
230  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 21(1) 2015

POLITICAL JOURNALISM IN THE ASIA-PACIFIC

WEST PAPUA              

16. Conflict in West Papua 
The contrast between historic and
contemporary media coverage in New Zealand
 

ABSTRACT: Many New Zealanders, even in politically aware circles, have a limited 
understanding of West Papua and frequently confuse the Indonesian-controlled terri-
tory with its neighbour Papua New Guinea. This reflects the limited mainstream media 
coverage of the territory and of the ongoing conflict that is taking place there. How-
ever, in 1962 and again in 1969, the New Zealand media gave considerable attention 
to the crises that enveloped West Papua and determined its subsequent destiny. The 
territory’s Pacific location was often highlighted and the statements of West Papuan 
leaders were reported. The year 1962 saw escalating Indonesian military intervention 
in the territory and subsequently the signing of the controversial US-brokered New 
York Agreement between the Netherlands and Indonesia. In 1969 Indonesia conducted 
an ‘Act of Free Choice’ which was widely seen by external observers as a fraudulent 
act of self-determination. This article gives examples of this historic coverage and 
considers what might be done to bring about change and to bring West Papua back 
into the frame as a Pacific neighbour. 

Keywords: conflict reporting, foreign correspondents, independence, Indonesia, 
international journalism, self-determination, West Papua

MAIRE LEADBEATER
West Papua Action Auckland

MAINSTREAM print media in New Zealand gives scant attention to the politi-
cal and conflict issues in West Papua, and Pacific Journalism Review deserves 
credit for exposing and endeavouring to correct this ‘blind spot’ (Abplanalp, 

2012; Blades, 2014; Leadbeater, 2008; Perrottet and Robie, 2011; Zweifel, 2010). Con-
tent analysis undertaken in 2011 by David Robie (Robie, 2013) confirms that the New 
Zealand print media offer negligible coverage of West Papua, even of major events 
involving deaths and mass arrests.

Two examples are illustrative. The print media failed to cover the 2014 story of two 
French journalists who were detained for nearly three months in Jayapura, West Papua. The 
pair were finally released on 27 October 2014 (Arrivée a Paris, 2014). French journalists 



         PACIFIC JOURNALISM REVIEW 21 (1) 2015  231 

POLITICAL JOURNALISM IN THE ASIA-PACIFIC

Thomas Dandois and Valentine Bourrat were tried and convicted of misusing tourist visas to 
work as journalists. The pair, well-regarded in France, were working on a documentary for TV 
channel Arte, and were following a well-established precedent by entering on tourist visa. The 
Indonesian authorities almost never grant working visas for current affairs journalists to 
report on West Papua. Any that do gain permission to work ‘above the radar’ must accept 
tight restrictions on their activities. The detention of Dandois and Bourrat was highly 
unusual; others caught in similar circumstances have been been summarily deported.  
Some of the people they met were detained and although tribal leader Areki Wanimbo 
was relesed on 8 May 2015, a prosecution appeal was undergoing. Some 46 activists 
were arrested when they demonstrated in support of the journalist pair (Papuans Behind 
Bars, 2014).

This was a dramatic story, a story with much to say about the current state of media 
freedom in West Papua. New President Joko Widodo—who had made campaign promises 
to open up West Papua—was about to take office in Jakarta (Jokowi to open access, 2014). 
There was no lack of soft ‘human interest’ story possibilities to include as anxious family 
members and colleagues set up petitions and traveled to the area. There was even a ‘local’ 
angle; a solidarity vigil in Auckland attended by representation of  churches, human rights 
organisations and a journalist union.

For once the story did include people from our familiar context. Walter Zweifel, news 
editor of Radio New Zealand International, which offers extensive and thoughtful coverage 
of West Papua, has suggested that the absence of ‘First World protagonists’  is a significant 
reason for  the West Papua media blind spot (Zweifel, 2010). However, despite these two 
journalists’ ‘First World’ credentials, their story appeared in New Zealand only in online 
media and on Radio New Zealand. If the journalists had been detained in Samoa or Fiji 
would the reporting have been different?

