9. Media freedom and state
control in Tonga

The Tongan Constitution guarantees free speech and media freedom but
this guarantee has often been misunderstood and misinterpreted by the
media industry, the government and politicians alike. Freedom of speech
was integrated into the Constitution from the beginning in 1875. However,
as history has shown, this freedom has often been altered to silence
opposition and critics’ voices. As early as 1882, the Tongan media had
their first confrontation with the government and in 2003 saw a parallel
incident unfolding. This article examines the influence of state control on
the media in Tonga through an analysis of two case studies from different
eras in Tongan history: the Niuvakai newspaper in 1882 and the Taimi ‘o
Tonga newspaper in 2003.

Keywords: constitution, freedom of speech, media freedom, Taimi ‘o Tonga,
Niuvakai,

SIONE FATANITAVAKE VIKILANI

Ritsumeikan Asia Pacific University, Japan

tion in the mid-1980s. However, little has changed since then, espe-

cially when it comes to government interference. More than a century
later, the media faces similar problems as confronted it in its early days. This
article examines two different case studies more than a century apart but
demonstrating similar problems regarding media freedom in Tonga. It also
examines the parallels between these two cases which can substantiate the
argument that government interference hinders media freedom in Tonga. The
case studies of the Taimi ‘o Tonga newspaper and the Niu Vakai emphasise
what Siebert et al. (1956, p. 7) argued, that the press and other media in any
country always take on the ‘form and environment of the social and political
structures within which they operate’. They argue that in order to understand

THE NEWS media in Tonga has come a long way since its introduc-

62 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 16 (2) 2010



MEDIA FREEDOM IN OCEANIA

how the media works, one should have knowledge of the socio-political
system of that country.

Siebert et al. (1956) examined what they call the four basic theories of
the press which also apply to other media. The first of these theories is the
authoritarian theory which suggests that truth is regarded as the prerogative
of the powerful elite. It is the press or the media’s duty to support the
government in power and the elite. According to Siebert, the authoritarian
state system requires direct government control of the mass media. This type
of situation is especially easy to recognise in pre-democratic societies where
the government consists of a limited and small ruling class. The media in an
authoritarian system are not allowed to print or broadcast anything offensive
to the government because the government will punish anyone who questions
the state’s ideology.

Although the form of government in Tonga is a Constitutional Monarchy,
the powers given to the King by the Constitution make his rule rather more
authoritarian, close to an absolute monarchy. It may seem extreme to apply the
word ‘authoritarian’ in Tonga’s case, but it is appropriate taking into account
the form of government. This was true in the two periods analysed here,
though recently government has improved its relationship with the media. In
Tonga, the government does not have direct control over the mass media apart
from its own media. As will be discussed below, the government in these two
different periods went as far as amending the Constitution to punish those that
questioned its authority and its ideologies.

The second of Siebert’s theories is the libertarian theory. Here the media
is free, the government encourages criticism of itself, and everyone is free to
voice their own opinions.

The third theory is the Soviet theory, where private ownership of the media
is not really encouraged by the state, and where the media have a responsibility
to the state and the people. This is based on the postulates of Marx and Engels.

The fourth theory is social responsibility, where the journalist is
responsible both to the society and the government.

Tonga’s current situation could be said to fall somewhere between social
responsibility and authoritarian, based on the current form of government.
In the Constitution, the freedom of the press is guaranteed but in practice
the government can largely do whatever it wants, shifting Tonga towards the
authoritarian paradigm. The timing of amendments made to the Freedom of

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 16 (2) 2010 63



MEDIA FREEDOM IN OCEANIA

the Press Clause in 2002 of the Constitution supports the argument proposed
here. The first and the last amendments were made when the Niu Vakai and
the Taimi ‘o Tonga were beginning to gain popularity, and also when both
were highly critical of the government.

It is also important to note that in almost all countries in the Pacific, like
Tonga, the Constitution guarantees the freedom of the media. However, in-
terpretations of this freedom often cause tensions and conflicts between the
media and the government. Clause 7 of the Tongan Constitution guarantees
freedom of the media.

When the Constitution was enacted in 1875 it read:

It shall be lawful for all people to speak write and print their opinions and
no law shall ever be enacted to restrict this liberty. There shall be free-
dom of speech and of the press for ever but nothing in this clause shall
be held to outweigh the law of slander or the laws for the protection of
the King and the Royal Tonga Family. (Clause 7, Tongan Constitution)

In 1882, Shirley Baker, a former Wesleyan missionary who became premier
of Tonga, amended Clause 7 by passing two acts through Parliament with
the consent of the King. The first was An Act Relative to Newspapers and
the second was 4n Act Relative to Sedition (Barney, 1974, p. 355). As will be
discussed in the case study, the acts were aimed at the Niu Vakai newspaper
and its editor who was an expatriate.

The freedom of the press clause of the Constitution remained for another
century before it was amended again in 1990. The amendment in 1990 was
just to replace the word ‘slander’ with ‘defamation’ and ‘official secrets’. This
did not cause any commotion because the amendment did not change anything
but instead added official secrets and defamation. Interestingly, the inclusion
of defamation was not needed because there is a separate defamation law.

