
Forum 
HENRY CHANG 

Give 'new kid 
on the block' 
a fair chance 
JOURNALISM lecturer Sorariba 
Nash's article, A free ride to propa­

ganda in Pacific Journalism Review 
(#1:1, November 1994, pp 73-87), is 

an example of blind, steel-trap tenac­
ity. 

W h e n he first read his paper to the 
Journalism Education Association at 

its 1-3 December 1993 conference he 
would have had, at the very most (and 
assuming he wrote his paper the night 

before the conference), the benefit of 
being able to analyse the sum total of 
14 issues of The National. Yet M r 

Nash had already judged. I am sur­
prised that anyone involved with jour­
nalism can be so negative, disinter­
ested when, so to speak, there is a new 
kid on the block. 

Instead of keeping an open mind 
on the 'second newspaper' he added 
his voice to nothing new or different 
that people like Pinder [Times of PNG 
columnist] and the noise-makers in the 

144 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 2:1 

[Post-Courier's] Drum column had 

not already scare-mongered about be­

fore the newspaper was launched. 

In the revision of his paper, pre­
sumably sometime in October 1994, 

M r Nash would have had the opportu­

nity to analyse many months, if not a 
full year, of publication of The Na­

tional. He obviously did not take the 

trouble. 
He says: "The National was a dis­

appointment. It failed to meet the ex­

pectations of Papua N e w Guinea read­

ers.' Could M r Nash give readers of 
PJR the benefit ofthe poll or research 

he conducted that yielded this firm 

conclusion? Or was that his own per­
sonal view? 

Then he says: 'A few months after 

its launching, The National, from time 
to time, was splashing headlines and 

using pictures from events far away 

from P N G on the front pages despite 
its claims that it represented the voice 

of Papua N e w Guineans.' His logic 
and understanding of newspapers es­
cape me. 

Is he saying that it is wrong for a 
newspaper to carry anything foreign 

on its front page? Is he implying that 
readers here deserve only domestic 

news and information? Is he saying 
that a newspaper that wants to speak 
for P N G is disqualified from doing so 
1995 

y.— 



if 'from time to time' (when there is 

news value) it splashes something'for­
eign' on its front page? Is he advocat­
ing that Papua N e w Guineans should 

shut themselves off from the rest of the 
world? M r Nash would have P N G live 
under a toadstool. 

And, unbelievably, he complains: 
"Both papers (The National and Post-
Courier) often publish identical wire 

stories.' 
M r Nash goes to some lengths — 

even after several months of being 
able to 'taste' The National's report­
age — to discredit the local reporting, 
and in particular that of m y deputy, 

Frank Senge Kolma. His comments 
are personal, petty and prejudiced. 

He questions the motive of The 
National's publisher, Pacific Star, thus: 
'If anything, here is a business venture 
that involved Papua N e w Guineans 
and is a front for the logging compa­

ny's public relations so that it remains 
in the good books of the Government 
while the exploitation of PNG's forest 

resources continues.' Again, can he 
give us the evidence since the paper's 
launch to back his 'front' theory? 

Does he really think that exploita­
tion of PNG's forest resources will not 

continue if The National did not come 
on the scene, if 'the logging company' 

does not have access to public rela­
tions (not The National)'! Come, come. 
Forest exploitation is a matter of na­
tional policy. The political masters 

must decide that. 
M r Nash misrepresents Frank 

Kolma's report giving an account of 
PACI 

FORUM 
how the meeting between M r Wingti 
and the Datuk resulted in the setting up 
ofthe newspaper. It said nothing about 
there being no other interested par­
ties' for the project — just mat 'there 
was much talk but nothing happened'. 
Sure, there were many interested par­
ties, including ex-staffers of Niugini 
Nius. Everybody knows that. But one 
party was willing to put up the money. 

H e charges that the question 
whether Datuk Tiong's group has no 
media business was 'never considered 
seriously'. This implies no less than 
that the Prime Minister of the day, 
Paias Wingti, was hoodwinked — 

conned and tricked in some high level 
conspiracy! 

He deems it 'highly suspicious' 
that the founding editor of The Na­

tional is not from Sin Chew Jit Poh. 
'Henry Chang was brought in from 

The Straits Times of Singapore. 'Why 
should that be suspicious? Compe­
tency in language is necessary in news­
paper editing? Sin Chew is Chinese 
language-based; it obviously would 
have to look outside itself for an Eng­
lish-language editor. 

Hongkong's Chinese Daily News 
group employed a British journalist to 
edit its new English newspaper. Does 
that mean that the media business ex­
pertise of that giant publishing house 
is highly suspicious as well? By exten­
sion of this logic it would seem that the 
world's most highly suspicious group 
would have to be Rupert Murdoch's. 

