
 188  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011

MEDIA, CULTURAL DIVERSITY AND COMMUNITY

 ABSTRACT

Global capital and media 
communication ownership 
in New Zealand

This article identifies recent developments in the ownership and manage-
ment of New Zealand media institutions since Bill Rosenberg’s 2009 
article in Pacific Journalism Review. New Zealand is enmeshed within 
global capitalism; a reality which shapes contemporary ownership pat-
terns. Often the media ownership discussion in New Zealand is centred 
on media moguls, but they are answerable to their investors, sharehol- 
ders, international investment banks, fund managers and venture capitalists 
whose primary objective is to maximise profit rates. New Zealand media 
corporations treat news as a commodity and news organisations as revenue 
generators. Consequently, public media space is shrinking as the practice 
of journalism declines.

Keywords: Media ownership, convergence, global capitalism, financial 
institutions, concentration 

MERJA MYLLYLAHTI and WAYNE HOPE
AUT University, Auckland

THE OWNERSHIP structure of New Zealand’s news media is not 
dramatically different to that in 2008 when Rosenberg delivered his 
last media ownership report (Rosenberg, 2008). As he observed three 

years ago:

four companies, all overseas owned, dominate the New Zealand news 
media. There is a near duopoly in two of the three main media—print 
and radio—a monopoly in pay television, and only three significant 
competitors in free-to-air television including the state-owned chan-
nels. (Rosenberg, 2008)



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011  189 

MEDIA, CULTURAL DIVERSITY AND COMMUNITY

In 2009, Rosenberg noted that his earlier observation was still valid:
         
It is remarkable that ownership of the media has remained largely 
stable during the year. This is as much a result of the credit crunch as 
despite it: one of the major owners tried to sell and failed. The owner-
ship continues to be highly concentrated with further acquisitions and 
centralisation by the major owners. (Rosenberg, 2009, p. 186)

Since then one noticeable change in New Zealand’s broader communication 
structure is Telecom NZ’s decision to pull out of Yahoo!Xtra. In April 2011, 
Telecom NZ announced (2011) that it was selling its stake in the company 
after four years to majority owner Yahoo7. After the sale, the Yahoo!Xtra 
business was rebranded to Yahoo!New Zealand—somewhat of a misnomer 
since the company is owned by the American Yahoo and Australia’s Seven 
Network. 

In 2011, there are still four major players in the New Zealand media mar-
ket: APN News & Media, Fairfax Media, MediaWorks and News Corporation/
Sky. New Zealand news media is dominated by overseas companies and these 
companies are primarily owned by international financial institutions and a 
handful of foreign media moguls: Australian/American Rupert Murdoch (News 
Corporation), Irish Tony O’Reilly (Independent News & Media) and Austral-
ian mining billionaire Gina Rinehart, who in 2010 bought an AUD$50 million 
stake in Fairfax Media, equivalent to 1.5 percent of the company’s stock at 
the time (Lee & Kruger, 2010). Fairfax’s chairman Roger Corbett commented 
on the share purchase: ‘The company welcomes the interest, investment and 
show of confidence from all our shareholders.’ (Lee & Kruger, 2010). Under 
the stock market rules Rinehart does not need to flag her ownership unless it 
exceeds five percent of company’s shares.

The biggest shareholder of APN News & Media is Irish Independent 
News & Media (INM) which owns 31.6 percent of the company’s shares 
(APN, 2011). In 2009, the Irish owner tried to sell its majority stake in APN, 
but failed to do so (INM can’t find buyer for its APN stake, 2009). In June 
2011, APN’s owner hit the headlines after a ‘dramatic’ annual general meeting 
in Ireland (O’Carroll, 2011). According to media reports (O’Carroll, 2011), 
Denis O’Brien, who is a majority shareholder of INM and the company’s CEO, 
Gavin O’Reilly (the son of Sir Tony O’Reilly), had a public ‘war of words’ 
after O’Brien’s nominee was removed from the INM board (O’Carroll, 2011). 



 190  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011

MEDIA, CULTURAL DIVERSITY AND COMMUNITY

As O’Carroll remarked, ‘the peace that existed between the two camps over 
the past two years is well and truly over’.  After the public arm wrestling, the 
Irish press speculated that O’Brien was getting ready to make a full takeover 
bid of INM which had seen its value badly damaged after the global financial 
crisis. In early 2007, the company had a market valued at 2.4 billion euros, 
but in June 2011 it was just over 310 million euros (Split down the middle 
at INM, 2011).

The following tables (1, 2, 3 and 4) reveal the major ownership stakes 
within Fairfax Media and APN Media and Sky TV NZ. Any owner of 5 percent 
or more of the company’s shares is required to disclose this information to 
the stock exchanges. Nominee shareholders are normally companies which 
hold shares for a group or groups of shareholders.
Table 1: Ownership of Fairfax media
National Nominees Ltd 18.75%

JP Morgan Nominees Australia Ltd 16.75%

Marinya Media Pty Ltd 9.68%

HSBC Custody Nominees 8.81%

Citicorp Nominees Pty Ltd 6.08%

Substantial owners (5% or more of the total 
number of shares)

Marinya Media

National Australia Bank

Commonwealth Bank of Australia

Maple-Brown Abbott Ltd
Source: Fairfax Media (2010). Annual Report

Table 2: Ownership of APN media
Independent News & Media Australia 21.7%

News & Media 9.9%

Orbis Investment Management 8.4%

Perpetual Investments 8.3%

MLC Investment Management 5.9%

Paradice Investment Management 5.9%

Maple-Brown Abbott 4.9%
Source: APN (2011a). Major shareholders.



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011  191 

MEDIA, CULTURAL DIVERSITY AND COMMUNITY

The media ownership discussion in New Zealand is often centred on  
media moguls, but it is increasingly important to realise that the moguls are  
accountable to their investors, shareholders, international investment banks, 
funds and venture capitalists whose primary objective is to maximize their 
return. As Dwyer points out, financial institutions and, especially private  
equity firms, show an increasing interest in media companies (2010, p. 62-
63). These institutions are not bound by the same disclosure rules as stock 
market listed companies and, as a result, are not required to be as open and 
transparent. According to Winseck, banks, equity and other financial firms 
are no longer simply backers of media companies; they also have ‘positions 
on the boards of directors at media companies’ (2008, p. 40). 