After the 1990 Amendment:

7. It shall be lawful for all people to speak write and print their opinions
and no law shall ever be enacted to restrict this liberty. There shall be
freedom of speech and of the press for ever but nothing in this clause
shall be held to outweigh the law of defamation, official secrets or the
laws for the protection of the King and the Royal Family.

64 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 16 (2) 2010



MEDIA FREEDOM IN OCEANIA
After the 2003 Amendment, the act now reads:

7. (1) It shall be lawful for all people to speak write and print their
opinions and no law shall ever be enacted to restrict this liberty. There
shall be freedom of speech and of the press for ever but nothing in this
clause shall be held to outweigh the law of slander or the laws for the
protection of the King and the Royal Family.

(2) It shall be lawful, in addition to the exceptions set out in sub-clause
(1), to enact such laws as are considered necessary or expedient in the
public interest, national security, public order, morality, cultural tradi-
tions of the Kingdom, and privileges of the Legislative Assembly and
to provide for contempt of Court and the commission of any offence.
(3) It shall be lawful to enact laws to regulate the operation of any media.

The addition of sub-section (3) in Clause 7 made way for the Media Opera-
tors’ Act and also the Newspaper Act. Lopeti Senituli, former director of the
Tonga Human Rights and Democracy Movement and now press secretary
and political adviser to the Prime Minister, argued that there was no need
for the amendment because the government had at its disposal legislation to
protect itself, the royal family, and the public in general from media abuse
(Senituli, 2003, Planet Tonga Online). The amendment to the Constitution
followed a previous attempt by government through the Privy Council in an
Order of Ordinance to ban the 7aimi ‘o Tonga, according to Senituli.

The Bill emerged in the wake of Chief Justice Gordon Ward’s judgment
on 26 May 2003 that the Ordinance passed by the King and the Privy
Council on 4 April 2003 placing a further [fourth] ban on the Taimi ‘o
Tonga was void. Later the same day the Chief Justice added a ruling,
delivered in Chambers, placing a temporary injunction on another
Ordinance passed by the King and the Privy Council on 16 May that
purported to invalidate Taimi ‘o Tonga s license [sic] to trade [fifth ban].
He further restrained the government, its ‘servants or agents or otherwise
howsoever’ from revoking Taimi ‘o Tonga s license until ‘further Order
of this Court’. (Senituli, 2003: Planet-Tonga online)

Though the amendment made in 2003 was judged to be unconstitutional,

both amendments have yet to be repealed which can only be done through
the Legislative Assembly.

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 16 (2) 2010 65



MEDIA FREEDOM IN OCEANIA

Case studies: The Niu Vakai and Taimi ‘o Tonga newspapers

Tonga may be a constitutional monarchy but in reality the power to rule
was mostly in the hands of the King, as indicated earlier. Terje Steinulfsson
Skjerdal (1993) argued that,

The media in an authoritarian system are not allowed to print or broadcast
anything which could undermine the established authority, and any offence
to the existing political values is avoided. The authoritarian government
may go to the step of punishing anyone who questions the state’s ideology.
(Skjerdal, 1993: 3)

This was the case with both Niu Vakai and the Taimi ‘o Tonga newspaper.
The argument here is that, although Tonga may not be an authoritarian state,
the environment and form of government and the country’s socio-political
structure does in some aspects reflect the authoritarian model.

The case studies of the Taimi ‘o Tonga newspaper and the Niu Vakai em-
phasises what Siebert, Peterson and Scramm (1956, p. 2) argued that the press
(or other media) in any country always takes on the ‘form and colouration
of the social and political structures within which it operates’: ‘Especially, it
reflects the system of social control whereby the relations understanding of
these aspects is basic to any systematic understanding of the press.’

The Taimi ‘o Tonga newspaper was Tonga’s most persecuted newspaper
in modern history while Niu Vakai was the government’s main opposition in
the 19th century. Tonga’s form of government certainly affects or has some
sort of influence on the media as these case studies will show.

The Niu Vakai

The Niu Vakai newspaper was owned and published by a European, Robert
Hanslip, who was an influential trader living in Tonga in the 19th century.
The newspaper was first produced by hand in October 1881, but was later
printed by Rev. James Egan Moulton, former headmaster of the Wesleyan
Church-run school Tupou College,' using the school’s printing press. Niu
Vakai was associated with a dissident movement of minor chiefs in the east-
ern district which was labeled by the King and his Prime Minister (Baker)
the Mu’a Parliament. The movement was not an actual Parliament itself but
was seen as a threat. This was due to the support they got from the nobles,
traders and also the expatriate community, especially Hanslip, who, accord-
ing to Campbell (2001, p. 104) was Baker’s long time enemy. Rutherford

66 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 16 (2) 2010



MEDIA FREEDOM IN OCEANIA

(1977) claimed that these minor chiefs were eliminated under the govern-
ment’s new Land Act and no longer recognised by law. Hanslip saw the op-
portunity and advised the members of the Mu’a Parliament, assisting them
with their petition to the King. It is thought that the Niu Vakai was estab-
lished out of this movement. Hanslip was writing about the dissatisfaction of
the Mu’a Parliament and also voiced concerns about some of the laws that
Baker was imposing, not only on the Tongan people but also on the expatri-
ate community who strongly disapproved of some of the laws which saw as
Baker’s doing. Tungi, one of the high chiefs of Mu’a, was an opponent of
the King and supporter of the Mu’a Parliament but he was also in line to the
throne. Hanslip saw an even bigger opportunity: should Tungi become King,
he (Hanslip) would become his adviser.

