




 2  PACIFIC MEDIA FREEDOM 2011: A STATUS REPORT

Pacific Journalism Monographs 
No. 1    3 May 2012

ISBN 978-1-927184-06-6

Republished from: Perrottet, A., and Robie, D. (2011). Pacific Media Freedom 2011: A status 
report, Pacific Journalism Review, 17(2), pp. 148-186. 
www.pjreview.info/articles/special-report-pacific-media-freedom-2011-status-report-513 
 
Published by the Pacific Media Centre 
School of Communication Studies 
Auckland University of Technology 
Private Bag 92006 
Auckland 
Aotearoa/New Zealand 
Website: www.pmc.aut.ac.nz 

Monograph layout: Del Abcede

Cover design: Ryan Butler

Series general editor: Professor David Robie, director, Pacific Media Centre 
 
© 2011/2 Pacific Media Centre. Monographs published occasionally. This is a double-blind 
peer refereed publication in accordance with the relevant university guidelines.



 PACIFIC JOURNALISM MONOGRAPHS NO. 1 2012  3 

Pacific media freedom 
2011: A status report

Pacific media freedom has been under siege for more than a decade, particu-
larly since an attempted coup in Fiji in May 2000, when a television station 
was attacked and ransacked, a foreign journalist was shot and wounded 
and a local journalist ended up being imprisoned for treason. Since then  
various Pacific countries, notably Fiji, Papua New Guinea, Tonga and 
Vanuatu have faced various periods of media repression. Since the mili-
tary coup in December 2006, Fiji has faced arguably its worst sustained 
pressure on the media since the original two Rabuka coups in 1987. The 
Bainimarama regime in June 2010 imposed a Media Industry Development 
Decree that enforced draconian curbs on journalists and restrictive controls 
on foreign ownership of the press. This consolidated systematic state cen-
sorship of news organisations that had been imposed in April 2009 with 
the Public Emergency Regulations that have been rolled over on a monthly 
basis ever since. Promised relaxation of state censorship after the imposi-
tion of the Decree never eventuated. This research report covers the period  
1 July 2010-31 August 2011 and examines the trends in the Pacific region. 
In addition to Pacific Islands Forum member nations, the report covers the 
French Pacific territories and the former Indonesian colony of East Timor 
and current provinces known as West Papua.1 

Keywords: censorship, Fiji coups, freedom of expression, freedom of 
information, journalist safety, media ethics, media freedom, media law

 
ALEX PERROTTET and DAVID ROBIE
Pacific Media Watch

THE STATE of Pacific media freedom is fragile in the wake of  
serious setbacks, notably in Fiji, with sustained pressure from  
a military backed regime, and in Vanuatu, where blatant intimi-

dation has continued with near impunity. Apart from Fiji, which has  
a systemic and targeted regime of censorship, most other countries are  

 ABSTRACT



 4  PACIFIC MEDIA FREEDOM 2011: A STATUS REPORT

attempting to free themselves from stifling restrictions on the press. Coupled  
with governments that are sluggish to introduce freedom of information  
legislation and ensure region-wide constitutional rights to free speech are 
protected, there are limited media councils and advocacy bodies with few 
resources to effectively lobby their governments. Those that do, run the risk 
of inviting backlashes by government figures who have a poor apprecia-
tion of the role of independent media in national development. For smaller  
countries, media is still largely under the thumb of governments and mainly 
an instrument for uncritically disseminating official information. Some, such 
as Tuvalu, have no commercial or privately-owned media.

Since the military coup in December 2006, Fiji has faced arguably its 
worst sustained pressure on the media since the original two Rabuka coups 
in 1987. The Bainimarama regime in June 2010 promulgated a Media  
Industry Development Decree on June 25. Four days later the new law enforced  
draconian curbs on journalists and restrictive controls on foreign ownership of 
the press. This consolidated systematic state censorship of news organisations 
that had been imposed in April 2009 with the Public Emergency Regulations 

©
 M

A
LC

O
LM

 E
VA

N
S

 / 
P

JR

Figure 1: Indonesian-ruled West Papua: 'Most serious case of media freedom  
violations in the Pacific.'



 PACIFIC JOURNALISM MONOGRAPHS NO. 1 2012  5 

that have been rolled over on a monthly basis ever since. Promised relaxa-
tion of state censorship after the imposition of the Decree never eventuated.

Fiji news media were given limited time to provide submissions with 
editorial managements being given merely two hours to read the 50-page draft 
law and make recommendations (Freedom House, 2011). A controversial issue 
about the Decree was a limit imposed on foreign ownership of not more than 
10 percent, a clause vindictively aimed at the country’s oldest and most influ-
ential newspaper, The Fiji Times (founded in 1869), because of its unrelenting 
opposition to the regime. This newspaper company was a subsidiary of News 
Ltd, the Australian branch of Rupert Murdoch’s US-based News Corporation. 

News Ltd sold the newspaper to a major Fiji trading house, the Motibhai 
Group and managing director Mahendra ‘Mac’ Motibhai Patel, a director 
on the Times for more than four decades, took control (Motibhai wins race, 
Café Pacific, 15 September 2010). Patel said: ‘Fiji without the Fiji Times is 
unthinkable’ (Rauto & Baselala, 2010). He hired an Australian former Times 
publisher, Dallas Swinstead, to lead the newspaper in a more ‘accommodating’ 
direction to safeguard the survival of the business. Netani Rika, a campaigning 
editor who demanded a return to democracy, found his position untenable. 
His resignation was followed by deputy editor Sophie Foster a month later. 
Ironically, Patel himself was imprisoned after being found guilty of corrup-
tion in April 2011 in his role as chairman of Fiji Post (Fiji’s top businessman 
jailed, Stuff Online, 14 April 2011). But the impartiality of the judiciary since 
the 2006 coup has been under question.

‘During its history,’ said a longstanding former editor, Vijendra Kumar, 
‘The Fiji Times has changed hands at least five times and has been none 
the worse for it. Each new owner infused it with new fresh ideas and better  
resources to ensure its continued growth and expansion’ (Kumar, 2010).

Fiji journalists themselves are divided about the impact of the regime. 
Many opponents were beneficiaries under the ousted, discredited Laisenia 
Qarase government elected amid fears after the attempted May 2000 coup by 
maverick businessman George Speight and renegade special forces soldiers. 
Other journalists have taken the view that faced with the reality of working 
under a military regime, they would strive towards rebuilding the independence 
and integrity of Fiji’s news media. According to Fiji Broadcasting Corporation 
news director Stanley Simpson:



 6  PACIFIC MEDIA FREEDOM 2011: A STATUS REPORT

In the main, journalists today are not as confident (or as aggressive as 
some would describe it) as their counterparts were prior to 2006, and 
in the 1980s and 1990s. I am not saying that current journalists lack 
courage—in fact it is a courageous thing to be a journalist at this time. 
However, given the PER [Public Emergency Regulations], we are 
constantly checking ourselves and asking ourselves if the stories we 
write will breach the PER and what the consequences may be.

This is the longest period of censorship and public emergency 
regulations the country has experienced. More than two years and 
counting. How the Fiji media and journalists survive and adapt to the 
current environment is critical. Also important is how we adapt or react 
once the censorship and public emergency regulations is lifted.

Will the confidence return? What have we learnt? How aggres-
sive will we be in getting a story? How freely will we report, and how 
responsible will we be? (Simpson, 2011)

While the case studies and statistics in this report may depict a media free-
dom situation that is relatively benign compared to many other countries, 
such as in the neighbouring states of Indonesia and the Philippines, which 
enjoy a nominally free press but pose serious dangers to journalists (Patindol, 
2010; Soerjoatmodjo, 2010), there remain significant media freedom issues 
in most Pacific Island nations. Cultural issues involving the reconciliation of 
the  ideals and values of a burgeoning media with the entrenched practices 
of compliance with traditional tribal or communal authority, and for the most 
part, small communities with many conflicts of interest. Other issues include 
problems of educating populations about dealing with the media, and a lack 
of access to media experienced by many communities.

Media bodies and associations have proliferated across the Pacific, many 
with conflicting aims and goals (Perrottet, 2011). This has caused dilemmas 
for a shrinking pool of aid donors. An ongoing feud between the Pacific 
Islands News Association (PINA) based in Fiji, and its breakaway former 
members and detractors is an example of such problems. The emergence of 
the Apia-based Pasifika Media Association (PasiMA) and the support for that 
organisation by influential Polynesian news media personalities such as Savea 
Sano Malifa and Kalafi Moala, have further fragmented the media landscape. 
Other groups include the Rarotonga-based Pacific Freedom Forum, aligned 
with the Sydney-based International Federation of Journalists Asia-Pacific 



 PACIFIC JOURNALISM MONOGRAPHS NO. 1 2012  7 

Office and the independent Auckland-based Pacific Media Centre and its 
Pacific Media Watch project.

Disagreement has previously emerged on the issue of PINA’s remaining 
based in the military-controlled Fiji in spite of widespread opposition and 
reports of ongoing investigations by AusAID into allegations of funding  
irregularities in media development programmes (Pasima accuses PINA, PMC 
Online, 1 December 2010).

Clashes over media issues are not new, although they came to a head 
in Vanuatu in November 2010 when Vanuatu Daily Post publisher Marc 
Neil-Jones was strongly opposed by the Media Association Blong Vanuatu 
(MAV) when he applied for a radio licence (Perrottet, 2010). Evelyn Toa and 
PINA president Moses Stevens argued they were opposed to a ‘Westerner’s’  
influence on the Vanuatu airwaves, in spite of Neil-Jones having lived in 
Vanuatu for 17 years (Vanuatu media in radio licence row, PMC, 4 November 
2010). They published vitriolic attacks against Neil-Jones in their publication, 
the Vanuatu Times, and Neil-Jones retaliated in his own daily publication (Ibid).

Map 1: Pacific Islands Forum and neighbouring countries

Key: Pacific Islands Forum (PIF) member countries: Australia (AU), Cook Islands (CK), Kiribati (KI), Marshall Islands (MH), 
Micronesia (FM), Nauru (NR), New Zealand (NZ), Niue (NU), Palau (PW), Papua New Guinea (PNG), Samoa (WS), Solomon 
Islands (SB), Tonga (TO), Tuvalu (TV), Vanuatu (VU). Suspended member: Fiji (FJ – suspended since 2 May 2009). Associate 
members / Observers: French Polynesia (PF), New Caledonia (NC), Timor-Leste (TL), Tokelau (TK), Wallis & Futuna (WF). 
Indonesian-ruled provinces, Papua and West Papua (WP). 

©
 M

A
P

S
of

.n
et

 2
01

1



 8  PACIFIC MEDIA FREEDOM 2011: A STATUS REPORT

Vanuatu provides an example of an intense media climate without any 
official censorship such as in Fiji. Neil-Jones’s case in 2011 when he was  
assaulted by a group of men at the behest of a government minister was  
another event in a saga of violent reactions to his publication’s reports  
(Publisher vows to press assault charges, PMW, 5 March 2011). Neil-Jones’s 
direct, confrontational style has made him unpopular with several government 
figures in different administrations over some years and a minor fine for his  
political attacker prompted further dismay from international media freedom and  
human rights advocacy groups.

