
142  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 21(1) 2015

POLITICAL JOURNALISM IN THE ASIA-PACIFIC

FIJI

10. Honest Iago?  
A media and academic freedom case study

Commentary: This case study involves issues of academic freedom and media free-
dom at the regional University of the South Pacific (USP) in a dispute between the 
senior administration of the university and two journalism lecturers over the impact 
of media releases and media comments made between May and July 2014, about the 
military-backed government and the right to freedom of expression.  In May 2014, 
just four months before Fiji’s post-coup general election, a student at USP, suddenly 
and unexpectedly, had his scholarship cancelled. As a result, USP student journalists 
wrote a radio news story, which was broadcast on the USP radio station Radio Pasifik. 
A few days later, the scholarship was reinstated. Shortly afterwards, the USP journal-
ism lecturers issued a joint media release criticising the military government on two 
issues: (1) their support of torture; and (2) the refusal of accreditation for two senior 
Fiji journalists to attend an international conference being held in Nadi. This action 
brought the two lecturers into an acrimonious dialogue with the USP administration. 
The article reviews the media coverage and examines the issue from the perspective 
of the head of the journalism programme. 
 
Keywords: Fiji, Fiji coups, human rights, journalism education, media freedom, media 
regulation, military, torture

PATRICK CRADDOCK
Broadcaster and media trainer, New Zealand

I HAVE titled this article Honest Iago in reference to a Shakespearean character who 
betrayed Othello, although Othello believed him to be honest and referred to him as 
‘honest Iago’. This affair is narrated against a backdrop of media and academic free-

dom issues at the University of the South Pacific over the past two decades.
This year will be the 21st anniversary of the establishment of the USP regional Jour-

nalism programme. It began in 1994 with French government aid and one journalist from 
the BBC World Service, François Turmel, supported by USP staff with a background 
of journalism.  It grew with the appointment in 1998 of David Robie from Papua New 
Guinea, as its first coordinator, who got a budget, training room space and staff.  His 
appointment was opposed by journalists supporting the Pacific Islands News Associa-
tion (PINA) secretariat in Suva. Unsigned articles purporting to be news stories and 
denouncing the appointment of Robie because of his previous criticisms of 1987 coup 



         PACIFIC JOURNALISM REVIEW 21 (1) 2015  143 

POLITICAL JOURNALISM IN THE ASIA-PACIFIC

leader Sitiveni Rabuka and PINA in his book Blood on their Banner were published in 
the Daily Post. The Post editor at the time was Laisa Taga, a former treasurer of PINA.  
Robie has long been a defender of freedom of expression in the media and in an article 
he recounts some of the difficulties when news organisations in Fiji were claiming to 
support media freedom while at the same time they were also trying to gag a journalism 
academic (Robie, 2008). Robie was the head of journalism at the University of the South 
Pacific for five years from 1998-2002.

The George Speight coup started in May 2000 when parliamentarians were held 
hostage by gunmen in the Parliament building. Journalism students, supported by their 
lecturers, went inside the parliamentary complex to take photographs, conduct interviews 
and write stories (Robie, 2007). Other students edited the stories, which were dispatched 
to news agencies around the world. The Vice-Chancellor failed to see the necessity to 
cover real events in real time and he closed the journalism website Pacific Journalism 
Online. Student stories were then relayed overseas by staff through several web and mir-
ror sites set up by friends and supporters. Dr Biman Prasad, a senior economics lecturer 
and president of the Association of USP Staff noted in an article ‘Crisis of Conscience’ 
(Prasad, 2001) that the actions of and advice given by senior USP administrators were 
often in conflict with the principles of academic freedom of speech. 

The ‘Iago’ affair began on 21 May 2014 when ‘Tamani’, a second-year Fijian student 
at the University of the South Pacific, had his scholarship cancelled because of his vol-
untary work supporting an Independent political candidate standing in the Fiji General 
Election, the first democratic election since a military coup in December 2006. 