The first edition of the Niu Vakai covered the grievances of the Mu’a
Parliament and their petition to the King. The members of the Mu’a Parlia-
ment also gained support from the European community and the Ha 'a Havea
chiefs who were the King’s traditional rivals.

Hanslip was also active in collecting 2000 signatures for a petition to
Queen Victoria to remove Baker from Tonga, which he forwarded to the
British consul (Rutherford, 1977). The Mu’a Parliament members were ar-
rested and charged. This gave Hanslip more to write about and he criticised
the government with the support of letters to the editor, not only in the Niu
Vakai but also in The Fiji Times.

In March 1882, the government established a Tongan-language newspaper,
the Tonga Times, or Ko a Taimi ‘o Tonga, to counter what was being printed
in the Niu Vakai. Prince Wellington Ngu was the editor but, according to
Rutherford (1977), the Ko a Taimi ‘o Tonga was only providing Hanslip with
more material to criticise.

In June 1882, Baker wrote to the British High Commissioner for the
Western Pacific, Sir Arthur Gordon, asking to issue a writ of prohibition
against Hanslip that would have allowed for his deportation from Tonga
(Barney, 1974, p. 356). This was based on five types of complaints, made by
Baker against Hanslip. This including inciting the natives against the King
and his government, and this was all related to the articles published by the
Niu Vakai newspaper. However on a visit to Tonga in July 1882, Sir Arthur
signed a judgment that refused to find Hanslip ‘to be dangerous to the peace
and good order of the Western Pacific’ (Ibid).

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 16 (2) 2010 67



MEDIA FREEDOM IN OCEANIA

Sir Arthur’s decision was a blow to Baker and the government and it
made them more determined to silence Niu Vakai. Hanslip was banned from
parliamentary sessions which were one of Niu Vakai'’s major sources of in-
formation. According to Barney (1974, p. 355) it was during these sessions
that the new press restriction laws were passed.

This was the first time that the free press provision of the 1885 Constitu-
tion was amended. This was approved by the Legislative Assembly and Privy
Council and signed by King George Tupou I on the 23 October, 1882. ‘On the
same day, King George approved three Acts in apparent contradiction to the
free press and free speech spirit of the Constitution (1) a Sedition Act; (2) Act

Passed Published
Sedition Act Oct 23, 1882 Nov 22, 1882
Newspaper Printing Oct 23, 1882 Nov 22, 1882
Constitution Oct 23, 1882 April 16, 1883
Libel Oct 23, 1882 March 14, 1888

Source: Barney [1974, p. 355]

to Regulate the Printing of Newspaper; and (3) a libel law’ (Ibid).

These Acts were no doubt directed at Niu Vakai, which was seen by Baker
and the government as a threat. The Sedition Act provided for prison terms
from two to 24 years for anyone who cursed or libeled the King, or who
attempted to incite rebellion against the laws, or ‘for any person who shall
do anything to produce hatred or contempt to Government or the King’. The
law could be violated by speaking, writing or printing (Ibid.).

The Act to Regulate the Printing of Newspapers required a permit from
the Minister of Police in order to print and distribute a newspaper. To get a
permit, the publisher was also required to find two bondsmen with £500 each
to act as guarantors.

Hanslip was deprived of his printing facilities. Barney (1974, p. 357)
suggested that this was because Niu Vakai was assisted by the principal of the
Methodist School, Rev. Moulton, who was Baker’s most vocal critic. Moulton
was prosecuted on various charges related to the use of the printing press,
including seditious actions towards the Tongan government and the King, and
was later found guilty on some of them.

68 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 16 (2) 2010



MEDIA FREEDOM IN OCEANIA

The Taimi ‘o Tonga

When the newspaper was established in 1989 it was to be Tonga’s first inde-
pendent newspaper in contemporary Tonga. It was first published in Tonga
before being moved to Auckland, New Zealand, for mostly financial rea-
sons, including access to the Tongan diaspora in New Zealand, Australia and
United States. The Taimi ‘o Tonga was published by the Lali Media Group
but it is now owned and published by the Taimi Media Network, owned by
Kalafi Moala, a Tongan who is also an American citizen and his wife Suliana.

From the beginning of Taimi ‘o Tonga, Moala claimed that it was estab-
lished as an alternative media outlet, to give the people the real news and
views not provided by the established government media.

The newspaper covered news and issues that government-owned media
would never have covered. These included the sale of Tongan passports, the
activities of some of the King’s business partners, and the overpayment of
members of Parliament, among other issues.

