
\. REVIEWS 
DAVID ROBIE 
Lecturer in Journalism, University of 
Papua New Guinea, and creator of 
several W e b sites. 

Cyberspace, 
kava bowls 
and hot news 
in the Pacific 
Tahiti Pacifique, Tahiti Beach Press, The National, 
Post-Courier, Samoa Observer, Tonga Chronicle, 
Matangi Tonga, Uni Tavur, Papua Niugini Nius, 
Online Journalist's 'Tonga Page', CocoNET 
Wireless, Pacific islands Internet Services, Cafe 
Pacific, Rabi Online 

CYBERSPACE is buzzing with rela­

tive hyperactivity in the South Pacific. 

From virtually no news website of real 

substance last year, there are n o w (or 

at least there were at the time of m y 

count in mid-October 1996 before go­

ing to press with Pacific Journalism 

Review) three daily newspapers with 

regular W e b links, two monthly news 

magazines, two weekly newspapers, 

one fortnightly paper, a biannual me­

dia journal and a daily news service 

with websites. 

This is quite incredible. While sev­

eral leading Australian newspapers 

now have impressive — and expen­

sive — websites, N e w Zealand has 

only one major daily on line, the 

Christchurch Press. 

Arguably the most interesting of 

the new Pacific media websites is Ta-

PA( 
s*r- 1 1 «N 

Netscape: JPE6 imaga S50H78I P!M«I» 

•Wwv'|htt» //n-* UUHhwt on/fctv»9—/frrfa/upaW-Jpf 

Tahiti-Pacifique... class of its own. 
hiti Pacifique, a glossy monthly news 

magazine <www.tahitiweb.com/f/info/ 

tp.html>. The highly professional and 

readable design displayed (it could 

show a thing or two to the three dreary 

Fiji-based news magazines) is mir­

rored in the website. A n d it is probably 

the only Pacific news site in the class 

of some ofthe media sites outside the 

region. 

Earlier in the year, the online ver­

sion of Tahiti Pacifique was looking 

rather dated with a March cover edi­

tion ushering in readers to the August 

website. However, the Alex duPrel-

edited magazine underwent an online 

design revamp. The h o m e page n o w 

welcomes readers with the bold scar­

let masthead logo and a blurb describ­

ing itself as a magazine k n o w n for its 

'free expression, fiesty independence 

FIC JOURNALISM REVIEW 3:2 1996 191 

http://www.tahitiweb.com/f/info/


DAVID ROBIE 

and critical analysis' on local political 

and economic life. 

It also notes that it is the strongest 

selling French-language magazine in 

the French-speaking Pacific. N o doubt 

it is, but this sort of claim always 

carries more weight with audited fig­

ures. 

But frankly I prefer the old web 

design with a link straight to the front 

page and table of contents. You can 

easily pick up the housekeeping de­

tails, address, subscription rates and so 

on later, if you're still interested. 

The latest edition on line was Oc­

tober with the cover story 'Le 

Matriarcat' and a Gauguinish design 

of a matriach walking two children to 

church.(Tahiti Pacifique's covers, 

when they're acrylic works by Philippe 

Dubois, are also far better than any­

thing in the English-speaking Pacific 

news media). Also featured were the 

Pacific Festival of Arts in Western 

Samoa and the standard question on 

the economy asked by most Pacific 

countries today: 'Where are w e go­

ing?' 

In contrast to the class of Tahiti 

Pacifique is the tawdry beachcomb­

ing look of Al Prince's Tahiti-

BeachPress<www.fix.net./~wdavis/beach-

press.htm l> designed for English-speak­

ing tourists. All I could find as the 

opener for the past month was a scanned 

tatty front page cutting of a vahine 

with a see-through chemise and the 

unbelievable caption saying, 'It doesn't 

take much to dress up the vahines of 

Tahiti.' 

192 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 3:2 

The first news item headline said: 

S U N STROKES F R O M TAHITI Per­

haps the sun affected the website too. 

The most newsy of the Pacific 

websites is Papua N e w Guinea's The 

National by a long shot 

<www.wr.com.au/national/>. Launched in 

August, it is yet another tribute to the 

innovativeness of the Malaysian-

owned company with the fastest grow­

ing circulation in the Pacific. The Na­

tional Online quickly became popular 

with P N G nationals abroad starved for 

both the turbulent social and political 

news about home — and also sport. 

Offered by The National, with a 

delightfully simple but user-friendly 

design, are home news, editorial (and 

even letters to the editor), business, 

sport and a back issue archive. On the 

day I checked for this review, the big 

news was Foreign Affairs Secretary 

Gabriel Dusava being referred to a 

Leadership Tribunal for an inquiry 

into alleged misconduct in office, and 

the aftermath of the temporary gag­

ging of the Ombudman' s report on the 

Port Moresby water scandal. 

A month later, the rival Murdoch-

owned Post-Courier had an impres­

sive launch of its o w n website 

<www.ni.com.au/postcourier/ 

postcourier.htm> which was touted as a 

big breakthrough for the region. How-

ever, readers eagerly looking forward 

to news were disappointed when first 

they couldn't get a connection to the 

advertised U R L (it was a demonstra­

tion address that had been made public 

prematurely) and then, when they fi-

99fi 

http://www.fix.net./~wdavis/beach
http://www.wr.com.au/national/
http://www.ni.com.au/postcourier/


nally did link up, all they got on line 

was classified advertising. The Post-

Courier had been hooked up to its 

Australian parent company News Ltd' s 

online classifieds. 

The negative response to this was 

so great that the Post-Courier has 

probably lost some of its regular read­

ers studying or working abroad to The 

National when they return home. Both 

Port Moresby paper websites are not 

produced by journalists, but by com­

mercial website providers in Australia. 

