REVIEWS

The sacking of an editor
How the editor of the New Zealand Listener was
dismissed after a row with the board

Commentary: On 25 July 1972, the Board of the New Zealand Broadcasting
Corporation decided to terminate the editorship of Alexander MacLeod with
three months’ pay, effective immediately. The Listener had only had three
editors since its launch as a broadcasting guide in 1939. Its founder, Oliver
Duff, and his successor Monty Holcroft, the revered editor of 18 years, built it
up as a magazine of culture, arts and current events on top of its monopoly of
listings of radio and television programmes. Both men managed to establish
a sturdy independence for the magazine which was still the official journal
of the New Zealand Broadcasting Service, later to become the New Zealand
Broadcasting Corporation. So, the dismissal of the editor was a sizable event.
The National government of the day in New Zealand ordered a Commission
of Inquiry into whether the sacking was above board and whether it was
politically influenced. This article is the story of the commission’s findings.

Keywords: editorials, journalism, magazines, media freedom, New Zealand,

NZBC, NZ Listener

JEREMY REES
Radio New Zealand

IVE years ago, when I left The

New Zealand Herald after 15
years employment, I decided I would
leave carrying my belongings packed
in a brown cardboard box. It is not
quite as odd as it sounds now. One
of the most common images after the
Global Financial Crisis was employ-
ees leaving the office with their be-
longings packed in a distinctive box.
You can search it now. Enron? There
are the employees leaving with card-
board boxes. Lehman Brothers? The
same cardboard box. Freddie Mac

and Fannie Mae? Same thing. Every
time I looked at press agency photos
of people leaving work, I looked for
the cardboard box.

So, when I left the Herald for an-
other job in 2015, I bought myself the
cardboard box and packed up my few
things. I said goodbye to colleagues,
had a drink or two and then picked up
the box, took it home and stored it in
the attic.

Some years later, I found it. It didn’t
look how I remembered On the outside
was written in felt pen, ‘Library, bin’.

294 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 26 (1) 2020



For the first time in 33 years the
“Listener” appears this week
without an editorial. The hiatus,
a result of events with which
“everybody fis familiar, will be tem-— -
porary. An editorial will be pub-
lished as usual next week, and
regularly thereafter. Meanwhile
a flood of letters has been re-
ceived on the future of the edi-
torial and on the dismissal of the
Editor, Mr Alexander Macleod.
The selection printed here repre-
sents as faithfully as possible the
range of opinion and protest.

Sir,—I wish to express dismay at
the repert of Alexander Ma'cLeod’s
dismissal. Although a subscriber for
some 20 pears I.cannot recall a
term of editorship, other than _lps
own, during which l hqve cons_nsf-
ently read the editorial in fl'lll fnrs;
before turning to other sections o

the paper.

aland needs
New Zealan at- it does not

informed

‘The Listener’ incident

Figure 1: Letters of protest over the dismissal of Listener editor Alexander acLeo
and the end of editorials, including from historian and journalist Michael King.

I had picked up the wrong one. Inside
were dozens of unwanted and brown-
ing reports from the 1960s and 1970s.
My box was long gone to the landfill. I
had the reports even the Herald Library
didn’t want.

During the COVID-19 lockdown,
I climbed into the attic to toss it out.
But, curious and with a bit of time to
kill, I decided to pick one report to
see if it was interesting. I picked out
Report of the Commission of Inquiry
into the Dismissal of the Editor of the
New Zealand Listener (1972).

n 25 July 1972, the Board of the
New Zealand Broadcasting Cor-

poration decided to terminate the editor-
ship of Alexander MacLeod, with three
months’ pay, effective immediately. The
Listener had only had three editors since
its launch as a broadcasting guide in
1939. Its founder Oliver Duff and suc-
cessor Monty Holcroft, the revered edi-
tor of 18 years, built it up as a magazine
of culture, arts and current events on top
of its monopoly of listings of radio and
television programmes. Both men man-
aged to establish a sturdy independence
for the magazine which was still the of-
ficial journal of the New Zealand Broad-
casting Service, later to become the New
Zealand Broadcasting Corporation.

