally, Rosi
Tamani profiles a leading Fiji journalist, Samantha Magick, now turned an
environmental activist.

David Robie

8 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 5:1 1999

e N