The student episode may have gone unnoticed, except that the student involved had 
his photograph published in a local newspaper. This information was reported anony-
mously to the Tertiary Scholarship and Loan Board (TSLB), which sent a letter to the 
student cancelling his scholarship and saying that it had come to its attention that he had 
been associating himself with a ‘political agenda’ without taking into consideration his 
obligation to the Scholarship Board. Tamani was ordered to refund all scholarship fees 
for both the current and previous years. The letter did not explain his alleged errors or 
give information on any right of appeal (T. J. Seruiraduvatu, personal communication, 
21 May 2014).

This TSLB action became a news story for student journalists at the USP. A Fiji 
lawyer advised the students researching the story that any disciplinary action against 
Tamani should have been actioned by the USP, and not by the TSLB. Questions asked of 
both the TSLB and USP administration went unanswered. The journalism students wrote 
a news story that was broadcast on the USP station Radio Pasifik as the lead item in its 
weekly news and current affairs programme. It outlined the facts and included details 
that Tamani came from a poor solo-parent family. 

The radio news item increased public interest in the story and Tamani voiced his 
opinion about his actions: 



144  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 21(1) 2015

POLITICAL JOURNALISM IN THE ASIA-PACIFIC

I don’t see any violation or any wrong doing of my involvement in Roshika Deo’s 
‘Be the Change Campaign’ as I was clearly just exercising my political right 
(Tokalau, 2014).  

The political element to this story developed with a statement by Felix Anthony, leader 
of the opposition People’s Democratic Party, to a journalist at Radio NZ International 
(RNZI Dateline Pacific, 2014a):

What we are concerned about is that this government has attempted to try and dis-
qualify groups of people to not take part in the political activity of the country and in 
this case the targets are students who are beneficiaries of government scholarships. 

A former USP economics professor and media commentator, Wadan Narsey, went fur-
ther and inferred (RNZI Dateline Pacific, 2014b) that there had been military govern-
ment interference in the student affair.

Public officers are simply refusing to be accountable to the public on a matter which 
is so important. If they do not reinstate this scholarship, it is going to reflect very, 
very badly on Bainimarama’s party and whoever has been responsible for terminat-
ing this scholarship. I mean it is a shameful episode in the history of this regime. 

A few days later, Tamani had his student scholarship reinstated. So, who had initiated the 
scholarship termination and who influenced the re-instatement? We may never know, 
but we do have this shifting responsibility statement as reported on RNZI Dateline  
Pacific, from Dixon Seeto, Chairman of the Tertiary Scholarship and Loan Board:

…[I]nvestigations show the information the board received about the student and a 
recommendation from the USP were incorrect. Mr Seeto says there is a clear docu-
ment trail on the case, which led to the board’s decision. He says the board in no 
way restricts the activities of scholarship holders outside of their study programme. 
The University of the South Pacific says it is investigating claims it gave incorrect 
information to the board. (RNZI Dateline Pacific, 2014c)

It appeared that the Iago affair was over, but not so. On June 20, Brigadier-General Mo-
sese Tikoitoga, Land Forces Military Commander, was quoted in an Australian news-
paper, The Age (Marks, 2014), admitting that Fiji citizens had been beaten and tortured 
by the military regime, claiming it was necessary to stave off civil disorder or the threat 
of civil disorder. 

The two lecturers in the USP Journalism programme, Patrick Craddock and Dr Mat-
thew Thompson, wrote a media release (Craddock & Thompson, 2014) condemning the 
acceptance of torture by the military. Tikoitoga responded:



         PACIFIC JOURNALISM REVIEW 21 (1) 2015  145 

POLITICAL JOURNALISM IN THE ASIA-PACIFIC

But a lot of these people were actually trying to instigate violence by creating anti-
government movements or militant groups … They were talking on the radio and 
so on. If you let them continue to have a voice, you create a potentially dangerous 
environment… So it was the lesser of two devils. (Madigubuli, 2014)

He said his comments were being taken out of context and suggested that political par-
ties and the two USP staff were using the information for political ends. Apisalome 
Coka reported for FBC News that the Military Commander was quoted ‘out of con-
text’ from an interview conducted in early 2013 (Coka, 2014). Thompson checked with 
Kathy Marks, the correspondent for The Age, who confirmed that the interview took 
place on April 2014.