In August 2014, a rising star among Papuan human rights defenders, Victor Mambor, 
made a brief visit to New Zealand. He is the Papua chair of the Indonesian Independent 
Journalists’ Association and the editor of the Jayapura-based newspaper and website 
Tabloid Jubi. Early in 2014, Victor made representations about the lack of press free-
doms to the European Parliament. No mainstream print media covered his visit to New 
Zealand, and media coverage was again almost entirely web and radio-based, although 
a short TV3 interview (McRoberts, 2014) was a welcome development.

Things were a little better 18 months earlier when exiled West Papuan leader Benny 
Wenda1 toured New Zealand. Parliamentary Speaker David Carter scored an own goal 
when he refused permission for Green MP Catherine Delahunty to hold a meeting for 
Wenda in Parliament Buildings. Foreign Minister McCully also refused to meet with him, 
thus giving news media a strong local political angle (McCully snubs West Papuan, 2013). 

The situation was vastly different in the 1960s. This was the period when control of 
West Papua (then West New Guinea, commonly known as Dutch New Guinea) passed 
from the Netherlands to Indonesia. It was a turbulent time for the people of West Papua, 



232  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 21(1) 2015

POLITICAL JOURNALISM IN THE ASIA-PACIFIC

who had no influence over the international power play which denied them their right 
to self-determination. 

 
Brief background
Indonesian nationalists unilaterally declared their independence from the Dutch in 
1945, but it was a further four years of bitter conflict before the Dutch agreed to transfer 
power. The nationalists reluctantly agreed to allow the Dutch to continue to administer 
West Papua in the short term, but over time intensified their campaign for the inclusion 
of West Papua in the new republic. The Indonesian claim rested largely on the principle 
of uti possidetis juris, that newly liberated states should preserve the boundaries set 
out by former colonists. The uti possidetis principle has a controversial legal status and 
does not sit well alongside other international legal principles such as the right to self-
determination. 

As US President Woodrow Wilson said in 1918:

Peoples are not to be handed about from one sovereignty to another by an inter-
national conference or an understanding between rivals and antagonists ... ‘Self-
determination’ is not a mere phrase. It is an imperative principle of actions which 
statesmen will henceforth ignore at their peril.  (Wilson, 1918)

By 1961, the Dutch were well-advanced with their plans to prepare the Papuan people 
for self-determination. The West New Guinea Council—a mostly elected local parlia-
ment—had been set up and the national symbols of the nation-to-be chosen. The now-
banned Morning Star flag was raised officially on 1 December 1961 alongside the Dutch 
tri-colour.  

At the same time, Indonesia was escalating both its military and its diplomatic cam-
paign and had begun armed infiltration into the territory. These events coincided with a 
critical period in the Cold War when the United States under President J F Kennedy was 
determined to ward off increasing Soviet influence over Indonesia. In 1962, Indonesia 
was the largest recipient of Soviet aid in the non-communist world (Saltford, 2002). The  
United States brokered negotiations between the Dutch and the Indonesians. In August 
the New York agreement was signed; it provided for a seven month United Nations ad-
ministration to be followed by Indonesian rule. Jakarta was however obligated to conduct 
an act of self-determination not later than 1969 (Saltford, 2002).

New Zealand media in the 1960s
An overview of the media coverage of West Papua in 1962 and 1969 follows. A selection 
of articles from each year from both major Auckland papers of the time, The Auckland 
Star and The New Zealand Herald, were taken for this survey. In the 1960s, as today, 
The New Zealand Herald had the country’s highest circulation as a morning newspaper  
delivered throughout much of the North Island. The Auckland Star was an evening news-



         PACIFIC JOURNALISM REVIEW 21 (1) 2015  233 

POLITICAL JOURNALISM IN THE ASIA-PACIFIC

paper distributed in the metropolitan area. It ceased publication in 1991, and partly by 
contrast with its rival, was generally seen as less conservative in both style and political 
stance.

For the month of May in every year every edition of both newspapers was studied.  
This overview establishes that the conflict, its causes and the views of the antagonistic 
protagonists were well covered. If there was bias it was generally pro the rights of the 
Papuan people.  