The Taimi ‘o Tonga was seen as a nuisance to the government and the royal
family, including then minister of police Clive Edwards. The newspaper was
banned from government press conferences and government departments were
told not to give information to the 7aimi ‘o Tonga. According to Kalafi Moala,
as more measures were taken against the paper, the more leaked information it
received from people inside the government (Moala, 2002, p. 48). The paper
has historically presented views antagonistic to many government ministries
and was a staunch supporter of the democratic movements in Tonga, although
it does not represent or directly endorse any single candidate during elections.

In February 1996, the Taimi ‘o Tonga s assistant news editor, Filokalafi
‘Akauola, was arrested for publishing a letter to the editor criticising the Min-
ister of Police. Ironically, the charge was made under the libel law introduced
by Shirley Baker back in 1882 when he amended the Constitution (Barney,
1974, p. 357).

Also in the same year, the Taimi ‘o Tonga newspaper had published an
article on a motion tabled in Parliament to impeach the then Minister of
Justice, the Hon. Tevita Tupou, for leaving for the Atlanta Olympics without
permission from Parliament.

On his return, Tupou read about the impeachment in the 7aimi, and called
the Parliament office because he was unaware of the impeachment. He was
told that the Legislative Assembly had not received any motion and that the

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 16 (2) 2010 69



MEDIA FREEDOM IN OCEANIA

article was inaccurate. Parliament officials checked who made the leak and
‘Akilisi Pohiva voluntarily confessed to leaking the information. It was later
found that the motion was still with the Acting Speaker of the House and was
yet to be submitted or tabled.

The three defendants were summoned by Parliament where their fates
were to be decided. The three defendants Kalafi Moala, Filokalafi ‘Akau’ola
and ‘Akilisi Pohiva were charged under Clause 70 of the Constitution where

it states;
....if anyone speaks disrespectfully or acts in a dishonourable way in
Parliament, the Parliament is authorised to jail this person for 30 days.
And while the house is in session, someone writes something, deceiving
the House or threatening a member ... the person will be allowed to be
jailed for 30 days. (Clause 70, Tongan Constitution)

The legislative assembly voted 19 to two in favour of a guilty verdict and sen-
tenced the defendants to 30 days in jail. The jailing made headlines through-
out the Pacific and attracted huge media attention, both in Tonga and abroad.
International media organisations and human rights groups called for their
release, condemning the move as a threat to press freedom (see Moala, 1996;
Robie, 1996; and Pohiva, 1996). The three defendants were later released
after being in prison for 26 days. In his ruling, Chief Justice Hampton stated:

The conclusion I have reached therefore, is that the procedures adopted
were unfair. They were not in accordance with the Constitution or with
the Legislative Assembly’s own Rule made under the Constitution....
it follows that I determine that the detention of the applicants in these
circumstances is not lawful and [ make an order that each of them be
released forthwith from detention. (Supreme Court of Tonga Moala &
ors v Minister of Police (No 2) [1996] Tonga LR 207)

This was hailed as a victory for the Taimi ‘o Tonga and freedom of the
press but in 2003 the newspaper was banned from Tonga under Sec-
tion 34 of the Customs and Excise Act. The Chief Commissioner of
Revenue issued a notice prohibiting the import of the newspaper citing

three main reasons;
1. Taimi ‘o Tonga is a foreign paper, owned and published by a
foreigner

70 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 16 (2) 2010



MEDIA FREEDOM IN OCEANIA

2. Taimi ‘o Tonga is a foreign concern with a political agenda
3. Taimi ‘o Tonga's continuous standard of journalism is unacceptable
(cited by Robie, 2003).

The ‘foreign ownership’ that the ban was referring to was Moala’s American
citizenship. At this time, the law allowing dual citizenship was not in place.
It could be argued that the concern of the government over the Tongan media
was partially genuine, meaning that the standard of journalism was very low,
and there was no mechanism outside government to regulate and deal with
grievances against the media. But the way the government went about doing
this was seen as unlawful.

The Taimi ‘o Tonga at the time, like most of the independent media outlets
in Tonga, did not have qualified journalists with formal media training. The
majority of the journalists received their training on the job. In an interview on
Radio Tonga, Kalafi Moala admitted to the fact that journalists working for the
independent media did not have the qualifications that government journalists
have, and this made their work more difficult. The way in which issues are
covered at times without balance could be attributed to the lack of experience.

After the Supreme Court overturned the ban, declaring it unconstitu-
tional, the government imposed another ban on the Taimi ‘o Tonga under
the Publication Act. The Supreme Court again ruled that the ban that was
illegal. However, the government introduced the Media Operators Act, the
Newspaper Act and an amendment to the Constitution in an apparent effort to
tighten official control over the media. This was another blow for the Taimi ‘o
Tonga, for its survival and also for the freedom of the press. The Newspaper
Act required that all publications be licensed and the Media Operator’s Act
stated that foreigners could not own more than a 20 percent stake in a media
company. The Media Operator s Act was seen by many as a direct attempt by
the government to have more control of the media and to silence the Taimi ‘o
Tonga. Kalafi Moala, editor-in-chief of the Taimi ‘o Tonga newspapers, de-
scribed the amendment as childishness. ‘And even though these legislations
[sic] were directed at the Taimi ‘o Tonga newspaper, it ended up affecting
other newspapers or print media that are sometimes critical of government
policies and practice’ (Moala, 2006b).

