
PINA 1995 CONVENTION IN PNG 4 

Share the whole vision, 
good news and bad 
Image-massagers sprucing up Pacific government images 
aren't enough. While issues such as the raskol problem, 
land disputes and Bougainville remain unresolved, there 
will continue to be a 'bad press'. 

By DAVID ROBIE 

A FEW WEEKS ago our first-year journalism students were doing their 
examination in practical reporting. Their task was handling a press conference 

after a tragedy at sea off the coast of West N e w Britain. In a role play, the 
reporters were questioning National Disaster and Emergency Services chief 
Leith Anderson about a barge that had sunk with a young football team on board. 
They were told five bodies had been recovered. The question by one reporter 
was: were the bodies dead? 

At first glance, you might wonder well why a m I using this anecdote in the 
context of today's discussion theme about how the media portray the region. In 
fact, it leads to an important issue when we consider many criticisms levelled 
at the news media reporting in the Pacific — frequently the criticisms focus on 
semantics. Often at the heart of criticism is a misconception by governments and 
corporations that somehow the media should only reflect the 'good news', that 
it shouldn't be too negative or too picky — especially when it is news for 

overseas consumption. 
In other words, it should perform some sort of quasi-public relations role. 

This notion doesn't accept a basic rationale for news media coverage of holding 

ami rrorto society. It doesn't accept the argument that if well informed, asociety 
is able to benefit from genuine participatory democracy, informed debate and 
wiser decisions. This point of view hasn't got the foggiest idea of what news is 

really about. 
PACIFIC JOURNALISM REVIEW 2:1 1995 95 



DAVID ROBIE 
The bottom line for the news media is that journalism is information in the 

public interest — not information in the corporate interest. Not information in 

the government interest. These are the hallmarks of public relations. Unfortu­
nately, many journalists in P N G and in some other Pacific countries swap 

between public relations and journalism jobs with such regularity that it isn't 

surprising that real journalism — information in the public interest — is 

forgotten. 
This happens in other countries too. But the news media organisation 

usually has sufficient depth among its senior editorial staff to shrug off losses 

to public relations. In most Pacific countries, the loss of one or two top reporters, 

particularly specialists, to public relations or press secretary jobs leaves big gaps 

that are hard to fill. Hence the sort of problem that the Prime Minister, Sir Julius 
Chan, was talking about yesterday — the glut of young and inexperiences 

reporters without background or a sense of history. 
In the 1960s, as television was evolving into our principal source of 

information, the philosopher and media critic Raymond Williams wrote a series 

of essays with a vision for TV. Williams made a case for a broadcasting service 

that was neither commercially driven, nor paternalistic. H e argued for some­

thing simple, but elusive — that the media ought to be the voice ofthe people, 
not the voice ofthe state and its powerful friends. In other words, a free people 

deserve a truly free media. 
Papua N e w Guinea today is perhaps better served by its constitutionally 

guaranteed free media than many countries in the region — certainly this is so 
with its newspapers. In spite of overseas ownership of the two major dailies, 

there is a genuine choice with newspapers. The Murdoch-owned Post-Courier, 
Malaysian-owned National and the PNG-owned — through its mainstream 
churches — Saturday Independent and Wantok are very diverse papers with 

contrasting news values. Whatever arguments might be made about theNation-
al's perceived links with the logging industry, it has made a refreshing debut 

with technological excellence unmatched elsewhere in the region. It has also 
given a vision ofthe Asia-Pacific region which is rather more dynamic than that 
usually given by the traditional and rather parochial Australasian media influ­

ences in the Pacific. 
The new Saturday Independent is really 77!^ Times dressed up for the 

weekend, but thankfully it still tries to keep its thoughtful and in-depth look at 

major issues. And this is the one paper that makes consistent and substantial use 
of non-government organisations — an important news source in environmen­
tal and sustainable development issues—which are too often neglected by some 

ofthe region's media. 
In recent years, governments in P N G and other countries have spent heavily 

96 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 2:1 1995 



• UMWWy. r«oftjftry >», m n o 
PINA 1995 CONVENTION 

NATION 

Paper hits 
PNG image 

. • • . V . 