There were 14 articles about West Papua in May 1962 in the Auckland Star and 6 in 
The New Zealand Herald. Some of the Auckland Star headlines were ‘With West New 
Guinea foregone conclusion: Indonesia’s internal war against Reds is what matters now’ 
(Warner, 1962), ‘More Red arms for Indonesia’(1962), ‘Indonesians in Dutch territory’ 
(1962), ‘Holland urges U Thant: Stop aggression in New Guinea’(1962)  and  ‘Indonesia’s 
slaves, says Papuan’(Heymanson,1962). At the end of May, the Star published an opinion 
article penned by University of Auckland geography professor Kenneth Cumberland 
who had visited West Papua and talked with Papuan leaders. His article was titled ‘The 
Papuans want autonomy. Soekarno’s claim has slender basis’ (Cumberland, 1962).

The Herald headlines were a little less colourful but show that the newspaper was 
covering the contemporary story of military clashes and US attempts to get negotiations 
under way. For example ‘Dutch pour in reinforcements Indonesian troops under attack’ 
(1962) and ‘Holland Ready to Reopen N. Guinea talks: American’s Plan’ (1962). 

By 1969, West Papua (officially renamed West Irian) had a well-established guer-
rilla movement, the Free Papua Movement or OPM (Osborne, 1985). The preparations 
for the ‘Act of Free Choice’ took place against the background of armed rebellion in 
the north-west Bird’s Head area and in the Central Western Highlands. Indonesia only 
reluctantly agreed to go ahead with the Act and then chose the procedures under which 
it would take place, setting aside the protestations of UN representatives. The conduct 
of the UN and other Western nations at this time does them grave discredit.

In May 1969, there were 15 Auckland Star articles about West Irian, including two 
separate stories on May 13. The New Zealand Herald covered the issue in four articles in 
this same month. As in 1962, the Herald headlines were comparatively sober along the 
lines of ‘Indonesians going on with the vote despite rebels’(1969) and ‘Major problems 
ahead for West Irian rulers’ (Mohr, 1969).

The Auckland Star had many arresting headlines such as ‘Standing by with guns, axes, 
blowpipes; 10,000 ready to battle Indonesia in West Irian’ (1969) and ‘“Hot land” in our 
near north  a world of strife’(1969).  Two articles, ‘On the fringe of tormented land’ and  
‘New Guinea’s rebels not from the Stone Age’ carried the byline of correspondents in the 
region. Donald Woodford (Woodford, 1969) reported for the New Zealand Press Association 
from Wutung on the border or ‘fringe’ of Papua New Guinea and Frank Palmos, who had 
visitedthe territory previously, wrote from Jakarta. Palmos quoted traders and mission 
members in support of the contention that the Papuans were not ‘Stone Age’ but rather 



234  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 21(1) 2015

POLITICAL JOURNALISM IN THE ASIA-PACIFIC

a good percentage were ‘schooled, work on small trade ... and have a tight knit village 
structure of long standing.’ (Palmos, 1969)  Several stories featured the concerns of West 
Papuan leaders in exile and their appeals for UN troops to be sent to the territory and for 
the UN to ensure a ‘one man one vote’ poll.  

   The ‘Act of Free Choice’ was a carefully scripted process that allowed for no pos-
sibility of a dissenting vote (Drooglever & Instituut voor Nederlandse Geschiedenis, 
2009). It was conducted by a series of assemblies or ‘musjawarahs’2 at which just 1022 
representatives were granted the right to vote. Saltford (2002, p. 158) records that Briga-
dier Ali Murtopo, commander of special operations during the Act, warned Papuans who 
dared to vote ‘no’ that they ‘would have their “accursed” tongues torn out’.

The process began in July and the New Zealand ambassador was among diplomats 
invited to observe part of the process. Now that official External Affairs documents have 
been declassified, it is clear that Ambassador Bill Challis was distressed by his experi-
ences. He reported in a letter to his Wellington colleagues that ‘the atmosphere was op-
pressive, and joy was artificial, where it was not restricted to the Indonesian population’. 
The ambassador’s reservations were set aside in favour of the ‘realities of the situation’ 
and ‘our general sympathies for Indonesia�. (Department of External Affairs, Wellington, 
1969).3  However, many New Zealand media articles and editorials were condemnatory. 