By far the most serious case of media freedom violations in the Pacific 
is in Indonesian-ruled West Papua (now split into two provinces in a ‘divide-
and-rule’ tactic by the authorities in Jakarta). Amid the backdrop of renewed 
unrest and mass rallies demanding merdeka, or freedom, with two bloody 
ambushes in Abepura on the outskirts of the capital Jayapura in early August, 
sustained repression has also hit the news media and journalists. In the past 
year, there have been two killings of journalists, five abductions, or attempted 
abductions, 18 assaults (including repeated cases against some journalists), 
censorship by both the civil and military authorities and two police arrests 
(but no charges) (see Table 1). Besides criminal libel, Papuan journalists are 
forced to contend with the crime of makar (subversion) as applied to the me-
dia. ‘Also,’ according to West Papua Media editor Nick Chesterfield, ‘regular 
labelling of the Papuan press as being pro-separatist is another significant threat 
against journalists seen to be giving too much coverage to self-determination 
sentiment’ (personal communication, 24 August 2011).

Media freedom report statistics
The digital divide between some Pacific countries and Western democra-
cies, such as Australia and New Zealand, may seem to reflect sharply  
different media freedom priorities, yet the result is that arrests and  
infringement of individuals’ privacy still occur. Australia and New Zealand  
are experiencing a major increase in the capacity of media technology and  
thus are engaging in their own development of laws regarding privacy and 
surveillance. 

This report covers the period 1 July 2010-31 August 2011 and examines 
trends in the Pacific region. In addition to Pacific Islands Forum member  
nations, it covers the French Pacific territories and former Indonesian  
colony of East Timor and current provinces of Papua and West Papua (known  



 PACIFIC JOURNALISM MONOGRAPHS NO. 1 2012  9 

collectively as West Papua). Examples and case studies reported in this report 
have been researched through Pacific Media Centre sources and regional 
and international press reports. Only examples verified by sources in media 
publications or other cross-checked sources have been included in Table 1. 

Individual country statistics have been drawn from the United Nations 
Vital Statistics Report, mid-year estimate for 2009-2010 (http://unstats.un.org/
unsd/demographic/products/vitstats/serATab2.pdf); United Nations Develop-
ment Program Report 2009, UNESCO Institute for Statistics, UNICEF and 
BBC News Country Profiles, PMC archives and the 2010 Indonesian census 
(Papua and West Papua). Internet penetration statistics have been drawn from 
Internet World Statistics (www.internetworldstats.com/pacific.htm).

Australia
Population: 22,342,398
Form of government: Constitutional monarchy
Language: English
Adult literacy rate: 99 percent
Internet penetration: 78.3 percent
Australia enjoys a high level of freedom of the press and a major step  
towards greater protection of journalists was taken in March 2011 when the 
Evidence Amendment (Journalists’ Privilege) Bill 2010 was passed. This 
gives greater strength to shield protection for sources and reverses a pre- 
vious presumption in federal evidence law favouring the disclosure of con-
fidential sources. Since 2009, a wave of freedom of information reforms has 
swept through states, including NSW, Queensland and Tasmania, as well 
as the Commonwealth, all aimed at ‘opening up’ governments to the public 
with less bureaucratic red tape.

However, with an ever-increasing gap between technology and the 
law, there is always a grey area in which police and legislators, as well as 
those who push the limits, tread a fine line. In May 2011, Fairfax journalist  
Ben Grubb was arrested by police after writing an article about the vulner-
abilities of Facebook’s privacy controls (Journalist arrested, SMH Online, 18 
May 2011). He was later released without charge while police confiscated his 
iPad. Grubb was at an IT conference and the speaker who was the subject of 
the article had hacked into a rival security consultant’s wife’s private Facebook 
page during a security seminar (Grubb, 2011).



 10  PACIFIC MEDIA FREEDOM 2011: A STATUS REPORT

Ta
bl

e 
1:

 P
ac

ifi
c 

re
gi

on
 m

ed
ia

 fr
ee

do
m

 m
at

rix
, J

ul
y 

20
11

C
ou

nt
ry

K
ill

in
gs

A
bd

uc
tio

ns
A

ss
au

lts
Fo

rm
al

 
ce

ns
or

sh
ip

P
ol

ic
e 

ar
re

st
s

C
rim

in
al

 
lib

el
FO

I l
aw

M
ed

ia
 

co
un

ci
l

M
ed

ia
 

pl
ur

al
ity

M
ed

ia
 

gr
ou

ps

A
us

tra
lia

0
0

0
X

1
X

√
A

us
tra

lia
n 

P
re

ss
 C

ou
nc

il
P,

 T
V,

 R
, O

 
P

&
C

C
oo

k 
Is

la
nd

s
0

0
0

X
0

X
√

C
I M

ed
ia

 
C

ou
nc

il
P,

 T
V,

 R
, O

 
P

&
C

Fe
de

ra
te

d 
S

ta
te

s 
of

 M
ic

ro
ne

si
a

0
0

0
X

0
X

P,
 T

V,
 R

, O
 

P
&

C

Fi
ji

0
0

1
√

2
√

X

M
ed

ia
 

In
du

st
ry

 D
ev

 
A

ut
ho

rit
y;

Fi
ji 

M
ed

ia
 C

ou
nc

il

P,
 T

V,
 R

, O
 

P
&

C
P

IN
A

, F
iji

 
M

ed
ia

 W
at

ch

K
iri

ba
ti

0
0

0
X

0
X

X
P,

 T
V,

 R
, O

 
P

&
C

N
au

ru
0

0
0

X
0

X
X

P,
 T

V,
 R

, P

N
ew

 Z
ea

la
nd

0
0

0
X

0
X

√
N

Z 
P

re
ss

 
C

ou
nc

il
P,

 T
V,

 R
, O

 
P

&
C

P
IM

A
, P

M
C

/
P

M
W

N
iu

e
0

0
0

X
0

X
X

Li
m

ite
d

P
al

au
0

0
0

X
0

X
X

LI
m

ite
d

P
ap

ua
 N

ew
 

G
ui

ne
a

0
0

0
X

0
X

X
P,

 T
V,

 R
, O

 
P

&
C

P
IN

A

R
ep

ub
lic

 
of

 
th

e 
M

ar
sh

al
l I

sl
an

ds
0

0
0

X
0

X
X

TV
, R

, P
 

P
&

C

S
am

oa
0

0
0

X
0

√
X

P,
 T

V,
 R

, O
 

P
&

C
JA

W
S



 PACIFIC JOURNALISM MONOGRAPHS NO. 1 2012  11 

C
ou

nt
ry

K
ill

in
gs

A
bd

uc
tio

ns
A

ss
au

lts
Fo

rm
al

 
ce

ns
or

sh
ip

P
ol

ic
e 

ar
re

st
s

C
rim

in
al

 
lib

el
FO

I L
aw

M
ed

ia
 

C
ou

nc
il

M
ed

ia
l 

P
lu

ra
lit

y
M

ed
ia

 g
ro

up

S
ol

om
on

 Is
la

nd
s

0
0

0
X

0
X

X
P,

 T
V,

 R
, O

 
P

&
C

M
A

S
I

To
ng

a
0

0
0

X
0

X
X

P,
 T

V,
 R

, O
 

P
&

C
Tu

va
lu

0
0

0
X

0
X

X
P,

 T
V,

 R

Va
nu

at
u

0
0

1
X

0
X

X
P,

 T
V,

 R
, O

 
P

&
C

M
AV

O
th

er
 te

rr
ito

rie
s

W
al

lis
 a

nd
 F

ut
un

a
0

0
0

X
0

X
Ti

m
or

-L
es

te
0

0
0

X
0

X
X

P
ro

po
se

d
W

es
t P

ap
ua

2
5

8
√

2
√

X
A

JI
A

JI

Fr
en

ch
 P

ol
yn

es
ia

0
0

0
X

0
X

√
Fr

an
ce

P,
 T

V,
 R

, O
 

P
&

C

N
ew

 C
al

ed
on

ia
0

0
0

X
0

X
√

Fr
an

ce
P,

 T
V,

 R
 

P
&

C
K

ey
: √

=Y
es

; X
=N

o,
 o

th
er

w
is

e 
a 

nu
m

be
r i

nd
ic

at
es

 th
e 

va
lu

e.
 P

=P
re

ss
, T

V
=T

el
ev

is
io

n,
 R

=R
ad

io
, O

=O
nl

in
e,

 P
=P

ub
lic

, C
=C

om
m

er
ci

al
. C

ou
nt

rie
s 

lis
t t

he
 1

6 
P

ac
ifi

c 
Is

la
nd

s 
Fo

ru
m

 (P
IF

) m
em

be
r 

na
tio

ns
, i

nc
lu

di
ng

 m
ili

ta
ry

 ru
le

d 
Fi

ji,
 w

hi
ch

 is
 c

ur
re

nt
ly

 s
us

pe
nd

ed
. A

ls
o 

lis
te

d 
ar

e 
th

e 
Fr

en
ch

 te
rr

ito
rie

s 
in

 th
e 

S
ou

th
 P

ac
ifi

c 
an

d 
th

e 
cu

rr
en

t a
nd

 fo
rm

er
 In

do
ne

si
an

 P
ac

ifi
c 

co
lo

ni
es

.
M

ed
ia

 g
ro

up
s 

ar
e:

 A
JI

 (A
lli

an
ce

 o
f I

nd
ep

en
de

nt
 J

ou
rn

al
is

ts
, I

nd
on

es
ia

) J
AW

S
 (J

ou
rn

al
is

ts
 A

ss
oc

ia
tio

n 
of

 W
es

te
rn

 S
am

oa
); 

M
A

S
I (

M
ed

ia
 A

ss
oc

ia
tio

n 
of

 S
ol

om
on

 Is
la

nd
s)

; M
AV

 (M
ed

ia
 A

ss
oc

ia
-

tio
n 

B
lo

ng
 V

an
ua

tu
); 

an
d 

P
M

C
/P

M
W

 (P
ac

ifi
c 

M
ed

ia
 C

en
tre

 a
nd

 P
ac

ifi
c 

M
ed

ia
 W

at
ch

). 
In

 W
es

t P
ap

ua
, u

nd
er

 In
do

ne
si

an
 la

w
 m

ak
ar

 (s
ub

ve
rs

io
n)

 is
 a

ls
o 

us
ed

 re
pr

es
si

ve
ly

 a
ga

in
st

 jo
ur

na
lis

ts
 a

s 
w

el
l a

s 
cr

im
in

al
 li

be
l. 

Th
e 

P
ap

ua
n 

pr
es

s 
is

 a
ls

o 
re

gu
la

rly
 la

be
lle

d 
as

 “p
ro

-s
ep

ar
at

is
t”,

 a
 s

ig
ni

fic
an

t t
hr

ea
t a

ga
in

st
 jo

ur
na

lis
ts

 s
ee

n 
to

 b
e 

gi
vi

ng
 to

o 
m

uc
h 

co
ve

ra
ge

 to
 s

el
f-d

et
er

m
in

at
io

n 
se

nt
im

en
t.