ae* Me»sag Bcri&l has- i«ji> 

S 1 * ^ * chew-pst s*rs* o* «flj • 
tff* C R l^tva N e * G«*at« awe 

• 

Damaging report on 
nation's problems 

>̂» 
• • v b U ?fc i 

i V, 

C m u p M B " *c srtjcfes by rts 

cawpwaed h* bfcrtw* up pje-

M m 0/ men *wft goes. K*M*-

fcawfa. bows m i am*** md 

cftfe 

h fan wfeoad to fcg*e New 

aidj« of n u t so 6 O K $ 6 N * 

*xi use 3* pwceadft to buy 

OhtHMBMKS W M f M ;"•- h 

_haWJ prifcy 

e & a n ^ *•> * v« *hSon hs ioaax 

"ft** use ifee « K * a; proasc-

emo»«S of PfWj ha* .£«02 fe»-

«*«*«. * W 6 per aeet monop-

RsswJ, cssnepi ia I je, (Mi csri-

,-s) dB«5 i»ar 'S,- %K fwmeof 

fc^th^tfascnifesttiis war 

war p*ywg few » four tanes 

braaifc. 

The Qewispape forther jddaj 

that ait P N O wsKearowg was a 

few wort jofai. 

Tbe icpwt **«s OR so s*w dss 

*e Karatee w w e bridging in 

Kr*e*n dniksst (iurap cen*e>or} 

»n& gsu»U»g and twggtfsg it 

Mackerel was itaponotJ «ot 

fcnsg f«* «so oits (aire for few 

T V reputs ;»iptt(ai (has gject 

if tesie «.»., swtv**i«iy was o!>-

fe Bfea touc&wi MS t-V Oat-

son Murray hemci.*. see^ta 

swdatinr, fw&.'vttoposert M W B K 

*Bt was &*« saste she poaott 

. ihaa.MaiaysiORSmi 

Ntwfitnd foam JiicoKivcaw CJS-

wiiptwn*. 

T o EhckmaMfiji ileal, 4»«at^* 

fawswtj eoasRKfctai cam-ja 

has been dressed sip&!«* !)k-

an m i JKCJCO «nrf *h?».^ CSKII 

Ujcrahv* rax tsetnptasvC SJC 

repontoKt 

Ji co«y twjt be estafeiiisJsKi 

r j«S! Sft-jirify 

Juard* of '**« pe«t>te gsSaeflMj 

&» coe^eftejaJo" gsaJwtng* 
*tada is O S J S J K W in the S-iî h-

Tiw B x w jr»«Kt r«f « B « n « a w**i »l 0«f tto(»» 

Getting the taste of city lift 
By 6*#flO KU B U E 

P O R T M O R E S B Y Ar.ne-rt 

in;,' gear, torr.r mas b^«ve^ (O 

be iiffloWwi, KSlBaci, K « tew 

fi» a usic o£ t % uify ijfc 
And oae <if (hew »(*t v. *> j 

iip from « voft firittfc can o(-
ffrEd by A hy^ijtfKte «) G « -

tion*. Than tr.azxwxfr im4 fat 

Tfwrotro. satire*! »o(radrtftuv 

.«'•< •.;. then f&oe&tess SJM} 

•."•• a ••( • .1 .' Acer fens«#«*d 
S R W « ind tftXK J<.es, hava 

i.xwne HJ (h« «.ty Kjeftperitrsse 

V^rtefiiaii'Miie". 

So chesr jSacwftJ apptaiioy 

fai m<«cy ''3y> 

of & c E>;tra> HiJS . ••; jfecV 

an-,', .if-o.'/ *yJk^r---u^ 

;..: E«j>iu! as 

PPM 
•*f g»ak {hey a« 

fercfiv.i ttiwi she:i 

~-->^; 

Recycled 'damaging news' in The National, 14 February 1995. 

on public relations consultants and other image-massagers to spruce up their 
international reputation. I would argue that governments doing this are barking 
up the wrong tree, particularly wasting money on propaganda exercises in these 
stringent economic times. There are always going to be negative stories, 
especially given the nature of some countries' serious social problems such as 

in Papua N e w Guinea today. The issues of 'raskols' and spiralling crime, 
landowner disputes over major resource development projects and Bougain­
ville — as long as they remain unresolved — will continue to generate a so-
called bad press abroad. 