The government set a 31 January 2004 deadline for licence registration,
and those who dared to violate the Acts were punishable by a fine of ap-
proximately US$5,200 or up to one year’s imprisonment. After the deadline,

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 16 (2) 2010 71



MEDIA FREEDOM IN OCEANIA

only church-owned publications, government-owned publications and a pro-
government newsletter were granted licences. All the independent newspapers,
including the Taimi 'o Tonga, the quarterly news magazine Matangi Tonga
and Kele'a, a newspaper owned by pro-democracy Member of Parliament
Pohiva, were denied licences.

Tongan journalists and overseas media organisation accused the
government of denying licenses to publications they feared would report
critically on state affairs.

The ban on the Taimi ‘o Tonga was felt throughout Tonga. People were
starved of alternative news and views. During the ban, the Taimi ‘o Tonga was
still in circulation in New Zealand, Australia and the United States. Accord-
ing to Moala (K. Moala, personal communication, 2007), the sales increased
in New Zealand because people were sending copies to their families and
friends in Tonga. The ban led to calls from media organisations, human rights
organisations and politicians from New Zealand and Australia to lift it.

‘Alani Taione, a New Zealand resident, confronted the government’s ban.
He flew to Tonga for his father’s funeral and on arrival he openly distributed
copies of the banned newspaper at the airport, even giving some to customs
officers and some people at the airport. He was quickly arrested by the police
and charged with the importation and distribution of the banned newspaper.
Thousands of people including religious leaders marched with a petition to
the King demanding he lift the ban. The case was referred to the Supreme
Court and Taione along with the three other defendants challenged the legality
of ban on the newspaper. The case also put into question the Amendment to
Clause 7 of the Constitution, the Media Act and the Newspaper Operators Act.

The Supreme Court case was heard on the 21 June 2004 and concluded
on the 15 October 2004. After hearing submissions from both the defendants
and the plaintiffs, the Chief Justice, Robin Webster, delivered a lengthy ver-
dict. Prior to this particular court case, there were other court cases between
government and the Lali Media Group which published the Taimi ‘o Tonga
at the time. In his verdict, Chief Justice Webster outlined in chronological
order the events and how the legislation in question came into force. In his
concluding remarks, he said:

I found that both Acts were inconsistent with Clause 7 ... and there-
fore void in terms of Clause 82 of the Constitution. I very much regret
having to make such a finding in relation to legislation, which has had

72 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 16 (2) 2010



MEDIA FREEDOM IN OCEANIA

the approval of the Legislative Assembly, the Cabinet, the Privy Council
and His Majesty the King, but it is the clear duty of this Court under the
Constitution to do so and thus to uphold the Constitution. (Supreme
Court of Tonga, Taione vs. Kingdom of Tonga, 2003)

Chief Justice Webster painted a vivid picture of the essence of freedom of
expression when he quoted Voltaire: ‘I disapprove of what you say, but I will
defend to the death your right to say it.” (Ibid.)

This was a blow to the government and a victory not only for the Taimi
‘o Tonga but for media freedom. It was not long after the trial that Clive
Edwards, the Minister of Police, who was accused by both Moala and the
media of being the main instigator of the legislation, was forced to resign.
In an exchange of words on Matangi Tonga Online, the then Crown Prince
Tupouto’a (now King Geoge V) accused Edwards of being the one behind
the move to introduce the new media law, after Edwards had first accused the
crown prince of initiating the move.

The truth is that Clive Edwards believed himself clever enough to
harness the Constitution in his personal vendetta against the Taimi ‘o
Tonga newspaper and its editor, Kalafi Moala. He failed in this endeavour
because of his ignorance of the law. Proof of this unfamiliarity with
court procedure is that he was unable to understand that changes to
the Constitution should be attended by changes in the judge’s rules if
they are at all to succeed. This is why his measure failed—something
I probably forgot to mention to him at the time. (Tupouto’a, Matangi
Tonga Online, 2005)

Moala agreed with the Crown Prince and said that he knew that Edwards was
‘after him’ (Moala) personally:

So we have always known that and I am quite thrilled, in fact, that the
Crown Prince or someone from the royal family and high up in the
government is able to come up with that. (Radio New Zealand Inter-
national Online, 26 January 2005)

Both the claims by the Crown Prince and Moala about Edwards’ personal
vendetta against Moala appear to be supported by an earlier interview with
Edwards on Radio Australia about the Taimi ‘o Tonga.

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 16 (2) 2010 73



MEDIA FREEDOM IN OCEANIA

If you have a rag that’s scurrilous all the time and you have to try and
correct it all the time, why should we put up with it? You tell me, why
should we put up with a paper that has no standing here? (Bradford,
2003. Radio Australia Online)

Discussion

The cases of the Niu Vakai and the Taimi ‘o Tonga have both suggested that
little or nothing has changed in the attitude of the ruling elite towards the
opposing media. In traditional Tongan culture, criticising authorities was
unprecedented and was never head of until the arrival of the media. It was
probably a shock to Baker and his government that the Niu Vakai was mov-
ing from the tradition of faka apa’apa® and voiced the chiefs and people’s
concern in his newspaper. However this could also be attributed to Hanslip’s
influence as an European and his personality.