S
ou

rc
e:

 P
ac

ifi
c 

M
ed

ia
 C

en
tre

, A
ug

us
t 2

01
1.



 12  PACIFIC MEDIA FREEDOM 2011: A STATUS REPORT

Most developments in press freedom concern the expansion of social 
media and the ever-expanding ability to access information about individu-
als. In the wake of the News of the World phone-hacking scandal in Britain, 
the Australian government announced an inquiry into the extent of privacy 
laws, which could see greater protection for individuals against unwarranted 
press scrutiny (Bacon & Price, PMW, 9 August 2011). However, there are 
serious concerns about the scope of the inquiry, as the government announced 
at the time of publication it would look at codes of practice and measures to 
strengthen the Australian Press Council. �����������������������������������Reporters sans Frontières���������� has ques-
tioned whether the inquiry, due to report back to the government in February 
2012, is politically motivated (Is the government trying to get more control?, 
RSF, 16 September 2011).

In March 2011, the government welcomed the passing of the Telecommu-
nications Interception and Intelligence Services Legislation Amendment Bill 
2010. It gives wider powers for the Australian Security Intelligence Organi-
sation (ASIO) to intercept information and is a major concern for the Media 
Entertainment and Arts Alliance (MEAA) because of wider provisions for 
sharing the results of its spying, according to its report on the state of media 
freedom in Australia in April 2010 (Progress under liberty, MEAA, 30 April 
2010). Months later, the Intelligence Services Legislation Amendment Bill 2010 
provided even greater powers for wiretapping offshore organisations such as 
Wikileaks. This bill became the subject of an inquiry by the Senate Legal and 
Constitutional Affairs Legislation Committee (New powers, Crikey, 18 May 
2011). Furthermore, the Minister for Broadband, Stephen Conroy, proposed 
that the federal government implement a mandatory internet filter that would 
block child pornography among other undesirable material. The proposed 
debate has been delayed and has drawn criticism from freedom groups.

In November 2010 it was revealed that Northern Territory police had 
secretly accessed the telephone records of Darwin-based reporter Justin 
O’Brien and threatened legal action against him. They had been attempting 
to identify a confidential source (New threats to journalists’ sources, IFEX, 
15 November 2010). The Northern Territory Police Commissioner later said 
the police had not acted illegally as it was investigating a ‘criminal offence’. 
Earlier in September, Victorian police admitted accessing phone records 
of a senior Herald Sun reporter, Geoff Wilkinson, and a ‘handful’ of other 
journalists to obtain information that would enable them to save face over an  



 PACIFIC JOURNALISM MONOGRAPHS NO. 1 2012  13 

embarrassing whistleblower leak—which is a crime for a policeman (Simon 
Overland defends police checks, HS Online, 24 September 2010). Police 
Commissioner Simon Overland said politicians could also be monitored for 
similar reasons. Law enforcers are able to do this under exceptions in Part 
13 of the Telecommunications Act and Chapter 4 of the Telecommunications 
(Interception and Access) Act.

Cook Islands
Population: 23,020
Form of government: Associated state (self-government in free association 
with New Zealand)
Languages: English, Cook Islands Māori
Adult literacy: 95 percent
Internet: 53.9 percent
The daily newspaper Cook Islands News is the largest independent publica-
tion and is also updated online with a selection of stories once a week. The 
weeklies Cook Islands Herald and Cook Islands Times also have online sites. 
Radio Cook Islands and Cook Island TV also operate in the country. 

Cook Islands was the first Pacific Island country to introduce freedom 
of information legislation with the Official Information Act 2009 (Woods, 
2010a, p. 15). However journalists complain that the Ombudsman struggles 
to oversee the law and, in practice, the system is ‘handicapped’ (p. 18).  Cook 
Islands News editor-in-chief John Woods acknowledged the ‘positive side’ 
of the FOI law but criticised the political climate in which the newspaper’s 
‘opinions on contentious issues draws scorn on an almost daily basis’ (p. 18):

Our politicians revelled in it when they passed the law, even though 
it is still handicapped by lack of resources for education, and is still 
not really effective ... [In spite of the new law] the Cook Islands is still 
being denied the right to know at the highest level. The most powerful 
entity of government, cabinet, is still a stronghold of secrecy and non-
disclosure. (Woods, 2010b) 

Although there were reports by the Cook Islands News in May 2010 over 
threats and victimisation of one of the paper’s journalists, Helen Greig 
(2010), no threats or intimidation were reported in the past year. In March, 
the Speaker of the Parliament threatened to take the Cook Islands News  



 14  PACIFIC MEDIA FREEDOM 2011: A STATUS REPORT

before the Parliamentary Privileges Committee over an article published 
about him in February. In November 2010, the Puna government was sworn 
in and the Office of the Head of State banned all but a select few media  
representatives from the normally open event (New Cook Islands PM sworn 
in, RNZI, 30 November 2010).

Federated States of Micronesia
Population: 107,839
Form of government: Mixed republic
Languages: English, Trukese, Pohnpeian, Yapese, Kosrean
Adult literacy: 92.4 percent (FSM Division of Statistics) 
Internet: 15.9 percent
The Federated States of Micronesia consists of four separate states of �����Pohn-
pei, Chuuk, Yap, and Kosrae. While there is no daily newspaper, the bi-week-
ly private newspaper Kaselehlie Press is broadly circulated and is available 
online. There are several radio stations and each state has its own service. 
No instances of censorship and abuse of media freedom were recorded in 
the past year. However, in spite of media protocols being broadly based on 
the American system there is not yet any freedom of information legislation.

Fiji
Population: 882,066
Form of government: Military regime since December 2006
Languages: English, Fijian, Hindustani
Adult literacy: 94.4 percent
Internet: 16.6 percent
The main threat to media in Fiji is the ongoing censorship introduced by 
the military-backed government. The Media Industry Development Decree  
introduced in June 2010 had a number of direct effects, such as the sale of  
the News Ltd-owned Fiji Times to the Motibhai group, which led to the  
appointment of a new publisher, Australian Dallas Swinstead, the  
replacement of the editor Netani Rika and the deputy editor Sophie Foster. 
Both were outspoken critics of the regime and advocates of press freedom. 
They resigned within a month of each other when their positions became  
untenable. The newspaper began to take a more conciliatory editorial line 



 PACIFIC JOURNALISM MONOGRAPHS NO. 1 2012  15 

to avoid having news reports and articles blocked from publication. After 
Swinstead resigned in January over contract and insurance issues, another 
Australian, Brian O’Flaherty, took over as publisher and general manager. 
The Public Emergency Regulations (PER) are still in place and they have 
been continually re-instated on a month-by-month basis, despite promises 
by the regime that they would be lifted in September 2010. PER directly 
impacts on the media and has resulted in the presence of military officers in 
newsrooms, the arrest and questioning of FijiLive journalist Richard Naidu 
and a brief suspension of the FijiLive news website in August 2010. Police 
also detained Fiji Times journalist Felix Chaudhry in February 2011 over an 
unflattering story exposing the plight of the sugar industry.

The rival Fiji Sun daily newspaper has benefitted from a monopoly  
on state advertising but still faces censors in the newsroom every night. The  
editor, Leone Cabenatabua, has explained that his newspaper is ‘cooperating’ 
(Frank, Uncensored reveals, ABC Pacific Beat, 5 August 2010). Weekend Sun 
editor Maika Bolatiki told New Zealand’s 3News he supports the Decree, and  
it was necessary to write only positive articles to move the country forward. 
(Morrah, 2010)

The ongoing impact of the Decree is that the regime can imprison and 
fine journalists and there is a constant threat of this, directly eroding the 
independence of newsroom decisions. Critics say the long-established Fiji 
Media Council appears to have been largely sidelined under the Decree by 
the new state-established Media Industry Development Authority, where both 
government-appointed personnel work with representatives from the industry.

The Pacific Islands News Association (PINA) and Fiji Media Watch are 
making concerted efforts to run educational workshops, focusing on training 
the public to be critical readers of media information and on training families 
to protect children from being over-exposed to television and other media. 
Fiji Media Watch is campaigning for more women in the media. In July 2010 
John Woods resigned as vice-president of PINA, adding to the ongoing debate 
among Pacific media staff over the role of the regional body, and contributing 
to the rise of a new group, PasiMA, founded in Samoa in August.

The news editor of the government-owned Fiji Broadcasting Corporation, 
Stanley Simpson is a well-respected and award-winning journalist who has 
been successful in balancing a fine line between appeasing the regime and 
criticising it. He has spoken at various seminars and explained his honest  



 16  PACIFIC MEDIA FREEDOM 2011: A STATUS REPORT

efforts to report as much as he can on ‘development and progress’ without 
being censored (Simpson, 2011). He notes many of the guidelines under the 
decree were similar to a national code of ethics deployed by the self-regulatory 
Fiji Media Council Ltd before the Decree was passed (Fiji Media Watch, n.d.). 
The privately-owned Communications Fiji Ltd has taken a similar approach 
and between them there are multiple radio frequencies broadcasting in Fijian, 
English and Hindustani. Recently there have been new frequencies opened 
up for the Fiji Broadcasting Corporation.

In August, Usaia Waqatairewa of the Fiji Democracy Movement said he 
was planning to send a Dutch pirate radio ship into Fiji waters to broadcast 
and circumvent censorship, but there has been no further reports about this.

The Citizens Constitutional Forum of Fiji, and its prominent leader Rev 
Akuila Yabaki have drafted and lobbied for a Freedom of Information Act. In 
May 2011 the Attorney-General, Aiyaz Sayed-Khaiyum, said the Act was a 
‘work in progress’ (Work continues, FBC News, 24 May 2011).

Kiribati
Population: 92,533
Form of government: Republic
Languages: English, i-Kiribati
Adult literacy: 94 percent (International Labour Organisation) 
Internet: 7.7 percent
Kiribati enjoys press freedom and has several media outlets, including the 
government-owned weekly Te Uekera. The privately-owned Kiribati New-
star, which celebrated ten years of publishing in 2010, and Mauri are the 
other independent weekly papers. Two radio stations, Radio Kiribati and 
FM96 operate along with Kiribati Television. Kiribati Community Online is  
published from the United States while the Kiribati Independent is published 
in New Zealand. There is no freedom of information legislation. 

The Broadcasting and Publications Authority Ordinance 1979 still allows 
government control over the independent media and gives politicians wide 
powers over broadcasters. Independent newspapers have to register with the 
government, which has the power to withhold licences and has done so in the 
past. So far there is no media council in the country and only a small number 
of journalists. No instances of direct censorship or repression through violence 
or threat of violence were reported in the past year.



 PACIFIC JOURNALISM MONOGRAPHS NO. 1 2012  17 

In March 2011, a Taiwanese grant enabled Radio Kiribati to extend its 
reach to the entire country.

Nauru
Population: 10,065
Form of government: Republic
Languages: Nauruan, English
Adult literacy: 99 percent 
Internet: 3.2 percent
This Pacific country has limited news media. The only media is government-
owned and there is no daily news service. There is Nauru Television and 
Radio Nauru, but they mostly broadcast the ABC from Australia as well as 
the BBC. The Nauru Bulletin publishes weekly and the Central Star News 
every fortnight.

