
Editorial Mercenaries and the media 

NEWS breaks — or develops — on the Net these days with remarkable ease. 

News organisations are without the Internet at their peril. At the Commonwealth 

Journalists Association conference in Hongkong during January, the Pacific 

delegation heard a Ugandan editor, Kevin Ogen, describe in detail how his 

newspaper, The Monitor, broke a major corruption story using the Net. 

Also recently, Sydney Morning Herald online editor Jon Casmir, author of 

the entertaining book Postcards from the Net, narrated in his column DRIFTNET 

how the news was broken about the second person to die under Northern 

Territory's controversial euthanasia legislation. 

'At seven minutes past midnight on the morning of January 6, Des Carne 

finished uploading and checking the material he was putting live on the 

Deliverance W e b site in Alice Springs,' Casmir wrote. 'There had been four hits 

on the site between midnight and seven minutes past — there would be many 

more as word spread of the new content. By 4 am, Carne says, the material on 

the site had jumped the bounds of the W e b and was making its way into Australia 

via international news wires, spreading like a virus through the media. By 

breakfast, it was all over Australian radio.' 

It has been interesting, too, to observe the role of the Net in peeling away 

the layers of secrecy about the shadowy activities of Sandline International and 

Executive Outcomes in the global arena and in the Pacific. E O was exposed for 

what they are, the 'diamond dogs of war' with a reputation so odious that even 

South Africa wanted to outlaw them. And Canada, base of the investment 

affiliate DiamondWorks Ltd, which has links with the mercenary mining 

company. Branch Energy, also embarked on legislative curbs. The detailed W e b 

accounts of the complicated intrigue and economic cross-hatching frequently 

gave a far more revealing overview of the modern corporate world of mercenar­

ies than the news agencies were able to provide. 

This deeper insight was apparent with news organisations that made 

extensive use of W e b research links for major reports — such as the ABC's 

Lateline 'Dogs of War' and Radio National's 'Diamond Mercenaries of Africa' 

programs. In fact, most of the best reporting of Papua N e w Guinea's mercenary 

saga in the global context was reported by the quality overseas media, much of 

it not seen or read within Papua N e w Guinea or other Pacific news media. This 

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 4:1 1997 5 



EDITORIAL 
reflects the lack of investigative reporting staff and resources here that many 
overseas news organisations can muster—with the exception of The National's 
simple companies register check which exposed Chris Haiveta's financing 
'dead letter' was actually to a company no longer registered. This opened up a 
new can of financial worms, and led to official secrecy manoeuvres. 

Many W e b sites have been helpful for inquiring into the mercenary minerals 

fortune. One informative W e b page is the Angola Peace Monitor. Another is the 

Sierra Leone W e b Africa/Sierra Leone Page. The Weekly Mail and Guardian, 
the excellent descendant of m y old paper, the Rand Daily Mail, is also useful. 

And US News and World Report online ran a revealing account of how the 
mercenaries were gunning for Africa's diamonds. And then — as it turned out 

— the dogs were out for an abortive slice of Bougainville and PNG's copper 

shares? 
As World Report's Kevin Whitelaw commented: 'Some call it the latest in 

outsourcing. Others see it as the return of money-grubbing mercenaries to 

Africa. Either way, it is akin to the privatisation of warfare: With superpowers 
no longer throwing their weight behind civil conflicts in Africa, a new market 

has opened up to whip ragtag national armies into shape.' 
But for m y money, one of the better sources has been the Vancouver Stock 

Exchange which has been probing the activities of a Canadian public company, 
DiamondWorks Ltd, listed on the high-risk exchange. In October 1996, 
DiamondWorks — then known as Carson Gold — completed a takeover of the 
E O mining affiliate Branch Energy. This became the base for an internationally 
controversial share promotion. The company's management astoundly made 
public claims that its assets in Angola and Sierra Leone had an 'estimated' value 
of some US$3.2 billion. However, since then this claim has been 'revised'. 

It is ironical that while the South African Parliament debated a ban on 
training of mercenaries on its own soil, and after President Bill Clinton's 
administration helped pressure the Angolan government to stop dealing with 
EO, the high-profile company linked to mercenary interests should be into 
American-based pension and mutual funds. 