In the Taimi ‘o Tonga’s case, though Kalafi Moala was born and raised in
Tonga, he spent a lot of his time abroad and in different countries. His Western
education background and exposure to democratic ideologies influenced his
approach and distancing himself from ‘lapdog journalism’ to the more objective
Western journalism. This Western influence was evident in his newspaper’s
strong line of opposition to the authorities and the push for democracy.

Though a century apart, the form of government ruling Tonga has not
changed. One of the important points to note in both cases is that kings, George
Tupou I in the Niu Vakai's case and Tupou 1V in the Taimi ‘o Tonga, were never
at the forefront of the debate. Baker was the most vocal and opponent of the
Niu Vakai and the amendments made to the Constitution were attributed to
him. Barney (1974) argued that it was evident that the amendment was done
in Baker’s favour.

.... [T]o extend the protective umbrella to include criticism directed at
either holders of high position or members of His Majesty’s government.
In either case it seems the laws were intended primarily to subdue criti-
cism of the King’s European premier [Baker]. Barney (1974, p. 357).

In the Taimi ‘o Tonga’s case, it was former Minister of Police Clive Edwards
who was accused of being responsible for introduction of the media laws.
This was revealed by the then Crown Prince Tupouto’a, who is now King
George V, in a letter to the editor on the Matangi Tonga Online, where he

74 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 16 (2) 2010



MEDIA FREEDOM IN OCEANIA

accused Clive of being the one behind the amendment. This was a claim that
Edwards denied.

I read in Clive Edwards’s interview that he accused me of proposing the
Media Operator's Act. This is wholly untrue but as Edwards is running
for Parliament his wild accusations are, I suppose, understandable. I
was opposed to the anti-media laws on the grounds that they were not
our style of doing things in this country. (Tupouto’a quoted in Matangi
Tonga Online, 21 January 2005)

The Crown Prince in another letter accused Clive Edwards of having a per-
sonal vendetta against the Taimi ‘o Tonga owner, Kalafi Moala. The irony
here, as Edwards later revealed, was that Tupouto’a was the Regent at time
when the Acts were presented to the Privy Council. However Tupouto’a
(2005) in reply suggested that the ministers were united in agreeing for the
proposed Media Bill a day before Parliament voted on it.

However, the Privy Council presented me with a unanimous front in
favour of the legislation; I felt it was not the place of the Regent to
go against their wishes. Had the dissenting minister stuck to his guns,
I might have felt confident in ordering the entire matter dropped and
the legislation withdrawn. (Tupouto’a in Matangi Tonga Online, 25
January 2005)

The power of the monarchy also poses an interesting question. The monarch
in Tonga has often been referred to as a ‘dictator’ or an ‘absolute monarch’.
These two cases suggest that the monarchy does not act on its own but on
advice from his ministers and advisers. Tupou I was acting on Baker’s advice
and, as Tupouto’a suggests in his letter, despite his opposition to the media
legislation, he had to act upon the minister’s advice. Clive Edwards was the
most vocal promoter of the Media Bill and was able to win support from the
other ministers for the Bill which the Regent did not wish to vote against,
even though he later revealed he was opposed to it. Because the monarchy
is well protected by the Constitution, it could be argued that in both cases,
those who were close to the monarch were also trying to either seek ven-
geance over their political critics or try to protect themselves as well. Kings
George Tupou I and Taufa’ahau Tupou IV never went public and criticised
the media in either cases. In fact, when Kinga Taufa’ahau IV was premier

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 16 (2) 2010 75



MEDIA FREEDOM IN OCEANIA

he wrote a letter to the government-owned Tonga Chronicle, defending the
newspaper against criticism from Parliament.

The Taimi ‘o Tonga newspaper and the Niu Vakai were both seen as
mouthpieces for the opposition or dissident voices. A Fiji Times contributor
cited in Barney (1974) describes the impact of the Niu Vakai newspaper:

In Parliamentary parlance, it was the mouthpiece of his Majesty’s op-
position in Tonga and a very remarkably warm opposition it constitut-
ed....... From a Tongan standpoint it was, however admirably calculated
to attain its objective, and it became a weapon which its writer used to
very considerable advantage. (Barney, 1974, p. 355)

The parallel here is that both newspapers were deemed to be mouthpieces of
the opposition to the King and his government. The 7aimi ‘o Tonga was ac-
cused of fronting for the pro-democracy movement and their support was no
secret, and it was the same with the Niu Vakai’s support for the discontented
chiefs and their supporters, especially the expatriate community in Tonga.
Both the Taimi ‘o Tonga newspaper and the Niu Vakai were taken to the high-
est court in the country where they were both freed. Sir Arthur Gordon, who
was sent from the Colonial Office in Fiji, ruled against deporting Hanslip for
allegedly inciting the natives against their King and government, a charge
made by Baker. The 7imes of Tonga on the other hand was banned several
times and the Supreme Court’s decision went in their favour when Justice
Webster ruled that the Media Legislation were un-Constitutional.