Remarkably, the negative headlines get recycled here as well. For example, 
one paper earlier this year published a Page 3 lead news story headlined PAPER 

HITS PNG IMAGE: D A M A G I N G REPORT O N NATION'S PROBLEMS.' This is 

a case of semantics. The story paraphrased three articles written by visiting 
reporter Paul McGeough and published in the Sydney Morning Herald. It 
highlighted such factors as given by the headline, A NATION W A S T E D B Y 
GREED A N D CORRUPTION, accompanied by blow up pictures of men with 

guns, tomahawks, bows and arrows and clubs. 
Other points made included the view that international lenders had lost 

patience with P N G and had demanded hard policy changes as a condition for 
loans. Yet the report in one of Port Moresby's dailies was itself a biased and 

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 2:1 1995 97 



DAVID ROBIE 
selective summary of the articles. The P N G reporter indulged in editorialising 

in the report saying things such as: 'It could not be established whether the 
pictures run were genuine "rascals" which the paper referred to or just security 

guards or other people gathered for compensation gatherings which is common 
inthe Highlands. 'Next thing we would have the reporter denying there is a rascal 

problem. 
In any case, the story was published in The National next to an item about 

three villagers from the Darai Hills ofthe W e w i area who had come to Gordons 
armed with traditional hunting gear.2 They were sampling city life and nobody 

questioned whether they were 'authentic'. 
Earlier this year, Pacific Islands Monthly was castigated for an allegedly 

unfair report at the time ofthe Pope's visit. A m o n g complaints about the story 

were a mention of potholes in the roads. As somebody who has had his car 
springs wrecked on several giant-sized potholes, I cannot honestly say that I 

could find much wrong with the report. 
Again, it comes back to semantics. A front page banner headline in the Post-

Courier shouting the latest crime outrage is just straitforward news reporting. 

But an article about the process of crime and justice and the difficulties 
confronted by P N G dealing with them published in say, the Independent, a 
national business weekly in Auckland, is an outrageous embarrassment and 
might scare off investors. It doesn't matter that it is true. And when governments 
go overboard denying economic and social problems that are widely known to 

be true, their credibility suffers. 
N o w to take a slightly different tack, I'd like to discuss a recent SBS Dateline 

television documentary, 'PNG: Under the Spell', which caused more than 

ripples here. I will show you just a brief glimpse ofthe report so that you can get 

a sense of the context. 

ITEM I: 'PNG: Under the Spell' 
Cue in: tape start. 
Cue out: old man ... 'that's all we know.' 

This report was by Helen Vatsikopoulos, who won a Walkley Award three years 
ago for her international reporting on the Commonwealth. She has also stirred 

controversy with a report on politics in Malaysia and covered the demise ofthe 
Berlin Wall. I watched her well-documented report one weekend last month. 
The report was particularly damning about some ofthe country's political elite 
— not to mention Sir Charles' coup comment — and I expected to see several 
followup stories in both P N G dailies on Monday morning. 

Unbelievably, there wasn't a word — apart from a paragraph in the Drum 

98 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 2:1 1995 



\ / 
PINA 1995 CONVENTION 

column in the Post-Courier which mentioned the 'hot' program and challenged 
E M T V chief executive John Taylor to show it. A challenge, I might add, that he 
enthusiastically took up. But I'll come back to that in a moment. 

By the end ofthe week there was still not a single news story in either daily 
— or even in the Times — even though much of Moresby was talking about it. 
As I had taped the program, we showed it to student journalists a few hours after 
it was originally broadcast on SBS. W e then led the front page in UniTavur on 
the program's allegations. 

