
 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 18 (1) 2012  105 

‘BACK TO THE SOURCE’

 ABSTRACT

7. ‘Drugs, guns and gangs’: Case 
studies on Pacific states and how 
they deploy NZ media regulators

Media freedom and the capacity for investigative journalism have been 
steadily eroded in the South Pacific in the past five years in the wake of an 
entrenched coup and censorship in Fiji. The muzzling of the Fiji press, for 
decades one of the Pacific’s media trendsetters, has led to the emergence of 
a culture of self-censorship and a trend in some Pacific countries to harness 
New Zealand’s regulatory and self-regulatory media mechanisms to stifle 
unflattering reportage. The regulatory Broadcasting Standards Authority 
(BSA) and the self-regulatory NZ Press Council have made a total of four 
adjudications on complaints by both the Fiji military-backed regime and the 
Samoan government and in one case a NZ cabinet minister. The complaints 
have been twice against Fairfax New Zealand media—targeting a prominent 
regional print journalist with the first complaint in March 2008—and twice 
against television journalists, one of them against the highly rated current 
affairs programme Campbell Live. One complaint, over the reporting of 
Fiji, was made by NZ’s Rugby World Cup Minister. All but one of the 
complaints have been upheld by the regulatory/self-regulatory bodies. The 
one unsuccessful complaint is currently the subject of a High Court appeal 
by the Samoan Attorney-General’s Office and is over a television report 
that won the journalists concerned an investigative journalism award. This 
article examines case studies around this growing trend and explores the 
strategic impact on regional media and investigative journalism.

Keywords: accountability, censorship, Fiji, Fourth Estate, investigative 
journalism, media law, media regulation, media self-regulation, military 
regimes, Samoa

DAVID ROBIE
Pacific Media Centre



 106  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 18 (1) 2012

‘BACK TO THE SOURCE’

THREATS to investigative journalism in the South Pacific and journal-
ists with a track record of investigations in the region are mounting. In 
Papua New Guinea, for example, while no single dominant group of 

people may threaten journalists, ‘there is always an element of risk because 
people whose misdeeds are exposed in the media have supporters, relatives 
or beneficiaries who may retaliate’ (Matbob, 2011, p. 38). PNG Post-Courier 
reporter Haiveta Kivia, who won the region’s inaugural 2011 UNDP Pacific 
Investigative Journalism Award for reporting corruption involving one of the 
country’s leading secondary schools, a minister and land titles, has described 
a pattern of threats and victimisation of the families of investigative reporters 
(Yamo, 2012). Nevertheless, investigative journalism has ‘become a crucial 
part of the media’s Fourth Estate role’ in the country and is relevant today 
in the face of rampant corruption and forestry and mining resource exploita-
tion as in recent years (ibid). In Fiji, investigative journalism, after a proud 
track record in past years, notably the exposure of the National Bank of Fiji 
fiasco—‘the biggest financial scandal in the history of Fiji’—when the state-
owned NBF was ‘running bad and doubtful debts to the tune of F$90 million 
in the 1990s’ which escalated to $220 million (Grynberg et al., 2002), has 
collapsed since the fourth coup in November 2006.  

While there are inconsistent pockets of investigative work offered by some 
Pacific journalists, such as at the Samoa Observer, the PNG Post-Courier, and 
the regional news magazine Islands Business, much of the limited transparency 
and accountability provided by media is actually offshore and done by news 
and current affairs groups based in Australia and New Zealand (UNESCO, 
2011). But a surprising trend has emerged in recent years whereby two Pa-
cific governments in particular, Fiji and Samoa, have resorted to using media 
regulatory and self-regulatory agencies in New Zealand to target individual 
journalists perceived to be a political embarrassment. Two high profile Pacific 
affairs journalists have been targeted in this way, Michael Field of Fairfax 
Media, and Barbara Dreaver of Television New Zealand. Both are highly 
experienced and skilful journalists who have conducted investigative work 
in the course of their reporting. In addition, Dreaver was born in Kiribati in 
Micronesia, worked in the Cook Islands and has a strong ‘Pasifika’ community 
identity. Both are banned by the Bainimarama regime while Field has also 
been barred from Kiribati (since lifted), Nauru and Tonga. A third journalist 
targeted is John Campbell, a widely respected journalist who anchors TV3’s 
Campbell Live current affairs show.



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 18 (1) 2012  107 

‘BACK TO THE SOURCE’

The New Zealand media regulatory model is based on a three-tiered 
structure: 1). The New Zealand Press Council (self-regulatory and headed 
by a retired judge with no powers other than to require voluntary publication 
of its rulings and it adjudicates about 45 print and online complaints a year);  
2). the Broadcasting Standards Authority (BSA) (statutory regulator headed 
by a lawyer with the power to order fines and costs, and provides determi-
nations for about 150 to 250 complaints a year); and 3). the Advertising 
Standards Authority (ASA) (self-regulatory with 1557 complaints about 493 
advertisements in 2006—more than double the number of the previous year 
(Robie, 2009, p. 92). Only Fiji and Papua New Guinea have media councils 
with a well-established complaints process,1 although a fledgling Tongan 
Press Council is evolving. Of the four complaints filed by Pacific govern-
ments since 2008, three were through the BSA and the fourth was filed 
with the Press Council. All but one of the complaints have been upheld (see  
Table 1). The one unsuccessful complaint was at the time of going to press the 
subject of a High Court appeal by the Samoan Attorney-General’s Office and 
was over a story that won the journalists concerned an investigative journal-
ism award. This article provides an overview of these cases and explores the 
strategic implications for investigative journalism.

Table 1: Pacific state complaints against NZ journalists, 2008-2011

Source: Robie, 2011. Compiled from NZ media regulatory or self-regulatory agency complaint adjudications, 2008-2011.

Complaint Date Standards Adjudication

NZ Press Council 2186:
McCully against Sunday Star-Times May 2011

Accuracy, 
fairness 
and balance

Upheld

NZ Broadcasting Standards Authority 
2010-188:
Attorney-General of Samoa and TVWorks Ltd

5 May 
2011

Accuracy,   
fairness Not upheld

NZ Broadcasting Authority 2009-066:
Attorney-General of Samoa and Television 
NZ Ltd

2 March 
2010

Balance, 
accuracy, 
fairness, law 
and order

Upheld, 
$5000 costs 
to Samoan 
govt, $2000 
to crown

NZ Broacasting Standards Authority 
2008-040:
Pryde and Radio New Zealand Ltd

27 August 
2008

Balance, 
accuracy

Upheld, 
no order



 108  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 18 (1) 2012

‘BACK TO THE SOURCE’

Case study 1: Pryde [Fiji] and Radio New Zealand Ltd―2008-040
Broadcasting Standards Authority, 7 March 2008
Michael Field is a New Zealand journalist who has specialised in reporting 
Pacific affairs and, after working for Agence France-Presse for several years 
in that capacity, is now with Fairfax Media. Field (1984) is the author of 
Mau: Samoa’s Struggle Against New Zealand Oppression, a definitive work 
on New Zealand’s colonial record in the Pacific. As a reporter, he pulls no 
punches and has ‘developed an extraordinary penchant for getting up the 
noses of paranoid and vindictive island authorities, making him persona non 
grata in Fiji, Kiribati, Nauru and Tonga’ (Robie, 2010).  His ban from Kiri-
bati was lifted late in 2011 when President Anote Tong gave ‘a great wel-
come to me in Tarawa in October and un-gazetted me’ (M. Field, personal 
communication with the author, 12 January 2012).