In the case of the Taimi ‘o Tonga according to Robie (2004a, p. 112) the
new Clause 7 effectively overturned the constitutional guarantee of a free
press and the new Clause 56A was a direct attack on the existing constitutional
position of the law courts. ‘The intended effect of Clause 56A is to nullify the
role of the courts in constitutional rulings because there would no longer be
anybody with the power and authority under the Constitution to adjudicate.
This would effectively “put an end to the rule of law in Tonga™ (cited in
Robie, 2004a, p. 113)

Both the Niu Vakai and the Taimi ‘o Tonga newspapers were supporting
anti-government movements. The Niu Vakai supported the Mu’a Parliament,
which was seen at the time as a threat to government. The underlying cause
was the fight between Hanslip of the Niu Vakai and the premier, Shirley Baker.
In the case of the Taimi ‘o Tonga, the newspaper supported the pro-democracy

76 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 16 (2) 2010



MEDIA FREEDOM IN OCEANIA

movement, which was the greatest threat to the government. The then Minister
of Police, Clive Edwards, was viewed by many as the man behind the ban on
the Taimi ‘o Tonga and also the introduction of the Media Operators Act and
the Newspaper Act. However, Clive Edwards denied all these accusations of
him having a personal vendetta against Moala and the 7aimi ‘o Tonga. Edwards
was accused by both Moala and the then Crown Prince of having a personal
vendetta against Moala and the Taimi ‘o Tonga newspaper.

One of'the charges made against the Taimi ‘o Tonga was about their stand-
ard of journalism, which officials deemed unacceptable. This was clearly an
excuse by the government because the 7aimi ‘o Tonga was not alone. One of
the greatest challenges to the media in Tonga is the lack of experience among
the media staff. When Kalafi Moala was asked in an interview about some
of the problems faced by the media, he mentioned their lack of experience.
Pesi Fonua, editor of the Matangi Tonga Online, and president of the Media
Council of Tonga, went even further when he said:

The biggest threat to media freedom in Tonga at the moment is the
media itself, simply because it has not raised the standard of journal-
ism in the country, and worse, engaged in running down each other
instead of presenting fair reporting on what is happening [and] instead
of campaigning and deliberately confusing the poor people. (P. Fonua,
personal communication, 2007)

As Siebert, Peterson and Schramm (1963) argue, under the authoritarian
model the government will take any steps possible to punish anyone that
opposes it. The government tried every possible means to silence the Taimi
‘o Tonga—Dby imposing five different bans, one after the other. Also, on
the day the Supreme Court declared the ban on the newspaper illegal, the
government, through the Privy Council, passed two special Ordinances
which were later again declared illegal by the courts.

Apart from what happened in 2003, the media in Tonga have indeed been
largely free from any government persecution. As we have seen, in the case
against the Taimi ‘o Tonga, the judicial system has been the main defender of
the freedom of the media. The Taimi ‘o Tonga was not the only media outlet
that suffered under the section of the Act dealing with foreign ownership.

Culture is often seen as challenging the freedom of the media. This is not
just the case in Tonga but throughout the Pacific. In Tongan society there is the

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 16 (2) 2010 77



MEDIA FREEDOM IN OCEANIA

King, then the nobles, and then the commoners below, including journalists.
Journalists are often caught in the middle, wondering whether to report issues
which are culturally sensitive. These include issues that involve the royal
family or nobles. Such issues are often not covered because of not only fear
of repercussions but also because of faka ‘apa apa (respect). An unpublished
dissertation by Paul O’Connell cited in Robie (2004b, 30) suggested that:

Whether culture is being misused to censor freedom of speech or
whether it has tacit effect as self-censorship, it must nonetheless be
acknowledged as a factor preventing democratic freedom of expression.
(O’Connell, in Robie, 2004b, 30)

As mentioned above, both the Niu Vakai and the Taimi ‘o Tonga were at-
tacked for their influence on local culture. In conflict situations, the authori-
ties often use culture as a pretext when trying to silence anyone who dares to
speak against the establishment.

These cases also highlight the impact that the media can have on govern-
ment policy. This has often been challenged on the basis that the extent of the
media’s impact on government policy has not been tested fully. However it
could be argued that the government’s media policy and the amendment to
the Constitution was directly a reply or attack on the opposing media critics.

Notes

1. A college established by the Wesleyan Missionaries in 1886.
2. Respect. In this context the commoners were expected to do what they are told

without questioning, so questioning the authorities and voicing their concerns were
unheard of.

References:

Barney, R. (1974). The Journal of Polynesian Society, 83(3); pp 349-260.

Bradford, G. (2003). Tonga-Royal Family, Foreign Correspondent, Radio Australia.
Retrieved 12 January 2008).

Castells, M. (2000a) The information age: economy, society and culture (Updated
edition). Oxford: Blackwell.

Harrison, R. E. (2003). Kingdom of Tonga: Proposed Amendments to Constitu-
tion. Report prepared for Kalafi Moala, 4 June 2003. Cited in Robie D. (2004a).
The sword of Damocles in the South Pacific: Two media regulatory case studies.
Pacific Journalism Review, 10(1); pp. 103-122.