Does ownership matter then? According to a worldwide poll by the BBC 
World Service (2007), 59 percent of those surveyed regard media ownership 
as a major issue because the owner’s political views are often aired in their 
news media and news stories. As Doyle puts it: 

.. one of the main concerns surrounding concentrations of media owner-
ship is the risk for democracy and to the wider political system when 
individual voices gain excessive control over the media. Democracy is 
threatened if individual media owners, with the power to propagate a 
single political viewpoint, are allowed to predominate over the supply 
of media. (Doyle 2002, p. 171- 172)

Table 3: Ownership of MediaWorks
Ironbridge Capital Around 87%

Goldman Sachs JB Were Not disclosed

ABN Amro Not disclosed

Royal Bank of Scotland Not disclosed

BOS International Not disclosed
Source: MediaWorks, Vaughn, G. 2010.

Table 4: Ownership of Sky TV NZ
Nationwide News Pty Ltd 43.65%

Todd Communications Ltd 11.11%

Commonwealth Bank of Australia and subsidiaries 4.43%

AXA Asia Pacific Holdings Ltd 5.15%

ABN Amro Asset Management 5.11%
Source: Sky TV NZ, 2011a.



 192  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011

MEDIA, CULTURAL DIVERSITY AND COMMUNITY

There are some signs that media ownership matters to New Zealanders as 
well. In May 2011, the ‘Save TVNZ7’ site on Facebook had 1,683 people 
‘liking’ it and ‘Save NZPA’ had 180 supporters on this social networking 
site. The founder of the ‘Save TVNZ7’- group, Myles Thomas, claimed 
that the government’s decision to close down  the TV channel would reduce 
New Zealand’s public broadcasting to  Third World levels (Abandonment of  
public service TV ‘tragic’ for New Zealand, 2011).

Next year there will be no such thing as public service TV in New Zea-
land. Not only does that put us behind the rest of the developed world, 
it also puts us behind much of the third world. Every other developed 
nation can provide it—even Estonia, and many third world countries. 
(Abandonment of public service TV ‘tragic’ for New Zealand, 2011).

Drinnan claims New Zealand government is making decisions with media 
companies behind the scenes and without any input from the New Zealand 
public (2011a): 

The issue is not so much about whether this Government is making bad 
decisions. It is that it is making decisions in secret with industry players 
that help some commercial interests over others. (Drinnan, 2011a, p. 7).

Recent developments within the New Zealand media landscape
NZPA: End of a 130 year old institution
Shock waves went through the New Zealand media sector in April 2011 
when Fairfax and APN, the biggest shareholders of the New Zealand Press 
Association (NZPA), told that they were pulling out. The doors of the news 
agency close in August 2011 with the loss of 40 jobs of reporters, sub-edi-
tors and editors. For 130 years NZPA has provided tailored news services to 
New Zealand’s media markets. It was founded in 1880 as the United Press  
Association, but adopted its present name in 1942. The Engineering, Printing 
and Manufacturing Union (EPMU) described the closure as a ‘huge loss for 
news journalism in New Zealand’ (NZPA, 2011a). As the EPMU national 
industrial officer Paul Tolich commented:

A national news agency is an essential part of a healthy democracy... 
The loss of so many journalistic positions means there will be less news 



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011  193 

MEDIA, CULTURAL DIVERSITY AND COMMUNITY

gathering and researching in New Zealand… This represents a decline 
in diversity in New Zealand’s news media. (“NZPA closure a huge loss 
for news journalism – union,” 2011).

Kiwiblog raised particular concerns about the proposed NZPA closure. ‘I 
think the decision is a disaster for parliamentary reporting, and bad for the 
overall news industry. NZPA are the one news agency in parliament that cov-
ers every bill before the House.’ (‘Fairfax kills NZPA,’ 2011). The agency’s 
other perceived strength was 24 hours news coverage with a non-commercial 
focus: ‘The other agencies naturally focus on stories which sell—which will 
make for good television, can run on a front page etc. But NZPA are not 
about ‘sexy” stories.’ (Fairfax kills NZPA, 2011). NZPA is 60 percent owned 
by the Australian Fairfax Media and 40 percent by the Australian APN. Fair-
fax Media’s Chief Executive Allen Williams justified the withdrawal by em-
phasizing Fairfax’s investment in its own live news services (News agency 
under review, 2011). He also argued that the NZPA was not providing the 
content required by Fairfax: 

News should not be treated as a commodity - media companies can and 
should establish points of difference with their coverage… Fairfax has 
made a choice to concentrate on development of its own unique content 
rather than subscribing for non-exclusive content from NZPA. (News 
agency under review, 2011)

APN has publicly stated that it was keen to keep NZPA going, but could not 
do it without Fairfax’s backing. The Radio New Zealand quoted APN’s CEO 
Rick Neville as saying: ‘We’ve been working quite hard around the board 
table for many, many months to try to persuade Fairfax that the NZPA model 
is a good one and should be supported. But it was becoming more and more 
apparent that Fairfax was expanding its own content resources.’(Media giant 
says it wanted to save NZPA, 2011). NZ Scoop claimed the board of NZPA 
asked the news agency to stop selling some of its news services to all clients, 
which led to the poorer financial situation and agencies increased reliance 
of Fairfax and APN (NZ: Probable NZPA closure sends media shockwaves, 
2011). Scoop warned that the closure of the national news agency would 
threaten news coverage and democracy:

 



 194  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011

MEDIA, CULTURAL DIVERSITY AND COMMUNITY

The biggest risk to the national news discourse—and the democratic 
process—of NZPA closing down will be that readers will be dependent 
on news sources that are not truly national. Both Fairfax and APN have 
blind spots in their national coverage, provincial regions where they 
don’t own newspapers to feed into their internal news networks. (NZ: 
Probable NZPA closure sends media shockwaves, 2011)

Interestingly APN and Fairfax are now in a process of building their own 
news services. APN is developing its own news agency to be called APNZ, 
and Fairfax is creating separate national news services (Drinnan, 2011b). If 
this is the case, it seems fair to state that the New Zealand news media is be-
ing further absorbed by APN and Fairfax Media.
MediaWorks: Government backs the venture capitalist owner
MediaWorks is a New Zealand based media company which owns televi-
sion, radio and interactive media outlets such as TV3 and FOUR and ten 
radio networks, including RadioLive, The Rock and Kiwi FM. It is owned by 
a foreign venture capital firm and other financial institutions. The Australian 
private equity group, Ironbridge Capital, gained full control of MediaWorks 
in 2007, after which the company was delisted from the New Zealand Stock 
Exchange, NZX (MediaWorks, 2011a).