On 7 March 2008, Radio NZ National Nine to Noon programme host 
Kathryn Ryan interviewed Field in one of his regular ‘Pacific updates’ on the 
station. He described the situation in Fiji as ‘progressively getting worse’ and 
that the regime’s dictator, Commodore Voreqe Bainimarama, was showing 
‘all the signs of true military dictatorship’. Field observed that he had looked 
at a couple of websites before coming onto the programme and noted that 
Bainimarama had sacked his two military spokesmen, saying all future com-
ments must come from him. Field also criticised the handling of the media 
and journalists by the regime:

And I’m just astonished this morning—the head of Fiji Broadcasting 
[Corporation] , who is the brother of the military appointed Attorney-
General [Aiyaz Sayed-Khaiyum], and the head of broadcasting’s a chap 
called Riyaz Sayed-Khaiyum, has come out and said well the military 
were doing right because his staff were reporting rumours. I think it 
says something when the military-appointed management of a media 
outlet can now justify the interrogation of their own journalists. It’s a 
dangerous world in Fiji to be a journalist there. (Pryde & Radio New 
Zealand Ltd, BSA, 27 August 2008, p. 1)

Field commented that the publisher of the Fiji Sun, Russell Hunter, had re-
cently been deported for publishing revelations around Finance Minister Ma-
hendra Chaudhry’s tax returns, and the journalist’s family had been given 
eight days to leave the country. Field added that there was no true media 



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 18 (1) 2012  109 

‘BACK TO THE SOURCE’

freedom in Fiji, and that journalists and any judges who showed independ-
ence were forced to ‘worry about their future’ (p. 2). He cited Australian 
High Court judge Justice Jocelynne Scutt as an example. She was reportedly

... robbed in the street after she actually attacked, well said she didn’t 
agree with [then Fiji Human Rights Commissioner Dr] Shaista Sha-
meem’s assessment that the Fiji coup had been a legitimate coup. So 
the day after she did this she was robbed in the street and her house 
was burnt down.  (Ibid.)

Fiji’s Solicitor-General, Christopher Pryde, a New Zealander, declared he 
was ‘outraged’ by the programme and made a three-page formal complaint 
about it to broadcaster Radio New Zealand Ltd. on 19 March 2008 (rejected 
by the broadcaster almost a month later). He claimed that Field’s ‘update’ 
was ‘no more than an uneducated, ill-informed, deeply biased, unbalanced, 
and false account’ of developments in Fiji (Fiji regime accuses Radio NZ, 
Fairfax journalist of bias, Stuff, 27 March 2008):

As a New Zealander residing in Fiji who does know the facts, unlike 
Mr Field, I am deeply concerned at the continual slanted and untruth-
ful reporting of events in Fiji by sections of the New Zealand media, 
particularly Radio New Zealand. (Ibid.)

Pryde claimed that Field’s distaste for the regime was obvious and Radio 
NZ’s presenter Ryan had accepted the opinions uncritically apart from ‘some 
silly giggling in the background’ (Fiji regime, Stuff, March 27). He noted 
Field was not resident of Fiji and claimed his information ‘appeared to come 
from websites and blogs’ (Pryde & Radio NZ, p. 2). Pryde also referred to 
‘emotive terms’ used by Field, such as ‘dragooning’ (for a court summons), 
‘kangaroo court’ and ‘Star Chamber’(Court of Appeal), and ‘preached’ (for 
judges expressing concern), and claimed that the journalists comments 
verged on contempt of court. 

Pryde also claimed that Field had defamed Riyaz Sayed-Khaiyum by stat-
ing he was a ‘military appointee’ when in fact he had been appointed after an 
‘exhaustive process of recruitment conducted by the Board of Fiji Broadcast-
ing’. There was no military involvement. Pryde also said the family of editor 
Russell Hunter had been given 21 days to leave the country, not eight as stated 



 110  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 18 (1) 2012

‘BACK TO THE SOURCE’

by Field. Another ‘blatant example’ of inaccuracy was a reference by Field 
to the mugging of the judge and an attempt to link this to her ‘opposition’ to 
a Fiji Human Rights Commission report supporting the 2006 military coup 
(Pryde & Radio NZ, p. 2). (Justice Scutt, in fact, took no position and there 
was no evidence that her house had been burned down). 

The BSA determination accepted that the journalist was speaking in an 
‘off-the-cuff’ manner but still needed to be ‘clear and accurate’. The Authority 
ruled that Field was inaccurate in his statements that the head of Fiji Broadcast-
ing was ‘military appointed’, editor Russell Hunter’s family had been given 
eight days to leave, and that the High Court judge had been attacked because of 
her claimed opposition to the human rights report. Ultimately, the BSA upheld 
four complaints of inaccuracy and declined to uphold the balance complaint 
as Field was giving ‘expert opinion’ as a commentator. However, it added the 
rider that the decision would ‘serve as a reminder to commentators that they 
must ensure the accuracy of factual statements’ (Pryde & Radio NZ, p. 9).

When the state broadcaster reported gleefully on the BSA ruling in an 
item headed ‘STANDARDS BODY SLAMS FIELD’, others in the Fiji media, 
such as The Fiji Times and the Fiji Sun, followed suit (Standards body, FBC, 
15 September 2008). Field himself commented on his own website:

What is more astonishing, is that both newspapers lost their publishers 
in military deportations, but, in the new, tame age, now accept their 
versions of what happened from the Fiji government. Not only are they 
completely gutless, they have lost the ability to read freely available 
documents themselves! 

They would rather take the word from some unnamed Fiji govern-
ment hack spin doctor. That is the same Fiji government that had me 
seized and deported. In addition, had their own publishers seized and 
deported.

Are their reporters such mice; or are they so intimidated? (Michael 
Field fields it as it is, Discombulated Bubu, 16 September 2008) 

Case study 2: Samoa v. Television NZ over ‘Gangs, drugs and guns’
Broadcasting Standards Authority, 6 April 2009
Television New Zealand’s Pacific affairs correspondent Barbara Dreaver is 
the only TV journalist in the country specialising in the region. She is pas-
sionate about her job ‘because of her cultural heritage” (born and raised in 



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 18 (1) 2012  111 

‘BACK TO THE SOURCE’

Kiribati and having spent eight years working as a journalist in the Cook 
Islands) (TVNZ staff profile, 2011). She has also brought a committed inves-
tigative edge to reporting the region and is widely respected. 