In June, The New Zealand Herald published a lengthy article from Garth Alexander, 
a British journalist who offered an eyewitness perspective based on a five-week visit to 
the territory. The byline said the story was ‘specially written for the Herald’ and it was 
titled ‘Army rules in West Irian’. Many people were afraid to talk to Alexander, resorting 
instead to leaving notes in his luggage or in his hotel room to tell him to open his eyes 
to ‘this reign of terror’ (Alexander, 1969).

 Subsequent stories also emphasised the fear and repression which accompanied every 
aspect of the plebiscite process. For example a Star article on July 19, headlined ‘“Free 
Choice”—so long as you vote “yes”’ began: ‘Only 1600 miles away in New Zealand’s 
near north, a tormented and impoverished little country is being subjected to the farce 
of what must be the most contrived “free election” outside the communist bloc’ (1969). 

A  July 29 editorial in The New Zealand Herald concluded ‘there was never the least 
prospect that the West Irians would be allowed to opt for independence—or for any form 
of rule best suited to their needs’ (Act of Free Choice, 1969).

Australian journalist Hugh Lunn was on the spot to observe the conduct of the assem-
blies in Manokwari and Biak in the far west of the territory. In July 1969, US President 
Nixon visited Jakarta and Lunn has since described how his journalistic colleagues were 
recalled from the territory to cover the Nixon story and he was left to cover these heavily 
policed events alone (Worth, 2003).  

A number of Lunn’s articles were published in The New Zealand Herald from the 
New Zealand Press Association-Reuters news service. Lunn documented the small brave 
protests that invariably ended in arrests. One group of four tried unsuccessfully to make 



         PACIFIC JOURNALISM REVIEW 21 (1) 2015  235 

POLITICAL JOURNALISM IN THE ASIA-PACIFIC

their way into the assembly shouting ‘Self..Self..Self’—they were severely beaten and 
summarily loaded onto the back of a truck (Lunn, 1969).

Discussion
News reporting has been described as ‘the first draft of history’. Forty five years on we 
have the benefit of scholarly works to help us understand role of the UN and other major 
players in the events in West Papua at the time of the ‘Act of Free Choice’. Weighed 
against these works, New Zealand media stories were offering a commendable ‘first 
draft’.

What are the reasons for differences between the print news coverage then and now? 
This must be put in the context of the media landscape of the time. In the 1960s, overseas 
corporate ownership of the media was not predominant and newspapers were relatively 
autonomous. Newspapers were not in competition with the wide range of other media 
communications available today, and employed larger numbers of staff. The concept of 
news as titillation or entertainment was virtually unknown.

The NZPA placed importance on covering international news for a New Zealand 
readership. It was a non-profit cooperative imbued with a spirit of public service and its 
links with the Reuters news service enabled the distribution of stories from correspondents 
such as Hugh Lunn, who was based in the Asia-Pacific region. In 1966, NZPA decided 
to base a correspondent of their own in South-east Asia (Sanders & Nevill, 1979).

Although there were considerable restrictions on media access to West Papua/West 
Irian in 1969 (Tapsell, 2015) it was still possible for journalists to gain access as the 
examples of the visits of Hugh Lunn and Garth Alexander demonstrate. Since then the 
shutters have gone up and local journalists work under restrictions and threats (Perrottet 
& Robie, 2011). In the past 14 years only one New Zealand journalist, freelancer Paul 
Bensemann, has visited West Papua to report on the conflict. His 2013 visit was under-
cover and his story featured seldom—heard Papuan leaders speaking about New Zea-
land’s controversial police training (Bensemann, 2014). Even so, it took Paul Bensemann 
five months before he was able to get the story accepted for publication (P. Bensemann, 
personal communication, 27 February 2015).

 In  2015, media ownership in New Zealand is concentrated in the hands of overseas 
companies owned by international financial institutions and wealthy foreign media moguls 
(Myllylahti, 2014). The mainstream media have a vested interest in maintaining the political 
status quo which allows this investment to flourish.

The term ‘manufacturing consent’ was popularised by Noam Chomsky in his writ-
ings and in a ground-breaking movie, Manufacturing Consent—Noam Chomsky and the 
Media (Achbar & Wintonick, 1992) which illustrates the ways in which media bias serves 
to control the views and the responses of the public. 