In June 2011, chief of the MediaWorks television, Jason Paris, resigned 
after a year in the position—a move that surprised the media and the markets. 
Quoting unnamed sources, Bond and Nippert (2011) claimed that there was a 
rift between Paris and Ironbridge Capital over the funding for programming. 
Outsiders commenting on the departure claimed that Paris has lost confi-
dence in the company, because there was no money for programming (Bond 
& Nippert, 2011). In 2009, MediaWorks was heavily indebted and forced to 
recapitalise. After getting $70 million of new capital, new investors stepped 
into MediaWorks: Goldman Sachs JBWere took a 12.9 percent stake in the 
company as a part of the new arrangement (Vaughan, 2010). After restructur-
ing MediaWorks’ debts, its chairman, Brent Harman, stated that the media 
company was in good shape financially:

The recapitalisation, combined with the restructure of the company’s 
banking arrangements, has placed the company on a sound financial 
footing. This, together with the improving ad market conditions, places 
the company in an excellent position for 2010 and beyond. (Ironbridge 
Capital, 2009)



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011  195 

MEDIA, CULTURAL DIVERSITY AND COMMUNITY

In light of  this comment, it was not surprising that the New Zealand  
government was criticised for deferring the $43million debt MediaWorks owed 
for its radio licences after ‘some serious lobbying’ from the media company 
(Govt lends MediaWorks $43m against advice, 2011). Critics attacked the 
government’s decision mainly because MediaWorks is principally owned 
by a venture capital company. Media commentators and politicians have 
found it hard to understand why the New Zealand government was assisting  
MediaWorks’ venture capital owner. Labour party’s MP Trevor Mallard voiced 
displeasure on his blog:

At a time when many Kiwi companies are struggling, taxpayers will 
want to know why a private company was given a $42 million low 
interest deferred payment scheme for radio licensing agreement, and 
so far ICT Minister Steven Joyce has failed to provide any reasonable 
answers to that question. (Mallard, 2011)

New Zealand First’s leader Winston Peters called on the government to  
explain why it was using taxpayer’s money to back a privately and foreign-
owned enterprise. 

The government is running around telling New Zealanders how public 
expenditure has to be slashed while at the same time it is bailing out 
its mates in the media industry…There seems to be a different set of 
standards for private enterprise under this government. We are sure 
there are far more worthy causes to support in New Zealand at present. 
(Winston calls on govt to explain ‘bail-out’ of MediaWorks, owned by 
Johnny Foreigner, 2011).

Prime Minister John Key defended the government’s decision to use tax-
payer’s money to help MediaWorks and insisted that the government’s loan 
scheme was tailored to help the whole radio industry, not just MediaWorks. 
‘Frankly I’d rather see people paying over a longer period of time if it means 
they stay in business.’ (Prime Minister defends loan to MediaWorks, 2011). 
The Prime Minister first publicly denied that he had talked with MediaWorks 
or its representatives—including MediaWorks former head Brent Impey—
about the deferred payments, but later admitted that: ‘In early August 2009 
I ran into Brent Impey at a social event in Auckland where he briefly raised 
the issue with me. I passed his comments on to the responsible minister.’ 
(Key, 2011)



 196  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011

MEDIA, CULTURAL DIVERSITY AND COMMUNITY

The government insists that MediaWorks is not the only benefi-
ciary of deferred payment. In his answer to a parliamentary question, the  
Minister of Communications and Information Technology, Steven Joyce,  
revealed that the government had decided, in October 2009, to offer all New  
Zealand radio broadcasters deferred payment terms on their spectrum licence 
renewals (2011). The deal allowed radio companies to pay 20-year leases to 
frequencies in five installments rather than in one lump sum. It is interesting 
to note that Joyce was the founder and owner of Radio Works for 18 years 
before the company was bought out by Can West and became MediaWorks 
(Kedgley, 2011a). In his answer to a parliamentary question, Joyce insisted 
that the government was not bailing out MediaWorks (Joyce, 2011) since the 
company was paying 11.2 percent interest on its loan.

All I can say is that it is a deferred payment for frequencies, and the 
member needs to understand that. I point out too that, ultimately, if the 
Government had not offered it and radio broadcasters had gone broke, 
then the member and his friends would have been accusing us in the 
House of not doing anything to help save jobs in the broadcasting 
industry. (Joyce, 2011)

Keown claims that Joyce first rejected the loan proposal after receiving advice 
from economic development officials, but that MediaWorks then asked the 
cabinet to push the decision through to help the company recapitalise (2011). 
Cabinet looked at the proposal in early October 2009, and after further rep-
resentations were made to the Prime Minister John Key, the Broadcasting 
Minister Jonathan Coleman and the Economic Development Minister Gerry 
Brownlee, after which it was decided to support  MediaWorks and other ra-
dio stations. It appears that the government’s payment to MediaWorks was 
against the advice received from the Treasury and the Ministry of Economic 
Development. Documents released under the Official Information Act reveal 
that the Treasury was against the government decision because it feared that 
the other licence holders might request similar treatment (Keown, 2011). 
Treasury noted that based on the modelling by Deloitte, the radio licence 
prices for MediaWorks and TRN were affordable and were not unlikely to 
undermine network viability.

It should be noted that MediaWorks is not the only broadcaster who has 
benefitted from the government’s initiative: Overall nine broadcasters have 



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011  197 

MEDIA, CULTURAL DIVERSITY AND COMMUNITY

made use of the deferred payment scheme since it was introduced in October 
2009. The scheme allows broadcasters to pay their licences over a period 
starting 2011 and finishing in year 2031 (MediaWorks whacked with 11.2% 
interest on deferred payments to govt, 2011). 

The significance of this episode concerns the relationship between the New 
Zealand government, a privately owned company and its venture capitalist 
investors. As Drinnan points out, the loan deal between the MediaWorks and 
the government gives the latter unusual powers over the company (2011c). If 
the owners of MediaWorks decide to sell the company, the government can 
decide if the agreed loan arrangement is passable to the new owner. If the 
company’s ownership structure changes without government’s approval, the 
media company would default on the loan and be obliged to pay the outstand-
ing balance. If it failed to do so the government would be able to take back 
the frequencies. This could mean government ownership (at least for a short 
period of time) for networks such as RadioLive, More FM, The Edge, The 
Rock, Solid Gold and The Breeze.