No direct censorship was reported in the past year. The country has not 
developed freedom of information legislation, nor does it have a media council.

New Zealand (Aotearoa)
Population: 4,367,800
Form of government: Constitutional monarchy
Languages: English, Māori, Sign
Adult literacy: 99 percent 
Internet: 83.9 percent
New Zealand enjoys a free media climate and has boasted having the highest 
number of radio stations per capita in the world (Shanahan, 2011). The New 
Zealand Herald is the highest-circulation newspaper. 

New Zealand journalists enjoy shield laws that Australia is now starting 
to imitate. However, submissions for the Search and Surveillance Bill were 
closed in September 2010. The Bill proposes wide-ranging powers for various 
authorities to search records and belongings, to spy, bug conversations and 
hack into private computers. It proposes to give police powers to 70 other 
state agencies. At the time of publication, the government had obtained the 
necessary support for the Bill to be passed, subject to a select committee hear-
ing (ACT gives govt the necessary numbers to pass surveillance bill, RNZ, 
20 September 2011)



 18  PACIFIC MEDIA FREEDOM 2011: A STATUS REPORT

The Press Council and Broadcasting Standards Authority (BSA) are  
respectively self-regulatory and regulatory authorities that govern the press and 
broadcasting. The BSA frequently rules against and fines media organisations 
for breaching standards. In April 2011 it upheld a complaint against Television 
New Zealand for allowing the word ‘f***’ spoken to go unedited in an early 
evening Sunday documentary about the Aramoana massacre in 1990 when 
David Gray murdered 13 people. The BSA ruled TVNZ had breached good 
taste and decency and children’s interest standards in allowing the swear word 
to be aired before 8.30pm. TVNZ appealed (TVNZ to fight Aramoana BSA 
decision, Stuff, 19 April 2011). 

In May 2011, the BSA ruled against the Samoan government over a  
complaint against TV3’s Campbell Live programme and current affairs  
reporter John Campbell over his reports challenging the issue of how $59.4 
million of tsunami relief funds had been spent (Hill, 2011). The Samoan 
government appealed to the High Court. The same month the Press Council 
upheld a complaint by NZ Foreign Minister Murray McCully against Michael 
Field and Marc Hinton and the Sunday Star-Times over a ‘grossly inflated’ 
story about Fiji dictator Voreqe Bainimarama and the World Rugby Cup on 
accuracy, fairness and balanced grounds (McCully complaint against Field 
story, PMW, 11 May 2011).

The current National government is frequently criticised over its attitude 
to public broadcasting. The government announced in April that it would cut 
funding to TVNZ7 and the following month it announced that it would also 
slash funding to Radio New Zealand’s Waatea News (Māori content) and 
Concert FM (New Zealand planners, Pacific Scoop, 22 June 2011; Waatea 
News, Nga Reo Tangata, 15 July 2011). In response, a meeting of media 
people petitioned the government and agreed to set up a public broadcasting 
foundation.

In April, the New Zealand Press Association announced it would be 
closing in September after 130 years operating as the country’s national news 
agency. NZPA employs about 40 journalists and produces more than 1000 
news items a day. The move was triggered by the major shareholder Fairfax 
New Zealand, which had given notice that it planned to withdraw from the 
news cooperative (NZPA closing, NZ Herald, 6 April 2011). Former Dominion 
editor Karl du Fresne warned that an already meagre regional news coverage, 
including the South Pacific, would get worse: ‘Even more worrying is that 



 PACIFIC JOURNALISM MONOGRAPHS NO. 1 2012  19 

the existing “black holes” in news coverage will become wider and blacker 
still’ (Du Fresne, 2011).

While media plurality is better than in many countries, the 18-year-
old New Korea Herald newspaper in New Zealand was forced to close in  
December after being ordered by the High Court to pay $250,000 in damages 
for defaming a prominent Korean businessman (Tan, 2010).

However the Fiji regime exploited media ‘unprofessionalism’ in November 
2010 when two New Zealand media outlets erroneously reported that the Fiji 
Prime Minister had ‘died’. Bainimarama retorted: ‘I know I am still alive’ and 
the Fiji government threatened to file a lawsuit (Field, 2010).

There are also common complaints from within the media industry of a 
lack of funding for investigative journalism, a lack of industry support and 
recognition of investigative journalists and their work. In May 2011, award-
winning investigative journalist Jon Stephenson was forced to defend himself 
against a bitter attack on his credibility by Prime Minister John Key, officials 
and some fellow journalists over his investigative work with an article ‘Eyes 
wide shut’ in the May edition of Metro magazine (Stephenson, 2011). This 
article exposed the New Zealand military in Afghanistan in a controver-
sial arrangement for handing over prisoners to US forces and their abuse  
(Playing the man, Public Address, 10 May 2011). Complaints against the  
magazine and a subsequent 60 Minutes television report were filed with the Press 
Council and Broadcasting Standards Authority respectively. In his September  
editorial, Metro editor Simon Wilson lambasted the NZ Defence Force,  
saying it:

began the process of a Press Council complaint against Metro, by writ-
ing to us to allege we had misrepresented the facts. They also initiated 
[BSA] complaints against TV3 and TVNZ over their coverage of the 
story. We rebutted each element of the NZDF’s complaint, and the two 
broadcasters responded in similar terms. In the end, the Defence Force 
did not proceed with any of it. They have backed down. (Wilson, 2011) 

As well as the Press Council complaint against Metro, three BSA com-
plaints had been filed over Stephenson’s reports—against TV3’s 60 Minutes, 
TVNZ’s Marae Investigates and Media7 (on the digital channel TVNZ7). 
All four complaints were dropped by the military.



 20  PACIFIC MEDIA FREEDOM 2011: A STATUS REPORT

Niue
Population: 1,496
Form of government: Associated state (Self-government in free association 
with New Zealand)
Languages: Niuean, English
Adult literacy: 95 percent
Internet: 88.9 percent
A limited news media operates in ‘The Rock’, as this country is sometimes 
dubbed, with government-owned Niue Broadcasting Corporation running 
television and radio. A weekly news service is operated by the Niue Star. 
However, it has a high internet penetration and the population access inter-
national news through the internet. No cases of censorship or threats against 
journalists were reported in the past year.

Palau (Belau)
Population: 20,956
Form of government: Republic
Languages: Palauan, English
Adult literacy: 92 percent 
Internet: 27.8 percent
Palau has a weekly newspaper, The Palau Tribune. The Palau Gazette is 
a monthly paper published by the government. There is also a fortnightly 
English-language Tia Belau. There is one state-owned radio and television 
broadcaster, but citizens have cable and satellite television, giving them  
access to international media. Island Times is a weekly paper that also has a 
website:www.islandtimes.us

The privately owned Oceania TV Network (oceaniatv.net) that broadcasts 
24/7 and produces  a weekend locally produced news programme that includes 
news of Palau, Marshall Islands and the region. The OTV channel is also 
broadcast by both TV stations in the Marshall Islands and plans to expand to 
states in the Federated States of Micronesia.

No cases of censorship or threats against journalists were reported in the 
past year. Freedom of the press is guaranteed by the constitution, drawing on 
Fourth Estate principles from the US Constitution. But in November 2010, 
the Palau Horizon newspaper closed after publishing for 12 years, fuelling  



 PACIFIC JOURNALISM MONOGRAPHS NO. 1 2012  21 

concerns over lack of media plurality. Publisher Abed E. Younis cited a ‘nega-
tive business atmosphere’ and a slow economy for the newspaper closure 
(Palau newspaper closedown, PFF, 5 March 2011).

Papua New Guinea
Population: 5,190,786
Form of government: Constitutional monarchy
Languages: English, Tok Pisin, Hiri Motu
Adult Literacy Rate: 57.8 percent
Internet: 2 percent
Papua New Guinea’s traditional news media outlets this year faced their 
biggest challenge since independence in 1975 with constant political  
turmoil, culminating on August 2 with the overthrow of the National Alliance  
government and its ailing leader Sir Michael Somare. With a constant 
stream of nationwide allegations and counterclaims of endemic corruption,  
crumbling essential services such as health, transport and law and order, 
PNG’s print and electronic media battled daily to report these events.

Before the August 2 parliamentary coup which saw a stampede of  
government MPs join the Opposition to overthrowing the incumbent, Acting 
Prime Minister Sam Abal, had publicly challenged the impartiality of the daily 
Post-Courier which is majority owned by Rupert Murdoch’s News Corp (PNG 
acting PM accuses Murdoch daily, Pacific Scoop, 23 July 2011).

His action was widely rejected by local management and several former 
staff who insisted the newspaper operated independently of its owner on 
editorial policy. The Post-Courier’s daily opposition, The National, owned 
by Malaysian logging giant Rimbunan Hijau, continued to outsell the older 
Post-Courier with faster national delivery based on a remote printing site in 
Lae. PNG’s crumbling road network and air service disruptions hampered 
both newspapers’ distribution networks in 2011.

The August 2 political coup changed PNG’s media scene dramatically 
as overnight thousands of Papua New Guineans signed up to social media 
internet sites to read the latest reports and even look at smartphone photos 
of the new Prime Minister Peter O’Neil taken just minutes earlier inside  
the Parliament chamber. By mid-August, PNG had 50,000 Facebook users 
and one rising political MP now minister, Sam Basil, had more than 4000 
followers on his page.



 22  PACIFIC MEDIA FREEDOM 2011: A STATUS REPORT

In the week of leadership drama and endless court challenges, Facebook 
sign-ups in Papua New Guinea jumped by 17 percent to 48,000. Several 
Facebook pages set up by working journalists flashed constantly with news 
and comment on issues like the honesty of politicians and the stability of the 
country. In a single day some pages carried more words than a year’s worth 
of letters to the editor in all national print media.

While Papua New Guinea ranks highly in international media freedom 
indexes, issues such as a review of codes of ethics and practice are likely to be 
on the agenda in Port Moresby later this year as PNG is due to host the annual 
Pacific Islands News Association (PINA) conference. Media watchdogs will 
keep a close eye on developments should the conference proceed. Disagree-
ment has masked aired on the issue of basing PINA in the military-controlled 
Fiji and reports of ongoing investigations by AusAID of allegations of funding 
irregularities in media development programmes.

The Censorship Act prohibits the importation of obscene material and all 
radio programmes must comply with the Act’s required standards. The Print-
ers and Newspapers Act dictates that names of both the printer and publisher 
appear in the publication. The National Broadcasting Corporation (NBC)
runs radio and there is a strong supporting presence of Australia’s ABC as 
well as the BBC.

In December 2010, the government pressured the NBC into suspending 
executive news director Dorah Masseung, sparking an outcry from both 
RSF and PFF. The Post-Courier alleged Masseung was stood down by NBC 
managing director Memafu Kapera, who introduced further restrictions in 
the newsroom due to government complaints of ‘biased’ and ‘negative’ news 
coverage (Public media must be free, RSF, 15 December 2010). 