Down the track the Post-Courier 

site improved with a home page giv­

ing some information about itself, in­

cluding a travelogue that no journalist 

would write: 'Welcome to Papua New 

Guinea, one of the most exciting and 

beautiful nations on earth. 

'Where are we? The island of New 

Guinea is the second largest island in 

the world. Papua New Guinea con­

sists ofthe eastern half of New Guinea 

and several smaller islands including 

Bougainville, New Britain, Manus and 

New Ireland. The mountainous spine 

...' Yawn. And still no news or analy­

sis. 

There was a link to the Post-Cou­

rier classifieds and a PNG trade direc­

tory citing as first entries 'betelnuts 

and mustards', 'passport and visa', 

'buttons', 'plant hire' and 'second­

hand clothing'. Also there was a mes­

sage in Tok Pisin to the 'online world' 

. People having translation difficulties 

were invited to contact Post-Courier 

editor Oseah Philemon. 

Journalists need to reclaim some 

REVIEWS 

Pacific websites so that we get real 

content. 

In Western Samoa, the Polynesian 

Cafe newsfeed from the Samoa Ob­

server <207.158.218.142./apia.htm> was 

very readable in a no-nonsense way 

but it was a month old (dated Septem­

ber 11, and it has since ended). Top 

news item was about a reopened in­

quiry into a former Electric Power 

Corporation employee accused of 

sexually assaulting and harassing co­

workers. 

Tonga has both the weekly news­

paper Tonga Chronicle 

<www.netstorage.com/kami/tonga/news/ 

index.htmb and monthly news maga­

zine Matangi Tonga 

<www.netstorage.com/kami/tonga/ 

matangi/index.htmb on line, thanks to 

the indefatigable efforts of Taholo 

Kami who has established a network 

of websites from Port Moresby to 

Nuku'alofa. At the time of this sur­

vey, Tonga was still smarting over 

indignant world reaction to the jailing 

of two editors and an MP/publisher 

'Akilisi Pohiva, and the suspension of 

Parliament. 

Banner (if you can call it that on a 

website) headline was S H O C K 

WAVES AS TONGAN KING CLOSES 

HOUSE. But, ironically, this news item 

was from the New Zealand Herald via. 

Kavabowl, another Kami creation (it 

is believed he is keen to publish a 

'netzine'). Lead news item in the 

Chronicle net bulletin was PUMPKIN 

SQUASH FIRST SHIPMENT. This was 

about 1800 tonnes of the vegetable 

:IC JOURNALISM REVIEW 3:2 1996 193 

http://www.netstorage.com/kami/tonga/news/
http://www.netstorage.com/kami/tonga/


DAVID ROBIE 

being finally en route for Japan three 

days late. 
N o w I have a minor bone to pick 

with the Chronicle as it claims it is the 
first Pacific newsfeed on the Internet'. 

This depends on how this is defined. 
Uni Tavur, the fortnightly journalism 
student newspaper, published its 20th 

anniversary of Papua N e w Guinea in­

dependence (16 September 1995) is­

sue on the W e b and has since then 

established a regular newsfeed site 
<acij.uts.edu.au/UniT_Home.htmt> along 

with colour front page graphics and 
photographs. Since then it has estab­
lished a daily newsfeed on a website 

<www.pactok.net.au/docs/nius/> from its 

Papua Niugini Nius wire, established 
in March 1996. Nius was chosen Best 
Pacific Website in October 1996. 

Uni Tavur would definitely claim 
to be the first Pacific 'newspaper' 
online. And this has been done by 

journalists and students without inter­
vention by commercial providers. 

This paper's pioneering role on 
cyberspace has been thanks to coop­
eration and support from the Austral­
ian Centre for Independent Journal­

ism and the Pactok communications 
network. 

A word about some ofthe links to 
news media in the Pacific. ACIJ's 
Online Journalist <acij.uts.edu.au/> has 
a resourceful media link. 

So too does Michael Ogden's Pa­
cific Islands Internet Services 
<www2.hawaii.edu/~ogden/piir/ 
index.html>. And Suzanna Layton's 
C o c o N E T Wireless <www.uq.oz.au/jrn/ 

194 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 3:2 

coco.html> at the University of Queens­

land is frequently useful, and m y own 
Cafe Pacific <acij.uts.edu.au/cafepacific/> 

has hyperlinks to news media from 
country profiles. 

However, part of Layton's sec­

tion on Papua N e w Guinea, in particu­

lar, looks remarkably like data com­

piled in Nius Bilong Pasifik, including 

the mirroring of now out-of-date in­

formation and typographical errors 
(such as Winnie Singarok — she is 

actually Weni — who is listed by 
Layton as Nau F M news director in a 
September 1996 update when she had 
been in that role for more than a year). 

Our information was updated last year 
and has since been revised several 

times. 

Given that earlier this year Layton 

was making a jaundiced swipe at Nius 
for an imagined overlap with her book, 

many would see this is as more than a 

touch of hypocrisy. 
Territorial imperatives are out of 

place in such an insular region. For our 

part, we welcome the use of our data as 
widely as possible. Surely that is the 

whole point. 
Layton is also curiously selective 

with her sources and links. It is just as 

well there are alternatives. 
Finally, hot news from Rabi 

Online <www.ion.com.au/~banaban/ 

newsrabi.htm>. In mid-October the lat­

est news update was July 20: Item: 
'Routine tour: O n July 3 Major Malo 
(interim administrator) arrived on a 
normal round of tour. H e left on July 
7.' End of news. • 

1996 

http://www.pactok.net.au/docs/nius/
http://www2.hawaii.edu/~ogden/piir/
http://www.uq.oz.au/jrn/
http://www.ion.com.au/~banaban/