After recapitalisation and deferred payments, MediaWorks indicated in 
2011 that it was financially in a sound financial state and in no need of gov-
ernment money. In March 2011, the company published a press release with 
the heading ‘Statement on a misleading NZ Herald article re MediaWorks.’ 
(MediaWorks, 2011b). In the press release, signed by Ironbridge Capital’s 
operating partner Kerry McIntosh and partner Mike Hill, the company states:

… the financial position of the company is good, earnings have im-
proved and debt has been reduced… MediaWorks generated earnings 
before interest and tax and depreciation (EBITDA) of $50.1 million 
in FY10. That represented an increase of 11 per cent. We consider this 
to be a credible result in a tough market and compares favorably with 
our peers. (MediaWorks, 2011b)

Closing down TVNZ7:  The role of the state broadcaster is to make money
Publicly owned and managed television companies are under cost-cutting 
pressure. In Britain, the British Broadcasting Corporation (BBC) is consid-
ering closing down its BBC3 and BBC4 channels and has already restruc-
tured its radio services.The BBC Trust chairman, Sir Michael Lyons, warned 
in January 2011 that the corporation had to find £300 million of savings  
after changes to its licence fee policies (Plunkett, 2011). In New Zealand, the 



 198  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011

MEDIA, CULTURAL DIVERSITY AND COMMUNITY

government has put an axe to the public service channel TVNZ7 after three 
years of operation. Funding will end in June 2012 with the loss of 20-30 
fulltime positions. After this dateTVNZ7 can apply for the NZ on Air fund-
ing if it wants to continue broadcasting its programmes, such as Media7 and 
Talk Talk (Cheng, 2011), but will have to compete with other broadcasters, 
including commercially run TV3, Prime and Sky TV. NZ on Air is a govern-
ment broadcast funding agency which invests in local TV, radio and new 
media content.

TVNZ7 was launched in March 2008 as a commercial-free digital channel 
and with 24-hour news and information coverage. This is currently available 
via Freeview and Sky platforms. The channel’s annual running cost is $15 
million (Cheng, 2011). The New Zealand government spends around $231  
million a year on all forms of broadcasting, including Māori Broadcasting, 
Radio New Zealand, community radio and television stations, Freeview and 
NZ on Air (which received about $81 million last year) (Watkins, 2011). 

In a statement confirming the closure of TVNZ7, the chief executive of 
TVNZ, Rick Ellis, stated that TVNZ7 has been ‘providing New Zealanders 
with unique perspectives on the issues of today in ways that we cannot oth-
erwise provide through our core channels of TV ONE and TV2.’ (“TVNZ7 to 
close as govt confirms no more funding”, 2011). The Broadcasting Minister, 
Jonathan Coleman, said that the government would continue its support for 
New Zealand based programming through the NZ on Air. While defending 
government’s decision he commented:

Sinking money into a public broadcasting infrastructure which continues 
to suck up money in the long-term doesn’t make sense ... It’s important 
to fund the content, not some monolithic public broadcaster. (TVNZ7 
to close as govt confirms no more funding, 2011).

In response, Peter Thompson (2011) criticised the government for having 
double standards on broadcasting policy. He referred to the fact that the gov-
ernment has been involved in funding privately owned MediaWorks, as it an-
nounced a funding withdrawal from commercial-free public service televi-
sion. He also stated that the National-led government has a ‘less sympathetic 
approach’ to public broadcasting. ‘The government’s failure to continue 
funding for TVNZ7 is underpinned by a long history of tensions between 
ministerial policy priorities, with details often misrepresented by politicians 
and news media’ (Thompson, 2011).



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011  199 

MEDIA, CULTURAL DIVERSITY AND COMMUNITY

In April 2011, a group of 60 New Zealand academics wrote an open letter 
to the government in which they opposed the closing of TVNZ7 and TVNZ6, 
and expressed concern about the government’s intention to ‘dismantle the 
little that is left of public broadcasting in our country’ in New Zealand (Open 
letter on NZ public broadcasting policy, 2011). The letter warned government 
against relying on Sky to fill the gap left in programming after the closure 
of TVNZ7. It observed that public service television was crucial to a small 
country like New Zealand because commercial channels could not provide a 
whole range of programmes ‘that viewers want and should be able to access 
in the interests of democracy as well as cultural identity’.

Pay television cannot satisfy the same needs. It would be wrong to as-
sume that Sky provides a range of programming that can replace the role 
of a public service channel. Sky provides relatively little in the way of 
local content other than sports, Sky having effectively monopolised the 
rights to the latter. (Open letter on NZ public broadcasting policy, 2011.).

The signatories pointed out that TVNZ7 and TVNZ6 had provided the public 
with content which the commercial channels could not provide. For example, 
TVNZ7 and TVNZ6 had produced local, advertising free, high quality pro-
grams for children as well as in-depth news and current affairs programmes. 
The government was urged to reconsider its funding withdrawal from 
TVNZ7 and to reassess broadcasting policy priorities. The fate of TVNZ7 
and broader broadcasting policy was debated in the New Zealand Parliament 
in May 2011 as politicians pondered imminent changes to be made for the 
TVNZ Amendment Bill. The bill will replace the current TVNZ Charter and 
will give the company powers to determine its own priorities. Anticipating 
changes to TVNZ’s mandate, Forsyth Barr analyst Rob Mercer commented 
that ‘the new TVNZ, under National’s leadership, will have a clear mandate 
to re-establish profit as its primary objective and for the senseless taxpayer-
funded projects to be axed’ (Keall, 2011). On the other hand, the Green Party 
MP Sue Kedgley described the bill as ‘shocking’(Kedgley, 2011b).

It will turn TVNZ into a nakedly commercial broadcaster that is focused 
solely on chasing ratings and advertising revenues and is indistinguish-
able from any other commercial broadcaster. Once this bill is passed, 
TVNZ will exist for the sole purpose of returning a dividend to the 
government, and it will not be expected to deliver anything other than 
a profit to the government. (Kedgley, 2011b)



 200  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011

MEDIA, CULTURAL DIVERSITY AND COMMUNITY

Coleman, in his response to the parliamentary questions, pointed out that 
TVNZ was a state-owned enterprise with more than 90 percent of its income 
already coming from commercial revenue. Yet at the same time he admit-
ted that TVNZ had not been able to keep its obligations to its main share- 
holder—the government.