The media release by the two lecturers said that Islands Business editor Samisoni 
Pareti had been denied accreditation to the Pacific Islands Development Forum (PIDF) 
held in the western town of Nadi during June 2014, without any explanation being given. 
Netani Rika, communications manager for the Pacific Conference of Churches and a 
former chief editor of The Fiji Times, was also refused accreditation. Rika said the police 
visited his hotel and asked questions about him. Both journalists confirmed the accuracy 
of their stories to the USP lecturers.

Pareti said in an interview on Radio New Zealand (RNZI Dateline Pacific, 2014d) 
that he went through the usual process of applying for accreditation with the Ministry of 
Information, but found out the night before the forum meeting that his application had 
been declined. 

I suspect it’s to do with my previous work, and that was when I was covering the 
PIDF last year for the ABC in Australia and I did get into some issue and debate 
with some of the media organisers who were running PIDF who were not happy 
with my reporting of the conference last year.

Pareti asked the Ministry of Information for an explanation, but received none. The 
lack of action by the Ministry of Information drew unfavorable comment from the co-
chairperson of the Pacific Freedom Forum (PFF), Titi Gabi (PFF, 2014). 

The decision to deny accreditation to Islands Business group editor-in-chief Sami-
soni Pareti to the forum without providing reasons or process to allow him right 
of appeal is a revealing trend that the media restrictions of the host country of the 
PIDF are part of the parcel governing this new body.

The impact of the academics’ media release made them the front page story on the Fiji 
Sun two days in a row on 25 and 26 June 2014 in articles written by Nemani Delaibatiki 
(2014a, 2014b). They faced an attack from Ashwin Raj, Chairman of the Fiji Media In-
dustry Development Authority (MIDA), also a senior academic at the USP. The Media 
Industry Development Decree was promulgated in 2010 and gave the military govern-
ment powers to manage the output of media. The authority consists of a chairperson and 



146  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 21(1) 2015

POLITICAL JOURNALISM IN THE ASIA-PACIFIC

five members all appointed by the minister, who has the power to remove them as he 
decides (MIDA Decree 2010 handbook). In 2015, when this edition of Pacific Journal-
ism Review went to press, the Decree was still in place. 

In the Fiji Sun of June 25, Raj accused the academics of being ‘ill-informed, self-
aggrandising, self-selective moral entrepreneurs trying to instill fear among ordinary and 
decent citizens’ of Fiji (Raj, 2014). 

Any responsible academic, as a necessary measure, would have first ascertained 
and corroborated the facts before making a series of gnomic pronouncements about 
freedom.

By this time RNZI and Radio Australia were following the story and Sharon Smith-
Johns, Secretary of Information for the military-backed government, produced a state-
ment saying Pareti should not have been barred from accreditation at the PIDF (Koroi, 
2014). She said there had been an error due to miscommunication between the Ministry 
of Information and MIDA. This was an apology to Pareti and also a snub for Raj, who 
had said that academics should get their facts rights and corroborate them. It was ironic 
that the journalists’ media release, the outrage by Raj of MIDA and the apology to Pareti 
from the Ministry of Information were all published in the same edition of the Fiji Sun.

This author, Pat Craddock, was then phoned by RNZI and so was Raj. I defended 
my point of view, and that of Thompson,

We felt as academics with expertise in journalism, teaching young journalists to be 
ethical and bold, we had to speak out about this. (RNZI Dateline Pacific, 2014e) 

Next day Thompson and I received a phone call from the USP administration saying 
that they we were both required to attend an ‘informal meeting’ with Deputy Vice-Chan-
cellor Esther Williams and the head of the Human Resources Section, Heather Stadel, of 
USP. We requested to be interviewed together. This was declined. 

On entering the HR room, I was surprised to find that the proceedings were to be 
audio recorded. As I possessed a recorder of my own, I said that I would also like to 
record the proceedings. This was accepted. 

