
Observer under threat 
Savea Sano Malifa, publisher of the Samoa Observer, has 
been battling a long, courageous and expensive campaign 
to defend his newspaper. And the latest Government at­
tacks on the Observer are a chilling bid to curb free speech. 

By SAVEA MALIFA 

A SUSTAINED campaign against the Samoa Observer, lasting more than 15 
years, continues to threaten to silence this independent voice in Samoa. The 
Prime Minister, Tofilau Eti Alesana, recently threatened to amend the law to 

refuse a business licence to the Observer and any other publication which 'stirs 
up trouble'. He did not say what trouble was being stirred, but repeated 
references to the Observer left no doubt that the paper would be the main target. 
And he is also suing the Observer — yet again — for defamation, although all 
his defamation suits against the paper have failed in the past. 

The Observer has topped the Government's hate list for some time, since 
first it crossed swords with Tofilau in the early 1980s. After the paper reported 
alleged bribery by the logging company Pacific Development Company (PDC), 
Tofilau issued a writ claiming damages of $250,000. 

The company, owned by an American Samoan, Finoti Patrick Reid, was 
said to have donated money to the ruling Human Rights Protection Party. A 
commission of inquiry established after villagers torched PDC's logging and 

earthmoving equipment at Savai'i, found that Reid had indeed made out a 
cheque for $5000 to Tofilau — who denied receiving it. The money was found 
to have been deposited in the party' s account and was used to buy supplies from 
American Samoa. 

The commission also found that Tofilau had authorised the issuing of a 
Samoan passport to Reid within 20 days of his application. Reid admitted to 
being born in American Samoa — Tofilau said he knew he had been bom in 
Western Samoa. The commission also found that P D C had been allowed to 
import valuable logging equipment duty free. After the commission reported, 
the defamation suit against the Observer was dropped. 

92 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 4:1 1997 



OBSERVER UNDER FIRE 
The next attempt to intimidate the Observer was made by the then Minister 

of Public Works, Leafa Vitale, who took a rather more direct route. He stormed 
into the newspaper's offices and threatened to kill the editor, his wife and 
children for naming him in a story about a cattle scandal. H e said he had mafia 
connections w h o could be summoned day or night, and told the editor he would 
be watched day and night. 

Leafa added that he had been a bad person for most of his life but had now 
turned to God. The story was driving him back to his old ways, he complained. 
The Observer reported the minister's threats in its following edition. Leafa sued 
for defamation and claimed $200,000 damages: that case has yet to be heard. 

The minister's family, though, was not content to leave it at that. Some time 
later, the editor was waylaid in a public bar by Leafa's brothers. One of them 
threatened him and demanded that he stop 'publishing lies' about his brother. 
Later, they assaulted the editor outside. The brothers were convicted of assault, 
but their jail sentence was reduced to a fine on appeal. 

The next attempt to silence the Observer involved an article about a bag of 
money, the Minister of Finance's office and allegations of election rigging. 
What made the action against the Observer more distressing was that it involved 
a court report. The story arose out of an election petition trial in which the present 
Leader of the Opposition, Tuiatua Tupua Tamasese, sought to invalidate the 
election of a H R P P member in the Anoamaa constituency. 

The court was told that, on election day, a man took a bag of money from 
the offices of the Minister of Finance, Tuilaepa Malielegaoi Sailele, and drove 
to the H R P P headquarters in Mulinuu. Instructions were given there that the 
money should be taken to Anoamaa constituency and given to voters. This was 
done, the court was told. The minister was given an opportunity to react and his 
comments were carried. H e still sued the Observer, although he later withdrew 

the writ. 
The paper is now also facing a $1.1 million defamation suit brought by the 

senior officials of the government-owned Polynesian Airlines. This case arises 
from a series of stories on the crash of a P A L plane in which three people were 

killed. 
It is not only through defamation suits that the Government has attacked the 

Samoa Observer. It has brought into law an Act requiring newspaper printers 
and publishers to reveal the sources of stories which might be regarded as 
defamatory. This law is regarded as unique in the democratic world. Although 
it has not yet been used, its threat hangs over newspapers. 

The Government has also used its power as an advertiser to damage the 

Observer. In 1995, it instituted a ban on advertising in the paper. All Govern­
ment departments and corporations were ordered by the Cabinet Secretary, 

______ PACIFIC JOURNALISM REVIEW 4:1 1997 93 



_ 

SANO MALIFA 
Simon Potoi, to advertise only in the Government-owned broadcast and print 

media. The ban continues. 
The Observer has also been the victim of suspected arson. In 1994, the 

paper's two-storey office and printing plant was destroyed by fire. Although the 
fire department and insurance investigators regarded the fire as suspicious, the 
police have not completed their report into the incident. A man who was 

reported to have been contracted to torch the building is dead, shot during a 

dispute. 
The latest attacks on the Observer, coming after such a long and concerted 

campaign, are chilling. Several defamation suits against the Observer have 
failed, but the paper has had to pick up expensive legal bills each time. W e are 

surely facing an orchestrated campaign to curb dissent and free speech. 

© Copyright 1997 Savea Sano Malifa. 

Postscript: As PJR was going to press in November, criminal libel charges 

against Savea and his Samoan language editor, Fuimaono Fereti Tupua, were 
referred to the Supreme Court to decide whether the charges were constitutional. 
IFEX/PINA reported that following submissions by a N e w Zealand Queen's 
Counsel, Magistrate Tenoka Puni ruled on November 19 that he reluctantly had 
no choice but to refer the case to the Supreme Court. 

• Savea Sano Malifa is the owner and publisher of the Samoa Observer and a 
leading Samoan author. This article has been republished withpermissionfrom 
the August issue o/Commonwealth Press Union News. 

94 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 4* 1 \ 