TVNZ has struggled to return a consistent dividend to the government. 
This has been due, in part, to the uncertainty created by the govern-
ment’s long-term expectations of it. Removing the charter is being 
honest and not trying to pretend that TVNZ is something that it plainly 
is not. (Coleman,  2011) 

Coleman gave assurances that TVNZ would continue to provide relevant, 
local content  to the New Zealand public. However, he also said:

TVNZ will have the flexibility it needs to effectively pursue commercial 
objectives and to continue its transition from a traditional broadcaster 
to a multiplatform digital media company with diverse income-streams 
and services. (Coleman,  2011)

The New Zealand government wants to save taxpayers’ money, but the deci-
sion to close down the TVNZ7 and the TVNZ6 is beneficial for one operator: 
Sky TV and its shareholders. Rob Mercer, an analyst at Forsyth Barr, regards 
the news of the TVNZ7 closure as good news for the long term success of the 
pay TV (Keall, 2011). Evidence to support Mercer’s argument is mounting. 
In March 2011, Sky TV New Zealand announced that TVNZ was launching 
a 24 hour Kidzone channel on the Sky platform (Sky TV NZ, 2011b). The 
popular pre-school children’s Kidzone- programme is publicly available on 
TVNZ7 until next 2012, but already the new TVNZ Kidzone24 is ‘available 
as part of the SKY Basic Digital Package’. (Sky TV NZ, 2011b). The TVNZ 
chief executive, Rick Ellis, commented on the partnership deal:

Kidzone has been an increasingly popular block of programming, 
providing educational and entertaining content for young New Zealand-
ers, with a significant amount of locally produced programming. It is 
fantastic that we are now able to offer a commercially-viable, expanded 
Kidzone channel, on the SKY platform. (Sky TV NZ, 2011b)

The TVNZ7’s sister channel, TVNZ6, has now been discontinued and re-
placed with U, described by TVNZ as ‘a ground-breaking new channel 



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011  201 

MEDIA, CULTURAL DIVERSITY AND COMMUNITY

which integrates online social networking with broadcast content for the first 
time on New Zealand screens.’ In general, U is said to be a ‘commercial, 
free-to-air digital channel which features a mix of real life and factual enter-
tainment programming and is aimed at all Kiwis aged 15-24.’ (TVNZ, 2011) 
U is broadcast on Freeview and Sky TV and as a commercial channel, its 
main purpose is to sell advertisements and attract young audience.
Fairfax and APN: Chopping, closing, selling, outsourcing, converging
There is clear pressure on New Zealand’s leading media companies, Fairfax 
Media and APN News & Media, to cut costs, close down their non-profitable 
businesses, sell non-core assets, outsource expensive work and reduce their 
overall workforce. Both companies warned in May 2011 that a drop in adver-
tising income was hitting their profits. The advertising revenues of printed 
newspapers were also falling overseas. In the first quarter of 2011 the adver-
tising revenue for US newspapers was the lowest in 27 years. According to 
The Huffington Post, the weak economy and a shift by advertisers to internet 
based outlets had damaged US newspapers revenue streams (Newspaper ad 
revenue falls to lowest level in 27 Years, 2011).

In June 2010, Fairfax Media had already decided to close down The 
Independent—the Auckland-based business newspaper—after 20 years of 
existence. The eight journalists working for the paper were transferred to work 
on the company’s Businessday brand. In a press release entitled ‘Best in the 
business at business’, the company said that the announcement meant ‘further 
strengthening the business journalism in both its daily newspapers and online 
through Businessday.co.nz’ (Fairfax, 2010). Fairfax Group executive editor 
Paul Thompson argued in a press release that the move strengthened the media 
company’s business coverage to the larger audience online. Thompson stated: 
‘We believe it is particularly important to provide stronger business coverage 
online as that is where most readers of business news go first for reliable and 
agenda-setting stories.’ (Fairfax, 2010) 

The closure of The Independent made only a few headlines, but Fairfax 
Media has since been in the media spotlight for other reasons. In April 2011, 
the company confirmed that it was withdrawing from the NZPA, and just a 
month later it appointed John Crowley as the editor of Fairfax New Zealand 
News to oversee its ‘journalism development’ as the company started to plan 
ahead before NZPA’s closure in August 2011 (Fairfax appoints NZ news head, 
2011). In a separate appointment, Timaru Herald editor David King was named 



 202  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011

MEDIA, CULTURAL DIVERSITY AND COMMUNITY

as general manager for editorial services. Fairfax Media NZ chief executive 
Allen Williams said the appointments reflected the company’s commitment 
to delivering high quality news:

Our priority is to invest in our respected, independent journalism. As 
part of his new role, John Crowley is recruiting new reporters and 
editors who will significantly strengthen our editorial ranks. We are 
also focused on improving the effectiveness of the staff who produce 
our newspapers and websites. (Fairfax appoints NZ news head, 2011).

Fairfax’s publishing portfolio in New Zealand includes metropolitan news-
papers The Dominion Post, The Press and The Waikato Times; Sunday pa-
pers Sunday News and Sunday Star-Times; magazines such as NZ Life & 
Leisure and NZ House & Garden as well as online news site stuff.co.nz. 
In a press release, published February 2011, the company claimed that its 
media brands reached 85 percent of New Zealand’s population aged over 
15 years (Fairfax, 2011a). The press release reads: ‘CEO of Fairfax Media, 
Allen Williams, said that the positive results reflect the significant on-going 
investment into quality journalism and a  “content first, channel second” ap-
proach.’ In its press release, released also in February 2011, APN went on to 
claim that its brand portfolio gives the ‘company unrivalled reach into the 
important Auckland market’ (APN, 2011b). According to the press release, 
80 percent of Aucklanders connected at least once a week with at least one of 
its brands. The press released also said: ‘APN is hitting the ground running 
in 2011 with strong results in both readership and circulation for its port-
folio of newspaper, online and magazine brands.’ APN claimed that more 
than two million New Zealanders were reading its newspapers ‘on a typical 
day’ (APN, 2011c). APN is the publisher of the NZ Herald and Sunday title 
Herald on Sunday, online news site nzherald.co.nz , ten regional newspapers 
and magazines such as Woman’s Weekly and NZ Magazines. It also owns The 
Radio Network in New Zealand.