78 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 16 (2) 2010



MEDIA FREEDOM IN OCEANIA

His Majesty King George Tupou V, A monarch for a time of change. (2008, July 28).
Prime Minister’s Office Online. Retrieved on 12 October 2008 at: www.pmo.gov.to

Latukefu, S. (1975). The Tongan constitution. Nuku’alofa: Tonga Traditions
Committee Publication.

Latukefu, S. (1974). Church and state in Tonga. Canberra: Australia National
University Press.

Lawson S. (1996). Tradition versus democracy in the South Pacific. Cambridge, UK:
Cambridge University Press.

Moala, K. (2009). In search of the friendly islands. Honolulu, HI: Pasifika Foundation
Press, and Auckland: Pacific Media Centre.

Moala, K. (2002). Island kingdom strikes back. The story of an independent island
newspaper—7Taimi ‘o Tonga. Auckland: Pacmedia.

Moala, K. (2000). Tonga and the independent press. Pacific Journalism Review. 6(1),
pp 59-62.

Moala & ors v Minister of Police (No 2) [1996] Tonga LR 207, Supreme Court of
Tonga. Retrieved on 27 June 2008, from: www.paclii.org/to/cases/TOSC/2004/47.
html

Moala, K. (1996). We didn’t get a fair trial. Pacific Journalism Review, 3(2); pp. 13-14.

Pohiva, ‘A. (2002) Media, justice in Tonga. Pacific Journalism Review, §;
pp. 96-104.

Pohiva, ‘A. (1996). From ‘Samuela ‘ Akilisi Pohiva. Pacific Journalism Review, 3(2);
pp. 17-18.

Robie D. (2004a). The sword of Damocles in the South Pacific: Two media regulatory
case studies. Pacific Journalism Review, 10(1); pp. 103-122.

Robie, D. (2004b). Mekim nius: South Pacific media, politics and education. Suva,
Fiji: University of the South Pacific.

Robie, David (2003, March 15). Banned newspaper publisher calls for ‘fight for
justice’. Pacific Media Watch. Retrieved on 22 September 2008, from: www.
asiapac.org.fj/cafepacific/resources/aspac/tongan3983.html

Robie, D. (1996). The contempt case of the ‘Tongan three’. Pacific Journalism
Review, 3(2); pp. 10-19.

Robinson, P. (2001) Theorising the influence of media on world politics. In models
of media influence on foreign policy, European Journal of Communication SAGE
Publications, 16(4); pp. 523-544.

Rutherford N. (1977). Friendly islands: a history of Tonga: Oxford, UK: Oxford
University Press.

Siebert, F. S., Theodore P., and Schramm, W. (1956). Four theories of the press.
Chicago: University of Illinois Press.

Taione vs Kingdom of Tonga, 2003, Supreme Court Decision.

The Government of Tonga prohibits the import of foreign newspaper Taimi ‘o
Tonga. (2003, February 2007). Tonga Government Press Release. Retrieved on 24
February 2009, from: http://nomoa.com/news/Taimi_ %270 Tonga Imports
Banned

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 16 (2) 2010 79



MEDIA FREEDOM IN OCEANIA

Tonga Parliament passes controversial amendment (2003, October 16). Radio New
Zealand International. Retrieved on 26 January 2009, from: www.rnzi.com

Tonga newspaper publisher thrilled that Crown Prince is speaking out over failed
media law change (2005, January 26), Radio New Zealand International. Retrieved
on 24 February 2009, from: www.rnzi.com

Tongan coronation events begins, BBC online, 30 July 2008. Retrieved on 17 October
2009, from: www.bbc.co.uk

Tongan police minister lays complaint over Taimi ‘o Tonga story (2003, July 11). Radio
New Zealand International. Retrieved on 17 January 2009, from: www.rnzi.com

Tupouto’a. (2005, January 25). Media Bills had become a cause célebre, Matangi
Tonga Online. Retrieved on 17 January 2009, from: www.matangitonga.to

Webster, Chief Justice (2004, October 15). The High Court Decision

Sione Fatanitavake Vikilani is a doctoral candidate at the Ritsumeikan Asia

Pacific University, Japan, and a former television and Radio Tonga news editor.
sione.vikilani@gmail.com

I —< (@)=
TIMARU 2010

Journalism Education Association of New Zealand
Annual Conference, 2 and 3 December

Theme:What Editors Want

Partners programme being developed for those who wish to use
the conference as the launch for a holiday in the Mainland.

There are flights directly into Timaru from Wellington. Alternatively,
fly to Christchurch and drive (two hours).

The JEANZ AGM will be held on 3 December

Convenor: Peter O’Neill Ph: +64 3 6840845 Email: peter.oneill@aoraki.ac.nz
Abstracts: Jim Tully Ph: +64 3 3642881 Email: jim.tully@canterbury.ac.nz

Registration: Janine Burgess Ph: +64 3 6848240 Email: janine.burgess@aoraki.ac.nz

"IAORA I

www.aoraki.ac.nz POLYTECHNIC

80 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 16 (2) 2010



Copyright of Pacific Journalism Review isthe property of Auckland University of Technology and its content
may not be copied or emailed to multiple sites or posted to alistserv without the copyright holder's express
written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use.
http://www.aut.ac.nz/depts/commstud/journ/pjrsubs.shtml



