Pacific Journalism Review 1994 "Rabuka" http://www.asiapac.org.fj/PJR/issues/back94/94rabuka.html

http://acij.uts.edu.au/PJR/issues/back94/94rabuka.html

Vol 1 No 1, November 1994

RABUKA AND THE REPORTER

A controversy over a sexual liaison between Fiji prime Minister Sitiveni Rabuka and a Fiji
Times journalist led to threats to deregister The Review -- the news magazine that broke the
story.

By editorial staff of The Review, Fiji

IN FIJI, during March and April 1994, there was mixed reception about a controversial sex scandal cover
story about Fiji Prime Minister Sitiveni Rabuka published in the monthly news magazine The Review. The
reveation stunned readers; many were appalled by the fact that Rabuka preached about Christian ethics
and a way of life for the country while committing adultery. 'However unsavoury the details, the story had
to be told," said The Review.

The Fiji Times reporter involved in the controversy sparked off the reports by openly discussing her brief
fling with Rabuka -- and it appeared to become common knowledge.

The day after The Review hit the streets, the Daily Post ran a front-page story based on a statement
supposedly issued by the Prime Minister's Office on legal action against The Review and Ratu Inoke
Kubuabola. However, The Review defiantly weathered the controversy and threats to deregister the
magazine. The following is a diary of the controversy compiled by The Review:

Wednesday, 16 March 1994: Fiji Prime Minister Sitiveni Rabuka's leadership was challenged barely a
month after his election victory by Ratu Inoke Kubuabola, Cakaudrove member of Parliament, on the
basis that the Prime Minister had offered the opposition National Federation Party a coalition partnership
without consulting the Bose Levu Vakaturaga (Great Council of Chiefs) and secondly that the Prime
Minister had committed adultery with a woman journalist during the Cakaudrove provincial meeting.

At a meeting of the Sogosoqo Vakavulewa Ni Taukei (SVT) caucus, Rabuka admitted the adultery
accusation, saying his wife and taiatala (pastor) had both forgiven him. Rabuka, a lay preacher, was also
stripped of his pastoral duties. A stormy session broke out but in the interests of party unity, the members
forgave Rabuka and asked him to stay clean.

Thursday, 17 March: The scandal, which had been common knowledge for sometime was confirmed to
The Review. The fact that the scandal was also confirmed unsuccessfully used as a political move to
challenge Prime Minister Rabuka's leadership. After cross-checking with various sources among those at
the caucus meeting, The Review compiled its April edition, leading it with the political showdown.

Wednesday, 6 April: The review came hot-off-the-press and copies were delivered and air-mailed to
subscribers.

Thursday, 7 April: The magazine hit the newsstands in the capital, Suva, promoted by the Daily Post's
front page story reporting that Prime Minister Rabuka would sue The Review and Kubuabola.

The SVT issued a four-point statement confirming the story indirectly by condemning the 'leakage’ of what
it called confidential information, signed by party secretary-general Dr Filimone Wainiqgolo.

10f2 21/11/2011 6:07 p.m.



Pacific Journalism Review 1994 "Rabuka" http://www.asiapac.org.fj/PJR/issues/back94/94rabuka.html

Friday, 8 April: Information Minister Ratu Josefa Dimuri [a onetime Fiji Times journalist] slammed the
Post front-page story saying the statement to the Post from the Prime Minister's Office was unauthorised.
Dimuri told the Post that the SVT appreciated the Prime Minister's sincerity and openness in the way he
handled the matter and the party had rallied to support him.

Kubuabola was also reported in the same story as saying he wasn't worried and that he would tell all if he
was taken to court by Rabuka.

Saturday, 9 April: The Fiji Times first mentioned the controversy by guoting Information Minister
Dimuri.

Monday, 11 April: The Fiji Times beat up the Post's Friday front-page story with the headline SVT LEAK
A LIE and reported Dimuri as saying that if he had the power he would deregister The Review over its
sources. The minister added he would push for a review of the Media Registration Act. The story drew
condemnation from news media organisations.

Tuesday, 12 April: Opposition Leader Jai Ram Reddy described Dimuris threat in the Times as
'disturbing, frightening and extreme'. All National Congress MP David Pickering, Labour Party leader
Mahendra Chaudhry and Fijian Association party chairman Josevata Kamikamica also condemned
Dimuri's threats.

Wednesday, 13 April: Dimuri issued a statement saying that Rabuka had offered to quit as Prime
Minister in March after the accusations of adultery were made. 'The Prime Minister told Ratu Inoke that
he would not deny the accusation of adultery," Dimuri said.

Kubuabola countered that Dimuri's statement contained inaccuracies and claimed it was designed to
discredit him [Kubuabola].

Thursday, 14 April: The SVT, two Independents and the General \Voters Party members supported the
Budget in its second reading with 37 votes to defeat the Opposition. A pleased Rabuka told the Times that
the scandal had been resolved and put to rest.

Friday, 15 April: The Budget was adopted.

Tuesday, 19 April: The weekly Weekender hit the streets, citing 'national security reasons' for not
publishing the previous week. It was going to implicate Rabuka further, the paper said.

Sunday, 24 April: Weekender publisher Jo Nata was arrested and charged with criminal trespass.

[The Weekender named the woman at the centre of the affair in its delayed April 15 issue as Fiji
Times reporter Wainikiti Waqga. The weekly reported: Wainikiti continued working with the Fiji Times
despite an obvious breach of ethics. 'Skirt journalism' is regarded with contempt by the journalism
fraternity outside Fiji. The Fiji Times is unabe to take any action unless Wainikiti is named as a woman
journalist referred to in The Review disclosure. Rabuka later confirmed that the woman concerned was
Wainikiti. Wainikiti neither confirmed nor denied that she was having an affair with the Prime Minister.
The liaison with Rabuka occurred at Caukadrove Provincial Council meeting on 13 October 1993.
Wainikiti was in Taveuni to cover the meeting for the Fiji Times].

e Reprinted from the May 1994 issue of The Review (Fiji).

¥ Return to 1994 contents page Jﬁ' " | Return to Pacific Journalism Review index

20f2 21/11/2011 6:07 p.m.