Despite their positive readership statements, both Fairfax Media and APN 
claimed later that their profits were partly hit by the Christchurch earthquakes, 
Queensland floods and the strong Australian dollar which hurt their New 
Zealand earnings (BusinessDesk, 2011). The squeeze on each company’s 
revenues has forced both groups to cut costs. In a trading statement, Fairfax 
CEO Greg Hywood said that the ‘revenue declines have been experienced 



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011  203 

MEDIA, CULTURAL DIVERSITY AND COMMUNITY

in Australian metropolitan and NZ publishing businesses’ (Fairfax, 2011b). 
In the same trading statement, he promised that despite the cost cutting the 
company would invest in journalism: 

Fairfax will be investing in more high calibre reporters and writers, an 
expanded trainee program and multi-media training and equipment. 
Quality journalism and content will be key to maintaining and develop-
ing new markets and audiences. (Fairfax, 2011).

A few weeks after this statement, it was reported that Fairfax was planning 
100 redundancies in its New Zealand operations and a further 160 in Aus-
tralia, including regional pre-press centers and national printing, distribution 
and advertising operations (Jackson & Sinclair, 2011). On May 12, 2011, 
Hywood confirmed in a staff email that Fairfax was outsourcing its Mel-
bourne and Sydney based subediting production to Pagemasters with 82 job 
losses (Chessell, 2011). 

In May 2011, Fairfax Media also decided to sell its radio assets in Aus-
tralia to pay down debt and increase corporate flexibility (Fairfax to sell radio 
stations, 2011). The stations for sale included metropolitan newstalk stations: 
Sydney (2UE), Melbourne (3AW), Brisbane (4BC) and Perth (6PR), and three 
metropolitan music stations in Melbourne, Brisbane and Perth along with 
nine regional radio licences in Queensland and South Australia. For Fairfax’s 
CEO, Greg Hywood, the sale reflected strong demand for the assets at a time 
that required a ‘review of opportunities to maximise shareholder value and 
the mix of assets we own.’ (Fairfax to sell radio stations, 2011). According to 
Ahmed there has been strong demand for Fairfax’s radio assets from private 
equity groups, particularly Archer Capital and Ironbridge Capital—which 
owns MediaWorks—as well as from Murdoch’s private investment company 
Illyria (2011).

Although, Fairfax and APN are fierce competitors in a cost cutting environ-
ment, they are also exploring ways to converge their operations. According to 
Chessell and Ahmed the companies are seeking to combine their New Zealand 
printing operations, where they mutually dominate the newspaper market 
(2011). The two companies have not officially confirmed this, but APN chief 
executive, Brett Chenoweth, has confirmed that the company is looking for a 
lighter business model: ‘The industry is changing. In a digital world it makes 
sense for media companies to look at infrastructure-light business models. 



 204  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011

MEDIA, CULTURAL DIVERSITY AND COMMUNITY

We need to focus on content, editorial, sales and marketing through a range 
of different platforms.’ (Chessell & Ahmed, 2011). 

APN News & Media had already begun streamlining its New Zealand 
printing operations in 2010. In that year it announced the closure of its Ma-
nukau printing plant with the loss of 150 jobs (APN to close printing plant, 
150 jobs lost, 2010). The company admitted then that its New Zealand gloss 
printing operations were no longer core to its business strategy. APN has 
also announced that it was planning to restructure after earnings for the first 
half of 2011 were substantially less than in the previous year. The company’s 
chairman, Gavin O’Reilly, told investors at their annual general meeting that 
APN would implement ‘a round of restructuring initiatives’ in response to 
the earnings fall (APN to restructure as earnings slashed, 2011). At the time 
of writing this article, the company had not publicly announced what kind of 
restructuring policies it would implement. In his presentation at the APN News 
& Media annual meeting the CEO, Brett Chenoweth, could only state that digi-
tal is priority for the company’s strategies and businesses (Chenoweth, 2011).

 
Conclusion
For two decades New Zealand’s media landscape has been effectively colo-
nised by global and pan-regional media conglomerates. This reflects a broad-
er process whereby the domestic economy has been absorbed into the flows 
and the networks of global capitalism. As a result, two significant trends have 
been identified in the ownership and management of New Zealand media 
institutions. 

Firstly, the four overseas players SkyTV, Fairfax Media, APN and Media-
Works are no longer simply stand-alone media conglomerates with shareholder 
obligations. They must also respond to the high rates of return set by commer-
cial banks, investment banks and private equity companies. For Fairfax, APN 
and MediaWorks, these commercial pressures are especially acute, although 
SkyTV’s major shareholder NewsCorp has more financial independence. 
Such developments have led to the closure of a 20-year-old weekly business 
paper, job losses for journalists, printers, advertising and distribution work-
ers and government loans for a conglomerate with major broadcast holdings 
(MediaWorks). Secondly, with APN’s and Fairfax’s withdrawal from New 
Zealand Press Association (NZPA), and the governments funding cut for the 
state-owned digital TV channel TVNZ7, public media space is shrinking as 
commercial influence expands. 



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011  205 

MEDIA, CULTURAL DIVERSITY AND COMMUNITY

References
Abandonment of public service TV ‘tragic’ for New Zealand. (2011, April 7). The 

Newswire. Retrieved on  7 April 2011, from www.guide2.co.nz/money/news/busi-
ness/abandonment-of-public-service-tv-039tragic039-for-new-zealand/11/21513

Ahmed, N. (2011, May 30). Fairfax Media’s radio assets attract interest. The  
Australian. Retrieved on 30 May 2011, from www.theaustralian.com.au/business/
opinion/fairfax-medias-radio-assets-attract-interest/story-fn7rgef9-1226065157714

APN. (2011a, n.d.). Major shareholders. Retrieved on 30 May 2011, from http://phx.
corporate-ir.net/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-ownershipSummary

APN (2011b, n.d.) New Zealand Publishing. Retrieved on 30 May 2011, from  www.
apn.com.au/newzealand.html

APN (2011c, February 14). APN Starts the year on Several High Notes. [Press  
Release] Retrieved on 7 April 2011, from www.scoop.co.nz/stories/BU1102/
S00297/apn-starts-the-year-on-several-high-notes.htm

APN, Fairfax warn of lower profits. (2011, May 3). The BusinessDesk. Retrieved on 
3 May 2011, from 

www.scoop.co.nz/stories/BU1105/S00080/apn-fairfax-warn-of-lower-profits.htm
APN to restructure as earnings slashed. (2011, May 4). The Australian. Retrieved 

on 4 May 2011, from www.theaustralian.com.au/business/apn-to-restructure-as-
earnings-slashed/story-e6frg8zx-1226049448331