A highly  memorable example of bias in the Manufacturing Consent movie was the 
comparison of the genocide in Cambodia under the Khmer Rouge and relatively comparable 



236  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 21(1) 2015

POLITICAL JOURNALISM IN THE ASIA-PACIFIC

level of killing in East Timor, then still under Indonesian occupation. In the time period 
1975-1978, The New York Times devoted 70 column inches to the crisis in East Timor 
compared with 1,175 inches to Cambodia. The startling difference in coverage is explained 
by Western complicity in the crimes committed by Indonesia as well as Indonesia’s 
geostrategic and economic importance to the West. A media analysis of US coverage of 
West Papua would probably produce a comparable result.

In 1963, Indonesia embarked on a campaign of ‘confrontation’—an undeclared war 
against the newly formed state of Malaysia, mostly fought in Borneo. New Zealand forces 
were engaged in the conflict alongside Britain, giving rise to public concerns—albeit 
at a lower level than in Australia—about Indonesian expansionism. However, in 1965 
Indonesia’s leftward drift was decisively halted by an abortive coup which was blamed 
on the entire left, who were said to be planning a communist takeover. A prolonged 
bloodbath followed, in which more than half a million Indonesians were killed because 
of alleged communist sympathies. General Suharto, who rose to power at this time, fell 
into line with Western economic and security interests. New Zealand forged closer links 
with Indonesia from this time—a Jakarta Legation was upgraded to Embassy status in 
1968 and military ties were established in 1973. New Zealand’s political blind-spot on 
West Papua also reflects the desire to protect this harmonious relationship with Indonesia.

By 1969, New Zealand had accepted that realpolitik meant they would turn a blind 
eye to Indonesian abuses in West Papua and vote at the UN in favour of endorsing the 
‘Act of Free Choice’.  

A personal clipping file of West Papua news stories in The New Zealand Herald cov-
ers the period from the 1980s to the present day. The stories were infrequent and unlike 
the stories of the 1960s, failed to provide a reader with any context to make sense of the 
issues behind the headlines. For example, in 1984 escalating conflict led thousands of 
West Papuans to flee across the border and attempt to seek sanctuary in neighbouring 
Papua New Guinea.  A few stories, including two headlined: ‘Refugees found starving’ 
(1984) and ‘PNG proposal inhumane’ (1984) highlighted the deprivations suffered by 
the refugees and  the tensions that developed between Papua New Guinea and Indonesia, 
but failed to provide an explanation for the exodus.

In recent decades, electronic and digital news services have become far more promi-
nent and many people no longer rely on a daily newspaper to inform them about world 
events. The ‘snapshot’ of newspaper stories from representative months which illustrated 
the 1960s coverage would not fairly illustrate contemporary coverage.

Thanks to the internet, social media, digital cameras and so on there is a steady stream 
of information available about political developments, human rights abuses and activist 
movements in West Papua. Although there is room for bias and distortion of events from 
these more informal sources, information about significant events can be cross-checked 
across a number of sources, including reports from widely respected church and human 
rights groups. This means it is more revealing to examine the way in which particularly 



         PACIFIC JOURNALISM REVIEW 21 (1) 2015  237 

POLITICAL JOURNALISM IN THE ASIA-PACIFIC

newsworthy or notable events are covered or not covered in contemporary media sources.  
David Robie, Alex Perrottet and the Pacific Media Watch team took this approach 

when they surveyed coverage of 2011 violence in West Papua. (Pacific Media Watch, 
2011; Perrotet and Robie, 2011). They describe how in October, an otherwise peaceful 
Papuan People’s Congress was brutally disbanded when the Indonesian military opened 
fire on a thousands-strong gathering. With the notable exception of Radio New Zealand 
International, the events went under the radar of mainstream media sources. There is a 
reference to the events in The New Zealand Herald but it is in an Op-Ed article published 
only online, some months later when the Congress leaders were put on trial.  (Leadbeater,  
2012). 

Looking at website news, Pacific Scoop stands out as Café Pacific (2011) noted: 

In a content analysis of a two-week period between the start of the military crack-
down on October 19 until November 2, 2011, it was found that Pacific Scoop pub-
lished 66 percent of the total of 99 news stories carried by main NZ news media 
websites about the West Papua crisis.