So, the dismissal of the editor was

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 26 (1) 2020 295



a sizable event.

Straight away, news reports raised
the possibility of political interference.

The year 1972 was a turbulent one.
It was the year of Nixon in China and
anti-Vietnam War protests. In New
Zealand, the Holyoake years were
ending, the electorate tired of National
after 12 years; there were protests about
the impending 1973 Springbok tour.
On all these issues, MacLeod was a
liberal. His editorials would later be
characterised as ‘idealistic liberalism’.

Some of his editorials worried
the Board. They thought they lacked
‘balance’.

By all accounts, MacLeod was a
good journalist, but 7e Ara Encyclo-
pedia of New Zealand (n.d.) describes
him as ‘erratic’. He had been recruited
from England to replace Holcroft and
immediately increased The Listeners
foreign coverage. Witnesses praised his
literary ability. He took his weekly edi-
torial very seriously as a public figure.

At the same time, the Board had
been warned of some troubling deal-
ings with staff. The Public Service
Association forwarded staff complaints
about him. There was a falling out with
a ‘sub-editor in Auckland’. In another
incident, MacLeod objected to the
choice of the ‘Listener Appointments
Committee’ (one of three Listener
committees cited in the report) of a
new ‘Listener Secretary/Typiste’. He
threatened to give her no work if she
was hired. She didn’t stay long.

Into this volatile mix was thrown
a magazine redesign. The ‘Listener
Sales Committee’ (another committee)

wanted change to arrest circulation
declines, maybe even a change of direc-
tion. It had discussed the possibility of
running a little less culture and current
events and a bit more entertainment and
listings, like the BBC’s Radio Times. It
proposed a ‘popular magazine of good
quality and not subject to criticism over
controversial editorials’. Did it really
need an editorial? The Board said it
would consider it.

In early July, the NZBC Board for-
mally asked its editor for his thoughts
on the editorials. It invited him to
the meeting of July 25 to discuss the
matter.

The result was unexpected and
fateful.

A week before the meeting, Mac-
Leod sent the Board a letter. Ostensibly
setting out his views on editorials, it is
an oddly rambling missive, setting out
a series of complaints, among them that
the Director-General of Broadcasting
had not acted properly, according to the
Listener Staff Manual in a staff dispute.

MacLeod goes on to say that he
does not wish to speak to the Board
about editorials; he only wants to be
heard if the Board decides to drop
them. The later commission report
pointed out it was not quite clear if
he was coming to the July 25 meeting
or not.

Certainly, the Board thought he
was. It was one of the first items of
business. The Board duly convened at
11am, on the floor above the Listener
editor’s office.

At 11.20 am, the Board’s secretary
rang MacLeod’s secretary and asked

296 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 26 (1) 2020



listener

LET’S
LEARN
MAORI

- PART 1

RIENDS
OF

SOUTH
FRICAN
RUGBY

TV &
RADIO
MAY
22-28
15¢

Figure 2: A Listener cover during the
final year of Alexander MacLeod’s
editorship.

that he come up. The editor rang back
to say he was busy. He said he had in-
dicated he couldn’t come. At 11.35 am,
the chairman asked the secretary to ring
again. He got through and asked him to
come up. MacLeod again said no. He
had had no notice of the meeting, he
had no wish to speak, he couldn’t leave
his desk as The Listener was going to
press in two hours. At 11.45 am, the
editor wrote a note to the chairman. ‘I
am short of staff and my presence here
is absolutely required. No disrespect is
intended, it is merely for professional
reasons I cannot leave.” He went on to
say that he had had his say in his letter
and only needed to talk to the board if
it ‘did certain things’.