Deputy VC Williams said the meeting was an ‘informal’ one to explore what had been 
taking place in the media. The word informal is crucial and was said by Williams at the 
beginning of the meeting and can be clearly heard on the audio recording (P. Craddock, 
personal communication, June 25, 2014). In my understanding, an informal meeting is a 
private personal matter. The audio recording was to become a crucial part of the Iago saga.

During this discussion, Williams said that there had been a complaint from outside 
the USP saying that there were ‘errors’ in the journalists’ media release. I asked who 
had complained but did not receive an answer. I asked about the errors and was told that 
MIDA should have been consulted for their viewpoint. I rejected this comment. The 
conversation continued:



         PACIFIC JOURNALISM REVIEW 21 (1) 2015  147 

POLITICAL JOURNALISM IN THE ASIA-PACIFIC

Esther Williams:
All of us understand that we don’t live in a normal democratic government situation. 
I’ve been here a long time. When you released this, apart from this other purpose of 
initiating discussion, did you realise the situation here and also realise the impact 
it would have on the university?

Pat Craddock:
What do you mean the position we’re in? I don’t understand.

Esther Williams:
What I’m saying is we’re operating right now, as you know, for the last six years, 
we’re not under a democratic government. We are having elections in September 
2014, so whatever we put out in the news media we are very careful, recognising 
that we’ve been very lucky: we operate within academic freedom principles – we 
all know—and we’ve allowed staff to do that and you realise that, too, but when 
things like this come out … you recognise there are some repercussions from the 
present government. We have to explain what’s happening. We are a government 
institution funded by them.

Thompson also audio—recorded his informal discussion. It was then assumed by the 
two lecturers that the issue had been resolved, as Williams had not mentioned any fur-
ther action or investigation. The following morning, the two journalism lecturers saw 
that for the second day in succession they were the lead item on the front page of the 
Fiji Sun, with their photographs and a heading in bold lettering saying ‘USP probe pair’ 
(Delaibataki, 2014b). The university was quoted as saying that the two academics were 
under investigation. 

Both lecturers felt that there had been a misunderstanding or misrepresentation of what 
had taken place during the discussion. They then met again with the head of human resources, 
Stadel. Both lecturers asked to audio-record their discussion with her and she declined. 
During that discussion Stadel said she was unaware that USP would be commenting 
to the media. We asked if a retraction could take place and we were asked by Stadel to 
prepare a suitable draft answer for her consideration. We prepared a one-paragraph draft. 

Next morning both lecturers received a hand-delivered letter from HR asking them to 
sign a statement (H. Stadel, personal communication, June 26, 2014). The letter addressed 
to me said that there had been complaints about the accuracy and nature of the comments 
in the media release. There was also the inference that I had breached the condition of 
my work permit, which says that I must not ‘behave in a manner that is prejudicial to 
the peace, good order, good government or morale of the people of the Fiji Islands.
[Author�s emphasis]

This letter also inferred that I had potentially put at risk future work permits for other 
USP staff. I viewed the content as an intimidation from the USP administration. Within 
an hour of receiving the letter, I was contacted by a Fiji reporter asking if I would sign 



148  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 21(1) 2015

POLITICAL JOURNALISM IN THE ASIA-PACIFIC

it. The letter had obviously been leaked as he was quoting from it. I asked the reporter 
for his name, if he had a copy of the letter and who gave it to him. He immediately ter-
minated the phone call.  

I decided then that the confidence of the ‘informal discussion’ held with Williams, 
Stadel and myself had been betrayed and that I would respond through the media. Hence, 
what previously were personal communications would now be in the public domain. I 
immediately emailed my letter from HR to the media. I then wrote a media release, which 
was published in the New Zealand-based media transparency blog Café Pacific with 
quotes from the ‘informal discussion’. It included statements about the military and the 
USP. Audio was also attached. In my media release I said that I would not sign the letter 
from HR. This led to interviews with both local and the international media. Thompson 
also declined to sign his letter from HR.