In short, this year has been a journalist's dream in Papua N e w Guinea — 

although admittedly it has also been a nightmare for many — with major news 
generated from the Sandline affair and two subsequent inquiries into it; the June 

general election which endorsed 'people's power' during the mercenary crisis 
and swept Sir Julius Chan and several of his cabinet henchmen from office, 
replacing him with Bill Skate and a government including several Melanesian 
Solidarity (Melsol) activists; and finally the ravages of the country's worst 
drought in a century. Papua N e w Guinea journalists can take credit for some 
some excellent reporting on all these issues. 

6 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 4:1 1997 . 



EDITORIAL 

While the news media started the year in a buoyant mood following the 

decision of the Constitutional Review Commission to shelve three 'draconian' 

Micah draft media laws (see the last edition of Pacific Journalism Review), the 

National Broadcasting Corporation, once an icon among Pacific state broad­

casters, became seriously under threat with a damages case and the failure of 

management to deal with it. When the N B C failed to pay K 146,000 surety on 

October 30 as ordered by the Supreme Court, this gave former staff broadcaster 

Peter Koringo the go-ahead to auction N B C property to settle the damages 

awarded him by the National Court for wrongful dismissal. 

Press freedom took a beating too in Samoa where veteran publisher and 

author Savea Sano Malifa and his outspoken newspaper, Samoa Observer, 

continued to be harassed by the Government with criminal libel charges, and in 

Fiji where the Murdoch-owned Fiji Times was cited for alleged contempt by the 

Senate privileges committee over an editorial that turned out to be too honest. 

In this edition of PJR, University of Papua New Guinea's Philosophy and 

Journalism lecturer William Ferea sets the tone with an article about the role 

of the news media and the church during the Sandline crisis and the implications 

for the Constitution. Alan Robson, a South Pacific Politics lecturer at UPNG, 

provides a short overall summary to provide context, while Agence France-

Presse news agency Pacific correspondent Michael Field and Pacific Media 

Watch commentator Peter Cronau provide insights into media coverage. 

David Robie follows with the script from his half-hour documentary Fri Pres: 

Media Freedom in the Pacific, broadcast by E M TV to mark World Press 

Freedom Day. 

The next section is devoted to the Ombudsman Commission and the Media 

seminar debating accountability and transparency, both buzzwords in Papua 

New Guinea and elsewhere in the Pacific these days. Chief Ombudsman Simon 

Pentanu gives the the opening message while Word Publishing editor-in-chief 

Anna Solomon praises the commission for its work in bringing wayward 

politicians to heel. National editor Frank Senge Kolma writes about public 

opinion and provides an interesting insight into his paper's policy for coverage 

of the PNG general election. Outgoing E M TV chief executive John Taylor 

gives an entertainingly provocative presentation on television — is it 'transpar­

ent or opaque'? 

David Robie gives an overview of Pacific news media development on the 

Internet, particularly in Papua New Guinea where both daily newspaper sites 

were given a boost by the Sandline affair. Father Trevor Cullen, head of 

Journalism at Divine Word University, makes a case for a better informed media 

coverage of the HIV/AIDS crisis. Peter Cronau reports on the exile of The FSM 

News editor Sherry O'Sullivan and David Robie analyses news coverage of the 

•*. PACIFIC JOURNALISM REVIEW 4:1 1997 7 



EDITORIAL 
Hagahai cell lines controversy. Savea Sano Malifa profiles his newspaper, 

Samoa Observer, and its valiant fight for media freedom. 
David Robie traces the upheaval in journalism education at U P N G while 

a student journalist and world media groups give their perspective in the Forum 
section. A n early paper by the late Peter Henshall provides context for the 

media education debate. Kevin Pamba traces how the Phantom inspired 
Independent cartoonist Jada Wilson and Joseph Morokana profiles broadcast 

journalist Joseph Ealedona. 
Philip Cass discusses the important history of the Pacific mission press, 

particularly in Fiji, Papua N e w Guinea and the Solomon Islands. T w o Fiji 

Times editorials that stirred senators in Suva are published along with a 
summary of the controversy. Sorariba Nash, just back from completing 
Masters studies at the University of Wales, gives a broadside to the paparazzi 
and examines privacy legislation and policy in the United Kingdom. Finally, 
Macquarie University academic and InterPress correspondent Kalinga 
Seneviratne profiles Radio Djiido and its dilemmas a decade after the Kanak 

pro-independence station was founded. 

David Robie 

8 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 4:1 1997 