At 12.55 pm the Board wrote a
note to the editor directing him to
come at 2.30 pm. MacLeod did not
see it at first; he had gone to a lunch

meeting of the New Zealand Institute
of International Affairs to hear the
speaker. When he found it, he wrote
another letter to the Board upstairs. ‘I
regret that for reasons I have already
explained—namely that this is a press
day and my chief sub-editor and chief
reporter are both absent—it will not be
possible to attend.’

(The chief subeditor gave evidence
to the commission that the editor had
given him the rest of the day off and
said he could handle the magazine
himself.)

At 2.50 pm, the Board secretary
rang the editor and, in effect, told him
to get up to the board now. The sec-
retary said he told the editor to ‘drop
everything’ and ‘come right up’. In
the language of the commission he was
told that the direction to attend was
‘absolute and unqualified’. MacLeod
replied, he couldn’t right now but he
could come at 4pm.

At some point in all these to-ings
and fro-ings, Mrs MacLeod came to
the office for two hours and she and her
husband phoned their lawyers.

By mid-afternoon, the Board had
had enough.

At that point the Board passed a
motion: ‘the employment of Mr A J
MacLeod, editor, New Zealand Lis-
tener, be terminated on three months’
notice.’

And it resolved he be relieved of
his duties forthwith.

Into this fraught moment, dropped
one last letter from MacLeod down-
stairs. He said his editorial duties
should have passed by 4pm: ‘This is

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 26 (1) 2020 297



to confirm my availability.’

Such a dramatic action was always
going to make headlines and raise
questions. A few weeks later, the Na-
tional government of ‘Gentleman Jack’
Marshall ordered a Commission of
Inquiry under Ernest Albert Lee, OBE,
a retired Christchurch judge, perhaps
best known for his work in getting
the Totalisator Agency Board (TAB)
established. He was to determine if the
Board had acted properly and if was
there any political interference.

One by one, the Board members
gave evidence to the inquiry that they
had lost confidence in MacLeod. In dif-
ferent ways, they felt he was challeng-
ing their authority and had to go. One
felt that there would only be ‘chaos’ if
officers could ignore the Board.

MacLeod’s lawyers claimed the
editor’s letters and notes to the Board
were at all times respectful. And
anyway, they asked, why couldn’t the
Director-General of Broadcasting, who
was at the meeting, just walk down-
stairs and talk to MacLeod, rather than
summoning him repeatedly?

Commissioner Lee found that the
editor’s behaviour was ‘completely
inexcusable’.

‘He obviously had made up his
mind.... he would go in his own time.’

Lee found that MacLeod had
enough time to go to a lunch meet-
ing, have his wife in the office for two
hours, write notes to the Board, ring his
solicitor and give his chief sub half a
day off, but couldn’t walk up the stairs
to talk about editorials.

‘It seems to me that it was not the

editor’s privilege to decide if he would
go or not.” And as for the Board going
down to see the editor, there was no
reason at all for them to ‘go cap-in-
hand’ to an employee.

But was the Board influenced by
politics?

Commissioner Lee was attracted
to the somewhat tortured argument that
the Board could not have been politi-
cal because if it was, it wouldn’t have
done something as stupid as sacking
a liberal editor just months before the
1972 General Election.

Interestingly, he does provide a
snapshot of the political affiliations of
the NZBC Board.

First up its chair, Major-General
Walter McKinnon, who had just re-
tired as the NZ Military’s Chief of
General Staff. He was also the father
of the McKinnon siblings who have
been prominent in politics, diplomacy
and public life. Don McKinnon was
the Deputy Prime Minister under Jim
Bolger and a former Secretary-General
of the Commonwealth.

Commissioner Lee finds that the
chairman bent over backwards on July
25 to ask the editor to attend but as to
politics, he had little interest. ‘He made
a small annual payment to an elector-
ate branch of the National Party but
had never participated in any political
activity.’