An item broadcast on TVNZ’s One News on 6 April 2009 reported that 
an investigation by Dreaver  had exposed a ‘lucrative trade’ in drugs from 
New Zealand that was ‘in turn helping pay for the smuggling of some heavy 
weaponry from the US and China’(Dreaver, 2009). Dreaver explained in the 
report that she had been on assignment in Samoa for a week and had discovered 
that while ‘gun smuggling has been a problem for many years’, it was now a 
combination between drugs coming from New Zealand and China, ‘combined 
with young thugs who have no history of Samoan culture’ (BSA adjudica-
tion, 2009-066, 2010, p. 2). She talked to a group of ‘gangsta’ style Samoan 
youths, known as the ‘Makoi boys’, who allegedly ran a marijuana and ‘P’ 
business. The news item portrayed them wielding these weapons, including 
machetes, or can knives, and smoking. Dreaver also reported that smuggling 
guns from the US was ‘becoming big business’. From a ‘secret location’, she 
provided viewers with a quick view of available weapons (including those in 
a car boot)—and the going price. 

In the One News studio, a news presenter asked reporter Dreaver how the 
Samoan police had reacted to the situation. Dreaver replied:

Well, the Police Commissioner [Papali’i Lorenese Neru] wouldn’t 
appear on camera but he did tell One News that most of the guns 
in Samoa are used for sport. We know that’s not the case. And he 
also said there’s not really a hard drugs problem in Samoa. We also 
know that’s not the case. And perhaps one of the reasons the Po-
lice Commissioner did not want to appear on camera is that he has 
been accused of gun smuggling himself. A gun commission found 
he did have a case to answer for but he was not investigated be-
cause the Samoan cabinet voted he shouldn’t be. (BSA 2009-066, 
2010, p. 2; Samoa’s police commissioner reprimanded, Sioa, n.d.) 

Dreaver was referring to a Samoan Commission of Inquiry in November 
2008 that examined allegations that police officers smuggled guns into the 
country from neighbouring American Samoa on the police patrol boat MV 
Nafanua (Samoa police commissioner provides testimony, gunpolicy.org,  
22 November 2008; Samoa police commissioner, 15 November 2008); Sioa, 



 112  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 18 (1) 2012

‘BACK TO THE SOURCE’

(n.d.). The Samoan Office of the Attorney-General alleged Commissioner 
Neru claimed while giving evidence before the Commission he had re-
ceived a ‘faamomoli’ (package) from former American Samoa police captain 
Papali’i Marion Fitsemanu. Neru claimed he was ‘shocked’ when he dis-
covered firearms inside but he never disclosed this find to anybody else. Yet 
while the Commission later found both Neru and Nafanua skipper Logoitino 
Filipo in breach of duty and recommended criminal investigation, the police 
dropped any prosecution. However, the cabinet demoted Filipo and censured 
Neru (Sioa, n.d., Two senior Samoa police officers escape criminal charges, 
Radio NZ International, 30 January 2009).

Three days after the One News report, at 10.55pm on 9 April 2009, the 
half-hour TVNZ weekly magazine programme Tagata Pasifika broadcast an 
expanded version. This item also included comments from Michael Hickey, 
a Kiwi expatriate tattooist, who talked about how the deportees struggled to 
adapt to the matai (chiefly) village system in Samoa, and another former gang 
member who had been deported from the US. 

The Samoan Attorney-General later alleged in a complaint to the BSA 
the reporter had sought to show illegal guns and brought alcohol in exchange. 
The AG said:

They [Makoi boys] were never told the filming and interviews were for 
a TVNZ One News story about gangs and drugs in Samoa (in fact, they 
were led to believe it was for a documentary on deportees adapting to life 
in Samoa and other Pacific islands and /or gangsters around the world).

They were ‘acting up’ for the camera based on instructions from 
[the reporter] as to what she wanted to see. (BSA, 2009-066, 2010, p. 3).

The Office of the AG alleged that TVNZ had obtained film footage and in-
terviews using ‘inaccurate and unfair’ methods and ‘distorting’ the original 
events. It challenged the veracity of several news scripted statements, includ-
ing ‘criminal gangs are building up a terrifying arsenal’, ‘a lucrative trade 
in drugs from New Zealand’ helping fund the ‘smuggling of some heavy 
weaponry from the United States and China’, ‘guns of all sizes are being 
smuggled in from the US and it’s becoming big business’ and the ‘police ... 
generally turn a blind eye’ (BSA, 2009-066, 2010, p. 4). The complaint was 
filed citing broadcasting standards 2 (law and order), standards 4 (balance), 
5 (accuracy), and 6 (fairness).



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 18 (1) 2012  113 

‘BACK TO THE SOURCE’

Television New Zealand dismissed the complaint as being based solely on 
the state-owned company’s allegedly ‘“duplicitous” behaviour’ in the filming 
and interviews cited, stating that these were just part of a ‘wider investigation 
by the reporter into drugs and guns in Samoa’ (BSA, 2009-066, 2010, p. 5). 
Examples of the wider context were an interview with a masked man, footage 
of guns in a car boot and their price list, and comments by security specialist 
Herman Sakaria who said that ‘if South Auckland had access to the guns that 
you get here in Samoa, South Auckland would be a war zone’ (p. 2). Televi-
sion New Zealand also provided a file of several official reports, Samoan news 
media reports about the ‘growing problem with guns and drugs in Samoa’ 
and also the regular use of machetes as weapons along with its defence of 
the news items (p. 6). Sworn affidavits from Dreaver and her two news crew 
colleagues defending the reporter’s integrity were attached in support. The 
network also pointed out that Samoan police ‘initially made some arrests and 
... increased maritime surveillance and calling on village councils to report 
suspicious activity’.

After two rounds of seeking further information from both the Attorney-
General and Television New Zealand, the BSA delivered its ruling. The BSA 
found that both the One News and Tagata Pasifika news items were a ‘con-
troversial issue’ in which the balance standard applied:

Given that New Zealand is home to a significant Pacific Island com-
munity, and that New Zealand has strong historical ties with Samoa, the 
BSA disagrees with TVNZ that the issue was not of public importance 
in New Zealand. The fact that One News is broadcast every night on 
two television channels in Samoa demonstrates a close link between the 
countries. The Authority also notes that the items specifically referred 
to methamphetamine being smuggled to Samoa from New Zealand ... 
The reporter also stated that there were ‘several drug lords’ in Samoa. 
(BSA, 2009-066, 2010, p. 16)

The BSA ruled that the ‘cumulative effect of such a dramatic introduction’ with 
other information created an impression for viewers of a serious situation in 
Samoa with government officials being complicit in the guns and drugs trade. 
It concluded that Television New Zealand ‘only presented one perspective’. 
While the Tagata Pasifika item was ‘more moderate’ than the One News item, 
both were found to have breached the balance standard (p. 19) The Authority 
also partially upheld the accuracy and fairness complaints while not upholding 



 114  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 18 (1) 2012

‘BACK TO THE SOURCE’

the law and order standard ‘encouraging or condoning criminal activity’ com-
plaint. Television New Zealand was ordered to pay $5000 costs to the Samoan 
government, $2000 to the Crown and broadcast a statement about the ruling  
(p. 25).