Papua New Guinea media will face an even greater reporting challenge 
in 2012 with national elections due. Elections in previous years have been 
frequently marred by corruption claims, voting fraud and threats to journalists.

 
Republic of the Marshall Islands
Population: 54,305
Form of government: Republic
Languages: Marshallese, English
Adult literacy: 94 percent
Internet: 7.2 percent



 PACIFIC JOURNALISM MONOGRAPHS NO. 1 2012  23 

The Marshall Islands enjoys press freedom and it is protected by Article 2 
of its Constitution. The limited media includes the privately owned week-
ly Marshall Islands Journal which also has a website and produces both 
print and digital editions. In Majuro, there are two cable TV companies, one 
run by the private company Marshalls Broadcasting Company; the other a 
digital broadcast station run by the National Telecommunications Authority 
(NTA). In Kwajalein, the US Army operates the Armed Forces Television 
Network,which is picked up by Ebeye Island residents. The Marshall Islands 
government operates a nationally broadcast AM radio station. There are two 
religious FSM stations on Majuro, and one commercial FM station that in-
cludes a lively news talk show format hosted by a former long-time Cabinet 
adviser. The President’s Office maintains a regularly updated website. There 
is no freedom of information legislation or media council. 

The national women’s organisation, Women United Together Marshall 
Islands, recently launched an FM station that broadcasts from 8am-5pm, 
providing music and a variety of talk shows focusing on its community 
advocacy programmes. A new newspaper, The Island Voice, started publica-
tion in Majuro in August 2011 on a weekly basis. Like the Journal, it is also 
independently owned.

No cases of censorship or threats against journalists were reported in the 
past year.

Samoa
Population: 184,032
Form of government: Republic
Languages: Samoan, English
Adult literacy: 98 percent
Internet: 4.7 percent
Despite a history of harsh restrictions and legal cases against publishers in  
Samoa, the past year has been relatively free of incident. The daily Samoa  
Observer, was joined online in February 2011 when the government-run  
Savali was launched. (www.savalinews.com) However, in May there were 
reports that Samoa was in dire need of trained journalists (Samoa lacks 
trained journalists, Samoa Observer, 10 May 2011). Other weekly and 
monthly newspapers and magazines serve the country, some published in 



 24  PACIFIC MEDIA FREEDOM 2011: A STATUS REPORT

New Zealand, and there is both commercial and government-owned radio 
and television. 

While no cases of censorship or threats against journalists were reported 
in the past year, there are major concerns. Some draconian laws in Samoa 
constantly threaten journalists and their profession. The Printers and Publish-
ers Act 1992 demands that journalists reveal confidential sources if a court 
order rules in favour of such a request by a member of the public. The same 
Act allows for government members to access public funds to finance legal 
actions against newspapers and other media outlets. The Samoa Observer 
editor-in-chief, Savea Sano Malifa, has been a vocal critic of the govern-
ment and these laws. The government has eased its attacks on local media, 
and instead turned pressure on international media, lodging two different  
complaints against media in New Zealand in recent years. The most recent 
was a complaint filed with New Zealand’s Broadcasting Standards Authority 
against TV3’s Campbell Live report about the alleged misuse of tsunami aid 
funds. The complaint was turned down in May 2011 but the Samoan govern-
ment has since appealed the decision.

The Observer and other media are generally ‘respectful’ to political leaders 
and over the past year media have been able to criticise the Prime Minister 
and the government without any reported reprisals. Also, the newspaper has 
apologised for ‘erroneous reporting’ and for ‘disrespectful reporting’, such 
as the Observer’s apology to the Head of State, Tui Atua Tupua Tamasese 
Efi, in October over its comments in an editorial about a proposed casino 
and the Head of State’s purported intentions (Apology to his Highness, SO,  
31 October 2010). 

In June 2011, politician Tuala Iosefo Ponifasio’ sued Samoan TV3 network 
manager Atanoa Herbert Crichton and reporter Tutuila Farao for libel 
(Politician sues network for $270,000, SO, 15 June 2011).

Solomon Islands
Population: 518,321
Form of government: Constitutional monarchy
Languages: English (official), Melanesian dialects
Adult literacy: 76.6 percent 
Internet: 3.4 percent



 PACIFIC JOURNALISM MONOGRAPHS NO. 1 2012  25 

One daily newspaper in the Solomon Islands, the Solomon Star, has  
considerable influence and it has a website updated daily. There are also  
other weekly and monthly newspapers. Radio is critically important with the 
state-run Solomon Islands Broadcasting Corporation as well as commercial  
radio. One Television is the only TV channel. The Media Association of the  
Solomon Islands and RAMSI, which started a Solomon Islands Media  
Assistance Scheme in 2009 to review the reach and quality of media in the 
country, are now considering extending the programme into a third phase 
in conjunction with assistance from the ABC. There is limited access to the 
internet.

There is free speech and freedom of the press, although there have been 
harsh penalties through civil actions. In November, the Island Sun was ordered 
to pay former Prime Minister Dr Derek Sikua and his secretary Jerry Manele 
a total of $116,000 in damages and legal costs when it lost a defamation case.

Tonga
Population: 101 991
Form of government: Constitutional monarchy
Languages: Tongan, English
Adult literacy: 99.2 percent 
Internet: 8.4 percent
Tonga has had a history of media abuses. The new government elected in 
November 2010 has not moved as quickly as some critics expected when  
former broadcaster and media rights activist ‘Akilisi Pohiva, leader of the 
pro-democracy movement, was elected to government and was widely  
expected to beccome Prime Minister. Most media were shut out of the swear-
ing in of the new Prime Minister, once again a noble, Lord Tu’ivakano.

There is a well-established government-owned media although private 
newspapers and broadcasters have been operating in spite of threats of  
criminal charges and deportation for years. The Tonga Chronicle, a state-
owned weekly newspaper, is ironically now managed by the private newspaper 
Taimi’o’Tonga, long a critic of the government. Matangi Tonga, an online news 
service, is also privately owned. As well as other private publications, many of 
a religious backing, Ko’ e Keléa, an independent bimonthly paper, is published 
in Tongan and English. A new newspaper for women, Faite, was founded in 



 26  PACIFIC MEDIA FREEDOM 2011: A STATUS REPORT

October 2010 and in January, Taimi launched its new website Taimi Online 
www.taimionline.com. The Tonga Broadcasting Commission runs radio and 
television, while there is also limited private broadcasting.

The Tonga Media Council and the government have been considering 
introducing freedom of information legislation for years but to date there is 
no FOI law.

In December 2010, private radio station FM 88.1 was ordered to stop 
broadcasting as its licence had been repealed. Independent Taimi Media  
Network publisher Kalafi Moala had decided to start his own radio station and 
recalled the licence he had ‘loaned’ to the new station. In February 2011, the 
government announced it was issuing two new licences (Government grants 
two new radio licences, TMN, 3 February 2011). The Pacific Freedom Forum 
criticised the government for planning to introduce a similar licence system 
for print media (Tonga government and media, PFF, 13 December 2010). 

In January 2011, government minister Clive Edwards successfully sued 
Kele’a newspaper for defamation in the lead-up to the November election. 
As a result, the IFJ complained and encouraged the Tonga Media Council to 
work with government and other partners to establish a complaints system, 
in a bid to keep similar cases out of the courts (IFJ calls for strong indepen- 
dent complaints process in Tonga, IFJ AP Online, 1 February 2011). Edwards’ 
claim was that the ‘defamation’ (he was alleged with other ministers to have 
formed a secret party backed by the government) influenced the outcome of 
the election. The paper was ordered to pay T$14,275 to Edwards, and was thus 
made vulnerable to further claims by other members mentioned in the article.

Tuvalu
Population: 9,561
Form of government: Constitutional monarchy
Languages: Tuvaluan, English
Adult literacy: 93 percent
Internet: 40 percent
Tuvalu has limited media which is wholly owned and operated by the state. 
The fortnightly Tuvalu Echoes paper is a bilingual publication in English and 
Tuvaluan. State-owned Radio Tuvalu operates and there is access to cable 
and satellite television, but no national television. The internet domain .tv is 



 PACIFIC JOURNALISM MONOGRAPHS NO. 1 2012  27 

popular globally. International media are free to operate in the country. There 
is no freedom of information legislation or any media council.

No cases of censorship or threats were reported against journalists in the 
past year. But in January 2011, the government was criticised by the Pacific 
Freedom Forum for invoking the Public Order Act to ban political meetings 
for 14 days. The PFF argued the ban would have effects on freedom of the 
press and expression (More public talking, PFF, 24 January 2011).

Vanuatu
Population: 224,564
Form of government: Constitutional monarchy
Languages: English
Adult literacy rate: 82 percent
Internet: 7.6 percent
Vanuatu has a developed mediascape, with both state and privately owned 
outlets. There is the Vanuatu Daily Post and the Vanuatu Times as well as 
Port Vila Presse and others in English and French. The ������������������Vanuatu Broadcast-
ing and Television Corporation runs Television Bilong Vanuatu and Radio 
Vanuatu and issues radio and television licences. Capital FM is the main 
private radio station. The Vanuatu Daily Post has an active news website.

Through months of political upheaval in Vanuatu with minority  
governments and a revolving door leadership with more than five changes 
of prime minister over the year, there has been heightened sensitivity by the 
government to media issues. The media was banned from a no-confidence 
vote in Parliament during December 2010, prompting a protest by the coun-
try’s media bodies (Vanuatu media disappointed, RNZI, 3 December 2011).

The Media Association of Vanuatu has continued to campaign for  
freedom of information legislation in Vanuatu, as has the local office of  
Transparency International. Although there is no media council, Daily Post  
publisher Marc Neil-Jones made renewed calls for one to be established as well as the  
a complaints procedure after an assault involving a minister in early 2011 
(Neil-Jones, 2011). In March, Minister of Public Utilities and Infrastructure 
Harry Iauko entered the offices of the Vanuatu Daily Post with a group of 
men and physically and verbally assaulted Marc Neil-Jones. Neil-Jones, who 
had previously been beaten and deported for his articles and had published 



 28  PACIFIC MEDIA FREEDOM 2011: A STATUS REPORT

information from a report that implicated Iauko (Neil-Jones, 2011). The public 
prosecutor was alleged to have a private interest in the case, being well-known 
to be a good friend of Iauko. The minister was arrested and charged and in 
June pleaded guilty. He was fined the equivalent of US$150. 

The sentence was denounced as an outrage by most media groups across 
the Pacific. Moses Stevens, the ni-Vanuatu president of PINA, condemned 
the assault but attempted to justify why it might have happened, implying that 
Neil-Jones had instigated the incident with ‘biased reporting’, further fuelling 
the conflict between the media personalities in Vanuatu (PINA condemns 
attack, PMC, 8 March 2011; Memo to PINA, Café Pacific, 9 March 2011). 
Neil-Jones reports that threats are common practice in Vanuatu. There is a 
constant cultural divide between Western attempts to hold the powerful to 
account and a ‘traditional’ approach of not taking the government to task. In 
November, Neil-Jones was opposed by the Media Association Blong Vanuatu 
when he applied for a radio licence. Reasons given by MAV president Evelyn 
Toa were that indigenous culture needed to be protected yet Neil-Jones has 
accused Toa of using her position at MAV to stifle competition for her own 
media interests.