BBC World Service. (2007). World divided on press freedom. Poll 10 December 2007. 
Retrieved on 14 April, 2011 from www.globescan.com/news_archives/bbc75/

Bond, G. & Nippert, M. (2011, June 16). Shock resignation of MediaWorks chief. 
Retrieved on 16 June 2011, from www.nbr.co.nz/article/shock-resignation- 
mediaworks-chief-mn-p-95390

Cheng, D. (2011, April 7). Axe falls on last public service channel. The New Zealand 
Herald. Retrieved on 7 April 2011, from www.nzherald.co.nz/nz/news/article.
cfm?c_id=1&objectid=10717622

 Chenoweth, B. (2011, May 3). A presentation at the APN 2011 Annual General  
Meeting. Retrieved from http://member.afraccess.com/media?id=CMN://4A231
651&filename=20110503/APN_01177094.pdf

Chessell, J. (2011, May 12). Fairfax confirms 82 sub-editors’ jobs to go. The  
Australian. Retrieved from www.theaustralian.com.au/business/media/fairfax-
confirms-82-sub-editors-jobs-to-go/story-e6frg996-1226054570632 

Chessell, J., Ahmed, N. (2011, April 25). Fairfax, APN in talks to merge printing. 
The Australian. www.theaustralian.com.au/business/fairfax-apn-in-talks-to-merge-
printing/story-e6frg8zx-1226044198580

Coleman, J. (2011, May 3). Hansard debates. Television New Zealand Amendment Bill—
Second Reading. New Zealand Parliamentary Debates. [Volume:672;Page:18270]. 
Retrieved from www.parliament.nz/en-NZ/PB/Debates/Debates/7/f/b/49Han
sD_20110503_00000831-Television-New-Zealand-Amendment-Bill-Second.
htmm 

Doyle, G. (2002). The economics and politics of convergence and concentration in 
the UK and European media. (1st ed.) London: Sage Publications.



 206  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011

MEDIA, CULTURAL DIVERSITY AND COMMUNITY

Drinnan, J. (2011a, May 6). Secret-squirrel deals becoming norm. The Business 
Herald. p.7

Drinnan, J. (2011b, May 4). Advert drop hits APN and Fairfax earnings. The New 
Zealand Herald. Retrieved from  www.nzherald.co.nz/business/news/article.
cfm?c_id=3&objectid=10723221

Drinnan, J. (2011c, April 21). MediaWorks lifeline has strings attached, documents 
reveal. The New Zealand Herald. Retrieved from  www.nzherald.co.nz/new-
zealand/news/article.cfm?l_id=71&objectid=10720648

Dwyer. T. (2010). Media convergence. Issues in cultural and media studies. Berkshire: 
Open University Press. 

Fairfax (2010, June 9). Best in the business at business. [Press Release]. Retrieved from 
www.scoop.co.nz/stories/BU1006/S00229.htm
Fairfax (2011, February 14). 85%+ of New Zealanders reached by Fairfax Media 

Brands. [Press Release] Retrieved from www.fairfaxmedia.co.nz/news/article.
dot?id=24013&currentPage=2

Fairfax (2011b, May 3). Fairfax Media Limited Trading and Strategic Plan Update. 
[Trading Update]. Retrieved from www.fxj.com.au/shareholders/StrategicPlan-
update030511.pdf

Fairfax appoints NZ news head. (2011, May 13). Stuff website. Retrieved from   
www.stuff.co.nz/business/industries/4999760/Fairfax-appoints-NZ-news-head

Fairfax kills NZPA. (2011, April 7) Kiwiblog. Retrieved from www.kiwiblog.
co.nz/2011/04/fairfax_kills_nzpa.html

Fairfax to sell radio stations (2011, May 17). The Skynews.com.au. Retrieved from 
www.skynews.com.au/businessnews/article.aspx?id=613899&vId=

Govt lends MediaWorks $43m against advice (2011, April 7.) ONE News. Retrieved 
from http://tvnz.co.nz/politics-news/govt-lends-mediaworks-43m-against-
advice-4108249

INM can’t find buyer for its APN stake. (2009, January 27). The ninemsn.com.au. 
Retrieved from  http://news.ninemsn.com.au/business/733404/inm-cant-find-
buyer-for-its-apn-stake

 Irondbridge (2009, December 18). MediaWorks completes recapitalisation. [Press 
Release]. Retrieved from www.ironbridge.com.au/press/mediaworks_181209.ht

Jackson, S., Sinclair, L. (2011, May 16). Job cuts rumoured as News eyes Fairfax 
print deal. The Australian. Retrieved from http://theaustralian.newspaperdirect.
com/epaper/viewer.aspx

Joyce, S. (2011, March 9). Order paper and questions: Questions for oral answer. 
New Zealand Parliamentary Debates, 670. Retrieved from www.parliament.nz/
en-NZ/PB/Business/QOA/9/1/f/49HansQ_20110309_00000012-12-MediaWorks-
Payment-Arrangement.htm

Keall, C. (2011, March 4). TVNZ7’s demise will be Sky TV shareholders’ gain—
analyst. National Business Review. Retrieved from www.nbr.co.nz/article/tvnz7s-
demise-will-be-sky-tv-shareholders-gain-analyst-ck-87497



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011  207 

MEDIA, CULTURAL DIVERSITY AND COMMUNITY

Kedgley, S. (2011a, March 9). The government’s generosity to private broadcasters. 
The Frogblog. Blog posted to http://blog.greens.org.nz/2011/03/09/the-govern-
ments-generosity-to-private-broadcasters/

Kedgley, S. (2011b, May 5). Shocking TVNZ Amendment Bill. [Speech.]. Retrieved 
from www.greens.org.nz/speeches/shocking-tvnz-amendment-bill

Keown, J. (2011, April 13). MediaWorks payment went against Treasury advice. 
National Business Review. Retrieved from  www.stuff.co.nz/business/indus-
tries/4879571/MediaWorks-payment-went-against-Treasury-advice

Key, J. (2011, March 28 ). Order paper and question: Questions for written answer. 
New Zealand Parliamentary Debates, 2043. Retrieved from www.parliament.
nz/en-NZ/PB/Business/QWA/7/e/e/QWA_02043_2011-2043-2011-Hon-Trevor-
Mallard-to-the-Prime-Minister.htm

 Lee, J., Kruger, C. (2010, December 8). Rinehart takes $50m stake in Fairfax. The 
Sydney Morning Herald. Retrieved from www.smh.com.au/business/media-and-
marketing/rinehart-takes-50m-stake-in-fairfax-20101207-18of6.html