On December 8, 2014, five schoolboys were shot dead by Indonesian security forces 
as they participated in a traditional (waita) dance protest, after an incident the previous 
evening when security forces allegedly assaulted people attending a Christmas event.
The only reference to this shooting in The New Zealand Herald was in a listing of events 
by numbers: ‘5 protesters died after Indonesian soldiers reportedly opened fire on a 
crowd of students in the troubled Papua province’ (2014).

As an activist, I am keen to challenge both the media blind-spot and the political 
blind-spot. A change at the media level would encourage greater public engagement with 
the issue and potentially lead to political change. 

Looking back at the 1960s, media coverage suggests two practical points of leverage. 
The first is the need to press for renewed media access to the territory as was promised 
by the new Indonesian President in his campaign speeches. A parliamentary resolution 
put forward by Green MP Catherine Delahunty in support of greater media freedom in 
West Papua gained cross-party support (Delahunty, 2014)4. A similar resolution was 
passed by the Australian Senate.5 

Secondly, there is a need to reposition West Papua as a Pacific neighbor rather than 
part of Asia. This is already the perspective of Radio New Zealand International, Pacific 
Scoop and Pacific Media Watch, to their great credit. In the 1960s West Papua was seen 
as part of our region. The territory was described as being near to us and its location 
as the neighbour of Papua New Guinea, then under Australian governorship was often 
highlighted.

The West Papuan diaspora has played a big role in renewing the campaign focus on 
the Pacific. For more than a decade there has been a concerted effort towards the goal 
of West Papuan inclusion in regional bodies, particularly the Pacific Islands Forum and 



238  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 21(1) 2015

POLITICAL JOURNALISM IN THE ASIA-PACIFIC

the Melanesian Spearhead Group. The newly formed United Liberation Movement for 
West Papua, which brings together the three major resistance movements, resubmitted 
an application for membership in the Melanesian Spearhead Group on 5 February 2015.
(Radio New Zealand International, 2015). The pursuit of this objective has generated 
media exposure in Pacific countries, including New Zealand.  

At the grassroots level, there is a lively new Māori and Pacific women’s collective, 
Oceania Interrupted, whose performance work focuses on West Papua. The collective is 
attracting interest in the Auckland Pacific community and is beginning to break though 
into print media circles such as Spasifik magazine (Curran, 2014), as well as having a 
high profile in social media such as Facebook. In February 2015, a new Fiji solidarity 
movement held an inaugural march in Suva. The new network has strong church support 
including backing from the regional Pacific Conference of Churches (Radio Australia, 
2015).

These are hopeful developments for the growing awareness that geographically, 
culturally and ethnically, West Papua is part of the Pacific region.

Notes
1. Benny Wenda was appointed spokesperson for the United Liberation Movement for West 
Papua in December 2014. 
2. The term musjwarah is usually translated as consensus but the 1969 assemblies bore little 
resemblance to consensus decision making practice as it is known in contemporary parlance.
3. The summary in this September 1969 Briefing Paper notes: ‘Reservations about the benefits 
likely to ensue for the West Irianese or about the validity of the method whereby the decision 
was reached, cannot set aside the hard fact that in 1969 there was no reasonable and practical 
alternative to this result …’
4.The wording of the New Zealand motion passed on 30 July 2014 was: ‘That this House call 
upon the new President of Indonesia to commit to genuine media freedom in West Papua, 
including the right of local and international journalists to report on the political situation there 
without risk of imprisonment or harassment by the Indonesian State.’
5. On October 1, the Australian Senate passed a resolution which noted that press freedom in the 
Papuan provinces was ‘tightly restricted’ by the Indonesian government. The motion expressed 
concern at the imprisonment of two French journalists for working in the area on tourist visas, 
and urged the Australian government  to call for  their release.

References
Abplanalp, K.(2012). Frontline: ‘Blood money’: A NZ investigative journalism case study. Pacific 

Journalism Review, 18(1)128-147.
Achbar,M. & Wintonick,P. (Directors). (1992). Manufacturing consent—Noam Chomsky and the 

media.[Documentary]. Canada: Necessary Illusions in co-production with the National Film 
Board of Canada.