Figure 2: Vanuatu Daily Post publisher Marc Neil-Jones: Target of a political 
assault.   

©
 D

E
L 

A
B

C
E

D
E

 / 
P

ac
ifi

c 
M

ed
ia

 C
en

tre



 PACIFIC JOURNALISM MONOGRAPHS NO. 1 2012  29 

Other territories: 
French Polynesia
Population: 259,596
Form of government: Dependent territory (France)
Languages: Te Reo Māohi and French
Adult literacy: 98 percent 
Internet: 40.7 percent
The territory of French Polynesia, or Tahiti, has for the past 12 months  
felt intense pressure from France to enact reforms of its high-spending  
public sector. The Bouillet Report has encouraged major cuts to a myriad of  
‘surplus’ public bodies and departments as France puts increased pressure to 
curb the overspending and reduce its costs in the territory (Call for caution 
amid French Polynesia’s stalled reforms, RNZI, 13 July 2011). The public 
broadcaster Tahiti Nui TV may well be at risk as the Territorial Assembly is 
looking to convert it to a web-based service. Some ministers have reacted 
against the suggestion which would limit access to the television service 
to less than half the population. The online bilingual (English and French) 
news service, Tahitipresse, also faces being closed as ministers do not 
rate the importance of online news in English highly. According to Tahiti- 
presse publisher Thibault Marais: ‘At Tahiti Nui TV, you have programmes  
coming from Pacific countries—some of them are in English and [are being  
subtitled] in French so that is a good way for people in Tahiti to learn more 
about the Pacific and to hear it in English as well’ (Funding cuts threaten 
French Polynesian media, RA Pacific Beat, 4 July 2011).

However, the territory enjoys a developed media landscape, with private 
enterprise as well as state-owned services. There are several private radio  
stations as well as the RFO Polynesie (French) service. Two daily news- 
papers, La Dépêche and Les Nouvelles, compete as well as the publication of 
a monthly paper, Tahiti Pacifique. 

In October 2010, U-TOPIC, filed a compensation claim against the Tahiti 
Brewery for alleged vindictive legal action against the small magazine. After 
being accused of defamation and forging laboratory reports over a 2006 report 
and since been exonerated, the publication is seeking compensation (Magazine 
seeks compensation, PMW, 13 October 2010).



 30  PACIFIC MEDIA FREEDOM 2011: A STATUS REPORT

New Caledonia
Population: 245,580
Form of government: Dependent territory (France)
Languages: French (official), Melanesian and Polynesian dialects
Adult literacy: 96 percent
Internet: 33.2 percent
There is a range of media outlets in New Caledonia, with a daily news- 
paper Les Nouvelles Calédoniènnes and the state-owned radio and television 
service RFO (Maclellan, 2009). Political debate is vibrant on local websites 
and through locally edited magazines such as Le Pays, the weekly political 
review Les Infos or the satirical Chien Bleu. There are several private or 
community run radio stations, including the pro-independence Radio Djii-
do (www.radiodjiido.nc), Radio Océane FM and Radio RRB, which has an  
editorial line that usually supports the anti-independence Rassemblement 
UMP (RUMP) party. 

In spite of this diverse media, there are pressures on press freedom, from 
local political disputes and also changes to media laws that affect France’s 
three Pacific dependencies. Private radio stations in New Caledonia receive 
grants from the three provincial administrations in New Caledonia, which 
opens the way for political pressure to be applied. In June and July 2010, Radio 
Océane FM faced a financial crisis when the Southern Provincial adminis-
tration refused to pay a scheduled grant to the radio station, at a time when 
there was political conflict between the three main anti-independence parties.  
According to the local NGO Ouverture Citoyenne: ‘The RUMP majority in the 
province has blocked the transfer of a grant to Radio Océane, with the reason 
publicly announced by Mr Lemestre [cabinet director for the province] that 
the radio station was too critical of his political party. Consequently the radio 
station may have to end its broadcasts at the end of the month’ (Ouverture 
Citoyenne, 19 June 2010).

For broadcasters in the Noumea offices of the state-run RFO radio and 
TV stations, operations are affected by a worsening climate for journalists 
in France. For the first time in 2010, the media watchdog Reporters Sans  
Frontières added France to its ‘Countries under surveillance’ list, and the na-
tion dropped to 44th on the annual RSF index. 

According to Reporters Without Borders : ‘The state of press freedom 
has been worsening in France for the past several years as a result of tension 



 PACIFIC JOURNALISM MONOGRAPHS NO. 1 2012  31 

between the press and the authorities, growing pressure on journalists to  
reveal their sources of information and reform of the public broadcast sector.̓ 
Online websites in Noumea are evaluating the implications of changes to do-
mestic security laws over the last year, including the enactment in February 
2011 by the French Parliament of the ‘law on guidelines and programming  
for the performance of internal security’ (Loppsi 2). Provisions of the law  
institutionalise the administrative filtering of the web without a court order, and 
while the purported focus is on child pornography, journalists are concerned 
about the threat it poses to online freedom of expression.

Freedom of the press in France is based on 19th century legislation (Loi sur 
la liberté de la presse du 29 juillet 1881) which has been regularly amended. 
In September 2010, the government gazetted a new decree on the media in 
New Caledonia, French Polynesia and Wallis and Futuna (Décret n° 2010-1088 
du 15 Septembre 2010 relatif au développement et à la modernisation de la 
presse en Nouvelle-Calédonie, en Polynésie française et dans les îles Wallis-
et-Futuna). The decree updates a range of laws and regulations governing the 
media in France’s Pacific dependencies.

Timor-Leste (East Timor)
Population: 1,115,000
Form of government: Republic
Languages: Tetun and Portuguese (English and Indonesian unofficial)
Adult literacy: 50.1 percent  
Internet: 0.2 percent
Timor-Leste’s vibrant media scene continued to grow in 2011 with the launch 
in early April of the island nation’s fourth daily newspaper, The Indepen- 
dente, by a team of young journalists led by former Timor Post editor-in-
chief Mouzy Lopez.

The country’s primary sources of news outside of the capital Dili continued 
to be a network of 18 regional radio stations plus the state-controlled national 
radio and TV networks. A second local TV station owned by STL, one of the 
leading print media houses, launched in 2011 with an eye on a wider audience 
during the upcoming 2012 elections.

A recent review by major donors of Timor-Leste’s media development 
recommended support for a move by the government and most local journalist 
associations to unite under an umbrella organisation such as a press council, 



 32  PACIFIC MEDIA FREEDOM 2011: A STATUS REPORT

similar to other bodies in the region. It remains unclear how the proposed 
Press Council would be constituted, how it would operate and how it would 
be funded. Journalist groups were emphatic it should not be government-
controlled.

Ongoing training for Timorese journalists continued to be an issue dur-
ing 2011 with the impending retreat of the Washington-funded International 
Centre for Journalists (ICFJ) in Dili. Earlier in 2011, an ICFJ project to launch 
a community printing centre with donor funding to reduce the high cost of 
traditional print media was wound up as local stakeholders struggled to take 
over ownership and meet costs. The National University of East Timor, based 
in Dili, offers a communications/journalism course in Portuguese and Tetum 
but was unable to teach updated skills without student internet connections 
being readily available on campus.

Social media take-up in other Asia-Pacific countries has had little effect 
on Timor Leste’s mediascape due to the high cost to users of a monopoly 
communications network and limited access outside major centres. 

Wallis and Futuna 
Population: 13,445                                                                               
Form of government: Dependent territory (France)          
Languages: Wallisian, French, Futunan
Adult literacy: 50 percent 
Internet: 8.4 percent
A limited press exists in Wallis and Futuna after the King of Wallis shut 
down Te Fenua Fo’ou in 2002. There is 8.4 percent internet penetration but 
little local news is produced. As well as critical developmental issues and lit-
tle media in general, there is still an atmosphere of media restriction.

West Papua 
(comprising the provinces of Papua and West Papua)
Population: 3,612,854
Form of government: Province of Indonesia
Languages: Bahasa Indonesia (official)
Internet: Unlisted
Adult literacy rate: 75 percent, including transmigrants from Indonesia.  



 PACIFIC JOURNALISM MONOGRAPHS NO. 1 2012  33 

This distorts the overall figure and in some regencies in the Highlands, the 
literacy rate is as low as 40 percent. Fewer than 56 percent of all people have  
completed lower primary schooling.

T��������������������������������������������������������������������������he Indonesian-occupied colony of West Papua is subject to onerous restric-
tions on press freedom, and repeated cases of direct interference by security 
forces have been strongly evident in the reportage of the many and com-
plex issues facing the Papuans today. International human rights observers,  
non-governmental organisations and journalists are severely restricted in 
their work in Papua amid ongoing reports of serious human rights violations 
by the police and military.

Jakarta still upholds its prohibition on all foreign journalists and media 
workers from entering either province in West Papua, unless pre-approved 
under a slow and bureaucratic process from the Ministry of Information.  
Even after approval, journalists are always accompanied by a minder from the 
Badan Intelijen Nasional (National Intelligence Body).  Only three foreign 
journalists have been allowed access to West Papua in 2011. Unsurprisingly, 
few journalists choose this official route, with many opting to travel into West 
Papua via unofficial means, a process unavailable to Jakarta-based correspond-
ents under threat of immediate expulsion. Human rights workers regularly 
report that security forces harass and intimidate those seen talking to foreign 
journalists, though many still take the risk when a foreign journalist is present.

Until late July 2011, the Indonesian Attorney-General had enforced a  
ban on all books and publications that discussed Papuan aspirations for  
independence or advocated peaceful pathways for ending violence in Papua. 
Under the Sukarno-era 1963 Law on Monitoring Printed Materials with 
Content that Could Endanger Public Order and the 2004 AGO Law, books 
by Sofyan Yoman, Benny Giay and others had been denied publication, and 
their sale or display prohibited. The law was deemed by judicial review as 
being unconstitutional under the 1945 Indonesian Constitution, which grants 
freedom for all citizens to ‘express their thoughts through verbal and written 
media’.  In practice, even unbanned books have been seized by security forces, 
but in early August, journalists reported to West Papua Media that thousands 
of copies of books were replacing betel nut as the main commodity in infor-
mal markets.  On August 15, the chair of the Dewan Adat Papua, Forkorus 
Yaboisembut, launched a book challenging the Indonesian government’s 
annexation of Papua, with no seizure of this book evident at time of writing.



 34  PACIFIC MEDIA FREEDOM 2011: A STATUS REPORT

Recent leaked Kopassus (Indonesian Special Forces) documents have 
demonstrated the pervasiveness of Indonesian security force surveillance 
into every aspect of Papuan daily life, and media workers are especially 
under suspicion by Jakarta and the military for supporting separatism sim-
ply by reporting on events that concern Papuan people. Both military and  
‘civilian’ intelligence agencies regularly accuse prominent Papuan journal-
ists and media contributors as being both pro-independence and subversive. 
Several journalists were named in the Anatomy of Papuan Separatists report 
prepared by Kopassus, and analysed by the West Papua Project at Sydney 
University (West Papua Project, 2011).