Mallard, T. (2011, March 9). Government still has questions to answer on MediaWorks 
sweetheart deal. Blog posted to www.labour.org.nz/node/3304

Media giant says it wanted to save NZPA. (2011, April 8). Radio New Zealand. 
Retrieved from  www.radionz.co.nz/news/national/72294/media-giant-says-it-
wanted-to-save-nzpa

MediaWorks. (2011a). About MediaWorks NZ. Retrieved from www.mediaworks.
co.nz/Default.aspx?tabid=38

MediaWorks. (2011b, March 10). Statement on a misleading NZ Herald article  
Re MediaWorks. [Press Release] Retrieved from  www.scoop.co.nz/stories/
BU1103/S00319/statement-on-a-misleading-nz-herald-article-re-mediaworks.htm

MediaWorks whacked with 11.2% interest on deferred payments to govt. (2011,  
March 9). National Business Review. Retrieved from www.nbr.co.nz/article/no-
govt-loan-media-company-joyce-nn-87815

News agency under review. (2011, April 6). Stuff. Retrieved from www.stuff.co.nz/
timaru-herald/business/4855584/News-agency-under-review

Newspaper ad revenue falls to lowest level in 27 years. (2011, March 6). The  
Huffington Post.  Retrieved from www.huffingtonpost.com/2011/06/03/newspaper-
ad-revenue-fall_0_n_870753.html

 NZ: Probable NZPA closure sends media shockwaves.(2011, April 7). Scoop.  
Retrieved from www.pmc.aut.ac.nz/pacific-media-watch/2011-04-07/nz-probable-
nzpa-closure-sends-media-shockwaves

O’Carroll, L. (2011, June 6). Independent News & Media in turmoil as O’Reilly and 
O’Brien continue row. The Guardian. Retrieved from www.guardian.co.uk/busi-
ness/ireland-business-blog-with-lisa-ocarroll/2011/jun/06/ireland-gavin-o-reilly

Open letter on NZ public broadcasting policy. (2011, April 14). [PDF]. Retrieved 
from www.pmc.aut.ac.nz/sites/default/files/file_bin/201104/Open%20Letter%20
on%20Public%20Broadcasting%20April%202011.pdf



 208  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011

MEDIA, CULTURAL DIVERSITY AND COMMUNITY

Plunkett, J. (2011, January 12). BBC Trust chair: we may cut back digital channels. 
The Guardian. Retrieved from www.guardian.co.uk/media/2011/jan/12/bbc-cuts-
bbc3-bbc4

Prime Minister defends loan to MediaWorks. (2011, April 8). ONE News. Retrieved 
from http://tvnz.co.nz/national-news/prime-minister-defends-loan-media-
works-4109116

Probable closure of NZPA sends shockwaves through media. (2011, April 6). Scoop. 
Retrieved from www.scoop.co.nz/stories/HL1104/S00045/probable-closure-of-
nzpa-sends-shockwaves-through-media.htm

Rosenberg, B. (2008). News media ownership in New Zealand. CAFCA publications. 
[Electronic version]. 

Rosenberg, B. (2009). NZ media 2008. Politics and the financial crisis. Pacific  
Journalism Review 15(1), p. 186-218.

Sky TV NZ.(2011a). Shareholders. Retrieved from www.skytv.co.nz/Default.
aspx?tabid=157&art_id=2200

Sky TV NZ (2011b, March 1). TVNZ to Launch 24 Hour Kidzone Channel on Sky. 
[Press Release]. Retrieved from www.skytv.co.nz/Default.aspx?tabid=202&art_
id=35083

Split down the middle at INM. (2011, June 5). The Sunday Business Post Online. Retrieved  
from www.sbpost.ie/news/ireland/split-down-the-middle-at-inm-56714.html

Telecom New Zealand (2011, April 15). Telecom and Yahoo!7 confirm change of part-
nership [Press release]. Retrieved from www.telecom-media.co.nz/releases_detail.
asp?id=3764&page=1&pagesize=10

Thompson, P. (2011, March 27). Govt shows double standards over broad 
casting. The Dominion Post. Retrieved from www.stuff.co.nz/dominion-post/com-
ment/4807990/Govt-shows-double-standards-over-broadcast

TVNZ (2011, March 13). TVNZ launches new channel U – Where Facebook meets 
TV. [Press Release]. Retrieved from http://tvnz.co.nz/content/4060372

TVNZ7 to close as govt confirms no more funding. (2011, April 6). ONE News. 
Retrieved from http://tvnz.co.nz/national-news/tvnz7-close-govt-confirms-no-
more-funding-4104745

Vaughan, G. (2010, February 12). Goldman takes 13% MediaWorks stake. Stuff.  
Retrieved from www.stuff.co.nz/business/3320067/Goldman-takes-13-Media-
Works-stake

Watkins, T. (2011, April 7). TVNZ 7 to get the chop. Stuff. Retrieved from www.stuff.
co.nz/national/politics/4856878/TVNZ-7-to-get-the-chop

Winseck D. (2008). The state of media ownership and media markets: Competition                                 
or concentration and why should we care? Sociology Compass, 2(1), pp. 34-47.

Winston calls on govt to explain ‘bail-out’ of MediaWorks, owned by Johnny  
Foreigner. (2011, March 9). National Business Review. Retrieved from www.nbr.
co.nz/article/winston-calls-govt-explain-bail-out-mediaworks-owned-johnny-
foreigner-ck-87880



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011  209 

MEDIA, CULTURAL DIVERSITY AND COMMUNITY

Merja Myllylahti is manager of the JMAD Media Mapping Project at AUT 
University. She is also a lecturer and PhD researcher in the AUT School of 
Communication Studies. Her research interest lies in evolving business models 
of online news media and especially how new pay and subscription models 
are used by New Zealand media industry. 
Merja.Myllylahti@aut.ac.nz

Dr Wayne Hope is an associate professor in Auckland University of  
Technology’s School of Communication Studies. He is curriculum leader 
for undergraduate media communication courses and teaches a post 
graduate course entitled Time, Temporality and Globalisation. His specific 
areas of research include New Zealand economic, political and media history,  
public sphere analysis, the political economy of communication, sport–media  
relationships, globalisation and time. Dr Hope is a long standing member of 
the International Association of Media Communication Research (IAMCR) 
and a senior contributor to the Political Economy section.
Wayne.Hope@aut.ac.nz