‘Act of Free Choice.’ (1969, July 29). The New Zealand Herald, p. 6.
Alexander, G. (1969, June 23). Army rules in West Irian. The New Zealand Herald, p. 6.
Arrivée à Paris des deux journalistes français condamnés en Papouasie (2014, October 29)  France 

24. Retrieved on December 2, 2014, from www.france24.com/fr/20141029-condamnes-libres-



         PACIFIC JOURNALISM REVIEW 21 (1) 2015  239 

POLITICAL JOURNALISM IN THE ASIA-PACIFIC

deux-journalistes-francais-sont-retour-paris-indon%C3%A9sie-papouasie/
Bensemann, P. (2014, January 25).  Kiwis accused of providing ‘aid that kills’. The New Zealand 

Herald, p. A13.
Blades, J. (2014). Melanesia’s test:The political quandary of West Papua. Pacific Journalism 

Review, 20(2), 23-39.
Café Pacific. (2011). NZ media ‘blind spot’ over West Papuan repression. Retrieved on Febru-

ary23, 2015 from  http://cafepacific.blogspot.co.nz/2011/12/nz-media-blind-spot-over-west-
papuan.html

Challis,W. to Laking, G. (1969, August 14). Memo to the Secretary of External Affairs, Wel-
lington. [Memorandum].

Curran, M. (2014). Fight for West Papua freedom lives on. Spasifik Magazine,6(2) 24-27.
Delahunty, D. (2004). Hansard, New Zealand Parliament. Retrieved on December 4, 2014 from 

www.parliament.nz/mi-nz/pb/debates/debates/50HansD_20140730_00000004/motions-
%E2%80%94-human-rights-west-papua%E2%80%94media-freedom

Department of External Affairs, Wellington. (1969, September 17). Briefing Paper ‘Twenty-fourth 
Regular Session of the General Assembly of the United Nations, 1969’ Agreement between the 
Republic of Indonesia and the Kingdom of the Netherlands concerning West New Guinea (West 
Irian): Report of the Secretary-General regarding the Act of Self-Determination in West Irian.’  

Drooglever, P. J., & Instituut voor Nederlandse Geschiedenis (2009).  An act of free choice : 
decolonisation and the right to self-determination in West Papua. Oxford, UK; New York, 
NY: Oneworld.

Dutch pour in reinforcements Indonesian troops under attack. (1962, May 26).  The New Zealand 
Herald, p. 7.

Five protestors died… (2014, December 13). The New Zealand Herald. p.  A23.
‘Free Choice’so long as you vote ‘yes’ (1969, July 19). Auckland Star, p. 6.
Jokowi to open access to Papua for foreign journalists, int’l organisations. (2014, June 5). Ja-

karta Post. Retrieved on 2 December 2014, from www.thejakartapost.com/news/2014/06/05/
jokowi-open-access-papua-foreign-journalists-int-l-organizations.html

Heymanson, R. (1962, May 29). Indonesia’s slaves, says Papuan. Auckland Star, p. 2.
‘Hot land’ in our near north a world of strife. (1969, May 13). Auckland Star, p. 6.
Holland ready to reopen N. Guinea talks: American’s plan. (1962, May 28). The New Zealand 

Herald, p. 7.
Holland urges U Thant: Stop aggression in New Guinea. (1962, May 23). Auckland Star, p. 2.
Indonesia going on with vote despite rebels. (1969, May 12). The New Zealand Herald, p. 9.
Indonesians in Dutch territory. (1962, May 17). Auckland Star, p. 2.
Leadbeater, M. (2012, March 27). Treason trial threatens fundamental human rights, 
The New Zealand Herald. Retrieved on February 25, 2015 from www.nzherald.co.nz/treason-

20trial20threatens20fundamental20rights/search/results.cfm?kw1=Treason%20trial%20
threatens%20fundamental%20rights&kw2=&st=gsa