Iago did not end there. Dr Biman Prasad, a former professor of the USP and now the 
leader of the opposition National Federation Party in Parliament spoke to RNZI on the 
issue of academic media freedom,

I think these two academics in the journalism programme at the University of the 
South Pacific were merely exercising their role as academics and commenting on 
a very, very important issue. I am appalled at the way in which the government 
has reacted through MIDA and indeed how the University of the South Pacific 
has reacted to the work and the comment of these two academics (RNZI Dateline 
Pacific, 2014f). 

Was the Iago saga now over? Not quite. I lodged a formal written complaint with the 
USP administration against Ashwin Raj of MIDA for slandering my name (Craddock, 
2014). I noted in my letter that he was also a fulltime employee of USP. Amnesty In-
ternational Australia entered the fray with a statement from crisis response campaign 
coordinator Michael Hayworth: 

This is the latest act of intimidation against journalists by the authorities. There is 
a worrying pattern in Fiji of the authorities trying to silence journalists ahead of 
the elections in September.

Attacks against the media are one of the most serious violations of the right to 
freedom of expression, particularly in the lead up to elections. The media must be 
allowed to freely publish information concerning the elections, including criticisms 
of the government and candidates, without fear of retribution. (Amnesty Interna-
tional, 2014)

Emeritus Professor Crosbie Walsh, a former academic at USP, then wrote a two-page 
opinion article, entitled ‘Blowing the embers on old fires’, in his Fiji blog, which was 
republished in the Fiji Sun. He said that during his time at USP he had never made com-
ments that were political (Walsh, 2014). His article was full of political opinion. Walsh 



         PACIFIC JOURNALISM REVIEW 21 (1) 2015  149 

POLITICAL JOURNALISM IN THE ASIA-PACIFIC

had not been teaching journalism to students preparing to build a career in the media. 
We were. We were trying to develop young minds to ask important and sometimes dif-
ficult questions of their leaders. We had ethical responsibilities to students, to the public, 
to our profession and ourselves. 

The story of honest Iago had come to an end. Both journalism lecturers returned to 
their home countries after the semester ended when the examinations and assessments 
were completed. Williams retired from USP in September 2014. Raj remains chair-
man of MIDA and is also on the staff  working in the USP Vice-Chancellor’s Office. 
A General Election was held in Fiji during September 2014. The former coup leader, 
Voreqe Bainimarama, who had retired from the military to become leader of a new 
political party, FijiFirst, was voted into office with a considerable majority. He is now 
Prime Minister legally.

References
Amnesty International. (2014, June 27). Fiji: End harassment of journalists ahead of election. 

Retrieved on June 27, 2014 from www.amnesty.org/en/news/fiji-end-harassment-journalists-
ahead-election-2014-06-27

Café Pacific. (2014, June 30). USP’s attempted gag over media freedom. Retrieved on January 7, 2015 
from www.cafepacific.blogspot.co.nz/2014/06/usps-attempted-gag-over-media-freedom.html 

Coka, A. (2014, June 29). Commander disappointed with Australian newspaper report. FBC News. 
Retrieved on June 30, 2014 from www.fbc.com.fj/fiji/20914/commander-disappointed-with-
australia-newspaper-report. 

Craddock, P. (2014, June 27). Letter of complaint to the chairman of the Media Industry Develop-
ment Authority (MIDA).

Craddock, P. & Thompson, M. (2014, June 22). Repúblika. [Media release].  Retrieved on January 
2, 2015, from www.facebook.com/republikamag/posts/773436642688439 

Delaibatiki, N. (2014a, June 25). Row over duo. The Sun, pp.1 & 26.
Delaibatiki, N. (2014b, June 26). USP probe pair. The Sun, p.1.
Koroi, N. (2014, June 25). Smith-Johns apologises. Fiji Sun, p. 26.
Marks, K. (2014, June 20). Fiji military leader admits beatings, torture. The Age, p. 3. Retrieved 

on June 30, 2014, from www.theage.com.au/world/fiji-military-leader-admits-beatings-torture-
20140620-zsg90.html

Madigubuli, A. (2014, June 24). Tikoitoga clears the air. The Fiji Times Online. Retrieved on June 
24, 2014 from www.fijitimes.com/story.aspx?id=272370.