Yet it still wasn't until 11 days after the broadcast that the Post-Courier 
finally ran a news story and the National ran a letter of complaint about the 
program — only because by then E M T V too had broadcast the program. And 
it took two weeks for a response by the Prime Minister who described the 
program as exaggerated. 

E M T V must be highly commended for broadcasting this program so the 

issues could properly be debated. And E M T V must be also commended for 
showing a sequel — canvassing the strong public reaction — which is being 
broadcast tonight under the title 'Are W e Under the Spell?' I would rate these 
responses as part of m y vision for news media seeking greater interaction with 
the people and truly serving the public interest. 

Pacific news media tend to look at major issues within a narrow framework 
usually defined by international news services as filtered by the major regional 
gatekeeper Australian Associated Press (AAP). A classic example of this is how 
0 J Simpson became a major story in the Pacific. W h o gives a damn? And why 
have Pacific news editors so readily allowed their news values to be colonised? 

Another example is the news debate, or rather lack of debate about 

privatisation and the World Bank GATT, NAFTA, and APEC etc etc... Our news 
media only report on these issues with one-side spectacles. W h e n you next read 
about GATT, N A F T A and APEC look for any mention of the fact that these 

agreements of so-called free trade are resigned to ensure that the wealth of the 
world remains with one fifth of the world's population, controlling three-
quarters ofthe world's resources. It is unlikely you'll see it — or that in barely 

a half century one-seventh of the world's population will control most of its 
natural wealth. Where are the journalists questioning the real benefits or costs 

to the Pacific? 
N o w to move to another example, a program made by NZ's Frontline 

investigative reporter Rod Vaughan called 'TheTiongs' — a n d understandably 
a damning report about the rapacious logging practices of Rimbunan Hijau in 
Sarawak and Papua N e w Guinea, and troubled investments in N e w Zealand. 

ITEM 2: 'TheTiongs' 
PACIFIC JOURNALISM REVIEW 2:1 1995 99 



DAVID ROBIE 
Cue in: Frontline logo — no sound. 

Cue out: abrupt end of clip. 

Remarkably this program has never been shown on television in PNG. Nor has 
it been reported — even though it had far more revealing information than the 

ABC's Four Corners Bush Bugarap' documentary last year. 'Bush Bugarap' 

was widely reported on two successi ve days in the Post- Courier but was ignored 
by The National. And I don't think the reticence over the Tiongs report has had 

anything to do with litigation threats reported in N e w Zealand. 
In fact, Television N e w Zealand was later forced to broadcast an apology 

to Rimbunan Hijau's local subsidiary Ernslaw One Ltd for the allegedly 'unfair' 

Tiongs investigation. 'The Broadcasting Standards Authority,' reported The 

National, 'ordered T V N Z to apologise after it found that the station's Frontline 

program was "neither fair nor balanced".' The Malaysian logging group has a 

penchant for filing defamation or other cases against media and non-govern­

ment organisations in the region. In P N G , R H has a defamation case pending 
against NBC's Radio Kalang and talkback host Roger Hau'ofa while in 
Malaysia it is pressing a lawsuit against a rainforest community action group. 

It is intriguing to see the extent to which the company apparently wants to 
'sanitise' its logging reputation in P N G and Sarawak in N e w Zealand where it 
is a fast-growing newcomer as a forestry investor. The B S A has a statutory duty 

to uphold NZ's Television Code of Broadcasting Practice (something PNG's 
own ill-fated National Information and Communication Policy was trying to 
do). A key element of this is the overall standard G6: 'To show balance, 
impartiality and fairness in dealing with political matters, current affairs and all 

questions of a controversial nature.' Another, standard G19, reads: 'Care must 
be taken in the editing of the program material to ensure that the extracts used 
are a true reflection and not a distortion ofthe original event or the overall views 
expressed.' 

Of course, when it comes to the crunch any open-ended definitions such as 

these are bound to be subject to wide interpretation — especially when dealing 
with investigative journalism which by its very nature sets out to establish a 

hypothesis, or case. So it wouldn't be surprising, given the facts ofthe Tiongs 
investigation, that this ruling itself would be rather controversial. 