M r Nash pronounces The Nation­
al's reporting of P N G Holdings 'not 

FIC JOURNALISM REVIEW 2:1 1995 145 



HENRY CHANG 

an honest analysis at all'. I might say 

the same of his paper which displays 

an intellectual dishonesty in its judge­

ment of The National. 

May I suggest that when Mr Nash 

next revises his paper he takes a longer 

and harder look, with both eyes open. 

Unlike him, I know — and I am 

very confident our readers as well — 

that after publishing for 15 months The 

National has proven its mettle. It is not 

perfect, it has lapses but it is none of 

what Mr Nash imagines. The National 

has given journalism in Papua New 

Guinea something of a quality that can 

stand alongside the best in the Asia-

Pacific. 

I, of course, must promptly de­

clare that I am prejudiced, lest Mr 

Nash accuses me of intellectual dis­

honesty. 

Henry Chang 

Editor-in-chief 

The National 

Waigani 

Papua New Guinea 

Editor: The original letter was un­

signed and returned to The National 

for signing. Mr Chang left The Na­

tional in June 1995 and was replaced 

as editor-in-chief by Frank Senge 

Kolma, a former Press Secretary of 

previous Prime Minister Paias Wingti. 

This letter has been edited to re­

move potentially defamatory passages. 

The senior editors of The National 

were invited to contribute articles to 

Pacific Journalism Review both last 

year and this year. They did not take up 

the offer. 

146 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 2:1 

Sorariba Nash replies: 

/ will not go into greater detail to 

answer any defamatory passages di­

rected at me as a person and the office 

I represent. Neither will I rise to de­

fend my ability as a teacher in the 

journalism profession which has come 

under question. Let my colleagues and 

students pronounce their own verdict. 

I have nothing against the senior 

editors of the The National. /// have 

made my criticisms appear personal, 

petty, prejudiced and 'paranoid jeal­

ousy' as they are led to believe, then I 

will make it my duty to correct that. I 

have no reason to be jealous of any of 

the editorial staff. I am happy with 

what I do, and I will not apologise. 

And I will not throw back the mud. 

In a way, I am happy because the 

senior editors ofthe The National have 

gone to the trouble of reading my pa­

per — line for line, word for word. 

Even the reference notes. I am happy 

to accept that in their critique it was 

pointed out that one of my old papers 

was included out of place as a source 

of reference. I acknowledge that. That 

particular paper, 'Official threat to 

freedom of mass media in Papua New 

Guinea', was presented in 1993, not 

1992. 

What I have done here is simply 

used my right to freedom of expression 

which is constitutionally guaranteed. 

My complaint about giving pic­

tures/lie adi ines to foreign stories/cap­

tions on the front page were based on 

observing the earlier issues of The 

National . 

1995 



/ still maintain that both The Na­
tional and the Post-Courier don't cover 
PNG thoroughly —full stop! 

Again, I will not refrain from 
speaking against such national poli­
cies that enable foreign companies to 

exploit PNG's forest resources. Nei­
ther do I accuse anybody of 'intellec­
tual dishonesty'. It is T who has been 
accused of 'intellectual dishonesty'. 

If the editors of The National want 
to settle the question of 'dishonesty' 

once and for all, the onus is on them to 

provide a full length, comprehensive 
paper— to put things into perspective 
or 'honesty' as they would prefer. 

Tabloid transition 
Congratulations on the transition 

of Uni Tavur to newsprint and tabloid. 

It looks and feels like a true newspa­
per. 

Pacific Journalism Review is also 

very good. I especially like Sorariba 
Nash's piece on propaganda trends. I 
also found interesting Margaret Obi's 
Forum comments on PNG's National 
Information and Communication 

Policy. 

Peter Cronau 
Australian Centre for Independent 

Journalism 

University of Technology 

Sydney 
Australia 

Ancient Remingtons 
With Pacific Journalism Review 

and Uni Tavur, your program has come 
a long way in20 years, though it's hard 
to think Uni Tavur has been alive so 

PACI 

FORUM 
long. I remember when Peter Henshall 
and I took it over from Alan Chatterton 
— the students were still hammering 
out copy on ancient Remingtons and 
sticking it to the page with Gloy. 

It now looks so professional and is 
a real credit to you all. 
David Ingram 
National Training Manager 
SBS Radio 
Sydney, Australia 

World-class education 
Enclosed please find m y subscrip­

tion for Pacific Journalism Review, 
the first 'homegrown' academic jour­

nal on Pacific media to be launched in 
the region. 

As to the new-look Uni Tavur, 

words cannot express the depth and 
breadth of change your students have 
wrought. Let m e just say that they 
must be getting a world-class educa­
tion in the profession, and thank them 
for putting out a paper full of hard 
news about important developments 
in the P N G media that I can use here in 
m y classes on international journal­

ism. 
Dr Suzanne Layton 
Lecturer 

Department of Journalism 
University of Queensland 

Brisbane, Australia 

FIC JOURNALISM REVIEW 2:1 1995 147 