Leadbeater, M. (2008). Media blind spot over West Papua. Pacific Journalism Review,14(1),168-175.
Lunn, H. (1969, July 31). Indonesian clubs end protest in West Irian. The New Zealand Herald, p. 7.
Mohr,C. (1969, May 13). Major problems ahead for West Irian rulers. The New Zealand Herald, p. 7.
McRoberts. M. (Presenter). (2014, August 1). Three60.  New Zealand. TV3.
More Red arms for Indonesia.(1962,May 8). Auckland Star, p. 1.
Myllylahti, M. (2014).  JMAD New Zealand media ownership report 2014.  Auckland;  Centre 

for Journalism, Media and Democracy.  Retrieved on February 23, 2015, from http://www.
aut.ac.nz/__data/assets/pdf_file/0008/509723/JMAD-New-Zealand-Media-Ownership-
Report-2014_2.pdf



240  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 21(1) 2015

POLITICAL JOURNALISM IN THE ASIA-PACIFIC

Osborne, R. (1985). Indonesia’s secret war : the guerilla struggle in Irian Jaya. (Sydney: Allen 
& Unwin).

Pacific Media Watch (2011, October 31). PMW6982: NZ media ‘blindfolded’ over West Papua 
crisis, say critics (Pasifika Media Association). Retrieved on February 23, 2015 from  http://
pacific-media.org/archives/8052

Palmos, F. (1969, May 10). New Guinea’s rebels not from the Stone Age. The Auckland Star, p. 6.
Papuans behind Bars, (2014 October). www.papuansbehindbars.org/?page_id=315 Retrieved 

on December 2,2014.
Perrottet, A., and Robie, D. (2011, October  24). Papua a media black spot. New Matilda. Retrieved 

on February 23, 2015 from https://newmatilda.com/2011/10/24/papua-media-black-spot
Perrottet, A., and Robie, D. (2011, October). Pacific media freedom 2011: A status report. Pacific 

Journalism Review, 17( 2), Oct 2011: 148-186.
PNG proposal ‘inhumane’. (1984, August15). The New Zealand Herald, p. 7.
Radio Australia. (2015, February 23). Fiji Methodists back West Papua. Retrieved on February 23, 

2015 from www.radioaustralia.net.au/international/radio/program/pacific-beat/fiji-methodists-
back-west-papua/1417799

Radio New Zealand International. (2015, February 5). West Papua Movement submits MSG 
application. Retrieved on February 23, 2015 from www.radionz.co.nz/international/pacific-
news/265388/west-papua-movement-submits-msg-application, 

Refugees found starving (1984, August 15). The New Zealand Herald, p. 1.
Robie, D. (2013).  Conflict reporting in the South Pacific: A critical reflexive approach to Timor-

Leste and West Papua. Media Asia, 40(2), 147-161.
Saltford, J. (2002). The United Nations and the Indonesian takeover of West Papua, 1962-1969 : 

the anatomy of betrayal. London, UK; New York, NY: Routledge Curzon.
Sanders, J., & Nevill, H. G. (1979). Dateline—NZPA : the New Zealand Press Association 1880-

1980. Auckland, NZ: Wilson & Horton.
Tapsell, R. (2015). By-lines, Balibo and Bali bombings: Australian journalists in Indonesia. Mel-

bourne, Vic.: Australian Scholarly.
Warner, D. (1962, May 2). With West New Guinea foregone conclusion: Indonesia’s internal war 

against Reds is what matters now. Auckland Star, p. 2.
Wilson, W. President. (1918, February 11). Address to the United States Congress. Retrieved on 

2 December 2014, from www.gwpda.org/1918/wilpeace.html 
Woodford, W. (1969, May 17). On the fringe of tormented land. The Auckland Star, p. 6.
Worth, M. (Writer/Director), Bell, J. (Producer) (2003). Land of the Morning Star [Documentary]. 

Film Australia Collection.
Zweifel, W. (2010).  Reporting war: Covering the Pacific—Radio NZ International and West 

Papua as a case study. Pacific Journalism Review, 16(1), 68-71.

Maire Leadbeater is a long-term activist with a background in the peace and human rights move-
ments. She was the media spokesperson for the Campaign for Nuclear Disarmament during the 
1980s and early 1990s. She is active in West Papua Action Auckland and is the author of Peace 
Power and Politics: How New Zealand became nuclear free and Negligent Neighbour: New 
Zealand’s complicity in the invasion and occupation of Timor-Leste.   
maire@clear.net.nz