Another member, Mrs McNab
had been active for National for 20
years and was a Dominion Councillor.
Melville Tronson had been a National
Party member for ‘8 or 9’ years and
had once been asked to be a candidate

298 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 26 (1) 2020



but declined. B E Brill was a National
Dominion Councillor and became the
National MP for Kapiti as Barry Brill.
Set against that was James Collins
who was non-political; his interest lay
in sales marketing. The inquiry report
drily points out that Collins had made
just one reference to The Listener in his
time on the Board, when he had sug-
gested it explore every avenue to get
more radio ads. ‘That was the sole refe-
rence he ever made to The Listener.’
Lastly, Reverend K Thaka had
once been asked to stand for Labour
in Northern Maori but said no and
pointed out that he dealt with all
sorts of people from different parties.
So, was the decision to sack the editor
political? Definitely not, concludes
Commissioner Lee. His investigation
finds the Board felt it was dealing with
a turbulent editor, who was challenging
their authority by refusing to appear. He
finds no direct evidence of interference.
But it’s hard not to escape MacLeod’s
counter-argument in the commission
report. The Board may have acted
with no political intent, but the editor
believed his job was becoming politi-
cised. MacLeod’s view seems to have
been that great issues of war, racism
and politics were being debated in the
country and The New Zealand Lis-
tener had to be in the centre of them.
The Board said it never interfered
in Listener editorials, but it had also
become concerned about ‘balance’.
At least part of the problem seems to
have stemmed from the government
ownership of a magazine which dealt
with current affairs. Throughout the

commission, board members question
how The Listener sat within the 71961
Broadcasting Act which demanded
equitable, balanced reporting on radio
and television. They were often exer-
cised how their magazine could have
opinionated editorials when radio and
TV didn’t.

A year earlier, the ‘Listener Com-
mittee’ (the third committee of The
Listener mentioned to the inquiry)
wrote a report to MacLeod saying
The Listener had to maintain balance
‘along the same lines as the corporation
is required by statute to follow in its
broadcast programmes’.

And just a month before the July
board meeting, the Listener Commit-
tee had met (along with MacLeod) to
discuss ways to make the paper more
popular and to criticise ‘the controver-
sial character of editorials’—it not be-
ing a broadcasting function to ‘express
any particular point of view’. MacLeod
said he remembered being told by a
Board member his editorials were ‘po-
litically embarrassing’ to the NZBC.
Board members told the inquiry they
could recall conversations about some
of MacLeod’s editorials. General Mc-
Kinnnon remembered phoning Mac-
Leod to offer information about the
Vietnam War for which the editor, he
said, was ‘grateful’. MacLeod, on the
other hand, claimed McKinnon rang
him after every anti-Vietnam War edi-
torial, I ‘have no hesitation in saying...
pressures were exerted’. MacLeod re-
membered every discussion of an edito-
rial; General McKinnon felt they were
hardly discussed by the Board at all.

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 26 (1) 2020 299



Things weren’t helped by a cover
story on the impending Springbok tour
showing some All Blacks with the head-
line, ‘“No tour’. MacLeod said the Direc-
tor-General of Broadcasting objected to
it as ‘politically slanted journalism’.
Furthermore, MacLeod had angered
the NZBC by suggesting in an editorial
it had caved in to political pressure to
‘balance’ a news report on losses in
Vietnam. His editorial was thought
disloyal to colleagues in the NZBC.

All of this came at a sensitive time
when the government was discussing
whether to allow a second TV channel.

Perhaps, a different man may have
handled all this differently. In his writ-
ings presented to the Commission of
Inquiry, MacLeod comes across as
a prickly and difficult cove. And the
pressure seems to have crystallised in
his mind around his editorial freedom.
Commissioner Lee rather harshly calls it
his ‘blind jealousy of his editorial role’.
So how independent could an editor
be, especially the editor of a publicly
funded magazine? The commission
sought several views. One of its oddi-
ties is that MacLeod seemed to find
his greatest support from experts out-
side the media, particularly a Victoria
University business professor with the
wonderful name of Stewart Wilfred
Nivison Ransom. His argument appears
to be that editors are likely to be single-
minded, ambitious and aggressive, so
harmonious relations with boards are
unlikely. If there was conflict with the
Broadcasting Act then maybe the Act
should be changed—or ignored. At
this point, Commissioner Lee grants