The ruling, following an exchange of letters between T V N Z and Ernslaw 
One's solicitors, found Frontline breached standard G 6 by not dealing with 
Ernslaw One's environmental and business practices in a 'balanced, impartial 
and fair manner'. But the B S A also decided that the program did not breach 
standard G19 and declined to uphold any other aspects of the R H group's 
complaint. The authority said it seemed that T V N Z had adopted the approach 
100 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 2:1 1995 



X. 
PINA 1995 CONVENTION 

The Tiongs, TVNZ and a 'cautionary tale' 
FIVE PARAGRAPHS tucked am 

at the bottom of an early page in The 

National the other day told the story 

— " R H gets apology" Or did they" 

Television N e w Zealand, said the 

unsourced story, had broadcast an 

apology to Rimbunan Hijau for an 

"unfair report" on the company's 

logging activities in Papua N e w 

Guinea. Malaysia and N e * Zealand. 

"The Broadcasting Standards Au­

thority." continued the brief report, 

'ordered T V N Z to apologise after it 

found that the staiion'sfronrVi/iepro-

gram was neither fair nor balanced'." 

Now .iwouldbeinierestingtoknow 

whether this report came via a u ire 

service or through RH's local sub-

ported by the rest of the Papua N e w 

Guinea news media H o w ever, it isn 't 

surprising it was given a run in The 

National which, after all. is owned 

by the R H group 

Second, it is intriguing to see the 

extent to which the company appar­

ently wants to "sanitise" its logging 

reputation in P N G and Sarawak in 

N e w Zealand where it is a fast-grow­

ing newcomer as a forestry investor 

The program, "The Tiongs", was 

reported by award-winning investi-

ruling under the Broadcasting Act 

1989, I'll do a little "balancing" of 

the National item myself 

The B S A has a statutory duty to 

uphold NZ's Television Code of 

Broadcasting Practice (something 

PNG's own ill-fated National Infor­

mation and Communication Policy 

was trying to do) A key part is the 

overall standard G6: "To show bal­

ance, impartiality and fairness in 

dealing with political matters, cur­

rent affairs and all questions of a 

controversial nature." 

Another, standard G19, reads: 

"Care must be taken in the editing of 

the program material to ensure that 

the extracts used are a true reflection 

and not a distortion of the original 

breached standard Gt> by not dealing 

with Ernslaw One's environmental 

and business practices m a balanced, 

impartial and fair manner" 

But the B S A also decided thai the 

program did not breach standard GI *J 

and declined to uphold any other 

aspects of the R H group's complaint. 

The B S A said it seemed that T V N Z 

had adopted an approach that the 

operations of Ernslaw One in N Z 

were suspect "because of the ques­

tionable operations of the Tiong fam­

ily companies in P N G and Sarawak" 

T V N Z had "used the guilt by asso­

ciation method to convict Ernslaw 

One" It had not distinguished be­

tween business and environmental 

practices in Malaysia and NZ, and 

an "independent source" about the 

company's operations in N Z . 

The ruling then was a far cry from 

the bald apology (o R H that The 

sidiary in N e w Zealand, Lmslaw One 

Ltd It is also interesting to put this gative journalist Rod Vaughan who eventortheoverallviewsexpressed." had not included information from 

little item in context, given the has also recently carried out exposes Of course, when it comes to the 

Malaysianloggmggroup'spenchant on the Cook Islands tax haven scan- crunch any open-ended definitions 

for defamation or other cases against dal and French nuclear testing in the such as these are bound to be subject 

nedia and non-government organ.- Pacific. His Tiong family report in- to wide interpretation — especially 

iations in the region. eluded secret filming in Sarawak whendealingwilhinvestigativejouT- National would have us believe. In 