The Samoan Prime Minister and sections of the local news media imme-
diately praised the BSA ruling.  Tuila’epa Sa’ilele Malielegaoi described the 
ruling as a ‘victory for responsible and substantive ruling’. He added:  ‘There 
have been far too many incidences of unbalanced reporting with reporters and 
editors alike bent on producing and publishing half-cooked, sensationalised 
stories with the sole aim of stirring up controversy’ (Francis, 2010). Pacific 
Eyewitness publisher Vienna Richards, a New Zealand-based Samoan publi-
cist, was also quick to go on the attack:

Regardless of how TVNZ—a publicly funded broadcaster—spins this 
story, the [BSA], who [sic] are not reknown [sic] for ruling against 
the broadcaster, issues some clear findings. TVNZ and its Pacific 
correspondent made some big mistakes [blog author’s emphasis] on 
this story. Basic errors of journalism practice. That is clear from this 
decision and its findings. The story about guns and drug smuggling in 
Samoa was found to be unbalanced, inaccurate on one of two counts 
and unfair on one of two counts. (Richards, 2010, p. 1)

A four-page critique of the BSA ruling and Dreaver’s alleged ethical trans-
gressions followed on the website, which praised BSA for not ‘accepting 
the word of the broadcaster’ (p. 2). Two years earlier, Dreaver had exposed 
a so-called ‘political appointment’ of  Richards to a publicly funded Pacific 
Radio Network news director position —(her brother is William Sio, Labour 
Party MP for Mangere) (Robie, 2008). But Dreaver also had her defenders. 
Café Pacific, for example, chastised the Samoan government for breaking 
the embargo in its race to gloat over the BSA ruling:   

So the Samoan government has jumped the gun on the Television New 
Zealand ‘gangsta paradise’ affair. In its eagerness to win a political 
point or two over the state-owned broadcaster (which incidentally has 
just supplied a ‘Pacific TV’ gift of broadcast equipment to Samoa) 
in its long-standing controversial complaint about TVNZ accuracy, 
fairness and ethics, the government has itself breached the broadcast 
industry’s watchdog embargo. This is a violation of an important part 



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 18 (1) 2012  115 

‘BACK TO THE SOURCE’

of the adjudication process, which enables both parties to prepare their 
response to the orders and to consider an appeal. In fact, Café Pacific 
wonders what part of the ‘NOT FOR PUBLICATION’ label stamped on 
each page of the draft ruling, the Samoan government officials did not 
understand. If it was a court, this would be contempt. (Robie, 2010a)

Case study 3: Samoa Attorney-General and TV3’s Campbell Live
Broadcasting Standards Authority, 27 September 2010; 1 November 2010
Campbell Live is TV3’s flagship current affairs programme in New Zealand. 
Presenter John  Campbell �������������������������������������������������has been a journalist for more than 20 years, in-
cluding as a fulltime political reporter based in the gallery in Wellington 
covering six elections. In 2005, the same year as the Campbell Live debut, 
he won the premier Qantas Award for ‘best news investigation’. As a politi-
cal interviewer he has spoken to leaders throughout the Asia-Pacific region 
and the politicians  heading the Fiji regime, Samoa, Solomon Islands, Tahiti 
and Tonga. In the five-year-old Campbell Live’s first year it won both Qantas 
Television Awards ‘Investigation of the Year’ and ‘Best News Report Team 
Award’ (Week nights on Campbell Live, TV3, 30 August 2011).

On 27 September 2010, Campbell Live broadcast an item reflecting on the 
first year anniversary of a tsunami that struck Samoa a year earlier to the day. In 
his introduction, presenter John Campbell noted that the Samoan government 
had received a total of 192 million tala (NZ$102 million) in donations from 
the international community, and questioned: ‘Where has all the aid money 
gone?’ (Samoa tsunami, Campbell Live, 27 September 2010). The journalist 
travelled to Samoa and visited the communities devastated by the tragedy. 
Footage of him walking in one of the areas was shown while he said: 

I’m high in the hills above Saleapaga. This is the loo for this little 
community. There is no rain water, no way to flush it, no way to 
wash your hands after using it. Come with me. This is the house that 
this one family is living in. It is completely ramshackle. It will not 
survive a good strong wind in the cyclone season which is on its way  
(BSA, 2011, p. 2).  

Mata’afa Keni Lesa, editor of the Samoa Observer, was interviewed, saying: 
‘The standard of living out there is just appalling. It’s pathetic for, you know, 
one year later.’ Campbell then spoke to affected local Samoans who told him 
they had no water supply, and had received ‘no money’ from the govern-



 116  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 18 (1) 2012

‘BACK TO THE SOURCE’

ment. Mata’afa added a comment that some families did have water—but 
they needed to boil it for drinking.

Campbell Live also interviewed Deputy Prime Minister Misa Telefoni who 
said on camera: ‘I guess the important thing is to balance people’s needs and 
people’s wants. We’ve been working very, very hard to ensure their needs are 
met.’ Reporter Campbell added in his voice over, Telefoni was ‘more measured 
than his boss’ who had been overseas, but when he spoke to Tagata Pasifika 
in a ‘response that was almost bizarre’, he declared: ‘You don’t seem to put 
your mind off [the tsunami]. It’s no longer a newsworthy issue.’ The Campbell 
Live report continued:

On the coast, the no longer newsworthy people are waiting; it’s just that 
they are not really sure what for. Some of the homes they have settled 
into, and are being born into, are shockingly substandard. They were 
meant to be temporary, which everyone understood, but they seem 
somehow to have become permanent. No electricity, no water—is this 
really what everyone who donated to the reconstruction had in mind? 
Where did that money go? (BSA, 2011, p. 2)  

Deputy Prime Minister Telefoni said about 5 million tala (NZ$3 million, or 
about 75 percent of the aid funds allocated for the purpose) had been used. 
Campbell asked was that ‘woefully inadequate in hindsight?’ for reconnect-
ing water to the coastline.  

On 1 November 2010, Campbell Live broadcast a follow-up item that 
again asked: ‘Where has the tsunami relief money gone?’ In his introduction, 
Campbell noted the Samoan government was ‘outraged’ by the first story 
and continued:

Yes, there are new roads and electricity is back in the region. The gov-
ernment says they’ve spent 68.7 million tala (NZ$38 million) so far. But 
many tsunami victims feel deserted by their government and wonder 
why so little of the money has made its way to them. And the docu-
ments we’ve obtained suggest many millions more dollars have been 
received than have been spent around the coastline. (BSA, 2011, p. 3)

After interviewing Samoan villagers who stated they had received no finan-
cial assistance from their government, Campbell cited the Samoan Prime 
Minister for being ‘critical of our last story’: ‘He called me stupid, stupid and 
stupid, blind, unbalanced and a palagi.’ (BSA, 2011, p. 3). Campbell went 



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 18 (1) 2012  117 

‘BACK TO THE SOURCE’

on to say that the Campbell Live report was partially based on statistics (a 
graphic of a document was screened) provided by the Samoan government 
itself. 