Threats and actual violence against journalists are commonplace in Papua 
and have been increasing as the civil resistance movement against Indonesian 
rule has been intensifying.  During several mass mobilisations over the past 
12 months, security forces have detained journalists from Bintang Papua and 
other independent media outlets, and reports of militia harassment and threats 
from the Kopassus backed  have also increased. Regular SMS and voicemail 
harassment messages and death threats have been sent to journalists and  
human rights workers with a significant escalation in threatening behaviour 
from military sources since March 2011.  

Government or military-controlled media is dominant in Papua, with  
content being predominantly Java-centric, albeit with some attempts at  
providing some ethnic Papuan flavour with channels such as Metro Papua 
TV.  However, Papuan and Indonesian journalists alike must contend with the 
presence of Indonesian intelligence officers sitting in their newsrooms, and 
regularly either editing their articles, or directly publishing misinformation 
and propaganda.  Several Papuan journalists working for larger outlets have 
reported to West Papua Media that the behaviour of ‘Intel Inside’ means they 
are unable to gain the trust of their sources, which prevents them from doing 
their job.

Several indigenous independent media organisations have grown through-
out 2011, such as Tabloid Jubi and some attempts at beginning indigenous 
Papuan TV stations, mainly focused on environmental and community  
issues.  However, in Tabloid Jubi’s case especially, journalists and editors must  
regularly contend with the danger of security force intimidation.

The murder of journalist Ardiansyah Matrai’is, who was working with 
Merauke TV and Jubi, is still unsolved. On 30 July 2010, Matra’is’s naked, 



 PACIFIC JOURNALISM MONOGRAPHS NO. 1 2012  35 

handcuffed body was found in the River Gudang Arand with his arm tied to 
a tree to prevent his body from floating downstream, and showing signs of 
torture, according to his autopsy. (Two environmental reporters found dead, 
IFEX, 11 August 2010; Shanahan, 2010). However, the police concluded he 
‘committed suicide’ (How was investigative reporter pushed to kill himself?, 
RSF, 6 August 2010). Matra’is had been covering plans for the Merauke  
Integrated Food and Fuel Estate, had received threatening text messages similar 
to those sent to at least three other local journalists, news reports said. The 
news website Kompas translated one threat as saying: ‘To cowardly journalists, 
never play with fire if you don’t want to be burned. If you still want to make 
a living on this land, don’t do weird things. We have data on all of you and 
be prepared for death.’  Police have still refused to investigate his death any 
further, and the Alliance of Independent Journalists (AIJ) has taken industrial 
action on several occasions to advocate for media safety in Papua.

On 24 August 2010, Musa Kondorura, a contributor to Kantor Berita 
Radio (KBR) 68H in Wasior Sub-district, Teluk Wondama District, West 
Papua Province, was attacked by two men, Luki and Hendra, who claimed to 
be members of the State Intelligence Agency (BIN).

Banjir Ambarita, a journalist with the Jakarta Globe and Bintang Papua, 
was stabbed in the chest and stomach by two assailants on a motorcycle on 
March 3 in Jayapura.  The attack, widely believed to be by members of the 
police, happened after Ambarita wrote articles about two alleged rape cases 
involving the police (Brutal attack, Pacific Scoop, 27 March 2011).  Police 
officers at Jayapura’s police detention centre allegedly forced detainees to 
perform oral sex on police officers from November 2010 to January 2010, 
and in Biak repeatedly raped and tortured a 15-year-old girl in February 
2011. Ambarita’s reporting of these cases led to much embarrassment and 
the resignation of Jayapura Police Chief Adjunct Senior Commissioner Imam 
Setiawan on 1 March 2011. Unsurprisingly, the police have so far failed to 
identify the assailants.

In recent and ongoing military operations in Puncak Jaya—where the  
notorious battalion 753 has been engaged in savage killings of unarmed 
civilians in reprisal for attacks by the armed resistance of the TPN (Tentara 
Pembebasan Nasional,  or National Liberation Army)—the Indonesian govern-
ment has closed off access to the Tingginambut district to both Indonesian and 
foreign human rights and media observers. Local activists have been forced to 



 36  PACIFIC MEDIA FREEDOM 2011: A STATUS REPORT

march for days across rugged terrain to deliver verified information. Local hu-
man rights observers and Papuan activists from the KNPB have independently 
reported to West Papua Media that TNI headquarters staff have threatened 
their safety if they alert journalists to abuses carried out by Indonesian security 
forces against West Papuan people.

The situation for journalists is not expected to improve in West Papua as 
long as the international community remains inactive on the issue of media 
safety and impunity for the security forces in media abuses. 

Note
1. Pacific Islands Forum member countries are Australia, Cook Islands, Federated 
States of Micronesia, Fiji, Kiribati, Nauru, New Zealand, Niue, Palau, Papua New 
Guinea, Republic of the Marshall Islands, Samoa, Solomon Islands, Tonga, Tuvalu 
and Vanuatu. Fiji is currently suspended because the military regime established in 
December 2006 declined to accelerate plans for a return to democracy with elections 
scheduled for 2014. French Pacific territories are New Caledonia, French Polynesia 
and Wallis and Futuna. The Indonesian former and current territories are East Timor 
(now the independent state of Timor-Leste) and West Papua. 

References
ACT gives govt the necessary numbers to pass surveillance bill (2011, September 

21). Radio New Zealand. Retrieved on 21 September, from www.mediawatch.
co.nz/news/political/85742/act-gives-govt-the-numbers-to-pass-surveillance-bill

Apology to his highness (2010, October 31). Samoa Observer. Retrieved on 9 August 
2011, from www.samoaobserver.ws/index.php?option=com_content&task=view
&id=28930&Itemid=62

Bacon, W., and Price, J. (2011, August 9). The Conversation on Pacific Media Watch. 
Retrieved on 12 August 2011, from www.pmc.aut.ac.nz/pacific-media-watch/
australia-news-world-scandal-litmus-test-independent-journalism-7570

Brutal attack against journalist Banjir Ambarita (2011, March 27). Pacific Scoop. 
Retrieved on 19 August 2011, from http://pacific.scoop.co.nz/2011/03/indonesia-
brutal-attack-against-journalist-banjir-ambarita/

Call for caution amid French Polynesia’s stalled reforms (2011, July 13). Radio 
NZI. Retrieved on 12 August 2011, from http://www.rnzi.com/pages/news.
php?op=read&id=61779

Du Fresne, K. (2011, July 19). How pulling the plug on NZPA will open news cover 
‘black holes’, Pacific Media Centre Online. Retrieved on 8 August 2011, from  
www.pmc.aut.ac.nz/articles/pulling-plug-nzpa-and-black-holes-news-cover

Field, M. (2010, November 24). Bainimarama: ‘I know I am still alive’, Stuff website. 
Retrieved on 22 August 2011, from www.stuff.co.nz/world/south-pacific/4380439/
Bainimarama-I-know-I-am-still-alive



 PACIFIC JOURNALISM MONOGRAPHS NO. 1 2012  37 

Fiji Media Watch, (n.d.). The Fiji Media Council code of ethics. Retrieved 
on 9 August 2011, from www.fijimediawatch.com/index.cfm?go=main.
articles&categoryid=E5483BDC-9AD7-12F0-B9A2CCADCECB4CC9&subcat
egoryid=FE3C5966-B19E-AF5B-20BDE4D67B6F8AC2

Fiji’s top businessman jailed (2011, April 14). Stuff Online. Retrieved on 12 August 
2011, from www.stuff.co.nz/business/world/4887600/Fijis-top-businessman-jailed

Freedom House (2011, August). Freedom of the press 2011: Fiji [Report by David 
Robie]. Retrieved on 12 August 2011, from www.freedomhouse.org/template.
cfm?page=16

Funding cuts threaten French Polynesian media and tourism (2011, July 4). RA Pacific 
Beat. Retrieved on 12 August 2011, from http://www.radioaustralia.net.au/pacbeat/
stories/201107/s3259993.htm

Frank, Uncensored reveals Fiji’s coup leader (2010, August 5). ABC Pacific Beat,   
[Radio interview transcript]. Retrieved on 12 August 2011, from  www.radio 
australia.net.au/pacbeat/stories/201008/s2973996.htm

Government grants two new radio licences (2011, February 3). Taimi Media Network. 
Retrieved on 8 August 2011, from www.taimionline.com/articles/2006

Grubb, B. (2011, May 17). Security experts go to war: wife targeted, Sydney Morning 
Herald Online. Retrieved on 19 August 2011, from www.smh.com.au/technology/
security/security-experts-go-to-war-wife-targeted-20110517-1eqsm.html

Hill, M. (2011, May 15). Campbell Live Samoa complaint rejected, Stuff website. 
Retrieved on 8 August 2011, from www.stuff.co.nz/entertainment/tv/4905121/
TVNZ-to-fight-BSA-Aramoana-decision

How was investigative journalist pushed to kill himself? (2010, August 6), RSF.  
Retrieved on 19 August 2011, from http://en.rsf.org/indonesia-how-was-investi-
gative-reporter-06-08-2010,38102.html

IFJ calls for strong independent independent complaints process in Tonga (2011, 
February 1). IFJ Asia-Pacific Online. Retrieved on 8 August from http://asiapacific.
ifj.org/en/articles/ifj-calls-for-strong-independent-complaints-process-in-tonga

Is the government trying to get more control over the media? (2011, September 16). 
Reporters Without Borders. Retrieved on 20 September 2011, from http://en.rsf.
org/australia-is-the-government-trying-to-get-16-09-2011,41007.html

Journalist arrested at IT security conference (2011, May 18). Sydney Morning Herald 
Online.  Retrieved on 8 August 2011, from http://www.smh.com.au/technology/
technology-news/journalist-arrested-at-it-security-conference-20110517-1erjh.
html

Kumar, V. (2010, September 27). Fiji: The best of times, Fiji Media Centre Online. 
Retrieved on 12 August 2011, from www.pmc.aut.ac.nz/articles/fiji-best-times

McCully complaint against Field story on Fiji upheld (2011. May 11). PMW (Pacific 
Media Watch) #7441.  Retrieved on 8 August 2011, from www.pmc.aut.ac.nz/paci- 
fic-media-watch/2011-05-11/nz-mccullys-complaint-against-field-story-fiji-upheld

Maclellan, N. (2009). The changing mediascape in New Caledonia broadens the 
political spectrum. Pacific Journalism Review, 15(2), pp. 205-209). Retrieved on 



 38  PACIFIC MEDIA FREEDOM 2011: A STATUS REPORT

29 August 2011, from http://search.informit.com.au/documentSummary;dn=300
314265572564;res=E-LIBRARY

Magazine seeks compensation from brewery for ‘legal abuse’ (2010, October 13). 
PMW (Pacific Media Watch) #7081. Retrieved on 12 August 2011, from http://
www.pmc.aut.ac.nz/pacific-media-watch/2010-10-13/tahiti-magazine-seeks-
compensation-brewery-legal-abuse