In PNG, R H has a defamation case Needless to say, Vaughan is unim- nalism which by its very nature sets fact, "The Tiongs" was more reveal-

pending against NBC's Radio Ka- pressed by the B S A niling, lament- out to establish a hypothesis, or case, ing than ABC's "Bush Bugarap" 

langandtalkbackhostRogerHau'ofa ing: "This was a cautionary tale and So it's not surprising that this ruling Incidentally, another Tiongs corn-

while in Malaysia it is pressing a this judgment goes a long way to itself should be rather controversial, pany, Oregon Forestry, has just 

lawsuit against a rainforest action undermining investigative journal- The ruling, following an exchange bought a N Z radio station, BoP 1521. 
g r o u P ism in N e w Zealand". oflenersbetweenTVNZandEmslaw Q Lecturer David Robie is Uni 

Rimbunan Hijau and the media in Uni Tavur, 15 September 1995. 

that the operations of Ernslaw One in N Z were suspect 'because of the 
questionable operations ofthe Tiong family companies in P N G and Sarawak'. 

Incidentally, award-winning reporter Rod Vaughan ran into a spot of 
bother recently in the Cook Islands too. After filming for six days for a report 
on the Cook Islands economy, his crew was ordered by Immigration to stop 
filming because they didn't have a work permit. And to add salt to the wound, 

the award-winning reporter and T V N Z were reported to have been accused by 
the Prime Minister, Sir Geoffrey Henry, of 'being a front for a CIA plot to subvert 
government'. 

With such astonishing ability to shoot themselves in the foot, governments 
needn't bother wasting money on public relations consultants. Surely it makes 
more sense for governments to encourage journalists to come here. And the 
same applies to any Pacific country. If there is indeed a vision for the country, 
or the region, then share it with the world. 

Abolish this nonsense of requiring journalists to have a special business or 

work permit. Allow them in on ordinary tourist visas without obstacles. 
Journalists don't fit ordinary business criteria — they are not negotiating export 
markets, they're not working for profit. In fact, they have usually come here at 
great cost to their news media company — or to their o wn pocket if they are 
freelance. They are simply dealing in information for the public. 

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 2:1 1995 101 



DAVID ROBIE 
After all, travel writers rarely face these sorts of problems — their stories 

are always welcomed as safe, good news. I don't buy the argument that negative 

stories will necessarily harm development and investment. Potential investors 
want accurate information not 'glossing over' of problems. In any case, surveys 

show that they tend to rely on information from knowledgeable colleagues 

rather than the news media. 

With a wider range of serious journalists on assignment in P N G and other 

Pacific countries, the more negative reports would tend to be balanced in the 
long run by a variety of in-depth articles and reports dealing with many of the 

positive developments and achievements of the nation. And at no cost to the 

national budget. W h y not start now and open the door fully and enthusiastically 
to journalists for the 20th independence celebrations. Share the vision with the 
world. 

To conclude, I'd like to share this quote — thanks to Kundu Dixit. It is from 
Robert Savio, director-general ofthe Inter Press Service: 

There is no development without participation, 
There is no participation without communication, 

And there is no communication without information. 

And this is the vision I leave with you — that the Pacific gains a truly free media 
that the free people of the region deserve. 
Notes: 

i 

'Paper hits P N G image', The National, 14 February 1995. 
3 'Getting the taste of city life', The National, 14 February 1995. 
4 'Dusava slams magazine article on papal visit', The National, 3 March 1995. 

'PNG: Under the Spell', Reporter: Helen Vatsikopoulos, SBS Dateline, 
6 May 1995. 

6 'Are W e Under the Spell?', Reporter: John Eggins, E M T V , 27 June 1995. 
T 'The Tiongs', Reporter: Rod Vaughan, T V N Z Frontline. 30 October 1994. 

8 'RH gets apology', The National, 7 August 1995. 

David Robie, 'The Tiongs, T V N Z and a "cautionary tale",' Uni Tavur, 15 
September 1995. 

Lisa Williams, 'TVNZ gagged,' Pacific Islands Monthly, June 1995, p 33. 

D David Robie is Lecturer in Journalism at the University of Papua New 

Guinea's South Pacific Centre for Communication and Information in Devel­
opment. This updated paper was originally presented at the Pacific Islands 
News Association 1995 Convention in Port Moresby, June 26-29, as part of a 
panel discussion on 'Pacific Vision: How the Media Portray Life in the Region'. 

102 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 2:1 1995 