Prime Minister Tuila’epa and Campbell had an ‘on-camera confrontation 
outside an Apia restaurant’ during a door-stepping episode in the investiga-
tion of the alleged scandal around tsunami relief funds (Robie, 2010b). The 
Attorney-General later made formal complaints about both TV3 current affairs 
items, alleging they breached accuracy and fairness broadcasting standards 
(Hill, 2011). Campbell accused the Prime Minister of being a ‘coward’ for 
not fronting up to an arranged interview and Samoa Observer editor-in-chief 
branded the New Zealand journalist Tuila’epa’s ‘Kiwi nemesis’ (Campbell calls 
PM a ‘coward’, Samoa Observer, 29 October 2010; Robie, 2010b). The BSA’s 
ruling did not uphold the complaints, saying the Samoan government was 
given fair and reasonable opportunity to respond to Campbell’s programme. 

In the ruling, the BSA ruled that it was not its role to—nor was it able 
to—‘determine what action by the Samoan government would have been 
‘adequate’ following a catastrophic natural disaster, and similarly whether 
or not the government had mismanaged tsunami relief money’. Thus the au-
thority declined rulings under the accuracy standard about the current affairs 
programme’s claims that the government had not taken sufficient action to 
restore the water supply for affected locals, the public housing subsidy was 
inadequate and houses being rebuilt were substandard; and that the aid funds 
had been ‘publicly under-valued’ (BSA, 2011, p. 18). The BSA said the com-
plaint should have addressed the balance standard. As the Attorney-General 
did not raise the controversial issues—viewpoints standard (Standard 4), this 
was not considered.

The BSA also regarded the Samoa government’s recovery report as unclear 
on loans and donations and the television programme was entitled to rely on 
this document, provided by the Deputy Prime Minister himself, regardless of 
whether the figures were accurate. The Samoan government subsequently filed 
a High Court appeal against the ruling, with Attorney-General Ming Leung 
Wai declaring the BSA decision ‘did not cover all the complaints we had filed’ 
(Tone, 2011). The author of this article was approached for ‘assistance’ with 
this appeal by a journalist helping the Samoan government on the basis of an 
opinion blog posting on Café Pacific that criticised the original programme 
as ‘stunning for its crassness, cultural arrogance and ignorance’ and lack of 



 118  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 18 (1) 2012

‘BACK TO THE SOURCE’

evidence ‘underpinning the sweeping allegations’ (Robie, 2010b). The author 
rejected this request, saying that although he had criticised the programme 
he believed strongly in media freedom. A more balanced report of the aid 
controversy was provided by Alex Perrottet in a series in Pacific Scoop and 
an interview on Radio New Zealand’s Mediawatch programme (Perrottet, 
2010; Wilson, 2010). Perrottet reported that the ‘jury was still out’ on the 
budget breakdown but gave a detailed rundown on the legacy of devastation, 
such as: ‘Of the 850 households affected, about 502 homes were completely 
destroyed while 360 suffered severe but reparable damage’ (Post-tsunami 
recovery plan, 2010). 

Case study 4: Fiji AG and the Sunday Star-Times over rugby and the 
regime
NZ Press Council; publication 30 January 2011
The broadsheet Sunday Star-Times is the largest circulation Sunday news-
paper in New Zealand and is the nearest publication that the country has to 
a national paper. It also has the strongest international and Pacific coverage 
of any weekly newspaper. Ironically, while the complaint against this paper 
was about the reportage on Fiji, it was not filed by the Fiji government but by 
NZ Foreign Affairs Minister Murray McCully. However, the Fiji government 
exploited the adjudication when the complaint was upheld by the NZ Press 
Council, targeting one Pacific journalist in particular—Michael Field.

McCully, who also held the one-off portfolio for the Rugby World Cup, 
complained about a front-page article in the Sunday Star-Times headlined 
‘FIJI DICTATOR’S WORLD CUP FREEBIE’ with a strapline ‘MILITARY HARD 
MAN CAN’T BE KEPT OUT’ (Case 2186, NZ Press Council, 2011, p. 1; Field 
& Hinton, 30 January 2011; Press Council rules against newspaper, SST, 10 
May 2011). Bylined Michael Field (Fairfax Media’s Pacific affairs special-
ist) and Marc Hinton, the article displayed photographs of Fiji coup leader 
Commodore Voreqe Bainimarama and his brother-in-law, Francis Kean, with 
a caption saying the pair ‘would be exempt from the visa blacklist imposed 
after the 2006 coup’. The news story speculated that New Zealand faced the 
‘embarrassment’ of being ‘forced’ to host the two men. Naval commander 
Kean was at the time attempting to become chairman of the Fiji Rugby Un-
ion (FRU) and if he had succeeded, Bainimarama was expected to become 
president. Under International Rugby Board (IRB) rules, two officials from 



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 18 (1) 2012  119 

‘BACK TO THE SOURCE’

Fiji could attend the Rugby World Cup in New Zealand between September 
9-October 23 while the host country would pick up the costs. 

Both men would be hosted at the taxpayer’s expense, and their VIP 
treatment is expected to cost around $45,000  … Kean and Bainimarama 
would be hobnobbing with guests including British royals, prime min-
isters including John Key, Australia’s Julia Gillard, Russia’s Vladimir 
Putin and possibly Britain’s David Cameron. (Field & Hinton, 2011)

The news story also included background stating that Kean was a ‘convicted 
killer’ (he was actually convicted for manslaughter), comment from a FRU 
‘insider’ tipping Kean and rounded off with comment from NZRFU chief 
executive Steven Tew explaining that the VIP programme was expensive but 
standard for such sports events.

McCully argued in his complaint that the claims were incorrect and 
‘grossly inflated’. He stated he had been forced to issue a media release the 
same day, explaining the correct situation—that Fiji military regime members 
could ‘apply for an exemption from the sanctions denying them a visa and 
that the decision made by the Minister of Immigration, under the advice of the 
Minister of Foreign Affairs, but that ‘under current circumstances’ any such 
request would be denied (Case 2186, NZ Press Council, 2011, p. 1).

When the Press Council released its ruling, New Zealand media played 
the adjudication low key with the Sunday Star-Times publishing it in full on 
the Stuff.co.nz website on May 10. But the Fiji regime and state-run media 
such as Fiji Broadcasting Corporation News made considerable mileage out 
of the adjudication. Although neither of the reporters were named in the rul-
ing, the regime and FBC News singled out Michael Field for attack (NZ Press 
Council rules against Bainimarama article, FBCN, 11 May 2011):

NZ Foreign Affairs Minister Murray McCully complained against the 
article written by reporter Michael Field who has been banned from 
Fiji ... Ruling in McCully’s favour, the Press Council says, a fair voice 
was not sought to balance the claims made in the newspaper report and 
the complaint is upheld on the grounds of lack of accuracy, fairness 
and balance.

The Fijian goverment has regularly attacked the credibility of 
reports written by Michael Field—accusing him of bias and writing 
false and misleading articles.



 120  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 18 (1) 2012

‘BACK TO THE SOURCE’

No mention was made of Field’s co-author Marc Hinton. Just 14 weeks later, 
the regime launched another extraordinary personal attack on Field over a 
news report on the death of a New Zealand tourist (Field, 2011b). Perma-
nent Secretary of Information Sharon Smith-Johns described the report as 
‘grossly inaccurate, mischievous, insensitive’ and deliberately misinforming 
the public (Koroitanoa, 2011).  