Media planners, critics tackle shaky future of public television in NZ (2011, June 22). 
Pacific Scoop. Retrieved on 8 August 2011, from http://pacific.scoop.co.nz/2011/06/
media-planners-critics-tackle-shaky-future-of-public-television-in-nz/

Memo to PINA, get your Vanuatu facts right (2011, March 9). Café Pacific [Blog: 
David Robie]. Retrieved on 8 August 2011, from http://cafepacific.blogspot.
com/2011/03/memo-to-pina-get-your-vanuatu-facts.html

More public talking needed on Tuvalu’s public order ban (2011, January 24). PFF 
(Pacific Freedom Forum). Retrieved on 9 August 2011, from www.pacificfreedom-
forum.org/2011/01/more-dialogue-discussion-needed-for.html

Motibhai wins race for the Fiji Times, (2010, September 15). Café Pacific [Blog: 
David Robie]. Retrieved on 12 August 2011, from http://cafepacific.blogspot.
com/2010/09/motibhai-wins-race-for-fiji-times.html

Neil-Jones, M. (2011, February 6). World Press Freedom Day in Samoa [Speech]. 
Retrieved on 8 August 2011, from www.pmc.aut.ac.nz/files/2011-05-06/marc-neil-
jones-world-press-freedom-day-speech-samoa-2011

New Cook Islands PM sworn in, (2010, November 30). Radio New Zealand  
International online. Retrieved on 8 August from www.rnzi.com/pages/news.
php?op=read&id=57367

New powers mean ASIO could spy on WikiLeaks (2011, May 18). Crikey. Retrieved 
on 19 August 2011, from www.crikey.com.au/2011/05/18/new-powers-mean-asio-
could-spy-on-wikileaks/

New threats to journalists’ sources as police secretly access reporter’s telephone 
records, (2010, November 15). IFEX (International Freedom of Expression 
Exchange). Retrieved on 8 August from www.ifex.org/australia/2010/11/15/
obrien_source/

NZPA closing after 132 years (2011, April 6). New Zealand Herald Online.  
Retrieved on 8 August 2011, from www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_
id=1&objectid=10717553

Ouverture Citoyenne (2010, June 19). [Media release].
Palau newspaper closedown highlights media freedom concerns (2011, March 5). PFF 

(Pacific Media Freedom). Retrieved on 9 August 2011, from www.pacificfreedom-
forum.org/2011/03/palau-newspaper-closedown-highlights.html

Pasima accuses PINA of being censorship ‘lapdog’ (2010, December 1). PMC 
Online (Pacific Media Centre Online). Retrieved on 22 August 2011, from  
www.pmc.aut.ac.nz/pacific-media-watch/2010-12-01/region-pasima-accuses-pina-
being-censorship-lapdog

Patindol, J. L. C. (2010). Building a peace journalists’ network from the ground: 



 PACIFIC JOURNALISM MONOGRAPHS NO. 1 2012  39 

The Philippine experience. In Keeble, R. L., Tulloch, J., and Zollmann, F. Peace 
journalism, war and conflict resolution (pp. 193-205). New York: Peter Lang.

Perrottet, A. (2011, May 4). World Press Freedom Day and who’s who in Pacific 
media groups, Pacific Media Watch. Retrieved on 24 August 2011, from www.
pmc.aut.ac.nz/pacific-media-watch/2011-05-04/region-world-press-freedom-day-
and-whos-who-pacific-media-groups

Perrottet, A. (2010, November 4). Vanuatu media in radio licence row: ‘Salesman’ 
v indigenous newshounds. Pacific Media Centre Online. Retrieved on 22 August 
2011, from www.pmc.aut.ac.nz/articles/vanuatu-media-radio-licence-row

PINA condemns attack on newspaper publisher in Vanuatu (2011, March 8). PMC 
(Pacific Media Centre Online). Retrieved on 8 August 2011, from www.pmc.aut.
ac.nz/sites/default/files/file_bin/201103/PINA%20President%20statement%20
2011_March8.pdf

Playing the man (2011, May 10). Public Address. Retrieved on 12 August 2011, from 
http://publicaddress.net/hardnews/playing-the-man/

PNG acting PM accuses Murdoch daily of trying to oust him (2011, July 23). Pacific 
Scoop. Retrieved on 12 August 2011, from http://pacific.scoop.co.nz/2011/07/
png-acting-pm-accuses-murdoch-daily-of-trying-to-oust-him/

PNG Media Council embroiled in fraud audit (2011, June 3). ABC News Online. 
Retrieved on 8 August 2011, from www.abc.net.au/news/2011-06-03/png-media-
council-embroiled-in-fraud-audit/2744952

Politician sues network for $270,000 (2011, June 15). Samoa Observer Online.  
Retrieved on 8 August 2011, from www.samoaobserver.ws index.php?option=com_
content&view=art icle&id=33833:-poli t ic ian-sues&catid=1:latest-
news&Itemid=50

Progress under liberty: The state of press freedom in Australia 2010 (2010, April 30). 
MEAA (Media Entertainment and Arts Alliance) [Report]. Retrieved on 8 August 
2011, from http://issuu.com/meaa/docs/press_freedom_2010

Public Media must be free of government pressure (2010, December 15). RSF  
(Reporters Without Borders). Retrieved on 8 August 2011, from http://en.rsf.org/
papouasie-nouvelle-guinee-public-media-must-be-free-of-15-12-2010,39041.html

Publisher vows to press assault charges against minister (2011, March 5). PMW 
(Pacific Media Watch) #7299. Retrieved on 1 August 2011, from www.pmc.aut.
ac.nz/pacific-media-watch/2011-03-05/vanuatu-publisher-vows-press-assault-
charges-against-minister

Rauto, M., and Baselala, E. (2010, September 23). Times change. The Fiji Times. 
Retrieved on 30 August 2011, from www.fijitimes.com/story.aspx?id=156561

Samoa lacks trained journalists (2011, May 10). Samoa Observer Online. Retrieved 
on 8 August 2011, from www.samoaobserver.ws/index.php?option=com_content
&view=article&id=33107:samoa-lacks&catid=1:latest-news&Itemid=50

Shanahan, M. (2010, August 23). They kill environmental journalists, don’t they? 
Under the Banyan [Blog]. Retrieved on 19 August 2011, from http://underthe-
banyan.wordpress.com/2010/08/23/they-kill-environment-journalists-dont-they/



 40  PACIFIC MEDIA FREEDOM 2011: A STATUS REPORT

Shanahan, M. W. (2011). A short history of commercial radio in New Zealand. New 
Zealand Broadcasting School, CPIT, Christchurch New Zealand. Retrieved on  
8 August 2011, from www.trb.co.nz/StandardPage.asp?id=180

Simon Overland defends police checks of Herald Sun phone records (2010, September 
24) Herald Sun Online. Retrieved on 8 August 2011, from www.heraldsun.com.
au/news/victoria/spy-force-exposed/story-e6frf7kx-1225928598852 

Simpson, S. (2011, June 14). Analysis: An overview of the media environment. PMW 
(Pacific Media Centre Online) #7499. Retrieved on 9 August 2011, from www.
pmc.aut.ac.nz/pacific-media-watch/2011-06-14/fiji-analysis-overview-media-
environment

Soerjoatmodjo, G. W. L. (2010). Peace journalism in Indonesia. In Romano, A., 
International journalism and democracy: Civic engagement models from around 
the world (pp. 180-193). London: Routledge.

Tan, L. (2010, Dec 9). Defamation kills Korean paper, New Zealand Herald  
Online. Retrieved on 19 August 2011, from www.nzherald.co.nz/nz/news/article.
cfm?c_id=1&objectid=10693024

Tonga government and media must support complaints process, says PFF (2010, 
December 13). PFF (Pacific Freedom Forum). Retrieved on 9 August 2011, from 
www.pacificfreedomforum.org/2010/12/tonga-government-and-media-must-
support.html

TVNZ to fight Aramoana BSA decision (2011, April 19). Stuff website. Retrieved on 
8 August 2011, from www.stuff.co.nz/entertainment/tv/4905121/TVNZ-to-fight-
BSA-Aramoana-decision

Two environmental journalists found dead; threats to journalists escalate (2010, August 
11). IFEX. Retrieved on 19 August 2011, from www.ifex.org/indonesia/2010/08/11/
river_dead/

Vanuatu media disappointed over unprecedented ban from Parliament (2011,  
December 3). Radio New Zealand International. Retrieved on 8 August 2011, from 
www.rnzi.com/pages/news.php?op=read&id=57448

Vanuatu media in radio licence row (2010, November 4). Pacific Media Centre 
Online. Retrieved on 1 August 2011, from www.pmc.aut.ac.nz/articles/vanuatu-
media-radio-licence-row

Waatea News and Radio New Zealand part company (2011, July 15). Nga Reo 
Tangata. Retrieved on 8 August 2011, from www.hrc.co.nz/newsletters/diversity-
action-programme/nga-reo-tangata/2011/07/waatea-news-and-radio-new-zealand-
part-company/

Woods, J. (2010a). Cook Islands: Cook Islands News and the genesis of the FOI. 
Pacific Journalism Review, 16(2): 15-23. 

Woods, J. (2010b, May 3). It’s still a fragile freedom [Editorial]. Cook Islands News.
Work continues on Fiji Freedom of Information Decree (2011, May 24). Fiji Broad-

casting Corporation News. Retrieved on 8 August 2011, from www.radiofiji.com.
fj/fullstory.php?id=37038

West Papua Project (2011). Anatomy of an occupation: The Indonesian military in 



 PACIFIC JOURNALISM MONOGRAPHS NO. 1 2012  41 

West Papua. [Report]. Retrieved on 19 August 2011, from http://sydney.edu.au/
arts/peace_conflict/docs/Anatomy_for_print.pdf

Wilson, S. (2011, September). Muck, brass and circuses. Metro [Editorial], p. 12.

Alex Perrottet is a Masters in Communication Studies postgraduate journal-
ism student at AUT University and has been contributing editor of the Pacific 
Media Centre’s Pacific Media Watch project since mid-2010. Compilation 
of this research report was assisted by a Faculty of Design and Creative  
ndustries grant in 2011. 
Alex.Perrottet@aut.ac.nz

Dr David Robie is director of the Pacific Media Centre at AUT University, 
convenor of Pacific Media Watch and he teaches a postgraduate Asia-Pacific 
Journalism paper. The co-authors thank former PNG Post-Courier publisher 
and East Timor media consultant Bob Howarth (Papua New Guinea and 
Timor-Leste), Marshall Islands Journal editor Giff Johnson (Micronesia) 
freelance journalist and author Nic Maclellan (New Caledonia) and West 
Papua Media editor Nick Chesterfield (West Papua) for their contributions 
to this report. 
David.Robie@aut.ac.nz



 42  PACIFIC MEDIA FREEDOM 2011: A STATUS REPORT




	Pacific Media Monograph 1 freedomF_COVER.pdf
	2UP NEW Pacific Media Monograph 1 freedom BOOK p1edit
	Pacific Media Monograph 1 freedom BOOK
	Pacific Media Monograph 1 freedom B_COVER