Ransom his own exclamation mark of
disapproval, the only one in the report!
Much more to his liking was the evi-
dence of former New Zealand Herald
editor, Orton Sutherland Hintz. He
quotes him approvingly at length (al-
though with a Christchurch judge’s
knowledge of the media north of the
Waimakariri he refers to Hintz’s paper
as the ‘Auckland Herald’). Hintz ar-
gued that editorial independence is not
absolute, that it is set by the direction
of the proprietor or the Board. And that
editorials are not the view of the editor
alone; they represent the view of the
journal. In other words, the editor and
an editorial are subject to the Board’s
policies. If an editor received a directive
from the Board, they had three options;
put it into effect, resign, or refuse and
be dismissed. Hintz was firm; the Board
had the absolute right to keep an eye on
the content of The Listener.

He did not believe the number
of times the Board sought to speak
to MacLeod about his editorials was
excessive.

The Commissioner’s verdict
In the end, the Commission of Inquiry
found completely in favour of the Board.

Sitting on a box in my attic marked
‘Library. Bin’, I read the conclusions.
They have the rhythm of a tumbril
drumbeat.

Did the New Zealand Broadcasting
Corporation act properly in dismissing
Alexander Joseph MacLeod as editor?
The answer, said Commissioner Lee,
was Yes.

Was any political interference or

300 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 26 (1) 2020



VIOLENT, VICIOUS
—YES, BUT WAIT TILL
YOU SEE THE MOVIE

By Alexander Macleod

o

Figure 3: A Listener article by editor Alexander
MacLeod in 1972. His editorials often highlighted
issues such as foreign affairs, the Vietnam War and

posed 1973 Springbok tour.

Some 48 years later,
reading a brown cardboard
box of old reports, | haven’t
been able to get one image
out of my head. It’s like a
film shot of a building with
the outer wall removed to
show the floors. On one
floor, the Board of the New
Zealand Broadcasting Cor-
poration. One floor below,
an editor, joined occasion-
ally by his wife, putting
The Listener to bed and
steadfastly refusing to walk
upstairs to defend editorials.

the campaign for a nuclear-free New Zealand.

influence brought to bear on the cor-
poration in making its decision? The
answer was No.

Was the corporation influenced
by any political consideration? The
answer again No.

The report was delivered to His
Excellency Sir Edward Denis Blun-
dell, Knight Grand Cross of the Most
Distinguished Order of Saint Michael
and Saint Gorge, Knight Commander
of the most Excellent Order of the
British Empire, Governor-General and
Commander-in-Chief in and over New
Zealand on the 13th day of October
1972. And that was largely that. The
country was in the midst of an election;
six weeks later National’s long reign
was ended by Norman Kirk’s Labour.
Within a few months Kirk withdrew
New Zealand troops from Vietnam,
recognised China and ended the pro-

References

Report of the Commission of Inquiry into
the Dismissal of the Editor of the New
Zealand Listener. (1972). Presented to
the House of Representatives by Com-
mand of His Excellency the Governor-
General. Commissioner: E A Lee.
Wellington, NZ: Government Printer.
Available at the Alexander Turnbull
Library, P 658.313 NZ.COM 1972

Te Ara Encyclopedia of New Zealand (n.d).
Auvailable at https://teara.govt.nz/en

Jeremy Rees is a journalist and an ex-
ecutive editor at Radio New Zealand
with 30 years of news media industry
experience. He is a former multimedia
editor of The New Zealand Herald and
Weekend Herald editor, and a former
editor at Stuffand NZME, with a special
interest in China and New Zealand-
China links.

Jeremy.Rees@rnz.co.nz

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 26 (1) 2020 301