MIDA, Media Industry Development Decree (2010). Part 2 – Media Industry Development 
Authority of Fiji, p.6, para 6.

Pacific Freedom Forum (PFF). (2014, June 22). FIJI: PIDF media ban will incur credibility cost, 
warns PFF. Retrieved on January 1, 2015, from www.pacificfreedomforum.org/2014/06/fiji-
pidf-media-ban-will-incur.html 

Prasad, B. (2001). Crisis of conscience. Pacific Journalism Review, 7(1), pp. 97-104. Retrieved 
on November 24, 2014 from, http://repository.usp.ac.fj/5092/1/Crisis_of_Conscience.pdf

Raj, A. (2014, June 25). USP 2 Statement: Response by MIDA. Fiji Sun,  p.26.
RNZI Dateline Pacific. (2014a, May 30). Fiji party calls for reinstatement of scholarship. Anthony 



150  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 21(1) 2015

POLITICAL JOURNALISM IN THE ASIA-PACIFIC

F.  Retrieved on May 30, 2014 from www.radionz.co.nz/news/pacific/245834/fiji-party-calls-
for-reinstatement-of-scholarship.

RNZI Dateline Pacific. (2014b, June 5). Termination of Fiji scholarship must be explained.  Nar-
sey W. Retrieved on June 5, 2014 from www.radionz.co.nz/international/pacific-news/246427/
termination-of-fiji-scholarship-must-be-explained.

RNZI Dateline Pacific, (2014c, June 9). Fiji board says it was advised by USP to pull scholarship. 
Retrieved on June 9, 2014, from www.radionz.co.nz/news/pacific/246732/Fiji-board-says-it-
was-advised-by-usp-to-pull-scholarship.

RNZI Dateline Pacific, (2014d, June 20).  Leading Pacific journalist barred from PIDF. Retrieved 
on June 22, 2014, from www.radionz.co.nz/international/pacific-news/247791/leading-pacific-
journalist-barred-from-pidf.

RNZI Dateline Pacific, (2014e, June 25). Fiji academics stand by comments. Retrieved on June 
26, 2014, from www.radionz.co.nz/international/programmes/datelinepacific/audio/2600981/
Fiji-academics-stand-by-comments

RNZI Dateline Pacific, (2014f, July 1). USP criticised for its handling on journalism academics. 
Retrieved on July 2, 2014, from 

www.radionz.co.nz/international/programmes/datelinepacific/audio/2601726/usp-criticised-for-
its-handling-of-journalism-academics

Robie, D. (2008). 2000 retrospective: Coup coup land: The press and the putsch in Fiji. Fijian 
Studies: A journal of contemporary Fiji, 6(1,2), pp. 271-285.

Robie, D. (2007). Cyberspace democracy: Freedom of speech dilemmas in Pacific journalism 
education. UTS Law Review, 5, 131-149.

Robie, D. (1989). Blood on their banner: Nationalist struggles in the South Pacific. London, 
United Kingdom: Zed Books.

Stadel, H. (2014, June 26). Letter to Patrick Craddock. Retrieved on December 30, 2014 from 
Fijileaks blog archives, p.15. www.fijileaks.com/home/archives/06-2014. 

Tokalau, T. (2014, June 1). Scholarship future worries student activist. Fiji Times, p.1.
Walsh, C. (2014, June 29). Blowing the embers on old fires: Media and academic freedom and 

responsibility. Fiji Sun, p.18-19.

Pat Craddock began his radio career with Radio New Zealand and worked as a producer for 
Morning Report, the documentary programme Insight and Radio New Zealand International. 
He was then appointed as the first manager for the newly formed Radio New Zealand Continu-
ing Education Unit. He has been a media trainer in Fiji, Kenya, Kiribati, Mozambique, Papua 
New Guinea, Tonga and Tuvalu. He has worked for the University of the South Pacific (USP) on 
four different occasions over a time frame of 20 years that spanned the Speight coup of 2000 
and the Bainimarama coup of 2006. His last appointment at USP was from March to July 2014. 
Craddock is on the editorial board of Pacific Journalism Review.
pcqmol@actrix.co.nz