Discussion
There tends to be two main schools of thought about this trend of Pacific 
governments using the New Zealand media regulatory bodies to target inves-
tigative journalists. While New Zealand journalists and Pacific writers based 
away from their home island nations are generally highly critical and see the 
trend as ‘interfering’ with a free press, freedom of expression and investiga-
tive journalism, many Pacific journalists and investigative researchers see 
nothing particularly sinister. Some feel relaxed that governments are using 
the regulatory bodies and prefer that to the banning of journalists or censor-
ship.  There is a general confidence in the fairness and impartiality of New 
Zealand media watchdogs and their ability to adjudicate on the merits of 
Pacific cases before them. One Pacific advocacy group is currently lobbying 
for a universal code of ethics across the region, a difficult objective given the 
diversity of nations, cultures and media traditions. Some commentators con-
sider that Pacific governments are usually critical of media self-regulation. 
So a development where governments make use of the regulatory mecha-
nisms is seen as something positive. Former head of the University of the 
South Pacific regional journalism programme, Shailendra Singh, believes 
governments do have a right to seek redress through the courts and media 
councils. But then they should abide by rulings and not protract proceedings 
in a vindictive manner.

Governments may have sinister motives, but if the system is sound 
and functional, then nobody should be worried if it is put to the test, 
even by the autocratic governments of the region.  In a way it is a good 
thing that governments who criticise the system are now using it. It is a 
good thing also because some wayward journalists who think they can 
get way with reporting anything about the Pacific will now think twice. 
It may even improve their reporting. So everyone benefits. (S. Singh, 
personal communication with author, 15 September 2011) 



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 18 (1) 2012  121 

‘BACK TO THE SOURCE’

Former Papua New Guinean investigative journalist Patrick Matbob, 
now a journalism school educator at the Divine Word University in Madang, 
regards it as a natural order for governments to apply pressure. ‘Journalists 
make friends and enemies in their reporting. Enemies will do all they can 
to discourage the journalist from reporting about them. This would include 
intimidation by governments, which could be done perfectly legally as is be-
ing experienced,’ remarked Matbob (personal communication, 13 September 
2011). Naturally, this is a concern because Pacific Island governments may 
succeed in silencing some journalists working in the region.  

While journalists such as Michael Field may not have an issue with indi-
viduals or governments taking a complaint to media councils —‘I’ve always 
viewed journalism as a “global citizen”’—they are frequently concerned about 
‘the bodies themselves not recognising the nature of the complaints’ being 
faced. Field notes:

In the case of the BSA complaint regarding my programme on Nine to 
Noon, [it] appeared to regard the Fiji military as a sane, balanced and 
reasonable body. [It] took no account of the fact that it was a military 
regime and no account of the fact that journalists in Fiji were not blessed 
with the same freedoms we have [in New Zealand]. In this particular 
case, I also felt that the BSA was making a ruling on something [it] 
knew little of.

So far, I have been threatened on numerous occasions by the Fiji 
regime with being taken to the Press Council. We have followed the 
process and dealt with their complaints. They have decided not to take 
the next step and go to the Council. (M. Field, personal communica-
tion, 15 September 2011).

Ironically, adds Field, the one case involving him with the NZ Press Council 
(following the McCully complaint), he ‘felt the process was balanced and 
fair’ (ibid.). He also reflects that in the case of the broadcast complaint ‘his-
tory and time has certainly come down on my side and not the side of Pryde 
and the BSA’ (ibid.).

According to Singh, if governments use media councils, they should not 
also ban journalists from their countries. However, the media industry upholds 
these systems of public accountability and cannot complain just because 
governments are now starting to use them and put these mechanisms to the 



 122  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 18 (1) 2012

‘BACK TO THE SOURCE’

test (S. Singh, personal communication, 15 September 2011). The systems 
are widely regarded to be able to stand the test as long the reporter has done 
his or her job faithfully. Singh also considers some governments have their 
‘not-so-favourite’ journalists whom they target in various ways.

It’s a concern only if journalists don’t do their jobs properly. Over many 
years, some of the reporting in the region by overseas journalists has 
been pretty shoddy. Some journalists have a cavalier attitude towards 
the region and have no qualms taking short cuts, or sensationalising, for 
rather obvious reasons. They seem to think that the standards that apply 
at home can be left at home when they parachute into the Pacific. (Ibid)

Field believes that the notion of parachute journalism is ‘kind of naive’ and 
‘shows no recognition of the realities of reporting these days’ (M. Field, 
personal communication, 12 January 2012). But many Pacific journalists 
consider such journalists ‘spoil the image and good work’ of their colleagues 
who have done a great job reporting the region:   ‘If journalists are true to 
their codes and ethics, they have nothing to fear’ (S. Singh, personal com-
munication, 15 September 2011). In the case of John Campbell and his pro-
ducers, Pip Keane and Claudine Maclean, a year later they won the Aotearoa 
Film and Television Award for ‘investigation of the year’ for holding the Sa-
moan government to account for aid donations (Campbell Live wins award, 
PMW, 17 November 2011). 

Conclusion
The issue is that media freedom organisations and advocacy groups should be 
monitoring and seeking to address media accountability issues in the Pacific 
in the wake of failure of local self-regulatory systems (Robie, 2004; 2009). 
Regulatory moves by governments can only be a positive development if 
they provide fair redress in case of any breaches by journalists. Governments 
should be encouraged by advocacy groups to use this system instead of the 
lawcourts and immediately lift bans and censorship on journalists, such as in 
Fiji. But advocacy groups should also be alert to any potential abuse of the 
system by governments.

Ironically, at the time of completing this article, the New Zealand Law 
Commission had announced a wide-ranging national consultation with the 
objective of reviewing the country’s media accountability regime and wrapping 
both the statutory BSA and Advertising Standards Authority (ASA), and the 



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 18 (1) 2012  123 

‘BACK TO THE SOURCE’

self-regulatory Press Council under a single independent, but statutory, media 
tribunal (NZ Law Commission, 2012). While this development was greeted 
with concern by sections of the media industry, managements, journalists and 
academics were able to make submissions by 12 March 2012.  Former Televi-
sion New Zealand political editor Linda Clark, who has advised the legal firm 
assisting the Samoan government over its confrontation with TV3’s Campbell 
Live, argues that the Commission’s discussion paper is a thoughtful response 
to the ‘technological and content blur’ caused by the failure of regulatory 
bodies to keep up with media convergence (Clark, 2012).

The commission’s solution is a new single regulator created by statute to 
which all complaints about ‘news media’ would be directed. Unlike the Press 
Council or the BSA, the new regulator could intervene without any complaint 
being laid and—possibly—even before a story is published where there are 
concerns about the methods the journalist used to gather information.

The reality is that widespread public disillusionment (Bacon, 2012; Tiffen, 
2012) over the credibility and accountability of news media has reached a new 
peak with national soul-searching also in Britain (Leveson Inquiry, 2011) in 
the wake of the News of the World phone-hacking scandal, and in Australia 
where a recent Finkelstein Report (2012) recommending a new all-media regu-
latory tribunal unleashed a stormy debate (see Tiffen et al., 2012). Ironically, 
while leading mainstream media have defected from the besieged Australian 
Press Council, some independent online media such as Crikey have recently 
joined the Council to ‘beef up’ resources to ‘remedy media mistakes’ (Black, 
2012). Media regulatory and self-regulatory bodies such as the BSA and Press 
Council in New Zealand need to commit to a greater knowledge of the Pacific 
to ensure they are not being manipulated by cynical governments. 

