
Censorship in Malawi 

Malawi is an example of the utter extremes of press 
censorship. It never experienced press freedom until 1993. 
The Malawi people are still bitter after three decades of 
Banda's rule. The people's new experience in press freedom 
has given them their first taste of democracy. 

By Fr TREVOR CULLEN 

I LIVED in Malawi for ten years from 1981-92. My article tells how the Malawi 
Government controlled the media and the damaging effect it had on public 
morale. 

Malawi is a small landlocked country bordered by Tanzania, Mozambique 
and Zambia. It is about the size of England and has a population of about eight 

million. Malawi gained independence from Britain in July 1964. Hastings 
Banda was elected its first Prime Minister and President for life in 1966. He and 
his Government, the Malawi CongresS Party, were toppled from power in May 

1994. Banda ruled like a dictator from the very start. He employed a smal I army 

of spies and a large number of police to enforce his dictatorial reign. His brutal 

regimel ed some political commentators to describe Malawi as the 'Romania of 
Africa'. Thousands were tortured and killed during his rule. 

The media during Banda's reign 

President Banda used the press to bolster his political dominance. For example, 
the 1968 Censorship Bill made it an offence — punishable by five years' 
imprisonment — 'to publish anything likely to undermine the authority of, or 
public confidence in the government'. The scope of the bill removed any 
loopholes in previous regulations in regard to freedom of speech. From that time 
on, Banda gradually took control of every aspect ofthe country's media. 

Banda owned the only two newspapers in Malawi — T h e Daily Times and 
Malawi News. Malawi's only radio station, Malawi Broadcasting Corporation 
(MBC), was Government-run. The country has no television. Amnesty Interna­
tional described the role of the media in Malawi as 'primarily to catalogue the 

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 3:2 1996 119 



TREVOR CULLEN 
head of State's words and activities'. Foreign publications were vetted for 
anything that might be critical of any aspect of political, economic or social life. 
Critical articles about Banda were ripped out of Newsweek and Time magazines. 
Foreign correspondents were frequently expelled. Mike Hall worked for 18 
months as the BBC's Malawi correspondent. H e told m e in an interview: 
'Operating in Malawi was extremely difficult. I had no access to cabinet 
ministers and little rapport with local journalists because they could get life 
imprisonment for passing on information. Diplomats and aid workers were my 

main sources. In February 1990,1 was told to leave the country or I would be 
deported. I was never told the reasons and had 48 hours to pack m y belongings.' 

Local journalists were detained (some for years). One, John Mbula, served 
four years haRd labour for reporting on the effects of drought in southern 
Malawi during the mid-1980s. The drought was severe. Hundreds died but 
Banda wanted to give the impression to the outside world that Malawi had no 
problems. People felt betrayed by the press. It seemed there was no one to expose 
Government abuses or voice the people's concerns. 

The Malawi Censorship Board was set up in 1975. In its first year it banned 
849 books, 1000 periodicals and 16 films. The media was so tightly controlled 
that Malawians turned into the B B C to find out what was happening in their own 
country. 

My own experience of press censorship 

As editor of a quarterly youth magazine, Along the Way, I had to take each issue 
to the Censorship Board for approval. I was told that the magazine would be 
banned if they found any critical statements in it. When I gave weekly religious 
radio talks they would edit any reference I made to moral leadership or 

responsibility in Government activities. Even when I preached on Sunday, there 
was always at least one Government spy in the congregation. You never knew 
who they were. Everyone just became experts in self-censorship. 

Banda's overthrow and the birth of press freedom 

President Banda's near-total control ofthe country — especially the press — 
lasted nearly 30 years. It came to a dramatic end in 1992 when Malawi's seven 
Catholic bishops published a letter condemning Banda's appalling human rights 
record. It was the first time anyone had publicly criticised Banda and his 
Government. The bishops were immediately arrested and charged with sedition. 
At a hastily arranged meeting of top Government officials it was decided that 
the bishops should be killed. Fortunately, they were not killed. One basic reason 
was that the Malawian people came out onto the streets in their thousands in 
support of what the bishops had written about corruption, poverty and censor-

120 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 3:2 1996 



MALAWI MEDIA 
ship. It was an 11-page document and the part on the press reads: 

Monopoly of the mass media and censorship prevents the expression of 
dissenting views; some people have paid dearly for their political 

opinions. This is most regrettable. It creates an atmosphere of resentment 
among the citizens. It breeds a climate of mistrust and fear. The fear of 
harassment generates a society where the talents of many lie unused and 
where there is little room for initiative.1 

The bishops were merely repeating the content of an earlier church document 

on press freedom and the right to information: 'There exists therefore in every 

human society a right to information on the subjects that are of concern to 

people either as individuals or as members of society.'2 The document also 

cautioned that the content of communication be true and that 'it should be 

communicated honestly and properly'. 

I was in London when the bishops faxed m e a copy of their letter with the 

words: 'We need protection. Get it on the B B C . The day the letter was read out 

in every church in Malawi, I was interviewed by the B B C . I said what the 

bishops had written was absolutely true. Within days, I was informed that the 

Government had banned m e from Malawi. 

Public demonstrations in support of the bishops' letter, together with 

international condemnation and economic sanctions, forced Banda to hold 

multiparty elections in M a y 1994. He lost and, at 94, he is now under house 

arrest for ordering the murder of three cabinet ministers in 1983 for disagreeing 

with his leadership style. 

I returned to Malawi in 1993 to do a series of interviews for a book on 

Banda. It was published in 1995 and is entitled Malawi: A Turning Point. 

The present state of press freedom 

Malawi now has no fewer than 21 uncensored newspapers. It is the most visible 

sign of change since Banda's removal. Mostly, they are four or eight page 

tabloids operating on a shoestring budget. Some ofthe reporting is speculative 

and inaccurate but most papers adopt a responsible and restrained approach. 

There are frequent scathing attacks against Banda. 

One newspaper, The Monitor, concluded one editorial by claiming that 'the 

best Banda's Government did was to make Malawians brainless, thoughtless 

and spineless.' Many commentators say that Malawi's new independent press 

will be one of the lasting benefits of a multiparty regime. If some of the papers 

survive it will force the new Government to behave in a more transparent and 

accountable way. 

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 3:2 1996 121 



TREVOR CULLEN 
Final thoughts 
Malawi is an example of the utter extremes of press censorship. It never 
experienced press freedom until 1993. The Malawi people are still angry and 
bitter for being suppressd and stunted for so long. They could never really 
develop as a people or as a nation under Banda's state censorship. However, this 
new experience of press freedom has given the people their first taste of 

democracy. They are determined to hold onto it. Fear and mistrust of the 
Government have gradually been replaced by open debate and dialogue on 

Malawi's future. People now feel they are in some small way participants in the 

country's future. 

Finally, it was like a breath of fresh air arriving in Papua N e w Guinea after 
ten years in Malawi's heavily censored society. The degree of press freedom 

that you enjoy here is something that we fought hard for in Malawi. I hope we 

keep up the same pressure to preserve it as the basic right for every individual, 
community and country. 

Notes: 
1 Extracts from the Catholic bishops' letter, March 1992. 
2. Vatican II documents, Inter Mirifica, 1963. 

• Fr Trevor Cullen is the author o/Malawi: A Turning Point and the head of 
journalism at the Divine Word Institute, Madang. He gave this paper at the 

'Freedom at the Crossroads' media seminar in Port Moresby, 29 February-1 

March 1996. 

122 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 3:2 1996 