Note

1. The Media Council of PNG was first established in 1985 but is currently moribund 
pending a fraud inquiry. The council’s website states that its role is a ‘watchdog, 
agenda-setter and a gatekeeper’. In recent years it has had two major programmes, 
Media for Development Initiative (MDI) and the Development Communication 
Initiative (DCI). AusAID was funding the MDI programme but in June 2011 suspended 
its grants after an audit ‘found anecdotal evidence of fraud’ (Fox, L. (2011, June 3). 
PNG media council embroiled in fraud audit, ABC News.)



 124  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 18 (1) 2012

‘BACK TO THE SOURCE’

References
Attorney-General of Samoa and Television New Zealand Ltd.—2009-066. (2010, 

March 2). Broadcasting Standards Authority (BSA).[Determination]. Retrieved 
on 30 August 2011, from www.bsa.govt.nz/decisions/show/2628

Attorney-General of Samoa and TVWorks Ltd. —2010-188. (2011, May 5). Broadcast-
ing Standards Authority. (BSA). [Determination]. Retrieved on 30 August 2011, 
from www.bsa.govt.nz/decisions/show/416

Bacon, W. (2012, March 6). Why the market can’t ensure a free press, New Matilda. 
Retrieved on 6 March 2012, from http://newmatilda.com/2012/03/06/why-market-
cant-ensure-free-press

Black, S. (2012, March 19). Why Crikey is joining the press council, Crikey. Retrieved 
on 20 April 2012, from www.crikey.com.au/2012/03/19/why-crikey-has-joined-
the-press-council/

Brown, R. (2010, April 13). Media freedom in the Pacific, Hard News [Weblog]. 
Retrieved on 30 August 2011, from http://publicaddress.net/hardnews/media-
freedom-in-the-pacific/

BSA upholds radio complaint against Radio NZ. (2008, September 15). Stuff.co.nz 
Retrieved on 30 August 2011, from www.stuff.co.nz/national/politics/628873/
BSA-upholds-complaint-against-Radio-NZ

Campbell Live wins award for Samoa tsunami investigation (2011, November 17). 
Pacific Media Watch. Retrieved on 20 November 2011, from www.pmc.aut.
ac.nz/pacific-media-watch/nz-campbell-live-wins-award-samoa-tsunami-money-
investigation-7729

Campbell calls PM ‘coward’. (2010, October 29). Samoa Observer. Retrieved on  
30 August 2011, from www.samoaobserver.ws/index.php?option=com_content&
task=view&id=28880&Itemid=62

Clark, L. (2012, January 20). Watchdogs must keep up with media’s changing face, 
Pacific Media Centre Online. Retrieved on 8 February 2012, from www.pmc.aut.
ac.nz/articles/watchdogs-must-keep-medias-changing-face

Dreaver, B. (2009, April 6). NZ drug trade fuels Samoa gun smuggling. Television 
New Zealand. Retrieved on 31 August 2011, from http://tvnz.co.nz/national-news/
nz-drug-trade-fuels-samoa-gun-smuggling-2622603/video?vid=2622663

Field, M., and Hinton, M. (2011, January 30). Fiji dictator’s World Cup freebie. Sunday 
Star-Times. Retrieved on 30 August 2011, from www.stuff.co.nz/sunday-star-times/
news/4597596/Fiji-dictators-World-Cup-freebie

Field, M. (2011, August 21). ‘Strange’ death in the Blue Lagoon. Sunday Star-Times. 
Retrieved on 30 August 2011, from www.stuff.co.nz/world/south-pacific/5480462/
Strange-death-in-the-Blue-Lagoon

Field, M. (1984). Mau: Samoa’s struggle against New Zealand oppression. Auckland. 
Reed.

Finkelstein Independent Media Inquiry. (2012). Independent Media Inquiry Report, 
28 February 2012. Available at:  www.dbcde.gov.au/digital_economy/independ-
ent_media_inquiry



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 18 (1) 2012  125 

‘BACK TO THE SOURCE’

Francis, C. (2010, March 9). TVNZ slammed over Samoa report, stuff.co.nz. Retrieved 
on 30 August 2011, from www.stuff.co.nz/world/south-pacific/3421960/TVNZ-
slammed-over-Samoa-report

Fiji regime accuses Radio NZ, Fairfax journalist of ‘bias’ (2008, March 27). Stuff.
co.nz Retrieved on 30 August 2011, from www.stuff.co.nz/world/332991/Fiji-
regime-accuses-Radio-NZ-Fairfax-journalist-of-bias

Grynberg, R., Munro, D., and White, M. (2002). Crisis: The collapse of the National 
Bank of Fiji. Canberra: Crawford House Publishing

Koroitanoa, S. (2011, August 23). Regime attacks NZ journalist over death report. 
Pacific Media Watch, citing Fijivillage.com.  Retrieved on 23 August 2011, from 
www.pmc.aut.ac.nz/pacific-media-watch/fiji-regime-attacks-nz-journalist-over-
death-report-7583

Leveson Inquiry. (2011). Culture, practice and ethics of the press. Available at: www.
levesoninquiry.org.uk/

Matbob, P. (2011). The state of investigative journalism and the growing impact of 
new media in PNG. In Papoutsaki, E., McManus, M., and Matbob, P. (Eds.), Com-
munication, culture and society in Papua New Guinea: Yu tok wanem?, (pp. 33-42). 
Madang, PNG: Divine Word University Press; Auckland: Pacific Media Centre. 

Michael Field fields it as it is (2008, September 16). Discombulated Bubu [Blog re-
posting]. Retrieved on 30 August 2011, from http://discombobulatedbubu.blogspot.
com/2008/09/michael-field-fields-it-as-it-is.html

Murray McCully against Sunday Star-Times (2011, May). Case number: 2186, New 
Zealand Press Council. [Ruling]. Retrieved on 20 August 2011, from www.press-
council.org.nz/display_ruling.php?case_number=2186

NZ Law Commission (2011). The news media meets ‘new media’: Rights, responsi-
bilities and regulation in the digital age. [Policy discussion paper]. Retrieved on 
12 January 2012, from

www.lawcom.govt.nz/sites/default/files/publications/2011/12/ip27-all-web-v2.pdf
Perrottet, A. (2010, October 13). Samoa tsunami report outlines damage, aid efforts—

but silent on funding. Pacific Scoop. Retrieved on 30 August 2011, from http://
pacific.scoop.co.nz/2010/10/samoa-tsunami-report-outlines-damage-aid-efforts-
but-silent-on-funding/

Perrottet, A. and Robie, D. (2011). Pacific media freedom 2011: A status report.  
Pacific Journalism Review, 17(2), pp. 148-186. Retrieved on 12 January 2012, 
from www.pjreview.info/sites/default/files/articles/pdfs/PJR17_2_pacific%20
media%20freedom2011.pdf

Post-tsunami recovery plan for 2010–2013 (2010). Samoan government,  
[Samoa Observer]. Retrieved on 12 January 2012, from www.samoaobserver.
ws/index.php?option=com_content&view=article&id=27784:your-tsunami-
report&catid=1:latest-news&Itemid=50

Press Council rules against newspaper. (2011, May 10). Sunday Star-Times. Retrieved 
on 30 August 2011, from www.stuff.co.nz/sunday-star-times/news/4984890/Press-
Council-rules-against-newspaper



 126  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 18 (1) 2012

‘BACK TO THE SOURCE’

Pryde and Radio New Zealand Ltd.—2008-040. (2008, August 27). Broadcasting 
Standards Authority [Determination]. Retrieved on 30 August 2011, from www.
bsa.govt.nz/decisions/show/2758

Richards, V. (2010, March 8). BSA decision available: TVNZ Pacific correspondent 
Barbara Dreaver. Pacific Eyewitness [blog]. Retrieved on 7 July 2011, from http://
pacificeye.wordpress.com/2010/03/08/broadcasting-standards-ruling-in-full-tvnz-
dreaver-versus-samoa/+BSA+decision+available+Pacific+Eye&cd=1&hl=en&ct
=clnk&gl=nz&client=firefox-a

Robie, D. (2010a, March 5). Samoan, ‘gangs, drugs and guns’ too gung-ho for the 
BSA. Café Pacific [blog]. Retrieved on 31 August 2011, from http://cafepacific.
blogspot.com/2010/03/samoan-gangs-drugs-and-guns-too-gung-ho.html

Robie, D. (2010b, November 1). A Samoan side to Campbell Live—Tuilaepa’s ‘Kiwi 
nemesis’. Café Pacific [blog]. Retrieved on 31 August 2011, from http://cafepacific.
blogspot.com/2010/11/samoan-side-to-john-campbell-tuilaepas.html

Robie, D. (2010c, October-November). The darker side of paradise. The Walkley 
Magazine [Review], p. 49.

Robie, D. (2009). Behind the Fiji censorship: A comparative Fiji regulatory case 
study as a prelude to the Easter putsch. Pacific Journalism Review, 15(2): 85-116.

Robie, D. (2008, March 12). Niu FM in the hot seat over its news credibility. Café 
Pacific [blog]. Retrieved on 31 August 2011, from http://cafepacific.blogspot.
com/2008/03/niu-fm-in-hot-seat-over-its-news.html

Robie, D. (2004). The sword of Damocles in the South Pacific: Two media regulatory 
case studies. Pacific Journalism Review, 10(1), pp. 103-122.

Samoa police commissioner provides testimony in gun smuggling inquiry (2008, 
November 15). Samoa News. Retrieved on 30 November 2011, from www.samo-
anewsonline.com/viewstory.php?storyid=2158

Samoa police commissioner provides testimony in gun smuggling inquiry (2008, 
November 22). GunPolicy.org Retrieved on 30 August 2011, from www.gunpolicy.
org/firearms/citation/news/57

Samoa tsunami: Has aid been used effectively? (2010, September 27). Campbell 
Live, TV3 [Video]. Retrieved on 30 August 2010, fro www.3news.co.nz/Samoa-
tsunami-Has-aid-been-used-effectively/tabid/367/articleID/178364/Default.aspx

Simpson, S. (2011, June 14). Analysis: An overview of the media environment. PMW 
(Pacific Media Watch). Retrieved on 30 August 2011, from  www.pmc.aut.ac.nz/
pacific-media-watch/2011-06-14/fiji-analysis-overview-media-environment

Sioa, P. (n.d., approx. 22 November 2008). Samoa’s police commissioner reprimanded, 
Nafanua skipper demoted. Samoalive Newsline. Retrieved on 30 August 2011, from 
www.samoanewsonline.com/viewstory.php?storyid=3663

Standards body slams Field (2008, September 15). Fiji Broadcasting Corpora-
tion News. Retrieved on 30 August 2011, from www.radiofiji.com.fj/fullstory.
php?id=14363

Tiffen, R. (2012, March 16). Finkelstein media: Volume of vitriol in inverse propor-
tion to amount of evidence, Pacific Media Centre Online. Retrieved on 20 April 



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 18 (1) 2012  127 

‘BACK TO THE SOURCE’

2012, from www.pmc.aut.ac.nz/articles/finkelstein-media-volume-vitriol-inverse-
proportion-amount-evidence

Tone, C. (2011, June 15). Samoa files High Court appeal over Campbell Live’s ‘sul-
lied’ reputation. Pacific Scoop republished from Samoa Observer. Retrieved on 
30 August 2011, from http://pacific.scoop.co.nz/2011/06/samoa-takes-lawsuit-
against-campbell-live-over-sullied-reputation/

Two senior Samoa police officers escape criminal charges over gun smuggling (2009, 
January 30). Radio New Zealand International. Retrieved on 30 August 2011, from 
www.rnzi.com/pages/news.php?op=read&id=44507

TVNZ staff profile: Barbara Dreaver (2004). TVNZ website. Retrieved on 30 August 
2011, from http://tvnz.co.nz/national-news/barbara-dreaver-431021

UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation). (2011). 
Freedom of information: The right to know: Proceedings of World Press Freedom 
Day 2010. Paris. Retrieved on 20 August 2011, from www.unesco.org/new/en/
communication-and-information/resources/news-and-in-focus-articles/all-news/
news/proceedings_report_for_unescos_world_press_freedom_day_2010_celebra-
tion_available_online/

Week nights on Campbell Live (2011). TV3 Website. Retrieved on 30 August 2011, 
from www.3news.co.nz/TVShows/CampbellLive/Home.aspx

Where has the tsunami relief money gone? (2010, November 1). Campbell Live TV3. 
[Video]. Retrieved on 30 August 2011, from www.3news.co.nz/Where-has-the-
tsunami-relief-money-gone/tabid/367/articleID/184117/Default.aspx

Wilson, C. (2010, November 8). Samoa tsunami aid disaster report now under fire 
in Mediawatch episode. Pacific Scoop. Retrieved on 30 August 2011, from http://
pacific.scoop.co.nz/2010/11/samoa-tsunami-aid-disaster-report-now-under-fire-
in-mediawatch-episode/

Yamo, H. (2012, April 19). South Pacific investigative journalists face threats, vic-
timisation, says PNG reporter, Pacific Scoop. Retrieved on 20 April 2012, from: 
http://pacific.scoop.co.nz/2012/04/pacific-investigative-journalists-face-threats-
victimisation-of-families-says-png-reporter/ 

Professor David Robie is director of the Pacific Media Centre, AUT University, 
Aotearoa/New Zealand. He was head of journalism at both the Universities of 
Papua New Guinea and the South Pacific (Fiji). He is author of Mekim Nius: 
South Pacific media, politics and education and publishes the independent 
media freedom blog Café Pacific: www.cafepacific.blogspot.com  An earlier 
version of this article was presented at the ‘Back to the Source’ Investigative 
Journalism conference at the University of Technology, Sydney, in September 
2011.
david.robie@aut.ac.nz      


